Středa 3. července 1991

V České republice 39,7 % lidí se deklarovalo jako bez vyznání. Dalších 16,2 % (v tom počtu jsem byl i já) neuvedlo své vyznání, třeba proto, že to považovali za rozporné s Listinou práv a svobod, neboť náboženství je věcí soukromou a nemá být veřejnou institucí zjišťováno. 39,2 % obyvatel se hlásí k římskokatolickému vyznání a procenta nebo desetiny procent k jiným církvím.

Na Slovensku je situace zcela jiná. Ke katolické církvi se hlásí 60, 3%, bez vyznání je 9,7 %, 17.6 % neuvádí denominaci, náboženské vyznání je nezjištěné.

Byl bych rád, kdyby toto nezjištěné náboženství (v českých zemích i na Slovensku je to zhruba 17 %) nebylo přiřazováno ani k ateistům, ani k nějaké víře, a dokonce ani ke křesťanské víře, jak říkal jeden kolega. Jsou to prostě lidé, kteří neuvedli své náboženské vyznání nebo církev.

Samozřejmě, že při společném hospodaření je třeba vidět i to, že platy duchovních a další požitky, které církev bude mít, platíme my všichni. Mně se to nezdá spravedlivé. Rád přispěji i na jiné církevní účely, ale rád bych věděl, kolik mám přispívat, kolik mohu, kolik nemohu a kolik z toho činí ono zabezpečení základní, které je ryze církevní, jako je např. placení duchovních, jejich platy a podobně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Uhlovi. Dalším přihlášeným je poslanec Fišera. Prosím, aby se ujal slova.

Po něm promluví poslankyně Kaplanová.

Poslanec SN I. Fišera: Pane Předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, aby mé vystoupení nebylo zaměřeno k obecným problémům.

Myslím, že tento zákon má upravit situaci tak, aby pokud možno nedocházelo při výkonu církevní činnosti, duchovní činnosti, ke konfliktům nebo problémům. Proto podávám pozměňovací návrh k § 9, kde se hovoří o tom, že pověřené osoby, vykonávající duchovenskou činnost, mají určité právo vstupu do veřejných zařízení. Jistě si vzpomenete, že jsou tam vyjmenována i taková zařízení, jako jsou dětské domovy, zdravotnická zařízení atd. Tento paragraf je do značně míry pochopitelný, ale pokud vím, byly různé diskuse o tom, jak by měl znít a dovolte mi proto, abych navrhl toto pozměňující znění. Paragraf 9 by v odstavci 1 zněl: "Pověřené osoby vykonávající duchovenskou činnost mají právo vstupu do veřejných zařízení sociální péče, zdravotnických zařízení a dětských domovů, do ubytovacích objektů vojenských útvarů a do míst, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, jakož i ochranné léčení nebo ochranná výchova, a to v souladu s obecně závaznými právními předpisy, které upraví i postup při uplatňování práva na výkon náboženských úkonů uvedených v druzích zařízení. "

Myslím si, že nemusím příliš zdůvodňovat, proč to tak navrhuji. Měl by zde být obecně právní předpis - řešit konflikty, které by jinak mohly nastávat a vyvolávat problémy. Odstavec 2 by se v tomto případě rušil a nahradil by se novým odstavcem 2, který by obsahoval znění odstavce 3. Předávám znění písemně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Fišerovi.

Nyní promluví poslankyně Kaplanová. Dále je přihlášen poslanec Grebeníček.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený pane předsedo, vážené předsednictvo, vážení přátelé, chtěla bych především reagovat na vystoupení pana poslance Dostála, který nás sice velice dojal svou řečí, když zdůrazňoval svou solidaritu a statečnost s panem Antonínem Navrátilem, ale rozhodně s ním nemohu souhlasit v tom podstatném, protože tím bychom porušili to základní, proč tady vlastně jsme.

Jestliže chceme dodržovat Listinu základních práv a svobod, nemůžeme vydělovat jednu církev a dávat pro ní jiná měřítka, než mají církve ostatní. Myslím, že odluka církve od státu je věcí církve samotně a její svobody, aby se pro ní rozhodla. I já jsem tenkrát podepsala onu několikamiliónovou petici, kde žádali křesťané odluku církve od státu, ale tenkrát byla situace jiná.

Je potřeba přihlédnout k tomu, že tenkrát to církev potřebovala k tomu, aby se zbavila toho područí, aby byla svobodná. Proto se domnívám, že by to bylo proti lidským právům. Až přijde doba, kdy budeme mít rozvinuté tržní hospodářství a budou křesťané moci platit ze svých daní, buď se můžeme držet modelu, o němž mluvil pan Uhl (italského nebo německého), nebo dokonce dospět k odluce církve od státu.

Ještě k tomu, co zde uváděl pan poslanec Uhl. Řekl doslova: Jaká je rovnost lidí před zákonem, jestliže tady dnes hájíme práva a svobody církví? Tím se domnívá, že nehájíme práva těch, kteří nevěří. Myslím, že není nutno poukazovat na to, že po celou dobu právo těch, kteří nevěřili bylo nám vnucováno a dodnes ti, kteří nevěří, mohou veřejně říci, to, co si myslí. Takže jestliže my dnes hájíme práva věřicích, tak je to právě proto, abychom se vyhnuli tomu, co jsme zažili během 45 let.

Chtěla bych ještě připomenout, že i kdyby bylo možno platit z daní, kdyby církev měla větší prostor a větší majetek, tak je to ne proto, aby byla bohatá, jak se dnes mnoho lidí bojí, ale proto, aby mohla vykonávat ty služby, které koná. A je to právě jenom církev, která se ujímá starých, nemocných, opuštěných, děti, a je potřeba, aby se ujala ještě dalších. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslankyní Kaplanové.

O technickou poznámku se přihlásil poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Chtěl bych paní poslankyní Kaplanovou vybídnout k tomu, aby neházela všechny nevěřící do jednoho pytle. Někteří nevěřící omezovali náboženskou svobodu. Někteří nikoli. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče. Teď se ujme slova pan poslanec Grebeníček.

Poslanec SN M. Grebeníček: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění. Poslanci našeho klubu vycházeli při posuzování navrhovaného zákona z předpokladu, že je potřebné a užitečné, aby byla přijata zákonná úprava, která by garantovala plné dodržování náboženských svobod a respektování principu demokracie, lidských práv a historických zkušeností obou našich národů, které, jak všichni víme, nejsou zcela shodné. K poskytování stejných garancí nás navíc vedou mezinárodní úmluvy, závazky a přijatá doporučení.

Poslanci KSČM a Strany demokratické levice podrobně projednali předložený návrh zákona, přičemž dospěli k některým pozměňovacím a doplňujícím návrhům. Předně chci zdůraznit, že mezinárodní dokumenty, zejména ty, které vzešly z jednání konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, kladou důraz na skutečnou rovnost mezi nábožensky věřícími a těmi, kdo nevyznávají žádné náboženství.

Z tohoto hlediska zasluhuje přezkoumání § 2 článek 1, podle něhož vyznávání náboženské víry nesmí být důvodem k omezení práv a svobod. To je jednostranná formulace, přičemž v našich národních dějinách bylo častějším důvodem omezení práv, buďto vyznávání určité víry, nebo nevyznávání žádné. Proto navrhuji doplnit článek 1 takto: "vyznávání náboženské víry či bez vyznání nesmí být důvodem... " V témže duchu příslušných mezinárodních dokumentů i principu demokracie navrhuji doplnit do § 2 další článek tohoto znění:

"Nikdo nesmí být podroben jakémukoli donucení, které by narušovalo jeho svobodné rozhodnutí přijmout či nepřijmout náboženskou víru. " Článek 2 se tak stane článkem 3.

Dále v předloženém textu zcela chybí naším státem přijatý požadavek dokumentu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě - opět z hlediska historických zkušeností, zvláště důležitých pro Českou a Slovenskou Federativní Republiku.

Cituji: "Podporovat ovzduší vzájemné snášenlivosti mezi věřícími různých společenství, jakož i mezi věřícími a nevěřícími. " Konec citátu.

V návrhu je to zařazeno v zúženě podobě pouze do povinnosti církví. Mám na mysli § 10 odstavec a), kde se říká: "...být tolerantní k ostatním náboženským sdružením... "

Proto doporučuji jako pozměňovací návrh doplnit část první - Obecná ustanovení - o článek 5 tohoto znění: "Státní orgány jsou povinny podporovat ovzduší vzájemně snášenlivosti a úcty mezi věřícími různých společenství, jakož i mezi věřícími a nevěřícími. " Jednou z významných demokratických vymožeností moderní doby, historicky významnou právě pro dnešní situaci v České a Slovenské Federativní Republice, je odbourání nadřazenosti té či oné církve a zajištění rovnosti všech před zákonem. To bylo v návrhu opomenuto.

Navrhuji vyjádřit tuto zásadu v § 5 buď samostatným článkem, eventuálně doplnit dosavadní článek 2 těmito slovy: "...a jsou si před zákonem rovny. "

Dávám ke zvážení i otázku, která je velmi často vznášena veřejnosti, proč by občané bez církevní příslušnosti měli platit (například v podobě daní) na státní příspěvky činnost církve včetně platů? I v této otázce by měl zákon hovořit jednoznačnou řeči.

Proto se připojuji k návrhu, aby tato problematika byla řešena v samostatném zákoně v souladu s připravovaným novým daňovým systémem. Závěrem opět zdůrazňuji skutečnost, že nás poslanecký klub považuje zásadní zákonnou úpravu za užitečnou, avšak v té podobě, jak je předkládána, vzbuzuje značně rozpaky.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Grebeníčkovi; prosím, aby se nyní ujal slova pan poslanec Horník, po něm vystoupí pan poslanec Cuhra.

Poslanec SN J. Horník: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, keď sa pozriem na predložený zákon, vidím, že tento zákon chce určitým spôsobom riešiť postavenie cirkví v našom súčasnom období i v budúcnosti. Keď sa pozrieme na filozofiu tohto zákona, nie je v ňom zakotvená naša kresťanská tradícia. V tom naša kultúra, literatúra, staviteľstvo, vychádzajú z kresťanskej filozofie, z tradícii veľkomoravských. Toto mi chýba. Mnohí poslanci napadajú, že podľa týchto paragrafov a podľa tohoto zákona bude mať cirkev nejaké veľké práva. Vidím však v niektorých právach nie právo, ale určité obmedzenie. Hovoril tu pán poslanec Grebeníček o § 10 odsek a), o tolerancii k ostatným náboženským združeniam. Ak tu niekto v minulosti bol tolerantný, boli to veriaci, boli to cirkvi, či už katolícka alebo protestantská, ale predovšetkým títo naši občania boli tolerantní. A teraz sa znova zvýrazňuje, že majú byť tolerantní k ostatným ľuďom. Nemali by sme byť tolerantní všetci navzájom? Upozornil na to pán poslanec Grebeníček.

Aj v účastnosti sú určité skryté i verejné útoky a posmech zo strany spoločnosti na niektorých cirkevných predstaviteľov a veriacich. Naše médiá, ako sú noviny, rozhlas a televízia, zosmiešňujú veriacich, napr. v niektorých zábavných reláciách sa v poslednom čase vyskytujú nedôstojné paródie na náboženstvá vo všeobecnosti, ale i v spojitosti s niektorými konkrétnymi osobami, napr. V nedeľnej relácii "Pod pyramídou" - táto relácia je vysielaná na Slovensku - často si vystupujúci herci a účinkujúci robia nevhodný posmech a poznámky na veriacich. I v niektorých novinách sa uverejňujú karikatúry, kde sú postavy vykreslené pri náboženských úkonoch, ako kľačia a modlia sa, ale text pri tom nemá nič spoločného s náboženskou vierou: Nie je to urážka veriacich?

Oba pramene, z ktorých sa šíri neúcta voči náboženskej viere, ktoré vysielame v najviac frekventovanom čase, napr. V nedeľu dopoludnia, alebo noviny, ku ktorým má prístup i mládež. Takže keď tolerancia, tak tolerancia pre všetkých. Ešte niečo. Celoeurópsky trend smeruje k tomu, aby každý štát vydal na vyučovanie náboženstva pevnú zákonnú normu. U nás doposiaľ totiž táto zákonná pevná norma, pokiaľ ide o vyučovanie náboženstva, ešte nie je. A vidím tiež, aké problémy sú pri zakladaní cirkevných škôl. Verím, že až tento zákon bude prijatý, všetky tieto problémy v budúcnosti táto spoločnosť, ktorá chce byť demokratická, chce byť európska a svetová, vyrieši, a že tolerancia bude chápaná tak z jednej, ako i z druhej strany. Len tak môžeme ísť ďalej. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Horníkovi. Slovo by se nyní měl ujmout pan poslanec Jaroslav Cuhra, připraví se pan poslanec Rajczy.

Poslanec SN J. Cuhra: Pane předsedo, pane Předsedající, vážené Federální shromáždění, než přednesu své krátké pozměňovací návrhy, jenom krátké zdůvodnění.

Církevní zákon zakládá sovu registraci řadu práv a výhod pro některé církve a při tom je třeba zajistit základní práva pro jednotlivé víry a náboženství, aby se mohly projevovat společně s druhými. Registrující orgány musí mít nárok neregistrovat některé církve a zájmové společnosti, které by v zájmu společnosti neměly mít hned přístup do škol, do různých ústavů, do věznic apod. Proto bylo v souladu s ústavou usneseno dát možnost registrace těchto církví a náboženských společností podle sdružovacího zákona č..83/1990.

Na základě toho bych žádal o tyto pozměňovací věci. Týká se to pouze závěrečných ustanovení. Vložit nový § 24, který by zněl: "Zákon č. 83/1990 Sb., Se mění takto: 1. V § 1 odstavec 3 se vypustí písm. C)." Pro vaši informaci bych uvedl, že znění tohoto zákona je toto: "Tento zákon se nevztahuje na sdružování občanů c) v církvích a náboženských společnostech."

V § 12 odstavec 3 písm. a) by se vypustilo "neboť vykonávání náboženství v církvích a náboženských společnostech", takže znění § 12 odstavec 3 by bylo: "zjistí-li ministerstvo, že sdružení vyvíjí činnost, která je vyhrazena politickým stranám nebo politickým hnutím a organizacím sdružujícím občany k výdělečné činnosti" vypustilo by se "k vykonávání náboženství nebo vědy v církevních společnostech" neprodleně na to upozorní a vyzve je, aby od takové činnosti upustilo.

Stávající § 24 by se přečísloval na § 25.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Cuhrovi a prosím poslance Rajczyho.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad):

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, domnívám se, že kdybychom přinesli naše stanovisko takové, že by obě zainteresované strany nepředložily svůj společný názor, že by naše rozhodnuti bylo vyložené ve hříchu. Myslím zde na jednotlivé náboženské církve, které až dosud působily ve veřejném podvědomí.

Bylo by to posouzení jednostranné, jakého zákonu by bylo zapotřebí mezi státem a mezi církvemi. My nemůžeme sami hodnotit a nemůžeme sami rozhodovat o tom vztahu, jaký má zákon dostat. Proto navrhuji, že ti, kteří zamítají návrh nebo ti, kteří mají nějaké obdobné poznání, tak s jejich názory by se neměl parlament zabývat. Právě proto požaduji, aby předložený návrh zákona byl stažen z jednání.

Dovolte mi, abych poznamenal, že i v období velké Římské říše, např. brali na vědomí křesťany a samozřejmě že vždycky panující učinili konsekvenci. Nebudu zabíhat do podrobností, jaké důsledky to mělo, ale pokud by pan tlumočník správně překládal, tak asi jste pochopili, co jsem chtěl říci. (Smích v sále.)

Co se týče zákonitosti, zákony platí pro všechny státní občany. Samozřejmě jedná se o ty státní občany, kteří jsou občany toho daného státu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Rajczymu, jenom bych rád upozornil, že pan poslanec celou dobu mluvil k vládnímu návrhu č. 649.

Dále je přihlášen pan poslanec Vosček, budete mluvit k návrhu, tisk 719?

Poslanec SN J. Vosček: Áno, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, pokúsim sa k tomuto návrhu hovoriť, mám len niekoľko poznámok.

Najskôr k otázke registrácie cirkví a náboženských spoločnosti. Myslím si, že registrácia, resp. Riešenie vzniku cirkví a náboženských spoločnosti registráciou tak, ako je to uvedené v zákonnej predlohe, sa mi javí vo vnútornom rozpore so samotnou podstatou viery a náboženskej slobody. Vzhľadom na nové znenie § 4 predlohy č. 719 si myslím, že odsek 2 § 4 stratil tam svoje opodstatnenie, pretože vlastne je to dostatočne - ten registračný princíp - vyjadrené v odseku 4 § 4. Samozrejme, nemyslím si, že z hľadiska cirkví by tam išlo o registráciu ako o konštitutívny prvok, registrácia ako konštitutívny prvok by hádam mala zmysel len čo do postavenia cirkví vo vzťahu k štátu, že bude ako uznanou cirkvou. Navrhujem odsek 2 v § 4 vypustiť a znenie odseku 4 z hľadiska systematiky tohto ustanovenia presunúť namiesto doterajšieho odseku 2.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP