Středa 3. července 1991

Toto mně i mým kolegům v našem poslaneckém klubu v tomto zákoně chybí. Nejsme proti tomu v žádném případě, ale dovolujeme si vám doporučit k projednání a ke zvážení náš pozměňovací návrh.

Jistě jde o formalitu, ale z hlediska toho, co jsem řekl, o formalitu podstatnou.

V § 4 bych panu zpravodaji doporučil odstavec 5, kde by byla jen tato jednoduchá věta: způsob financování církví a náboženských společností bude stanoven zvláštním zákonem. Nic více bychom nechtěli. Byl bych rád, abyste tuto větu zvážili. Ta věta zavazuje jen vládu, alby tento problém časem řešila, aby ho neodsunula a aby to nešlo podle onoho totalitního zákona, který existuje.

Je to pro mne tristním poznáním, co se v tomto parlamentu tak často děje, že o mém pozměňovacím návrhu budou za chvíli rozhodovat poslanci, kteří jeho obsah vůbec neznají, kteří tady nejsou... Proto bych alespoň vás, kteří jste byli trpěliví, velice požádal o podporu. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Dostálovi. S technickou připomínkou se hlásí poslanec Kučera.

Poslanec SL S. Kučera: Svojou technickou poznámkou by som chcel upozorniť svojho predrečníka na niektoré fakty, ktoré zrejme nemal a jeho informácie nie sú podložené faktami. Slovenský denník, streda 3.7.1991: "V Slovenskej republike sa k ateizmu hlási 511 l85 obyvateľov, viac ako 4 milióny sa hlásia ku kresťanstvu. " To je moja faktická poznámka. Pán poslanec tu dojímavo rečnil, mal by sa pozrieť i na faktografiu. Ďakujem.

Poslanec SN P. Dostál: Nechtěl jsem dojímavě a citlivě řečnit, pane poslanče. I kdyby to bylo jenom sto lidí, tak musí mít stejná práva. V České republice to vypadá podle čísel jinak. Nevystoupil jsem proto, abych způsobil rozpor. Požádal jsem vás o to, abych byl jako ateista rovnoprávným občanem. To je všechno. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Jak jste si mohli všimnout, přestože nastala určitá dojímavá situace, prosil bych, aby se pan poslanec Jansta ujal slova, a aby neapeloval na city poslanců ve svém projevu.

Poslanec SL M. Jansta: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, protože jsem uvolněn z práce výboru ústavně právního a z časových důvodů jsem neměl možnost se účastnit projednávání zákona v některém z výborů, dovolil bych si vám trochu šířeji objasnit své stanovisko k tomuto zákonu.

Chci upozornit na to, že jsem vždycky vystupoval k těmto církevním zákonům vždy tak, aby tyto zákony byly kvalitní, aby nezakládaly to, co v minulosti zakládaly, aby navazovaly na kontinuitu dobrého zákonodárství první republiky.

Přestože mám návrh, alespoň pokud jde o jeho logickou a obsahovou konstrukci, v předpisech platných v minulosti na našem území, přesněji řečeno na jeho slovenské části, svého předchůdce (jde o uherský zákon z roku 1895 - o slobodnom vyznaní náboženstva), není normou dobře promyšlenou, ale do značné míry spíše zbytečnou.

Jeho obsah je veskrze konfusní a řešení problematických míst v poměru mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi vlastně nepřináší. Stát nemá představu o charakteru právní subjektivity církvi a jejich místě mezi ostatními subjekty práva. Není vyjasněn vztah věřících k církvím - buď jde o právní vztah, který umožňuje zpoplatňovat věřící, i když je to proti Listině lidských práv a svobod, nebo o mimoprávní vztah, který vytváří povinnost státu církve platit.

Zbývá tedy jeho jediný význam - totiž, že je politicky nutné překonat předchozí tzv. Socialistickou úpravu. Ale ani v tom se tomuto zákonu toto nedaří zcela dosáhnout. Ve zrušovacích ustanoveních je zrušení jen dvou zcela a dávno překonaných předpisů, které vlastně už roku 1956 byly vlastně právně irelevantní, i když formálně nezrušené. Ale rozhodující normu předchozího období, která určovala vztah státu a církvím, zákon č. 218/1949 Sb. Neruší, protože prostě podle navrhované úpravy nemůže. Konzervuje se tak především onen už nynější jediný zajímavý bod ve vztazích mezi stá- tem a církvemi a náboženskými společnostmi, totiž právní záruka nároku církvi a jejich duchovních na částky ze státní pokladny, přesně řečeno z pokladen rozpočtu republik.

Nyní bych si dovolil podrobněji. První část zákona, svoboda náboženské víry. Je otázkou celého právního provádění jednotlivých občanských a politických práv, obsažených v budoucí ústavě a v Listině základních práv a svobod, zda bude třeba vždy zvláštní normy pro precizaci, případě zda bude právní precizace vůbec nutná.

Svoboda náboženské víry, upravená v návrhu tohoto zákona, se může stát precedentem, který může vybočit z úmyslu zákonodárce, pokud jde o provádění ostatních těchto práv, které jejich kodex (Listina) obnáší; ústava bude obnášet, a to i pokud jde o jejich ochranu, protože podle tohoto návrhu je zřejmě považováno za dostačující, že svoboda svědomí a vyznání je garantována jen správním řízení a ne soudním, jak se všeobecně předpokládá ve všech ostatních právech občanů. Partie o svobodě náboženské víry je založena na preferenční garanci práv jednotlivce vyznávajícího nějakou věroučnou soustavu. Jen velmi skromně, a to je zcela neúměrně k celku československé populace, se mluví o stavu bez náboženského vyznání. Zákon se neodborně pokouší definovat v § 1 odstavec 4 věřící, ale nedefinuje nevěřící (Kde jsou tedy ti ostatní? Kde bere zákonodárce tu jistotu?)

Protože práva nevěřících nejsou, na rozdíl od věřících, rozpracována, vzniká nevyváženost mezi občany. To si vyžádá zvláštní ustanovení o právech občanů bez vyznání. To vyniká v § 5, že věřící mají právo se sdružovat garantováno zákonem, nevěřící nikoli, tedy jen v mezích předpisů všeobecně sdružovacích, ale ne v mezích nenáboženskému přesvědčení.

Nepromyšlené a nehotové je definování církve jen jako dobrovolné sdružení osob. Kde totiž zůstávají duchovní a církevní orgány? Ty církve netvoří? Dobře, nejsou tedy církve, ale jsou soukromníci. Proč je tedy má stát platit? Zákon tím popírá vlastně hlavní smysl, proč má být vydán. Když by byly církve jen sdružením věřících, nemohou za ně jednat církevní orgány. Pokud ale i kultovní aparát je ve smyslu tohoto zákona dobrovolně sdružený, jak orgány, které se v církvích vytvářejí, jsou jen z vůle členstva (a to přirozeně např. v katolické, ale i v jiných církvích není) a ať si je členstvo platí! Proto na to pozor! Když jdeme na koncepci dobrovolností, tak se musí mluvit o odluce. Ale to zákonodárce nechce, takže by si měl uvážit, o čem mluví, aby mu republiky nakonec odluku nějak nezavedly, třeba tím, jako faktickou.

V § 4 odstavec 3 se dovídáme, že církve a náboženské společnosti jsou právnickými osobami. Tedy i církve, jejichž jurisdikční centrum je mimo území České a Slovenské Federativní Republiky je právnickou osobu podle československého práva? Není a nemůže být.

To je problém u katolické církve, který se nevyřešil po staletí. Právnickou osobu by mohla být u katolické církve pouze diecéze, ale ani tím nekončí zasahování mimo státního subjektu Svaté stolice - do jejích vnitřních poměrů (viz. Např. Biskupa jmenuje Řím).

Kdo je v rámci celé církve právnickou osobou, mohou určovat jen vnitrocírkevní předpisy, které stát při registraci schvaluje a nebo bere na vědomí u těch církví, které tu už legálně působí. U katolické církve pak stát uznává kodex kanonického práva, který může být na území České a Slovenské Federativní Republiky aplikován, pokud není v rozporu s československým právem. Pokud úkon učiněný na jeho základě do tohoto rozporu dostane, je neplatný od počátku.

Pokud jej církevní orgán neodvolá na žádost státu, musí být sankcionován, například pokutou. Tak to bylo v Rakousku-Uhersku, i za 1. Republiky. Proto bych navrhoval v § 7 (tisk 719) doplnit odstavec 4:

"Stát musí být o ustanovení uvědomen a má možnost dožadovat se odvolání duchovního z důvodů uvedených v § 6 odstavci 2. "

Upozorňuji, že něco podobného platilo za Rakouska-Uherska i za 1. Republiky.

Paragraf 7 potvrzuje dosud existující stav po státním převratu a zavedený v revolučním procesu, tj. Novelizaci zákona č. 218/1949 Sb., Totiž, že s duchovním plně disponuje církev a stát ho platí. To samozřejmě může být, ale stát by alespoň z důvodů statistických měl vědět, kdo a kdy je církví kam ustanoven, aby alespoň měl přehled, na kolik lidí jdou jeho peníze. Nehledě na to, že za 1. Republiky měl stát právo dožadovat se odstranění duchovního za určitých podmínek. Pokud církev nevyhověla, považovalo se místo po uplynutí určité doby za uprázdněné a tím takovému duchovnímu byly zastaveny požitky ze státní pokladny.

Chci dále ještě upozornit na ustanovení § 4 odstavec 4, které je také velmi diskusní. Plyne z něj, že ve státě mohou být ještě nějaké jiné církve, "neuznané registrací", ale ty pak budou jen "sdružení občanů" podle zákona o sdružování. Z toho plyne, že ve skutečnosti, bez ohledu na terminologické hříčky, by církve, spolu s politickými stranami,v nichž je a bude zvláštní zákon, byly privilegované, samosprávné a autonomní korporace se značným vlivem na jednotlivce, stát a společnost.

Třetí část - registrace, kolem které byla již také velká diskuse - nechci dopodrobna ukazovat na její úskalí, ale chci upozornit na nepravdivý údaj v důvodové zprávě. Je sice pravda, že v právním řádu chyběla ustanovení o možnosti vzniku nové církve či společnosti, ale není pravda, že by po roce 1949 takové společnosti právně nevznikaly.

Uvedu například Novoapoštolskou církev, Adventisty sedmého dne, Křesťanské sbory a jiné. Úprava vzniku nových společností je tedy nutná, ale není navrhována promyšleně, jako ostatně celý zákon, který je právně nepropracovaný a neúplný. Proto jej doporučuji vládě vrátit, aby jej přepracovala. Zároveň doporučuji rozšířit ho na vyřešení financování církvi a náboženských společností státem podle vzoru některých moderních západních demokracii.

Protože jsou církve stále placeny podle federálního zákona, tento finanční vztah by měl být podle mě ve třech rovinách:

1) Stát by měl přispívat na údržbu církevních objektů nemovitých památkového charakteru přísně účelně;

2) pokud církve provozuji činnost veřejně prospěšnou, tj. zařízení školská, zdravotní, sociální, v nichž mohou být umístění i věřící jiných vyznání i nevěřící, ať je na jejich činnost a provoz přispíváno pravidelnými ročními dotacemi, ale ne na ústavy pro vzdělávání duchovních, s výjimkou teologických fakult;

3) na církevní administrativu, správu a jejich provozní náklady, tedy i platy duchovních, nechť přispívají věřící církve církevní daní, k jejímuž vymožení na základě údajů od církevních orgánů přislíbí stát administrativní pomoc.

Uvědomuji si, že můj návrh je zpracován na poslední chvíli, protože jsem se nemohl zúčastnit práce ústavních výborů, ovšem chci upozornit, že tento problém vyřešení vztahu státu a církve není jednoduchý. Je to dlouhodobý proces a stát i církve by k němu měly přistoupit odpovědně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pokud jsem rozuměl, pane poslanče, váš základní návrh je vrátit to vládě.

Poslanec SL M. Jansta: Můj pozměňovací návrh jsem již předal a hlavní návrh je stáhnout zákon s tím, aby ho vláda přepracovala v duchu mého vystoupení.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Do rozpravy je dále přihlášen poslanec Blažek, připraví se poslance Mandler.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, ve shodě s panem navrhovatelem Tomsou se také domnívám, že zákonně řešení otázek svobody náboženské víry a postavení církví ve společnosti by nás přiblížilo civilizovanému, kulturnímu a právnímu prostředí, jaké je v evropských demokratických státech.

Ovšem, troufám si tvrdit, že tento zákon tyto nároky plně uspokojuje. Chci zde však přednést jen drobné pozměňovací návrhy k příloze č. 719. Vede mě k tomu snaha chránit společnost a občany před riziky dnes ještě nepoznanými, která by mohla být spojena s realizací práva na svobodu, náboženské víry v takových případech, které dnes ještě nemůžeme plně předvídat, ale můžeme se dostat do situace, kdy zde začnou působit nejrůznější exotické náboženské společnosti nebo seskupení. Mé návrhy tedy sledují posílení těch článků navrhovaného zákona, kde se mluví o ochraně práv a svobod občanů. Navrhuji tedy k § 2 přičinit nový odstavec č. 2 s tímto textem:

"Vyznávání náboženské víry nesmí vést k ohrožení bezpečnosti, zdraví, mravnosti a důstojnosti druhých občanů."

Stávající § 2 by pak nesl č. 3.

V § 6 navrhuji text odstavce 2 poněkud upravit, a to takto: zůstal by text "výkon činnosti uvedený v odstavci č. 1 nesmí být v rozporu s ústavou" a následoval by text "nesmí ohrozit nezávislost, svrchovanost a územní celistvost státu, bezpečnost a zdraví občanů, mravnost, práva a svobody druhých a veřejný pořádek".

V § 9, kde se vypočítávají možnosti, kdy mají duchovní osoby právo přístupu do různých zařízení, navrhují, aby pokud jde o zdravotnická zařízení, zde bylo řečeno, že jde o "veřejná zdravotnická zařízení" čili text by vypadal takto:

"Mají přístup do veřejných zařízení sociální péče, veřejných zdravotnických zařízení a dětských domovů", protože se domnívám, že nemůžeme touto cestou vyžadovat po zdravotnických zařízení privátních, která bezpochyby vzniknou, realizaci tohoto práva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP