Středa 3. července 1991

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Tomsa: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, Listina základních práv a svobod v článku 15 a 16. Zaručuje každému občanu právo svobodně vyznávat svou náboženskou víru či nevíru. Tato práva se stala závaznými již přijetím mezinárodních závazků o občanských a politických právech aktem Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě konané v Helsinkách roku 1975, kde se účastnické vlády zavázaly upravit vnitřní zákonodárství tak, aby bylo v souladu s těmito závazky. Tehdy však vláda Československé socialistické republiky tento závazek nesplnila, naopak práva církví byla v rozporu se zákony o svobodě vyznání a svědomí. Mnoho další úpravy zákonů o svobodě náboženské víry a vyznání byly administrativními předpisy porušovány a církve a jejich duchovní byli vystavení majetkové i osobní represi.

Tímto návrhem zákona dochází k nápravě způsobené porušováním zákonů a uvádí postavení církví, duchovní a práv občanů o svobodě vyznání v soulad s Listinou základních práv a svobod. Předloha projednávaného zákona vychází z článku 37. Odstavce 3. Ústavního zákona o Československé federaci č. 143/1968 Sb., Podle kterého zákonná úprava ve věcech církví a náboženských společností přísluší Federálnímu shromáždění. Tímto zákonem dochází k právnímu zajištění jednoho z nejdůležitějších lidských práv a svobod, přičemž stát respektuje skutečnosti, že církve jsou svou podstatou instituce nadnárodní a většina z nich působí na území celé federace. Proto je třeba, aby úprava zákona byla jednotná a závazná na území celého státu. Návrh zákona navazuje na demokratické tradice obsažené v právním řádu a je v souladu s Listinou základních práv a svobod.

Současné vymezuje práva církví a náboženských společností, zaručuje jejich nezávislost na orgánech státu ve věcech vnitřní správy. V důsledku toho se. Zrušuje zákon č. 217/1949 Sb., O státním dozoru nad církvemi a náboženskými společnostmi a vládní nařízení č. 228/1949 Sb., O působnosti úřadu pro věci církevní a zrušuje instituci okresních a krajských církevních tajemníků. Zákon zaručuje každému občanu právo svobodně projevovat svou náboženskou víru, být členem církve, kterou si sám zvolí a nebo být bez vyznání. Při čemž náboženská víra i nevíra nesmí být důvodem k omezování občanských práv a svobod. Proto v zájmu ochrany těchto práv a svobod, v zájmu ochrany státu a zachování veřejného pořádku nesmi být výkon církví a náboženských společností v rozporu s ústavou, nesmí ohrožovat bezpečnost státu, zdraví a mravnost, omezovat práva jiných občanů nebo narušovat nezávislost a územní celistvost celého státu. Církve a náboženské společnosti mají právo působit svým vlivem na věřící ve všech oblastech života, duchovní jednotlivých církví a řádů mají právo vstupovat do ubytovacích prostor, vojenských ústavů, ústavů léčebných a nápravných. Občané žijící v takových ústavech čí zařízeních mají právo na poskytování duchovní služby podle vlastní volby. Stát se tímto zákonem zavazuje respektováním povinnosti mlčenlivosti, respektování především ve věci zpovědního tajemství. Zákon však na druhé straně ukládá církvím a náboženským společnostem povinnost tolerance k ostatním církvím a náboženským společnostem, jakož i povinnost zachovávání zákonů republiky.

V zájmu zabránění anarchie ukládá stát tímto zákonem registrační povinnost církví a náboženských společností, kterou provádí příslušný orgán státní správy České nebo Slovenské republiky. Dosud je registrováno osmnáct církví na území České republiky a třináct církví na území Slovenské republiky.

Stát uznává za legální pouze církve, které jsou registrovány podle tohoto zákona. Zákon nezakládá předpoklady finančních výdajů z federálního rozpočtu kromě výdajů, které jsou spojeny se zvýšením počtu duchovních, které ovšem dnes ještě nelze přesně odhadnout. Výdaje a platy duchovních budou kryty z rozpočtu republik.

Návrh zákona byl projednán ve výboru sociálním, kulturním ústavně právním a ve výboru pro plán a rozpočet. Byly k němu vzneseny připomínky, které se dozvíte a máte je také v tisku před sebou. Domnívám se, že přijetím tohoto zákona činíme opět jeden z dalších kroků do civilizované Evropy. Doporučuji proto, aby zákon byl přijat, děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také panu poslanci Josefu Tomsovi, zpravodaji a poprosil bych teď zpravodaje za výbory Sněmovny národů poslance Petra Brodského.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Brodský: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, výborům sociálnímu a kulturnímu, ústavně právnímu a výboru pro plán a rozpočet byl předložen k projednání vládní návrh zákona o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností (tisk 649)

Garančním výborem byl určen a pověřen výbor sociální a kulturní, který se sešel k projednání předlohy zákona dvakrát. V konečné fázi přihlédl ke společným usnesením výborů ústavně právních, výboru pro plán a rozpočet, dále přihlédl ke společné zprávě ústavně právního výboru, výboru církevního a výboru humanitárního České národní rady a usnesení výboru Slovenské národní rady pro vzděláni, vědu, kulturu a sport.

Po závěrečném projednání garančního výboru a s přihlédnutím na všechny připomínky je vám předloženo ke schválení a projednání usnesení výborů sociálních a kulturních (tisk 719), který patří k vládnímu návrhu zákona o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností, původní tisk č. 649. Změny lze rozdělit do dvou skupin.

Ta první, to jsou změny vedené duchem jazykové a legislativní čistoty. Pokud budete sledovat tisk 719 spolu se mnou, tak některé zmíním.

Paragraf 1 odst. 2 a 3 je oproti původnímu návrhu ve formulační změně zohledněna připomínka, jak Slovenské národní rady, tak výboru pro plán a rozpočet.

Paragraf 6 odstavec 1 písm. a) až e) - došlo proti původnímu vládnímu návrhu k tematickému seřazení k plnění poslání církví a náboženských společností. Bylo to tak uděláno i na doporučení ústavně právních výborů.

Paragraf 6 odstavec 2 - ono původní "nesmí ohrožovat veřejnou bezpečnost a pořádek" bylo nahrazeno na doporučení garančního výboru v souladu s výbory ústavně právními a výbory pro plán a rozpočet slovy: "Nesmí ohrožovat bezpečnost občanů a veřejný pořádek." Tato změna se promítla i do § 15 v tisku 719.

Paragraf 9 odstavec 1 - "dále mají právo...".

Paragraf 12 písm. c) a e) - vypuštěno slovo "zakládaná".

Paragraf 14 odstavec 1 a 3 - jazyková a legislativní úprava. V původním "začínalo" slovo "jestliže".

Paragraf 20 odstavec 1 - taktéž.

A nyní několik slov ke změnám zásadním, které však nemají vliv na celkovou filosofii zákona.

Původní § 5 v tisku 649 je zařazen jako § 4, a to na doporučení ústavně právních výborů i připomínky SNS. Tento paragraf má totiž proklamativní smysl a je, myslím, správně a logické nejprve deklarovat, co to jsou církve a náboženské společnosti.

K § 4 byl dále připojen nový odstavec 4, což je původní znění § 11 v tisku 649. Z toho logicky vyplývá i vypuštění § 11 původního návrhu.

Původní § 4 je přečíslován na § 5.

Paragraf 8 - zde byla zohledněna připomínka České národní rady, a to povinnost mlčenlivosti byla rozšířena na osoby pověřené vykonávat duchovenskou činnost. Zejména v protestantských církvích jsou výkonem duchovenské činnosti pověřování ordinovaní laici - diakoní atd. Po konzultacích s právníky, po konzultaci s navrhovatelem byl tento § 8 navržen tak, jak jej máte ve znění tisku 719.

Ona povaha zpovědního tajemství kanonického práva se lehce může dostat do rozporu se zákonem č. 99/1963 Sb. (občanský a soudní řád) a se zákonem č. 141/1961 Sb. O trestním řízení soudním.

Navrhované znění, tak jako ho máte před sebou, odpovídá i praxi řešení této záležitosti v zahraničí. Domníváme se, že navrhovanou dikcí § 8 je i lépe vyjádřena suverenita státu ve vztahu k církvím a náboženským společnostem, ale i naopak.

Paragraf 9 odstavec 1 - zde je zohledněna připomínka ústavně právních výborů. Mají právo vstupu do veřejných zařízení sociální péče. Jde o přesné a přesnější vymezení vstupu.

Paragraf 10 v tisku 649, tedy původního návrhu, byl vypuštěn. Zdůvodním proč: z celé řady povinností - bylo jich tam několik - legislativní cestou tvorby návrhu zákona zbyly navrhovaně odstavce a) a b). Přičemž odstavec b) tolerantnost se nám objeví ještě na jiném místě.

Vypuštěním § 10 a § 11 dochází k paragrafovému přečíslování a od této chvíle budeme pokračovat v paragrafovém znění tisku 719.

Paragraf 11, jak jste si povšimli, je sněmovnám předložen ve dvou variantách:

Varianta první, původní návrh, bude platit pokud sněmovny nepřijmou navrhovanou variantu dvě. Výbor ústavně právní i garanční se shodly na tom, ze stanovení početního censu by mělo být dáno přímo zákonem Federálního shromáždění. Přitom obecně závazný předpis České republiky a Slovenské republiky může stanovit i nižší počet zletilých osob.

Vychází se tak vstříc požadavkům národních rad, i když požadavek stanovení početního censu v počtu 10 000 a ještě podmíněných požadavkem průkaznosti, že nejméně 10 let nově zakládaná církev či náboženská společnost vyvíjely činnost na území České a Slovenské Federativní Republiky, se jeví a jevil jako nepřijatelný. Připadá mi to jako obdoba inzerátů na obsazení vedoucích kvalifikovaných míst s požadavkem 10-ti leté praxe v oboru.

Na druhé straně navrhované číslo tisíc s možnosti stanovení i menšího počtu ochrání právě ta společenství, která zcela jistě nebudou vynikat na masovém základě. Navrhujeme tedy sněmovnám přijetí varianty číslo dvě.

V případě přijetí této varianty dvě se promítne toto i do § 23 malou změnou, spíše formulační a malým doplněním, ale to bych vám řekl, až jak se sněmovny rozhodnou.

Paragraf 12 písm. e) - na návrh výborů pro plán a rozpočet a připomínky z České národní rady, v souhlase s garančním výborem, je písm. e) rozšířeno o větu: "A bude tolerantní k ostatním církvím nebo náboženským společnostem a osobám bez vyznání. " Jde o rozšířenou úpravu písm. a) původního tisku § 10

Paragraf 13 písm. d) odstavec 1 - výbor pro plán a rozpočet navrhoval nahradit základní články víry slovy "podstata učení nebo víry".

Zvažovali jsme tuto připomínku a přesto jsme se rozhodli pro ponechání původního návrhu, neboť i teologicky se jeví čistší právě původní návrh. A navíc podstata učení je odvozena zpravidla od základních článků viry a učení musí být nakonec obsaženo v návrhu registrace v § 12 písm. c).

Dnem účinnosti je navrhováno datum 1. září 1991.

Zároveň bych v této chvíli ještě vysvětlil i připomínku pana Mikloška k příloze, kde pravil, že bod č. 12, to je Slovenská evangelická církev augšpurského vyznání v České a Slovenské Federativní Republice by měla být zapsána i v seznamu církví působících na území České republiky.

My jsme tuto připomínku zvažovali a domníváme se, že tento seznam tak, jak je to zapsáno, je vyhovující, neboť tím, že je zde napsáno "Slovenská evangelická církev augšpurského vyznání v ČSFR" pokrývá obě republiky. Povšimněme si, že podobně je vedena starokatolická církev v České a Slovenské Federativní Republice v seznamu České republiky, a přitom má sbory i na Slovensku a ústřední je v Praze a u církve evangelické augšpurského vyznání na Slovensku, takže se domníváme, že tímto je to pokryto.

Vážené kolegyně a kolegové, jako společný zpravodaj Sněmovny národů doporučuji přijeti zákona o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společnosti (původní tisk 649) ve znění změn návrhů výborů garančních (tisk 719).

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodajovi poslanci Petru Brodskému. Když dovolíte, než zahájíme rozpravu, mám zde některá sděleni. Řeknu vám je, přestože řada poslanců schází. Pokud budete moci, kolegům to sdělte.

Výbory ústavně právní se sejdou dnes ve 14.00 hodin v místnosti č. 274 k projednání referenda. Dnes, v 18.30 hodin v místnosti č. 209 bude přednáška na téma "Západní volební systémy - lekce pro Československo." Přednáší profesor politologie na univerzitě v Essexu. Překlad je zajištěn. Na začátku jsem sdělil, že dnes v 19.00 hodin je seminář k občanskému zákoníku.

Dovolte mi, abych zahájil rozpravu. Ta poslanecký klub je přihlášen pouze poslanec Pavel Dostál, a to za poslance sociálně-demokratické orientace. Dále je přihlášen poslanec Miroslav Jansta. Dávám slovo poslanci Dostálovi.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté, v roce 1987 nebo v roce 1988 kroměřížský rokád Augustin Navrátil inicioval onu známu a slavnou petici moravských katolíků, která v podstatě jen požadovala to, co je v tomto zákoně a jen chtěla to, co je součástí Listiny základních lidských práv a svobod. Proto jsem tehdy, když za mnou moji katoličtí přátelé přišli, aniž bych byl věřící, tuto petici svým podpisem podpořil. Tato petice moravských katolíků získala půl miliónu podpisů.

Výsledkem bylo, že pan Augustin Navrátil byl internován do psychiatrické léčebny a velmi těžce perzekuován.

Náš kolega, poslanec Tomáš Kopřiva, tehdy velmi statečně v Olomouci organizoval na Náměstí svaté Trojice demonstraci proti tomuto rozhodnutí totalitní moci, demonstraci na podporu Augustina Navrátila, demonstraci na podporu této petice. Jak to mohlo v roce 1988 dopadnout, si dovedete představit. Bylo z toho zatýkání, byla tam Státní bezpečnost, SNB, byli tam psi, byly tam autobusy, antony, pana Kopřivu odvezli aniž by se vůbec na náměstí dostal a pak Kopřiva tehdy strávil den v cele předběžného zadržení.

Říkám to proto, že této demonstrace jsem se, ač nevěřící, také zúčastnil, protože jsem pokládal za nutné říci, že jejich nesvoboda je i nesvobodou mou, že následná persekuce Tomáš Kopřivy je persekucí mou. Tehdy politické názory lidi nerozdělovaly jako teď, tehdy byl jediný společný nepřítel a ten lidi spojoval. Nyní, i když máme společný cil, jsme přesto rozděleni.

Já jsem onu petici podporoval také z jednoho prostého důvodu, že tam byl velice zajímavý bod, který katoličtí přátelé požadovali, tj. Odluka církve od státu. Já chápu, že striktně prováděna odluka církve od státu by znamenala ohrožení malých církví, ohrožení menšinových církvi a to bych v žádném případě nechtěl.

Myslím, že tyto menšinové církve jsou velmi potřebné, ale domnívám se v těchto souvislostech a v souvislosti se zákony, které budeme následně přijímat, že už to není tak zcela jasné v případě církve katolické. Opakuji, že moravští katolíci (půl miliónu katolíků) žádali odluku církve od státu. Nyní to neslyším, nyní se o tom nemluví. Já si myslím, že je v pořádku, že stát bude pomáhat, že bude dotovat církve evangelické, československé a další malé církve. Jsem však na rozpacích a nevím, zda zvednout hlas pro to, aby byla dotována i církev katolická.

Podle výsledků sčítání lidu se 50 % občanů tohoto státu nehlásí k náboženskému přesvědčení, nehlásí se k žádné církvi, k žádnému vyznání.

Já si myslím, že v souvislosti s peticí by i tito občané měli mít rovnocenné postavení jako občané věřící, že by měli mít možnost svobodně se rozhodnout o tom, jakou církev chtějí vlastně podporovat. Ve svobodně Evropě je toto rozhodnuti všude dáno zákonem.

Ve Spolkové republice Německo existuje církevní daň. V Itálii například existuje velmi zajímavý zákon. Občan má možnost ve svém daňovém ročním přiznání rozhodnout, zda 0,8 % z jeho daní bude určeno státu nebo církvi. Jinými slovy řečeno, jestliže nejsem spokojen se státní péči v oblasti sociální, tak se velmi svobodně rozhodnut a svých 0,8 % daně podpořím církev v její charitativní sociální činnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP