Středa 3. července 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Blažkovi. Prosím nyní pana poslance Mandlera, pokud je přítomen, aby se ujal slova. Dále je přihlášen pan poslanec Sokol.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, tentokrát budu mluvit poněkud déle, a to po bedlivém promyšlení celé záležitosti a s ohledem na to, že určité úpravy, které jsem navrhl, nebylo možno z technických důvodů projednat v sociálních a kulturních výborech. Proto jsme se dohodli, že je přednesu přímo plénu.

Jde o toto: V jisté fázi vývoje zákonodárné činnosti, která u nás měla směřovat ke stále větší legitimitě - a měla by směřovat - se mohou formální zábrany a vady stát závažnými z hlediska obsahových a funkčních. To podle mého názoru platí právě v případě tohoto zákona, který se v tomto smyslu může stát dosti závažným precedentem. Jde mimo jiné o tyto věci: o důvěru v náš právní řád a jistotu, že zákony, které přijímáme, jsou nezvratné; o otázku nadbytečnosti nových zákonných opatření a o zvláštnosti postavení církví a společností, to, jak jejich zvláštní postavení zakotvit v zákoně.

Dovolte mi, vážení přátelé, abych vyšel z tvrzení, které jsem tu již uvedl, že totiž vývoj našeho zákonodárství směřuje a rozhodně by měl směřovat k větší legitimitě. Po velkých společenských otřesech to tak vždy bývá. Uvažme jen formální vratkost legitimity minulého kooptovaného Federálního shromážděni. Byly, pravda, proti této legitimitě výhrady, ale celá společnost, všichni jsme chápali, jak jsou nepatřičně. Což pak bylo možně v revoluční době to dělat jinak než kooptaci?

Právě na legislativní činnosti se pozná, že jsme u nás opravdu měli revoluci. Teď jsme ovšem po svobodných volbách, vytváříme základy právního státu a naše zákony musí být nedotknutelné. Budou tak dlouho nedotknutelné dokud si jich jak nedotknutelných budeme považovat, ctít je jako základ našich práv, povinností a svobod.

Z tohoto hlediska představuje předložený vládní návrh zákona jisté a ne zcela zanedbatelné nebezpečí. Toto nebezpečí lze nejpřesvědčivěji předvést na části první, na tzv. Obecných ustanoveních, tedy na ustanoveních, která zakotvují svobodu náboženské víry, jak se každý přesvědčí z toho odkazu hned u prvního článku (ale i z textu, takže zbytečně bych proto ztrácel váš čas jakýmkoli dokazováním). V této první části jsou opsána ustanovení Listiny základních práv a svobod, týkající se svobody víry.

Listina svobod, jak víme, odkazuje na další mezinárodní dokumenty OSN, KBSE a obdobná ustanovení.

Vzniká otázka, proč jsou opakována v předloženém návrhu zákona o církvích. Odpověď je zcela zřejmá a jednoduchá. Předložený návrh zákona vychází z předpokladu, že ústavní zákon č. 23/1991 Sb., Tedy Listina práv, jako silnější právní norma nepostačuje. Ne snad proto, že by byla příliš abstraktní nebo úzká, nýbrž proto, že je to málo, že je tedy zapotřebí říci totéž v další i když slabší právní normě.

Samozřejmě nechci se tvářit, jako že nevím, oč jde. Je mi známo, že církve samy chtějí pojistit svá práva a své svobody co největším množstvím zákonů a paragrafů. I když přirozeně myslí především na své zájmy, jde o zájmy celé společnosti, jak o tom tady hovořil kolega Dostál, nebudu to opakovat.

My, zákonodárci, mám-li použít oblíbeného srovnání, bychom neměli podřezávat větev, na které všichni sedíme. Nelze totiž legálně více snížit význam a vážnost ústavního zákona, nota bene Listiny práv než tím, že se opíše do normy menší právní síly. K čemu jsme tu, prosím vás, vlastně Listinu práv odhlasovali? Proč tu jako ústavní zákon je, když ji potřebujeme jako stylistickou zásobárnu paragrafů v zákonech normálních.

Navrhujeme proto změnit název projednávaného zákona na "Zákon o postavení církví a náboženských společnosti". Svobodu víry obecně zaručuje, jak už bylo řečeno, ústava a v souladu s tím lze vypustit celou první část jako nadbytečnou. Přijmeme-li ovšem hledisko, z něhož vycházíme, jako ze základu uvažování o tomto zákoně, a myslím, že nic jiného nemůžeme dělat, chceme-li logicky legislativně uvažovat, zproblematizují se nám tím paragrafy 5 až 7 dokonce ještě víc než první část.

Tak § 6 určuje základní funkce, které mohou církve plnit, a činnosti, které za tím účelem smějí vykonávat. Opírá se opět přirozeně o Listinu práv a s ní spojené normy vyšší síly. Ale také jsou tu paragrafy odvolávající se na školské zákony, zákon shromažďovací. Tento paragraf obsahuje mnoho samozřejmostí, daných už pojmem právnická osoba. Co není zakázáno, je dovoleno. Náš právní řád už nyní právnickým osobám nezakazuje ani vyučovat náboženství ani provozovat tisk atd. Ale již u § 6 se ukáže, jak je strach před vlastním zákonodárstvím ošidný. Písmeno 1 v § 6 povoluje církvím vysílat své zástupce do zahraničí a přijímat zástupce církví a náboženských společností ze zahraničí. Teď to nezaujatě posuďme.

Kdokoli z československých občanů může do zahraničí. Proč se tedy říká, že to může i zástupce církve a proč jenom do zahraničí, proč se to tu omezuje?

A vůbec, proč tedy vzniká otázka, zda smí církev přijímat jiné představitele, než církevní? Toto písmeno l ukazuje, jak nadbytečnost vede k omezování. Snadno se nás zmocní podezřeni, že opakováním norem z jiných zákonů předložený zákon de facto omezuje nebo přesněji řečeno naznačuje omezení práv věřicích a církví. Navíc, alespoň v mých očích, činí z náboženství cosi sociálně periferního.

Paragraf 5 a) dovoluje věřícím vlastnit náboženskou literaturu, a to přímo v libovolném jazyce. Prosím vás, jak je tomu s jinou literaturou než náboženskou? Smí věřící vlastnit i jinou literaturu a ve vlastním jazyce? Vždyť je to naprosto nelogické, to ustanovení opravdu nedává žádný smysl. Současná doba, vážení přátelé, je vlastně věkem liberalismu. Každý druhý, jak dneska zjišťuji, je liberál. Výborně. Když je nás liberálů tolik, máme snad šanci odstranit základní neliberální pojetí, které značně ohrožuje vnitřní logiku tohoto předloženého návrhu zákona.

Podle současného znění by totiž písm. a) § 6.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ke kterému tisku, pane poslanče, jsou vaše poznámky?

Poslanec SL E. Mandler: Já doufám, že je to tisk 719, pokud by se zjistilo, že nikoli, tak prosím, nechť jsem okřiknut.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Paragraf 6 a) tam má jinou textaci.

Poslanec SL E. Mandler: Svobodně určovat své náboženské... atd. Je to tak?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, to je ono.

Myslím, že je to stejné - svobodně určovat své náboženské učení a obřady. O to mi šlo. Myslím, že když projdeme celý zákon, zjistíme, že bychom z vnitřní logiky zákona museli doplnit: pokud tento zákon neurčuje jinak. Hned řeknu, co tím myslím.

Návrh na registraci, který podává přípravný orgán, musí obsahovat toto prohlášení § 12 e). Prohlášení, že církev nebo náboženská společnost bude plně respektovat zákona a obecně závazné předpisy a bude tolerantní k ostatním církvím a náboženským společnostem a osobám bez vyznání. Přiznávám se, že zřejmě patřím k úplně opačné škole než kolega Blažek. Myslím, že první část tohoto prohlášení je diskriminační. Všechny fyzické i všechny právnické osoby musejí respektovat zákony. Pokud někdo vyžaduje od někoho zvláštní prohlášení, že bude dělat to, co stejné podle zákona musí, vyděluje se tím tento oslovený člověk nebo organizace jako někdo, kdo je předem podezřelý. To je první část prohlášení.

Druhá část prohlášení je omezující. Všichni jsme přece povinní zachovávat toleranci tím, že se chováme ke spoluobčanům v rámci zákona (a organizace k dalším organizacím). To samozřejmě platí i pro církve. Nikdo ode mne, od občana, nesmí vyžadovat jakožto povinnou jinou další toleranci. Od církve se to požaduje. A co když se tím zasahuje do jejího učení? A ovšem, že se zasáhne! Přestože návrh na registraci obsahuje také základní charakteristiku církve nebo náboženské společnosti, její učení, poslání a území, na němž hodlá působit - § 12 c) - stanoví § 13 d), že musí být předložený k registraci základní články víry a písm. c) doplňuje, ze musí být předložen způsob ustanovování osoby vykonávající duchovenskou činnost a jejich odvolávání.

Podle § 15 registrující orgán přezkoumá, zda založení a činnost církve není v rozporu s tímto zákonem, s ostatními zákony, mravností atd. Protože registrující orgán, jakožto správní akt může registraci církve odmítnout, přestože církve má možnost odvolat se k soudu, je hlavní registrační akt v rukou registrujícího orgánu, to znamená státu. Tento postup je pozoruhodný. Především kopíruje postup zákona o sdružování občanů, který také fakticky svěřuje rozhodování o osudu organizace právním orgánům. Dále umožňuje přihlížet při rozhodování o registraci k vnitřnímu uzpůsobení a věrouce církve. Svoboda určovat své náboženské učení a obřady je tím krajně problematizována.

Vážené dámy a pánové, liberálně demokratičtí poslanci upozorňovali již před rokem na některé nedemokratické prvky zákonu o sdružování a shromažďování občanů. Co naplat, že vznikají nové odrůdy sdružovacího zákona? Tyto nedemokratické prvky, zvláště údajně registrační, ale ve skutečnosti schvalovací procedura, přechází i na zákon o církvích a v dohledné době přijde i na politické strany. Neměli bychom se nechat zmýlit dvěma okolnostmi, které jsou relevantní pouze zdánlivě. První je to, že mnohým církvím - jak jsem už říkal - zákon možná i v této omezující podobě vyhovuje.

Nezapomeňme, že jde především o církve, které tu již zapustily kořeny. Uveďme katolickou církev, té samozřejmě absolutně nehrozí, že by neprošla registraci. Ale svoboda náboženství je dána jak obnovením práv církví dosavadních, tak svobodami církvi nových. Svoboda náboženského života by tak mohla být velmi ohrožena, pokud budou právní orgány posuzovat základní články víry nových církví, budou nad tím vrtět hlavou a říkat - to se mi přece vůbec nelíbí.

Nejde ale přitom jen o svobodu církví. Zákonné okolnosti, za nichž vznikají a působí občanská sdružení a organizace, se vyvíjejí a budou vyvíjet. Zákon o sdružování občanů je vzorem pro předložený návrh tohoto zákona.

Konečné znění předloženého zákonného návrhu ovlivní nepochybně v dobrém i špatném provádění, popřípadě novelizaci zákona o sdružování občanů. Tak jsme povinní s určitou základní odpovědnosti přistupovat k této zákonné normě.

Nyní mi dovolte, abych souhrnně předložil pozměňovací návrhy své a kolegy Doležala, které vyznívají v tom smyslu, aby se odstranila jakákoli nadbytečnost tohoto zákona a rysy, o kterých jsem se zmiňoval jako o negativních.

Navrhujeme změnu názvu zákona na zákon o postavení církví a náboženských společností, tedy z názvu se vypouštějí slova o svobodě náboženské víry.

Dále vypustit část první, to znamená § 1 - § 3, tzv. Obecná ustanoveni, v souladu se změnou názvu.

Paragraf 4 současný (my jsme to nepřečíslovávali, aby nevznikl zmatek), doplnit o nový odstavec 5 tohoto znění:

"Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustavují své duchovní a zřizují řeholní a jiné instituce nezávisle na státních orgánech."

Doplnit do § 4 nový odstaveček tohoto znění: "Pro hospodaření církví a náboženských společností platí zvláštní zákon. "

Dále navrhujeme vypustit § 5, § 6 a § 7. Další paragrafy už nenavrhujeme vypouštět. Pouze v § 12 vypustit písm. e) - prohlášení, že církev nebo náboženská společnost bude plně respektovat zákona, atd.

V § 13 v odstavci 1 vypustit písmena c) a d): Způsob ustanovování osob vykonávajících duchovenskou činnost a jejich odvolání - c), písm. d) - Základní články víry. To jsou věci, které mají být předloženy k návrhu na registraci.

Paragraf 15 navrhujeme v novém znění: "Poslání církve, její statut a činnost nesmí být v rozporu s ústavou a zákony České a Slovenské Federativní Republiky. "

V § 16 navrhujeme nové znění odstavce 1: "Jsou-li splněny podmínky uvedené v § 15, registrující orgán je povinen provést registraci. "

Posléze v § 20 navrhujeme nově znění odstavce 1: "Pokud se jednání církve nebo náboženské společnosti dostalo do rozporu s ústavou nebo zákony České a Slovenské Federativní Republiky a ani po dvojnásobném upozornění registrujícím orgánem není tento rozpor odstraněn, provede registrující orgán řízení o zrušení registrace. " To je vše.

Závěrem bych měl říci, že tyto návrhy vůbec nesměřují proti církvi, já si to ale dovolím odpustit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji kolegovi Mandlerovi. S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Zapletal.

Poslanec SN P. Zapletal: V návaznosti na vystoupení kolegy Mandlera bych měl krátkou technickou poznámku, a to k části třetí předloženého zákona, parlamentní tisk 719, neboť se mi zdá neúnosné, že o faktu, zda ta či ona církev či náboženská společnost může vzniknout, bude opět rozhodovat nějaký subjektivní názor jakéhosi státního úřadu či státního úředníka, byť v současném demokratickém klimatu. Ve stejném duchu se nesou paragrafy 10 až 21, takže se ptám, co se tedy oproti minulému režimu v této rovině změnilo?

Byl bych rád, kdyby mi mohl navrhovatel sdělit, jak si postup tzv. Registrace v praxi představuje, protože celý proces mi připomíná silně oprašování tzv. Dozoru státu nad církvemi.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, to byl bleskový příspěvek do rozpravy. Nicméně bych ještě požádal poslance Sokola - pan zpravodaj chce reagovat? Máte právo, můžete kdykoliv do rozpravy vstoupit.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Tomsa: To byl velice zajímavý příspěvek. Fakt je, že církev svojí podstatou je společnost zcela odlišná od ostatních světských společností. Promiňte mi, já to teď nebudu vyjadřovat, ani jako právní, protože nejsem právník, ani jako poslanec nebo politik, protože nejsem politik.

Řeknu to jako teolog. V tom starém zákonném smyslu slova jako Káhel Jáhové, v novozákonném smyslu je to exlesia, v tom, jak to říkal třeba Augustin je to cilitás Dei, je to něco zcela zvláštního.

Je to organizace sui genelis, ale žije v tomto světě, je organizovanou společností tohoto světa a musí respektovat zákony tohoto světa, zákony státu, v němž ta společnost žije. A tento zákon by měl nějakou formou řešit vzájemné vztahy mezi normální světskou společností státu, který respektuje církev jako společnost svého druhu. Do jaké míry se to podaří dobře, špatně, méně dobře, méně špatně, to si nedovolím posoudit, ale máte pravdu v tom, že to skutečně je společnost jiná. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodajovi. Prosím ještě pan poslanec Stome s technickou poznámkou.

Poslanec SN K. Stome: Já bych, vážené shromáždění, chtěl reflektovat příspěvek pana kolegy Mandlera a to v § 13 odstavec 1 písm. c), které, pokud jsem stačil postřehnout, je navrženo k vypuštění.

Písm. c) hovoří o tom, že je potřeba uvést způsob ustanovování osob, vykonávajících duchovenskou činnost a jejich odvolávání. Pokud bychom to vypustili, tak se můžeme dostat do obtížné situace v souvislosti s § 9 odstavec 2, kde církve a náboženské společnosti dohodnou s těmito zařízeními a útvary - mysli se tím například ústavy sociální péče, věznice apod. - oprávněnost vstupovat osobám, o kterých by nebylo jisto, zda ještě mají oprávnění vykonávat duchovenskou činnost. A nebylo by možno vůbec překontrolovat, zda byly tou církví nebo náboženskou společností zbaveny svého oprávnění vykonávat duchovenskou činnost - když bychom to písm. c) vypustili.

Já jsem nepostřehl, jaká je ta kontrola, nebo zda možnost zjištění byla dána návrhem jaksi náhradně: Chci na to jen upozornit. Jestli jsem tomu špatně rozuměl, tak mě omluvte, pokud nikoliv, tak bych měl připomínku, že by tato možnost zjištění měla být v zákoně zachována. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP