Dovolte mi několik čísel. V roce 1990 (podle
údajů mně dostupných) pracovalo 638
tisíc starobních důchodců a z toho
v obchodě a službách 41,4 %. Jen 12,8 % pracovalo
v administrativě. Důchodci tedy pracují v
těch profesích, kde ani nezaměstnaní
nebudou chtít pracovat. To raději - podle toho co
mi někteří říkali - budou pobírat
částku 1 400 Kčs než dělat strážného,
šatnáře, pracovat v technických službách
za 1 700 Kčs nebo 1900 Kčs.
Dnes, když říkáme, že tržní
mechanismus potřebuje volnou nabídku pracovní
síly, je také velice třeba, aby pracovní
sílu mohli nabízet i důchodci. Na každém
zaměstnavateli bude záležet, zda si vybere
člověka v produktivním věku se špatnou
pracovní morálkou, se špatným přístupem
k práci, nebo zda si vybere důchodce s velmi odpovědným
přístupem k práci, se svědomitostí
a praxí.
Je třeba také přihlédnout k tomu,
že ke ztrátám by nemělo dojít
z toho důvodu, že statistiky neúprosně
říkají kolik umírá důchodů
ve věku 60 až 65 let a ve věku 65 - 70 let.
Velká spousta důchodců se důchodu
nedožije.
I když chápu, že jsou zde problémy se
zvyšováním nákladů na životní
úroveň mladých manželství, u
rodin s velkým počtem dětí, u samoživitelek,
samoživitelů a podobně, tak na druhé
straně nesmíme zapomínat na důchodce,
protože se nám to může vrátit.
Může se to vrátit v tom, že celá
řada důchodců nyní po zvýšení
poplatků za teplo a teplou vodu říká,
že nebude platit. Mají třeba už 2 roky
požádáno o menší byt, ale nemají
naději ho sehnat, protože jednopokojových bytů
je málo. Znamená to, že důchodce chce
jít pracovat proto, aby státu odvedl finanční
prostředky za to, co od tohoto státu pobírá,
to je za teplo, teplou vodu a byt. Myslím, že bychom
všichni měli takovou snahu podpořit. Věřím,
že nezaměstnanost se nezvýší tím,
že důchodci budou pracovat. Vláda by měla
dávat prostředky na záchrannou síť,
ale dávat je mají do terciální sféry.
Tyto finance by měly dostat městské a obecní
úřady, aby mohly nezaměstnané zaměstnávat
buď ad hoc na den při každodenní mzdě,
nebo při stabilních pracích pro zkrášlování
měst, životního prostředí, výstavbě
a zlepšování komunikací, železnic
apod.
Já osobně i za voliče, které zastupuji,
musím říci, že s tímto zákonem
nemohu souhlasit a poslanci z našeho klubu také ne.
Je třeba si uvědomit, že máme varianty,
máme možnosti. Jednu navrhl poslanec Zeman, druhou
navrhl poslanec Prokop. Myslím, že bychom měli
hledat kompromisy, ale rozhodně bychom neměli přijmout
zásadu - buď důchod nebo práce. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
má slovo poslanec Novosád, připraví
se poslanec Pánis.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, kolegové a kolegyně, já
bych na chvíli upřel vaši pozornost od §
98 na § 145 odstavec 4 písmeno g), kterého
se týká můj pozměňovací
návrh. Prosím, aby z § 145 odstavec 4 písemno
g) byla vypuštěna slova "za vážný
důvod, pro který manželka vojáka nemůže
být výdělečně činná,
se považuje zejména těhotenství počínající
13. týdnem."
Do jisté míry mě jako lékaře
šokovalo, že v této normě je považováno
těhotenství starší 13. týdnů
za tak vážené ohrožení života
matky, že tato matka může zůstat doma
s určitou státní podporou, při čemž
ostatní pracující ženy tuto možnost
samozřejmě nemají. To je jedna věc.
Druhá věc: zase § 98. Skutečně
tato norma jako celek přispívá k určitému
zlepšení sociálních jistot, ale §
98 je kontroverzní od samého začátku,
protože problémy, které budou vznikat, řeší
trochu zastaralým způsobem. Rád bych přečetl
usnesení 86 výborů pro životní
prostředí, kde jsme se o tomto paragrafu 98 bavili
a doporučili jsme vládě toto: v souvislosti
s novou komplexní daňovou soustavou vypracovat a
předložit Federálnímu shromáždění
takovou zákonnou normu, která bude řešit
otázku souběhu důchodů s ostatními
peněžními příjmy formou jejich
zdanění. U nás je zvykem, že sociální
příjmy nejsou nijak zdaněny. Konstrukce,
které tady předvedl kolega Prokop i někteří
ostatní, jsou skutečně velmi složité.
Pokud bychom se chtěli zamýšlet nad konkrétním
řešením tohoto problému, museli bychom
se zamyslet hlavně nad tím, jakým způsobem
a kdo bude počítat výši příjmů
atd. To by bylo nesmírně složité. Navrhovali
jsme tady jednu možnost řešení, a to takovou,
že ať je důchod jakýkoli a příjmy
jakékoli, po jejich součtu dostaneme určitou
částku, kterou občan vlastně získá,
je to jeho příjem za rok a ten by se dal jednoduše
zdanit daní z příjmu obyvatelstva. Norma
je vypracována, zavedení by bylo reálné
a navíc by to mohly po finančním přiznání
dělat finanční správy, které
jsou konstituovány a ty by mohly vytvořit germinativní
centrum, ze kterého by se pak zkonstruovaly sociální
pojišťovny.
Další věc je sedm procent. To je motivující,
to je jednoznačné, pokud by občan pracoval
po věku 60 let. Domnívám se, že normální
přírůstek, což je 1 %, by měl
být dostatečný.
Pak je tady další věc, o které se nikdo
z předchozích kolegů nezmínil, a to
je zajímavá diskriminační částka
22 tisíc Kčs po 60 letech. Toto je diskriminační
opatření třídního charakteru,
které zatím v České republice - pokud
mám informace - přetrvává. Jedná
se totiž o to, že pokud bychom toto opatřeni
odstranili, a bude se muset odstranit, zvýší
se počet vyplácených dávek pro skupiny,
které pracují v administrativních profesích.
Většinou jsou to lékaři, znám
své starší kolegy a ti mají 22 tisíc
a ostatní občané pracující
ve funkcích nedělnických. To je také
jeden z aspektů, který nebyl zmíněn.
Ještě jednou bych zdůraznil, to poslední
je to, co přede mnou řekl kolega Prokop, že
dochází k nerovnosti těch, kteří
vydělávají. Je rozdíl mezi zaměstnavatelem,
který může pobírat neomezenou výši
důchodu a příjmu, podnikatelem - živnostníkem.
Zase se zde objevuje chudinka. Je to zaměstnanec, který
bude samozřejmě nejrůznějším
způsobem omezován.
Proto se připojuji ke svým předřečníkům
a doporučuji úpravu, to je omezení §
98, přepracování celé této
normy tak, aby už do jisté míry předjímala
situaci, která nastane již v roce 1993. Nedokáži
si totiž představit, že se konstituuje nějaká
sociální pojišťovna, která začne
z ničeho nic pracovat. To není reálné.
Musí mít personální obsazení
a vybavení, a to by se mohlo už dnes zkoušet
ve finančních zprávách, protože
důchodců, o nichž jsme mluvili, není
tolik, asi 600 000 v celém Československu. To je
asi všechno, co jsem chtěl k této problematice
říci.
Ještě mám jednu poznámku k mým
předřečníkům. Je to skutečnost,
že občané odcházejí do důchodu
podstatně později v demokratických státech
na západ od nás, ale je zde také skutečnost,
že výše jejich důchodu se pohybuje kolem
85 a více procent jejich platu, který měli
na posledním místě, v posledním zaměstnání,
takže i toto musíme určitým způsobem
zohlednit. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pokud jde o § 98, máte
nějaké pozměňovací návrhy?
Slovo má poslanec Pánis.
Poslanec SN S. Pánis: Som proti tomuto zákonu, ktorý
svojím obsahom obmedzuje slobodu a je v rozpore s Chartou
ľudských práv. Som presvedčený,
že i ľudia v dôchodkovom veku sú stále
ešte ľudia. Chcel by som vyzvať všetkých
poslancov v dôchodkovom veku, keď sa rozhodnú
hlasovať pre prijatie tohoto zákona, aby sa vzdali
svojich poslaneckých platov v prospech ostatných
dôchodcov s nízkym dôchodkom. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Písemné přihlášky
byly vyčerpány. Ptám se poslanců,
zda se ještě někdo hlásí do diskuse.
Pan poslanec Tomsa.
Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedající,
dámy a pánové, nebudu mluvit dlouho. Chtěl
bych se zmínit jen o jedné čistě specifické
věci, která je dnes velmi aktuální.
V souvislosti s propouštěním zaměstnanců
dochází dnes i k propouštění
vědeckých pracovníků, zaměstnanců
ČSAV. Za totality nám vysokoškoláci
utíkali za hranice, docházelo k velkému odlivu
mozků, protože jim hrozilo, že budou zaměstnáni
v kotelnách a mnozí z nich byli vystaveni nebezpečí
vězení. Dnes už jim toto nebezpečí
vězení nehrozí, ovšem nebezpečí
zaměstnání v kotelnách zůstává.
Domnívám se, že každá společnost
by si měla chránit vědecké pracovníky.
Společnost, která jimi pohrdá, si podle mého
názoru sama kope hrob. Je možné, že propuštěním
vědeckého pracovníka dnes ušetříme
pár miliónů korun, ale za několik
let zjistíme, že jsme vlastně ztratili miliardy.
Nehledě k tomu, že za několik let vzhledem
k prudkému vědeckému rozvoji učiní
věda tak velký skok dopředu, že vědecký
pracovník, který je dnes propuštěn,
se za pět až šest let vlastně vůbec
nechytí a stane se neproduktivním ve svém
vlastním oboru, který studoval a kterému
věnoval programově celý svůj život.
Domnívám se, že bychom se měli nad touto
věcí zamyslet a že by se nad tímto problémem
měli zamyslet především naši odpovědní
ministři. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Tomsovi. Hlásí se ještě někdo
do diskuse? Prosím, poslankyně Záležáková.
Poslankyně SL E. Záležáková:
Predchádzajúcemu režimu sme vytýkali
jeho antihumánnosť. Tak nebudeme antihumánný
ani my. Podľa toho by sme mali hlasovať v tejto veci.
Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Paní poslankyně
byla poslední, kdo se přihlásil do diskuse.
Rozpravu prohlašuji za skončenou. Prosím kolegy,
aby zaujali svá místa. Vystoupí pan ministr
Miller a zpravodajové. Prosím nyní pana ministra
Millera, aby zaujal stanovisko k diskusi.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
poslanci, vyslechli jsme tady celou řadu názorů,
ale z celé té řady názorů já
jsem si zapsal několik konstruktivních návrhů.
Celá řada návrhů tady směřovala
k různým úpravám, ale nikdo tady neřekl
nějakou ekonomickou rozvahu, neřekl proč
by se to tak mělo změnit a nepředstoupil
s nějakou ekonomickou úvahou. Dokonce pan poslanec
Burian zde vystoupil s jakýmsi politickým provoláním.
Já bych se chtěl vrátit ke konkrétním
bodům. Pan poslanec Prokop řekl, že vlastně
se tím vyvíjí tlak na důchodce, co
se tím chce. "Jak se bude chovat důchodce,
který má 3 500 korun, zůstane pracovat dále."
My se domníváme, že nevyvíjíme
žádný tlak na důchodce, my mu dáváme
zcela dobrovolně na vybranou mezi dvěma alternativami.
Nic jiného tím neřešíme.
Masivní možnost výjimek. Já sem nikdy
neviděl v našem materiálu, že bych mluvil
o masivní možnosti výjimek. Ano, jsou výjimky
a já bych vám o některých výjimkách
řekl, a hned zároveň bychom si vysvětlili,
třeba vstup poslance, který zde hovořil o
Akademii věd. Současná právní
úprava umožňuje federální vládě
a vládám republik učinit v naléhavých
případech opatření k výhodnějším
podmínkám poskytování důchodů
pro pracující důchodce, kteří
jinak podléhají § 3 nařízení
vlády a mohou pracovat v zaměstnání
s výdělkem do 22 tisíc. Jaká je skutečnost?
Výjimky povolené vládou České
a Slovenské Federativní Republiky, například
usnesení vlády č. 136 z roku 1980 pro jmenovitě
určené politické pracovníky aparátu
Svazu protifašistických bojovníků, kteří
jsou poživateli starobního nebo vdovského důchodu
- platnost neomezena.
Usnesení vlády ČSSR č. 303/83 pro
vědecké pracovníky konzultanty ČSAV
a Slovenské akademie věd, profesory, konzultanty
vysokých škol, kteří jsou poživateli
starobního důchodu - platnost neomezena.
Usnesení vlády ČSSR z roku 1987 pro poživatele
starobního důchodu, kteří se zúčastní
práce na případě a provedení
sčítání lidu - platnost do 31.12.1991.
Usnesení vlády ČSFR z roku 1990 pro 5 důchodců
ve vedoucích funkcích státního podniku
Kovosmalt Filakovo - platnost do roku 1991.
A tak bych mohl mluvit ještě o výjimkách
povolených vládou České republiky,
povolených vládou Slovenské republiky, takže
výjimky tady jsou a například u Akademie
věd jsou tyto výjimky a počítá
se s nimi.
K podnikatelům - důchodcům: ano, samozřejmě,
je tady tento problém, my jsme si toho vědomi, ale
je to problém, který nemůžeme řešit
tímto zákonem. Je to opatření hlubšího
rázu a netýká se - jak správně
pan Prokop řekl, jenom důchodců, ale týká
se prakticky všech.
Zároveň zde vznesl otázku, proč je
v návrhu zákona hranice 65 let, od níž
bývalí pojištěnci byli považováni
za staré občany s nárokem na zabezpečení
ve stáří. Ukázalo se však, že
hranice stáří je pojem zcela historicky podmíněný
a velmi individuální. Proto moderní vyspělé
systémy důchodového zabezpečení
či pojištění postupně přešly
na důchodové pásmo, v němž si
pojištěnec sám může určit
individuálně hranici svého stáří,
kdy již nehodlá nebo nemůže pracovat a
očekává zabezpečení důchodem.
Ale to je náš cíl, k němu my taktéž
chceme dospět.
Dále řekl pan poslanec Prokop, že by bylo lépe,
kdybychom navrhli omezený souběh. Omezování
příjmu limitem vyvolává řadu
administrativně pracovních a mzdových problémů.
Některé složky mzdy, odměny, prémie,
podíly, které se vyplácejí za delší
období, způsobují, že limit nelze přesně
dodržovat v časových intervalech a fakticky
dochází k překročení výdělků.
Je-li ohlašovací povinnost splněna včas,
je přeplatek vzniklý neoprávněnou
výplatou plátcem důchodu nevymahatelný.
Ale tomuto zjištění předchází
přezkoumání nároku na výplatu
a rozhodnutí referenda. Umožnění výplaty
části důchodu ve výši půlky
nebo třetiny při omezení příjmu
limitem znamená, větší administrativní
zatížení, a to jak organizaci, tak plátce
důchodu, navíc i pošty. Příjem
důchodce je regulován jak v oblasti mzdové,
tak i důchodové. U samotného plátce
důchodu je provádění zvlášť
náročné, neboť vstup či výstup
důchodce ze zaměstnání znamená
pro něho klasické zpracování jednotlivého
případu. Po ohlášení vstupu do
zaměstnání musí být odvolán
důchod na poště, pořízen záznam
v počítači, provedena změna v důchodovém
listě, v němž se vyznačí snížení
důchodu na půl či třetinu, či
do určité části a zaslán opětovně
na poštu. Pro poštu je to také velká zátěž
a pro důchodce naprosto nepřehledné.
Po skončení pracovní činnosti důchodce
plátci trvá několik měsíců,
než opět může obnovit výplatu důchodu
opět v plné výši.
Pokud se týká paní poslankyně Šormové.
Kritérium - výkon nezaměstnanosti... My přece
nezpochybňujeme nějaké kritérium ani
nenastolujeme problém kritéria věku. Kdo
z nás někdy položil tento problém na
stůl, aby řekl: "Tak, kritériem kdy
skončí zaměstnání je 60 let
věku." Sám jsem to nikdy neslyšel a sám
jsem to nikdy neřekl, protože to by byla diskriminace
a jako ministr práce a sociálních věcí,
který hájí tuto problematiku v Ženevě
u Mezinárodní organizace práce, právě
proti tomu bych musel velice důrazně vystoupit.
My si počínáme naprosto v souladu s úmluvami
Mezinárodní organizace práce a není
tady sebemenší kontraverze, sebemenší
problém. Takto jsme to nikdy nedefinovali, nikdy jsme tuto
otázku nepoložili.
Pan poslanec Burian: předkládaný návrh
svědčí pro socialisticky uvažované
nomenklaturní kádry. Proč musí převládat
centralistické uvažování v současné
době?
Pane poslanče, teď řeknu něco úplně
kacířského. Máme řadu problémů,
které v současné době nemůžeme
řešit tak, že bychom překládali
pravomoci někam jinam. Kdybych mohl, řešil
bych v současné době - a celá řada
těch, kteří posuzují naši situaci,
uvažuje podobně - řešil bych to velice
centralisticky a velice direktivně. Protože v současné
době se řada problémů jinak řešit
nedá, protože do řady problémů
vnášíme velkou anarchii. To je problém,
který tady budeme mít velice brzy, jestli jsme schopni
zvládnout zabezpečení sociálně
potřebných občanů. Velice brzy zde
tento problém přijde na přetřes a
budete vidět, že v této fázi je centralistické
uvažování jedině možné.
Samozřejmě nemusíte se mnou souhlasit, je
to otázka úvahy.
Poslanec Zeman navrhuje § 98 odstavec 1, 2, 3 - nahrazení
textu -"starobní důchod na dobu určitou".
Ale co tímhle tím řešíme? Co
navrhl poslanec Zeman? Pan poslanec Zeman samozřejmě
navrhuje nějaké řešení, o kterém
se domnívá, že bude fungovat. Ale jestliže
řeknu, že tedy sjednám s občany zaměstnání
na dobu určitou, tak řeším něco
na trhu práce? Neřeším vůbec
nic! A neustále dávám možnost jednomu
ze sociálních partnerů, aby tento problém
řešil za stát. Ale v současné
době, znovu opakuji, od státu a od vlády
by bylo velice nezodpovědné, kdyby tento problém
ponechávaly na řešení trhu, - a trh
neexistuje - to už jsme si řekli - a tedy na řešení
zaměstnavatele. V tomto případě je
to naprosto nepřijatelné.
Pan poslanec Senjuk řekl, že se tento náš
návrh tváří, jako že šetří
prostředky státu. A řekl zde, že peněžní
prostředky lomeny vytvořenou hodnotou, že tvoří
jistou ekonomickou úvahu. "Není zájem
si hledat práci, stále převažuje nabídka
nad poptávkou." Já s tímto nehodlám
ani polemizovat. Protože v současné době
podle mých údajů, které mám
z dneška se zvýšila nezaměstnanost - a
je to jenom odhad, který jsme si získali pro potřeby
tohoto vystoupení a který jsme si zjišťovali
na Úřadech práce, překročila
nezaměstnanost již více než 300 tisíc.
A jestliže v současné době klesá
nabídka pracovních míst, která je
s bídou 15 - 30 tisíc, nemůže převažovat
nabídka nad poptávkou. Tento argument by snad ani
neměl obstát.
Souhlasím s vámi, že existuje řada lidí,
kteří jdou dobrovolně do nezaměstnanosti,
v tom s vámi úplně souhlasím. Je potřeba,
abychom pro to něco udělali a také v současné
době jsme na setkání ministrů práce
a sociálních věcí, které jsme
měli v pátek, navrhli potřebné řešení.
Budeme to řešit, a myslím, že donutíme
lidi, aby si skutečně práci hledali. Nemohu
souhlasit s tím, že všech 300 tisíc lidí
se práci vyhýbá. S tím nemohu souhlasit.
Jeden pan poslanec zde mluvil o tom, že jedna paní
pracuje v šatně a se slzami v očích
se obrací na mne atd. Samozřejmě, existují
určité případy, které budeme
řešit. Velice často jezdím na setkání
s občany. Ještě se mi nestalo - jezdím
prakticky po celé republice, že bych zaznamenal jediný
argument, že bychom měli souběh důchodu
a mzdy zachovat. Nikdy se mi to nestalo. Ti, kteří
se mnou jezdí, mohou potvrdit, že naopak je naše
vystoupení vždy odměňováno k
tomuto problému velkým potleskem. Nemohu s tím
souhlasit. Pokud jsou jednotlivé případy,
samozřejmě řeší se to formou
sociální působnosti.