Úterý 2. července 1991

Poslankyně SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, máme před sebou návrh novely zákona, o kterém se už dost dlouho mluví a pro který se ujal zjednodušující termín "důchod nebo mzda" - i když se tento návrh dotýká i jiných oblastí, než je úprava zaměstnávání osob v důchodovém věku.

Považuji za nutné připomenout, jak vlastně vypadá dosavadní praxe. Část občanů po dosažení důchodového věku zůstává, tzv. "přesluhuje", či "pracuje na procenta" - tito občané tedy pobírají jen mzdu a zároveň si o určitá procenta zvyšují svůj budoucí důchod. Této skupiny se předpokládaná novela v zásadě nedotkne, pouze se navrhuje snížit procenta, o která se budoucí důchod zvyšuje, a tím snížit i motivaci osob v poproduktivním věku dále pracovat. Máme-li na mysli základní cíl této právní úpravy, totiž snížit napětí na trhu práce, lze tuto změnu jistě uvítat. A pak je zde druhá skupina občanů v důchodovém věku, kteří pobírají zároveň mzdu i důchod. Ti jsou doposud různě omezováni. Dělníci si mohli sjednat zaměstnání na dobu určitou, a to třeba i na pět a více let, a pobírat libovolně vysoký příjem a vedle něj i důchod bez omezení. Duševně pracující - nebo, chcete-li nedělníci - směli na druhé straně uzavřít zaměstnání sjednané nejvýše na jeden rok a byli omezeni i výší příjmu - jejich mzda nesměla za rok překročit 22 tisíc korun.

Měli bychom si jasně říci, co vlastně chceme vyřešit. Podle mého názoru chceme uvolnit napěti na trhu práce a zároveň chceme, aby tento trh zůstal trhem. A zřejmě také chceme, aby podniky nebyly nuceny zaměstnávat lidi, které nepotřebují. Jistěže propustit - a někdy jen přeřadit - pracovníka pro nevýkonnost či neschopnost - nebývá ani dnes jednoduché, zároveň se jistě většina z nás shodne, že lidé, kteří zastávají svá pracovní místa a své funkce špatně, kteří na ně nestačí, by je zastávat neměli, to ovšem platí pro osoby všech věkových kategorií. Měli bychom se vyvarovat toho, abychom kritérium výkonu zaměňovali kritériem věku.

Z provedených výzkumů vyplývá, že šance osob v důchodovém věku na další zaměstnání budou silně postupně klesat. Existuje jedna důležitá podmínka, aby se omezování zaměstnanosti důchodců stalo ve svých důsledcích přínosem pro organizace a tím i pro národní hospodářství - a tou je diferencovaný přístup. Ten se ovšem opět netýká jen osob v poproduktivním věku, ale všech zaměstnanců. Vedoucí pracovníci by měli umět rozpoznat účelnost zaměstnávání každého svého zaměstnance, a pokud toho nejsou schopni, nebo nejsou ochotni za to nést odpovědnost, nemůže tento problém vyřešit navrhovaná právní úprava.

Jistě se při uvolňování a přijímání důchodců budou kritéria výkonu a ekonomická kritéria vůbec kombinovat i s kritérii věku a se sociálními hledisky, ale tato odpovědnost, má-li být skutečná, nedá se přenášet na stát, který nutně řeší problémy plošně a bez potřebných diferenciací.

Nemohu dost dobře přijmout ani argument, že diferencovaný přístup umožňují případné výjimky: věcně sice nelze nic namítat, nepřijatelná je však administrativní forma řešení, která navíc v tomto případě, podle mého názoru, není nezbytná. Nepatřím, myslím, k těm, kdo se snaží z tržních principů vytvořit novou modlu, ale stojím si za tím, že každý občan má mít stejnou možnost na trh vstupovat - a to i na trh práce.

Proti argumentu, který zde zazněl, že v Československu neexistuje rozvinutý trh práce, se samozřejmě těžko hledají jakékoliv protiargumenty, ale nic to nemění na tom, že chceme-li, aby tady jednou takový rozvinutý trh práce existoval, musíme mu dát možnost vzniknout.

Přes všechny výhrady k té předpokládané úpravě si myslím, že je možno určitou smysluplnou změnu učinit, a že je to i potřebné, protože dosavadní právní úprava, jak tady již také zaznělo, je pro určité skupiny obyvatel diskriminační. U skupiny občanů, kteří chtějí z nejrůznějších důvodů pobírat mzdu i důchod současně, bychom podle mého přesvědčení měli tuto možnost zachovat a zároveň bychom mohli - alespoň u této skupiny - pomoci zaměstnavatelům nezaměstnávat na jedné straně ty, kteří jsou z hlediska organizace nadbyteční, ale na druhé straně také zaměstnat každého, koho organizace potřebuje.

Proto navrhuji, aby § 98 byl v novém znění, odstavec 1 by zněl: "Starobní důchod se vyplácí po dobu dalšího zaměstnání po vzniku nároku na důchod, jestliže občan vykonává zaměstnání sjednané na dobu určitou, nepřesahující jeden rok." Odstavec 2 až 5 by se vypustil, odstavec 6 by se stal odstavcem 2 a odstavec 7 by byl odstavcem 3. Pokud byste tento můj návrh podpořili a byl by přijat, pak by bylo ještě nutné provést změnu článku IV bodu 8, t. j. § 153 odstavec 2, písmeno a), kde se stanovují povinnosti organizace hlásit některé skutečnosti, takže nové písmeno a) by znělo: "Jde-li o poživatele starobního důchodu, má organizace povinnost ohlásit

a) vstup do zaměstnání sjednaného na dobu neurčitou po dobu dalšího zaměstnání po vzniku nároku na tento důchod."

Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Máte své návrhy písemně, paní poslankyně, předpokládám, tak je předejte. Nyní má slovo poslanec Burian.

Poslanec SN P. Burian: Pane předsedající, dámy a pánové, každý zákon by měl mít svoji filosofii a měl by být součástí právního prostředí. Předpokládaný návrh je bohužel příkladem toho, že ve státní administrativě, přes ubezpečování o opaku, zcela přetrvávají nejen staří nomenklaturní pracovníci, ale především vyloženě socialistické uvažování. Stále se vše řeší zákazy, tedy negativními právními normami. To je typický projev centrálního řízení a myšlení. Proč pro období po malé a velké privatizaci je nutno předepisovat podnikům koho kdy mohou zaměstnávat a kolik mu za to mohou vyplácet. To je zcela tragické nepochopení tržní ekonomiky, pokud ovšem mnohým dnešním vládnoucím politikům jde o reformu tak, jak jsme ubezpečováni. Bohužel se často setkáváme s pravým opakem.

Z neustálých diskusí by se mohlo zdát, že v Československu pracují důchodci z lásky k práci nebo pro zábavu. Bohužel, pro mnohé z nich se jedná o nutnost. Nutnost způsobenou zcela přirozenou touhou přežít. A nejedná se jen o přežití jejich, ale i na nich závislých mladých rodin, dětí a vnoučat. Určitý životní standart, který můžeme charakterizovat jen jako hranici bídy, umožňují právě tyto příjmy.

Zcela jiným přístupem by byly takové právní úpravy, které by zvýhodňovaly podniky, ať již soukromé nebo státní v případě, že zaměstnávají absolventy škol a mladé lidi. Jednalo by se o pozitivní právní normu, která by zcela přirozeně a bez jakýchkoli sankcí vedla ke stejnému cíli, aniž by příliš poškozovala. Vždyť mnohé práce, které důchodci vykonávají ve službách, ve zdravotnictví a jinde, tak jako tak mladí lidé nechtějí. Jiná je ovšem situace ve vedení podniků, kde jsme svědky nástupu generace "osmašedesátníků", kteří již mnohdy nejsou schopni funkci zastávat. Přitom je paradoxem, že vlastně rehabilitacemi jsou dnes odměňováni především ti, kdo se co by členové komunistické strany podíleli na vlně bezpráví padesátých a šedesátých let.

Tento zákon by nakonec postihl především důchodce s nejnižšími příjmy, ať už z důchodu nebo z platu. Jsem tedy - zjednodušeně řečeno - pro mzdu i plat.

Z výše uvedeného důvodu nemohu pro tento zákon v předkládané podobě hlasovat. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dáváte nějaký konkrétní pozměňující návrh, pane poslanče?

Poslanec SN P. Burian: Nedávám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, jsem velmi rád, že svým dnešním vystoupením mohu rozptýlit podezření, že moje kritické připomínky jsou silně korelovány se sympatiemi vůči jednotlivým členům federální vlády. Hluboce si vážím pana ministra Millera, ale přesto zcela nezávisle na tom nesouhlasím s již diskutovaným § 98. Není to jenom moje individuální stanovisko, je to stanovisko obou výborů pro plán a rozpočet, které bylo přijato v usnesení č. 16 a je mi poněkud líto, že se o něm zpravodajové podrobněji nezmínili.

Řekl bych nejdříve, v čem spočívá náš pozměňovací návrh a pak bych se pokusil ho stručně zdůvodnit s tím, že bych vynechal ty argumenty, které již uvedli moji předřečníci.

Navrhujeme, aby § 98 byl v odstavcích 1, 2 a 3 nahrazen textem tohoto znění: "Starobní důchod se vyplácí po dobu dalšího zaměstnání po vzniku nároku na tento důchod, jestliže občan vykonává zaměstnání sjednané na dobu určitou." Přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by samozřejmě vyžadovalo následné úpravy v § 153, ale ty už ve svém pozměňovacím návrhu uvedla poslankyně Šormová. To je pouze logický důsledek.

Dovolte mi tedy uvést některé nové konkrétní argumenty pro tento návrh. Často se nám říká, že ve vyspělých zemích je doba odchodu do důchodu 65 let a nikoli 60 jako u nás. Přitom se nepatrně zapomíná na fakt, že v těchto vyspělých zemích je pravděpodobnost dožití podstatně vyšší než v Československu, takže občan tam celkově pobírá tento důchod podstatně delší dobu. Kromě toho obvykle ve výhodnější relaci mezi důchodem a mzdou než u nás, nemluvě už o kupní síle tohoto důchodu.

Dále se domnívám, že nezávisle na neprůhlednosti minulého systému důchodového pojištění přece jen občan se státem uzavřel jakousi kvazipojišťovací smlouvu, která platila, a že státu není nic do toho, zda při naplnění podmínek této smlouvy dovršením věku 60 let bude občan dále pracovat nebo ne. Vidím v zákazu nikoliv povolání, ale v souběhu důchodu a mezd stejnou absurditu, jako kdybychom například zakazovali pracovat blondýnům.

Je to samozřejmě administrativní a tedy netržní zásah do vznikajícího trhu práce, který je segmentován, přičemž substituce mezi těmito argumenty je velice malá. Pomocný a obslužný personál, který často je právě z velké míry realizován prací důchodců, velice pravděpodobně těžko bude obsazován nezaměstnanými absolventy vysokých škol. Přitom se vůbec nedomnívám, že by stát neměl v této oblasti zasahovat, naopak na rozdíl od některých mých kolegů tyto zásahy vřele doporučuji. Nevidím je ale v oblasti podnikatelské, ale v oblasti vytváření podmínek pro toto podnikání. Domnívám se tedy, že bychom při snaze řešit tenzi na trhu pracovních sil měli především zvažovat situaci těch mladých lidí, kteří se hlásí a beznadějně hlásí na vysoké a střední školy nejrůznějších stupňů a nejsou tam přijímáni nikoliv díky svému nízkému talentu, ale prostě proto, že naše poněkud krátkodobě orientovaná společnost bohužel nevěnuje dostatečnou pozornost rozvoji kvalifikačního faktoru. Tímto odloženým nástupem nových pracovních sil bychom jednak bezpochyby uvolnili tenzi na trhu práce a současně - i když s dlouhodobým účinkem - vytvořili podmínky pro rozvoj normální informační a kvalifikované ekonomiky.

Ze všech těchto důvodů tedy doporučuji, aby pozměňovací návrh byl přijat, přičemž poslední jeho část není naprosto dána tím, že bychom se snažili vytvořit z pracujících důchodců jakousi sociální nebo charitativní instituci. Právě proto navrhujeme, aby byla zakotvena povinnost přechodu 60. rokem věku na uzavírání pracovního poměru na dobu určitou. Tím totiž z množiny pracujících důchodců vyloučíme ty, kteří jsou zaměstnáváni tak říkajíc z milosrdenství nebo proto, že nikdo nemá odvahu jim říci, aby už proboha odešli, protože jejich pracovní výkon za mnoho nestojí, a nutíme zaměstnavatele, aby s nimi uzavřel smlouvu motivovanou právě tím, že o tuto pracovní sílu má zájem.

Konečně se domnívám, že druhým opatřením, které by bylo tržně konformní, a přitom projevem státní aktivní politiky zaměstnanosti, by spočívalo v daleko rozsáhlejší organizaci veřejných prací. Je u nás mnoho zanedbaných oblastí, náročných spíše na živou práci než na rozsáhlé kapitálové investice. Myslím si, že i toto by bylo opatření daleko efektivnější než administrativní zásah. Připadá mi poněkud komické, jestliže výbory pro plán a rozpočet, které mají být strážci kasy této země, se postavily k na pohled lákavě vyhlížejícímu návrhu na úsporu rozpočtových prostředků jinak než výbory sociální a kulturní, které by se naopak daly podezírat z přílišného humanismu. Ale je tomu tak proto, že jsme se snažili soustřeďovat se na komplexnější a méně statistické vidění tohoto problému. Na fakt, že krátkodobé pozitivní důsledky tohoto opatření by byly více než kompenzovány dlouhodobými důsledky negativními.

Skončil bych tím, že při řešení našich problémů máme v podstatě dvě možnosti: buďto zírat na prohlubující se ekonomické a v důsledku toho i sociální nesnáze stylem králíka, který se dívá na krajtu, nebo se pokoušet o skutečně aktivní ofenzívní a dlouhodobě orientovanou politiku. Ale tato politika by v žádném případě neměla být ztotožňována s administrativními zásahy. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi. Ptám se ho, zda své návrhy dal písemně zpravodajům. (Ano.)

Slovo má poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, stává se málokdy, abych souhlasil s kolegou Zemanem při projednávání jednotlivých zákonů. Dnes tato výjimečná situace nastala. Máme před sebou návrh zákona, který - jak kolega Zeman říkal - se tváří z prvopočátku jako zákon, který spoří finanční prostředky státu.Chtěl bych upozornit na to, co odeznělo ve výborech pro plán a rozpočet, co zde už uvedl kolega Zeman, ovšem zapomněl na jednu věc: Bylo nám předkládáno, že tento zákon má silně protiinflační vliv. Chtěl bych právě vaši pozornost obrátit na inflaci, protože tento zákon - podle mého názoru - nejenže nemá protiinflační vliv, ale má silně proinflační vliv.

V současné době v naší ekonomice můžeme velice stručně říci, že inflace je objem peněžních prostředků lomený existujícími hodnotami nebo hodnotami vytvořenými. Jestliže snížíme objem vytvářených hodnot, tím pádem zvyšujeme inflaci, zvyšuje se objem finančních prostředků, které nevytvářejí žádné hodnoty. To uděláme tím způsobem, jestliže zamezíme kterékoli skupině obyvatel vykonávat nějakou práci.

Jestliže by k tomu došlo - jak navrhuje tento zákon - znamená to, že poměrně velký objem v současné době pracujících důchodců se připojí k neproduktivnímu objemu obyvatelstva v současné době nezaměstnaného. Jestliže by se mělo tedy přistoupit k některým represivním opatřením, která by měla zajistit, aby každá koruna vydaná ze státního rozpočtu byla podložena hodnotou vytvořenou člověkem, který tuto korunu obdržel, měla by tato represivní opatřeni být zaměřena právě do těch směrů a oblastí obyvatelstva, které je v současné době nezaměstnané. Není zájem ve většině případů nezaměstnaných hledat si zaměstnání ta, která jsou k dispozici na trhu práce. Ještě pořád převyšuje nabídka pracovních příležitostí nad poptávkou. Protože zatím ekonomické nástroje nedonutily obyvatelstvo, aby si hledalo práce, které jsou potřeba vykonávat. To znamená, že tento zákon považuji za proinflační.

Dále je třeba si všimnout, jaký druh práce v současné době důchodci vykonávají. Nejenže jsou to práce podřadné, ale jsou to práce, které by většina lidí v produktivním věku vůbec nevykonávala, a to ani za platy nesrovnatelně vyšší, než jaké v současné době důchodci pobírají. Existovalo řešení, jak tuto sociální problematiku zlepšit. Měla tím být snaha vlády zvýšit objem pracovních příležitostí. Bohužel se vláda spokojila s tím, že konstatovala, že objem pracovních příležitostí je konstantní a na tento objem pracovních příležitostí je třeba také snížit počet pracovních sil. Já tuto koncepci naprosto neschvaluji a ani při předložených pozměňovacích návrzích pro tento zákon nebudu hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Žádný pozměňující návrh nevznášíte, pane poslanče? (Ne.) Ne.

Hovořit bude poslanec Kvasnička, připraví se poslanec Tomis.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Pred niekoľkými dňami sa na mňa obrátila jedna stará pani, ktorá mi hovorila, že to nie je tak dávno, čo nastúpila do dôchodku. Teraz si našla prácu v šatni. Robí šatnárku. Teraz by musela túto prácu opustiť. Hovorila mi to so slzami v očiach a prosila ma ako poslanca, či by sa s tým nedalo niečo urobiť. Tá pani pracuje tu, v parlamente, v našej šatni a dozerá na naše odložené veci. Ja viem, že keby veci zostali tak ako sú, táto pani by pracovať nemohla. Prosím vás, aby sme pre nich niečo urobili.

Okrem toho sa na mňa obracajú občania, ktorí boli nejakým spôsobom perzekvovaní. Boli zatváraní dlhé roky, boli vo väzení, museli proti vlastnej vôli vykonávať prácu, ktorá vôbec nezodpovedala ich kvalifikácii. Dlhé roky dostávali nízky plat, z ktorého im potom bol vypočítavaný dôchodok. Týmto ľuďom by aspoň trochu malo byť kompenzované to, o čo boli okradnutí. Malo by im byť umožnené, aby vedľa dôchodku mohli pracovať. Aby sa im aspoň trochu pomohlo, dávam nasledujúci doplňujúci návrh. V § 98 odstavec 2 písmeno b) na konci odstavca škrtnúť bodku a vo vete pokračovať: "a občania, ktorí boli finančne značne poškodení v rámci perzekúcie totalitným režimom."

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. A nyní má slovo poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, já jsem tuto otázku konsultoval nejen s důchodci, ale i s pracujícími různých podniků, jak výrobních tak nevýrobních. Faktem je, že většina občanů z těch, se kterými jsem hovořil, nesouhlasí s návrhem zákona, nesouhlasí s tím, aby byl buď důchod nebo odměna za práci. Odůvodňují to tím, že jestliže pracující 32 až 35 let pracuje, své finanční prostředky si na důchod vlastně ukládá. Kdyby je občan ukládal do banky, měl by z toho ještě úrok a tyto prostředky by mu nemohl nikdo sebrat. Proto podle názoru pracujících má každý nárok na svůj důchod a měl by jej dostat bez ohledu na to, co dělá dále.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP