Dovolte mi, abych dříve, než se budeme zabývat
jednotlivými pozměňovacími návrhy,
uvedla několik poznámek obecnějšího
charakteru.
Především je nutno si uvědomit, že
se jedná o změnu dosavadní právní
úpravy, nikoliv o právní úpravu novou.
Z tohoto konstatování můžeme vyvodit
závěr, že novela sleduje především
úkol, přizpůsobit dosavadní právní
úpravu změněným - od předchozí
novely - a v současnosti se měnícím
podmínkám. Současně je třeba
mít na paměti, že navrhovaná změna
právní úpravy je dalším dílčím
krokem, který pomáhá k vytvoření
podmínek pro připravovanou reformu sociálního
zabezpečeni jako celku. Tuto skutečnost připomínám
proto, abychom si uvědomili, že úkol navrhované
změny právní úpravy není jeden
a jediný, ale že navrhovaná novela plní
úkolů více. Proto jestliže nebude například
společnou schůzí akceptován jeden
z obsažených návrhů, neznamená
to, že je navrhovaná novela jako celek zbytečná.
Z hlediska systémového, obsahového i účelového
lze navrhované změny ve vládním návrhu
rozdělit do čtyř bloků. Můžeme
hovořit o bloku systémových změn,
kam patří vdovecký důchod, zabezpečení
členů rodiny občanů konajících
službu v ozbrojených silách a civilní
službu.
O bloku obsahovaných změn, to je zaměstnávání
důchodců, rozšíření zabezpečení
rodinných příslušníků
a osob konajících službu v ozbrojených
silách a civilní službu na osoby samostatně
výdělečně činné.
A bloku účelových změn, to jsou změny
legislativně technické povahy, úprava výše
dávek v závislosti na růstu životních
nákladů.
Čtvrtým blokem je pak blok změn vyplývajících
z rozdělení pravomocí mezi federaci a republiky,
to znamená kompetence.
Do bloku systémových změn zařazuji
takové návrhy, které nezavádějí
zcela nový institut sociálního zabezpečení,
pracují s institutem již existujícím,
ale přesněji formulují jeho charakter, stanoví
podmínky poskytováni. Těmito systémovými
změnami se připravují podmínky pro
postupnou realizaci nové koncepce sociálního
zabezpečení. Tyto změny se týkají
vdoveckého důchodu, kterým se ruší
původní vdovecký příspěvek
v rámci sociální péče a zavádí
se nový druh důchodu jako součást
důchodového zabezpečení.
K tomuto bloku patří i návrh zařazení
institutu zabezpečení občanů konajících
službu v ozbrojených silách a civilní
službu a členů jejich rodin do důchodového
zabezpečení. Jeho původní zařazení
v sociální péči se vymykalo základní
charakteristice této části, tzn. doplňkovost,
nárokovost, kdežto dávky poskytované
rodinným příslušníkům
osob konajících službu v ozbrojených
silách mají charakter dávek povinných,
nárokových a nahrazují příjem,
který rodina ztrácí tím, že otec
nebo manžel nastoupil službu v ozbrojených silách.
Do bloku obsahových změn řadí návrh
na úpravu zaměstnávání důchodců
a návrh na rozšíření určitých
plnění v rámci zabezpečení
rodinných příslušníků,
osob konajících službu v ozbrojených
silách i na osoby samostatně výdělečně
činné, to je náhrada výdělku
při vojenském cvičení.
Blok účelových změn může
vypadat značně nesourodě, ale je velmi důležitý,
protože právě těmito změnami
bude zákon o sociálním zabezpečení
uveden do souladu s nově se utvořivšími
podmínkami a novými legislativními úpravami
v jiných oblastech. Současně sem můžeme
zařadit i ty změny, jimiž vládní
návrh reaguje na růst životních nákladů
i některých dávek, které nejsou zachyceny
ve valorizacích důchodů.
Kompetenční blok je vyvolán do života
ústavním zákonem o rozdělení
pravomocí mezi federaci a republiky a jeho výkladem.
Pokud má být v oblasti sociálního
zabezpečení, povinného a všeobecného,
dodržena jednotnost úpravy, pak musí i otázky
technické povahy, normálně upravované
nařízením vlády a nebo vyhláškami,
být upraveny zákonem Federálního shromáždění.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni, nyní má slovo zpravodaj výborů
Sněmovny národů, pan poslanec Maštálka.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Maštálka: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, Federálnímu
shromáždění je předkládán
návrh zákona o změnách v sociálním
zabezpečení, tisk 640. K předloženému
návrhu zákona se diskuse ve výborech Federálního
shromáždění a v současné
době i ve veřejnosti zaměřuje převážně
na změnu úpravy podmínek pro pracující
důchodce, což je návrh znění
paragrafu 98. Je to dáno tím, že § 98,
ale i celý kontext obsahu změn reaguje na aktuální
problémy současné ekonomiky, konkrétně
na růst nezaměstnanosti a její další
předpokládaný vývoj. Návrh
zákona však neobsahuje tuto změnu, ale týká
se i některých dalších otázek
důchodového zabezpečení, o kterých
podrobněji mluvil pan ministr Miller a nebudu je tedy dále
rozvádět.
Předložený návrh zákona také
řeší problematiku legislativních kompetencí
v oblasti sociálního zabezpečení.
Jak jsem již uvedl, největší pozornost
se soustřeďuje na § 98, zejména k němu
byly podány pozměňující návrhy,
o kterých se podrobněji zmínila paní
poslankyně Nazari-Buřivalová, zpravodajka
Sněmovny lidu.
Zákon o sociálním zabezpečení
vždy v minulosti výslovně uváděl,
že starobní důchod se po dobu dalšího
zaměstnání po vzniku nároku nevyplácí,
pokud právní předpis nestanoví něco
jiného. V době extenzívního rozvoje
hospodaření s pracovními silami se vzhledem
k jejich trvalému nedostatku postupně okruh výjimek
rozšiřoval a od roku 1984 mohlo na 85 % pracujících
důchodců v tak zvaných dělnických
profesích pracovat bez jakéhokoliv omezení
a zbývající tak zvaní duševní
pracovníci mohli pracovat do dosažení stanoveného
limitu mzdy v kalendářním roce. Tato situace
však dlouhodobě vedla k vytváření
špatně placených tak zvaných důchodcovských
míst a často i k vytváření
umělých pracovních příležitostí,
kde důchodci s nízkou mzdou snižovali centrálně
regulované průměrné mzdy v organizacích
a umožňovali tak, aby mladším pracujícím
mohly být propláceny mzdy vyšší.
V současné době se však situace na trhu
práce radikálně změnila. Vzhledem
k tomu, že pracující důchodci nejsou
odkázáni pouze na mzdu, neboť pobírají
ještě sociální dávku - důchod,
mohou se stát pracovní silou ochotnou pracovat za
nižší mzdu, než mladší pracovníci
- živitelé rodin, přičemž nevyžadují
zaškolení, další vzdělávání,
rekvalifikace, jsou bez nebezpečí časté
absence z důvodu péče o děti atd.
Ponechávání možnosti pracovat s důchodem
a tvrdit, že vše vyřeší trh, by tak
postavilo zejména absolventy škol do značně
nerovného postavení proti zkušeným důchodcům.
Navíc by přestala platit základní
zásada sociálního zabezpečení,
že jeho dávky se poskytují jako náhrada
ztráty výdělečné schopnosti.
V návaznosti na toto opatření je však
potřebné, aby byla dále ekonomicky posílena
situace našich spoluobčanů, odkázaných
na starobní důchod a byly zajištěny
všechny předpoklady pro jejich důstojné
stáří.
Při posuzování návrhu je třeba
vycházet i z toho, že navrhovaná úprava
by měla být časově omezena na zhruba
jeden a půl roku, tedy do té doby, než bude
v praxi uplatněna nová koncepce sociálního
zabezpečení.
Lze však předpokládat, že právě
v tomto období bude na trhu pracovních sil největší
napětí. V této souvislosti je nutné
požadovat, aby státnímu programu zaměstnanosti
byla všemi vládními orgány věnována
daleko větší pozornost v celé řídící
a zejména ekonomické sféře.
Podstatné je, že návrh zákona dává
možnost republikovým vládám upravit
poskytování výjimek souběhu důchodu
a mzdy tak, aby odpovídal aktuální situaci
na trhu práce v té či oné republice.
Jako zpravodaj Sněmovny národů doporučuji
návrh zákona po projednání připomínek
ke schválení.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
zahajuji rozpravu. Prosím, abyste se hlásili do
diskuse. Zatím jsou přihlášeni čtyři
poslanci. Ptám se poslankyně Šormové,
zda bude hovořit jako mluvčí klubu nebo za
sebe. Potom jako první vystoupí pan poslanec Prokop.
Dávám mu slovo.
Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, navrhovaná novela zákona
č. 100/1988 Sb., (tisk 640) je ve svých důsledcích,
podle mého názoru, jedním z klíčových
problémů naší současné
sociální politiky. Alespoň reakce veřejnosti
o tom hovoří dosti jednoznačně. Dopad
navrhované úpravy, kterou tvoří především
obsah § 98 a dále § 23, projeví se zároveň
na dvou úrovních. Jednak se týká problematiky
důchodů a důchodců a jednak problematiky
zaměstnanostní.
Smysl navrhované úpravy, jak ho prezentoval navrhovatel
pan ministr Miller je zhruba následující.
Vyvinout tlak na důchodce, aby po dosažení
věkové hranice, která jim umožní
uplatnit nárok na důchod, pokud možno uvolnili
svá pracovní místa pro nezaměstnané
v produktivním věku a brali důchod. Nebo,
aby zůstali v místě a neuplatnili nárok
na důchod, zvyšovali si dále procenta na svůj
důchod a pozdější prostředky,
které teď nečerpají, jakoby propůjčili
státu, třeba, jak už bylo řečeno,
na další valorizaci důchodů. Za tuto
jakousi půjčku jsou zvýhodněni vyšším
procentem pro výpočet důchodů než
v letech před vznikem nároku. Takové zdůvodnění
se zdá být logické, avšak podíváme-li
se na problém z obou úrovní, tedy z úrovně
důchodců a z úrovně zaměstnanosti,
zjistíme, že toto zdůvodnění
má - podle mého názoru - své slabiny
a dokonce si v určitých momentech až protiřečí.
Dámy a pánové, jak se bude chovat důchodce,
jehož průměrný měsíční
výdělek činí 3.500,- Kčs a
který stojí před volbou: důchod nebo
mzda. Podle mého názoru, každý občan,
kterému to síly a zdraví dovolí, zůstane
bezpochyby pracovat, má-li tuto možnost. Zejména
potom, je-li stimulován vyšším procentem
pro výpočet důchodu v této době.
Procento činí 7 % a v usnesení našich
výborů se podařilo už zapracovat návrh
na snížení tohoto procenta - alespoň
na 4 %. Víte asi, pokud ne, že toto sedmiprocentní
zvýšení bylo zavedeno někdy v 70. letech,
kdy existoval značný deficit na trhu práce.
Podle mého názoru je to nejhlavnější
stimul, který nutí důchodce po dosažení
nároku zůstat dále na místě,
a tímto způsobem si enormně oproti předešlým
letům zvyšovat důchod. Skutečně
nevidím důvod, proč by takto stimulovaný
důchodce měl místo uvolnit.
Tedy představa, že takto stimulovaný důchodce
dá přednost důchodu, uvolní tak své
pracovní místo, je podle mého názoru
naprosto pochybená. Neznám člověka,
který by byl ochoten vyměnit práci se mzdou
3 500,- Kčs za důchod ve výši zhruba
poloviční, zejména nebude-li mu umožněno
si přivydělat. Domnívám se, že
napětí na trhu práce takto rozhodně
neubude, spíše naopak.
Dále návrh zákona předpokládá
masivní možnosti výjimek, které mohou
udělovat republiky na základě situace na
trhu práce v každé z nich. Dámy a pánové,
ptám se, co je to za zákon, který automaticky
předpokládá možnost, že výjimek
v jedné části státu může
být i více než případů
řešených podle principu zákona? K čemu
potom slouží taková federální
norma? Toť otázka.
Představa, že zákonná úprava
ve smyslu buď výdělek nebo důchod pomůže
řešit problém nezaměstnanosti potom
dostává další trhlinu, uvědomíme-li
si, že osoby samostatně výdělečně
činné mají podle návrhu (tisk 640)
nárok na plný důchod, aniž by jim příjem
byl jakkoli krácen. Pokud se jedná o skutečné
podnikatele nebo osoby ve svobodném povolání,
je podle mého názoru taková úprava
na místě, avšak ve svých důsledcích
povede navrhovaná úprava bezpochyby ke stavu, kdy
důchodce jako soukromý podnikatel uzavře
se svým bývalým zaměstnavatelem smlouvu,
na jejímž základě bude vykonávat
tutéž práci jako předtím, ovšem
tentokrát jako osoba samostatně výdělečně
činná - tedy aniž by za ni musel zaměstnavatel
platit odvody ze mzdových prostředků do státní
pokladny. Takový "podnikatel" je ve skutečnosti
levnou dumpingovou pracovní silou. Jsem si vědom,
že tento problém se pochopitelně netýká
jen důchodců. Daňových úniků
touto cestou známe více i u pracovníků
v produktivním věku. Nemohu se však zbavit
obavy, že navrhovaná zákonná úprava
přivede mezi spolupachatele takových legálních
úniků další velmi početnou sociální
skupinu občanů, a to důchodce.
Dámy a pánové, je všeobecně známo,
že řady pracujících důchodců
vykonávají spoustu práce, která není
příliš atraktivní pro potenciální
uchazeče, tedy nezaměstnané v produktivním
věku. Plně chápou, že je v zájmu
státu vytvořit řadu pracovních příležitostí
pro mladé lidi, kteří hledají v životě
pracovní uplatnění, zejména pro živitele
rodin. Taková místa se jistě uvolní,
odejde-li řada občanů v důchodovém
věku do penze. Jsme si však jisti, že odejdou
a místa uvolní, když nebudou mít šanci
zlepšit si životní standart daný současnou
úrovní důchodů? Jak to, že ten,
který dosáhl hranice 65 let už může
pobírat důchod i výdělek bez omezení,
jak se navrhuje v odstavci 2 § 98 (tisk 640). Jako prémie
za to, že pět let úvěroval svým
důchodem státní pokladu, nebo se jedná
o postupný přechod ke zvýšení
věkové hranice pro nárok na důchod,
jak je tomu ve vyspělých státech západní
Evropy nebo v Americe? Vím, že podobné úpravy
jsou, a pan ministr se o tom zmínil v úvodním
slově i u nás ve výborech, že podobné
úpravy jsou v řadě vyspělých
států a tím také, že dokud není
vybudován systém sociálního zabezpečení
na pojišťovacím principu, je nutné souběh
regulovat. Také vím, že regulování
určitým způsobem je i tam, kde pojištění
už dávno existuje a že tato regulace jakkoli
je u pojišťovacího principu opatřením
naprosto neliberálním, že tato regulace plní
i důležitou úlohu státu nebo státní
politiky zaměstnanosti.
Kromě toho je úroveň - a to bychom si měli
uvědomit - tamních důchodů vzhledem
k životní úrovni poněkud jiná
než úroveň našich důchodců
vzhledem k naší životní úrovni.
Dámy a pánové, z výše uvedených
důvodů jsem přesvědčen, že
naprosto neomezený souběh výdělků
a důchodů je věc nereálná a
ve svých důsledcích škodlivá.
Avšak souběh, který by byl určitým
způsobem omezen, by pomohl, podle mého názoru,
sociálně potřebným, umožnil by
řadě občanů odejít do penze
s možností přivydělat si k životnímu
standartu a uvolnit tak místo mladším a kromě
toho by snad ubylo těch, kteří svým
quasi podnikáním realizují možnost daňového
úniku podniků.
Vznáším proto tyto pozměňující
návrhy:
1. V § 98 vypustit zcela odstavec 2.
2. Zařadit odstavec v tomto případě
zatím označený 4, v případě,
že by nedopadlo vypuštění odstavce 2,
byl by to odstavec 4, který bude znít: "Starobní
důchod se vyplácí po dobu dalšího
zaměstnání po vzniku nároku na tento
důchod tehdy, nebo v případě, že
by nedošlo k vypuštění odstavce 2, rovněž
tehdy, nepřesahuje-li souběh tohoto důchodu
a čistého příjmu z pracovní
činnosti nejvyšší přípustnou
hranici starobního důchodu."
A dále zařadit následující
odstavec tohoto znění: "Poživatel důchodu
podle odstavce - zatím označeného 4 - může
vykonávat zaměstnání sjednané
vždy pouze na dobu určitou, nepřesahující
1 rok. Při sjednávání takového
zaměstnání je poživatel důchodu
povinen předložit zaměstnavateli potvrzení
o výši svého důchodu."
A v následnosti případného přijetí
těchto dvou pozměňujících návrhů
potom patřičným způsobem přečíslovat
odstavce § 98.
Zdůrazňuji, že první bod vypuštění
odstavce 2 je samostatná část, druhý
bod jsou dva vložené odstavce. Nepodmiňuji
jeden druhým a žádám, aby bylo hlasováno
o každém z těchto bodů zvlášť,
tzn. o vypuštění odstavce 2 a potom o vložení
těchto dvou odstavců.
Tento návrh umožní, podle mého názoru,
dosáhnout v dnešních podmínkách
příjmu 3.800,- Kčs, tzn. součtem starobního
důchodu a případného výdělku
a je naprosto na důchodci, aby si sám hlídal
výši svého příjmu. Při
každé nově uzavírané smlouvě
musí pracující důchodce uzavřít
takovou smlouvu, aby se vešel do částky, která
zbývá při výši maximálního
důchodu a případně, pokud bude tento
důchod valorizován, tedy do výše, která
bude odpovídat valorizovanému nejvyššímu
přípustnému důchodu. Vzhledem k minimální
mzdě, která v tuto chvíli je součástí
generální dohody, bude někdy nucen takovýto
pracující důchodce uzavírat úvazek,
který nebude plný, aby se do toho vešel, tam
bude potom nutno použít ustanovení hodinové
minimální mzdy a nikoli měsíční.
Čili je možno takový pracovní poměr
uzavřít, pokud nebude uzavřen na plný
úvazek.
Z toho vyplývá, že jde skutečně
o taková pracovní místa, která nejsou
atraktivní vzhledem k poptávce na trhu práce,
ani finančně, ani jinak. Tyto navrhované
změny jsou, podle mého názoru, plně
i v souladu se základní filozofií sociální
odpovědnosti každého občana za svůj
osud. Protože jsme na toto téma debatovali už
i ve výborech, jak s panem ministrem, tak i s náměstkem
Dostálem, znám argumenty proti tomuto návrhu,
vím, že tento návrh klade, podle názoru
ministerstva, enormní požadavky na úřad
důchodového zabezpečení, nebo vůbec
na aparát a domnívám se, že to není
argument - alespoň podle mých kriterií, který
by mohl obstát. Jinak jsem přesvědčen,
že v usnesení výborů sociálních
a kulturních je v ostatních bodech řada velmi
přínosných zlepšení a pokud by
byly moje návrhy nebo jiné, které budou vzneseny
v podobném duchu, přijaty, budu pro tento zákona
hlasovat.
Stanovisko, které jsem přednesl, zastává
i celý poslanecký klub Občanské demokratické
aliance, a jen pro vaši informaci - podobné usnesení
přijaly i hospodářské výbory
obou sněmoven. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance
Prokopa, aby dal své návrhy písemně
zpravodajům. Nyní má slovo paní poslankyně
Šormová.