Z prítomných hlasovanie ignorovali traja poslanci.
Uznesenie, ako je obsiahnuté v tlači 720, bolo súhlasným
názorom oboch snemovní prijaté. Ďakujem.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 155, SL
č. 249, SN č. 254)
Teraz vyhlasujem prestávku do 15.30 hodín, po prestávke
sa vedenia ujme pán podpredseda Zdeněk Jičínský.
(Jednání přerušeno v 15.07 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.38 hodin.)
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, nyní máme na pořadu
vládní návrh zákona o změnách
v sociálním zabezpečení (tisk 640)
a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 712).
Prosím ministra práce a sociálních
věcí Petra Millera, aby návrh odůvodnil.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, návrh zákona o změnách v
sociálním zabezpečení představuje
již čtvrtou etapu změn prováděných
v oblasti sociálního zabezpečení v
návaznosti na nové podmínky přechodu
k tržnímu hospodářství.
Zákony č. 110 a 180/1990 Sb. z loňského
roku a zákonem č. 46/1991 Sb. z letošního
roku bylo zavedeno sociální zabezpečení
osob samostatně výdělečně činných,
vytvořeny podmínky pro nové uspořádání
orgánů sociálního zabezpečení
a zakotven systém pravidelného zvyšování
důchodů.
Nyní předložený návrh obsahuje
další potřebné úpravy v sociálním
zabezpečení. Tyto úpravy jsou věcného,
systémového a legislativního charakteru a
dotýkají se několika předpisů
různé právní síly.
Nejzávažnější navrhované
změny spočívají zejména v zavedení
vdoveckého důchodu, ve změnách dávek
poskytovaných v souvislosti s výkonem vojenské
nebo civilní služby, v úpravách kompetencí
a ve stanovení nových podmínek pro výplatu
důchodu pracujícím důchodcům.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi tyto změny v předpisech sociálního
zabezpečení blíže charakterizovat a
odůvodnit.
První navrhovaná změna rozšiřuje
okruh dávek důchodového zabezpečení
o nový druh důchodu, a to o vdovecký důchod.
V nové koncepci sociálního pojištění,
která bude podkladem pro budoucí právní
úpravu, se s vdoveckým důchodem již
počítá. Vzhledem k tomu, že zatím
je ovdovělým mužům poskytován
vdovecký příspěvek jako dávka
sociální péče, navrhuje se již
nyní místo tohoto příspěvku
poskytovat vdovecký důchod jako nárokovou
dávku důchodového zabezpečení.
Podmínkou nároku bude péče ovdovělého
muže alespoň o jedno nezaopatřené dítě.
Nárok na vdovecký důchod tak již nebude
vázán na výši příjmu ovdovělého
muže, jako tomu bylo dosud u vdoveckého příspěvku.
Současně se navrhuje zvýšit poskytovanou
dávku, neboť vdovecký důchod by měl
být vyplácen v jednotné výši
650, - Kčs měsíčně. Navrhovanou
úpravou by se měla ulehčit těžká
situace v rodině po úmrtí matky dítěte.
Druhá navrhovaná změna v zákoně
o sociálním zabezpečení je systémové
povahy a týká se změny charakteru zaopatřovacího
příspěvku a dalších dávek
poskytovaných v souvislosti s výkonem vojenské
nebo civilní služby členům rodin občanů
konajících tuto službu. Zde se navrhuje vyčlenit
tyto dávky ze systému sociální péče
a považovat je nadále za státní dávky.
V této souvislosti se provádějí některé
změny v podmínkách nároků o
poskytování těchto dávek.
Rovněž se navrhuje zvýšení zaopatřovacího
příspěvku, a to o 100 Kčs měsíčně.
Zde bych chtěl upozornit, že v souvislosti se zvýšením
cen paliv a tepla od 1. května tohoto roku se zvyšuje
o 100 Kčs též příspěvek
na úhradu za užívání bytu vojáka,
a to i s přihlédnutím k růstu ostatních
cen.
Další návrh se týká otázek
rozdělení kompetencí ve vztahu k vydávání
prováděcích předpisů. Dosavadní
zmocnění v předpisech sociálního
zabezpečení se v návaznosti na ústavní
zákon č. 556/1990 Sb. ruší a v působnosti
federace budou nadále přijímány pouze
zákony.
Po korespondenci se zásadami zakotvenými v Listině
základních práv a svobod, ústavní
zákon č. 23/1991 Sb. Důsledek ovšem
bude takový, že i změny stávajících
výnosů, vyhlášek a nařízení
se budou provádět zákony. Federální
vláda a federální ministerstva nebudou mít
v oblasti sociálního zabezpečení žádnou
vlastní legislativní pravomoc. Navrhovanými
úpravami se reaguje na výklad článku
22 ústavního zákona o československé
federaci, který svěřuje do působnosti
federace jen zákonnou úpravu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, nejzávažnějším předloženým
návrhem, který vyvolává velkou diskusi
ve Federálním shromáždění
a tisku, méně však již ve veřejnosti,
je opatření týkající se souběhu
starobního důchodu a výdělku ze zaměstnání.
Navrhovaná úprava je součástí
celkového koncepčního řešení,
kdy v rámci reformy sociálního zabezpečení
a jeho přechodu na fondový systém financování
dojde postupně k zavedení pětiletého
věkového pásma pro odchod do starobního
důchodu. Současně sleduje záměr
přispět ke zmírnění narůstající
disproporce mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce
částečným omezením preference
práce důchodců, která vytváří
v tržních podmínkách nerovné
vstupní podmínky zejména mezi důchodci
a absolventy škol a po případě dalšími
věkově velmi mladými pracovníky.
Předložený návrh novely zákona
o sociálním zabezpečení se proto vrací
k původní koncepci sociálního zabezpečení,
kdy sociální dávka se poskytuje jako náhrada
za ztracený příjem. Tato zásada byla
v minulosti široce deformována postupným povolováním
dalších a dalších výjimek, což
souviselo s extenzívním rozvojem hospodářství
bývalých socialistických zemí a s
trvalým nedostatkem pracovních sil. Deformace dospěla
do stadia, že z výjimky se stalo vlastně pravidlo.
Dosavadní právní úprava poskytování
důchodů vedle výdělku, obsažená
v nařízení vlády č. 142/1983
Sb., už nevyhovuje. V oblasti zaměstnanosti je dnes
jiná situace než v době přijetí
tohoto předpisu. V současné době je
přebytek pracovních sil, o čemž svědčí
více než čtvrt miliónu nezaměstnaných.
Jejich počet přitom stále stoupá,
zatímco výroba postupně klesá, a ubývá
i volných míst. Vyhrocenější
situace je přitom ve Slovenské republice, ve které
je nezaměstnanost výrazně vyšší
než v České republice. Vše nasvědčuje
tomu, že pokles výroby bude nadále pokračovat
a povede k dalšímu snižování počtu
pracovníků. Navíc v současné
době bude hledat zaměstnání přibližně
230 000 absolventů středních a vysokých
škol.
V této nepříznivé situaci musíme
učinit vše pro to, aby vlastní možnosti
a šance absolventů škol a nezaměstnaných
v pracovním uplatnění byly co největší.
Musíme si položit řadu nepříjemných
otázek a hned se pokusit hledat na všechny přijatelnou
odpověď.
V této souvislosti už neobstojí řada
tradičních, avšak bohužel silně
zakořeněných a přežívajících
názorů, např. že většina
důchodců nepracuje pro sebe, ale kvůli svým
dětem a vnoučatům a že vytlačení
pracujících důchodců ze zaměstnání
se dále nepříznivě dotkne mladých
rodin s dětmi.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, sociální situaci těchto rodin přece
nemůžeme řešit takto zprostředkovaně,
ale je třeba vytvořit takové podmínky,
aby se mladí lidé sami mohli postarat o sebe a svou
rodinu.
Logické by snad bylo opačné uvažování,
že to budou právě mladí lidé,
kteří pomohou svým rodičům.
Často se vyskytují názory, že stát
nemá zasahovat do podmínek zaměstnávání
důchodců a že řešení má
plně ponechat na působení trhu práce.
K tomu bych chtěl naprosto jednoznačně říci,
že rozvinutý trh práce u nás neexistuje.
Máme sice úřady práce, avšak
nemáme ještě stabilizovanou tržní
ekonomiku s reálnou možností pohybu pracovních
sil s přirozeným a průběžným
zánikem a tvorbou nových pracovních míst,
fungujícím kolektivním vyjednáváním
všech sociálních partnerů atd. Necháme-li
řešení plně jen na zaměstnavatelích,
jaký zájem budou asi sledovat? Především
a samozřejmě svůj - to je získat nejlacinější
pracovní sílu, schopnou a ochotnou přijmout
práci i za mnohem horších pracovních
podmínek. Ve srovnání s lacinou pracovní
silou důchodců se pak podstatně snižuje
šance pro pracovní uplatnění ostatních
skupin občanů, zejména absolventů
škol.
Stát má potřebné nástroje k
řešení této problematiky. Může
zvolit buď finančně náročnější
způsob podpory těchto skupin, nebo omezit preference
zlevňující práci důchodců.
Proto je zásah státu v současné době
naprosto nezbytný. Stát se přece nemůže
zbavit své zodpovědnosti, nemůže přenést
řešení na imaginární trh. Omlouvám
se, ale takové řešení považuji
za nezodpovědné.
Je dále otázkou, zda je účelné
vynakládat finanční prostředky na
výplatu důchodců vedle platu a přitom
hledat zdroje na potřebné zvyšování
důchodů všem důchodcům. Nezapomínejme,
že převážnou část ze 3,5
miliónů důchodců tvoří
ti, kteří si již vlastní prací
svůj příjem zvýšit nemohou a
jsou tak plně odkázáni na svůj důchod.
Jak jsem vás už několikrát informoval,
dvě realizovaná zvýšení důchodů
již prakticky vyčerpala prostředky schválených
rozpočtů pro tyto účely. Vláda
proto došla k závěru, že je nezbytné
přijmout opatření, které by reagovalo
na tuto situaci a přitom představovalo koncepční
a systémové řešení. Podstatou
návrhu je redukce dosavadních velmi širokých
výhod pro pracující důchodce a stanovení
nových podmínek poskytování důchodů,
které odpovídají zásadě sociálního
pojištění, tj. vyplácet sociální
dávky jako náhradu ztráty výdělečné
schopností. Nad touto zásadou snad nelze polemizovat.
Proto vláda navrhuje, aby výplata důchodů
pracujícím důchodcům nebyla omezována
od 65 let, respektive pro ženy od 60 let. U mladších
občanů by souběh důchodů a
výdělku přicházel v úvahu jen
jako mimořádné řešení
za podmínek stanovených vládami podle konkrétní
situace. Očekáváme, že část
pracujících důchodců pravděpodobně
zanechá zaměstnání a bude nadále
pobírat plný důchod. Omezením preference
práce důchodců se zmírní narůstající
disproporce mezi nabídkou a poptávkou, která
vytváří v tržních podmínkách
nerovné vstupní podmínky, zejména
mezi občany, kteří již jsou zabezpečeni
důchodem a absolventy škol a dalšími kategoriemi
pracovníků v aktivním věku. Tím
se nejen sníží napětí na trhu
práce, ale současně i výdaje na dávky
pro nezaměstnané. Část důchodců
setrvá nadále v zaměstnání,
vzdá se výplaty důchodu a bude si zvyšovat
nárok na starobní důchod. Bude jim tak zachována
možnost zvýšit si důchodové nároky
vlastním přičiněním. Tím
dojde i k úspoře prostředků důchodového
zabezpečení a ty bude možné vynaložit
na další valorizaci důchodů. Odhaduje
se, že v současné době již poklesl
počet pracujících starobních důchodců
pod 500 000, z nich zhruba polovina je starší 65 let
u mužů a 60 let u žen, a omezení se tudíž
na ně vztahovat nebude.
Za předpokladu, že z mladších důchodců
více než polovina přestane pracovat a třetina
až polovina se vzdá důchodů a bude si
zvyšovat nárok na důchod, dojde na jedné
straně k úbytku zaměstnanosti o více
než 100 000 důchodců a na druhé straně
ke snížení výdajů na důchody
téměř o dvě miliardy Kčs ročně.
S ohledem na skutečnost, že k omezení důchodů
má dojít od říjnové splátky,
lze v letošním roce reálně uvažovat
o úspoře 400 - 500 miliónů Kčs.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi krátce se zastavit u dlouhodobého
systémového významu navrhované úpravy.
Spočívá v dopadu na výši nákladů
na budoucí sociální pojištění.
Již nyní je třeba přikročit k
opatřením směřujícím
k omezení růstu budoucích nákladů
v důsledku prudkého stárnutí obyvatelstva
na přelomu tisíciletí. Prostředky
na úhradu výdajů na důchody ze sociálního
pojištění budou poskytovat z převážné
částí zaměstnavatelé a zaměstnanci
formou příspěvku ze mzdy. Omezení
výplaty důchodců u zaměstnaných
poživatelů důchodů se promítne
v budoucnu v nižších sazbách pojistného,
jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele. V této
souvislosti bych chtěl zdůraznit, že až
do doby zavedení sociálního pojištění
nebude stále ještě možné hovořit
o tom, že občané si důchod zaplatili
a mají na něj dosažením důchodového
věku bezpodmínečný nárok. Již
téměř 40 let totiž neexistuje přímá
vazba mezi konkrétními důchodovými
nároky a odváděnými daněmi
občanů. O tom bude možné mluvit až
v připravovaném autonomním způsobu
financování sociálního pojištění.
Je přitom známý fakt, že přímé
daně ze mzdy nepokrývají výdaje na
důchodové zabezpečení. Přesto
mi dovolte zopakovat některé údaje.
Například v letošním roce počítá
státní rozpočet s příjmy z
daně ze mzdy ve výši 58 miliard 400 miliónů
Kčs, zatímco výdaje jen na důchodové
zabezpečení přesáhnou 80 miliard
Kčs. Navíc situaci komplikuje i existence daňových
stupnic a různých slev. V důsledku toho poplatníci
s vyživovanými osobami platí podprůměrnou
daň, druhý z rodičů relativně
vyšší daň, atd. Celkové příjmy
daně ze mzdy a odvodů z mezd jsou sice vyšší,
očekávají se v letošním roce
ve výši 150 miliard Kčs, avšak zdaleka
nepokrývají výdaje na tzv. celospolečenskou
spotřebu obyvatelstva, na níž se vyčlenilo
268 miliard Kčs. Z této částky kromě
důchodů je však třeba ještě
uhradit ostatní dávky sociálního
zabezpečení, jako rodičovský příspěvek,
financovat školství, zdravotnictví a celou
řadu dalších odvětví.
Navrhovaná omezení souběhu důchodu
a výdělku jsou v souladu s mezinárodními
úmluvami. Úmluvy Mezinárodní organizace
práce připouštějí dočasně
pozastavení výplaty dávek, jestliže
je důchodce ekonomicky aktivní a doporučují,
aby příslušná opatření
průběžně reagovala na ekonomickou a
sociální situaci. V našich podmínkách
toho lze dosáhnout tak, že poskytování
výjimek z navržené zásady bude plně
v kompetenci vlád, které mohou pružně
reagovat na reálnou situaci na trhu práce. Vládou
navrhované řešení takovou možnost
obsahuje.
Předložený návrh byl také konzultován
s Mezinárodní organizací práce, která
v písemné zprávě výslovně
uvádí, že zrušení obecného
souběhu mzdy a starobního důchodu doporučuje,
neboť účelem sociálního zabezpečení
není a nemůže být výplata sociálních
příjmů ke mzdě. Srovnám-li
navrhovanou právní úpravu s úpravami
zemí západní Evropy, pak starobní
důchod se vyplácí vedle mzdy od 65 let v
Německu a Švédsku, od 70 let v USA, ve Francii
a Itálii, kde muži mohou jít do důchodu
již v 60 letech, se důchod nevyplácí
vedle mzdy.
Výplata důchodu a mzdy je spíše typická
pro bývalé socialistické země, ale
i tyto země v současné době hledají
inspiraci pro své sociální reformy, a zejména
u nás, a uvažují o zavedení našeho
systému. Výplata důchodu již od 60 let
je pro sociální zabezpečení velmi
nákladným opatřením, a proto se v
některých zemích, a i u nás, uvažuje
o zvýšení věkové hranice odchodu
do důchodu.
Někteří důchodci namítají,
že předložený návrh znamená
zákaz práce důchodců. Znovu zdůrazňuji,
že nikomu tento návrh nezakazuje pracovat. Každý,
pokud je schopen a zejména, pokud práci najde, může
pracovat, a to se týká i všech občanů
v důchodovém věku. Nadále však
máme v úmyslu přestat preferovat práci
některých důchodců, ještě
s výplatou důchodů vedle vlastního
výdělku. Dnes projednávaný návrh
se tedy týká pouze otázek výplaty
důchodu, nikoli stanovení podmínek nebo zákazu
pracovní činnosti.
Nová úprava byla zvažována také
z administrativních hledisek. Představuje jednoduchý
způsob řešení, protože i přijímání
případných výjimek bude možné
usnesením vlád. Je to řešení
operativní, které umožňuje, aby podle
aktuální potřeby trhu práce se mohl
ovlivnit nejen okruh důchodců, ale také rozsah
pracovní činnosti, územní celky a
odvětví.
Předložený návrh nevyžaduje průběžné
sledování jednotlivých podmínek pro
výplatu důchodů a s tím související
administrativně náročné zastavování
a opakované uvolňování výplaty
důchodců. Jiné řešení,
například krácení důchodu,
pokud by důchod spolu s příjmem přesáhl
určitou hranici, vláda nedoporučuje z důvodů
administrativní náročnosti.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vedle těchto změn v zákoně
o sociálním zabezpečení, které
jsem uvedl, se provádějí předloženým
návrhem zákona ještě některé
dílčí změny v navazujících
předpisech a dále změny legislativně
technické povahy. Provádí se rovněž
potřebné úpravy vyplývající
ze změn provedených v jiných předpisech.
Na závěr bych chtěl konstatovat, že
všechny navrhované úpravy jsou ve shodě
s budoucí koncepcí sociálního pojištění,
s jejímž zavedením vláda počítá
od roku 1993. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Millerovi.
Návrh projednaly výbory sociální a
kulturní, výbory ústavně právní,
výbory branné a bezpečnostní, výbory
pro plán a rozpočet, hospodářské
výbory a výbory pro životní prostředí.
Předsedové sněmoven pověřili
výbory sociální a kulturní, aby shrnuli
výsledky projednávání v ostatních
výborech, jakož i stanovisko orgánů,
kterým byl zaslán návrh k vyjádření,
a aby připravily písemné usnesení
(tisk 712) a stanovisko, které přednesou sněmovní
zpravodajové, poslankyně Marta Nazari-Buřivalová
a poslanec Jiří Maštálka. Jako první
prosím zpravodajku výborů Sněmovny
lidu, paní Nazari-Buřivalovou, aby přednesla
zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
lidu poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, k
projednání na společné schůzi
Sněmovny lidu a Sněmovny národů je
předkládán vládní návrh
zákona o změnách v sociálním
zabezpečení (tisk 640).