Domnívám se, že pan poslanec Bárta tam
nemá co dělat, že tam udělá víc
škody než užitku, a myslím si, že od
let padesátých už toho udělal dost,
a že by tam za moravské hnutí mohl jít
někdo, kdo má lepší kredit a ne pomocník
Státní bezpečnosti. Jestli je nařčen
právem nebo neprávem, od toho tady nejsme my, od
toho je naše soudnictví, které ho rozhodně,
pokud má pan poslanec pravdu a právo, nebude nijak
šikanovat. Ale moravské hnutí má dostatek
schopných lidí. My tady máme dva - tak aby
tam náhodou nešel jeden z nich. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Bárta.
Poslanec SL B. Bárta: Nevím, kde se pan kolega dočetl
o nějakém soudním rozhodnutí, že
jsem spolupracovník Státní bezpečnosti,
nebo že jsem jím kdykoliv byl. Považuji to za
osobní urážku a vyvodím z ní
závěry. Tvrdil to totiž jako fakt. Mne vůbec
nepřekvapuje, že takto hovořil, když se
s ním dlouho radil pan exministr Tichý, který
sám má v mnoha věcech velké problémy.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
S replikou sa hlási pán poslanec Sláma.
Poslanec SN V. Sláma: Prosím vás, pan exministr
Tichý mi tady naopak říkal, abych nic neříkal.
Poslanec SL B. Bárta: Pokud to pan exministr Tichý
řekl, pak je to v pořádku a nemám,
co bych k tomu dodal.
Ale chtěl bych říci, že jsem pozván
panem prezidentem za Hnutí pro samosprávnou demokracii
- Společnost pro Moravu a Slezsko a ne za tento parlament.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pokračujeme v rozprave. Prihlásení sú
poslanci Pernica, Blažek a Kudláček. Prosím
pána poslanca Pernicu.
Odovzdávam riadenie schôdze pánovi podpredsedovi
Federálneho zhromaždenia K. Viktorínovi.
Poslanec SN F. Pernica: Pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové. Nechci zde hodnotit předloženou
zprávu o práci komise pro návrh ústavy.
Chci však poukázat na okolnost, která je z
uvedeného hlediska charakteristická. Konkrétně
jde o to, že v komisi dosud pracuji poslanci, kteří
byli komisi pro vyšetření události 17.
listopadu označeni jako takoví, kteří
se nacházejí v registru svazků Státní
bezpečnosti. Už 4. února jsme podali žádost
o změnu našeho zástupce v komisi pro tvorbu
Ústavy. Proto prosím, aby plénum hlasováním
podpořilo naše úsilí. Děkuji.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS K. Viktorín.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má teraz pán
poslanec Blažek, pripraví sa pán poslanec Kudláček.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Dal jsem přednost kolegovi
Pernicovi, aby slova, která zde řekl, řekl
právě on, protože se domnívám,
že je to právo jejich strany, jejich politického
klubu, aby vyjádřili podiv nad tím, že
člověk, který byl komisi 17. listopadu označen
jako spolupracovník Státní bezpečnosti,
se má podílet na tvorbě základního
zákona, kterým bude upraven společenský
a politický život v našem státě.
Já proti tomu také protestuji a domnívám
se, že parlament by k tomu zaujmout stanovisko měl.
Stejně tak, jako se domnívám, že nemá
pravdu pan poslanec Bárta, na jehož krycí jméno
si teď nemohu vzpomenout, ale jestliže je právem
prezidenta pozvat reprezentanty politických stran, pak
právem parlamentu, který zde hodnotil činnost
komise 17. listopadu, která zde předložila
výsledky své práce, je zaujmout stanovisko
k tomu, že se jednání o Ústavách
má zúčastnit také člověk,
který je podle zprávy komise veden v registru svazků
Státní bezpečnosti.
Jinak se domnívám, že má pan poslanec
Tomis pravdu, že my na Moravě - já jsem z Moravy
- stojíme s klapkami - já bych neřekl na
očích - ale na uších. Je s podivem,
kolik mých spolurodáků dokáže
na náměstích poslouchat argumenty, které
slouží účelům, které Moravě
ani Slezsku rozhodně neprospívají. A já
se budu snažit a doufám, že v tom najdu podporu
mezi svými spolupracovníky a kolegy tuto situaci
zvrátit. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: O slovo sa ešte hlási poslanec
Bárta.
Poslanec SL B. Bárta: Nestačím se divit,
jak poslanec na zákonodárné půdě,
jak to právě předvedl pan kolega, porušuje
presumpci neviny. Bylo tu několikrát řečeno,
že komise 17. listopadu nesoudí a nehodnotí.
Ale v praxi je to zcela jinak. Hodnocení a závěry
patří soudu, prosím. Jinak je třeba
říci, že závěry komise 17. listopadu
jsou zcela něčím jiným, než za
co byly samotnou komisi vydávány.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa hlási
pán poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, musím poděkovat
těm, kteří mají starost o mé
starosti. Musím také dodat, že bych jich měl
méně, kdyby se oni o mé starosti nestarali
a kdybych nemusel řešit ty starosti, které
svým neuváženým chováním
způsobuji. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Mlčák.
Poslanec SN J. Mlčák: Vážení
kolegové, zaznělo zde na zákonodárné
půdě něco o presumpci neviny. To mě
vyprovokovalo k tomu, abych řekl faktickou poznámku.
Vadí mi především to, že ti, kteří
se nacházejí v registru svazků, nemají
v sobě tolik odpovědnosti, aby s ohledem na pověst
a čest tohoto zákonodárného sboru
se vzdali svého mandátu alespoň do doby,
než budou očištěni. Toto jednání
dává jen najevo, že si svých egoistických
zájmů cení více, než pověsti
parlamentu. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím teraz pána
Kudláčka.
Poslanec SL L. Kudláček: Pane předsedo, pane
předsedající, dámy a pánové,
chci se vyjádřit ke zprávě samotné
a k tomu, co zde v úvodu zaznělo. Nemyslím
si, že bychom měli tak jednoznačně kategoricky
prohlásit, že ústava je hlavním cílem
práce volebního období tohoto shromáždění.
Je to cíl nesmírně důležitý,
ale já považuji za ještě důležitější
cíl, aby ta ústava byla dobrá.
Rovněž si myslím, že bychom se neměli
spokojit s argumentem, že v současné době
je jiný politický obraz ve veřejnosti. Ten
obraz můžeme každý vidět jinak.
Myslím, že ústava by se neměla přepracovat
podle průzkumu veřejného mínění.
Co považuji za podstatnější - samotná
zpráva. Ztotožňuji se s těmi, kteří
ji kritizovali jako nevěcnou, obecnou a ne příliš
obsažnou. Očekával jsem od té zprávy
něco trochu jiného. Očekával jsem,
že se dozvíme, v čem dospěla ústavní
komise k zásadní shodě, v čem přetrvávají
diskuse a v čem se objevují už dnes těžko
překonatelné rozpory, a že budou naznačeny
způsoby, jak tyto rozpory překlenout.
Rovněž nejsem spokojen s principem, který je
v této zprávě svým způsobem
obsažen - tj. princip, že bychom měli přejímat
některé ústavní zákony v té
době, jak byly schváleny jako součást
ústavy. Myslím, že je stále ještě
dost času, aby některé ústavní
zákony byly podrobeny analýze z hlediska toho, jak
fungují a v případě potřeby,
aby byly pozměněny. Zvláště se
to týká tzv. kompetenčního zákona.
Z těchto důvodů se domnívám,
že bychom se s předloženým usnesením
neměli spokojit. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. To bol posledný z
písomne prihlásených do rozpravy. Hlási
sa ešte pan poslanec Tomsa.
Poslanec SL J. Tomsa: Prosím, chtěl bych, pokud
byste dovolili, dvě, tři věci. Morava je
a vždy byla regionem. Nikdy nebyla samostatným státem,
snad v době Velkomoravské říše.
Hovořit dnes o nějaké trojfederaci ve smyslu
trojího státního ústrojí v
rámci jedné republiky, to by bylo skutečně
evropské novum, něco co tady ještě nebylo.
Nevím, do jaké míry, by se to setkalo s porozuměním.
Pokud se týče mého názoru na ústavu,
domnívám se, že návrh ústavy
by měli připravit skuteční odborníci,
právníci z oboru ústavního práva.
Parlamenty by měly předložit svou koncepci
nebo dvě koncepce, ale nějakou solidní koncepci,
kterou by vypracovali skuteční odborníci
na ústavní právo a parlament by k tomu měl
zaujmout nějaké svoje stanovisko. Jestliže
tu ústavu bude tvořit parlament, kde je většina
poslanců ne právníků, nevím,
zda nebude zapotřebí během jednoho, dvou
let dělat nějakou opravu nebo novelu ústavy.
Měli bychom se toho vyvarovat. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa prihlásil
o technickú poznámku poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Vážení přítomní,
ač nechci polemizovat, musím předřečníkovi
odpovědět, že ústavu nemohou připravit
experti. Po právní stránce jistě ano,
ale filozofii nového státoprávního
uspořádání musejí udělat
politické orgány. Nikdo jiný. Experti jsou
na to, aby respektovali filozofii, kterou navrhnou politické
orgány, tu rozpracovaly do paragrafovaného znění.
To je třeba vědět.
Pokud pan poslanec ví pouze o Velkomoravské říši,
a době pozdější ne, jsem rád,
že to řekl, protože takto to totalita v nás
Moravanech a Slezanech utlumila, že jsme skutečně
mnozí nevěděli, že tady 1 200 let Morava
jako samosprávná a rovnoprávná byla.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ešte raz sa prihlásil pán
poslanec Tomsa.
Poslanec SL J. Tomsa: Nechci rozvádět nějaké
diskuse s panem poslancem. Mohu ho ujistit o tom, že jsem
studoval historii, a že o existenci Velké Moravy vím
právě tolik jako on. Existovalo zde kdysi územní
zřízení, které bezvadně fungovalo.
Nevím, proč bychom neměli toto územní
zřízení dnes obnovit. Nepochybuji o tom,
že by fungovalo stejně dobře jako fungovalo
kdysi. Existovala tři nebo čtyři samosprávná
řízení. Dnes chceme dělat něco,
co je úplně nové a vidíme, že
ačkoli to teprve začíná fungovat,
začali jsme to teprve převádět do
praxe, a ono už to nefunguje. Upozorňuji na to, že
to nebude dále fungovat, nebo to bude fungovat stále
hůř. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Gürtler.
Poslanec SL Š. Grtler: Vážený pane předsedo,
kolegyně a kolegové, také bych k tomu něco
řekl, o čem se vede řeč přišla
do toho Morava, katastrofický scénář,
ústava jen okrajově.
Pokud se jedná o čest, držel jsem se celý
život zásady, že na čest dbají
zpravidla nejvíce ti, kteří žádnou
nemají. Čest se snadno ztratí, těžko
získává. Když ji jednou ztratíme,
dá to mnoho práce, abychom to alespoň částečně
napravili.
Co se týče katastrofického scénáře,
domnívám se, spolu s ostatními kolegy, že
příprava, řešení státoprávního
uspořádání a vytvoření
samostatné Slovenské republiky a příprava
nebo určení určitého kolektivu, který
se touto problematikou zabýval, má za následek,
že určitá opatření, jak víte,
byla kritizována i česká vláda v České
národní radě, že se zmeškala doba
a dodatečně se dohání a připravuje
něco, jako co kdyby. Tato možnost, když vznikla,
byla položena a muselo být na ni zodpovězeno.
Chtěl bych se zeptat pana předsedy komise pro přípravu
ústavy na takovou věcnou stránku - kolik
bylo předloženo celkově ústav? Dále
bych se chtěl zabývat tím - jaký má
význam ústava, jestliže má být
podrobena možnosti, že bude ratifikována příslušnými
národními radami.
V závěru zprávy se říká,
že se stanoviska sblížila. Jaká stanoviska,
když stanovisko České národní
rady k možnosti státoprávního uspořádání
země nebylo předloženo? Když nebylo předloženo
stanovisko k tak závažnému problému,
nedomnívám se, že by se dalo říci,
že se stanoviska sblížila.
My v tomto parlamentě proneseme ještě mnoho
slov o státoprávním uspořádání
Moravy a Slezska, aby odpovídalo civilizované úrovni
uspořádání země. Proto bychom
neměli předbíhat. Zpráva, která
nám byla předložena, může v obecnosti
vyhotovovat, ale o konkrétních věcech se
budeme ještě hodně dohadovat.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. S technickou poznámkou
sa hlási poslanec Mlynárik.
Poslanec SN J. Mlynárik: Škoda, že tu nie je
kolega Zeman. Chcel by som sa vrátiť k tomu, čo
hovoril. Vážení priatelia, predstavme si, že
by niečo podobné ako katastrofický scenár
vzniklo v Slovenskej národnej rade s tým, že
keď sa s Čechmi nedohodneme, musíme si vytvoriť
vlastný "katastrofický scenár",
samostatného Slovenského štátu.
Myslím si, že pokiaľ sa na Slovensku taká
požiadavka nastoľuje, nastolia ju určité
hnutia alebo skupiny, tzn. nacionálni extrémisti.
Nenastolila ju nikdy Slovenská národná rada,
ani vlád, nikto sa touto formou budúceho štátoprávneho
usporiadania štátu nezaoberal.
Trochu podceňujeme tieto otázky. Slovensko je sledované
veľmi ostro z českej strany, ale opačná
reakcia tu akosi chýba. Myslím si, že bratia
Česi v Českej národnej rade týmto
svojim "katastrofickým scenárom" len napomáhajú
nacionalistickým extrémistom a silám a mne
je ľúto, že si to ani dobre neuvedomujú.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Devátý.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, kolegové a kolegyně,
dovolte mi jen malou poznámku. Kdybychom se tvářili,
že problém Moravy neexistuje, tak bychom pro stromy
neviděli les. To ale není účel mého
vystoupení. Na to jistě přijdeme, budeme
o tom diskutovat a vyměňovat si názory. Já
bych vás chtěl upozornit na jednu zcela zásadní
věc, která se v tomto parlamentu děje. Podívejte
se, tady na začátku diskuse vystoupila velmi objektivně
a vstřícně zástupkyně HSD (Moravanů
č. 1) a navodila tu velmi příjemnou atmosféru,
abychom se o této věci bavili, abychom si o ni vykládali.
Co se však v tomto parlamentu fakticky děje? Vystoupí
potom pan Tomis, zástupce té militantní skupiny,
kterou na Moravě známe, tj. prostě ta skupina,
která dělá nepokoje, která vyvolává
demonstrace na základě demagogických tvrzení,
že "vy Češi nás Moravany vykořisťujete".
Všimněte si, jak potom mizí z parlamentu ono
racionální jádro, které navodila doktorka
Matochová. Já v tom vidím záměr
zasít do našeho parlamentu neklid, který oni
probouzejí na Moravě.
Prosím vás, buďme racionální,
poslouchejme a snažme se rozlišovat, že je tu opravdu
skupina Moravanů, která má zájem na
tom, aby se problém řešil, a že je tu
jiná skupina Moravanů, která má zájem
na tom, aby se dělali nepokoje. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Bohužel je to tak, že
naše vystoupení je vždy replikou na vystoupení
jiné. Je tomu tak i nyní u mne. Já bych se
chtěl pana poslance Mlynárika na něco zeptat.
Domnívám se, že v českém tisku
bylo poměrně hodně napsáno o tom,
jak k projednávání tzv. katastrofického
scénáře v České národní
radě došlo.
Myslím, že to bylo vysvětleno dostatečně
jasně. Pan premiér byl na návrh poslance
Občanské demokratické strany pana Paynea
vyzván, aby složil účty před
Českou národní radou, je-li česká
vláda připravena řešit i situace patové
a krizové. K tomuto stanovisku se přiklonila většina
poslanců České národní rady.
Nezbývalo tedy české vládě
nic jiného, než předstoupit a říci,
jaké kroky a jakou posloupnost má česká
vláda připraveny pro takovýto případ.
Mnohokrát a pokaždé bylo konstatováno,
že jde o scénář, kterému se chce
každý z těch, kteří o tom hovořili,
vyhnout. Tolik na upřesnění.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Nie je tomu tak. Rozprava je skončená.
Dávam slovo predkladateľovi.
Předseda FS A. Dubček: Myslím si, že
nie je žiadúce, aby som sa vyjadroval k jednotlivým
vystúpeniam poslancov. Chcel by som vám povedať
jednu zásadnú vec. Pokiaľ ide o prácu
ústavnej komisie, tak z hľadiska našej štátnosti
komisia vychádza z toho, že si vytýčila
úlohu pracovať v hlavnom smere. Za hlavný smer
považujeme prácu na variante spoločnej československej
štátnosti. To je základ. Všetci členovia
komisie majú na 14 stranách spracované variantné
riešenie niektorých sporných prípadov.
Môžem o existujúcich problémoch informovať
politické strany a hnutia.
Chcel by som k tomu ešte povedať, že s rôznymi
variantmi riešenia sa pracuje len v tých prípadoch,
kde doteraz nie je jednoznačné stanovisko. Ináč
vychádzame z toho, že náš štát
má byť postavený na spoločnej štátnosti
československej pre dnešok aj pre budúcnosť
v záujme rozhodujúcej väčšiny slovenského
i českého národa a národnosti.
Keď sme doteraz nepredkladali jednotlivé časti
hláv ústavy, ktoré máme spracované,
tak len preto, že to stále ešte považujeme
za pracovný materiál. Už som vás informoval,
že do konca júna možno bude spracovaný
návrh federálnej ústavy v pracovnej verzii
a bude možnosť sa s ním zoznámiť.
Myslím, že problémy, ktoré doteraz nie
sú vyjasnené, zbytočne by skomplikovali rokovanie
v tak veľkom fóre.