Harmonogram, ktorý sme pre prácu ústavnej
komisie vypracovali znie tak, že do konca júna by
sme mali mať pracovný návrh ústavy.
V písomnej správe, ktorú máte, sa
hovorí o tom, ktoré hlavy ústavy už
boli spracované. Ukončím úvodné
slovo tým, že tento harmonogram sa narušuje a
neviem, či na terajšom rokovaní Českej
národnej rady bude zaujaté definitívne stanovisko
na usporiadanie veci vo vnútri Českej republiky.
Ešte je tu jeden dôležitý blok, ktorý
je v rokovaní medzi politickými predstaviteľmi
na programe dňa, a to je otázka vzťahov Českej
a Slovenskej republiky, kde sa líšia názory
na to, ako ten vzťah upraviť.
Jedná sa o to, že Kresťansko-demokratické
hnutie predložilo návrh, aby to bolo vyjadrené
zmluvou. v doterajšom rokovaní sa hovorí o
tom, že je to úvaha, aby to bola aj deklarácia,
aby to bola prípadne nejaká iná forma, ktorá
by proklamovala vzťahy Českej a Slovenskej republiky
a ktorá by vyjadrovala vôľu českého
a slovenského národa žiť v spoločnom
federatívnom štáte. Táto záležitosť
nie je uzatvorená a opätovne v týždni
sa uskutoční ďalšia porada, kde sa budeme
snažiť dosiahnuť v tomto konsens.
Samozrejme, veľmi dôležité pre ďalší
postup je, aby sme mohli v ústavnej komisii pokročiť
ďalej, stanovisko, ktorým by sme mali politický
súhlas strán zúčastnených v
parlamente na pokračovanie prác na tejto našej
ústave, ale predpokladá to vyriešiť tieto
dva problémy, t. j. zmluvu alebo deklaráciu a potom
stanovisko Českej národnej rady, ktoré by
jednoznačne formulovalo svoju opozíciu vo vzťahu
Moravy a Sliezska.
Toľko na úvod.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu predsedovi Dubčekovi.
Otváram rozpravu. Písomne sa do nej prihlásila
zatiaľ len poslankyňa Soňa Matochová.
Dávam jej slovo.
Pán poslanec Tahy sa hlási s technickou poznámkou.
Poslanec SN M. Tahy: Chcel by som len upresniť informáciu
pána predsedu Dubčeka, že síce iniciátorom
požiadavky na uzatvorenie zmluvy bolo Kresťansko-demokratické
hnutie, ale fakticky predkladajú túto žiadosť
všetky politické sily v koalícii.
Poslankyně SM. S. Matochová: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se vyslovila
ke zprávě o činnosti komise poslanců
pro přípravu nové ústavy a vyjádřila
některé z názorů, které zaujímá
klub poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii
- Společnost pro Moravu a Slezsko I.
V současné době je pro nás tato rozprava
jednou z mála možností, ne-li jedinou, jak
se vyjádřit k průběhu a způsobu
postupu prací na přípravě nové
ústavy. Přijetí ústavy je nepochybně
hlavním úkolem tohoto parlamentu. Podle harmonogramu
prací na přípravě ústavy, který
byl obsažen v tisku č. 95, měl být do
konce května předložen návrh nové
ústavy. Z tohoto hlediska jsme očekávali,
že ze zprávy bude zřejmý jasný
a koncepční pohled na problematiku, navrženo
variantní řešení a hluboká analýza
všech sporných bodů. Materiál, který
jsme obdrželi, lze charakterizovat jako velmi obecný
a příliš se neliší od zpráv
z tisku.
Zatím není jasná ani otázka zcela
zásadní, ale zejména není jasný
postup vedoucí k řešení této
otázky, a to, zda federace bude vytvořena na principu
územním, či národnostním. Dosud
sice nebylo definitivně politicky rozhodnuto, že nebude
použit princip územní, nicméně
v Chartě lidských práv, která má
být součástí nové ústavy,
je předjímán princip národnostní.
Přitom tento princip vylučuje, aby se Morava stala
rovnoprávným subjektem federace.
Chtěla bych velice zdůraznit, že bychom si
neměli nechat ujít historickou možnost vytvoření
moderního státoprávního uspořádání,
zvláště když je známo, jaké
problémy vyvstávají v praktickém fungování
v podstatě konfederací, protože pokud jedna
ze stran nesouhlasí, nemůže být dosaženo
dohody.
Na rozdíl od uvedeného ve zprávě bych
chtěla uvést, že Česká národní
rada přijala usnesení o státoprávním
a územně správním uspořádání.
To se vyslovuje v tom smyslu, že nová ústava
má být vytvořena na principu územním
a občanském. Konstatuje, že vícečlenná
federace je pro budoucnost přijatelná a doporučuje,
aby nová ústava neobsahovala ustanovení,
která by bránila možným změnám
státoprávního uspořádání.
Podivem ve zprávě je též to, že
kompetenční zákon, který ve svém
fungování vyvolává řadu problémů,
by se jako celek beze změn měl stát součástí
ústavy.
Mimo komisi pro přípravu ústavy, jsou zástupci
politických stran zastoupeni v parlamentě, se uskuteční
i jiná jednání o přípravě
ústavy. K těmto zpravidla nejsou zváni zástupci
Moravy a Slezska. Tady se do jisté míry opomíjí
skutečnost, že v parlamentních volbách
se 1,7 miliónu obyvatel Moravy - budu konstatovat velice
suše - vyslovilo, že pro ně má otázka
územního a státoprávního uspořádání
jistou relevanci.
Jen jako poznámku bych uvedla, že podle předběžných
statistických průzkumů se na jižní
Moravě a v Brně hlásí kolem 60 % obyvatel
k moravské národnosti. Toto je věc k zamyšlení,
zejména v souvislosti s posledním vývojem
na Moravě, kde skutečně dochází
k radikalizaci určité části obyvatelstva.
A nejspíš je pravděpodobno to, že se jedná
o formu politického protestu.
Samozřejmě jsme si vědomí toho, že
změna státoprávního uspořádání
je nesmírně obtížná, a to s ohledem
na současnou politickou situaci, tak s ohledem na to, že
se alespoň ve vztahu k Moravě ze strany federace
jedná o decentralizaci moci zákonodárné
a výkonné. Je nepochybné, že principy
fungování federace umožňují přehlasování
otázce spolkového uspořádání,
protože poslanci z Čech, popřípadě
Slovenska, nejsou nijak vázáni odpovědností
vůči svým voličům. V tomto
smyslu se stává problém Moravy a Slezska
daleko obecnější a bude vypovídat o
míře demokracie. Tak zvaná nezralost Moravy
a Slezska podle mě spočívá ze strany
Čech a Slovenska v tom, že ukazuje spíše
neochotu vidět objektivně existující
stav věcí, ze strany Moravy samé se spíš
jedná o problém, jak nalézt vhodnou formu
státní správy a samosprávy. A v tomto
pohledu se jedná o neexistenci demokratických principů,
které by vedly ke zjištění převažujícího
mínění občanů. Tímto
mám na mysli například referendum, které
se typicky používá pro řešení
těchto otázek, a to i v těch zemích,
kde se jinak referendum nepoužívá.
V návaznosti na výše uvedené skutečnosti
budou poslanci Hnutí za samosprávnou demokracii
- SMSI navrhuje, aby dokud nebude přijato definitivní
politické rozhodnutí o tom, zda základem
ústavy bude princip národnostní, či
územní, byla ústava odborníky připravována
variantně.
Dále navrhujeme, aby komise poslanců pro přípravu
ústavy podávala pravidelné zprávy
o postupu prací na přípravě ústavy.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pani poslankyni Matochovej.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Mlynárik. Ja sa medzitým pýtam, či
sa ešte niekto hlási do rozpravy? Pán poslanec
Posluch, pán poslanec Tomis.
Poslanec SN J. Mlynárik: Chýba mi v správe
pána Dubčeka zmienka o tom, že v Českej
národnej rade sa pripravuje tzv. katastrofický scenár,
ktorý vlastne torpéduje existenciu federácie,
resp. pripravuje na úrovni, ktorá je pre nás,
aspoň pre Federálne zhromaždenie, ktoré
sa snaží udržať štát, neprijateľná.
Myslím si, že je to tak závažná
vec, že by sme mali byť o tom informovaní.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Posluch ako ďalší v rozprave.
Poslanec SN M. Posluch: Chcel by som sa ešte stručne
vyjadriť k tomu, čo tu pred chvíľou uviedla
poslankyňa Matochová. Pokiaľ išlo o správu
a zmienku o tom, že kompetenčné zákony
by mali prejsť ako súčasť návrhu
novej ústavy, to nie je celkom presné, pretože
kompetenčný zákon v tejto podobe mal byť
východiskom. Samozrejme, že posun je možný
na obidve strany.
Pokiaľ ide o variantné riešenie, kolegyňa
zrejme nie je členkou poslaneckej komisie, pretože
komisia expertov, ktorá pripravuje podklady, vo väčšine
prípadov predkladá variantné riešenie,
kde zohľadňuje najrôznejšie návrhy
a o nich potom rokujú poslanci v rámci poslaneckej
skupiny. Myslím, že u nás nefungovali prevodové
páky, pretože som považoval za samozrejmé,
že každý poslanec, ktorý tam je za svoju
stranu, v rámci tejto poslaneckej skupiny bude náležito
informovať všetkých členov svojho klubu
o tom, čo komisia rokovala. Je to vecou každej politickej
strany alebo hnutia.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Tomis. Kto sa ešte hlási?
Zatiaľ nikto.
Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, aby za klub HSD řekl stanovisko, protože
jsem členem této parlamentní komise.
Především bych chtěl odpovědět
panu Posluchovi, že ani já jako člen této
komise, neznám žádné variantní
řešení, které by připravila expertní
skupina: Náš klub jí odevzdal podklady konkrétně
v říjnu 1990, do dneška nebyly rozpracovány
jako expertní varianta.
Pokud mohu hovořit o práci na přípravě
ústavy vůbec, měli bychom vědět,
že rozhodnutí o přípravě nové
ústavy není rozhodnutí právní,
ale že je to rozhodnutí politické. To je jedna
věc.
Druhá věc: Všichni bychom si měli uvědomit,
že v tomto státe nerozhoduji jen parlamentní
politické strany. Dnes víme a všichni to cítíme,
že politické rozložení sil mezi občany
je daleko jiné, než které se nachází
zde ve Federálním shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
a vychází z června 1990.
Z toho důvodu bych apeloval na předsednictvo Federálního
shromáždění tak, jako jsme žádali
pana prezidenta už asi deseti dopisy, aby nevynechával,
byť ne koaličního partnera, naše hnutí,
které dnes má 220 000 prokazatelných podpisů
pro trojfederaci, dále v únoru by nás volilo
27 %. Těchto 27 % je 553 000 lidí, kteří
požaduji trojfederaci nebo spolkové uspořádání.
Dále tady řekla kolegyně, kolik lidí
se hlásí k národnosti moravské a slezské
a z toho podle našich průzkumů téměř
90 % je pro trojfederaci.
Mně se zdá, že všichni v tomto státě
stojíme s klapkami na očích a vidíme
a známe jenom anomální dvojfederaci na národnostním
principu. Je třeba si uvědomit jednu věc,
že tady existuje historická země moravsko-slezská,
která byla zrušena, což jsme ve Federálním
shromáždění uznali sami v květnu
loňského roku, tj. že byla zrušena nedemokraticky,
nespravedlivě, a že má nárok na rehabilitaci.
Řekl bych, že je to dnes poslední věc
tomto státě, která není rehabilitována.
Je třeba si uvědomit, že Morava a Slezsko tady
je se svými 4 200 00 obyvateli, a že tedy převážná
většina těchto lidí požaduje, aby
Morava byla rovnoprávná s ostatními zeměmi
a samosprávná, tedy aby to, co si vyrobí,
v této zemi zůstalo a spravedlivou alikvotní
část, aby odváděla pro federaci.
Prosím všechny, kteří jste přítomni,
i když je to hodně málo, abyste podpořili
toto úsilí, nevycházeli z dogmatu staré
komunistické ústavy, která v roce 1968 tady
vytvořila jen dva národy a nás zlikvidovala:
Zlikvidovala nás právně a zlikvidovala nás
i v myšlení lidí a mládeže, jako
že Morava a Slezsko neexistují, že je to prostě
Česko. Chci podotknout, že Morava a Slezsko není
Česko, nikdy nebylo a věříme, že
nikdy nebude. Žádám vás všechny,
aby se skutečně sešly politické strany
a hnutí bez ohledu na to, zda jsou parlamentní nebo
ne, a takto aby se vše společně posoudilo a
navrhlo spravedlivé řešení neparlamentních
i politických stran s námi zastupují na Moravě
a Slezsku téměř 63 % obyvatel. Těch
63 % obyvatel má právo, aby chtělo svoje
uznání a svoji samosprávu, a proto aby byli
přibíráni jako rovnocenní partneři
při vytváření ústavy.
Zítra poprvé pan president vyhověl naší
žádosti a také i náš zástupce
Hnutí za samosprávnou demokracii - SMS se zúčastní
v Bratislavě jednání s koaličními
stranami. Je to první úspěch. Velice touto
cestou děkuji panu prezidentovi, že takto přistoupil
na náš, byť asi desátý návrh.
Stejně tak bych prosil, aby i toto Federální
shromáždění vzalo do úvahy moravské
poslance, aby vzalo do úvahy všechno to, co je třeba
k přípravě nové spravedlivé
ústavy pro všechny historické země České
a Slovenské Federativní Republiky.
Naše hnutí v těchto dnech předloží
ústavu země Moravsko-slezské, zveřejní
a dá ji také k dispozici této komisi jako
jeden z variantních a podkladových materiálů.
Věřím, že komise expertů se také
k tomuto našemu návrhu vyjádří
a i to zveřejníme v tisku, aby se k tomu mohl vyjádřit
lid Čech a Moravy. Rozhodně musíme odmítat,
aby Česká národní rada, pokud není
zajištěn při hlasování zákaz
majorizace pro poslance z Moravy a Slezska, protože je jich
76 a z toho 65 požaduje trojfederaci, nemůžeme
připustit, aby tato Česká národní
rada rozhodovala za nás a bez nás jenom proto, že
tam není vyřešen ještě tento zákaz
majorizace poslanců z Moravy a Slezska.
Chtěl jsem vám tyto důležité
aspekty říci, požádat vás o podporu
a pomoc. Nechceme a nikdy jsme se nechtěli odtrhnout, chceme
být spojovacím článkem mezi Čechy
a Slováky, ale požadujeme jako téměř
třetinová historická země, abychom
mohli mít rovnoprávnost a vaše uznání.
Ještě chci říci jednu věc, která
mi není příjemná, a to je to, co tady
řekla kolegyně Matochová. Kolik občanů
se hlásí k moravské a slezské národnosti.
Je třeba si uvědomit, že my jako historická
země, bychom těžko u mezinárodních
organizací dosáhli svého uznání.
Nikdy jsme nechtěli budovat Moravsko-slezskou zemi - republiku
- na národnostním principu, ale jestliže k
tomu budeme donuceni českou reprezentací, eventuálně
slovenskou reprezentací, která nám zatím
drží palce, budeme se na tomto principu ucházet
o obranu u všech mezinárodních orgánů
a organizací. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Peter Kučera,
potom pán poslanec Zeman.
Poslanec SL P. Kučera: Já bych reagoval velice krátce
na vystoupení pana poslance Tomise. Dotkl se zde usnesení
České národní rady, zpochybňuje
právo České národní rady vyslovovat
se k otázkám státoprávního
uspořádání. Domnívám
se, že to je přinejmenším na pováženou.
Chtěl bych říci, že moravští
poslanci měli plnou možnost uplatnit své připomínky
na jednání tohoto zákonodárného
orgánu. Usnesení České národní
rady zřejmě zná i pan poslanec Tomis a chceme-li
budovat demokracii - a on se toho často dovolává
- potom by samozřejmě v tomto případě
po diskusí schválené usnesení měla
respektovat i ta část poslanců a nepostupovala
naprosto jednotně, to on sám ví, která
byla v menšině.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Slovo má pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
díky stařecké sešlosti reaguji s opožděním
faktickou poznámkou pouze na vystoupení kolegy Mlynárika,
takže vás nebudu nudit úvahami o formě
státoprávního uspořádání.
Sám jsem milovník spolkového státu,
ale domnívám se, že k tomu bude ještě
příležitost se vyjádřit.
Poslanec Mlynárik se vyjádřil o katastrofickém
scénáři České národní
rady jako o formě jakési sabotáže, nebo
abych ho citoval přesně - torpédování
jednotného československého státu.
Jako milovník katastrofických scénářů
bych chtěl pouze upozornit, že tyto scénáře
obvykle zpracováváme proto, abychom se připravili
na riziko, které si sami nepřejeme. Jestliže
tedy druhá strana vyslovuje požadavky na samostatný
Slovenský stát, pokládám racionální
a chladnou úvahu o této možnosti z druhé
strany za plně oprávněnou. Uvědomme
si, že pokud v bytě instalujeme minimax, tak z toho
logicky nevyplývá, že bychom byli milovníky
požáru, nebo dokonce pyromani. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Sláma sa hlási
s ďalšou technickou poznámkou. Pán poslanec
Tahy chce reagovať na to, čo tu odznelo. Prosím,
dám mu prednosť pred poslancom. Slámom.
Poslanec SN M. Tahy: Ďakujem. Chcel by som reagovať
na to, čo tu povedal pán poslanec Zeman. Treba si
uvedomiť, že slovenská strana nereaguje na tie
veci, ktoré propaguje napríklad pán Sládek
- napríklad o pripojení Podkarpatskej Rusi, aby
sa Slovensko dostalo do klieští.
Slovenská strana, ktorá je dnes vo vláde
Slovenskej republiky, neusiluje o samostatný štát
- Slovenský štát, ani to tak neproklamuje.
Poslanec SN V. Sláma: Během brífinku pana
Křižana - jak to řekl pan Tomis, a s tím
bych velice souhlasil a ještě bych ho podpořil
v jedné věci - v jednání představitelů
parlamentních stran k Ústavě České
a Slovenské Federativní Republiky v Bratislavě
na toto jednání v přítomnosti pana
prezidenta pozval atd., a že ho tam pozval za moravské
hnutí, proti tomu nic nemám, naopak to chválím,
domnívám se, že by se tam měl někdo
za ně objevit a mělo by se to řešit.
S tím souhlasím, ale s tím dalším
už ne. Jako Moravan a člen moravského hnutí
- jsem zde za ODS - mne se dost nemile dotýká to,
že nás budou zastupovat pomocníci Státní
bezpečnosti.