Já se nedomnívám, že zpráva je
oprávněna dodatečně povolovat výjimky,
ale že má zcela jasně se říci,
že toto bylo provedeno proti výjimkám a byla
provedena taková a taková opatření.
To jsem z této zprávy nezjistil. Na mne to budí
dojem, že jsou potíže, které je třeba
včas nějakým způsobem řešit,
a že je na nás všech, abychom je nějakým
způsobem vyřešili. Takto si závěr
kontroly já nepředstavuji. Domnívám
se, že bude na exekutivním orgánu, který
měl provést kontrolu, aby nám jasně
a konkrétně řekl, kdy, kdo a kde způsobil
průtah, jakým způsobem na to byl resortní
ministr nebo odpovědný pracovník upozorněn,
a co tento člověk v této věci provedl,
aby zjednal nápravu. Jaksi účetní
konstatování nepovažuji za kontrolu plnění
dvou ústavních zákonů a systémově
se mi vůbec nelíbí, abychom dodatečně
nějakým způsobem zvažovacím dospívali
k názoru, jestli bilanci mezi tímto a oním
předpisem máme dospívat k tomu, že tento
převod nebo tato dispozice, která nebyla ústavním
zákonem předpokládána, byla poprávu,
či nikoli. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Páni poslanci, chcel by som podotknúť,
že je 20.17 hodín. Viem, že sa ešte hlásil
kolega Jurečka a kolega Kučera, ovšem pisáreň
už nie je schopná ďalšej práce. Tak
vás prosím, aby príspevky boli, pokiaľ
to bude možné, krátke a stručné.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, shodou okolností jsem
se do problematiky majetku KSČ velice intenzivně
zapojil před třemi týdny, takže kritiku,
kterou zde přednesl kolega Stome, na jedné straně
sdílím, ale na druhé nikoliv.
Tady nejde jen o účetnictví a o kontrolu,
tady jde o celý komplex otázek, které - prosím,
aby mi bylo věřeno - je snaha skutečně
intenzivně vyřešit. Možná, že
ze zprávy paní ministryně vyplývalo,
nebo i z textu snad vyplývá, že těžkosti
jsou především na straně zmocněnců.
Ano, řada zmocněnců se ukázala být
nekvalitní, byli vyměněni, ale prosím,
aby bylo vzato v úvahu, že to jsou zmocněnci,
které sice jmenuje federální ministerstvo
financí, ale na návrh republikových ministerstev.
Na druhé straně je třeba podtrhnout, a to
snad ze zprávy paní ministryně nezaznělo
úplně důrazně, že zdrcující
většina těžkostí spočívá
v tom, že se zmocněnci nebo i okresní úřady
nesetkávají se vstřícností,
seriózností na druhé straně. Když
zjistíme, že z devíti hospodářských
zařízení v České republice
v sedmi jsou významné chyby při přejímání,
úniky majetkové, porušování zákonného
opatření 177/1990 atd. a ještě dále
pak čteme o velikosti úniků, tak vidíme,
s jakou materií se zmocněnci, kteří
začali pracovat někteří koncem prosince,
jiní až po 20. lednu, setkávají.
Když si dále uvědomíme, že okresní
úřady se vším, co musí dělat,
se ještě setkávají s problémy,
které způsobily, že pouze ve dvaceti sedmi
našich okresech je převedení bezproblémové,
pak, řekl bych, abychom hledali viníka na té
straně, na které opravdu je.
K tomu, že se zde snažíme jenom něco zdokonalovat
- je vyvolána řada arbitrážních
řízení, jsou vyvolány už i procesy
s orgány činnými v trestním řízení.
Nechci vás přesvědčit o tom, že
je vše uděláno ideálně, ale pohled
pana kolegy Stomeho je po mém soudu příliš
příkrý. Ano, ptejme se, požadujme, ale
uvědomme si, komu co náleží. Souhlasím
také s paní ministryní v tom, že bychom
měli přestat obviňovat jeden druhé,
parlament kontrolu, kontrola finance, a ještě někoho
jiného, abychom tento problém vyřešili
s konečnou platností a začali se zabývat
něčím opravdu seriózním.
Ale na druhé straně nemohu souhlasit s paní
ministryní v tom návrhu, který federální
ministerstvo kontroly předesílá Federálnímu
shromáždění s využitím majetku.
Na základě rozhodnutí vlády je ustavena
komise, kde mimochodem pracuje 6 poslanců Federálního
shromáždění, má na věc
jiný názor a budete s ním seznámeni.
My si myslíme, že je potřeba naplnit záměr
zákonodárce a technicky to neumíme jinak,
než svěřit majetek republikovým zakladatelům,
zprivatizovat ho a na této úrovni vytvořit
ty prostředky, které by měly sloužit
k tomu, k čemu my jsme ten zákon 496 schvalovali.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ešte sa hlási pán poslanec Kučera.
Myslím si, že by bolo vhodné, aby sme po jeho
príspevku rokovanie schôdze ukončili. Pisáreň
nás nie je schopná zásobovať stenografmi
(?). Pokračovali by sme zajtra.
Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající,
dámy a pánové, já budu velice stručný.
Já se domnívám, že veliká škoda,
že zde není předkládán komplexnější
materiál, že jsme seznamováni pouze s průběžnou
zprávou federálního ministerstva kontroly,
ale nikoliv se zprávou ministerstva financí a se
zprávou, kterou má předložit místopředseda
vlády pan Mikloško, protože ta se týká
majetku bývalého svazu mládeže. Myslím
si také, že bez těchto dvou materiálů
může Federální shromáždění
těžko udělat komplexnější
obrat o této situaci. Pokud jsem já informován,
bude možně tyto dva materiály obdržet
v nejkratší možné době, protože
je z mnoha stran naznačováno, že oba tyto subjekty
- jak ministerstvo financí, tak komise pana místopředsedy
vlády Mikloška - by měla tendenci předat
agendu republikovým orgánům, republikovým
ministerstvům. Nicméně Federální
shromáždění by mělo před
tím obdržet souhrnnou zprávu o tom, jak tento
majetek vypadal a vypadá. To znamená, že bychom
měli znát stav majetku převzatého
včetně problémů, které kolem
toho jsou, popř. i znát - a to je velice důležité,
tady se toho dotkl kolega Jurečka a paní ministryně
Kořínková - také návrh na využití
majetku bývalého KSČ a SSM.
Myslím si, že by bylo rozumné, abychom byli
i podrobně informováni v tom smyslu, kde jsou otevřené
problémy, případně jaké podniká
vláda kroky v případech, kdy se jedná
o konání subjektů, které potom končí
arbitrážními spory, příp. u prokuratury.
Tyto skutečnosti by měly být objasněny
v těch dvou dalších zprávách
a já bych se vřele přimlouval, aby Federální
shromáždění tyto materiály obdrželo
v co nejkratší době, nejlépe do ukončení
příštího zasedání, ještě
před prázdninami. Myslím, že by to uklidnilo
nejenom veřejnost, která se stále zajímá
o otázku majetku KSČ, a že by to přispělo
i ke komplexní informaci nás, poslanců Federálního
shromáždění. Bylo by to nezbytně
nutné.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Kučera. Hlási
sa ešte niekto do rozpravy. Ešte sa hlási pán
poslanec Nemec.
Poslanec SN I. Němec: Vážený pane předsedo,
kolega Kučera se zde zmínil o jedné věci,
jestli jsem mu dobře rozuměl, tak by rád
odložil projednávání této zprávy
až budou předloženy ostatní. Potom je
mi líto, ale musím vás ještě
chvíli zdržet a zmínit se některými
faktickými poznámkami k této předložené
zprávě. Předem upozorňuji, že
nehodlám nikoho napadat, není to mým zvykem,
jsem zvyklý pracovat věcně na základě
exaktních faktů.
Zpráva na mnoha místech konstatuje, že KSČ
v průběhu roku 1990 na mnoha místech jednala
v rozporu s usnesením předsednictva Federálního
shromáždění číslo 177,
ale není zde již řečeno, zda a jak federální
ministerstvo kontroly uplatnilo v dostatečném
rozsahu své pravomoci sankcionováním těchto
nedostatků. Zmíněných pět případů
se mi zdá být neadekvátní k rozsahu
machinací, o kterých se zpráva zmiňuje.
Jestliže bylo federální ministerstvo kontroly
spolutvůrcem návrhu usnesení vlády
číslo 901, bylo jeho povinností jako nejinformovanějšího
orgánu respektovat hierarchii zákonných norem,
což vyplývá mimochodem ze zákona číslo
103/1971. Je s podivem, že federální ministerstvo
kontroly se snaží ve zprávě stále
urputněji uplatňovat ve prospěch KSČ
nároky, které ze zákona vůbec nevyplývají.
Jedná se především o mzdy, odstupné
a refundace vyplacené aparátníkům
KSČ ještě v roce 1990 z prostředků,
které zákon ve vztahu k 31. 12. 1989 navrací
lidu.
Stejně tak nemůže federální ministerstvo
kontroly pro KSČ zaplacení závazků,
neboť zákon hovoří o převzetí
majetku. Mimochodem zde o této problematice již hovořím
po třetí.
Ve zprávě federálního ministerstva
kontroly jsem se také dozvěděl o existenci
iniciativní skupiny poslanců Federálního
shromáždění, která doporučuje
část prostředků z majetku KSČ
ponechat federaci pro federální účelový
fond. Otázku tohoto majetku je nutno řešit
především podle kompetenčního
zákona. Federální shromáždění
a vláda mohou doporučit republikám, jak naložit
s těmito prostředky tak, aby byla naplněna
idea ústavního zákona číslo
496/1990. Pokud jsem informován, v České
národní radě se formuje iniciativní
skupina poslanců, která hodlá doporučit
pro Českou republiku vytvoření Masarykova
humanitního fondu.
Nyní bych se chtěl vyjádřit k jednotlivým
bodům zprávy. Na straně 3 mě zaujalo
uplatnění "obecně závazných
předpisů", které předkladatel
zprávy používá na zdůvodnění
rozpočtu vyrovnání pracovníků
KSČ v roce 1990. Tedy uplatňují právní
normu, kterou de facto ruší platnost ústavního
zákona pro rok 1990. Stejně tak je protizákonné
započítávání závazků
do přebírání majetku. Ale v pasáži
o pravděpodobném zadlužení KSČ
vůči čs. státu je výška
zadluženosti v usnesení vlády č. 901/90,
které je v rozporu s ústavním zákonem.
Podstatou však není výše zadluženosti,
ale respektování litery ústavního
zákona.
Na straně 4 v 1. odstavci je uvedeno, že další
postup bude stanoven ve smyslu jednání vlády
z 8. května 1991. O jaké závěry se
jedná? K příloze 1, která pojednává
o stavu plnění ústavního zákona
mám řadu připomínek. Především
je zde uváděna celková hodnota majetku KSČ
k 31. 12. 1989 o 300 miliónů vyšší
než byla stejným ministerstvem uváděna
v předchozí zprávě z 8. října
1990.
Dále se zde konstatuje, že podle nařízení
vlády 212/1990 KSČ odevzdávala nemovitosti
v trvalém užíváni v hodnotě 4,
5 mld., i když dílčí poznatky naznačují,
že ani zde nebude všechno v pořádku.
Kontrolovalo federální ministerstvo kontroly toto
předávání? Kontrolovalo jeho úplnost?
Bude v závěrečné zprávě
předložen konkrétní seznam objektů
a jeho hodnot?
Ve stejném odstavci se zpráva zmiňuje o předávání
dalšího majetku státu v průběhu
roku 1990 konstatuje, že (cituji): "Podle dosud neúplných
podkladů jeho výše byla 5, 5 až 6 miliard"
(konec citátu). Na základě jakých
údajů tak federální ministerstvo kontroly
soudí?
V další části kapitoly jsou opět
konstatovány přestupky a machinace s majetkem, avšak
chybí to podstatné - informace o tom, v jakém
stadiu je řešení, kdo a jak byl hnán
k odpovědnosti.
V posledním odstavci kapitoly Podniky a hospodářská
zařízení se konstatuje, že všechny
převzaté podniky ÚV KSČ skončily
ztrátou. Postrádám zmínku tom, že
u hospodářských zařízení
vzniklých po 1. lednu 1990 z finančních dotací
a převodů majetku orgánů KSČ
bude hrazení ztrát požadováno od zřizovatele,
protože tyto podniky prohospodařily majetek lidu ČSFR
ve smyslu § 1 odst. 1 ústavního zákona.
Kapitoly Majetek územních orgánů a
Archiválie sou opět formulovány jako seznam
problémů bez náznaků východiska
k řešení.
Ověřování využití nemovitostí
v trvalém užívání vrácených
v roce 1990 nepokládám za činnost nad rámec
ústavního zákona, ale za povinnost federálního
ministerstva kontroly vyplývající z nařízení
vlády č. 212/90. V této souvislosti chybí
výsledek kontroly úplnosti předání
těchto objektů.
Nyní mi ještě dovolte, abych se vyjádřil
ke konci zprávy na straně osm.
Považuji za nutné věcně vyjasnit poněkud
zamlžený obsah druhého odstavce na str. 8 tisku
659. Podle mého názoru z něj totiž není
zřejmé, jaké konkrétní otázky
ministerstvo kontroly vlastně předložilo generální
prokuratuře k zaujetí stanoviska, které,
jak čteme, znělo, že trestní odpovědnost
pracovníků shromáždění
je vyloučena vzhledem k jejich dobré víře
domnělého právního nástupce
Národní fronty.
Požádalo tedy snad federální ministerstvo
kontroly generální prokuraturu jen o posouzení,
zda shromáždění mohlo či nemohlo,
jakožto domnělý právní nástupce
Národní fronty, beztrestně nakládat
s majetkem, který původně patřil Národní
frontě? Anebo byla předána k posouzení
trestnosti konkrétní zjištění
protiprávních jednání pracovníků
shromáždění ve vztahu ke konkrétním
částem majetku bývalé Národní
fronty, která vyplynula z dokladové revize provedené
ministerstvem kontroly a která měla potřebné
náležitosti předepsané metodickou vyhláškou
75/1959 Ú. 1.?
Pakliže tomu tak bylo, jak jsem ve zprávě uvedl,
bylo by myslím pro názornost a jasnost vhodné
informaci doplnit o alespoň příkladný
výčet takovýchto konkrétních
případů protiprávních nakládání
s majetkem, u nichž je dle názoru Generální
prokuratury ČSFR trestní odpovědnost vzhledem
k dobré víře pracovníků vyloučena.
I když bychom totiž připustili, že dobrá
víra pracovníků shromáždění
při nakládání s majetkem bývalé
Národní fronty existovala, ještě je
to přirozeně nemůže zbavit odpovědnosti
za eventuální porušování právních
předpisů které nakládání
s majetkem věcně upravují a tedy ani např.
za neoprávněné převádění
majetku na soukromé osoby apod., zvláště
jde-li o tak velké částky.
Mluví-li zpráva o signálech naznačujících
možnost spekulace s majetkem, bylo by na místě
uvést, zda tyto signály byly federálním
ministerstvem kontroly vyvráceny i z tohoto hlediska. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Rád by som poďakoval za to, že ste ma nenapomenuli,
že porušujem rokovací poriadok. Spoločné
zasadnutia sa majú síce podľa rokovacieho poriadku
konať len do 20.00 hodiny. My to prekračujeme.
Pýtam sa, či sa ešte niekto hlási do
rozpravy? Prosím, pán poslanec Kvačkaj.
Poslanec SL P. Kvačkaj: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
prepáčte mi, že predsa len vystúpim,
ale trochu ma k tomu vyprovokovalo vystúpenie pána
poslanca Nemca.
Chcel by som vám povedať aj stanovisko k tomu, ako
vyzerá navrátenie majetku komunistickej strany,
a to práve zo strany komunistickej strany.
Keď sme na spoločnej schôdzi prerokovali ústavný
zákon č. 469/1990 Zb., o navrátení
majetku ľudu ČSFR, bol jedným z argumentov
na jeho prijatie aj argument, že tým sa zrovnoprávnia
podmienky všetkých politických strán.
Keď sa dnes dostáva KSČ do finančných
problémov, a to ako jediná politická strana
majúca pravidelný príjem z mesačných
členských príspevkov, je pre mňa nepochopiteľné,
z čoho potom financujú svoju činnosť
ostatné politické strany a hnutia. To je len taká
poznámka.
Správa pani ministerky Kořínkovej obsahuje
situáciu v navrátení majetku KSČ globálne
a s veľkým nadhľadom. Dovoľte mi, aby som
vás informoval, ako to bolo konkrétne v malom okrese
Martin.
Pre Turčianov je typické úzkostlivé
dodržiavanie zákonov a predpisov. Tak tomu bolo aj
v minulosti, a tak je tomu aj dnes. Preto v tomto okrese vzniklo,
ako v jednom z mála okresov na Slovensku, po roku 1968
poučenie z krízového vývoja v okrese
Martine, a snáď preto bol aj teraz zákon o
navrátení majetku KSČ realizovaný
s neúprosnou dôkladnosťou a v dobe, keď
v ostatných okresoch sa na to možno ešte nepripravovali.
Zabavený majetok čata hasičov z kancelárií
okamžite odnášala, a tak sa stalo, že to,
čo ponechali, sa povaľovalo po zemi, pretože
za bežné vybavenie sa nepovažovali kancelárske
stoly ani skrine, pretože ich nákupná cena
bola 5 tisíc Kčs. Tu si myslím, že uznesenie
vlády prekročilo rozsah zákona č.
496/90 Zb., nakoľko v § 1 odseku 2 sa hovorí,
že vrátenie majetku sa nevzťahuje na movité
veci tvoriace súčasť kancelárskeho a
podobného vybavenia, ktorých nákupná
cena nebola vyššia ako 5 tisíc Kčs. Uvedené
uznesenie vlády za majetok vymenúvava také
DKP, ktorých hodnota nielenže nepresahuje 5 tisíc
Kčs, ale sú pritom, podľa môjho názoru,
základným vybavením pracovísk či
už charakteru sociálneho alebo administratívneho.
Tým nechcem povedať, že súhlasím
s protizákonnou činnosťou pri prevodoch majetku,
ako to tu bolo povedané aj zo strany pána poslanca
Němca, aj v správe pani ministerky Kořínkovej.
Boli odobraté aj DKP v nákupnej cene 700 až
4 300 korún, ako sú napríklad magnetofón
z roku 1973, rádioprijímač z roku 1966 za
1 450 korún, chladnička CALEX z roku 1984 za 3 530
Kčs aj vysávač z roku 1982 v nákupnej
cene 1 300 Kčs, ale aj ručný rozmnožovací
stroj, rok výroby 1970, počítací stroj
ASKOTA slúžiaci na vyúčtovanie miezd,
konferenčný stolík z roku 1979 za 707 Kčs,
ale aj stôl pod písací stroj, na čo
by však bol, keď písacie stroje boli vrátené
medzi prvými - za 780 Kčs, a ďalšie podobné
predmety postupnej spotreby.
Pri takejto dôkladnosti sa stalo zrejme len nedopatrením,
že doteraz nikto neprišiel spísať aspoň
formálny zápis o odobratí majetku, aby SDĽ
mala aspoň doklad, čo všetko bolo od nich odvezené.
Ani Ministerstvo financií Slovenskej republiky doteraz
nereagovalo na list okresného výboru - Strany demokratickej
ľavice v Martine, v ktorom protestuje proti zaradeniu telefonického
systému MT 150 na listinu dlhov, ktorý bol už
predtým protokolárne odovzdaný zástupcom
Československej armády, ale jeho hodnota vo výške
191 tisíc korún bola do zoznamu dlhov včlenená.
Preto by som chcel vedieť, vážená pani
ministerka, či Československá armáda
nie je považovaná za československý
štát. Uvedené zistenia ma totiž presviedčajú,
že spravodlivosť sa vysvetľuje trochu fiktívne.
Veď aj na tom najodľahlejšom pracovisku patrí
chladnička k základnému vybaveniu pracoviska,
aj vysávač alebo rádio, konferenčný
stolík s kreslami. Len pracovníkom jednej politickej
strany sa toto upiera.
Podobne je to aj s ručným rozmnožovacím
strojom alebo počítačom ASKOTA, ktoré
patria v každej organizácii - či už rozpočtovej
alebo hospodárskej - k základným vybaveniam.
Videl niekto z vás, že v nejakej organizácii
rátajú mzdy ručne a písomnosti rozmnožujú
ručným prepisovaním?
Doporučujeme preto vláde, aby prehodnotila svoje
uznesenie č. 901/1990 Zb., a rozhodla, že na základe
vybavenia pracoviska okresných výborov SDĽ
a KSČM sa považuje aj DKP slúžiace k sociálnym
účelom a na prevádzanie bežných
administratívnych a informačných prác.
Nebude to porušenie prijatého ústavného
zákona o vrátenie majetku KSČ ľudu Československa.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hodlá ešte niekto vystúpiť
v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Vyhlasujem rozpravu k
tomuto bodu za skončenú.
Navrhujem takýto postup: Pani ministerka Kořínková
má právo vystúpiť so svojím slovom,
preto navrhujem, aby sme ju pozvali na zajtra. Na základe
jej vystúpenia, na základe tlače 659 sa pokúsime
potom prijať uznesenie, ktorým túto informáciu
vezmeme na vedomie.
Teraz by som konštatoval, že dnešný program
sme s výnimkou týchto dvoch bodov, že sme neprijali
uznesenie k otázke lustrácií a k tejto informácii,
splnili. Na zajtra je pripravený tento program: Vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia č. 206/1990 Zb., o štátnom
vyrovnávacom príspevku - tlač 641, ďalej
vládny návrh zákona o druhom zvýšení
dôchodkov v roku 1991 - tlač 642, ďalej by sme
mali vypočuť pani ministerku Kořínkovú,
ukončiť hlasovanie o tlači 657 o uznesení
k správe vyšetrovacej komisie Federálneho zhromaždenia.
Ďalej by pán Dubček predniesol správu
o činnosti komisie poslancov pre prípravu novej
ústavy - tlač 655, ďalej návrh na zriadenie
stálej spoločnej komisie snemovní pre ľudské
práva a menšiny - tlač 658, ďalej návrh
na vytvorenie spoločnej komisie snemovní pre nové
organizačné usporiadanie a zlepšenie činnosti
Kancelárie, t. j . tlač 644, návrh uznesenia
k iniciatívnym návrhom na stanovenie pravidiel o
používaní hlasovacieho zariadenia - tlač
489 a 586. Na piatok by nám ostali samostatné schôdze
snemovní a návrh zákona, ktorým sa
mení a doplňuje zákon č. 173/1990
Zb., o organizácii telesnej výchovy - tlač
644 a voľba predsedu a podpredsedu iniciatívneho a
petičného výboru obidvoch snemovní.
To by bolo všetko. Ďakujem vám za účasť,
za trpezlivosť a prajem vám dobrú noc. Zajtra
začíname o 9.00 hodine.