Přítomno: | 128 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
51 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Battěk, Branná, Dienstbier
J.st.,Dlouhý, Dospíšil, Honner, Hubálek,
Chýlek, Jambor, Kačer, Klaus, Kňažko,
Kováč, Kroupa, Kukučka, Langoš, Mandler,
Richter, Ropek, Rynda, Sahligerová, Savčinský,
Suchánek, Šidík, Šimko, E., Tyl, Varga,
Vidím, Záležáková, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Doležal, Jílek, Měrák, Skalický,
Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bellušová, Bugár, Čalfa, Dubček,
Dusay, Glezgo, Kánis, Kulan, Kurťák, Mečiar,
Mináč, Molnár, J., Moric, Novitzky, Pánis,
Rajczy, Sándorová, Serenčéš,
Slota, Šebej, Šedovič, Vicen, Zelenay, Zlocha
(Řízení schůze místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, prajem vám dobrý deň a srdečne
vás vítam na 11. dni 15. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia. Budeme pokračovať v prerokovávaní
ďalších bodov schváleného programu
v tomto poradí. Podľa včerajšieho oznámenia
predsedu Snemovne národov navrhujeme takéto poradie
schválených bodov programu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákonné opatrenie Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia č. 206/1990 Zb., o
štátnom vyrovnávacom príspevku (tlač
641), vládny návrh zákona o druhom zvýšení
dôchodkov v roku 1991 (tlač 642), informácie
o plnení ústavného zákona o navrátení
majetku KSČ a SZM ľudu Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky (tlač 659) - t. j. dokončenie
zo včerajška. Ďalej správa vyšetrovacej
komisie Federálneho zhromaždenia pre objasnenie udalostí
zo 17. novembra 1989 - tiež dokončenie hlasovania
o pozmeňovacích návrhoch a o uznesení.
Ďalej návrh na zriadenie stálej spoločnej
komisie pre ľudské práva a menšiny, návrh
na vytvorenie spoločnej komisie snemovní pre nové
organizačné usporiadanie a zlepšenie činnosti
komisie Federálneho zhromaždenia, návrh na
uznesenie k iniciatívnym návrhom na stanovenie pravidiel
používania hlasovacieho zariadenia, tiež dokončenie.
Ako posledný bod je správa o činnosti komisie
poslancov pre prípravu novej Ústavy Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky.
Je predstava, žeby sme všetky tieto body dnes prerokovali,
žeby Federálne zhromaždenie pracovalo, dokedy
nebudú prerokované všetky body programu.
Predpokladáme, že zajtra budú samostatné
schôdze snemovní a potom bude pokračovať
ešte spoločná schôdza, ktorá by
zvolila predsedu a podpredsedu iniciatívneho a petičného
výboru snemovní a prerokovala návrh zákona,
ktorým sa mení a doplňuje zákon č.
173 o organizácii telovýchovy (tlač 664).
Taký je ostatok programu 15. spoločnej schôdze.
Za predpokladu, že sa politické grémium dohodne,
je možné, že aj v priebehu dnešného
rokovania by mohla byť voľba predsedu a podpredsedu
iniciatívneho a petičného vyboru.
Má niekto nejaké zásadné pripomienky
k tomu, o čom som informoval? (Ne.) Nie sú.
Dovoľte, aby sme pokračovali bodom programu, ktorým
je 12 vládny návrh zákona, ktorým
sa mení a doplňuje zákonné opatrenie
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č.
206/1990 Zb., o štátnom vyrovnávacom príspevku
(tlač 641).
Vítam medzi nami pána ministra federálnej
vlády Petra Millera, ktorého súčasne
prosím, aby návrh za vládu Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky odôvodnil.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákonné opatření
předsednictva č. 206/1990 Sb., o státním
vyrovnávacím příspěvku, byl
zpracován na základě opatření
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky o zrušení dotaci k cenám paliv a
tepelné energie pro obyvatelstvo od 1. května. Vláda
přitom současně rozhodla dopady této
změny částečně kompenzovat,
a to formou zvýšení státního
vyrovnávacího příspěvku, který
byl do systému sociálních dávek zaveden
od července 1990 v souvislosti se zvýšením
cen potravin. Výše příspěvku
je dosud jednotná a činí 140,- Kčs
měsíčně.
Předloženým návrhem zákona se
státní vyrovnávací příspěvek
zvyšuje o 80,- Kčs měsíčně,
tj. na 220,- Kčs u všech poživatelů důchodů
a u osob, které splňují podmínku nezaopatřenosti
pro nárok na přídavky na děti nebo
výchovné. Částečná kompenzace
zvýšených nákladů se tedy navrhuje
provést pouze u sociálně slabší
skupiny obyvatel, tj. důchodců a rodin s dětmi,
neboť u těch lze zásadně předpokládat
nižší úroveň příjmů
a též minimální možnost ke zmírnění
důsledků zvýšených nákladů.
V průměru činí zvýšení
maloobchodních cen paliv a tepelné energie 111,
- Kčs na osobu měsíčně. Přitom
konkrétní dopad na jednotlivou domácnost
je značně diferencovaný a závisí
na typu bytu a vytápění.
Navrhované zvýšení státního
vyrovnávacího příspěvku by
mělo pokrýt dopady na průměrnou domácnost
na rodiny s dětmi ze 47 % a na průměrnou
domácnost důchodců na 50 %. Vedle této
navržené plošné úpravy se s ohledem
na diferencovaný dopad na jednotlivé domácnosti
předpokládá řešení naléhavých
sociálních případů místními
orgány prostřednictvím dávek sociální
péče podmíněných sociální
potřebností. Tato dotace je dále určena
na pokrytí zvýšených nákladů
obyvatelstva při odběru tepla ze zdrojů s
kapacitou pod 6 megawattů.
Výše dotace činí celkem 1,7 miliardy
Kčs a o konkrétním způsobu jejího
využití rozhodnou orgány republik podle svých
podmínek.
Navržená právní úprava se provádí
formou novely zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o státním vyrovnávacím příspěvku.
Tento právní předpis sice obsahuje zmocnění
ke zvýšení příspěvku formou
nařízení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky, toto zmocnění
vzhledem k výkladu článku 22 ústavního
zákona o československé federaci, který
ve věcech sociální politiky svěřuje
federaci pouze zákonnou úpravu, nelze realizovat.
Zmocnění se proto navrhuje vypustit.
Vedle zvýšení státního vyrovnávacího
příspěvku uvedeným sociálním
skupinám se dále navrhují potřebné
legislativní úpravy, které jsou nezbytné
v souvislosti s tím, že bude existovat příspěvek
v různých výších. Jedná
se zejména o určení příslušnosti
plátců příspěvků. Vzhledem
k tomu, že ceny paliv a tepelné energie se již
od 1. května zvýšily, je předložený
návrh zákona pro svůj dopad na obyvatelstvo
vysoce aktuální, a proto byl předložen
ještě této plenární schůzi
Federálního shromáždění.
Účinnost zákona se navrhuje v nejbližším
možném termínu, t. j. od července 1991.
Aby nedošlo k finanční újmě v
důsledku rozdílných dat účinnosti
zákona o zvýšení cen paliv a tepelné
energie, navrhuje se osobám, které splňují
podmínky nároku na příspěvek
ve vyšší míře, přiznat doplatek
zpětně i za květen a červen 1991.
Prosím, aby Federální shromáždění
předložený návrh na zvýšení
státního vyrovnávacího příspěvku
vzhledem k uvedeným důvodům schválilo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Millerovi. Návrh prerokovali
výbory sociálne a kultúrne, výbory
ústavnoprávne a výbory pre plán a
rozpočet obidvoch snemovní.
Prosím spravodajkyňu pani poslankyňu Danu
Drešerovú, aby predniesla ústnu správu
o výsledku rokovania o predloženom návrhu zákona
za výbory Snemovne ľudu Federálneho zhromaždenia.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
D. Drešerová: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, Federální
shromáždění dne 29. května rozhodlo,
že na program své 15. schůze zařadí
tisk č. 641. Výbory ústavně právní,
výbory pro plán a rozpočet a výbory
sociální a kulturní Sněmovny lidu
projednaly vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky č. 206 z roku 1990, o státním
vyrovnávacím příspěvku, který
zdůvodnil pan Petr Miller, ministr práce a sociálních
věcí České a Slovenské Federativní
Republiky.
Výbory, kterým bylo projednání přikázáno,
doporučily sněmovně vyslovit souhlas s vládním
návrhem zákona. Vzhledem k tomu, že ve stanoviscích
z výborů nebyly žádné připomínky
ani pozměňovací návrhy, nebylo vám
předáno písemné stanovisko ve smyslu
§ 39 odstavec 4 jednacího řádu Federálního
shromáždění.
Jako společná zpravodajka výboru Sněmovny
lidu doporučuji Sněmovně lidu schválit
předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o státním vyrovnávacím příspěvku
(tisk 641). Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Drešerovej. Výbory
snemovne národov zvolili za spoločnú spravodsjkyňu
pani poslankyňu Sonju Hlávkovú. Prosím,
aby predniesla svoju spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
S. Hlávková: Vážený pán
predsedajúci, vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, dovoľte, aby
som sa ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov pripojila k odporúčaniu
spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu
pani Drešerovej a k zdvodneniu, ktoré uviedol pán
minister Miller. Myslím, že nie je treba čokoľvek
viac k tomu dodávať.
Rada by som však upozornila na to, že vlády Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky tento vládny
návrh zákona schválili. Ako spoločná
poslankyňa výborov Snemovne národov odporúčam
tejto snemovni prerokovať a schváliť predložený
vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákonné opatrenie Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky č. 206/1990 Zb., o štátnom
vyrovnávacom príspevku, a to bezo zmien. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Hlávkovej. Otváram
rozpravu k tomuto bodu programu. Písomne prihlásený
nie je nikto. Kto sa hlási do rozpravy? Hlási sa
poslanec Tomis a poslanec Rajczy. Slovo má poslanec Tomis.
Poslanec SN V.Tomis: Pane předsedající, vážení
kolegové a kolegyně, právě jsme se
dozvěděli od pana ministra, že zvýšení
ceny za teplo a teplou vodu bude činit 111,- Kčs
na osobu měsíčně.
Já jsem měl možnost tuto otázku projednávat
s pracujícími několika závodů
na Ostravsku. Většina těchto pracujících
mi potvrdila, že mají v průměru na hlavu
v rodině 600,- až 800,- Kčs měsíčně,
nemluvě o technicích, kde se to pohybuje v částce
kolem 1 000,- Kčs.
Jestliže má rodina 800,- Kčs na hlavu a zjistíme
si, že dostane od inkasního střediska oznámení
o zvýšení ceny za teplo a teplou vodu o 619,-
až 750,- Kčs, což se stalo, tak to v průměru
vychází na 160,- Kčs měsíčně
na osobu. Když si od 600,- Kčs příjmu
na hlavu v rodině odečteme 150,- Kčs, je
to 450,- Kčs, když to odečteme od 800,- Kčs,
je to 650,- Kčs.
Ptám se pana ministra, zda je přesvědčen
o tom, že mohou být živi lidé s takovými
příjmy, jestliže jim na hlavu vychází
tato částka, která je hluboce pod hranicí
potřebnosti a hluboce pod hranicí životního
minima.
Mně tedy odpověděli jednoznačně,
že nejdříve se musí najíst oni,
protože budou chodit do práce, pak jejich děti,
a pak budou moci státu platit to, co stát vyžaduje.
Všichni řekli jednoznačně, že je
třeba utahovat opasky, ale jenom tak, aby se nezaškrtily.
Čili není možné, aby se to dávalo
pod takovou částku, kterou nejsou lidé schopni
platit. Řekli mně: "My chceme platit, ale my
nemáme z čeho. "Je třeba, aby si to
vláda uvědomila, stejně tak pan ministr a
já nemohu s částkou 80,- Kčs jako
vyrovnávacím příspěvkem souhlasit,
ani pro důchodce, ani pro rodiny s dětmi.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz má slovo pán poslanec
Rajczy, kto sa ešte hlási?
Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském
jazyce.) Překlad:
Vážené dámy a pánové,
budu velmi stručný, slibuji vám to. S velkým
zadostiučiněním jsme si vyposlechli zprávu
pana ministra o tom, že naše společnost obdrží
podporu, a že to bude státní podpora, z toho
co si stát vyprodukuje.
Mám otázku, která zní: "V jakém
poměru je státní podpora se zdražováním?
Pokud se jen podíváme na zvýšení
cen například energie, tak se musím ptát,
jaká je pravděpodobnost, že i staří
důchodci si budou moci zabezpečit palivo na příští
zimu, čili ptám se, jaké vláda vytvoří
podmínky, aby ti, kteří mají nízké
důchody, si mohli zakoupit topení na zimu 1991 -
1992? Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto chce ešte vystúpiť
k tejto problematike v rozprave? Nikto sa nehlási, takže
rozpravu vyhlasujem za skončenú. Prosím pána
ministra Millera, aby na záver odpovedal na prednesené
otázky.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. Pan poslanec Tomis zde řekl, že na Ostravsku
mluvil s pracujícími, kteří mu řekli,
že mají na hlavu 600,- až 800,- Kčs. Chtěl
bych se ale zeptat, pane poslanče, v jakých odvětvích
to bylo, protože když jsem si to tak přepočítal,
znamenalo by to, že na Ostravsku tříčlenná
rodina by měla mít kolem 4 800,- Kčs. Pokud
já vím, tak na Ostravsku v současné
době je příjem na jednoho člověka
přes 4 000,- Kčs. Samozřejmě, že
existují některé skupiny obyvatel, či
určitých profesí, že jeho příjem
je o něco nižší, pak se to tedy bude řešit
přes sociální potřebnost.
Chci položit otázku jinak. Pak v tom okamžiku
se musíme ptát, proč tito pracující
mají tak malé příjmy, v jakých
pracují podnicích, v jakých organizacích.
Není to jenom v tom, aby stát za každou cenu
dotoval i nevýkonnost podniku, to bychom nikdy nenašli
řešení, co chceme udělat. To znamená,
zde je nějaká částka, která
byla určena, tak je to pouze odstranění dotací,
které byly do cen paliv a energií dávány,
ale není to nějaká částka,
která by nahrazovala nevýkonnost pracovníků
nebo nevýkonnost těch podniků. Takto to postavit
nemůžeme. Pokud se týká sociální
potřebnosti, v současné době ještě
platily staré údaje, které říkají,
že na osobu je sociální potřebnost 800,-
Kčs. Vydal jsem pokyn, aby sociální potřebnost
byla vyšší než 800,- Kčs, aby byla
1 200,- Kčs.
V současné době by to znamenalo na tříčlennou rodinu 2 400,- až
3 000,- Kčs, pokud by tu nebyl člověk, který
ještě studuje, tak by to bylo o 150,- Kčs vyšší.
Takže já si myslím, pokud nebudou mít
tito pracující na to, aby si mohli zaplatit byt,
pokud nevyprodukují organizace takové výrobky,
aby jim mohly dobře zaplatit, pak se budou muset obrátit
na úřad sociálního zabezpečení,
který jim bude muset tuto částku prostě
doplatit. Jiné řešení není.
Pan poslanec Rajczy, promiňte, já jsem začátek
neslyšel, protože než jsem si nasadil sluchátka
a než jsem si našel, kde je překlad, tak ten
váš dotaz byl, v jakém poměru je zdražování
k výši podpory. Při posledním zasedání
Federálního shromáždění
jsem upozorňoval, že poklesly reálné
příjmy v průměru asi o 26 % oproti
prosinci minulého roku. Pokud se týká důchodců,
kterým navrhujeme další zvýšení
důchodů, tak chci upozornit, že k 1. červenci
budou nejnižší důchody se všemi příspěvky
1 800,- Kčs, a to čistého, a u těchto
lidí bude toto zvýšení cen paliv a energií
kryto z 50 %. Takže zejména tato skupina těchto
důchodců by neměla mít žádné
problémy. Pokud bude mít problémy, tak budou
kryty opět ze sociální potřebnosti.
Tato částka jim bude prostě poskytována.
Jiná otázka je, a také jsem o tom zde mluvil,
pokud naše ekonomika bude mít takovou sestupnou tendenci
jako má, jestli budeme mít ve státním
rozpočtu dostatek prostředků, abychom mohli
tyto potřebné skupiny obyvatelstva dále dotovat.
Ale jinak já vám na tuto otázku skutečně,
nezlobte se, neumím odpovědět, neboť
to závisí na výkonnosti naši ekonomiky,
a kdybych zde cokoli říkal, tak by to byla nějaká
věštecká prognóza. Záleží
to všechno na výkonnosti naši ekonomiky. To je
všechno, děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Millerovi, žiadajú
o záverečné slová spravodajcovia?
Nežiadajú.
Mžeme pristúpiť k hlasovaniu. Prosím všetkých
poslancov, aby sa dostavili na hlasovanie, u tohto zákona
platí zákaz majorizácie, preto je obzvlášť
potrebné, aby sa poslanci priľahlých priestorov
dostavili do sály. Hlavne ide o poslancov Snemovne národov.
Vážené Federálne zhromaždenie,
neboli predložené žiadne pozmeňovacie
návrhy, takže pristúpime k hlasovaniu o vládnom
návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho
zhromáždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky č. 206/1990 Zb., o štátnom vyrovnávacom
príspevku (tlač 241).
Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí zákaz
majorizácie podľa článku 42 odstavec
2 písm. j.) zákona o československej federácii.
To znamená, že v Snemovni národov hlasujú
oddelene poslanci zvolení v Českej republike a poslanci
zvolení v Slovenskej republike.
Najskôr budú hlasovať poslanci v Snemovni ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí z návrhom
zákona podľa odporúčania spravodajkyne,
nech zdvihne ruku! (Hlasuje se v 10.32 hodin.) (26) Dvadsaťšesť.
Ďakujem.
Kto je proti? (0) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (1) Jeden.
Návrh bol v Snemovni ľudu schválený.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej republike. Kto z nich súhlasí
s návrhom zákona podľa odporúčania
spravodajkyne, nech zdvihne ruku! (51) Päťdesiatjeden.
Ďakujem.