Středa 29. května 1991

Já bych zde na tomto místě chtěla uvést některé informace, které uváděl ve své odpovědi pan poslanec Němec, na správnou míru. Tak jak jeho odpověď zněla, to by opravdu vypadalo tak, že jde o neplnění ústavního zákona. Zatím musíme vycházet z toho, že vláda svými usneseními naplňuje tento ústavní zákon, a protože usnesení vlády samozřejmě nemohou být podrobným návodem pro práci jak vládních zmocněnců, tak kontrolních úřadů, jsou dále rozpracovány v příslušných pokynech federálního ministerstva financí.

Co zejména zdůrazňuje jako rozpor poslanec Němec? Jde především o první bod druhé části usnesení vlády č. 901, kde se uvádí, že okresní úřady převezmou majetek v účetnictví, čili přesně tak, jak uvádí ve svém novelizovaném návrhu poslanec Němec, ke dni 31. 12. 1989 na podkladě seznamů, v nichž je vydaný majetek přesně popsán, aby nemohlo dojít k jeho záměně s uvedením pořizovací ceny a data pořízení s výjimkou - a nyní vláda stanovila řadu upřesnění, která by mohla způsobit ve svém výkladu kolize. V první řadě se jednalo o movité věci, které tvoří součást kancelářského a obdobného vybavení. Zde v závorce bylo jasně uvedeno, že jde o stoly, židle, skříně, pohovky, psací stroje. Nebyla tam ani elektronika ani kuchyňské linky. Myslím, že pro fundovaného pracovníka, který přejímá tento majetek, je to dostatečným návodem.

Dále se hovořilo o věcech, peněžitých prostředcích a majetkových právech, které byly bezplatně převedeny do vlastnictví jiných osob s povolením federálního ministerstva financí, po případě bez povolení, pokud k příslušným převodům došlo před 18. květnem a nebyly spekulativního charakteru.

Myslím, že v tomto bodě jsme se zcela shodli s poslancem Němcem. Ze začátku jsme si vysvětlili, co je, nebo není spekulativní charakter. Já bych chtěla říci, že každý odborný pracovník ať na úrovni federace, to znamená vládní zmocněnec, nebo republik, tj. pracovník okresního úřadu, nesleduje tento majetek jen jako základní investici, jako základní nemovitost, nebo jako prostředky postupné spotřeby, ale zároveň, pokud se ho nedohledá, při vyhledávání zjišťuje, jak bylo s majetkem dále nakládáno, a tím se dozví, jestli šlo o spekulativní charakter nebo ne.

Myslím, že hlavní spor, který je v názorech mezi panem poslancem Němcem a federální vládou, je problematika již před 18. květnem předaných nemovitostí. Týkalo se to v prvé řadě Lidového domu v Hybernské ulici, rekreačního střediska Hořalka Benešov, rekreačního střediska Donbas ve Vysokých Tatrách, rekreačního střediska Javorina rovněž ve Vysokých Tatrách, zařízení Panoramy, vydavatelství Florenc Praha a Arcibiskupského semináře v Thákurově ulici v Praze.

Při vyjasňování zůstaly otevřené některé otázky. Šlo zejména o Lidový dům, Donbas a rekreační středisko Javorina.

Jestliže se dobře pamatujete na atmosféru, která existovala do 18. května, právě v této době pod vlivem veřejného mínění, na základě výsledků jednání Federálního shromáždění KSČ reagovala na požadavky, které byly vzneseny na některý její majetek. V tomto směru, aniž tedy šlo o úplatný převod, neúplatným převodem předala uvedené nemovitosti, o kterých jsem hovořila.

Pan premiér zde hovořil o tom, že Lidový dům byl předán původním vlastníkům. Já bych vás chtěla upozornit na skutečnost, že rekreační středisko Donbas a rekreační středisko Javorina byly předány Slovakoturu a jak finanční orgány Slovenské republiky, tak ministerstvo státní kontroly Slovenské republiky neshledaly na tomto postupu žádné nedostatky.

Mimo to v prvním šetření, které kontrolní orgány prováděly, byly pořizovací ceny a zůstatkové hodnoty těchto nemovitosti (pokud šlo o zařízení, která nebyla právě dobudována, jak tomu bylo u rekreačních středisek) samozřejmě zdokumentovány v celkovém materiálu o nemovitostech, které byly buď v užívání nebo v působnosti KSČ. Nelze tedy říci, že šlo o nějaké opomenutí. Pokud budeme hovořit o tom, že uvedená zařízení by měla být buď vrácena (a nyní odebrána zpět na stát), tak musíme hovořit o tom, komu budou předána.

Myslím, že obdobně, jako je tomu u SSM (zaznělo to tu dnes z vyjádření místopředsedy vlády Mikloška) budou taková zařízení předávána těm, kterým byla odebrána. Pokud jde o nové organizace a o nové investice, je hledán nový uživatel. Ani v návrhu federálního ministerstva financí nejsou sledovány při předávání tohoto majetku lidu jiné cesty než prostřednictvím příslušných ministerstev privatizovat nebo předat takový majetek určenému resortu.

Pokud komunistická strana již toto předala příslušným cestovním kancelářím, myslím si, že nedošlo ke zpochybnění ústavního zákona. Tím, že známe, jaké prostředky byly na tyto nemovitosti vynaloženy, můžeme kdykoliv při vypořádání KSČ se státem, pokud tento souhlas u poslanců nebude kladný s postupem federální vlády - znovu zařadit do dluhu, který tato strana má vůči státu. My jsme ovšem vycházeli z těch informací, které jsme již měli a ohodnotili jsme předběžně dluh Komunistické strany Československa vůči státu bez znalosti některých neoprávněných postupů asi do výše 100 až 200 miliónů korun. Za této situace zvyšovat tento dluh jsme nepovažovali za logické, protože těžko bude od této strany vymáhán. Proto jsme také souhlasili s tímto postupem a zapracovali jsme to do uvedeného usnesení federální vlády.

Potom vznikla řada otázek kolem prostředků, které byly vynaloženy buď na odstupné nebo na mzdové prostředky u pracovníků, kteří rozvázali pracovní poměr s organizací KSČ. Musím říci, že tady jsme postupovali podle Základní listiny lidských práv a v souladu s československými právními předpisy, protože pokud takový pracovní poměr existoval, existuje proto samozřejmě i vypořádání vůči uvedenému pracovníkovi.

Proto jsme také už z uvedených důvodů, abychom nezvyšovali dluh vůči státu, tyto prostředky považovali takto za zdůvodněné prostředky, které můžeme uvést ve výjimce, a tím evidovat, vědět, v jakém rozsahu byly pro tyto účely vynaloženy, a zároveň říci, že je buď možnost dluhu vůči státu nebo odpočitatelná položka.

Potom je zde řada ještě drobnějších výjimek, které byly v dohodě s panem poslancem Němcem uvedeny a vyjasněny. Domnívám se, že tady existuje určitá shoda. V každém případě si myslím, že tímto podrobnějším výkladem, kdybychom zůstali jen u těchto dvou základních nedostatků, za které je vláda svým postupem označována jako za neoprávněné ve vztahu k ústavnímu zákonu, lez tedy říci, že nešlo o úmyslné porušení ústavního zákona, ale že došlo k vyjasnění, v jaké poloze se tyto skutečnosti a tento postup bude ve skutečnosti evidovat. Nikoliv, že se promíjejí.

Také v příslušné tabulce, kterou jsme podle návrhu pana poslance Němce, již přímo ve výkladu federálního ministerstva financí uložili zpracovat jednotlivým vládním zmocněncům a zároveň pracovníkům okresních úřadů, tyto údaje jsou uvedeny. Pokud bychom je tam neuváděli, neměli bychom přesnější hodnoty. To je k usnesení vlády č. 901. Domnívám se, že lze postupovat tak, abychom naplnili ústavní zákon, abychom měli objasněny všechny části majetku KSČ a měli jsme přesné informace o tom, jakým způsobem s tímto majetkem nebo nemovitostí nebo finančními prostředky bylo nakládáno. To jsme považovali za základní při realizaci ústavního zákona.

Nyní ještě k výsledkům, které jsou uvedeny ve zprávě federálního ministerstva kontroly. V poslední době se v tisku, a lze říci, že to trvá už asi měsíc, objevila řada informací, že majetek je vlastně zcela nezmapován, že mezitím došlo k různým neoprávněným machinacím a že federální ministerstvo kontroly nezabezpečilo svou činnost, která mu je uložena, jak jeho působností, tak úkoly, které jsou zapsány, jak v ústavním zákonu, tak v usnesení federální vlády.

Tady bych chtěla říci, že se zapomnělo na jedno, že to nebylo pouze usnesení federální vlády, ale tomuto usnesení předcházela usnesení vlád obou republik a stejným způsobem postupovaly na převzetí i kontrole tohoto majetku, jak orgány financí obou republik, tak orgány kontroly obou republik. Čili, že jde o společný postup.

Podivovala jsem se těm informátorům, kteří, aniž se nechali podrobně seznámit s výsledky činností buď na federálním ministerstvu financí nebo u pana místopředsedy Mikloška nebo na federálním ministerstvu kontroly, takové informace tisku sdělovali.

Můžeme vás informovat, a to je to podstatné v celkovém materiálu, že ke dni 31. 12. 1989 disponovala KSČ majetkem ve výši 12,6 miliardy Kčs, ke dni 1. 6. 1990 byly nařízením federální vlády č. 212 z roku 1990 převedeny ve prospěch čs. státu nemovitosti, které KSČ měla v trvalém užívání, v hodnotě 4,5 miliardy Kčs. Je zpracován seznam těchto nemovitostí. Byl předán podle místní působnosti vládám obou republik a vlády odpovídají za jeho další využívání.

V materiálu máte stručnou informaci, jaký je podíl užívání nemovitostí z hlediska administrativy, zdravotnictví, školství, případně dalších účelů.

V průběhu zejména II. pololetí 1990 KSČ předala různým orgánům státu podle dosud neúplných podkladů majetek, tak jsme získali materiály od vládních zmocněnců a od okresních úřadů, ve výši 5,5 až 6 miliard korun.

Na základě ústavního zákona 496 lze očekávat, že bude převeden další hmotný majetek ve výši cca 1,6 až 1,8 miliardy korun. Zbývající hodnotu tedy tvoří jednak odpočitatelné položky, o kterých jsme tady již hovořili, tj. kancelářské vybavení, pokud bohužel okresní úřady někdy nepostupovaly v rozporu s tímto zákonem.

Upozorňovali jsme na to z pozice federální vlády a osobně jsem měla řadu jednání s příslušnými náměstky ministrů financí obou republik, kde jsem vysvětlovala, že nově vytvořené okresní úřady, které se teprve personálně obnovují, nebudou schopny hned v těch prvních 20 dnech měsíce ledna tak, jak to bylo jim uloženo, zabezpečit toto převzetí majetku v plném rozsahu. To se také potvrdilo. Navíc tedy odpovídaly okresní úřady, nikoliv vládní zmocněnci, za převzetí majetku i příslušných územních orgánů, včetně ÚV KSČ, Městského výboru KSČ v Praze a Středočeského výboru KSČ. Byl to příklad, jak se tato práce nedařila. Ale musím upozornit na nejhorší případ, i když zhruba v 80 % majetek byl převzat do dnešního dne a nedodržel se původní termín převzetí do 20. ledna i ukončení celého vypořádání do 31. 3., při přebírání majetku uvedeného ÚV KSČ, Městského výboru KSČ a Středočeského výboru KSČ Obvodním úřadem Praha 1. Tady docházelo k různým posunům odpovědnosti mezi magistrátem, Obvodním úřadem Prahy 1, různými intervencemi z naší strany, ze strany federálního ministerstva financí, ze strany české vlády. A nutno říci, že včera ve večerních hodinách jsem dostala dopis od pana primátora Kořána, kde mne informuje, že nadále trvá na tom, aby tento majetek přebíral Obvodní úřad v Praze 1, prostřednictvím soukromé firmy Jiřina a Petr Brož, Praha 6, Roosweltova ulice.

Tato soukromá firma byla v rejstříku zapsána jako Jiřina Brožová, nikoliv, jak je uvedeno Jiřina a Petr Brož - Daně a účetnictví. Tehdy tam bylo: Konzultantství a poradenství. V podstatě je to tedy firma, která nemá platný zápis v rejstříku. Pro vaši informaci, v dopise pana primátora se dovídám, že převzetím tohoto majetku si Obvodní úřad Praha 1 vyčíslil náklady na převzetí ve výši 150 000 korun.

My máme na federálním ministerstvu kontroly smlouvu mezi Obvodním úřadem Praha 1 a touto soukromou společností, která předpokládá účtované náklady vyšší než půl miliónu korun. Prostředky a příslušný majetek má být převzat do 15. 6. tak, aby byl splněn aspoň termín 30. 6.

Z toho tedy vidíte, že při takovém přístupu k tomuto důležitému ústavnímu zákonu nebylo pro nás lehké dodržovat stanovený postup. Navíc je nutno říci, že ani vládní zmocněnci, kteří přebírali hospodářská a účelová zařízení na úrovni federace, jak KSČ, tak SSM, nebyli vždy dostatečně odborně i řekla bych morálně fundovaní. Takže byli několikrát vyměňováni a v podstatě bylo přebírání majetku zahájeno až v únoru, březnu, někdy dokonce počátkem dubna.

To jsou ovšem potom konkrétní dopady, které mohou být negativně hodnoceny. Ale myslím si, že na tomto příkladu jsem vám jasně uvedla, že nejde o princip a zásadu neplnit zákon, ale o schopnost pracovníků, kteří jsou k tomu určení, aby podle příslušných pokynů pracovali, a na druhé straně, aby i příslušní představitelé těch organizací, které mají majetek předávat, měli pro jejich práci vždy a u každé organizace plné pochopení.

U majetku SSM lze zdůraznit, že situace je obdobná. Jestliže jsme tedy mohli konstatovat, že základní velký rozdíl ve zjištění majetku mezi našimi a původními informacemi z května loňského roku a současnými informacemi, se zdůvodněním, který majetek se dohledává, není rozsáhlý, tak i stejným způsobem lze říci, a ve zprávě je to uvedeno v příloze 2, že obdobná situace je i u SSM, kde zhruba, se započtením těch sporných případů, které jsou potom uvedeny na příslušné tabulce, je známo, jakým způsobem je majetek v plném rozsahu přebírán.

U SSM bych vás chtěla upozornit na jednu skutečnost. To jsou poslední údaje, které máme k 27. 5. Za hospodářská a účelová zařízení je v České republice převzat majetek ve výši 722 miliónů 750 tisíc korun, ve Slovenské republice za 583 miliónů 269 tisíc korun. Majetek převzatý okresními úřady činí v České republice 12 miliónů 038 tisíc Kčs, ve Slovenské republice 43 miliónů 690 tisíc Kčs.

I když jde dosud o neúplné převzetí majetku, jak je ve zprávě uvedeno, poměr, který je obdobný u KSČ i u SSM u zařízení přebíraných na úrovni federace a u majetku přebíraného na úrovni okresních úřadů je významný proto, abychom řekli, jaké položky se vlastně potom objevují ve výjimkách, o kterých zde byla řeč.

Nerada bych zdržovala, protože se domnívám, že váš čas je drahý a jistě jste už po dnešním dni velmi unaveni, ale chtěla bych zdůraznit jednu skutečnost: že naším společným cílem, jak orgánů financí, kontroly, tak okresních úřadů, bylo urychleně realizovat převzetí majetku i za cenu, že nebyly dodržovány rozdělené pravomoce, ale v okamžiku, kdy kontrolní orgány nastupovaly, dříve než byl majetek převzat, pomáhaly zmocněncům a pracovníkům Okresních úřadů v jejich práci.

Pravda je, že na Slovensku činnost okresních úřadů kontrolovalo ministerstvo financí Slovenské republiky. O tom máme minimální informace. V České republice kontrolovalo tuto činnost ministerstvo státní kontroly České republiky, kde práce ve skutečnosti byla přerušena koncem března a bude v ní dále pokračováno až dojde ke zjednání nápravy v těch místech, kde příslušný pracovník okresního úřadu nepracoval v souladu s pokyny, které pro to byly určeny. Tím lze říci, že došlo k určitému spojení všech sil se snahou majetek převzít, zmapovat a mít přesné doklady o tom, jak se s majetkem, pokud s ním bylo neoprávněně manipulováno, dále nakládalo a ve zprávě máte stručně uvedeno, jaká opatření jsme v působnosti kontrolních orgánů přijali, nebo jaké materiály jsme předali orgánům činným v trestním řízení.

V závěru této části materiálu jsme si dovolili z pozice federálního ministerstva kontroly uvést svůj názor na rozdělení majetku KSČ.

S návrhem na rozdělení majetku SSM v plném rozsahu souhlasíme, protože to byla předem domluvená transakce, že jde o převedení do působnosti republik, kde orgány dětí a mládeže působí.

U majetku KSČ, kde federální ministerstvo kontroly navrhuje obdobný postup jako u majetku SSM doporučujeme, aby dílčí část majetku, který byl převzat federálními orgány, byla využita na zřízení federálního účelového fondu, který by byl použit pro obnovu duchovních hodnot, případně pro další humanitární účely a ekologii, které jsou v působnosti federace.

Myslím si, že právě Federální shromáždění v souvislosti se všemi politickými aspekty, které projednává, by mělo mít právo z důvodů, že navrhovalo tento zákon, aby dílčí část majetku mohlo podle odsouhlaseného statutu zákonem Federálního shromáždění využívat pro uvedené účely. Jsou to především zájmy, které se objevují ve vašich interpelacích, a kde vláda musí odpovídat, že jde o působnost republik, a nedobře se nám v tomto směru před vás předstupuje. FMK doporučuje, aby na základě stanov tohoto fondu Federální shromáždění vybíralo takové akce, které přispějí k vzájemné spolupráci obou republik, k udržování užších kontaktů, k vytváření podmínek pro reprezentaci obou republik v uvedených oblastech a při spolupráci se zahraničím.

V neposlední řadě tento fond by měl jeden důležitý význam, může umožnit příspěvky i zahraničních organizací, které mají zájem na akcích vybraných Federálním shromážděním se podílet.

Část dotýkající se majetku ÚV Národní fronty a jeho inventarizace je zpráva vyčerpávající. Bude na ni navazovat zpráva likvidační komise federálního ministerstva financi, která navrhne způsob, jak inventarizované prostředky dále využít.

Ta část, která je věnována vybraným organizacím bývalé Národní fronty, které ještě po ukončení moratoria, to znamená zákonného opatření Federálního shromáždění, neměly svůj majetek vypořádán mezi původní organizaci a do té doby nově vytvořenou organizační strukturou nástupnických organizací, je popsána velice stručně. Federální ministerstvo kontroly spolu s národními kontrolními ministerstvy podle závěrů jednání, které byly provedeny v lednu až únoru 1991, sleduje jejich realizaci a s ukončením tohoto procesu Federální shromáždění dostane úplnou zprávu o tomto vypořádání.

Na závěr mi dovolte, abych poděkovala všem poslancům, kteří svými připomínkami, svými informacemi o tom, co se děje v jejich volebních obvodech, už v prvopočátku pomáhali jak pracovníkům kontroly, tak pracovníkům financí hledat cesty k odhalení některých činností, které nebyly v souladu s uvedenými ústavními zákony.

Já bych chtěla pouze zdůraznit skutečnost, že pokud takovou spolupráci budeme nadále rozvíjet, bude naše veřejnost informována o výsledcích práce vlády a Federálního shromáždění daleko pozitivněji, než v případě neoprávněné kritiky a předávání nesprávných informací sdělovacím prostředkům. A já se domnívám, že by to měl být společný cíl federální vlády i poslaneckého sboru. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani ministerke Kořínkovej. Bola to informácia o plnení ústavných zákonov č. 469 a 497 z roku 1990. Máte ju v tlači 659.

Pýtam sa, či chce niekto vystúpiť v rozprave k tejto informácii. Pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy poslankyně a pánové poslanci, netajím se s tím, že mě správa v řadě bodů neuspokojila. Nemohu se zabývat takovými otázkami, jestli schodek nebo majetek svazu mládeže nebo komunistické strany činí tolik nebo onolik, ale zaráží mě princip, jakým způsobem je kontrola prováděna. Já s velkou nelibosti zjišťuji, že zmocněnci jsou nekvalifikovaní a nic se neděje. S velkou nelibostí zjišťuji, že přebírání majetku vázne na straně nejen vydávající organizace, tedy povinné osoby, ale na těch, kteří to mají přijímat, a nic se neděje.

Já jsem velmi nespokojen, že se dovídáme, že hlavní město Praha svými politickými reprezentanty není schopno dodat včas příslušný počet pracovníků, a my se to dovídáme až na interpelaci.

Nemohu souhlasit s tím, že bychom se jakýmsi konstatačním způsobem dovídali, že tady unikají nějaké majetkové hodnoty - možná, že unikají, možná, že neunikají - a my to pouze konstatujeme.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP