Středa 29. května 1991

Vážený pán minister, aj keď chápem potreby armády pre zaistenie bojaschopnosti, prosíme vás, aby ste s plnou vážnosťou pristupoval k tejto žiadosti a podľa vašich možností uvoľnený priestor pre potreby armády znížil na maximálnu mieru.

Za pochopenie vám ďakuje spolu s nami aj 1 205 podpísaných občanov vysídlených obcí. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bola interpelácia na pána ministra Dobrovského. Odpoveď bude zrejme v písomnej forme v zákonne stanovenej lehote.

Z ďalších písomne prihlásených sa svojou interpeláciou hlási poslanec R. Sacher. Po ňom sa pripraví poslanec Tomis a Šolc.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, 27. února jsem interpeloval pana federálního ministra Langoše a 8. března jsem obdržel odpověď. Nemíním komentovat nic, co se mezitím stalo. Je však pravdou, že v interpelaci jsem položil některé otázky, na které mi nebylo odpovězeno.

První otázka zní, zdali bude vytvořena z Technické správy akciová společnost. Druhá otázka zněla, zdali někdo z výše uvedených pánů, tím byli myšleni páni Palas, Kožený, a zaměstnanců federálního ministerstva vnitra nebo členů jejich rodin bude akcionářem a jaký bude jejich podíl. Třetí otázka zněla - žádal jsem vládu, aby zabránila úniku kapitálu a duševního bohatství převedením této správy do jiné organizační jednotky. Dále jsem žádal pana ministra, aby předložil profil svých náměstků.

Lze konstatovat, že v odpovědi, ze které je vyvozována opodstatněnost likvidace Technické správy, není ani jeden fakt, týkající se vlastního rozpočtu Technické správy, ekonomičnosti tohoto zařízení pro federální ministerstvo vnitra, včetně vlastního vývoje a výroby bezpečnostní techniky.

Měl jsem za to, že interpelace povede k jakémusi zamyšlení nad celkovou situací a že výsledkem bude racionální řešení celé záležitosti. Tak by to bylo obvykle přirozené.

Neopodstatněnost existence Technické správy byla místo toho podepřena příkladem projektu Zábrana, který, jak pan ministr ví, se na Technické správě nikdy neřešil, a to ani vývojově, ani výrobně a byl to projekt pro zcela jiný útvar ministerstva vnitra, který řešil civilní sektor. Další projekt Vítkov - ani ten se neřešil na Technické správě - podobná situace byla u případů Antonín a Záznam. Šlo o úkoly zařazené do zvláštní části státního plánu, tak jako úkoly vojenské techniky.

Tato Technická správa mohla přispět k vhodnému řešení katastrofální situace na poli zločinnosti a kriminality. Kdyby byla správně zaměřila svoji činnost, mohla v krátké době poskytnout naší policii hodně potřebné techniky. Naše policie bude však nadále zřejmě bez techniky.

Není optimálnější cesta, jak vybavit policii potřebnou technikou, než prostřednictvím bývalé Technické správy, kdy podle hrubého odhadu by nakupovaná technika byla v současné době dvakrát až třikrát dražší než z produkce této správy. Mám za to, že náš stát není tak bohatý, aby si tento luxus mohl dovolit. Likvidaci Technické správy také končí naděje, že policie v krátké době potřebnou techniku získá. O tom ostatně mluví i náš rozpočet.

Měl bych však určité dotazy a první dotaz bych směroval na pana ministra Langoše. Předem chci říci, že nic z toho, co zde říkám, není mířeno proti cti, vážnosti nebo proti osobě pana ministra a já doufám, že mi to věří a skutečně v žádném případě se ho nechci dotknout ani v nejmenším.

Stejně tak nemám v úmyslu rozvracet tady toto společenské zřízení, nemám v úmyslu šířit poplašné zprávy.

Neboli první dotaz zní: Je pravdou, že pan ministr Langoš podepsal s německou firmou Kreutler (Krojtler) dohodu o pronájmu objektu Správy spojení?

Za druhé. Byla této firmě předána technická dokumentace všech požadovaných zařízení, včetně operativní techniky?

Třetí dotaz. V čem je spatřována výhodnost této dohody?

Potom mám další dotazy. Tiskový mluvčí federálního ministerstva vnitra pan Fendrych nedávno v televizi obsahově shodně prohlásil - omlouvám se, že to musím říci tak, jak to řekl, že na vnitru jsou sice amatéři, ale že jsou to dobří lidé. Žel, ta první část se potvrdila. Téměř ve shodné době byly uloupeny některé obrazy P. Picassa. Ptám se: byla v dostatečně dlouhém předstihu před útokem na tato díla předána vedení federálního ministerstva vnitra a Federální informační služby zpravodajským způsobem získaná informace, která avizovala zvýšené ohrožení těchto děl?

Další otázka: Proč nebyla přijata taková opatření, která by tyto hodnoty chránila před útokem? Další otázka: Jaká kádrová opatření z toho byla vyvozena?

Další otázka: Může pan ministr vnitra vyvrátit mé hluboké podezření v tom, že ze spojovacích uzlů telefonních linek byly propojeny svody do centrály Federální informační služby, a to linky sekretariátů nevládních politických stran, a že je intenzivně prováděn odposlech?

Další otázka: Má pan ministr spojů přehled o těchto svodech?

Poslední dotaz: Jsou úkolováni pracovníci 4. agenturně operativního pracoviště Federální informační služby, či jinak označeného pracoviště na získávání informaci o Křesťansko-demokratickém hnutí, Křesťansko-demokratické straně a Čs. straně lidové, případně jiných nevládních politických stranách, a komu tyto informace slouží? To je vše.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec a minister Langoš interpelovaný, zrejme bude odpovedať ústne.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: odpoviem krátko, ústne a s dovolením pána poslanca Sachera vyčerpávajúcim spôsobom do siedmich dní.

So západonemeckou firmou Kreutler, ktorá je špecializovaná na špeciálnu techniku a takmer výhradne zaisťuje potreby nemeckého ministerstva vnútra, som zmluvu neuzatvoril. Pánu poslancovi Sacherovi môžem dať nahliadnuť do zoznamu alebo zápisu o predbežnom rokovaní s pánom Kreutlerom. Firme nebola odovzdaná dokumentácia o tejto technike, ktorá sa nevyskytuje ani na komerčnom, ani na špeciálnom európskom trhu. Dokumentácia o výrobkoch alebo produktoch Technickej správy, ktoré nie sú nahraditeľné, ani špeciálnym prevozom z Federálneho ministerstva vnútra neodišla. Tá je chránená.

Spravodajsky získané informácie - pán Sacher má na mysli zrejme videokazetu - sa dostala vyšetrovaciemu tímu do rúk 2 dni pred krádežou obrazov. Ja ani riaditeľ FBIS sme o tejto kazete nemali predtým informácie.

Zo spojovacích uzlov ústredí neboli do budovy Federálnej informačnej služby zavedené žiadne rozhrania. S novým ministrom spojov sme sa minulý týždeň dohodli, že prevedieme v Prahe inšpekciu všetkých rozhraní vo všetkých ústredniach, kde je možné pripojiť špeciálnu techniku s istým zámerom. Federálna informačná služba nezískava žiadne informácie o žiadnej politickej strane v Československu, aj keď by o niektorých politických stranách, o ktorých by to usúdil pravdepodobne aj parlament, bolo dobré informácie získavať. Toľko ústne. Do siedmich dní dostane pán poslanec Sacher písomnú odpoveď.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi ministrovi. Pýtam sa pána poslanca Sachera, či je s odpoveďou spokojný.

Poslanec SL R. Sacher: Chtěl bych panu ministru Langošovi za tuto promptní odpověď poděkovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Podľa rokovacieho poriadku sa môže k predmetu interpelácie, eventuálne k odpovedi, konať rozprava. Hlási sa niekto? Prosím, pán poslanec Soukup má slovo.

Poslanec SL J. Soukup: Je to v podstatě doplňující informace, která je Federálnímu shromáždění známá, nicméně pro pořádek. Protože interpelace pana poslance Sachera uvedla fakta závažného významu, vytvořily branně bezpečnostní výbory obou sněmoven komisi, která měla situaci kolem Technické správy ministerstva vnitra a dalších bodů v interpelaci uvedených důkladněji ozřejmit. Z řady důvodů - jedním z nich byla i práce nad zákonem o FBIS a dalším je veliký rozsah faktů, které je potřeba získat - komise svojí práci zatím neukončila.

Já bych si dovolil požádat toto Federální shromáždění, aby konečný uzávěr této interpelace odložilo na dobu, kdy mu budou závěry této komise předány.

Za komisi mohu slíbit, že se pokusíme dokončit svoji práci v co nejkratší době. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec, praje si ešte niekto vystúpiť na odpoveď ministra Langoša? (Nikdo.) Ďakujem. Nikto.

S ďalšou interpeláciou sa prihlásil poslanec Václav Tomis a potom ešte pán poslanec Šolc. Bol by som rád, keby dnes ostalo pri týchto troch prihlásených, pretože ešte sú tu nejaké odpovede na interpelácie.

Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, využívám svého práva interpelovat předsedu vlády z toho důvodu, že má interpelace se dotýká vlastně více ministrů federální vlády.

Protože jsme nedávno projednali zprávu o ekonomické a sociální politice vlády, navštívil jsem podnik Kovona Karviná, abych si ověřil, zda vše, co tady bylo řečeno, je pravda. A tam jsem zjistil, že hlavním důvodem toho, že podniky jsou nesolventní a že podniky nemohou plnit své úkoly a nemohou zaměstnávat potřebný počet občanů, je restriktivní politika vlády, zejména investiční, která značně ovlivňuje i u dalších podniků nesolventnost.

Při probíráni této záležitosti u podnikového ředitele jsem získal tyto informace: podle dodavatelsko - odběratelských vztahů koncem r. 1990, kterých měl podnik Kovona Karviná nadměrně, zvýšil zásoby potřebného materiálu, aby pokryl výrobou objednávky. V lednu na základě restriktivní investiční politiky vlády podniky postupně rušily své smlouvy. Podniku Kovona zůstaly obrovské zásoby, ale protože nespal, připravil náhradní program a na tento náhradní program musel zakupovat nové materiálové zásoby. Na to si musel vzít půjčku nebo úvěr, samozřejmě na 22% úrok. Čili zásoby byly, nemohl je prodat, postupně je různě rozprodává. To znamená, že federální vláda nedala včas správná pravidla hry pro podniky, aby se toto nestalo. To je jedna věc.

Podnik tedy připravil náhradní program ve spolupráci se zahraničními firmami a také si zajistil zvýšený odbyt na půl miliardy místo 17 mil. Kčs v roce 1990. Ani tento odbyt však nemůže zajistit práci všem pracovnikům. Je tedy velmi důležitá věc ta, že současně s těmito zprávami jsme projednávali i zprávu o ekologické situaci u nás, která není dobrá a plno věcí se neřeší a zůstává vlastně na stavu, který zde byl předtím. Tento podnik Kovona vyrábí právě ekologická zařízení. Jsou to zařízení, která nesmírně naše životní prostředí potřebuje. Především jsou to čističky odpadních vod, které mohou vyrábět od 5 osob až po 800 tisíc obyvatel. Je to technologické zařízení, které, jestliže je kanálový přivaděč a odvod do odpadních vod, za dva měsíce může být smontované a být v provozu.

Dále jsou to obrovské možnosti rekonstrukce a zvýšení kapacity čističek až 3krát. Například pro stotisícové město Havířov je možné uspořit na nákladech právě touto technologickou úpravou 60 % původního nákladu.

Podnik také vyrábí i sociální buňky Pakto s toaletou Vanto se sběrným kontejnerem na základě švédské licence, která je vhodná pro vybavení stavenišť, sportovních, kulturních akcí, ve zdravotnictví pro dlouholežící pacienty, které je třeba dopravovat na WC, na parkoviště, horské hotely, které znečišťují fekáliemi vodoteče téměř čisté.

Z toho je vidět, že restriktivni politika vlády není správná a myslím si, že na Západě vlády pomáhají podnikům, aby se dostaly z takovéto nedobré situace, do níž se samy svou vinou nedostaly.

Dále si myslím, že kdyby se snížila restrikce, protože máme úsporu v rozpočtu, bylo by jistě možné, aby obecní, městské úřady, které mají rozpracovány projekty na ekologické stavby, mohly nabídky Kovony využít. Stejně tak při zvýšení finančního rozpočtu pro zdravotnictví by bylo možné využít zařízení na kontaminovaný odpad, který také Kovona vyrábí. Kovona by zvýšila výrobu a mohla by se zvýšit i zaměstnanost cca 3 000 pracovníků z řad uvolněných hutníků. Poslední můj dotaz s tím úzce souvisí. Pokud jsem hovořil s pracovníky při prohlídce tohoto podniku, 95 % pracovníků tvrdilo, že v současné době vláda zřejmě nemá přehled o tom, kolik mají v rodinách v průměru měsíčně na jednu hlavu. Podle vyjádření pracovníků vychází to ani na 500 - 900 Kčs, podle zařazení pracovníka. U techniků to bylo někde 1 000 Kčs. V průměru tedy 500 - 1 000 Kčs. V současné době obdrželi tito pracovníci od inkasa, že se jim zvyšuje cena za teplo a teplou vodu od 620 do 750 Kčs. Když to propočetli, dostávají se tedy na hlavu i pod 500 Kčs. Toto samozřejmě nesouhlasí s existenčním minimem nebo hranicí potřebnosti. Lidé jednoznačně řekli, že vláda by si měla tento průzkum udělat, protože říkají: především se musíme najíst a naše děti a pak teprve budeme moci platit státu tyto náklady, které stejně nespotřebujeme, protože teplo i teplá voda se ztrácí. Říkají ne, že by nechtěli platit, ale nebudou moci platit, protože na to nemají.

Ptám se tedy, zda vláda má promyšleno, jakým způsobem chce na těchto lidech vymáhat nedoplatky tam, kde jim nestačí finance a mzdy na to, aby čelili zvýšeným životním nákladům. Věřím, že mi vláda na tyto otázky odpoví. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Dostal som informáciu, že celý rad pozmeňovacích návrhov bude vytlačený pred 18.00 hodinou a bude distribuovaný do lavíc.

Ďalej je prihlásený s interpeláciou poslanec Šolc. Než sem dôjde, pýtam sa poslanca Honnera, je tu jeho prihláška na interpeláciu, kde uvádza, že ide o odpoveď na situáciu v súvislosti s interpeláciou, tlač 500 atď. Myslím, že to príde na rad pri odpovediach na interpelácie. Pán poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, má interpelace bude velice krátká, stručná a bude interpelací jen po formální stránce.

Dnes ráno jsem měl dohodnutou schůzku na 8.00 hodin s panem ministrem Bakšayem. Myslím, že nemusím myšlenku dokončovat, stala se jistým mementem. Shodou okolností v stejnou dobu mi byla tlumočena žádost skupiny zaměstnanců akciové společnosti zahraničního obchodu Skloexport, Glassexport Liberec, která mě žádala, abych interpeloval předsedu Federální vlády pana Mariána Čalfu, aby se zabýval jejich žádostí, kterou mám tlumočit. Já jsem dlouho přemýšlel, mám-li jejich žádost "zvednout" ve formě interpelace. Jedná se o to, že zaměstnanci této společnosti prožívají dost tragicky autohavárii pana ministra. Obrátili se proto na mne se žádostí interpelovat pana premiéra, aby vláda zvážila, zda bude nadále ministrům a významným ústavním činitelům umožněno řidit své vozy na dálkových jízdách sami.

Když jsem o tom přemýšlel, vzpomněl jsem si, že nositelé některých výrobních tajemství, např. konkrétně firmy Coca cola, nebo hráči kanadské národní hokejové ligy mají do svých osobních smluv vtělen bod, že nebudou řídit osobní vozy sami. Mluvím o společnosti postindustriální, kde struktura hodnot, ať materiálních nebo mravních, je udržována a je ucelenější.

Mám pocit, že velkou absencí naší společnosti jsou právě osobnosti, které byly plných padesát let nivelizovány a které nám dnes chybí. Chci skončit zase stejně neformálně konstatováním, že náš kolega ministr Bakšay, přítel mnohých z nás, má před sebou dnes radostnější prognózu, než měl včera. Vím, že má na pokoji už televizi a že se dívá a chci ho tedy touto cestou pozdravovat, a chci z té dobré prognózy vyjádřit radost. Ale má žádost, má interpelace, zústává mementem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. V tejto interpelácii bola vznesená otázka na ministerského predsedu. Myslím, že by sa mal pokúsiť o odpoveď.

Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Pán poslanec, na zajtrajšom zasadnutí vlády to vybavím.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz vystúpi poslanec Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, milí hostia. Moje vystúpenie bude reakciou na interpeláciu, ktorú som pod č. tlače 500 podal na Federálne ministerstvo dopravy pánovi ministrovi Nezvalovi.

Na túto moju interpeláciu, ktorá sa týka problémov personálneho charakteru v súvislosti s vedením Výskumného ústavu dopravného v Žiline riaditeľom Brdom mi poslal pán minister v stanovenom termíne odpoveď, ktorá ma však vôbec neuspokojila.

(Předsedající M. Šútovec: Pán poslanec, upozorňujem vás, že bod odpovede na interpelácie a otázky poslancov nie je ešte na rade. Mám pocit, že to, čo nám tu hovoríte, patrí do bodu, ktorý bude prerokovávaný asi za 10 minút.)

Prepáčte mi to, nie je mi vôbec príjemné o tejto záležitosti hovoriť, ale už to chcem mať za sebou.

O tejto odpovedi som osobne rokoval s pánom ministrom Nezvalom a dohodli sme sa na určitom spôsobe riešenia.

Vzhľadom na to, že sa situácia vo Výskumnom ústave dopravnom neustále zhoršovala a na mne ako na poslanca za tento obvod sa zamestnanci neustále obracali a dávali mi do rúk ďalšie argumenty, nasledovala ďalšia séria rozhovorov a moja odpoveď pánovi ministrovi Nezvalovi, a pretože v týchto odpovediach sa zrkadlí vlastne celá situácia, ktorá panuje na celom Ministerstve dopravy ČSFR a ktorá v priebehu krátkeho času vytvorila obraz práce na tomto ministerstve, rozhodol som sa, že musím k tejto záležitosti vystúpiť verejne.

Sťažnosti na personálnu politiku tohto ústavu boli totiž už odoslané ešte minulému ministrovi. Avšak táto záležitosť sa nevyriešila. Pretože v priebehu času došlo v tomto ústave k vývoju takým smerom, že pod psychickým nátlakom riaditeľa Drdu odchádzajú renomovaní pracovníci, ktorí tvoria kostru tohto ústavu, z toho ústavu preč, prípadne sú vytvárané podmienky, aby z tohto ústavu odišli, rozhodol som sa v tejto záležitosti neustúpiť a prosím touto cestou znovu pána ministra Nezvala, aby zvážil všetky okolnosti a všetky argumenty, ktoré som mu dal k dispozícii, či stojí za to, aby nechal "padnúť" Výskumný ústav dopravný v personálnej oblasti tak, že stratí na svojom riaditeľskom kolektíve a na kvalite práce.

Jeden z argumentov pána ministra bol ten, že riaditeľovi Drdovi bola vyslovená nedôvera pracovníkmi Výskumného ústavu dopravného neopodstatnene, pretože túto činnosť môže vykonávať jedine zriaďovateľ. V odpovedi na moju interpeláciu som dostal zasa návrh opačného charakteru, aby som ja zabezpečil nové hlasovanie o dôvere riaditeľovi Drdovi. To sú podľa mňa spôsoby, s ktorými nemôžem súhlasiť, aby takýmto spôsobom sa riešila tak závažná otázka, aby k dnešnému dňu nadobudla charakter personálnej katastrofy v tomto ústave.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP