Středa 29. května 1991

Výbory branné a bezpečnostní Sněmovny lidu a Sněmovny národů nedoporučují tuto formulaci, protože ustanovení o kontrole je v jiných ustanoveních, v § 5, 6 a 7. Tato kontrola se netýká pouze ředitele, ale celé Federální bezpečnostní informační služby a vazba ředitele na vládu je dostatečně dána jinými ustanoveními, jmenovitě ustanovením § 4, odst. 4, 5, eventuelně 6 a také prvním odstavcem, kdy na návrh vlády je ředitel odvoláván a jmenován. Zde jde o odpovědnost z výkonu funkce. Domníváme se, že je třeba, aby bylo původní znění, že je odpovědný Federálnímu shromáždění a ne vládě. Návrh nedoporučujeme. Navrhovatel se k našemu stanovisku připojuje a rovněž nedoporučuje.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Tichý, trváte na hlasovaní o vašom návrhu? (Netrvá.) Pán poslanec Tichý sťahuje návrh. Prosím o ďalšie návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Další návrh se týká opět § 4. Poslanec Sacher navrhuje, aby odstavec šestý § 4 byl vypuštěn s odůvodněním, že vláda podle svého uvážení nemůže kdykoliv ředitele této služby pozvat na jednání vlády, předsednictva vlády a Rady obrany státu. Stejný návrh podal také poslanec Klokner. My jsme to spojili. Je to také návrh na vypuštění odst. 6. Odůvodnění poslance Sachera je samozřejmě správné s tím, že vypustíme-li odst. 6, tak ředitel této služby nebude mít právo sám se zúčastnit a bude muset čekat na pozvání. Jde také o zvýšení jeho postavení mezi státními orgány.

My jsme o tom v branných a bezpečnostních výborech diskutovali a nedošli jsme ke shodnému stanovisku. Výbor Sněmovny lidu podporuje a doporučuje návrh poslance Sachera, zatímco výbor Sněmovny národů tento návrh nedoporučuje. Navrhovatel se vyjádřil tak. že dává přednost původnímu znění, tedy nikoliv znění, které navrhuje poslanec Sacher.

Poslanec S.L. R. Sacher: Výbory Sněmovny lidu i Sněmovny národů se shodně pozitivně vyjádřili k tomuto návrhu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Zrejme sa k tomu chcete vyjadriť, pán poslanec Hradílek?

Poslanec SN T. Hradílek: Informace zpravodaje Uhla je správná. Zúčastnil jsem se jednání.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Černý.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Musím potvrdit údaje zpravodaje Petra Uhla. I podle mých poznámek výbory Sněmovny lidu vyslovily souhlas, výbory Sněmovny národů nesouhlas s tímto návrhem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že je to vysvetlené. Rozhodneme hlasovaním o tomto návrhu. Hlasujeme o návrhu pána poslanca Sachera, a to v Snemovni ľudu. Kto súhlasí s návrhom pána poslanca Sachera, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! (Hlasuje se v 10.31 hodin.) Ďakujem. (44) Štyridsaťštyri.

Je niekto proti? (22) Dvadsaťdvaja.

Zdržal sa niekto hlasovania? (16) Šesťnácť. Štyria nehlasovali, návrh bol Snemovňou ľudu prijatý.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov. Kto z poslancov Snemovne národov je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! Ďakujem. (50) Päťdesiat.

Je niekto proti? (24) Dvadsaťštyri.

Zdržal sa niekto hlasovania? (17) Sedemnásť.

Štyria poslanci nehlasovali, návrh bol prijatý obidvoma snemovňami Federálneho zhromaždenia. Tým je vybavený návrh poslanca Sachera.

Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Poslanec Kopřiva navrhuje v § 5 odst. 1 slovo "činnosti" nahradit slovy "zákonnosti postupu". To znamená, že odst. 1 by zněl: "Kontrolu zákonnosti postupu Federální informační služby vykonává Federální shromáždění..."

Výbory branné a bezpečnostní vyjádřily jednoznačný nesouhlas s takovouto úpravou, rovněž zpravodajové nesouhlasí. Kontrola činnosti Federální bezpečnostní informační služby je velmi citlivá záležitost, která má zaručit rovnováhu mezi funkčností Federální bezpečnostní informační služby a funkčností kontroly. Celá tato problematika je velmi pečlivě a vyváženě vyjádřena v § 5, 6 a 7. Z těchto důvodů branné a bezpečnostní výbory tuto úpravu nedoporučují. Naproti tomu navrhovatelka tento návrh podporuje s tím, že podle názoru navrhovatelů tento návrh lépe vyjadřuje jejich záměr, pokud jde o chápání kontroly.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Kopřiva, prajete si hlasovať? (Ano.)

Budeme hlasovať v Snemovni ľudu. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s týmto návrhom pána poslanca Kopřivu, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! Ďakujem. (34) Tridsaťštyri.

Je niekto proti? (11) Jedenásť.

Zdržal sa niekto hlasovania? (35) Tridsaťpäť.

Dvaja poslanci nehlasovali. Snemovňa ľudu návrh neprijala.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov. Kto z poslancov Snemovne národov je za tento návrh poslanca Kopřivu, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! Ďakujem. (35) Tridsaťpäť.

Je niekto proti? (20) Dvadsať.

Zdržal sa niekto hlasovania? (35) Tridsaťpäť.

Traja poslanci nehlasovali, ani v Snemovni národov nebol tento návrh prijatý.

Ďalší návrh je návrh pána poslanca Kováča.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Nyní přistupujeme k návrhu poslance L. Kováče, který se týká § 5 odst. 2. K tomu považuji za potřebné uvést určitě vysvětlení. Pan poslanec Kováč přednesl tento návrh nejprve v určitém slovním tvaru. Po projednání v branných a bezpečnostních výborech, kdy vysvětlil svůj záměr, doporučují branné a bezpečnostní výbory i zpravodajové, aby tento návrh se souhlasem poslance Kováče zněl takto: "Kontrolní orgán se skládá ze tří až čtyř členů zvolených Sněmovnou lidu z poslanců Sněmovny lidu, a ze tří až čtyř členů zvolených Sněmovnou národů z poslanců Sněmovny národů." Tato dikce je volena proto, že v případě skončení volebního období parlamentu se může stát, že některým členům kontrolního orgánu nebo všem zanikne jejich mandát. Proto se domníváme, že pro kontinuitu a zajištění této kontroly bude nutné, aby někteří z těchto členů kontrolního orgánu zůstali po přechodnou dobu členy do té doby, než budou nahrazeni novými poslanci. Proto je zde ta dikce, že se skládá z členů zvolených z poslanců. To znamená, že člen kontrolního orgánu musí být poslancem a jako poslanec je do tohoto orgánu zvolen.

Z časových důvodů nebylo možné přesnou úpravu této záležitosti vtělit do tohoto zákona. Včera jsme zde uvedli, že bude předložen návrh volebního řádu tohoto kontrolního orgánu a v tomto volebním řádu tato záležitost bude precizována tak, aby byla zcela srozumitelná a aby především zaručovala, že se funkcí v kontrolním orgánu co nejdříve ujmou poslanci s platným mandátem. Znovu opakuji, že výbory branné a bezpečnostní i zpravodajové doporučují tento návrh a rovněž zástupkyně předkladatele s tímto návrhem souhlasí. Promiňte, musím se opravit v tom smyslu, že to doporučuje výbor Sněmovny národů, ale výbor Sněmovny lidu to nedoporučuje. Doporučující stanovisko je tedy z výborů Sněmovny národů a navrhovatelů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kováč, súhlasíte s touto úpravou vášho pozmeňovacieho návrhu? (Souhlasí.)

Budeme hlasovať o tomto návrhu v úprave podľa vyjadrenia a doporučenia spravodajcov, a to v Snemovni národov. Pýtam sa poslancov Snemovne národov, kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! Ďakujem. (89) Osemdesiatdeväť.

Je niekto proti? (0) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (4) Štyria.

Hlasovali všetci poslanci, Snemovňa národov návrh prijala.

Prosím poslancov Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! Ďakujem. (62) Šesťdesiatdva.

Kto je proti? (9) Deväť.

Kto sa zdržal hlasovania? (12) Dvanásť.

Jeden poslanec nehlasoval.

Aj Snemovňa ľudu návrh poslanca Kováča prijala.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Další návrh poslance L. Kováče se týká § 5 odst. 3, kde navrhuje vypuštění druhého slova první věty "tento". To znamená, že text by zněl: "Pokud zákon nestanoví jinak, vztahuje se..." l zde výbory branné a bezpečnostní nezaujaly jednotné stanovisko. Výbor Sněmovny lidu s touto úpravou nesouhlasí, souhlas vyjadřuje výbor Sněmovny národů a zástupkyně navrhovatelů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme opäť hlasovať. Pán poslanec trvá na hlasovaní? (Poslanec L. Kováč: Trvám.) Hlasujeme v Snemovni národov. Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s týmto návrhom poslanca Kováča, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo. (67) Šesťdesiatsedem.

Kto je Proti? (1) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (13) Trinásť.

Šesť poslancov nehlasovalo.

Návrh bol Snemovňou národov prijatý.

Prosím poslancov Snemovne ľudu, kto z nich súhlasí s týmto návrhom poslanca Kováča, nech zdvihne ruku! (51) Päťdesiatjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (1) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (27) Dvadsaťsedem.

Päť poslancov nehlasovalo.

Aj Snemovňa ľudu návrh prijala.

Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Dále je zde návrh poslance T. Kopřivy k § 5. Poslanec Kopřiva navrhuje vypustit v § 5 odst. 2. Rád bych se obrátil na pana předsedajícího, zda by po domluvě s poslancem Kopřivou bylo možno hlasovat o tomto jeho návrhu spolu s jeho návrhem na vypuštění § 6, 7 a 34. Případně hlasovat zvlášť o tomto jeho návrhu a těch všech návrzích ostatních dohromady. Pak bych se rád obrátil na pana předsedajícího, zda by umožnil samostatně se vyjádřit navrhovatelce. Já se přihlásím za výbory.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pozměňovací návrh jsem podával jako návrh komplexní, takže by se o něm mělo hlasovat jako o celku.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Jako zpravodajové jsme si to mysleli také. Stanovisko výborů obou sněmoven je negativní. Chtěl bych zdůraznit, že je natolik negativní, že se nenašel žádný hlas, který by podpořil tento návrh, byť tím, že by se zdržel hlasování. Toto je velmi důležité. Kdyby byl tento návrh přijat, neexistoval by v současné době žádný právní předpis upravující strukturu a působnost kontrolního orgánu. Výbory branné a bezpečnostní nedoporučují a navrhovatelka si přeje promluvit sama.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslankyňa Petrová.

Poslankyně SN J. Petrová: Navrhovatelé chápou návrh poslance Kopřivy. Byli by také raději, kdyby tento kontrolní orgán byl stanoven zvláštním zákonem tak, jak to mají v jiných zemích. Ale protože nebyl ustanoven zvláštní zákon, přikláníme se k tomu, aby kontrola byla v tomto návrhu, i když s tím nejsme zcela spokojeni.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nedoporučujete návrh poslanca Kopřivu?

Poslankyně SN J. Petrová: Nedoporučuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže hlasujeme, vážení kolegovia, o vypustení § 5 odst. 2 a potom § 6, 7 a 34. Všetko je uvedené, lenže na príslušných miestach. O tomto komplexnom návrhu pána poslanca Kopřivu budeme hlasovať najskôr v Snemovni ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom poslanca Kopřivu, nech zdvihne ruku. (11) Jedenásť.

Kto je proti? (45) Štyridsaťpäť.

Kto sa zdržal hlasovania? (27) Dvadsaťsedem.

Jeden poslanec nehlasoval.

Návrh Snemovňa ľudu neprijala.

Prosím teraz poslancov Snemovne národov, nech zdvihnú ruku! (3) Traja. Ďakujem.

Kto je proti? (57) Päťdesiatsedem.

Kto sa zdržal hlasovania? (29) Dvadsaťdeväť.

Ani Snemovňa národov návrh neprijala. Prosím ďalšie návrhy.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Další návrh podává poslanec Soukup. Týká se § 5 odst. 2, ale domníváme se, že tento návrh ztrácí v tomto případě smysl.

Poslanec SL J. Soukup: Návrh byl podáván pro případ, že by byly staženy § 6 a 7. Ale dovolte mi ještě technickou poznámku. Zhruba před 15 minutami byl stažen pozměňovací návrh poslance Tichého, o kterém se v tom případě nehlasovalo. Podával jsem velice podobný návrh o § 4 odst. 3, který zněl: "Ředitel je odpovědný vládě ČSFR." Protože byl shodný s návrhem poslance Tichého, podal jsem jej pouze písemně, přiznávám, že je lehce přeškrtnutý, ale doufal jsem, že bude odhlasován spolu s kolegou Tichým. Protože jeho návrh byl stažen, domnívám se, že by se o mém návrhu mělo přece jen hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: § 5 pod poradovým číslom 16 stráca opodstatnenie. Prosím, aby sa spravodajcovia vyjadrili, keď bol podaný návrh poslanca Soukupa, či ho majú zaevidovaný. V programe bol uvedený len návrh poslanca Tichého. Čiže len jeho sme sa pýtali. Poslanec Soukup tvrdí, že podal identický návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Černý: Já se poslanci Soukupovi za zpravodaje omlouvám, je to způsobeno množstvím návrhů, které jsme zpracovávali v pozdních nočních hodinách. Návrh předložil takto:

V § 4 odst. 3 upravit takto - "Ředitel je z výkonu své funkce odpovědný vládě ČSFR a podléhá zvláštní kontrole Federálního shromáždění dle tohoto zákona."

Výbory branné a bezpečnostní zaujaly negativní stanovisko, a rovněž zástupkyně navrhovatelů s touto úpravou nesouhlasila.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Soukup, žiadate, aby sa hlasovalo o tomto návrhu?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP