10. den jednání - středa 29. 5. 1991
(Jednání zahájeno v 9.14 hodin.)
Přítomno: | 120 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu: Adámek, Bakšay, Battěk,
Branná, Dienstbier J. st., Dlouhý, Dospíšil,
Hubálek, Chýlek, Jambor, Klaus, Kňažko,
Kocáb, Kováč, Kukučka, Miller, Richter,
Ropek, Rynda, Sahligerová, Savčinský, Sedlák,
Soboňa, Suchánek, Šidík, Tyl, Varga,
Vidím, Záležáková, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Dostál, Jičínský, Jílek,
Měrák, Skalický, Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Bellušová, Čalfa, Glezgo, Kanis,
Mečiar, Moric, Novitzky, Pánis, Peter, Posluch,
Sándorová, Serenčéš, Slota, Šebej,
Zelenay, Zlocha
(Řízení schůze - místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
všetkých vás srdečne vítam na
15. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia. Budeme pokračovať
v prerokovávaní schváleného programu.
Podľa včerajšieho oznámenia, ktoré
predniesol na záver schôdze predsedajúci kolega
Viktorín, je dnes na programe návrh zákona
o Federálnej bezpečnostnej informačnej službe
a používaní spravodajských prostriedkov,
tlač 471 a 654, event. 660, správa vyšetrovacej
komisie pre objasnenie udalosti zo 17. novembra 1989, tlač
656 a 657. Z obidvoch týchto bodov programu ide o hlasovanie
pozmeňovacích návrhov v prvom prípade,
v druhom prípade ide o hlasovanie uznesenia, event. pozmeňovacích
návrhov k nemu.
Ďalej vám navrhujem na dnešný program
Informáciu o plnení ústavných zákonov
č. 469 a 497 z roku 1990 Zb., o navrátení
majetku KSČ a SZM ľudu ČSFR, a o vysporiadaní
majetku vybraných bývalých spoločenských
organizácii, tlač 659. Potom by nasledovali odpovede
na interpelácie a interpelácie a otázky poslancov.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, výbory obidvoch snemovni prerokovali včera
tri návrhy zákonov, ktoré by sme z naliehavých
dôvodov mali zaradiť do programu ešte na tejto
spoločnej schôdzi. Ide o vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia ČSFR č. 206/1990 Zb., o štátnom
vyrovnávacom príspevku, vládny návrh
zákona o druhom zvýšení dôchodku
do roku 1991 a návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon č. 173/1991 Zb., ktorým
sa ruší zákon č. 68 z roku 1956 o organizácii
telesnej výchovy a ktorým sa upravujú niektoré
ďalšie vzťahy týkajúce sa dobrovoľných
telovýchovných organizácii, tlač 669.
Navrhujem na základe včerajšej informácie
predsedu Snemovne národov Federálneho zhromaždenia
doplniť schválený program 15. spoločnej
schôdze o tieto tri návrhy.
K tomuto bodu máte, pán poslanec Rajczy technickú
poznámku?
Poslanec SN L. Rajczy: S technickou poznámkou môžem
vystúpiť na dve minúty kedykoľvek.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Kedykoľvek vystúpiť nemôžete,
poslanec môže vystúpiť v rozprave, keď
ide o procedurálnu vec, keď reaguje na priebeh rozpravy.
Ináč nemôže kedykoľvek vystúpiť.
Chcete vystúpiť k tomuto návrhu, ktorý
som predniesol? Prosím, pán poslanec.
Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském
jazyce.) Překlad: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, protestuji proti tomu, že
na včerejším zasedání branných
a bezpečnostních výborů nebyl pro
mne zajištěn tlumočník. Z tohoto důvodu
jsem se nemohl zúčastnit zasedání
a protestuji proti tomu, jakým způsobem bylo zasedání
svoláno. Výbor by měl svolat předseda.
Tímto byl domácí pořádek porušen.
Můj protest je opodstatněný. Podrobnější
informace poskytnu kdykoliv osobně. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec. O slovo sa prihlásil
poslanec Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Paní a pánové, jenom
slůvko vysvětlení. Hluboce se omlouvám,
že jsem na zasedání branných a bezpečnostních
výborů pozval vás všechny, kdo jste
předložili pozměňovací návrhy
k zákonu o Federální bezpečnostní
informační službě sám a musím
říci, že jsem to učinil po konzultaci
a souhlasu obou předsedů branných a bezpečnostních
výborů a činil jsem tak jejich jménem.
Oba také byli přítomni večernímu
zasedání, které trvalo do 20.45 hodin. Domnívám
se, že to bylo regulérní a že výbor
může být tímto způsobem svolán.
Bylo to také v souladu s vůlí většiny
členů výborů, se kterými jsme
tuto otázku diskutovali. Pokud jsem formálně
porušil ustanovení jednacího řádu,
tak se velmi omlouvám poslanci Rajczymu a vám všem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, boli výbory uznášania
schopné? (Ano, byly.) Stanoviská k pozmeňovacím
návrhom splnili úlohu, ktoré im Federálne
zhromaždenie dalo. Hlási sa poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Mám jednu poznámku
k pánovi poslancovi Rajczymu. Uznávam všetky
práva, ale v súvislosti s tlmočníkom,
nejde o konštruktívny návrh. Myslím,
že pán Rajczy v poslednej dobe s tlmočníkom
aj bez tlmočníka nie je konštruktívny.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Hlasujeme o návrhu, ktorý
som tu už predniesol, ďalšie námietky ani
pripomienky neboli. Ide o zaradenie do programu troch návrhov
zákona, ktoré boli prečítané
a ktoré včera prerokovali výbory ústavnoprávne,
sociálne a kultúrne a pre plán a rozpočet.
Budeme hlasovať v Snemovni národov. Pýtam sa
poslancov Snemovne národov, kto je za zaradenie týchto
bodov do programu, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo!
(Hlasuje se v 9.20 hodin.) Ďakujem. (97) Deväťdesiat
sedem.
Kto je proti? (0) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (4) Štyria.
Návrh bol v Snemovni národov schválený.
Hlasovali všetci prítomní poslanci.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s rozšírením
programu 15. spoločnej schôdze o tieto tri body,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem. (93) Deväťdesiattri.
Kto je proti? (1) Jeden.
Kto sa zdržal hlasovania? (1) Jeden.
Štyria poslanci nehlasovali.
Snemovňa ľudu tiež schválila doplnenie
programu.
Federálne zhromaždenie schválilo rozšírený
program o tieto ďalšie tri body. Zaradíme ich
na program pravdepodobne zajtra.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 227, SN
č. 227.)
Teraz sa vrátime k včerajšiemu bodu programu,
a to k návrhu zákona o Federálnej bezpečnostnej
informačnej službe a o používaní
spravodajských prostriedkov. Opakujem znovu, že je
to tlač 451 a 654.
Rozprava k návrhu zákona bola skončená,
podané doplňovacie a pozmeňovacie návrhy
boli posúdené na včerajšej schôdzi
v branných a bezpečnostných výboroch,
ich prehľad vám bol rozdaný dnes na začiatku
schôdze do lavíc.
Teraz prosím spoločných spravodajcov výborov
snemovní pána Uhla a Alberta Černého,
aby zhodnotili včerajšie rokovanie branných
a bezpečnostných výborov a predniesli záverečné
slová, prípadne uviedli pozmeňovacie a doplňovacie
návrhy. Slovo má poslanec Uhl, spoločný
spravodajca Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající,
paní a pánové, na rozdíl od včerejška
budu velmi stručný a budu mluvit krátce.
Včera branné a bezpečnostní výbory
jednaly několik hodin o vašich pozměňovacích
návrzích. Je to ten osmistránkový
přehled neoznačený jako tisk, který
se jmenuje Pozměňovací návrhy k zákonu.
Všemi návrhy jsme se zabývali, dokonce i těmi,
které jsme už diskutovali v předcházejících
jednáních a vyjádřili jsme k nim odlišná
stanoviska ke každému z nich. Je to diferencováno,
v některých případech dokonce výbor
Sněmovny lidu zaujal jiné stanovisko než výbor
Sněmovny národů a před hlasováním
vás budeme seznamovat se stanovisky ke každému
pozměňovacímu návrhu, se stanovisky
navrhovatelů, a v některých případech,
kde to považuje navrhovatelka za důležité,
vystoupí ještě sama, aby krátce zdůvodnila,
proč s daným pozměňovacím nebo
doplňovacím návrhem souhlasí, či
nesouhlasí.
Některé návrhy jsme po dohodě spojili,
nebo naopak rozpojili, v některých ojedinělých
případech autoři návrhů své
návrhy stáhli. Celkem jsme to roztřídili
do 47 návrhů, o kterých budeme hlasovat za
předpokladu, že někteří poslanci
- navrhovatelé - budou souhlasit s určitým
spojením svých návrhů do jednoho hlasovacího
bloku.
Závěrem bych chtěl jenom požádat,
abychom mohli už přistoupit k hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích
a chtěl bych požádat předsedajícího
této společné schůze, aby zjistil
vůli sněmoven, co se týká postupu.
V souladu s § 27 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
považujeme za velmi potřebné, abychom hlasovali
o pozměňovacích návrzích zhruba
v pořadí, jak jsou uvedeny v osmistránkovém
materiálu. A to ze dvou důvodů. Jednak jde
o určitou přehlednost, která by byla narušena
tím, kdybychom měli dodržovat obvyklejší
postup, to je pořadí pozměňovacích
návrhů tak, jak byly podány. Jednak hlavně
v § 1 odst. 2, který bychom. probírali jako
první, se projeví určitá sporná
otázka, která má charakter pouze procedurální
a které my, výbory branné a bezpečnostní
nepřipisujeme žádný větší
význam, ale zjistili jsme, že jsou zde poslanci, kteří
tomu připisují význam velký a bude
to zřejmě předmětem diskuse.
Bude tedy účelné, aby tento pozměňovací
návrh poslance Mečla, který souvisí
s dalšími právními otázkami,
byl diskutován jako první, protože se může
stát, že se z toho odvine také způsob
hlasování, zda se zákazem majorizace nebo
bez něho.
Proto prosím pana předsedajícího,
aby zjistil vůli sněmoven, zda souhlasí s
tím, že o pozměňovacích návrzích
bude hlasováno zhruba v pořádku, jak je to
uvedeno v osmistránkovém materiálu, který
jste dostali.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Je tu návrh, aby sme hlasovali
o pozmeňovacích návrhoch tak, ako vám
boli predložené v tlači, ktorá má
nadpis Pozmeňovacie návrhy k zákonu o FBIS
a používaní spravodajských prostriedkov.
S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Černý
Jiří.
Poslanec SL J. Černý: Včera jsem v televizním
zpravodajství zaslechl zprávu, že Federálnímu
shromáždění měl být doručen
jakýsi dopis pracovníků FIS k projednávání
tohoto zákona. Je-li to pravda, proč poslanci nemají
tento dopis v lavicích?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Predseda Federálneho zhromaždenia, predseda
Snemovne národov ani podpredseda Snemovne ľudu o takomto
dopise nevedia. Hlási sa poslanec Uhl.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Uhl: Mohu odpovědět jako soukromá osoba.
Na branných a bezpečnostních výborech
se tento dopis neprojednával. Někteří
poslanci se s ním však seznámili na chodbě,
protože byl doručen novinářům
a ti přišli a vyptávali se nás, ministra
vnitra a pana Novotného, zda o tom něco nevědí.
My jsme o tom nic nevěděli, dopis nebyl podepsán,
bylo tam napsáno, že je to dopis 56 pracovníků
FIS a byl naznačen způsob, jakým si ověřit
autenticitu dopisu. - A to tím způsobem, že
členové komise, kterými jsme např.
já, A. Černý a další členové
branných a bezpečnostních výborů,
se s ním mohou seznámit v budově FIS.
My sice do té budovy přístup máme,
pokud jsme tam zváni nebo pokud se domluvíme s ředitelem,
ale nemůžeme chodit po jednotlivých kancelářích
a zjišťovat, kde dopis je. Způsob, který
tam byl naznačen, ani nám neumožňuje
prověřit, je-li pravý.
Jeho obsahem byla výzva parlamentu, aby Federální
informační služba byla spíše podřízena
Federálnímu shromáždění
než vládě. To byl asi hlavní smysl.
To je ostatně otázka, o které jednáme
už půl roku.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Na otázku pána poslanca Černého
už odpovedali funkcionári. Nemajú žiadny
taký list, takže môžme pristúpiť
k ďalšej otázke, a to je procedúra hlasovania.
Ústavný zákon o československej federácii,
plné znenie je uvedené v zákone č.
103/1991 Zb., hlava III. Federálneho zhromaždenia,
čl. 42 odst. 2 písm. m) znie: "Zákaz
majorizácie platí pri schvaľovaní návrhov
zákona, ktorými sa zriaďujú federálne
orgány štátnej správy s výnimkou
ministerstiev."
Podľa názoru navrhovateľov tu prítomných,
Federálna bezpečnostná informačná
služba v pojatí predloženého návrhu
nie je orgánom štátnej správy, a preto
sa pri hlasovaní neuplatní zákaz majorizácie.
Takýto výklad predkladá aj legislatívny
odbor Kancelárie Federálneho zhromaždenia.
Bolo už naznačené v úvode, že v
§ 1 sú pozmeňovacie návrhy, ktoré
menia toto pojatie alebo tento prístup - ide hlavne o pozmeňovací
návrh pána poslanca Mečla, keby bol prijatý,
musela by byť zmenená procedúra hlasovania.
Tak som tomu rozumel. Pán poslanec Uhl.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Uhl: Výbory branné a bezpečnostní
podporují stanovisko navrhovatele, tedy názor, že
Federální bezpečnostní informační
služba jako zpravodajský orgán československé
federace není ani ústředním orgánem
státní správy, ani jiným orgánem
státní správy, protože jím není
vůbec. Je to zvláštní orgán,
podobně jako zvláštních orgánů
je v této zemi více, např. generální
inspektor Československé armády apod., tam
jsme také neuplatňovali zákaz majorizace.
Já jsem se možná špatně vyjádřil.
Já si nemyslím, že přijmeme-li pozměňovací
návrh druhý poslance Mečla, že to znamená,
že to je orgán státní správy.
Pouze s tím problémem to bylo spojeno. Pokud ten
problém se otvírá tímto způsobem,
bude jistě vyřešen dřív, než
začneme hlasovat o pozměňovacích návrzích.
To je stanovisko výborů branných a bezpečnostních.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalšie námietky nevidím,
takže pristúpime k hlasovaniu o jednotlivých
pozmeňovacích návrhoch. Pán poslanec
Benčík.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
nemyslím, že by sme mali zjednodušovať celú
záležitosť hlasovaním a vylúčením
majorizácie s odôvodnením, že nejde o
orgán štátnej správy. Podľa môjho
názoru táto argumentácia dostatočne
pokrivkáva, ale keby aj hneď nepokrivkávala
táto argumentácia, tak z iného dôvodu
tu platí zákaz majorizácie. Odkazujem na
čl. 27 odst. 2, kde je uvedené: Vymedzenie ďalšej
pôsobnosti vo veciach vnútorného poriadku
a bezpečnosti. V tomto návrhu je uvedené,
že ide o FIS bezpečnostnú, čiže
nebudeme polemizovať o tom, či sa týka bezpečnosti
alebo nie.
Ďalej v čl. 42 Ústavy odst. 2 písm.
1) je vyslovene uvedené, že na tento článok
sa vzťahuje zákaz majorizácie. Nech mi niekto
podrobne vysvetlí, v čom spočíva tá
veľká snaha, aby sa vylúčila majorizácia.
Otázka štátnej správy, o ktorej by sme
mohli diskutovať, pôsobí tu len podporne.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Čič
sa hlási s faktickou poznámkou k procedúre
a potom pán poslanec Valko.
Poslanec SN M. Čič: Vážené kolegyne,
vážení kolegovia, ja som včera upozornil
aj pána ministra Langoša, pána Novotného,
predkladateľa, spravodajcu a upozorňoval som na tieto
otázky, ktoré tu už odzneli. Ide totiž
o takúto vec. V žiadnom prípade, myslím,
nejde o ústredný orgán štátnej
správy. To nikto tu ani nereklamoval, ani za tým
nestojí. Ale myslím si, že by si takýto
orgán zaslúžil pozíciu ústredného
orgánu federácie. Okrem iného si dovolím
poukázať na to, že riaditeľa tohto orgánu
menuje prezident republiky, to znamená, že nejde o
obyčajný orgán, ktorého reprezentantom
je taký funkcionár, ktorého menuje alebo
volí nejaká iná inštitúcia. To
po prvé.
Po druhé: podľa variantu § 4 sa hovorí
o tom, že riaditeľ je z výkonu svojej funkcie
zodpovedný Federálnemu zhromaždeniu. Lebo variant
druhý - je zodpovedný Federálnemu zhromaždeniu
a vláde Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky.
Aj títo dvaja činitelia opodstatňujú
úvahu - keď nič iného - aby sme sa rozhodli,
či ide o takúto inštitúciu. Naviac -
a opakujem to - mám dve možnosti: buďto ignorovať
a považovať FIS za orgán, ktorý samozrejme
nebude mať podporu legislatívnu v tom, aby mohol riaditeľ,
respektíve orgán vydávať všeobecné
záväzné predpisy. Na tieto problémy
som upozornil. Samozrejme, dostal som odpoveď, že zákon,
na ktorý sa odvolávam, § 35 odst. 3, to znamená,
tam, kde ide o určité zmeny, pokiaľ je v zvláštnych
predpisoch, a tam je citovaný pod bodom 6 zákon
100 z roku 1970 Zb., a ďalšie zákony, minister
vnútra Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
zmocnený na ich vykonávanie vo vzťahu k príslušníkom
Zboru národnej bezpečnosti. Má toto oprávnenie
riaditeľ v rozsahu k príslušníkom Federálnej
informačnej služby. Dostal som vysvetlenie, že
tento zákon nepredpokladá vydávanie žiadnych
záväzných právnych predpisov. Samozrejme,
mali by sme si to ujasniť, čo je všeobecne záväzný
právny predpis. A tu je stanovisko jednoznačné,
že je to taký všeobecne záväzný
právny predpis, ktorý splňuje kritériá
publikačného zákona, to znamená, že
je publikovaný v Zbierke zákonov.
Nestaviam tieto otázky ako konfrontačné,
len upozorňujem na to, aby sme sa s vedomím týchto
činiteľov, na ktoré upozornili aj ďalší,
pred chvíľou poslanec Benčík, mohli
potom nejako rozhodnúť. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec
Valko.