Středa 29. května 1991

10. den jednání - středa 29. 5. 1991

(Jednání zahájeno v 9.14 hodin.)

Přítomno:120 poslanců Sněmovny lidu
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice

Nepřítomní poslanci:

Sněmovny lidu: Adámek, Bakšay, Battěk, Branná, Dienstbier J. st., Dlouhý, Dospíšil, Hubálek, Chýlek, Jambor, Klaus, Kňažko, Kocáb, Kováč, Kukučka, Miller, Richter, Ropek, Rynda, Sahligerová, Savčinský, Sedlák, Soboňa, Suchánek, Šidík, Tyl, Varga, Vidím, Záležáková, Žáček

Sněmovny národů zvolení v České republice: Dostál, Jičínský, Jílek, Měrák, Skalický, Toman

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice: Bellušová, Čalfa, Glezgo, Kanis, Mečiar, Moric, Novitzky, Pánis, Peter, Posluch, Sándorová, Serenčéš, Slota, Šebej, Zelenay, Zlocha

(Řízení schůze - místopředseda FS J. Stank.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, všetkých vás srdečne vítam na 15. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia. Budeme pokračovať v prerokovávaní schváleného programu. Podľa včerajšieho oznámenia, ktoré predniesol na záver schôdze predsedajúci kolega Viktorín, je dnes na programe návrh zákona o Federálnej bezpečnostnej informačnej službe a používaní spravodajských prostriedkov, tlač 471 a 654, event. 660, správa vyšetrovacej komisie pre objasnenie udalosti zo 17. novembra 1989, tlač 656 a 657. Z obidvoch týchto bodov programu ide o hlasovanie pozmeňovacích návrhov v prvom prípade, v druhom prípade ide o hlasovanie uznesenia, event. pozmeňovacích návrhov k nemu.

Ďalej vám navrhujem na dnešný program Informáciu o plnení ústavných zákonov č. 469 a 497 z roku 1990 Zb., o navrátení majetku KSČ a SZM ľudu ČSFR, a o vysporiadaní majetku vybraných bývalých spoločenských organizácii, tlač 659. Potom by nasledovali odpovede na interpelácie a interpelácie a otázky poslancov.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, výbory obidvoch snemovni prerokovali včera tri návrhy zákonov, ktoré by sme z naliehavých dôvodov mali zaradiť do programu ešte na tejto spoločnej schôdzi. Ide o vládny návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia ČSFR č. 206/1990 Zb., o štátnom vyrovnávacom príspevku, vládny návrh zákona o druhom zvýšení dôchodku do roku 1991 a návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 173/1991 Zb., ktorým sa ruší zákon č. 68 z roku 1956 o organizácii telesnej výchovy a ktorým sa upravujú niektoré ďalšie vzťahy týkajúce sa dobrovoľných telovýchovných organizácii, tlač 669. Navrhujem na základe včerajšej informácie predsedu Snemovne národov Federálneho zhromaždenia doplniť schválený program 15. spoločnej schôdze o tieto tri návrhy.

K tomuto bodu máte, pán poslanec Rajczy technickú poznámku?

Poslanec SN L. Rajczy: S technickou poznámkou môžem vystúpiť na dve minúty kedykoľvek.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Kedykoľvek vystúpiť nemôžete, poslanec môže vystúpiť v rozprave, keď ide o procedurálnu vec, keď reaguje na priebeh rozpravy. Ináč nemôže kedykoľvek vystúpiť. Chcete vystúpiť k tomuto návrhu, ktorý som predniesol? Prosím, pán poslanec.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce.) Překlad: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, protestuji proti tomu, že na včerejším zasedání branných a bezpečnostních výborů nebyl pro mne zajištěn tlumočník. Z tohoto důvodu jsem se nemohl zúčastnit zasedání a protestuji proti tomu, jakým způsobem bylo zasedání svoláno. Výbor by měl svolat předseda. Tímto byl domácí pořádek porušen. Můj protest je opodstatněný. Podrobnější informace poskytnu kdykoliv osobně. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec. O slovo sa prihlásil poslanec Uhl.

Poslanec SN P. Uhl: Paní a pánové, jenom slůvko vysvětlení. Hluboce se omlouvám, že jsem na zasedání branných a bezpečnostních výborů pozval vás všechny, kdo jste předložili pozměňovací návrhy k zákonu o Federální bezpečnostní informační službě sám a musím říci, že jsem to učinil po konzultaci a souhlasu obou předsedů branných a bezpečnostních výborů a činil jsem tak jejich jménem. Oba také byli přítomni večernímu zasedání, které trvalo do 20.45 hodin. Domnívám se, že to bylo regulérní a že výbor může být tímto způsobem svolán. Bylo to také v souladu s vůlí většiny členů výborů, se kterými jsme tuto otázku diskutovali. Pokud jsem formálně porušil ustanovení jednacího řádu, tak se velmi omlouvám poslanci Rajczymu a vám všem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, boli výbory uznášania schopné? (Ano, byly.) Stanoviská k pozmeňovacím návrhom splnili úlohu, ktoré im Federálne zhromaždenie dalo. Hlási sa poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Mám jednu poznámku k pánovi poslancovi Rajczymu. Uznávam všetky práva, ale v súvislosti s tlmočníkom, nejde o konštruktívny návrh. Myslím, že pán Rajczy v poslednej dobe s tlmočníkom aj bez tlmočníka nie je konštruktívny.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Hlasujeme o návrhu, ktorý som tu už predniesol, ďalšie námietky ani pripomienky neboli. Ide o zaradenie do programu troch návrhov zákona, ktoré boli prečítané a ktoré včera prerokovali výbory ústavnoprávne, sociálne a kultúrne a pre plán a rozpočet.

Budeme hlasovať v Snemovni národov. Pýtam sa poslancov Snemovne národov, kto je za zaradenie týchto bodov do programu, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo! (Hlasuje se v 9.20 hodin.) Ďakujem. (97) Deväťdesiat sedem.

Kto je proti? (0) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (4) Štyria.

Návrh bol v Snemovni národov schválený. Hlasovali všetci prítomní poslanci.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s rozšírením programu 15. spoločnej schôdze o tieto tri body, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem. (93) Deväťdesiattri.

Kto je proti? (1) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (1) Jeden.

Štyria poslanci nehlasovali.

Snemovňa ľudu tiež schválila doplnenie programu.

Federálne zhromaždenie schválilo rozšírený program o tieto ďalšie tri body. Zaradíme ich na program pravdepodobne zajtra.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 227, SN č. 227.)

Teraz sa vrátime k včerajšiemu bodu programu, a to k návrhu zákona o Federálnej bezpečnostnej informačnej službe a o používaní spravodajských prostriedkov. Opakujem znovu, že je to tlač 451 a 654.

Rozprava k návrhu zákona bola skončená, podané doplňovacie a pozmeňovacie návrhy boli posúdené na včerajšej schôdzi v branných a bezpečnostných výboroch, ich prehľad vám bol rozdaný dnes na začiatku schôdze do lavíc.

Teraz prosím spoločných spravodajcov výborov snemovní pána Uhla a Alberta Černého, aby zhodnotili včerajšie rokovanie branných a bezpečnostných výborov a predniesli záverečné slová, prípadne uviedli pozmeňovacie a doplňovacie návrhy. Slovo má poslanec Uhl, spoločný spravodajca Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající, paní a pánové, na rozdíl od včerejška budu velmi stručný a budu mluvit krátce. Včera branné a bezpečnostní výbory jednaly několik hodin o vašich pozměňovacích návrzích. Je to ten osmistránkový přehled neoznačený jako tisk, který se jmenuje Pozměňovací návrhy k zákonu.

Všemi návrhy jsme se zabývali, dokonce i těmi, které jsme už diskutovali v předcházejících jednáních a vyjádřili jsme k nim odlišná stanoviska ke každému z nich. Je to diferencováno, v některých případech dokonce výbor Sněmovny lidu zaujal jiné stanovisko než výbor Sněmovny národů a před hlasováním vás budeme seznamovat se stanovisky ke každému pozměňovacímu návrhu, se stanovisky navrhovatelů, a v některých případech, kde to považuje navrhovatelka za důležité, vystoupí ještě sama, aby krátce zdůvodnila, proč s daným pozměňovacím nebo doplňovacím návrhem souhlasí, či nesouhlasí.

Některé návrhy jsme po dohodě spojili, nebo naopak rozpojili, v některých ojedinělých případech autoři návrhů své návrhy stáhli. Celkem jsme to roztřídili do 47 návrhů, o kterých budeme hlasovat za předpokladu, že někteří poslanci - navrhovatelé - budou souhlasit s určitým spojením svých návrhů do jednoho hlasovacího bloku.

Závěrem bych chtěl jenom požádat, abychom mohli už přistoupit k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích a chtěl bych požádat předsedajícího této společné schůze, aby zjistil vůli sněmoven, co se týká postupu.

V souladu s § 27 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění považujeme za velmi potřebné, abychom hlasovali o pozměňovacích návrzích zhruba v pořadí, jak jsou uvedeny v osmistránkovém materiálu. A to ze dvou důvodů. Jednak jde o určitou přehlednost, která by byla narušena tím, kdybychom měli dodržovat obvyklejší postup, to je pořadí pozměňovacích návrhů tak, jak byly podány. Jednak hlavně v § 1 odst. 2, který bychom. probírali jako první, se projeví určitá sporná otázka, která má charakter pouze procedurální a které my, výbory branné a bezpečnostní nepřipisujeme žádný větší význam, ale zjistili jsme, že jsou zde poslanci, kteří tomu připisují význam velký a bude to zřejmě předmětem diskuse.

Bude tedy účelné, aby tento pozměňovací návrh poslance Mečla, který souvisí s dalšími právními otázkami, byl diskutován jako první, protože se může stát, že se z toho odvine také způsob hlasování, zda se zákazem majorizace nebo bez něho.

Proto prosím pana předsedajícího, aby zjistil vůli sněmoven, zda souhlasí s tím, že o pozměňovacích návrzích bude hlasováno zhruba v pořádku, jak je to uvedeno v osmistránkovém materiálu, který jste dostali.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Je tu návrh, aby sme hlasovali o pozmeňovacích návrhoch tak, ako vám boli predložené v tlači, ktorá má nadpis Pozmeňovacie návrhy k zákonu o FBIS a používaní spravodajských prostriedkov. S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Černý Jiří.

Poslanec SL J. Černý: Včera jsem v televizním zpravodajství zaslechl zprávu, že Federálnímu shromáždění měl být doručen jakýsi dopis pracovníků FIS k projednávání tohoto zákona. Je-li to pravda, proč poslanci nemají tento dopis v lavicích?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Predseda Federálneho zhromaždenia, predseda Snemovne národov ani podpredseda Snemovne ľudu o takomto dopise nevedia. Hlási sa poslanec Uhl.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Mohu odpovědět jako soukromá osoba. Na branných a bezpečnostních výborech se tento dopis neprojednával. Někteří poslanci se s ním však seznámili na chodbě, protože byl doručen novinářům a ti přišli a vyptávali se nás, ministra vnitra a pana Novotného, zda o tom něco nevědí. My jsme o tom nic nevěděli, dopis nebyl podepsán, bylo tam napsáno, že je to dopis 56 pracovníků FIS a byl naznačen způsob, jakým si ověřit autenticitu dopisu. - A to tím způsobem, že členové komise, kterými jsme např. já, A. Černý a další členové branných a bezpečnostních výborů, se s ním mohou seznámit v budově FIS.

My sice do té budovy přístup máme, pokud jsme tam zváni nebo pokud se domluvíme s ředitelem, ale nemůžeme chodit po jednotlivých kancelářích a zjišťovat, kde dopis je. Způsob, který tam byl naznačen, ani nám neumožňuje prověřit, je-li pravý.

Jeho obsahem byla výzva parlamentu, aby Federální informační služba byla spíše podřízena Federálnímu shromáždění než vládě. To byl asi hlavní smysl. To je ostatně otázka, o které jednáme už půl roku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Na otázku pána poslanca Černého už odpovedali funkcionári. Nemajú žiadny taký list, takže môžme pristúpiť k ďalšej otázke, a to je procedúra hlasovania. Ústavný zákon o československej federácii, plné znenie je uvedené v zákone č. 103/1991 Zb., hlava III. Federálneho zhromaždenia, čl. 42 odst. 2 písm. m) znie: "Zákaz majorizácie platí pri schvaľovaní návrhov zákona, ktorými sa zriaďujú federálne orgány štátnej správy s výnimkou ministerstiev."

Podľa názoru navrhovateľov tu prítomných, Federálna bezpečnostná informačná služba v pojatí predloženého návrhu nie je orgánom štátnej správy, a preto sa pri hlasovaní neuplatní zákaz majorizácie. Takýto výklad predkladá aj legislatívny odbor Kancelárie Federálneho zhromaždenia.

Bolo už naznačené v úvode, že v § 1 sú pozmeňovacie návrhy, ktoré menia toto pojatie alebo tento prístup - ide hlavne o pozmeňovací návrh pána poslanca Mečla, keby bol prijatý, musela by byť zmenená procedúra hlasovania. Tak som tomu rozumel. Pán poslanec Uhl.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Uhl: Výbory branné a bezpečnostní podporují stanovisko navrhovatele, tedy názor, že Federální bezpečnostní informační služba jako zpravodajský orgán československé federace není ani ústředním orgánem státní správy, ani jiným orgánem státní správy, protože jím není vůbec. Je to zvláštní orgán, podobně jako zvláštních orgánů je v této zemi více, např. generální inspektor Československé armády apod., tam jsme také neuplatňovali zákaz majorizace. Já jsem se možná špatně vyjádřil. Já si nemyslím, že přijmeme-li pozměňovací návrh druhý poslance Mečla, že to znamená, že to je orgán státní správy. Pouze s tím problémem to bylo spojeno. Pokud ten problém se otvírá tímto způsobem, bude jistě vyřešen dřív, než začneme hlasovat o pozměňovacích návrzích. To je stanovisko výborů branných a bezpečnostních.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalšie námietky nevidím, takže pristúpime k hlasovaniu o jednotlivých pozmeňovacích návrhoch. Pán poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, nemyslím, že by sme mali zjednodušovať celú záležitosť hlasovaním a vylúčením majorizácie s odôvodnením, že nejde o orgán štátnej správy. Podľa môjho názoru táto argumentácia dostatočne pokrivkáva, ale keby aj hneď nepokrivkávala táto argumentácia, tak z iného dôvodu tu platí zákaz majorizácie. Odkazujem na čl. 27 odst. 2, kde je uvedené: Vymedzenie ďalšej pôsobnosti vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti. V tomto návrhu je uvedené, že ide o FIS bezpečnostnú, čiže nebudeme polemizovať o tom, či sa týka bezpečnosti alebo nie.

Ďalej v čl. 42 Ústavy odst. 2 písm. 1) je vyslovene uvedené, že na tento článok sa vzťahuje zákaz majorizácie. Nech mi niekto podrobne vysvetlí, v čom spočíva tá veľká snaha, aby sa vylúčila majorizácia. Otázka štátnej správy, o ktorej by sme mohli diskutovať, pôsobí tu len podporne.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Čič sa hlási s faktickou poznámkou k procedúre a potom pán poslanec Valko.

Poslanec SN M. Čič: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja som včera upozornil aj pána ministra Langoša, pána Novotného, predkladateľa, spravodajcu a upozorňoval som na tieto otázky, ktoré tu už odzneli. Ide totiž o takúto vec. V žiadnom prípade, myslím, nejde o ústredný orgán štátnej správy. To nikto tu ani nereklamoval, ani za tým nestojí. Ale myslím si, že by si takýto orgán zaslúžil pozíciu ústredného orgánu federácie. Okrem iného si dovolím poukázať na to, že riaditeľa tohto orgánu menuje prezident republiky, to znamená, že nejde o obyčajný orgán, ktorého reprezentantom je taký funkcionár, ktorého menuje alebo volí nejaká iná inštitúcia. To po prvé.

Po druhé: podľa variantu § 4 sa hovorí o tom, že riaditeľ je z výkonu svojej funkcie zodpovedný Federálnemu zhromaždeniu. Lebo variant druhý - je zodpovedný Federálnemu zhromaždeniu a vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Aj títo dvaja činitelia opodstatňujú úvahu - keď nič iného - aby sme sa rozhodli, či ide o takúto inštitúciu. Naviac - a opakujem to - mám dve možnosti: buďto ignorovať a považovať FIS za orgán, ktorý samozrejme nebude mať podporu legislatívnu v tom, aby mohol riaditeľ, respektíve orgán vydávať všeobecné záväzné predpisy. Na tieto problémy som upozornil. Samozrejme, dostal som odpoveď, že zákon, na ktorý sa odvolávam, § 35 odst. 3, to znamená, tam, kde ide o určité zmeny, pokiaľ je v zvláštnych predpisoch, a tam je citovaný pod bodom 6 zákon 100 z roku 1970 Zb., a ďalšie zákony, minister vnútra Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zmocnený na ich vykonávanie vo vzťahu k príslušníkom Zboru národnej bezpečnosti. Má toto oprávnenie riaditeľ v rozsahu k príslušníkom Federálnej informačnej služby. Dostal som vysvetlenie, že tento zákon nepredpokladá vydávanie žiadnych záväzných právnych predpisov. Samozrejme, mali by sme si to ujasniť, čo je všeobecne záväzný právny predpis. A tu je stanovisko jednoznačné, že je to taký všeobecne záväzný právny predpis, ktorý splňuje kritériá publikačného zákona, to znamená, že je publikovaný v Zbierke zákonov.

Nestaviam tieto otázky ako konfrontačné, len upozorňujem na to, aby sme sa s vedomím týchto činiteľov, na ktoré upozornili aj ďalší, pred chvíľou poslanec Benčík, mohli potom nejako rozhodnúť. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Valko.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP