Kdyby tento pozměňovací návrh nebyl
přijat, dáváme další pozměňovací
návrh na toto ustanovení v tomto znění:
"Prezident České a Slovenské Federativní
Republiky jmenuje ředitele na návrh Federálního
shromáždění a odvolává
ho na návrh Federálního shromáždění
nebo vlády České a Slovenské Federativní
Republiky. "
O tomto návrhu by se mělo rozhodovat dříve,
než o eventuálních pozměňovacích
návrzích k odstavci 2.
V § 4 máme za to, že může být
docela dobře vypuštěn odstavec 6. Navrhujeme
to.
V § 6 odstavec 4 navrhujeme zařadit nové písmeno,
které bude znít: "Vztahy součinnosti
a spolupráce s dalšími bezpečnostními
složkami." Vzhledem ke kompetenční situaci
se skutečně může stát a také
zřejmě stává (nebo je alespoň
nutné to předpokládat), že budou určité
sféry (země nikoho) tří bezpečnostních
orgánů. Ve Federální informační
službě je nutné toto naprosto přesně
vymezit. Proto tento návrh.
Dále k § 6 odstavec 2 navrhujeme zařadit nový
odstavec 3 tohoto znění: "Ředitel předkládá
průběžně kontrolním orgánům
souhrnnou informaci obsahující přehled případů
a věcí, v nichž je Federální
informační služba činná z vlastního
podnětu nebo z podnětu ústavního orgánu.
V přehledu jsou odlišeny jednotlivé případy
a věci v působnosti Federální informační
služby podle písm. a) až e) ustanovení
§ 2 odstavec 1."
Jde o rozšíření plošné kontroly
v případech a věcech, v nichž bude Federální
informační služba činná. Kontrolní
orgán tímto způsobem získá
tak přehled o činnosti FIS, aniž by činnost
FIS ohrozil zjištěním podrobností aktuálně
utajovaných skutečností.
Odvolávám se zde i na zprávu zpravodaje,
že úpravou, která je navrhována, není
zcela řešena účinná kontrola
další činnosti Federální informační
služby, a to té činnosti, kterou vykonává
nikoliv z podnětu ústavních orgánů,
nýbrž sama, nevyčkávajíc podnětu
těchto ústavních orgánů.
Před dosavadní odstavec 3 § 6 navrhujeme zařadit
nový odstavec, který by se stal novým třetím
nebo čtvrtým odstavcem ustanovení §
6 podle toho, zda bude přijat náš předchozí
návrh. Tento nový odstavec by měl toto znění:
"Ředitel předkládá průběžně
kontrolnímu orgánu přehled o vydaných
povoleních k použití zpravodajské techniky
podle § 18 a § 19. Přehled obsahuje označení
vydávajícího prokurátora, odlišení
druhu zpravodajské techniky podle písm. a), b),
c) ustanovení § 15 a označení dat vydaných
povolení, jeho případného prodloužení
a rozhodnutí o jeho odejmutí, případně
též označení data ukončení
používání zpravodajské techniky.
"
V tomto návrhu jde opět o rozšíření
možnosti kontroly plošného charakteru, kterou
lze postihnout aktuální případy. Kontrolní
orgán získá opět přehled o
celé činnosti Federální informační
službě kontrolou základních informací
o vydaných povoleních k používání
zpravodajských prostředků. Půjde o
přehled v jakémsi geografickém smyslu slova,
neboť budou označeni příslušní
prokurátoři. Důvody používání
zpravodajské techniky, jakož i osoby, k nimž
má být použita, zůstanou však kontrolnímu
orgánu utajeny, takže neohrozí únik
informací z aktuální činnosti Federální
informační služby.
Přijetí této úpravy velmi usnadní
praktické využití dosavadního ustanovení
§ 6 odstavec 3, podle něhož ředitel předkládá
kontrolnímu orgánu zprávu o výsledcích
činnosti Federální informační
služby a zprávu o použití zpravodajských
prostředků pouze v těch věcech a případech,
v nichž Federální informační
služba svou činnost již ukončila, a to
pouze na požádání kontrolního
orgánu. Je třeba se ptát, jakým způsobem
by se kontrolní orgán o ukončení Federální
informační služby v jednotlivých věcech
a případech dozvěděl, aby mohl ředitel
o výsledky této činnosti požádat.
Nebude-li tento náš návrh přijat, navrhujeme,
aby v dosavadním § 6 odstavec 3 pak byla vypuštěna
slova "na jeho požádání".
Vycházíme totiž z toho, že kontrolní
mechanizmy těchto služeb jsou velmi komplikované.
Komplikované jsou proto, že každá služba
zpravodajského charakteru - jakmile se kontrolní
orgán dostane do určité hladiny informací
- začne aktivizovat své obranné mechanismy
a nedovolí postupovat směrem k dekonspiraci. Toho
jsme si vědomi, a proto naše návrhy směrují
k tomu, aby k této dekonspiraci nedošlo, ale aby kontrola
prováděná parlamentem byla efektivní.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má pán
poslanec Burian. Pripraví sa poslanec Zeman.
Poslanec SN P. Burian: Pane předsedající,
dámy a pánové. Celá koncepce návrhu
zákona vychází z mylného předpokladu,
že v Československu je ustálena a zakotvena
zákonná ochrana práv a fungují demokratické
instituce a pojistky proti jejich porušování.
Za prvé - dosud není schválena Ústava
České a Slovenské Federativní Republiky,
neexistují nezávislé soudy, nejsou jednoznačně
zaručena práva občanů. Z toho vyplývá
i nebezpečí, které v sobě skrývají
příliš obecné formulace. Buď by
bylo zapotřebí dalšího zákona
pro jejich zpřesnění, nebo by bylo velké
nebezpečí jejich zneužití k potlačení
práv občanů.
Za druhé - v předběžném pojetí
zákona by byla Federální bezpečnostní
informační služba nadále nástrojem
výkonné moci a byla by na ní neúměrně
závislá, viz § 3 odstavec 2 písm. a),
kde je na prvém místě uveden prezident, nebo
§ 4 odstavec 1: "Ředitele Federální
bezpečnostní informační služby
jmenuje prezident."
Funkci ředitele Federální bezpečnostní
informační služby by mělo jmenovat a
odvolávat výhradně Federální
shromáždění.
Za třetí - zpravodajskou techniku nelze použít
z politických důvodů. Je tedy nutné
explicitně vyjmenovat případy použití
- § 16 odstavec 2.
Za čtvrté - povolování použití
zpravodajských prostředků jako odposlech,
nebo kontrola zásilek, může mít významný
zásah do ústavních práv a svobod a
je svěřeno prokurátorovi, § 17 a §
18. V současné době je však postavení
prokuratury velmi nejasné, a je to další orgán
státní moci, který by měl jednoznačnou
tendenci porušování zákonnosti spíše
vyhovět. Skutečně zarážejícím
příkladem náchylnosti prokuratury k porušování
zákonnosti je účast tehdejšího
prokurátora dr. Rychetského na flagrantním
porušení volebního zákona v červnu
1990. Tento případ nebyl dosud vyřešen
ani uzavřen.
Za páté zarážející je
i § 24 odstavec 2, který umožňuje sledování
osob a vedení jejich spisů v evidenci od 15 let.
V tak zvaném demokratickém Československu
by se tedy mohl stát občan předmětem
sledování a jistě i vydírání
již od svých 15-ti let.
Federální orgán na rozmezí mezi zpravodajskou
a policejní službou by byl zapotřebí.
Je však třeba jeho postavení a pravomoci určit
tak, aby nehrozila možnost jeho zneužití, porušování
ústavních práv a svobod, zbavit její
přílišnou závislost na státní
byrokracii a výkonné moci, které mají
vždy tendenci k realizaci svých záměrů
užívat i nedemokratické nástroje. Povolování
zásahů do práv občanů je možné
pouze na základě vyloženě porušovaných
zákonů a se souhlasem nezávislého
soudu, dále je vyloučeno se zabývat osobami
před dosažením zletilosti. Je zapotřebí
s ohledem na minulost specifikovat stav k policii a možnost
zasahovat na území pravomoci místní
policie.
Vzhledem k závažným nedostatkům v návrhu
zákona a zvláště k výraznému
nebezpečí, které v sobě skrývá
budování "takového sboru o osud demokracie
v Československu", navrhuji odmítnutí
jeho dalšího projednávání s tím,
aby se vrátil k důkladnějšímu
přepracování všem výborům
Federálního shromáždění.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Slovo má pán poslanec Zeman,
pripraví sa pán poslanec Kostya.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Obávám se, že se poněkud podobám
panu poslanci Rajczymu z toho hlediska, že v poslední
době vystupuji téměř ke každému
zákonu, ovšem na rozdíl od erudovaných
vystoupení pana poslance Rajczyho se obávám,
že jde o tématiku, kde o moji informovanosti by se
dalo s úspěchem pochybovat.
Mám poměrně drobný pozměňovací
návrh, který, vzhledem k tomu, že výbory
pro plán a rozpočet tento zákon neprojednávaly,
si dovoluji předložit plénu.
Jedná se o § 21 odstavec 2, v jehož původním
textu se praví: "Federální informační
služba může vést evidenci osob jednajících
ve prospěch Federální informační
služby pouze po dobu plnění jednotlivých
úkolů; údaje z těchto evidencí
musejí být po splnění úkolu
zničeny."
Můj pozměňovací návrh spočívá
v tom, že věta za středníkem by byla
nahrazena textem: "údaje z těchto evidencí
musejí být po splnění úkolu
uloženy tak, aby k nim nikdo, s výjimkou soudu, neměl
přístup". Jednak by se tím formálně
právně § 21 stal svou dikcí identický
s § 7, § 25 a dalšími a jako jediný
argument pro tento pozměňovací návrh
bych si rád dovolil upozornit na následující
nebezpečí. Vyjděme z toho, že se bude
realizovat druhý scénář Adama Michnika,
tedy nikoliv španělská, ale jakobínská
varianta. Jakobínští fundamentalisté,
jak známo, se mimo jiné vyznačují
tím, že za svoje úspěchy mohou oni sami,
zatímco za neúspěchy mohou jejich nepřátelé.
Není náhodou, že i Stalin označil bolševiky
za jakobíny 20. století.
Z těchto představ vyplývá teorie zostřujícího
se třídního boje, zostřujícího
hledání třídního nepřítele
a samozřejmě i nasazení Federální
informační služby v roli tajné státní
politické policie.
Za této situace by se mohlo velice dobře stát,
že bychom měli opět seznamy agentů a
že by se při jejich případném
zneužití, neboť tito agenti jistě nebudou
andělé, mohlo najednou ukázat, že vlastně
vůbec nemáme důkazy o tom, jakou činnost
by agenti proti občanům vyvíjeli. Jinými
slovy, že by došlo ke skartaci, a kdyby se vynořil
nový generál Lorenc a měl by být znovu
souzen, tak by zcela oprávněně na svoji obhajobu
argumentoval tím, že my sami jsme ze zákona
sankcionovali skartaci seznamu tajných agentů. A
přesně před tímto nebezpečím
bych vás chtěl varovat.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Mám
tu jedno oznámenie - v 15.00 hodin v miestnosti X sa stretnú
výbory sociálne a kultúrne na krátke
jednanie.
Slovo má pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, shodou okolností a
náhod chci vystoupit ke stejnému problému,
se kterým vystoupil před chvílí kolega
poslanec Zeman, a proto nebudu opakovat některé
argumenty, které uvedl. Zkrátím to pouze
na svoji verzi citace pozměňovacího návrhu
a krátce uvedu některé další
důvody, které nezazněly ve vystoupení
pana poslance Zemana.
Navrhuji v § 21 odstavec 2 škrtnout poslední
slovo "zničeny" a tečku a závěr
věty doplnit o text: "...uloženy způsobem,
který zabrání každému s výjimkou
soudů k přístupu k těmto údajům."
Na dokreslení další argumentace k tomu, co
už zde přednesl můj předřečník,
bych chtěl uvést tyto důvody. Chtěl
bych obrátit vaši pozornost na § 25, čili
jedná se v podstatě o legislativní námitku
a moji snahu o čistotu souznění těchto
dvou paragrafů.
V § 25, který je mimo jiné paragrafem v hlavě
čtvrté, která je nadepsána "Vedení
evidence osob", čili všech osob, podle mého
názoru včetně osob jednajících
ve prospěch Federální informační
služby, zvolili navrhovatelé a schválily výbory
branné a bezpečnostní tuto dikci. Cituji
§ 25: "Pokud údaje o osobách uchovávané
v evidenci Federální informační služby
již nejsou k plnění úkolů Federální
informační služby potřebné nebo
pokud je k tomu jiný zákonný důvod,
uloží Federální informační
služba tyto údaje způsobem, který zabrání
každému, s výjimkou soudu, v přístupu
k těmto údajům."
Jelikož znění tohoto § 25 má obecnější
a zahrnující vztah i k § 21, kde jsou pouze
specifické osoby, jednající ve prospěch
Federální informační služby,
domnívám se, že z legislativního hlediska
by měla být dikce tohoto odstavce 2 § 21 totožná.
Jako další argumenty bych uvedl argumenty právní.
Z hlediska právní jistoty každého, kdo
přijde v této souvislosti s činností
Federální bezpečnostní informační
služby do styku - a za ty považuji tyto tři subjekty
- vyšetřovatele, osoby, jednající ve
prospěch FIS nebo chcete-li agenty, ale i jakékoliv
další třetí osoby, kterými může
být kterýkoliv občan tohoto státu.
Podle mého názoru jsme povinni dát každému
z těchto subjektů právo, aby kdykoliv se
bude jednáním zbývajících dvou
subjektů cítit poškozen, se mohl po skončení
tohoto případu, dejme tomu za rok za dva, obrátit
na nezávislý soud se svou výhradou a myslím,
že by měl mít právo, aby nezávislý
soud jednání těchto subjektů posoudil.
Budou-li tyto dokumenty zničeny, nevím, jak se svého
práva domůže.
Další důvod je spíš psychologický.
Bylo tady řečeno, že tajná služba
nová, čili Federální informační
služba, bude úplně jiná, občan
bude spolupracovat dobrovolně, všechno bude řízeno
na základě zákona a nevidím potom
důvodů, proč by takto jednající
osoba měla mít obavu z toho, že se tyto informace
budou uchovávat tím způsobem, že nebudou
s výjimkou soudu zneužity. Nepřestoupil-li
nikdo zákon při jednání jako osoba
jednající ve prospěch Federální
informační služby, nevím, čeho
by se měl obávat on i Federální informační
služba, bude-li dodržovat zákony.
Poslední důvod je z hlediska možnosti, který
tento zákon vytváří, pro kontrolní
orgán. Domnívám se - a zaznělo to
tady v úvodní zprávě obou zpravodajů
- že jednou z významných složek parlamentní
kontroly a orgánu, který chceme na základě
tohoto zákona vytvořit, je kontrola rozpočtu.
Rád bych položil řečnickou otázku,
jak bude tento kontrolní orgán kontrolovat rozpočet,
např. tu část položek, ve které
budou výdaje vynaložené na úhradu služeb,
které tyto osoby Federální informační
službě poskytnou, když po skončení
úkolů budou tyto údaje zničeny.
Domnívám se, že z těchto důvodů
je dostatečnou zárukou znění pozměňovacího
návrhu tak, jak jsem je přednesl, že budou
všechny údaje uloženy takovým způsobem,
aby s výjimkou soudů, to znamená vyvolání
nějakého trestního řízení,
byly tyto údaje nepřístupny všem ostatním
osobám, aby nemohly být zneužity. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Rajczy, pripraví sa poslanec Šimko.
Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském
jazyce - překlad.)
Dámy a pánové, vážení
hosté, vážím si názoru tohoto
domu a nechci nic jiného, než aby si vážili
zde mých názorů. Byl bych rád, kdyby
byla vyslechnuta výzva během mého vystoupení.
Nejprve bych poděkoval tomu, kdo to předkládal,
neboť ten poslanec měl velice významnou poznámku
o hlasování důvěry. Domnívám
se, že je to velice pozoruhodné a ne poprvé
to zaznívá na úrovni parlamentu. Nejedná
se o jednu osobu, ale o více osob se snažilo držet
odstup od myšlenek a způsobu myšlení,
které já sám zastupuji. Domnívám
se, že bych přece jen měl zdůvodnit,
proč v komisi hlasovali proti. Kdybych to měl ve
zkratce říci, řekl bych, že poskytuje
možnost všem těm, kteří byli určeni
v rámci tohoto zákona, aby našli v návrhu
tohoto zákona malá dvířka, jak jsem
už několikrát při svých vystoupeních
řekl, která se našla i v jiných případech.
Ještě před tím, než jsme přišli
do parlamentu, alespoň já osobně, jsem se
snažil o státní právo a snažil
jsem se takovéto semeno zasít i před svými
voliči. Ukazují se nám zde problémy,
že po uplynutí určitého času
moje aktivita - podle slov pana Zemana - vyklíčila.
Ani před tím u mne nebylo zvykem, abych činil
unáhlené kroky. Teď jsem už dopředu
sbíral informace, jak z oblasti pléna, tak z oblasti
komisí a nastal čas, abych vystoupil a zde vám,
vážený parlamente a vážení
poslanci, sdělil své poznámky a to, co se
mi nelíbí a pokud to bude zapotřebí,
jít na vedení.