V demokratickém parlamentu má každý
právo na to, aby patřil i mezi opozici. Chceme vybudovat
životaschopnou společnost, životaschopné
shromáždění a k tomu je zapotřebí,
aby byla přítomná i sebekritika. Posláním
této organizace by měla být ochrana práv
a ochrana svobody. Všimneme-li si však jednotlivých
paragrafů navrhovaného zákona, i zákonů,
které již byly přijaty, snažili bychom
se obejít zákony právního státu.
Nebo-li všeobecně řečeno, jednotlivé
odstavce tohoto návrhu zákona by zajistily privilegia
těm zaměstnancům, kteří by
u této služby byli zaměstnáni. Myslím
tím do budoucna na přestupky nebo urážky,
které by znamenaly porušení lidských
práv.
Vážení poslanci, nepřečetl jsem
si všechno do důsledků a nedokáži
vám stoprocentně dát odpověď
ano nebo ne na práci, která je nám k dispozici,
která se týká federálního,
sjednoceného Německa a jeho služeb. Můžeme
si však povšimnout, že prvních deset až
patnáct bodů stojí velmi blízko k
myšlení, které je zahrnuto do našeho návrhu
zákona.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pán poslanec, k meritu veci.
Poslanec SN L. Rajczy: Děkuji za upozornění.
Vrátil bych se ještě k jedné myšlence
zákonného státu. Nebudu zde všechno
vysvětlovat.
Domnívám se, že budu mít ještě
čas k tomu, abych se při nejbližší
interpelaci mohl k této problematice vrátit. Jednoznačně
chci však říci, že tento návrh
zákona odmítám a.žádám,
aby byl ještě jednou přepracován do
přijatelné formy. Pokud můj návrh
parlament neuplatní, dovolte mi, abych dále pokračoval
ve svých myšlenkách.
První moji otázku bych adresoval těm pánům,
kteří tento vládní návrh zákona
projednávali. Týká se to č. 471 a
č. 654.
Číslo 471 - to je materiál od našich
poslanců a číslo 654 je návrh branně
bezpečnostního výboru a jde v podstatě
o uzákonění tohoto zákona.
Pokud bych začal mluvit o čísle 654, to je
ten poslední materiál, začal bych hned od
první stránky.
První odstavec se odvolává na lidská
práva a na svobodu. To je ale věc ze zákona.
Nemohu souhlasit s druhým odstavcem, kde se v bodě
e) odvolává tento návrh na protistátní
činnost. Co to je protistátní činnost?
Ptám se těch, kteří zákon navrhovali,
zdali je toto možné v rámci platných
zákonů zdůvodnit. Samozřejmě,
že se totéž vztahuje i na mezistátní
smlouvy. Pokud jde o privilegia, to se projevuje na druhé
stránce. Ve druhém odstavci § 4 se vyjmenuje
ředitel a dva zástupci. To vůbec nechápu.
Nerozumím druhému odstavci. Když národní
výbory navrhují lidi do pozice náměstka
ředitele, tak už to je vlastně přijetí.
Možná, že ředitel může říci
"ne" a v takovém případě
mám pocit, že se dostane nad národní
výbory. Mělo by se také poukázat na
to, zda-li to spadá do jeho kompetence nebo ne. Zatím
z toho mohu vydedukovat to, že dává své
požehnání svým zástupcům.
Je to jen ceremoniál a nic to neznamená.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pán poslanec, hovoríte už
12 minút.
Poslanec SN L. Rajczy: Pane předsedající,
vážím si mezi námi všech řečníků
a byl bych rád, kdyby toto bylo opětováno
i mně.
Pokud jde o § 5 - zabývá se kontrolou - a shrnul
bych to tak, že bych byl nerad členem kontrolní
komise, které to bude dělat velké starosti.
Chtěl bych však v § 5 upozornit na odstavec 2,
kde se předkladatel odvolává na to, že
tři až čtyři poslanci by byli ze Sněmovny
národů a ze Sněmovny lidu.
Vlastně nevím, jakým způsobem je představa
toto vyjádřit, jak to bude u politických
hnutí, politických stran v tomto demokratickém
parlamentu. Jakým způsobem se chce dosáhnout
toho, aby tři nebo čtyři osoby se zúčastňovaly
této kontrolní činnosti.
Myslím, že to není demokratický způsob
jednání. Jsem přesvědčen o
tom, že pokud v této kontrolní komisi by se
měli zúčastnit některých úkolů
strany nebo nějaká politická hnutí,
tak by to měla být opozice. Pokud by se jednalo
o lidi z vládnoucí strany, musejí vždycky
podporovat tu vládu, která je u moci.
Upřímně řečeno, celý
můj papír září rudou a růžovou
barvou, je na něm velmi mnoho poznámek, které
jsem tam učinil. Domnívám se, že vy,
vážení poslanci, jste se tímto tématem
zabývali dostatečně, že jste si ho prostudovali,
protože jde o velice významný návrh
zákona. Ať se podívám kamkoliv, u kteréhokoliv
paragrafu jsem našel určitou část, kterou
bych nemohl přijmout.
Nyní bych se vrátil k těm svým 17
bodům. Nebudu je tady všechny přednášet,
nebudu postupovat podle jednotlivých paragrafů,
protože bych si zahrával s vaší trpělivostí.
Nechci zneužívat vaší trpělivosti.
Přesto bych chtěl uvést několik myšlenek
k tomu, co zde přednesli mí kolegové poslanci.
Tak třeba rozpočet, kolega Kostya uváděl,
k otázce rozpočtu, na kolik to naráží
problémů při kontrole. To samé mohu
říci já.
Když kontrolní komise je ve svém složení
jiná, není taková situace, kdyby každá
politická strana a politické hnutí byly zastoupeny,
v takovém případě se můžeme
dostat do určitého vlivu, kdy by mohli být
ovlivněni členové komise. Nezapomeňme
na to, že určité vědomí, informace
vždy znamenaly moc pro danou osobu. Toto se vlastně
dělo i v uplynulém období. Nebo-li moc zneužila
ty lidí, kteří měli jiný způsob
myšlení.
V tomto případě, po vyslechnutí návrhu
poslance Buriana, tento návrh podporuji.
Chtěl bych poděkovat za vaši pozornost. Domnívám
se, pokud se nechceme dopustit těch samých chyb
jako v minulosti, které potom přetrvávaly
několik let, tak opravdu na základě toho,
že se podrobně zamyslíte nad tímto zákonem,
potom rozhodnete, zda-li ho přijmete nebo ne. Děkuji
ještě jednou za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hovorí pán
poslanec Šimko. Pripraví sa pán poslanec Korman.
Poslanec SL I. Šimko: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, vážení
hostia, dovoľte mi uviesť stanovisko k návrhu
zákona o Federálnej bezpečnostnej informačnej
službe, do trocha širších súvislostí.
Ako predseda výboru branno-bezpečnostného
i ako predstaviteľ vedenia Kresťansko-demokratického
hnutia cítim potrebu predložiť tomuto zhromaždeniu
niekoľko poznámok k celkovému spoločensko-politickému
kontextu, do ktorého tento návrh spadá.
Nastúpená cesta v novembri 1989 sa nám stále
viac kľukatí, optimizmus a jednota našich národov
sa nenávratne stratili. Stále viac sa šírili
obavy, čo bude ďalej.
Bývalý prezident Spojených štátov
označil režim, ktorý tu a v ďalších
krajinách komunistického bloku vládol, za
ríšu zla. Až dnes, po viac než roku jeho
politického pádu, si môžeme plne uvedomiť
celkový rozsah a dosah toho, čo Ronald Reagan vtedy
povedal. Mali by sme sa hlboko zamyslieť, či zlo je
možné vyhnať z krajiny len zmenou článku
ústavy.
Na každom kroku vidíme a cítime, že nie.
Pretrváva tu, hľadá nové formy, je pružné
a vynaliezavé. Nachádzame ho v tisícerých
podobách nenávisti, závisti, netolerancie,
egoizmu, samoľúbosti a v túžbe po moci.
Reforma, ktorá je v tejto krajine potrebná ako soľ
a ktorá vlastne ani nezačala, nie je ekonomická
reforma, ale reforma ducha.
Politická scéna v Československu sa formálne
kryštalizuje a diferencuje. Je to proces, ktorý sa
dal očakávať a ktorý je sám o
sebe prirodzený. V dobe revolúcie bol jeden obrovský
politický záujem miliónov ľudí
- zbaviť sa okov komunistickej totality. Diferenciácia
záujmov a ich politických reprezentantov bola a
je zákonitým javom. Ako však k tejto diferenciácii
dochádza? Je naozaj výsledkom diferenciácie
záujmov ľudí, alebo je to hra, ktorej cieľom
je vzbudiť davové vášne, ktoré
vynesú ich pôvodcov do funkcií a k moci? Táto
hra je hazardná. Cynicky kalkuluje s negatívnymi
ľudskými vlastnosťami. Politický prospech
je ospravedlnením všetkého. Ideálom
sa stáva ten, kto je hlasitejší, tvrdší,
alebo neústupnejší. Pritom len pripomínam,
že máme na Slovensku porekadlo, podľa ktorého
je ten múdrejší, kto obvykle ustúpi.
Je potrebné otvorene povedať, že balancujeme
na okraji priepasti. Náš štát ešte
funguje, ale bolo by nezodpovedné mlčať o tom
a nevšímať si toho, že nad ním visí
hrozba. Je to nebezpečenstvo plynúce z mravnej degradácie,
do ktorej sme sa dostali. Niccolo Machiavelli, florentský
učenec kedysi napísal, že národy, ktoré
dlho žili pod tyranom, len ťažko dokážu
vybudovať demokraciu a udržať si slobodu. Hlboká
pravda jeho slov ma desí.
Demokratické inštitúcie u nás sú,
ale ich pozície sú nanajvýš vratké.
Náš právny poriadok sa postupne mení
na právny poriadok demokratického štátu,
avšak jeho nedodržovanie sa pomaly stáva záslužným
činom. Mnohí politickí predstavitelia tejto
krajiny vytyčujú odvážne ciele, nonšalantne
zapaľujú masy za rozličné idey, bez
jasnej analýzy dôsledkov, ktoré môžu
z toho nastať a asi nastanú, pokiaľ vývoj
pôjde podľa ich vôle.
Mám trochu obavu z biblického podobenstva potom,
keď vyšiel diabol z človeka, blúdil, až
kým nenašiel sedem ďalších diablov,
vrátil sa k onomu človeku, ktorého duša
bola vymetená a usporiadaná, avšak takej presile
zla neodolala. Konečný stav tohto človeka
bol horší než ten prvý.
Aj napriek tomu všetkému som presvedčený,
že v konečnom dôsledku sily zla nemajú
šancu. Neverím v cynizmus amerického spisovateľa,
ktorý píše, že každá zmena
vedie k horšiemu. Ide však o to, akú cenu zaplatíme
za víťazstvo pravdy a demokracie. To nám nemôže
byť ľahostajné.
Sloboda sama o sebe je vždy i možnosťou špatnej
voľby, možnosťou vlastného popierania a
likvidácie. Po stáročiach ťažkých
a často krvavých skúseností si demokracia
v krajinách, kde je už dlhodobo doma, vytvorila akýsi
imunitný systém, pravidlá pre vlastnú
obranu, pretože, ako som už pri akejsi príležitosti
odtiaľ povedal, demokracia, ktorá sa nevie brániť,
prehráva slobodu svojich občanov.
Tajná spravodajská bezpečnostná služba
je bezpochyby mocným nástrojom onoho imunitného
systému demokracie. Základom tohto systému
však musia byť pevné pravidlá pozostávajúce
zo zákonov a mechanizmov, ktoré zabezpečujú
ich dodržiavanie. Len tak je možné spútať
obrovské sily, ktoré tvorí štátna,
neštátna, ale i protištátna moc, a dodržať
ich v rovnováhe tak, aby nedochádzalo k tragédiám.
Návrh zákona o Federálnej bezpečnostnej
informačnej službe je krokom na ceste k tomuto imunitnému
systému demokracie a verím, že ak nám
jej osud leží na srdci, tak ho schválime. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Šimkovi.
Slovo má pán poslanec Korman, pripraví sa
pán poslanec Mečl.
Poslanec SL M. Korman: Vážený pán predsedajúci,
kolegyne, kolegovia, podstata môjho vystúpenia je
v podaní jedného pozmeňovacieho návrhu
s veľmi krátkym komentárom. Týka sa
tlače 471, alebo keď chcete, tlače 654 §
4 odstavec 2, v ktorom sa hovorí - citujem - riaditeľ
menuje dvoch námestníkov, a ďalej viz text.
Podávam pozmeňovací návrh, aby veta
znela takto - myslím § 4 odstavec 1: "Predseda
vlády menuje dvoch námestníkov" a ďalej
veta pokračuje v pôvodnom znení.
Nepokladám za šťastné riešenie a
nemalo by to byť pre túto službu typické,
aby nadriadený menoval či ustanovoval svojich priamych
podriadených. Sám ich odmeňuje, povyšuje
i vychováva, čo vytvára podmienky veľkej
osobnej závislosti podriadených na nadriadených.
Prosím, aby ste môj pozmeňovací návrh
kriticky posúdili a podporili. Príslušníkom
výborov branných a bezpečnostných
sa ospravedlňujem za to, že som svoj návrh
neuplatnil vo výbore.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Mečl, pripraví sa pán poslanec Jedinák.
Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych se omezil skutečně
jen na některé pozměňovací
návrhy k předloženému textu č.
654, případně na některé dotazy,
úvahy a jednotlivá ustanovení.
Chtěl bych se zastavit nejprve u § 1. Dával bych zpravodajům i navrhovateli, resp. navrhovatelům poslancům v úvahu, zda by přece jenom nezvážili v § 1 odstavec 1 zavedení legislativní zkratky tak, jak je tady uvedena. Já chápu, že se tato zkratka Federální informační služba vžila, ale asi neodpovídá legislativním pravidlům a neodpovídá tomu, aby legislativní zkratka vyjádřila skutečně podstatu celého názvu, celého pojmu, v tomto případě názvu určité instituce. Základní nepochybně v tom názvu, v označení, je bezpečnostní a nikoli informační. Takže pokud by se tato zkratka měla používat, asi by měla znít Federální bezpečnostní služba než informační služba. Přitom chápu, ze v tomto případě zavést legislativní zkratku není jednoduché. Možná že bychom se v celém zákoně obešli i bez ní. Je možné uvažovat i o tom, dát spis Federální zpravodajská služba, protože přesněji vystihuje povahu tohoto orgánu.
Již o přestávce jsem měl diskusi o právním postavení celé této instituce, to znamená Federální informační služby. Já jsem přesvědčen o tom, a hovořili jsme v této věci na ústavně právních výborech, že nic nebrání tomu, aby tento nově zřizovaný orgán byl Federálním ústředním orgánem státní správy. Určité pochybnosti, které mezi kolegy a kolegyněmi jsou, spíš vyplývají z tradičního pojetí státní správy s tím, že zpravodajská služba nebo zpravodajské orgány nejsou čistými orgány státní správy. Ministerstvo národní obrany je také orgánem státní správy, ministerstvo vnitra rovněž. Nejsem si totiž jist, zda se nám jinak vejde tento zákon do kompetenčního zákona, do novelizované sto čtyřicet trojky z roku 1968, která takový specifický orgán nezná. Ona zná pouze ústřední orgány státní správy.
Myslím, že určitým kompromisem by bylo v odstavci 2 označit Federální informační službu jako federální ústřední zpravodajský orgán České a Slovenské Federativní Republiky, čímž bychom se blížili článku 80 a článku 81, zejména 80, ústavního zákona o kompetencích. Jinak bychom opravdu i s ohledem na článek 27 ústavního zákona se pohybovali na poměrně křehkém ledu naší kompetence, která je jinak, pokud jde o tyto činnosti, svěřena zcela jednoznačně Federálnímu shromáždění - kompetenční zákon.
V odstavci 3 § 1 bych doporučoval, aby navrhovatelé a zpravodajové zvážili. Jednak je to formulace relativní, samozřejmá, všechny státní orgány se musí řídit ústavními zákony atd. a touto formulací, bude-li brána zcela doslova přísně, tak je vyloučeno, aby Federální informační služba se ve své činnosti rovněž řídila směrnicemi interními, normativními směrnicemi, které tento zákon předpokládá ve velké míře. Když si ho přečtete, tak Federální informační služba se interními předpisy řídit nemůže, bude-li brán odstavec 3 doslova. Myslím, že se to dá vyřešit i tím, že se tam uvede "interními předpisy vydanými ředitelem" nebo se v odstavci 3 může vypustit, protože je to samozřejmé.
Doporučuji změnit odstavec 4. Nepokládám za šťastnou formulaci, že Federální informační služba zasahuje do práv a svobod i v souladu s dikcí Listiny základních práv a svobod. Myslím, že je lepší formulace, kterou teď přečtu: "Práva a svobody občanů lze prostředky Federální informační služby omezit jen v rozsahu a způsobem stanoveným tímto zákonem."
Pokud byste tomu nechtěli vyhovět, tak i v odstavci 4 je zapotřebí alespoň dát "v souladu s tímto zákonem", protože o jiný zákon se nemůže jednat.
Mám určitou pochybnost, zda v § 2 odstavec 2 je dostatečně přesně založena působnost Federální informační služby při ochraně státního tajemství. Pojem "spolupůsobí" je velmi široký a možná, že by tyto věci spravil i odkaz na zákon o ochraně státního tajemství, ale samozřejmě ne zcela. K § 4: To je návrh, který chci předložit k určitým změnám v § 4, není příliš demokratický. Byly tady předloženy návrhy, které se snaží zvýšit účinnost kontroly nebo vůbec demokratický proces tvorby, kreace tohoto orgánu, které podporují, jsou demokratičtější než můj, ale můj vychází ze snahy právníků zvýšit nějakou souladnost předpisů i návaznost na existující ústavní principy.
Doporučoval bych v odstavci 1 formulovat první větu tak, že "prezident České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje a odvolává ředitele na návrh vlády České a Slovenské Federativní Republiky. " Konec věty bych vypustil a pokračoval bych novou větou. "Federální shromáždění může navrhnout prezidentu republiky, aby ředitele Federální informační služby odvolal." Což je řešení, které je podobné jmenování a odvolávání generálního prokurátora federace.
Nejsem si zcela jist, že obstojím před dnešními
principy federace, ale myslím, že i těmi, které
budou v nové ústavě, aby nejvyšší
zákonodárné orgány republiky navrhovaly
náměstky ředitele FIS. My máme jediný
takový precedens, který jsme přijali v ústavním
zákoně, ale byl to ústavní zákon,
který se týká jmenování ústavních
soudců prezidentem. Zde se mi to zdá neobvyklé
a je to určitá promiskuita suverenity nebo pravomoci
federálních orgánů nebo federace a
republik.