Úterý 28. května 1991

Výbory branné a bezpečnostní proto nemohly vyhovět požadavku výborů ústavně právních k § 5 tisku č. 471, neboť nahrazením slovem "kontrola činnosti" slovy "kontrola zákonnosti postupu" v názvu paragrafu a v odstavci 1 a vypuštěním odstavců 3 a 4 tohoto paragrafu by kontrola Federální bezpečnostní informační služby byla pojata příliš obecně a mohla by umožňovat různý účelový výklad. Proto se výbory branné a bezpečnostní rozhodly původní § 5 přepracovat tak, aby oblast kontroly Federální bezpečnostní informační služby parlamentem byla v budoucnu co možná nejméně spornou. A výsledkem této snahy jsou nové § 5, § 6 a § 7, které jsou obsaženy v tisku 654. Navrhovatel s novou úpravou souhlasí a také ministr Ján Langoš a ředitel Federální informační služby pan Novotný s úpravou vyslovili spokojenost. Nicméně daleko větší část připomínek je těch, které výbory branné a bezpečnostní do návrhu zákona zapracovaly. Tak například federální vláda doporučila přihlédnout při projednávání návrhu zákona k jejím návrhům a doporučila - cituji - aby návrh zákona byl důsledně zpracován v souladu s koncepcí branně bezpečnostní a zahraniční politiky našeho státu a v jednotě s československou vojenskou a bezpečnostní doktrínou. Konec citátu.

Branné a bezpečnostní výbory se tímto doporučením důsledně řídily s jedinou výjimkou: Vzhledem k tomu, že parlament dosud přijal pouze vojenskou doktrínu, a že bezpečnostní doktrína nebyla dosud projednávána - a to i vzhledem k neobvyklosti takovéhoto aktu v evropských demokraciích - musely se výbory branné a bezpečnostní v této oblasti řídit pouze doporučením výborů ústavně právních. Ty totiž do svých doporučení pojaly i návrh federální vlády. A už proto se naše výbory připomínkami výborů ústavně právních odpovědně zabývaly.

Především jsme vyhověli významnému podnětu, aby zákon o Federální bezpečnostní informační službě byl v souladu se zákonem č. 97/1974 Sb., o archívnictví. V tomto smyslu byly tedy upraveny § 7 a § 24, které ukládají povinnost Federální bezpečnostní informační službě údaje v evidenci archívovat, a to tak, aby k nim nikdo kromě soudu neměl přístup.

Na doporučení výborů ústavně právních jsme v celém návrhu zákona vypustili slova "směrnice", pouze v jednom případě jsme nahradili slovem "pravidla". Uvedli jsme také § 5 do souladu se zákonem o jednacím řádu Federálního shromáždění tím, že jsme vypustili ustanovení o volbě předsedy kontrolního orgánu členy tohoto orgánu. Dali jsme však přednost návrhu vlády České a Slovenské Federativní Republiky, aby v § 1 odstavec 2 byla slova "státním orgánem ČSFR" nahrazena slovy "zpravodajským orgánem" a nikoli slovy "ústředním orgánem", jak navrhovaly výbory ústavně právní. Odůvodnění jste už konečně slyšeli od kolegy poslance Petra Uhla.

Beze zbytku jsme však akceptovali návrh výborů ústavně právních na nové znění § 2 tak, jak ho máte v tisku 654 před sebou. Vyhověli jsme těmto výborům rovněž pokud jde o nové znění odstavce 2 a 3 § 4.

Jako velmi důležitému podnětu výborů ústavně právních jsme vyhověli požadavku, aby úkoly Federální bezpečnostní informační služby plnili nikoliv pracovníci Federální bezpečnostní informační služby, ale příslušníci Federální bezpečnostní informační služby. Práva a povinnosti příslušníků Federální bezpečnostní informační služby se tak dostávají do souladu s dosavadní právní úpravou, která se týká ozbrojených sborů, např. zákona č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, rovněž ve znění pozdějších předpisů. V této souvislosti jsme vyhověli i návrhu federální vlády, aby příslušníci Federální bezpečnostní informační služby podléhali pravomoci vojenských soudů.

V plné míře vyhověly výbory branné a bezpečnostní připomínkám federální vlády a ústavně právních výborů, které se týkaly úpravy žádostí a vydávání povolení k použití zpravodajské techniky, jak je to uvedeno v § 15 až § 20.

Požadavek federální vlády, aby Federální bezpečnostní informační služba spolupracovala především s Radou obrany státu byl splněn formulací § 28.

Navrhovatel se všemi úpravami provedenými výbory branně bezpečnostními souhlasí. Pokud jde o nesouhlas navrhovatele s některými předloženými variantami, poskytl vám výklad ve své zprávě zpravodaj Sněmovny národů poslanec Petr Uhl. Důležité rovněž je, že žádná z úprav vtělených do tisku 654 se nesetkala s odmítavým stanoviskem federálního ministra vnitra Jána Langoše nebo ředitele Federální informační služby Jiřího Novotného.

Dámy a pánové, kolega poslanec Petr Uhl zde už mluvil o pracovní a zdravě nepolitické atmosféře, která panovala mezi poslanci výborů branně bezpečnostních při práci nad návrhem tohoto zákona. Chtěl bych konstatovat, že snaha vypracovat takový zákon, který by zabezpečil fungování zpravodajské služby potřebné a prospěšné naší společnosti, byla zřetelná nejen u poslanců, ale především u navrhovatelů a také u zástupců federálního ministerstva vnitra a Federální informační služby a u zástupců výborů ústavně právních. A i tam, kde nedošlo ke srozumění mezi zástupci výborů branně bezpečnostních a výborů ústavně právních, vyplývalo to nikoliv z neporozumění, ale spíš z toho, že právníci akcentují především požadavek právnického vyladění, kdežto navrhovatelé, poslanci výborů branně bezpečnostních, ale i zástupci federálního ministerstva vnitra a Federální informační služby akcentovali především požadavky funkčnosti tohoto speciálního, u nás dosud neaplikovaného zákona.

Dámy a pánové, jako zpravodajové Sněmovny lidu a Sněmovny národů vám zákon o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků tak, jak je vám předložen ve znění tisku 654, doporučujeme přijmout.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Černý. Domnievam sa, že po vypočutí týchto výkladov môžeme pristúpiť k rozprave. Je však 11.44 hodín, preto navrhujem toto: prihlásil sa mi pán minister vnútra Ján Langoš s úmyslom vystúpiť ešte pred všeobecnou rozpravou a potom navrhujem, aby ako ďalší vystúpil pán poslanec Kopřiva, ktorý bol spravodajcom výborov ústavnoprávnych k tejto problematike. tým by sme uzatvorili dopoludňajšiu časť jednania, vyhlásil by som prestávku a ďalej by sme pokračovali normálne rozpravou, kam sú zatiaľ prihlásení poslanci Burian, Zeman, Kostya, Rajczy, Šimko a Korman. Prosím teraz pána ministra Langoša o jeho príspevok.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Ďakujem za slovo. Dámy a páni, dovoľte mi po dlhých úvodných slovách povedať len dve krátke poznámky.

Prvá moja poznámka bude priamo k istotám ľudí v demokratickej spoločnosti. Istotu, ako sme mali možnosť sa už často presvedčiť, nezaručujú osvietení vládcovia, alebo dobrá vláda, ale možnosť, aby väčšina ľudí mohla vládu odvolať. To má umožniť zákon, ktorý nie je možné zmeniť, teda ústava.

História tajných služieb je spojená s históriou výkonnej moci v spoločnosti. Vládcovia vždy hľadali spôsoby a šikovných a ľstivých sebe alebo za úplatu oddaných ľudí, ktorí im tajne získavali informácie a správy o tých, ktorí ich ohrozovali alebo ohrozovali stabilitu ich vlády.

Doteraz sa na tomto v podstate nič nezmenilo. Zmenila sa len organizácia a idea organizácie spoločnosti. Každá vláda sa vyznáva z toho, že je rozhodnutá poskytovať istoty občianskej spoločnosti, dobrá vláda sa o to iste snaží, ale jedinou demokratickou istotou, ktorú občianska spoločnosť má, je kontrola a v krajnej situácii možnosť ovládania vlády a tých, ktorí sú zodpovední i za to, aby tajné služby nepracovali proti občanom a pre upevnenie moci vlády. Rozpínavosť samotných služieb je možné kontrolovať pridelenými finančnými prostriedkami.

Druhá moja poznámka hovorí o duševnom zdraví. Strach, nenávisť a ľudia s porušeným vnímaním sveta spôsobujú rozpad prirodzených ľudských vzťahov v rodine, v spolupracujúcich spoločenstvách v celej spoločnosti. Strach vedie k nedôvere a hľadaniu nepriateľa, nenávisť ku spojeniu s cudzincami proti vlastným a k udavačstvu. Atmosféra, ktorá takto vzniká, vytvára priaznivý priestor a argumenty pre nekontrolovateľné rozširovanie práce tajných služieb a v podstate nepriamo i moci vlády. V takej situácii nie je najdôležitejšie volať po efektívnej práci tajných služieb, ale chrániť zákony, ktoré umožňujú väčšine odvolať vládu, keď porušuje demokratické princípy.

Po 43 rokoch je snemovniam Federálneho zhromaždenia predkladaný návrh zákona o informačnej službe, ktorá má sčasti nahradiť ŠtB. Dovoľte, aby som stručne spomenul vývoj ŠtB v podstate od roku 1937 v Československu.

V tomto roku bolo pri prezídiu policajného riaditeľstva Praha vytvorené oddelenie ŠtB. V rokoch 1945 až 1947 bola na Ministerstve vnútra zriadená ústredňa ŠtB, ktorá mala byť výkonným orgánom tzv. politického spravodajstva a pod ňou mali pôsobiť zemské a oblastné úradovne ŠtB. Zákon zo dňa 11. júla 1947 č. 149 Zb., o národnej bezpečnosti stanovoval v § 8:

"Zbor národnej bezpečnosti sa skladá zo štátobezpečnostnej zložky, ktorá je cvičená a školená predovšetkým pre stíhanie trestných činov namierených proti štátu. Keď sa zmenší rozsah úloh štátoprávnej zložky, zlúči ju vláda nariadením so zložkou kriminálnou."

A v § 43: "Službou ŠtB sa rozumie zabezpečenie Československej republiky pred útokmi na jej zvrchovanosť, samostatnosť, celistvosť a demokraticko-republikánsku štátnu formu bezpečnosti a obrany, ďalej zabezpečenie osobnej bezpečnosti ústavných činiteľov a obrana proti hospodárskemu vyzvedačstvu. Patrí sem predovšetkým šetrenie o trestných činoch súdnych z toho oboru (úlohy prípravného konania podľa trestného poriadku). Ďalej Ministerstvo vnútra vykonáva uvedené úlohy cez ústredňu ŠtB, ktorá je pri ňom zriadená ako výkonná zložka. Ďalej ústredňa ŠtB môže prevziať k vlastnému spracovaniu jednotlivé prípady z oboru StB. Pre obvody v pôsobnosti zemských národných výborov na Slovensku. Povereníctva vnútra budú zriadené v rámci zemských veliteľstiev - zemské úradovne StB. Ďalšie organizačné zložky štátobezpečnostné budú prevedené v rámci organizácie zboru."

Paragraf 34 (služba spravodajská): "Organizácia a výkon služby spravodajskej upraví vláda uznesením."

Zákon zo dňa 21. decembra 1948 č. 286 Zb., o národnej bezpečnosti, ktorý tento citovaný zákon zrušil, sa o ŠtB ani o spravodajskej službe nezmieňoval. Podľa § 2 odstavec 4 podrobnú organizáciu a služobné predpisy pre Zbor národnej bezpečnosti malo vydať Ministerstvo vnútra.

Osobne ku zneniu zákona, ako je navrhovaný v tlači 654, nemám zásadných pripomienok.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister. Teraz pozývam k mikrofónu pána poslanca Kopřivu. Tým je zároveň otvorená rozprava.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající, milé kolegyně a vážení kolegové, jak již naznačil zpravodaj Sněmovny lidu pan Albert Černý, zástupci výborů ústavně právních vedení důvody právního vyladění mne pověřili, abych přednesl a odůvodnil následující pozměňovací návrh k tisku 654, a to v těch bodech, kde nedošlo ke shodě stanovisek výborů branně bezpečnostních a ústavně právních výborů.

První bod se týká § 4 odstavec 2. Zde se jedná o to, že výbory ústavně právní se domnívají, že § 4 odstavec 2 by měl být v souladu s odstavcem 1 téhož paragrafu, to znamená, že jmenování jak ředitele, tak i náměstků by se mělo dít na návrh vlád, a to v případě ředitele vlády federální a v případě náměstků vlád České republiky a Slovenské republiky. Je to také v souladu s bodem, o kterém už podrobně hovořil kolega Uhl, v souladu s rozdělením moci zákonodárné, výkonné a soudní.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 5 odstavec 1, kde ústavně právní výbory navrhují slovo "kontrola činnosti" nahradit slovy "kontrola zákonnosti postupu". Domníváme se, že slovo "činnosti" by zahrnovalo příliš široký okruh, poskytovalo by příliš široký výklad tohoto pojmu. Slovo "činnost" zahrnuje např. i rozpočet, dopravu, materiálně technické zabezpečení a podobné záležitosti, u kterých je možnost být kontrolován jiným způsobem. Kontrolní orgán Federálního shromáždění by se - podle názoru ústavně právních výborů - měl zabývat především kontrolou zákonnosti postupů.

Největší a nejdůležitější rozpor mezi stanovisky ústavně právních výborů a branných a bezpečnostních výborů se týká § 5 až § 7, to znamená paragrafů, které upravují kontrolu činnosti Federální bezpečnostní informační služby orgánem Federálního shromáždění. Zde nabízíme k posouzení sněmovnám kromě hlediska věcného, které zdůvodnili zástupci výborů pověřených, i hledisko legislativní. Domníváme se, že obsah paragrafů 5, 6 a 7 je věcně správný, avšak svým rozsahem a obsahem patří do podzákonných norem typu usnesení, směrnic, nařízení, čili patří do prováděcího předpisu.

Proto navrhujeme vypustit nadpis nad § 5. V § 5 vypustit odstavec 2 a vypustit paragrafy 6, 7 a navazující § 34. V § 5 odstavec 2 se jedná o počet členů kontrolního orgánu Federálního shromáždění. Domnívám se, že je to totéž Federální shromáždění, které schvaluje zákon, a totéž Federální shromáždění by stanovovalo eventuálně usnesení o počtu kontrolního orgánu. Proto věc, která patří do podzákonné normy, by nemusela být - podle našeho názoru - i z tohoto důvodu obsažena v zákoně.

Druhý důvod je ten, že bychom se měli dívat na zákony i z hlediska možných úprav v budoucnosti. Nemůžeme například předpokládat, zda za několik měsíců, nebo za rok, či dokonce snad za několik týdnů nebude nutné počet členů kontrolního orgánu zmenšit nebo zvětšit, protože tento kontrolní orgán získá určité zkušenosti, potom by změna počtu členů kontrolního orgánu vyžadovala změnu zákona, což je procedura daleko složitější než nové usnesení Federálního shromáždění, které revokuje usnesení předešlé.

Co se týče předloženého usnesení tisku 660, nedoporučuji, aby se toto usnesení projednávalo okamžitě po schválení zákona, ale jako zpravodaj výborů ústavně právních se domnívám a považuji za potřebné, aby se k danému usnesení sešly nejprve výbory ústavně právní, a pak bylo toto usnesení předloženo společnému zasedání sněmoven.

Vážené kolegyně a kolegové, věřím, ze posoudíte předložený návrh zákona nejen po stránce věcné, ale i po stránce legislativní a svým moudrým hlasováním schválíte potřebný věcně správný a legislativně vyladěný zákon. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Kopřiva.

Skôr, ako vyhlásim poludňajšiu prestávku, som zmocnený predsedom Federálneho zhromaždenia oznámiť, že pán predseda Dubček zvoláva politické grémium do miestnosti č. 534 o 12,15 hodine.

Poludňajšia prestávka potrvá do 13,15 hodiny. Prajem vám dobrú chuť.

(Jednání přerušeno v 11.57 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS K. Viktorín.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Vážené poslankyne, vážení poslanci, za klub Kresťansko-demokratickej únie sa prihlásil poslanec Sacher. Pripraví sa poslanec Burián. Dávam slovo poslancovi Sachrovi.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, návrhy klubu Kresťansko-demokratické unie sledují demokratizační linii v této službě. Chtěl bych říci, že vycházíme z naléhavé potřeby efektivního působení služby zpravodajského a kontrarozvědného charakteru. Ministr Langoš před chvílí řekl, že rozpínavost této služby lze kontrolovat rozpočtem. Ano, je to možné, ale nepřímo. Avšak zaměření této služby je nutné kontrolovat přímo. Proto také ke kontrole jsou zaměřeny naše pozměňovací návrhy. Kontrolní mechanismy v těchto službách musí být efektivní, aby zabránili mnohým pokušením přicházejícím od vlastní služby nebo od vládnoucí politické síly koalice.

Na důvěře mohu postavit vztah manželství, nikoliv však už obchod a už vůbec ne svůj vztah ke státní tajné policii. Lze důvodně očekávat, že Federální informační služba bude zcela nesporně v několika příštích letech prohrávat své souboje se zahraničními službami, pokud se k nim vůbec vzchopí. Bude muset přinášet ale výsledky, a proto bude hledat (a už jsme zase u toho) jakéhosi vnitřního protivníka.

Nejsnáze se informace získávají zpravodajskými prostředky. Tyto prostředky nemohou suplovat nemohoucnost nebo neschopnost nové služby, kterou je nutné v počátečním období předpokládat.

Proto návrh směřuje také do oblasti zpravodajské techniky. Vládnoucí politická moc bude vždy v pokušení využít nebo zneužít této služby vůči menším nebo opozičním stranám. Aféry s odposlechy sekretariátů politických stran známe i ve vyspělých demokraciích. Proto kontrola v zákoně vyjádřená je nutná, nikoliv kontrola vyjádřená jen podzákonnou právní normou.

Bylo by asi zajímavé při této příležitosti se zeptat stávajícího ředitele Federální informační služby, pana Novotného, čím se např. zabývá čtvrté agenturní operativní pracoviště Federální informační služby.

A nyní k vlastním návrhům. U § 4 odstavec 1 navrhujeme toto znění: "Ředitele jmenuje a odvolává prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh Federálního shromáždění. "

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP