A tento § 12 stanoví, že sněmovna hlasováním
na návrh politického grémia rozdělí
počet míst v orgánech Federálního
shromáždění tak, aby byla dodržena
zásada poměrného zastoupení poslaneckých
klubů. Odhlížejíce od problematiky závaznosti
anebo možná i ústavnosti zákonného
ustanovení, které sněmovnám určuje,
jak mají rozdělit počet míst v orgánech
Federálního shromáždění,
došly výbory branné a bezpečnostní
k závěru, že argument "přiměřeně"
v § 5 odstavec 3 (tisk 654) je adekvátní praktickému
ustavování kandidátní listiny a volbě
členů kontrolního orgánu, neboť
zásada poměrného zastoupení poslaneckých
klubů bude uplatněna pouze přiměřeně,
při maximálním počtu členů
kontrolního orgánu - osm.
Dovolte mi, paní a pánové, abych již
v čase mnohem kratším, než byl ten, jehož
bylo zapotřebí k vysvětlení všeobecných
souvislostí a k podrobnému zdůvodnění
všech změn, na nichž se shodly výbory
branné a bezpečnostní, pokud jde o první
hlavu předkládaného zákona, probral
nyní zbývající hlavy, tedy druhou
až sedmou, návrh zákona.
Hlava druhá, nynější § 8 až
§ 13, týkající se příslušníků
Federální bezpečnostní informační
služby, byla upravena ve shodě s navrhovatelem, se
souhlasem ministra vnitra České a Slovenské
Federativní Republiky a ředitele Federální
informační služby, a na základě
výsledku práce expertů.
Oproti původnímu návrhu se pracovníci
Federální bezpečnostní informační
služby označují za příslušníky,
zejména proto, aby byla zajištěna právní
návaznost na služební poměr příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, včetně
jejich sociálního a nemocenského zabezpečení.
V souladu s tím byly nově upraveny i § 31 až
§ 33 a § 35, které se rovněž dotýkají
právního postavení příslušníků.
V hlavě druhé bylo nově upraveno v §
10, že příslušníci Federální
bezpečnostní informační služby
podléhají pravomoci vojenských soudů.
Po obsáhlé diskusi, při níž bylo
z odborného hlediska zvažováno, v jakých
případech budou muset příslušní
Federální bezpečnostní informační
služby používat střelnou zbraň,
přiklonily se výbory branné a bezpečnostní
k původní dikci návrhu podle tisku 471 s
tím, že ji pouze rozšířily o právo
příslušníků Federální
bezpečnostní informační služby
zbraň nosit. Zde je třeba poznamenat, že podle
názoru výborů branně bezpečnostních
se nejeví účelné upravit používání
střelné zbraně pro všechny ozbrojené
sbory federace a republik jednotně a je naopak vhodné
při této úpravě přihlížet
k pravomoci a působnosti různých ozbrojených
sborů.
Významným bodem při projednávání
návrhu zákona byla ve výborech branných
a bezpečnostních hlava třetí - zpravodajské
prostředky a jejich použití. V § 18 odstavec
1 (tisk 654), byl doplněn druh zpravodajské techniky
"sledování".
Myslí se tím především sledování
osob, a to utajovaným způsobem, přičemž
nelze vyloučit ani sledování zvířat
a věcí, rovněž utajovaným způsobem.
Původní § 13 až § 15 v tisku 471
byly legislativně přepracovány do §
16 až § 18 (tisk 654).
Z věcných změn a doplňků chci
upozornit zejména na to, že v žádosti,
jíž se Federální bezpečnostní
informační služba obrací na prokurátora,
aby vydal povolení k použití zpravodajské
techniky, musejí být uvedeny i důvody k jejímu
použití - § 17 písm. d) (tisk 654).
Dále je nově upraveno, že žádost
o povolení i povolení samotné musí
obsahovat i číslo telefonní stanice, pokud
z ní má být pořizován zvukový
záznam - § 17 písm. a) a § 18 odstavec
2 (tisk 654).
V § 16 došlo k nesouhlasnému stanovisku výborů
branných a bezpečnostních. Zatímco
výbor branné a bezpečnostní Sněmovny
národů se usnesl, že § 16 má obsahovat
pouze první dva odstavce, stanovisko výboru branného
a bezpečnostního Sněmovny lidu je takové,
že do § 16 by měl být zařazen ještě
třetí odstavec, který je v tisku 654 označen
jako varianta.
Touto variantou by bylo ještě zpřísněno
odposlouchávání obydlí, a to na míru,
kterou určuje článek 12 odstavec 3 Listiny
základních práv a svobod. Navrhovatel považuje
předkládaný odstavec 3 za zbytečný
a souhlasí s tím, aby § 16 obsahoval pouze
první dva odstavce. Výbory branné a bezpečnostní
Sněmovny lidu a Sněmovny národů rozhodly
pak shodným usnesením, že varianta § 16,
obsahující odstavec 3, bude předložena
oběma sněmovnám k posouzení, a to
tak, že za základní text je nutno považovat
§ 16, odstavec 1 a odstavec 2, a o variantě, jíž
by byl zařazen i odstavec 3, se bude hlasovat jako o doplňujícím
návrhu.
V § 19 odstavec 1 se nově upravuje povinnost prokurátora
odejmout povolení k použití zpravodajské
techniky, zjistí-li, že důvody jejího
použití pominuly.
V § 21 podle tisku 654 byla nově upravena evidence
osob, jednajících ve prospěch Federální
informační služby. Údaje z této
evidence mohou být vedeny pouze po dobu plnění
úkolů a po jejich splnění musejí
být zničeny.
V § 22, upravujícím vydávání
a evidování krycích dokladů, jsme
doplnili, že krycími doklady nesmějí
být průkazy poslanců zákonodárných
sborů a služební průkazy soudců
a prokurátorů - odstavec 1.
Navrhovanou úpravu podle tisku č. 471 § 19
odstavec 2, nyní § 22 odstavec 3, jsme upřesnili
tak, že Federální bezpečnostní
informační služba povede evidenci všech
krycích dokladů, používaných
i příslušníky všech dalších
ozbrojených sborů a bezpečnostních
služeb, a to jak v působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky, tak i České
republiky a Slovenské republiky.
Půjde o evidenci krycích dokladů, které
tyto sbory a služby sami vydávají. Tato úprava
je v plném souladu se zákonem číslo
384/1990 Sb., o vymezení působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti,
který svěřuje podle § 1 písm.
e), vedení celostátní evidence a statistiky,
jakož i výkon státní správy v
oboru vydávání cestovních dokladů
podle § 1 písm. k) do působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky. Toto upřesnění
je v souladu s původním závěrem navrhovatele
a navrhovatel se změněnou dikcí souhlasí.
Nově byl zařazen § 23 o sledování.
V hlavě čtvrté, upravující
vedení evidence osob - § 24 až § 27 - byl
nově upraven způsob ukládání
údajů, aby k nim nikdo jiný než soud
neměl přístup, a to v souladu se zákonem
o archívnictví, jak jsem se již o tom zmínil.
Zpřesněna byla rovněž dikce původního
§ 21, nyní § 25, o povinnosti Federální
informační služby tímto způsobem
ukládat údaje o osobách.
V hlavě páté došlo kromě legislativních
úprav ke zdůraznění spolupráce
Federální bezpečnostní informační
služby s Radou obrany státu, což se jevilo potřebné
vzhledem k působnosti Federální bezpečnostní
informační služby v oblasti informací
o činnosti cizích zpravodajských služeb.
K legislativním úpravám, sledujícím
soulad s odbornými právními normami, došlo
i v hlavě šesté § 30, jíž
se upravuje náhrada škody.
O změnách v hlavě sedmé, která
obsahuje společné, přechodné a závěrečné
ustanovení, jsem již hovořil. Proto si dovolím,
paní a pánové, upozornit pouze na vypuštění
původního odstavce 2 z § 29, který šel
pravděpodobně nad rámec současného
právního řádu - podle navrhovatele
nikoli, ale ten zaujal stanovisko, že tento odstavec je nadbytečný
- a na to, že v odstavci 1 původního paragrafu
29 v tisku 654 to je § 33 odstavec 1 - jsme vymezili povinnost
příslušníků Federální
bezpečnostní informační služby
a každého, kdo plní úkoly na základě
tohoto zákona, jako povinnost k mlčenlivosti jen
o takových skutečnostech, které tvoří
předmět státního tajemství,
nikoli tedy o skutečnostech všech, o nichž se
dověděli v souvislosti s činností
Federální bezpečnostní informační
služby.
I s touto změnou navrhovatel souhlasí. Bude na řediteli,
aby v souladu se zákonem č. 102/1970 Sb., o ochraně
státního tajemství, ve znění
zákona č. 383/1990 Sb., upravil rozsah tohoto státního
tajemství a určil, jaké skutečnosti
jím jsou a jaké nikoli.
Třetím a posledním místem, v němž
se výbory branné a bezpečnostní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů neshodly a zároveň
posledním bodem mé části tohoto zpravodajského
zdůvodnění návrhu výborů
branně bezpečnostních podle tisku 654, je
§ 32 odstavec 1.
Zatímco výbor branně bezpečnostní
Sněmovny národů se rozhodl přijmout
variantu první tohoto odstavce, výbor branně
bezpečnostní Sněmovny lidu dospěl
naopak k závěru, že předloží
variantu druhou, která je rovněž celá
ve variantě první obsažena, ale na rozdíl
od varianty prvé neobsahuje zákaz členství
v politických stranách nebo v politických
hnutích pro příslušníky Federální
bezpečnostní informační služby.
Rád bych upřesnil, že odstavec 2 § 32
již není součástí varianty druhé,
nýbrž, že je společným návrhem
obou výborů.
Protože navrhovatel vyslovil souhlas s variantou první
- odpovídá totiž původnímu §
28 tisku 471 - a s variantou druhou nesouhlasí, rozhodly
se výbory branně bezpečnostní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů shodným usnesením
o zařazení obou variant s tím, že variantu
první je třeba považovat za text základní
a variantu druhou za pozměňovací návrh,
který je předkládán plénu sněmoven
k posouzení.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Uhlovi. Myslím, že
všetci budú súhlasiť s tým, keď
poviem, že takto dôkladnú spravodajskú
správu som ešte nepočul.
Predpokladám, že pán poslanec Albert Černý
ako Spravodajca Snemovne ľudu nedosiahne tejto dokonalosti.
Prosím, pán poslanec.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Černý: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, doufám, že této
dokonalosti nedosáhnu, nicméně vám
musím říci, že výbory branné
a bezpečnostní i předkladatelé tohoto
zákona považují tento návrh za tak důležitý,
ze přece jenom určitou vyčerpávající
informaci o všech okolnostech, které se práce
nad návrhem zákona týkají, vám
přednést musím. Doufám, že moje
zpráva bude kratší a dotkne se jen některých
speciálních věcí.
Chtěl bych však především říci,
že návrh zákona, který vám předkládáme,
je velmi důležitý a jeho význam spočívá
v tom, že zpravodajská služba, která má
být tímto zákonem zřízena,
bude chránit ty zájmy státu, které
už nemohou chránit policejní sbory, neboť
ty mají především chránit bezpečnost
jednotlivých občanů, jejich majetek a veřejný
pořádek.
Zpravodajská služba má úkol na první
pohled velmi jednoduchý. Získávat informace
potřebné pro rozhodování ústavních
orgánů. Jde však o speciální
informace, jejichž znalost je nutná pro ochranu ústavního
zřízení státu, ať už jde
o činnost cizích zpravodajských služeb,
organizovaného terorismu, anebo před takovou činnost,
která ohrožuje hospodářské zájmy
státu. A takové informace nelze získávat
pouze otevřenými metodami, v mnoha případech
je nutno volit metody utajené.
Všechny demokratické státy takové služby
zřizují. Také navrhovatelé zákona,
který dnes máme projednat, se poučili na
způsobech, jak tyto problémy řeší
západoevropské státy, Spojené státy
americké a Kanada.
Pro nás je takto pojatý zákon něčím
novým, neboť úkol zpravodajské služby
v demokratických státech je získávání,
shromažďování a vyhodnocování
informací, které mají ochránit před
nebezpečím celou společnost. Zatímco
naše dosavadní zkušenosti s tajnou službou
na území našeho státu do listopadu 1989
byly zcela opačné.
Informace byly získávány, shromažďovány
a hodnoceny proto, aby byly ochráněny vládnoucí
špičky před nebezpečím občanského
odporu proti diktatuře.
A právě proto bylo nutno i při studiu zahraničních
zkušeností brát ohled na nynější
stav naší společnosti, kdy myšlenka demokracie
není ještě zcela jednoznačně
obhájena a kdy stále ještě existuje
určitá možnost zneužití politického
nebo mocenského postavení.
Proto se předkladatelé i branné a bezpečnostní
výbory při posuzování tohoto návrhu
snažili vyhnout přílišné závislosti
Federální bezpečnostní informační
služby na výkonných orgánech státní
moci a svěřili kontrolu činnosti této
zpravodajské služby Federálnímu shromáždění.
Tuto základní myšlenku návrhu zákona
o Federální bezpečnostní informační
službě považují oba zpravodajové
i oba výbory branné a bezpečnostní
za správnou.
Stanoviska příslušných ústavních
orgánů, tj. federální vlády,
příslušných výborů České
národní rady a ústavně právních
výborů Federálního shromáždění
byla nesena snahou dát návrhu zákona podobu,
která by jeho základní myšlenku precizovala.
Výbory branné a bezpečnostní se důkladně
všemi připomínkami zabývaly a většinu
akceptovaly.
Ústavně právní výbor České
národní rady a výbor petiční,
pro právní ochranu a bezpečnosti České
národní rady projednaly návrh zákona
o Federální bezpečnostní informační
službě dne 20.2.1991 a doporučují Federálnímu
shromáždění vyslovit s předloženým
návrhem souhlas.
Výbor ústavně právní Slovenské
národní rady s návrhem tohoto zákona
nevyslovil souhlas. Zdůvodnění jeho stanoviska
nemají Výbory branné a bezpečnostní
ani zpravodajové k dispozici. Výbor branný
a bezpečnostní Slovenské národní
rady pouze konstatoval, že usnesení o projednání
návrhu zákona nepřijal, protože s ním
nevyslovila souhlas většina všech členů
výboru. Z této formulace lze pak chápat,
že výbor nebyl schopný usnášení.
Výbor branný a bezpečnostní Slovenské
národní rady rovněž konstatoval, že
se jeho jednání navrhovatelé nezúčastnili.
Navrhovatelé však podle vlastního vyjádření
nebyli na jednání výborů Slovenské
národní rady přizváni.
Pokud jde o připomínky výborů České
národní rady, výbory branné a bezpečnostní
pečlivě přihlédly ke všem. Nemohly
pouze vyhovět návrhu výborů České
národní rady na rozšíření
možnosti získat povolení k použití
zpravodajské techniky i dodatečně. Federální
bezpečnostní informační služba
nebude mít totiž výkonnou pravomoc, a tak nebezpečí
z případného prodlení je zde tak zanedbatelné,
že se výbory branné a bezpečnostní
přiklonily k takovému řešení,
které zabrání jakémukoli zneužití
tak citlivého instrumentu, jakým je právě
zpravodajská technika.
Výbory branné a bezpečnostní rovněž
nemohly vyhovět požadavku výboru petičního,
pro právní ochranu a bezpečnost České
národní rady, který se týkal paritního
zastoupení všech parlamentních stran a hnutí
v kontrolním orgánu. Jak totiž výbory
branné a bezpečnostní Federálního
shromáždění prostřednictvím
své prozatímní komise pro kontrolu činnosti
Federální informační služby poznaly,
oblast kontroly Federální bezpečnostní
informační služby je otázkou křehké
rovnováhy mezi konspirativním charakterem práce
této informační služby a mezi schopností
kontrolního orgánu zajistit co nejúčinnější
kontrolu s co možná nulovým rizikem úniku
informací prostřednictvím členů
kontrolního orgánu.
Tato rovnováha může být zajištěna
pouze tak, že kontrolní orgán bude vybaven
přesně vymezenými pravomocemi, a že
jeho členové budou zavázáni mlčenlivostí
podle zákona č. 102/1970 Sb., o ochraně státního
a služebního tajemství ve znění
zákona č. 383/1990 Sb..
Poslanci - členové kontrolního orgánu
budou muset být schopni korektní, ale kritické
spolupráce pod tíhou velké odpovědnosti.
Budou to tedy muset být osobnosti se znalostí problému,
které mají neomezenou důvěru parlamentu.
Dosavadní zkušenosti komise výborů branných
a bezpečnostních pro kontrolu činnosti Federální
informační služby ukázaly zcela přesvědčivě,
že účinnou kontrolu Federální
informační služby - s vyloučením
nežádoucího úniku informací prostřednictvím
členů kontrolního orgánu může
zajistit pouze malá skupina. Členové prozatímní
kontrolní komise uvažovali nejprve o třech
členech jako o počtu optimálním, ve
výborech branných a bezpečnostních
však byl potom vzat v potaz i aspekt politický, totiž
umožnit pokud možno paritní zastoupení,
a tak kontrolní komise spolu s výbory brannými
a bezpečnostními dospěla k počtu osmi
poslanců tohoto kontrolního orgánu jako počtu
maximálním.
Tím se dostáváme k rozporu mezi míněním
branných a bezpečnostních výborů
a mezi návrhy výborů ústavně
právních Federálního shromáždění,
totiž k zákonné úpravě kontroly
Federální bezpečnostní informační
služby kontrolním orgánem Federálního
shromáždění. Jsou to § 5, §
6 a § 7.
Z důvodů, které jsem zmínil při
informaci o návrhu na zajištění paritního
zastoupení v kontrolním orgánu, se výbory
branné a bezpečnostní snažily co nejpřesněji
vytýčit meze i pravomoci, jak Federální
bezpečnostní informační služby,
tak i kontrolního orgánu Federálního
shromáždění.
Výbory ústavně právní navrhovaly
vypustit část ustanovení o kontrole z původního
§ 5 návrhu zákona (tisk 471) a část
navrhovaly ponechat. Tím by ovšem vznikla značná
nerovnováha v pojetí kontroly, ale také nejistota
Federální bezpečnostní informační
služby i kontrolního orgánu, pokud jde o rozsah
vzájemných vztahů.