Tento informační servis, který má
poskytovat Federální bezpečnostní
informační služba podle dalších
ustanovení především vládě
České a Slovenské Federativní Republiky
a dále taxativně určeným státním
orgánům federace a republik, lze těžko
označit za činnost z oboru typicky výkonné
moci. Ve výborech branných a bezpečnostních
převládl názor, že výjimečné
postavení Federální bezpečnostní
informační služby mezi státními
orgány federace nemůže být blíže
specifikováno přesným určením.
Všeobecně však převládl názor,
že Federální bezpečnostní informační
služba orgánem státní správy
není.
V ustanovení podle § 2 došlo, vedle změn
legislativního charakteru, k vypuštění
ochrany lidských práv a svobod z působnosti
Federální bezpečnostní informační
služby, neboť převládla obava, že
chráněním lidských práv a svobod
Federální bezpečnostní informační
službou by mohlo dojít spíše k jejich
porušování; převládl názor,
že k této ochraně mají sloužit
soudy.
Ne zcela jednotné názory zaujali poslanci našich
výborů k úpravě organizace Federální
bezpečnostní informační služby
podle § 4. Názor, že ředitel Federální
bezpečnostní informační služby
má být jmenován a odvoláván
prezidentem republiky na návrh vlády federace, a
to je názor vyjádřený v návrhu
poslanců - navrhovatelů, byl v rozporu s názorem,
že prezident republiky by tak měl činit na
návrh Federálního shromáždění.
Oba výbory se pak shodly na kompromisním řešení,
předkládané dikcí odstavce 1 §
4 tisku č. 654:
"Ke jmenování a odvolávání
ředitele prezidentem republiky dochází na
návrh vlády, avšak Federální
shromáždění navrhuje prezidentu republiky
odvolání ředitele. "
Platí přitom článek 40 ústavního
zákona o československé federaci, že
k návrhu na odvolání ředitele Federálním
shromážděním je třeba souhlasu
obou sněmoven. Princip vyslovení nedůvěry
členu federální vlády se zde tedy
neuplatňuje. Celá tato úprava je z hlediska
legislativní symetrie státoprávního
uspořádání v určitém
rozporu s odstavcem druhým, jehož dikce předpokládá,
že ředitel jmenuje své náměstky
na návrh České a Slovenské národní
rady. Dali jsme přednost tomuto rozporu před posilováním
vazeb obou náměstků na republikové
vlády, které na rozdíl od vlády federální
mají k Federální bezpečnostní
informační službě relativně slabý
vztah, daný pouze ustanovením § 3 odstavec
2 písm. f) a g).
Odpovědnost ředitele z výkonu své
funkce byla potom pojímána poslanci obou výborů
natolik různě, že naše výbory se
shodným usnesením rozhodly, že vám,
paní a pánové, předloží
k posouzení dvě varianty zákonné úpravy
této odpovědnosti.
Základní variantou je varianta první, kterou
svým většinovým rozhodnutím schválil
výbor branný a bezpečnostní Sněmovny
lidu. Je to také varianta, se kterou souhlasí navrhovatel.
Podle ní je ředitel z výkonu své funkce
odpovědný Federálnímu shromáždění,
tedy pouze Federálnímu shromáždění.
Druhá varianta byla schválena většinovým
usnesením výboru branného a bezpečnostního
Sněmovny národů a navrhovatel s ní
nesouhlasí. Podle ní je ředitel z výkonu
své funkce odpovědný nejen Federálnímu
shromáždění, nýbrž i vládě
České a Slovenské Federativní Republiky.
Dikce odstavce 3 předkládaného ve dvou variantách
pochopitelně souvisí s dikcí odstavce 1.
Zůstane-li tento první odstavec nezměněn,
jsou obě varianty možné. A je na vás,
abyste o nich rozhodli. Podle názoru výborů
branných a bezpečnostních budeme o variantě
druhé hlasovat jako o pozměňovacím
návrhu.
V poslaneckém návrhu (tisk 471) byla zakotvena podřízenost
ředitele vládě České a Slovenské
Federativní Republiky, zvýrazněna i tím,
že vláda by měla schvalovat zásady organizace
Federální bezpečnostní informační
služby a její celkové početní
stavy (podle odstavce 5 § 4 - tisk 471).
Výbory branné a bezpečnostní navrhují
úpravu, podle níž by vláda schvalovala
na návrh ředitele stavu Federální
bezpečnostní informační služby
a nikoliv již její celkové početní
stavy. Ty budou ovlivněny rozpočtem a rozhodnutím
ředitele. Také původní dikce, upravující
podřízenost Federální bezpečnostní
informační služby vládě byla
zeslabena jasnou konkretizací, v čem je tato služba
vládě podřízena. Je to především
v tom, že vláda ukládá - je to prosím
v § 4 odstavec 4 (tisk 654) - svými usneseními
Federální bezpečnostní informační
službě úkoly v rozsahu její působnosti
podle § 2.
Předpokládá se, že většina
činnosti Federální bezpečnostní
informační služby bude spočívat
právě v plnění těchto úkolů.
Podřízenost vládě je zřejmá
i z úpravy odvolávání ředitele,
kdy vláda navrhuje jeho odvolání prezidentu
republiky. Ve vztahu podřízeného orgánu
vůči vládě - ale také vůči
dalším ústavním orgánům
federace i republik - je Federální bezpečnostní
informační služba i podle § 3 odstavec
1 a 2, které upravují způsoby poskytování
určitého servisu těmto ústavním
činitelům Federální bezpečnostní
informační službou.
Výbory branné a bezpečnostní se dále
podrobně zabývaly otázkou kontroly činnosti
Federální bezpečnostní informační
služby. Původní § 5 byl přepracován
a rozšířen a odpovídá §
5 až § 7 v tisku 654. S celou touto úpravou souhlasí
jak navrhovatel, tak ministr vnitra České a Slovenské
Federativní Republiky a ředitel Federální
bezpečnostní informační služby.
I původní návrh poslanecké iniciativy
(tisk 471) předpokládal jednak kontrolu plošnou,
jednak kontrolu hloubkovou v jednotlivých případech,
kdy vznikne podezření, že práva konkrétní
osoby jsou porušována činností Federální
bezpečnostní informační služby.
Plošná kontrola byla v poslaneckém návrhu
(tisk 471) odstavec 2 omezena na kontrolu směrnic - v nové
dikci říkáme "předpisu"
- jimiž ředitel upravuje činnost Federální
bezpečnostní informační služby.
Výbory branné a bezpečnostní jednak
rozšířily okruh těchto předpisů,
a to o ty, jimiž ředitel upravuje zaměření,
organizaci a početní stavy Federální
bezpečnostní informační služby,
to je § 6 odstavec 2 písm. e) bod 1 v tisku č.
654, jednak upravily povinnosti ředitele předkládat
kontrolnímu orgánu statut Federální
bezpečnostní informační služby,
usnesení federální vlády, jimiž
se zpravodajské službě zadávají
úkoly, požadavky ústavních orgánů
na Federální bezpečnostní informační
službu a konečně podklady, potřebné
ke kontrole plnění rozpočtu Federální
bezpečnostní informační služby.
A to je § 6 odstavec 2 písm. a) až písm.
d) (tisk 654). Předpokládá se totiž,
že všechny výše uvedené písemnosti
budou podléhat utajení.
Z druhé strany se výbory branné a bezpečnostní
shodly v tom, že přístup kontrolního
orgánu k písemnostem uvedeným v odstavci
2 písm. a) až písm. e) je dostatečný
pro průběžnou plošnou kontrolu Federální
bezpečnostní informační služby,
tedy pro kontrolu činnosti Federální bezpečnostní
informační služby, jíž se v dané
době zabývá, anebo k níž se připravuje.
Lze však namítnout, že touto úpravou není
zcela řešena účinná kontrola
další činnosti Federální bezpečnostní
informační služby, kterou vykonává
nikoliv z podnětu ústavních orgánů,
nýbrž v oboru své působnosti podle §
2, nevyčkávajíc podnětu ústavního
orgánu. Plošná kontrola nikoliv průběžného
charakteru, nýbrž tak řečeného
post factum, jak je potom upravena v ustanovení §
6 odstavec 3 (tisk 654).
Podle něho ředitel informuje kontrolní orgán
o výsledcích činnosti Federální
bezpečnostní informační služby
a o použití zpravodajských prostředků,
avšak pouze ve věcech a případech, v
nichž Federální bezpečnostní
informační služba svou činnost již
ukončila. Toto omezení přijaly výbory
branné a bezpečnostní dobrovolně a
iniciativně u vědomí nutnosti utajování
činnosti Federální bezpečnostní
informační služby před kýmkoliv,
parlamentní kontrolní orgán nevyjímaje,
a to na základě zkušeností z práce
komise výborů branných a bezpečnostních
pro kontrolu Federální bezpečnostní
informační služby.
Převzata z původního poslaneckého
návrhu byla rovněž koncepce tzv. punktuální
kontroly hloubkového charakteru. Půjde o případy
podezření, že v dané konkrétní
situaci porušuje Federální bezpečnostní
informační služba nebo její příslušníci
zákon na úkor konkrétní osoby. Původní
úprava v tisku 471, podle níž by kontrolní
orgán měl sloužit jako instituce, na níž
by se obraceli občané se svými podezřeními,
týkajícími se jich samotných, byla
však modifikována.
Občan nebo jiný člověk má totiž
právo stěžovat si nejen na porušování
svých vlastních práv, nýbrž na
porušování zákona vůbec. Kontrolní
orgán pak nemůže být institucí,
v jejímž oboru působnosti bude řešení
stížností. Právní ochranu občanům
a dalším osobám poskytují soudy. Podle
článku 6 ústavního zákona o
Ústavním soudu České a Slovenské
Federativní Republiky rozhoduje o ústavních
stížnostech proti opatřením, pravomocným
rozhodnutím nebo i proti jakýmkoliv jiným
zásahům orgánů veřejné
moci ústavní soud, a to v případech,
kdy stěžovatel tvrdí, že takovými
opatřeními, rozhodnutími nebo zásahy
byly porušeny jeho svobody a základní práva,
například ve smyslu Listiny základních
lidských práv a svobod.
Z druhé strany se výborům branným
a bezpečnostním jevilo jako účelné
poskytnout kontrolnímu orgánu zákonnou možnost
operativně a bez průtahů (na rozdíl
od soudního řízení) se podobnou stížností
na porušování něčích práv
zabývat a požadovat k danému případu
od ředitele vysvětlení.
Tento požadavek může kontrolní orgán
vyslovit na základě jakéhokoliv podnětu,
nejen na základě stížnosti osoby, která
tvrdí, že Federální bezpečnostní
informační služba porušuje její
práva. V dané situaci jde o kontrolu hloubkovou,
kdy ředitel předkládá veškeré
údaje k dané osobě (avšak jen k této
osobě) a kontrolní orgán přezkoumává,
zda shromážděné informace nepřesahují
působnosti Federální bezpečnostní
informační služby, zda nebyly získány
neoprávněně a zda nejsou nepravdivé.
Zjistí-li to, nařídí řediteli,
aby je uložil tak, aby k nim nikdo, kromě soudu (rozumí
se tím i Ústavní soud) neměl přístup.
V tomto způsobu ukládání je druhá
odlišnost úpravy, předkládané
výborem branným a bezpečnostním tiskem
č. 654 oproti úpravě navrhovatelů
v tisku č. 471. Respektujíce zákon č.
97/1974 Sb., a archívnictví, nahradili jsme povinnost
výmazu v tomto ustanovení, jakož i v ustanoveních
hlavy čtvrté, o vedení evidencí osob
úpravou, uváděnou v § 7 odstavec 2 tisku
č. 654. Kontrolní orgán bude bdít
nad tím, zda uložení údajů odpovídá
tomuto zákonnému ustanovení.
Oznamování každého porušení
zákona, zjištěného kontrolním
orgánem, bylo potom, pokud jde o subjekty, jimž se
porušení zákona oznamuje, rozšířeno
z Federálního shromáždění
i na generálního prokurátora federace a podle
povahy věci i na federální vládu -
srovnejte si, prosím, § 5 odstavec 5 z původního
tisku 471 s § 7 odstavec 3 o tisku 654.
Jestliže úprava kontroly plošné i punktuálně
hloubkové byla výborem branným a bezpečnostním
pozměněna, upřesněna a rozšířena,
potom úprava samotného konstituování
a struktury kontrolního orgánu doznala změn
zásadnějšího charakteru. Původní
návrh totiž - kromě § 5 odstavec 6 ve
spojení s § 5 odstavec 3 písm. c), který
byl výborem branným a bezpečnostním
převzat po mírné úpravě a je
nyní zařazen jako § 6 odstavec 1, a podle mého
osobního názoru upravuje technické podrobnosti,
které by se spíše hodily do prováděcího
předpisu než do zákona - tedy kromě
tohoto ustanovení nepřinášel poslanecký
návrh (viz § 5 odstavec 1 - tisk 471) žádné
podrobnosti o početnosti a právním postavení
kontrolního orgánu.
To nyní upravuje § 5 (tisk 654). Jeho druhý
odstavec stanoví, že kontrolní orgán
se skládá ze tří až čtyř
poslanců Sněmovny lidu a ze tří až
čtyř poslanců Sněmovny národů.
Do lavic jste dostali také tisk 660, kterým vám,
paní a pánové, výbory branné
a bezpečnostní navrhují upravit usnesením
obou sněmoven způsob volby a odvolávání
členů kontrolního orgánu. Z dikce
§ 5 odstavec 2 ve spojení s tímto navrhovaným
usnesením (tisk 660) plyne, že představa výborů
branných a bezpečnostních Sněmovny
lidu a Sněmovny národů je taková,
že by Federální shromáždění
zvolilo osmičlenný kontrolní orgán
a poté z jeho středu předsedu tohoto kontrolního
orgánu. Čtyři členy kontrolního
orgánu by zvolila z poslanců Sněmovny lidu
Sněmovna lidu, zatímco Sněmovna národů
by zvolila dva poslance Sněmovny národů,
zvolené v České republice, a dva poslance
Sněmovny národů, zvolené ve Slovenské
republice. Bude-li zákon o Federální bezpečnostní
informační službě a o zpravodajských
prostředcích na této společné
schůzi přijat, obrátíme se jako zpravodajové
na vás s návrhem, abyste přijali změnu
programu této společné schůze a zařadili
bezprostředně po schválení zákona
do programu přijetí usnesení podle tisku
č. 660.
Vzhledem k tomu, že je pravděpodobné, že
před hlasováním o pozměňovacích
návrzích bude naše společná schůze
přerušena proto, aby výbory branné a
bezpečnostní mohly zaujmout stanovisko k pozměňovacím
a doplňujícím návrhům, které,
paní a pánové, předložíte
v rozpravě o návrhu zákona, zvláště
k těm, k nimž se ve výborech branných
a bezpečnostních rozprava dosud nekonala, žádáme
vás jako zpravodajové, abyste nám, zpravodajům,
odevzdali písemné připomínky k tisku
č. 660 do zahájení eventuální
schůze našich výborů, abychom rozpravu
o tisku č. 660 v plénu racionalizovali. Jeden takový
pozměňovací a doplňující
návrh k tisku č: 660 od poslance Sněmovny
lidu Václava Bendy jsme již do lavic obdrželi.
Pokud se v § 5 odstavec 2 (tisk 654) uvádí
počet členů kontrolního orgánu
tři až čtyři z každé sněmovny,
je tomu tak proto, že se může stát, že
člen kontrolního orgánu se vzdá poslaneckého
mandátu nebo ho ztratí, anebo, že zůstávaje
poslancem, se vzdá členství v kontrolním
orgánu. Bude jistě zájmem dané sněmovny,
aby volbou doplnila počet svých členů
kontrolního orgánu na čtyři. Jeví
se však účelné umožnit kontrolnímu
orgánu činnost i v době, kdy v dané
sněmovně jsou jeho členy pouze tři
poslanci, protože k volbě chybějícího
člena může dojít až po několika
týdnech nebo i měsících.
Celkový počet osmi členů kontrolního
orgánu považujeme za optimum ve smyslu kompromisu.
Z hlediska ochrany státního tajemství, utajování
činnosti Federální bezpečnostní
informační služby a škodlivých
až zhoubných následků prozrazení
utajovaných skutečností by bylo vhodné,
aby kontrolní orgán měl minimální
počet členů, podle mého osobního
názoru dva až tři. Takto nízký
anebo jen o něco málo vyšší počet
členů kontrolního orgánu by však
byl málo vhodný z hlediska politického rozložení
sil v parlamentu, zejména pokud by příští
parlament měl být politicky homogennější,
případně téměř takzvaně
jednobarevný.
Vím, že tato eventualita je mnohem méně
pravděpodobnější než eventualita
parlamentu naopak pestrobarevnějšího, nicméně
ji nemůžeme ve svém rozhodování
zcela pominout. Mezi členy kontrolního orgánu
bude pochopitelně existovat i vazba vzájemné
kontroly mezi nimi samými. Při rozhodování
ve výborech branných a bezpečnostních,
které se provádělo hlasováním
o jednotlivých počtech, byl nakonec zvolen počet
osm, přičemž počet šest se umístil
na druhém místě.
Výbory branné a bezpečnostní jsou
toho názoru, že počet členů kontrolního
orgánu by měl upravovat zákon, v daném
případě předkládaný
zákon, neboť právě tento počet
má významnou funkci při činnosti kontrolního
orgánu. Kdybychom přesunuli rozhodování
o počtu členů kontrolního orgánu
do rozhodování o usnesení, jímž
sněmovny upraví způsob volby a odvolávání
členů kontrolního orgánu, kdyby toto
naše rozhodování nebylo těsně
spjato s myšlenkou na funkčnost a operativnost kontrolního
orgánu a kdyby se ubíralo spíše směrem
zajistit té či oné politické straně,
politickému hnutí, či volební koalici
účast na práci kontrolního orgánu
prostřednictvím člena strany či hnutí,
mohlo by se stát, paní a pánové, že
bychom sice utvořili politicky tzv. "spravedlivě"
členěný kontrolní orgán, který
by však byl nefunkční, protože by byl
příliš početný.
V současné době je registrováno v
Kanceláři Federálního shromáždění
čtrnáct poslaneckých klubů. Tři
z nich jsou navíc složeny ze dvou politických
subjektů. Příští parlament může
být ještě pestřejší než
sedmnáct současných stran a hnutí.
V rozpravě výborů branných a bezpečnostních
byla vyslovena naděje, že i když bude na základě
spolupůsobení poslaneckých klubů a
politického grémia přihlíženo
při volbě členů kontrolního
orgánu i k politickému rozvrstvení parlamentu,
zvolí poslanci obou sněmoven do tohoto orgánu
především ty své kolegy a kolegyně,
kteří požívají jejich největší
důvěru z hledisek obecně lidských.
Odstavec 3 § 5 určuje, že pokud navrhovaný
zákon nestanoví jinak, vztahují se na působnost
a jednání kontrolního orgánu a na
práva a povinnosti jeho členů přiměřeně
ustanovení § 90 až § 92 zákona o
jednacím řádu Federálního shromáždění,
tedy ustanovení upravující působnost
vyšetřovací komise.
Tato úprava nebyla v původním návrhu
(tisk 471) obsažena. Nová dikce: "Pokud tento
zákon nestanoví jinak..." se vztahuje jednak
na ta oprávnění kontrolního orgánu,
která jsou upravena v § 6 a v § 7 (tisk 654),
jednak na úpravu povinnosti členů kontrolního
orgánu podle § 34 (tisk 654).
Tyto odlišnosti od jednacího řádu nejsou
však v rozporu s žádným ustanovením
jednacího řádu, upravují pouze práva
a povinnosti jinak. Jednací řád Federálního
shromáždění jako zákon Federálního
shromáždění je právním
předpisem stejné právní síly
jako předkládaný zákon o Federální
bezpečnostní informační službě
a o používání zpravodajských
prostředků.
Předběhnu a řeknu, že v rozporu s jednacím
řádem Federálního shromáždění
není ani navrhované usnesení podle tisku
č. 660. Jestliže pak nyní § 5 odstavec
2 určuje, že kontrolní orgán je osmičlenný,
je nutno použít § 90 odstavec 4 zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění pouze přiměřeně.
V tomto § 90 odstavec 4 se totiž uvádí,
že pro volbu členů komisí, v našem
případě tedy členů kontrolního
orgánu, platí § 12 jednacího řádu
Federálního shromáždění
obdobně.