Zvláštním oddílem návrhu zákona
je hlava III., o používání zpravodajských
prostředků. Jak už jsem říkala
ve všeobecné části na začátku,
neexistuje snad ve světě stát, jehož
zpravodajské služby by tyto prostředky nepoužívaly.
Používání těchto prostředků
bude probíhat mimo trestní řád. Tento
návrh proto komplexně upravuje jejich použití.
Použití této techniky je krajní možností
a je možné pouze po předchozím svolení
prokurátora.
V hlavě IV. je jasně vyjádřen způsob
vedení evidencí. Dále se návrh zabývá
vztahy Federální informační služby
k dalším orgánům a k orgánům
státu správy. Navrhujeme zde také řešení
vypořádání se s jednotlivými
osobami, kterým bude v souvislosti s Federální
bezpečnostní informační službou
způsobena újma. Jsme přesvědčeni
o tom, že příslušníci Federální
bezpečnostní informační služby
se nemohou politicky angažovat vzhledem ke specifičnosti
zaměření této služby.
V posledním paragrafu navrhujeme účinnost
zákona od 1. července. V tisku 654, který
jste dostali ve znění návrhu výborů
branně bezpečnostních, jsou určité
změny proti původnímu návrhu v tisku
č. 471, tj. návrhů navrhovatele. Jako navrhovatelé
jsme s většinou pozměňovacích
návrhů výborů branně bezpečnostních
vyslovili souhlas. Tam, kde se naše návrhy nesjednotily,
se připojujeme k variantě jedna předloženého
tisku č. 654.
Zřízení Federální bezpečnostní
informační služby nevyvolá nároky
na bilanci pracovních sil, ani požadavky na státní
rozpočet, neboť z federálního ministerstva
vnitra bude vyčleněna po schválení
návrhu tohoto zákona pouze příslušná
část finančních prostředků.
Vzhledem k závažnosti návrhu o potřebě
práce Federální bezpečnostní
informační služby pro bezpečnost našeho
státu žádáme vážené
sněmovny Federálního shromáždění,
aby byl návrh tohoto zákona přijat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Návrh bol prikázaný k prejednávaniu
výborom branným a bezpečnostným a
výborom ústavnoprávnym oboch snemovní.
Menované výbory predkladajú návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov v tlači
č. 654. Súčasne predkladajú pre informáciu
svoje uznesenie pod číslom 111 zo dňa 25.2.1991.
Spravodajskými správami boli poverení poslanci
Albert Černý zo Snemovne ľudu a Petr Uhl zo
Snemovne národov. Ako prvý vystúpi spravodajca
poslanec Petr Uhl.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Uhl: Pane předsedající, paní a
pánové, ve smyslu § 39 odstavec 4 zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění pověřili předsedové
sněmoven výbory branné a bezpečnostní,
aby shrnuly výsledky projednávání
návrhu zákona o Federální bezpečnostní
informační službě a o používání
zpravodajských prostředků (tisk 471) a předložily
své stanovisko společné schůzi sněmoven
spolu s návrhem usnesení Sněmovny lidu a
Sněmovny národů.
Podle § 45 odstavec 4 zákona o jednacím rádu
Federálního shromáždění
určily branné a bezpečnostní výbory
za zpravodaje Sněmovny lidu Alberta Černého
a za zpravodaje Sněmovny národů mne. Předkládáme
vám tímto návrh výborů branných
a bezpečnostních na usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů podle tisku č.
654 a jménem těchto výborů vám
doporučujeme, aby Sněmovna lidu a Sněmovna
národů přijala předložený
návrh tohoto zákona ve znění, které
je obsaženo v tisku 654 a které je výsledkem
projednávání návrhu v našich
výborech s přihlédnutím k doporučením
dalších ústavních orgánů,
zvláště pak ústavně právních
výborů Federálního shromáždění.
Zpravodaj Sněmovny lidu Albert Černý vás
ve druhé části zpravodajského odůvodnění
předkládaného návrhu výborů
branných a bezpečnostních bude informovat
o tom, jaká stanoviska zaujaly k návrhu zákona
výbory České národní rady a
Slovenské národní rady, vláda České
a Slovenské Federativní Republiky a výbory
ústavně právní Federálního
shromáždění. Bude vás informovat
rovněž o odstranění rozporů mezi
našimi výbory, které jako výbory pověřené
vám návrh předkládají a výbory
ústavně právními Federálního
shromáždění, jakož i o těch
rozporech, které se dodatečným jednáním
ve smyslu § 45 odstavec 5 zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění
odstranit nepodařilo.
Dovolte mi, paní a pánové, abych stručně
popsal historii vzniku návrhu zákona o Federální
informační službě.
Původní návrh zákona zpracovávaný
vládou České a Slovenské Federativní
Republiky vloni v létě nebyl Federálnímu
shromáždění předložen a
zákonné iniciativy se ujali čtyři
poslanci Federálního shromáždění,
a to Jiří Pospíšil, poslanec Sněmovny
lidu a poslanci Sněmovny národů Pavel Dostál,
Štefan Glezgo a Jana Petrová. Jejich původní
návrh byl v listopadu loňského roku přikázán
našim výborům, a ty projednaly počáteční
ustanovení paragrafového znění tohoto
návrhu. Navrhovatelé však tento návrh
stáhli a nahradili ho návrhem novým, který
je obsažen v tisku č. 471 a ke kterému byl
vypracován návrh našich výborů,
predkládaný tiskem č. 656.
Návrh, který je předkládán
nyní, se odlišuje od původního návrhu
zejména ve dvou oblastech. V novém návrhu
je značně zeslabena vazba Federální
bezpečnostní informační služby
na vládu České a Slovenské Federativní
Republiky a povšechné ustanovení o kontrole
této služby Federálním shromážděním,
upravované v původním návrhu pouze
odkazem na budoucí právní předpis,
je nyní rozvedeno do ustanovení, která tuto
kontrolu zpravodajské služby upravují mnohem
podrobněji.
V nové verzi návrhu pak došlo k celé
řadě věcných i legislativních
úprav, které jako zpravodaj hodnotím jako
změny prospěšné a v některých
případech nutné. Z věcných
změn se zmiňuji pouze o zúžení
rozsahu působnosti zpravodajské služby o oblast
nedovolené výroby, držení a rozšiřování
drog. Zahraniční zkušenosti i domácí
praxe ukázaly, že tato oblast má být
svěřena Federální kriminální
policii. Do federální působnosti a nikoliv
do republikové, tato trestná činnost patří
ve smyslu § 1 písm. c) zákona č. 384/1971
Sb., o vymezení působnosti České a
Slovenské Federativní Republiky ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Federální bezpečnostní informační
služba se bude zabývat získáváním,
soustřeďováním a vyhodnocováním
informací potřebných k odhalování
trestné činnosti, související s nedovolenou
výrobou, držením a rozšiřováním
drog jen tehdy, bude-li tato činnost spojena s terorismem
organizovaným v mezinárodním měřítku,
popř. s jinou oblastí působnosti Federální
bezpečnostní informační služby
podle § 2 předkládaného návrhu
zákona.
Výbory branné a bezpečnostní získaly
odborný základ pro posuzování předkládaného
návrhu zákona, zejména pravidelným
stykem s ministrem vnitra České a Slovenské
Federativní Republiky a dvěma řediteli bývalého
Úřadu na ochranu ústavy a demokracie Jiřím
Müllerem a Jiřím Novotným, který
se v prosinci minulého roku - po zrušení Úřadu
a založení Federální informační
služby - stal ředitelem této služby.
Federální informační služba je
dosud složkou federálního ministerstva vnitra,
v jejímž rámci se konají přípravné
práce pro skutečnou činnost zpravodajské
služby a nemůže - nemajíc ke své
činnosti zákonného podkladu - využívat
zpravodajské techniky, kterou návrh předkládaného
zákona předpokládá k zajištění
její činnosti. Používání
zpravodajské techniky je de facto omezeno na sledování
a kontrolu telefonických hovorů a listovních
zásilek v těch případech, kdy v rámci
trestního stíhání, byť by jen
i ve věci, prokurátor vydá k odposlouchávání
telefonických hovorů a ke kontrole zásilek
povolení. Jiné zpravodajské techniky použít
zatím nelze, stejně tak se nepoužívá
pomoci osob, které by utajovaným způsobem
jednaly ve prospěch Federální informační
služby, tedy tzv. agentur. Ani současné používání
krycích dokladů není zákonem upraveno
a nelze setrvávat ve stavu, kdy podle názoru některých
odborníků jejich používání
není v rozporu s ustanovením § 158 a §
176 trestního zákona. Společenská
nutnost zákonné úpravy zpravodajské
služby, tedy i působnosti, právního
postavení, používání zpravodajských
prostředků a v neposlední řadě
její kontroly, je zřejmá.
Výbory branné a bezpečnostní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů ustanovily na základě
doporučení obou sněmoven Federálního
shromáždění přijatého
usnesením ze dne 19.9.1990 komisi ke kontrole Federální
informační služby. Ustavily ji až 25.
1. 1991 s tím, že podle mandátu výboru
branného a bezpečnostního se komise pokoušela
o kontrolu Federální informační služby
běžnými kontrolními prostředky,
přičemž se nezavazovala mlčenlivostí.
Během práce této komise - nejprve osmičlenné,
později devítičlenné - se ukázalo,
že kontrola bez závazku mlčenlivosti není
de facto možná, a proto členové komise
dne 13. 3. 1991 tento závazek učinili a seznámili
se blíže se strukturou Federální informační
služby a náplní její práce. Albert
Černý a já v této komisi působíme.
Zkušenosti členů komise příznivě
ovlivnily projednávání návrhu zákona
v našich výborech. Vzhledem k názorům,
které - mnohdy ve zkreslené a senzace vyvolávající
podobě - prostřednictvím sdělovacích
prostředků pronikly i na veřejnost, považovali
jsme rovněž za nutné, a to jak při práci
komise, tak při projednávání návrhu
zákona ve výborech zabývat se otázkou
údajných různých koncepcí působnosti,
právního postavení, náplně
práce a kontroly Federální informační
služby. Považovali jsme proto za nutné pozvat
na jednání výborů branných
a bezpečnostních o návrh zákona Jiřího
Müllera, a to v jeho funkci předsedy výboru
petičního, pro právní ochranu a bezpečnost
České národní rady, a také
předsedu výboru branného a bezpečnostního
Slovenské národní rady pana Javorského,
který se však na naše jednání nedostavil,
už také proto, že to byl právě
Jiří Müller, který jako tehdejší
ředitel Úřadu na ochranu ústavy a
demokracie se zúčastnil jednání našich
výborů v listopadu loňského roku,
kdy jsme projednávali původní návrh
zákona, předložený iniciativní
skupinou poslanců.
I když se k tomu výbory branně bezpečnostní
jako celek svým usnesením nevyjádřily,
konstatujeme jako zpravodajové, že veřejně
traktovaná interpretace, že původní
koncepce Úřadu na ochranu ústavy a demokracie
byla koncepcí instituce na vládě nezávislé
a podrobené parlamentní kontrole, zatím co
nová koncepce obsazená v předkládaném
zákoně vytváří z Federální
bezpečnostní informační služby
instituci na vládě závislou a oslabenou parlamentní
kontrolou, je interpelace nepravdivá, a že z prostého
srovnání původního návrhu z
listopadu 1990 a návrhu, který je vám, paní
a pánové, předkládán nyní
plynně v obou směrech, tedy v oblasti vztahu zpravodajské
služby a vlády i v oblasti kontroly zpravodajské
služby tendence právě opačná.
Vztah k vládě je slabší, jakkoliv je
konkretizován, a kontrola je naopak zdůrazněna,
a to opět konkretizací ustanovení, kterými
je upravována.
Zůstávají však pochybnosti, vyjadřované
např. i na půdě výborů ústavně
právních. Tyto pochybnosti byly rovněž
tiskem zveřejněny. Nestane se, po faktické
delimitaci technických služeb a sledovací správy
od bývalého Úřadu pro ochranu ústavy
a demokracie do pravomoci federálního ministerstva
vnitra z nově vytvářené Federální
bezpečnostní informační služby
neživotný orgán bez vlastní technické
a materiální základny, závislý
na federálním ministerstvu vnitra, protože
závislý na jeho technických prostředcích,
a tím i ministerstvem kontrolovaný? Takové
nebezpečí, paní a pánové, jistě
hrozí. Záleží však na nás,
poslankyních a poslancích Federálního
shromáždění, zda vhodným způsobem
určíme v rozpočtu finanční
prostředky Federální bezpečnostní
informační služby na straně jedné
a tzv. technické divizi federálního ministerstva
vnitra na straně druhé. Záleží
na nás, jak budeme využití těchto finančních
prostředků prostřednictvím svého
kontrolního orgánu kontrolovat a jak sami budeme
využívat ustanovení podle § 4 odstavec
3, podle něhož je ředitel Federální
bezpečnostní informační služby
odpovědný Federálnímu shromáždění.
Dosavadní nutné vazby mezi federálním
ministerstvem vnitra a Federální informační
službou, která je ostatně dosud organickou
součástí tohoto ministerstva, což nemůže
zabezpečit její utajení, jsou přirozené,
a jako členové kontrolní komise našich
výborů můžeme odpovědně
prohlásit, že vůle k odloučení,
a to nejen zákonnému, ale i faktickému, zpravodajské
služby od federálního ministerstva vnitra existuje
jak u příslušníků této
služby, tak u vedení federálního ministerstva
vnitra.
Osamostatňování se Federální
informační služby, resp. Federální
bezpečnostní informační služby
od federálního ministerstva vnitra i po stránce
technické je postupný proces a my můžeme
pouze konstatovat, že základy tohoto procesu byly
položeny již nyní, před přijetím
předkládaného zákona a v očekávání,
že přijat bude. Z povahy věci pak plyne, že
jsouce vázáni mlčenlivostí, nemůžeme
vám, paní a pánové, poskytnout podrobnější
informace.
Od 29.4. do 23.5.1991 jednaly výbory branné a bezpečnostní
Sněmovny lidu a Sněmovny národů po
devět dnů o návrhu předkládaného
zákona, projednáváním strávili
několik desítek hodin. Nebylo v silách zpravodajů
statisticky zachytit počet pozměňovacích
návrhů, kterých bylo mnoho desítek.
Celému projednávání byl přítomen
zástupce navrhovatelů poslanec Jiří
Pospíšil, části projednávání
další navrhovatelé - poslanec Pavel Dostál
a poslankyně Jana Petrová, která se pro nemoc
účastnila práce až při posledních
dvou jednacích dnech.
Značné části projednávání
byl přítomen rovněž zpravodaj výborů
ústavně právních Federálního
shromáždění - poslanec Tomáš
Kopřiva. Kromě již zmíněného
Jiřího Müllera, který se zúčastnil
projednávání při dvou jednacích
dnech, byli na našich schůzích přítomni
i experti: pracovnice legislativního odboru Federálního
shromáždění JUDr. Havlová, dr.
Sládek, ředitel Archívní správy
Českého ministerstva vnitra a další.
Po celou dobu projednávání byl přítomen
ředitel Federální informační
služby Jiří Novotný a po značnou
část jednání rovněž ministr
vnitra České a Slovenské Federativní
Republiky Ján Langoš.
K pozměňovacím a doplňovacím
návrhům probíhala ve výborech obsáhlá
diskuse, v níž se vyjadřovali hosté
a predevším navrhovatel. Nebyl, a to považuji,
paní a pánové, za zvláště
důležité, přijat žádný
pozměňovací nebo doplňující
návrh (až na varianty, o kterých promluvím
později a o kterých se zmiňovala navrhovatelka),
s nímž by navrhovatel nesouhlasil a který by
vyvolal námitky přítomného ředitele
Federální informační služby nebo
ministra vnitra.
Dovolte mi, abych vyjádřil své uspokojení
poslance nad průběhem konstruktivní diskuse
v našich výborech, kdy jakoby se zdálo, že
poslanci našich výborů nepatří
do žádných politických stran a seskupení
a jsou vedeni při diskusi a při rozhodování
o návrzích, jakož i o konečném
znění návrhu zákona, jedinou myšlenkou:
zřídit zpravodajskou službu československé
federace, která by byla účinná a prospěšná
naší společnosti, které by nebylo možno
zneužít a jejíž rozsah činnosti
a způsoby práce minimálně zasahují
do základních lidských práv, a to
výhradně způsobem, který není
v rozporu s Listinou základních práv a svobod.
Závěrečné usnesení, jímž
výbory branné a bezpečnostní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů přijaly návrh
podle tisku č. 654, přijal výbor branný
a bezpečnostní Sněmovny lidu jednomyslně
a ve výboru branném a bezpečnostním
Sněmovny národů pro ně hlasovali všichni
poslanci až na poslance László Rajczyho, který
byl proti.
Veškerá doporučení, uvedená v
příloze usnesení č. 127 výborů
ústavně právních Sněmovny lidu
a Sněmovny národů byla při projednávání
návrhu zákona iniciativně předložena
výborům branným a bezpečnostním
jako pozměňovací a doplňující
návrhy. Většina z nich byla do Konečného
znění schváleného našimi výbory
pojata. Pokud jde o doporučení výborů
České národní rady a federální
vlády, byla některá předložena
rovněž formou pozměňovacích návrhů
a část z nich byla našimi výbory přijata.
Na všechny ostatní jsme jako zpravodajové upozornili
jako na možnost a konala se k nim rozprava. Podrobněji
vás bude informovat zpravodaj Sněmovny lidu poslanec
Albert Černý.
Dovolte mi, paní a pánové, abych stručně
probral výsledky práce výborů branných
a bezpečnostních a zdůvodnil závěry,
ke kterým jsme dospěli. Provedu srovnání
poslaneckého návrhu, který máte v
tisku č. 471 a návrhu našich výborů
v tisk č. 654.
Výbory branné a bezpečnostní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů se po obsáhlé
diskusi přiklonily svým většinovým
stanoviskem k názvu Federální bezpečnostní
informační služba, viz § 1 odstavec 1,
a to ve shodě s návrhem podle tisku č. 471.
Ve shodě s výbory ústavně právními
však doporučuji, aby legislativní zkratka Federální
bezpečnostní informační služba
zněla "Federální informační
služba", a to pro zaměnitelnost iniciál
původně navrhované Federální
služby (FS) s iniciálami Federálního
shromáždění v jazyce českém.
Otázkou, zda nadále užívat zkratky "FBIS"
z plného názvu nebo zkratky "FIS" z legislativní
zkratky, se výbory branné a bezpečnostní
nezabývaly.
Původní označení Federální
bezpečnostní informační služby
jako státního orgánu České
a Slovenské Federativní Republiky bylo, na základě
doporučení vlády České a Slovenské
Federativní Republiky, nahrazeno označením
Federální bezpečnostní informační
služby za zpravodajský orgán České
a Slovenské Federativní Republiky. Je přitom
nepochybné, a shodují se na tom zástupci
všech orgánů, které se účastnily
rozpravy, a také přizvaní experti, že
tato nová formulace odstavce 2 § 1 neumožňuje
jiný výklad, než že Federální
bezpečnostní informační služba
je státním orgánem, a to státním
orgánem československé federace.
Vzhledem k následující úpravě,
zejména v § 4 předkládaného návrhu
zákona, zabývaly se výbory branné
a bezpečnostní problémem, zda Federální
bezpečnostní informační služba
je ústředním orgánem státní
správy československé federace. Tento problém
souvisí s postavením Federální bezpečnostní
informační služby vůči federální
vládě, jak o něm ještě pohovořím.
Z hlediska základního dělení státní
moci na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní
(rozhodčí) je nepochybné, že Federální
bezpečnostní informační služba
patří do druhé skupiny státních
orgánů.
Její specifičnost je v tom, že jde o tajnou
službu, kde vazby její podřízenosti
vůči nadřízeným státním
orgánům musejí být upraveny tak, aby
Federální bezpečnostní informační
služba mohla utajovaným způsobem pracovat,
a zároveň aby společnost byla chráněna
před případným porušováním
anebo nadužíváním zákona jejími
pracovníky.
Zároveň je třeba přihlédnout
k tomu, že Federální bezpečnostní
informační službě se nepřiznávají
typické policejní pravomoci z oblasti policejního
výkonu, tedy pravomoci ve smyslu trestního řádu.
Její pravomoc je omezena na získávání,
soustřeďování a vyhodnocování
informací v přísně vymezeném
rozsahu podle § 2.