Pátek 24. května 1991

Dále se domníváme, že odst. 3 by bylo třeba celý přepracovat; kolegové přijdou s konkrétním návrhem, nebo už ho předložili, kde se uvádí, že je třeba apelovat na vládu, aby urychlila přípravu zákona, - specifikuje se zadání, které jsme učinili formálně na minulém zasedání a dali ho do svého usnesení - a na základě tohoto zákona postupovat dále při práci s materiály Státní bezpečnosti.

Co se týká samotných zaměstnanců bývalé StB, toho se týká bod 3 d) navrhovaného usnesení, domnívám se, že v předchozích debatách, zejména v debatách o návrhu zákona o ztrátě mandátu, navrhovatelé - iniciativní skupina poslanců - nakonec dospěla k velmi logickému závěru, že je nutno specifikovat, konkretizovat, kteří pracovníci bývalé Státní bezpečnosti, protože to byl rozsáhlý aparát, mají skutečně výrazný podíl nebo jsou jednoznačně kvalifikovatelní jako ti, co porušovali zákon. Držel bych se tedy toho okruhu nebo té specifikace, ke které dospěla iniciativní skupina poslanců, kde se říká - volně interpretuji - že jsou to ti pracovníci Státní bezpečnosti, kteří se podíleli na boji proti tzv. vnitřnímu nepříteli.

K bodu 3 b) navrhovaného usnesení, hovořil tady o tom kolega Uhl, zmínila se o tom v samém začátku svého stanoviska vláda, tedy bod, který se týká působeni bývalých pracovníků StB ve sdělovacích prostředcích. I já se domnívám, že by bylo třeba úsilí nebo negativní činnosti těchto lidí čelit, ale myslím, že to musíme dělat prostředky, které máme k dispozici a které si k dispozici vytvořit můžeme. Budujeme-li právní stát, musí to být v souladu s právem a všechny demokracie na světě toto řešeno mají. Uvedu to na konkrétním případu: Budeme-li mít pocit, že činnost těchto lidí se dotkla cti každého z nás, myslím nejenom nás, poslanců Federálního shromáždění, ale nás občanů, proto máme mít možnost nápravy dezinformací, které byly vysloveny a újmy, která nám tím byla způsobena. Zatím tomu tak, bohužel, není a náš tiskový zákon je nedokonalý a myslím si, a možná, že mi dáte za pravdu, že při takové dezinformaci, která by zakládala skutečně újmu občanovi a on měl možnost se domáhat nápravy i formou finančního odškodnění, že žádný z naších sdělovacích prostředků - a většina z nich bojuje na hraně o své přežití - by si nemohla dovolit pokutu, která je běžná v cizině a která by v našich podmínkách mohla být statisíce nebo dokonce milióny korun.

Takže je to otázka urychleného vypracování takové právní normy, která by řešila možnost ochrany cti každého z občanů tohoto státu, která by mohla být - eventuality tady jsou a příklady také - poškozena ve sdělovacích prostředcích.

Navrhuji tedy, aby Federální shromáždění do svého usnesení dalo bod, těžko v této chvíli říci přesně, jak by byl číslován, protože návrhů je celá řada, bod, který by zněl:

"Federální shromáždění žádá vládu, aby urychleně připravila návrh nového tiskového zákona."

Myslím, že vytvoření právního prostředí (a k němu by měla přispět i tato norma) by nás ochránilo před činností bývalých agentů StB nebo jejich pomocníků daleko lépe, než nabubřelé řeči, velké proklamace nebo případ navrhovaného velice sporného, mnou nepodporovaného celoplošného zveřejnění. Myslím, že Federální shromáždění má

možnost spíš demonstrovat svou sílu a sílu práva než svou slabost. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Petr Kučera. Nyní je přihlášen do rozpravy poslanec Bohumil Doležal, potom poslanec Josef Lux.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, obhájci vládního stanoviska se tu zabývali líčením neblahých událostí, které nastanou, když budou zveřejněny seznamy spolupracovníků Státní bezpečnosti. Z toho vyvozovali, že ve jménu takových nesporných společenských hodnot, jako je humanita, právní jistoty nebo dokonce liberalismus, je třeba zveřejnění zabránit. Já bych se rád na věc podíval z druhé strany - co se dá očekávat, resp. co se stane, když seznamy zveřejněny nebudou a když budeme i nadále improvizovat v této věci takovým způsobem, jako se improvizovalo dosud.

Lidé, kteří v minulosti spolupracovali se Státní bezpečností budou i nadále žít v napjatém očekávání, kdy to na ně praskne, nebo - v tom horším případě - kdy je začne někdo vydírat, pokud už nebudou pro nějakého vyděrače pracovat. Myslím si, že na nezveřejnění seznamu nijak podstatně nevydělají. Ale je tu druhá závažná skupina lidí, a to jsou vlastníci kompromitujících informací.

Celkem bych souhlasil s panem poslancem Uhlem, že bývalí pracovníci StB jsou z nich poměrně nejméně nebezpeční. Ale jsou tu zahraniční služby podobného charakteru, jako bylo StB. A pak jsou tu současné státní orgány, které mají k těmto informacím přístup. Budou tyto orgány (i jednotlivci v nich pracující) soustavně vystaveny takovému obrovskému pokušení těchto informací zneužít a využít ke svému prospěchu, ať už politickému, nebo, pokud jde o jednotlivce, ryze osobnímu? Nechtěl bych např. naši křehkou vládu soustavně vystavovat takovému pokušení.

Když seznamy neuveřejníme, nedá se počítat s ničím jiným, než, že informace, které by zveřejněním prosákly najednou, budou prosakovat díky lidskému faktoru, lidské nespolehlivosti postupně po mnoho měsíců, pro mnoho let. Vždy v okamžiku, kdy někdo neudrží jazyk za zuby nebo když se to někomu bude hodit do jeho politického krámu. Tady bohužel nemohu souhlasit s tím, co říkal pan poslanec Roman. Domnívám se, že zveřejní-li se seznam v úplnosti, je nebezpečí zmanipulovatelnosti daleko menší, než když se z něho vybírají jako rozinky postupně jednotlivé informace. Tímto postupným zveřejňováním bude celá naše společnost po měsíce a léta udržována v neurotickém napětí a v průběžné atmosféře honu na čarodějnice. Permanentní revoluce, ve které vlastně žijeme už rok a půl, se tím jen prohloubí a prodlouží. A já právě v jejím prohloubení a prodloužení vidím největší nebezpečí pro naši demokracii.

Zveřejnění seznamu agentů není podle mého názoru akt mravního odsudku nebo nějaké mravní očisty, nebo není jím v první řadě. Je to ryze praktické opatření, jehož cílem je odstranit s definitivní platností jedno významné ohnisko napětí v naší společnosti, toto napětí vybít. Proto podporuji návrh usnesení Federálního shromáždění v jeho původní podobě. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Bohumil Doležal, teď je připraven poslanec Josef Lux. Dále je přihlášen poslanec Jiří Soukup.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rok a půl po předání moci komunistickou stranou jsou pozice lidí upřednostňujících totalitu, nedemokracii a osobní moc v našem státě stále velmi silné. Do zastupitelských sborů se dostali jak z vůle svých voličů na kandidátce komunistické strany, tak, troufám si říct, proti vůli svých voličů na kandidátce Občanského fóra. Ještě pevnější postavení mají v hospodářské sféře. Tato situace se stává neudržitelnou. Nedělám si iluze, že kdyby se dostali opět k moci, že by nám opět nezačali vnucovat své představy, a to prostředky, které mají vyzkoušené. Jedním z nich, z prostředků moci, byla Státní bezpečnost a její agenturní síť. Právě obavy z návratu jejich moci a z důsledků z toho plynoucích vedou k úvahám, jak řešit tuto situaci.

Při minulé debatě i dnes jsme slyšeli mnoho osudů - osobní tragédie, slabost, vypočítavost, zištnost atd. Je třeba si položit základní otázku, co vlastně chceme. Všichni jisté chceme fungující společnost, prosperující hospodářství a právní stát. Domnívám se, že k tomu nepřispěje zveřejněni jmen spolupracovníků StB. Je ovšem naši povinnosti zajistit, aby tito lidé, tj. ti, kteří celou činnost řídili a využívali, ti, kteří za to byli placeni a zajišťovali chod tohoto obludného aparátu, i ti, kteří spolupracovali, nemohli nás všechny, celou naši společnost stáhnout zpět. Proto jménem poslanců Čs. strany lidové navrhuji, aby každý občan obdržel oznámení o případné pozitivní lustraci (doporučuji termín do 30. 9. 1991). Všechny materiály ohledně lustraci, aby byly komisionálně uloženy, zapečetěny, aby je obdržel Ústavní soud a tyto seznamy, aby byly konečné. To podtrhuji. Navrhuji uložit vládě, aby připravila návrh zákona, který by zajišťoval právo veřejnosti na informace o činnosti a vztahu kandidátů na poslance zákonodárných sborů, členů vlád, pracovníků ústředních orgánů statní správy, vedoucích pracovníků státních podniků a organizací, event. dalších instituci k Statni bezpečnosti. Tzn. pro vyjmenované funkce požadujeme nutnost výpisu z ministerstva vnitra a informaci o negativní či pozitivní lustraci a příslušnosti ke Státní bezpečnosti. Kromě toho by bylo morální (a veřejnost má právo to požadovat), aby spolu s agenty a spolupracovníky Státní bezpečnosti odešli z politického života a vedoucích hospodářských funkci i všichni ti, kdo měli kdykoliv v minulosti právo Státní bezpečnosti úkoly zadávat a výsledků její činnosti využívat. Máme za to, že se tato výzva týká minimálně všech bývalých vedoucích okresních a krajských tajemníků komunistické strany, pracovníků aparátu ústředního výboru komunistické strany a vedoucích hospodářských pracovníků, kteří byli v nomenklatuře těchto orgánů. Byli to přece oni, kvůli komu byly agenturní sítě budovány a informace získávány. Domníváme se, že musí být zajištěno právo veřejnosti znát informace o těchto osobách. Tzn. při ucházeni o vyjmenované funkce informovat o aktivitě v nomenklatuře KSČ. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Svůj příspěvek přednesl poslanec Josef Lux. Nyní je na řadě poslanec Jiří Soukup, dále je přihlášen poslanec Jaroslav Mlčák.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi zahájit svůj příspěvek k usnesení Komise pro vyšetřováni události l7. listopadu v této chvíli sdělením o zcela okrajové záležitosti.

Zhruba před třemi dny jsem si přečetl novinový článek poslance tohoto Federálního shromáždění, ve kterém bylo nastíněno jakési rozděleni pozic v našem parlamentu.

Podle tohoto článku je parlament rozdělen na dvě zhruba rovnocenná uskupení, a to na klub nelevicových poslanců a, cituji "zjevně prokomunistickou koalici". Tato dvě uskupení svádějí tuhý boj o utuženi nebo zvrat vývoje po 17. listopadu 1987.

V žádném případě zde nyní nehodlám polemizovat nebo komentovat toto poněkud absurdní tvrzení, ale rád bych nabídl jiné dělení, zvláště v situaci naší společnosti, než je dělení na levicové a nelevicové poslance a politické subjekty. Jsem přesvědčen, že všechny extrémní politické sily, které mají tendenci k totalitním formám moci, se vždy začaly projevovat porušováním zákonů. Vidím tedy dělítko mezi politickými stranami a poslanci demokratickými, s projevy dodržováni a úcty k právnímu řádu a k lidským právům a jejich respektování, a politické subjekty a poslance méně demokratické s menší tendencí k dodržování práva a s menší úctou k dodržováni lidských práv. Toto dělení v této chvíli považuji za velmi důležité, protože se domnívám, že svým voličům, kteří tady byli několikrát zmíněni, jsme na prvním místě slibovali vytvoření demokratického zřízení a někteří z nás možná až na místech dalších eventuální zveřejnění registrů svazků bývalé StB.

On totiž předpoklad, že zveřejněním registru znemožníme vydíratelnost, je rovněž poněkud absurdní. Po zveřejněni registru samozřejmě zůstanou údaje, kteří spolupracovníci shromažďovali a předávali, těmito údaji je možno dále disponovat a i těmi je možno vydírat. Uvádím to jen jako přiklad, že problematika je velmi složitá.

Podle priorit, o kterých jsem před chvílí mluvil, bych rád shrnul návrhy poslanců Občanského hnutí, které tady dnes zazněly. Budeme požadovat vypuštění odst. 2 c), odstavců 3 b), c) a d) z návrhu usneseni komise pro 17. listopad. Navrhuji nové zněni odst. 3 b) zhruba takto: "žádá vládu ČSFR, aby urychleně předložila návrh zákona o nakládáni s registry spolupracovníků bývalé StB a návrh novely tiskového zákona." Bylo tady už řečeno, že nebezpečí infiltrace do sdělovacích prostředků považujeme za velmi podstatné.

Podotýkám, že tyto návrhy se v žádném případě nevylučuji třeba s návrhem předloženým Občanskou demokratickou stranou a že já - a stejně tak jsem přesvědčen, že i ostatní poslanci Občanského hnutí - budou podporovat návrh ostatních politických subjektů, které tady byly předloženy a které mnohdy jsou prakticky ve schodě s tím, o čem jsem tady mluvil. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Jiří Soukup. Teď bude mluvit poslanec Jaroslav Mlčák, pokud je tady.

Poslanec SN J. Mlčák: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechtěl jsem vystupovat. Měl jsem takový pocit, že to, o čem dnes budeme jednat, by měla být velmi stručná a krátká záležitost, že by nám, poslancům Federálního shromáždění, měl být problém zcela jasný.

Slyšel jsem informaci, jak málo z nás se odhodlalo k tomu, abychom šli do Škrétovy ulice a prohlédli si materiály kompromitovaných osob. To považuji za důležitý moment. Jsem přesvědčen o tom, že komise si dala nesmírnou práci s těmi všemi materiály, které byly odtajněny. Minule při projednávání tohoto problému tady zaznělo mnoho námitek motivovaných lidskými právy, právním státem, dokonce křesťanským názorem atd. a já jsem předpokládal, že tedy všichni budou zvědaví na to, jak ty materiály skutečně vypadají a o co se skutečně jedná. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby aspoň polovina z nás se na materiály podívat šla, pak by vám muselo být jasno a dnešní diskuze už dávno mohla být skončena. (Potlesk.)

Když jsem tam viděl stohy spisů, nemohl jsem jinak než uvěřit, že ti příslušníci StB si nedávali takovou práci jen pro to, že z toho měli jen jakési potěšení, ale nabyl jsem přesvědčení, že se skutečně o něco podstatného jednalo. Tento názor si mohli udělat všichni, kteří se v těch materiálech mohli probrat.

Teď ale v našem parlamentu dochází k tomu - a to mě kapku děsí - že vystoupí jeden z těch lidí a dokonce si nechá odhlasovat prodlouženou lhůtu ke svému vystoupení. A tento parlament mu ji už podruhé dá. Tak to mě kapku zaráží stejně jako fakt, že se materiály StB mohou ocitnout v soukromých rukou. Mám teď na mysli třeba pána Demikáta, ale sám mám zkušenosti s tím, že různé materiály StB jsou v držení soukromé osoby. Divím se že to zatím nikoho až tak dalece neznepokojilo mnohem víc, než fakt, zda jsou či nejsou pravé, zda jsou důležité či nepodstatné, ale to, že to je vůbec možné.

Přede mnou už řada lidí řekla, že existují různé pokoutní seznamy, že mnoho lidí tuší - i já jsem toho přesvědčeni - že plošné odhalení všech osob zkompromitovaných jakoukoli spolupráci s StB je naprosto nutné. Tak jako materiály StB v držení soukromých osob, tak nikoho v tomto státě neznepokojuje třeba postup prokuratury, ministerstva spravedlností v odstraňování křivd, v provádění rehabilitací. Ze všech stran slyším stesky, že osmdesátiletým stařečkům je řečeno: máme tady toho moře, je nás málo, budeme rádi, když to bude hotové do konce století. Toto jsem si nevymyslel, to je skutečnost, kterou jsem dostal k dispozici. To nás neznepokojuje. To, že mezi námi sedí lidé, kterým byla prokázána spolupráce s StB, nikoho neznepokojuje, resp. mnohem míň než např. růžový tank.

Ta debata se protáhla, nebudu zdržovat. Můj návrh je přerušit tuto schůzi a hlasování o usnesení nechat na pokračování v úterý. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Mlčákovi. Technická poznámka, pan Dienstbier.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Já bych si dovolil jen krátkou poznámku. Chtěl bych říci, že obdivuji velice pana poslance Vlčáka, že poté, co do toho stohu nahlédl, má v tom tak jasno. Já to o sobě říci nemohu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Zřejmé jsme poslanci různého ražení. Ale kolega poslanec odpovídá sám.

Poslanec SN J. Mlčák: Já bych k tomu řekl jen pár slov, když kolega Dienstbier vystoupil. Chtěl bych říci, že kolega Dienstbier před chvilkou udělal takové gesto, kdy prostě rezignoval na svou účast v komisí. Zajímalo by mne, proč. Dověděl jsem se tolik, že v té komisi ani toho tolik moc neudělal. Takže i to je na zváženi. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nyní bych prosil pana poslance Kostyu, ale požádal mne poslanec Tichý, aby mohl ještě před ním přednést svůj příspěvek, protože je v časové tísni. Dovolíte pane poslanče? (Ano.) Prosím, poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromážděni, naše debata se soustřeďuje na to, v jakém rozsahu publikovat, jak a které lidi publikovat, a potom proč to udělat. Jsou zde názory různé - nikoho nepublikovat, leda jen co rozhodne soud, potom něco mírně, pak publikovat všechno a konečně publikovat nejen všechny spolupracovníky, ale i ty, kteří je řídili. Dál už by to asi nešlo.

Dnes je tedy opět den, kdy musíme velice dobře poslouchat. Poslouchal jsem, seč jsem mohl a v paměti mi uvízly tři okolnosti, o nichž si myslím, že by k rozhodování pomohly. První se týká otázky práva na obhajobu. Jsem dalek toho, abych někomu bral právo na obhajobu. To skutečně není právní stát, který by toto dělal. Dovolte mi ale říci, že ani ten stát není právní, který také bere právo na obžalobu. A jestli dovolíte, zde ani žádná obžaloba nemohla zaznít. Cit pro symetrii je tedy zde silně namáhán, když jsme dali příležitost k tomu, aby se zde hájili ti, kteří byli označeni, měla by zde zaznít i obžaloba. Bohužel, nemůže. Pak bychom získali zřejmě jiný názor.

Tou druhou okolnosti je otázka, zda to, že agentem byl, nebo nebyl může rozhodnout jenom soud. Je to možné. Pravděpodobně soud k tomu bude mít více možnosti, důvodů, atd. A bude zvažováno pro i proti, což zde nebylo možná všude učiněno. Nicméně dovolte mi položit také proti otázku: když může rozhodnout jen soud, proč tady ti vážení páni poslanci přednášeli tak plamenně své obhajoby? To nebylo určeno soudu, to bylo určeno někomu jinému. To tedy zase porušuje cit pro symetrii, cit pro logičnost.

Konečné třetí věc, která mne vede k vystoupení, to je vlastní poznáni. Patřím k těm, kteří se s podklady seznámili, aby si mohli učinit alespoň zčásti, byť samozřejmě nedokonalý obrázek o některých okolnostech. Jeden z jmenovaných agentů zde rozšiřoval svůj spisek, ve kterém uváděl, jak svého řídícího pracovníka potkal v samoobsluze atd. Nebudu to rozšiřovat. Mohl jsem si tam přečíst výpověď tohoto řídícího pracovníka a poznat, že tomu bylo jinak. Domnívám se, že toto poznáni by nemělo být skutečně odepíráno právě těm, kteří rozhodují, že zde mohou tito lidé sedět, to znamená právě voličům. Otázka je samozřejmě, v jakém rozsahu.

A nyní k otázce, proč to udělali. Důvod zde nebyl ještě dostatečně řečen. Jestliže chceme opravdu vytvořit funkční demokracii, pak funkční demokracie spočívá zejména na tom, že do jejího vedení lidé soutěží, že se vybírají. Kdybychom tak diskvalifikovali možnost tohoto výběru lidí do čela demokracie, tak bychom asi právě udělali jednu z některých chyb, které prováděla minulá totalita. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Tichému. Nyní promluví poslanec Kostya. Poslední přihlášený je pan Jiří Ruml.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, přesto že některým kolegům je již všechno jasné, volali po tom, abychom již přestali a konečně hlasovali, dovolím si vás zdržet několika větami, které navíc některým se budou zdát, že nesouvisí s tím, co dnes projednáváme, ale ujišťuji vás, že pouze zdánlivě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP