Nejprve k případu pana doktora Michálka -
pokládáme tento případ za tragický,
lidsky i politicky a nikdo z nás se neodvažuje posuzovat
míru viny, která na panu doktorovi Michálkovi
eventuálně lpí, poněvadž nikdo
z nás nemůže odpovědně prohlásit,
jak by se zachoval potom, co pan doktor Michálek prožil
a v situaci a pod tlakem, pod jakým byl.
Nicméně - a tady navazuji na slova předřečníkova
- nicméně nám není znám žádný
tlak, pod kterým by pan doktor Michálek byl v době,
kdy přijal kandidaturu za poslance Federálního
shromáždění, není nám
znám žádný tlak, pod kterým by
pan doktor Michálek byl v době, kdy přijal
kandidaturu za poslance Federálního shromáždění,
není nám znám žádný tlak,
pod kterým by podepisoval souhlas s lustracemi a prohlášení,
že neměl nikdy nic společného se Státní
bezpečností, není nám znám
žádný tlak, pod kterým by pan doktor
Michálek byl přinucen odmítnout výzvu
našeho nejvyššího stranického orgánu,
aby se včas vzdal mandátu a zabránil tak
zveřejnění svého jména a své
skandalizace osobní a skandalizaci politických záměrů
naší strany, která je s tím nutně
spjata. Proto tedy, bohužel, musím konstatovat, že
Křesťansko-demokratická strana nadále
nepokládá poslance Michálka za poslance,
který se řídí její základní
politickou linií a v tomto ohledu nemůže ani
za jeho dnešní vystoupení, ani za jeho případná
vystoupení další přebírat odpovědnost.
Opakuji, požádali jsme ho a vyzvali jsme ho, aby se
svého mandátu vzdal. Domnívám se,
že bylo nešťastné, velmi nešťastné,
že tak neučinil.
Pokud jde o návrh usnesení - naše stanovisko
zůstává jasné. Nebude zde opakovat
argumenty, které jsem zde přednášel
již v lednu a které jsem od té doby již
několikrát opakoval, proč se domníváme,
že plošné zveřejnění prokazatelných
a prokázaných tajných spolupracovníků
Státní bezpečnosti je jediným řešením,
které může ozdravit tuto společnost
a vytrhnout ji z velmi komplikované situace, která
se jinak povleče dlouhá léta, nebo dokonce
desetiletí. Proto křesťansko - demokratičtí
poslanci plně podporují návrh usnesení
tak, jak byl předložen vyšetřovací
komisí 17. Listopadu, včetně doplňků,
které zde předložili zástupci Křesťansko
- demokratického hnutí.
Jako svojí osobní poznámku na závěr
bych chtěl jenom dodat, že dnes se nerozhoduje mezi
tím, jestli lustrace zastavit, riskovat eventuální
rozkladné nebo demokratickému státu nepřátelské
další působení těchto bývalých
agentů a tajných spolupracovníků,
nebo jestli jejich jména zveřejnit, nýbrž
se rozhodujeme mezi tím, zda na základě aktů
vlády a Federálního shromážděni,
aktů, podložených příslušnými
zákonnými normami, provedeme kulturní a v
souladu se zákonem realizovanou očistu našeho
veřejného života, nebo jestli ponecháme
věci volný průběh, budeme riskovat
desítky a stovky dalších lustračních
afér v každé krizové chvíli,
protože - ať si nikdo nedělá iluze - tento
proces už nelze zastavit. Příliš mnoho
lidi i z oficiálních státních orgánů
i z druhého břehu, ať už jsou to bývalí
estébáci nebo zahraniční služby,
nebo co já vím, kdo ještě všechno,
příliš mnoho lidi je do věci zasvěceno.
K tomu zveřejnění nakonec stejně tak
či onak dojde a my už teď opravdu nestojíme
před volbou zastavit nebo nezastavit, nýbrž
stojíme před volbou provést zákonným
způsobem nebo nechat věci, ať tedy probíhají
mimo tento parlament, mimo vládu, mimo ústavní
orgány republiky. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec.:
Ďakujem. Ďalší v rozprave vystúpi
poslanec Emanuel Mandler. Pripraví sa poslanec Štern,
po ňom vystúpi poslanec Valko.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, poslanec Sokol z těchto
míst požádal liberálně smýšlející
poslance, aby zvážili důsledky výbuchu
hněvu a zlosti spojené před zveřejněním
jmen agentů a spolupracovníků StB, a to vše
přirovnal k jednání s příslušníky
německé a maďarské menšiny v roce
1945.
Nedá se nic dělat, ty věci byly připomenuty
a dány do této souvislosti. Já si jenom myslím
a jsem přesvědčen, že liberálně
smýšlející poslanci by neměli
srovnávat nesrovnatelné, a že bychom v žádném
případě neměli paušalizovat.
Víme opravdu o ukrutných činech proti německým
občanům po roce 1945. Ale my také dnes už
můžeme posoudit, co se stane lidem, jejichž jména
se zveřejní ze seznamu registru svazků. První
z nich byl, jak víme, pan poslanec Bartončík.
Podle mého názoru bylo jeho jméno zveřejněno
nekorektním způsobem, v době, kdy se tak
nemělo stát. Nicméně to nemění
nic na podstatě věci. Pan poslanec Bartončík
je dodnes naším kolegou a má, alespoň
na Moravě, velkou popularitu. Druhý byl, nemýlím-li
se, pan poslanec Bárta. Ten tady hovoří a
má popularitu velkou. Mezi dalšími byl pan
poslanec Kavan. Odvážil se to, co já bych se
v žádném případě dnes
neodvážil, požádat o prodloužení
řečnického termínu. Nevím,
ke komu by byly tyto sněmovny tak štědré,
pokud jde o čas.
On si pan poslanec Kavan sice stěžoval na nepřízeň
sdělovacích prostředků. Nevím,
jestli zdejších, nebo zahraničních.
My a naše celá strana mu po této stránce
můžeme závidět.
Dále bych mohl pokračovat, ale mně šlo
o to, že opravdu, jak se jednalo, nekorektně a mnohdy,
jak jsem řekl, jak se jednalo ukrutně s příslušníky
menšin v době oné poválečné
nenávisti a zloby a to, co se děje dnes s odtajňováním
nebo zveřejňováním jmen spolupracovníků
StB, jsou dvě naprosto odlišné věci.
Dovolte mi, abych se zeptal neroste-li neuróza společnosti
snad také proto, že se našemu obyvatelstvu dostává
takovýchto neadekvátních srovnáni,
jak uvedl pan poslanec, a úděsných představ,
jak jsme to slyšeli už mnohokrát v hojné
míře to předvedl zvláště
pan poslanec Dostál. A potom, aby nebyla neuróza,
aby nerostla vysloveně na některých místech
hysterie. Ta není z podstaty věci, ta je ze strašení,
které tu je.
Dámy a pánové, stanovisko Liberálně
demokratické strany a jeho předsednictva zde vlastně
už uvedl ve svém stručném vystoupení
poslanec Doležal. Toto stanovisko je v podstatě totožné
s návrhem komise 17. listopadu. Na doplnění
bych chtěl toto. My bychom také podobně jako
poslanec Benda považovali argumenty proti publikování
všech pracovníků a agentů StB za aspoň
trochu závažné, kdyby existovala aspoň
teoretická možnost, jak tomuto zveřejnění,
a to zveřejnění pokoutnímu, zabránit.
Jenomže politiku nelze dělat bez morálky, ale
lze ji dělat bez iluzí, je jí třeba
dělat bez velkých iluzí, a proto, prosím,
kolegové, opravdu si někdo z vás dělá
iluze, že za 1,5 roku od 17. Listopadu 1989 neexistuje celé
množství pokoutních kopií seznamů
agentů a spolupracovníků? Opravdu si to někdo
myslí? A jestliže tedy existuje alespoň jedna
pak vás ujišťuji, že její majitelé
vítají každý den, každou hodinu,
kterou tyto sněmovny zdrží všeobecné
publikování seznamu pracovníků a agentů
StB. Děkuji za pozornost. (Potlesk)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Mandler. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Štern.
Poslanec SN J. Štern: Pane předsedající,
dámy a pánové, jsem pověřen
poslaneckým klubem Občanské demokratické
aliance vystoupit s následujícím návrhem
na nové znění bodu 3 c) usnesení Federálního
shromáždění. Navrhujeme dosavadní
znění tohoto bodu změnit a nahradit touto
formulací. "Federální shromáždění
žádá" - a teď bude bod 3 c) - "vládu
České a Slovenské Federativní Republiky,
aby do připravované právní úpravy
nakládáni s osobními daty občanů
zahrnula možnost přístupu každého
občana na jeho žádost k jeho základním
údajům z evidence zájmových osob bývalé
StB." To je náš návrh.
Zdůvodněni: Za prvé chápeme důvody
původního návrhu tohoto bodu na zveřejněni
všech agentů StB. Domníváme se však,
že plošná publikace spolupracovníků
StB, by ve svých důsledcích mohla Postihnout
i nevinné osoby, jako např. příbuzné,
shodně se jmenující, docházelo by
ke zmatkům.
Z tohoto důvodu plošnou publikaci nepovažujeme
za nejšťastnější řešení
toho, co chceme dosáhnout. Domníváme se,
že efektivní a právně korektní
ochrana společnosti před infiltraci agentů
StB do veřejných funkcí lze dosáhnout
zákonnou normou, která by vymezila okruh funkci
veřejného zájmu, u nichž mají
ti, kdo do těchto funkcí volí nebo jmenují,
právo vědět, zda kandidáti na tyto
funkce byli spolupracovníky nebo pracovníky StB.
Zde se shodujeme s návrhem bodu 5, který podalo
KDH. Jde o určité omezení práv osob
veřejného zájmu, které je zcela běžné
ve vyspělých státech.
Za druhé Federální shromáždění
usnesením č. 123 už u!ožilo vládě,
aby uvedený zákon o nakládáni s daty
občanů zpracovala. Tento zákon by upravil
konkrétní podrobnosti jako např., co jsou
to základní údaje z evidence StB, apod.
Za třetí tento návrh, který podáváme,
zahrnuje v sobě možnost očisty, tzn. v případě,
že byl občan nařčen ze spolupráce
s StB. V současné době jsme svědky,
že se nám takřka lavinovitě šíří
vzájemné obviňování nejen politiků,
ale i soukromých občanů ze spolupráce
s StB. Je to výborná zbraň, jak se dá
nekalým způsobem něčeho dosáhnout.
Tímto bychom umožnil občanům se chránit.
Za čtvrté v našem návrhu vycházíme
z práva jednotlivého občana na přístup
k údajům, které o něm byly shromažďovány.
Tímto způsobem mu to chceme zabezpečit. To
považujeme za nejpodstatnější. Děkuji
za pozornost. (Potlesk)
Předsedající předseda SN M.Šútovec:
Ďakujem. To bol pán poslanec Štern, teraz prosím
poslanca Ernesta Valka.
Místopředseda SN E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, vážení hostia, dovoľte mi, aby som zaujal stanovisko k niektorým ustanoveniam predloženého návrhu vyšetrovacej Komisie 17. Novembra, tlač 657.
V prvom rade mám jednu poznámku týkajúcu
sa - je to skôr legislatívne technického charakteru.
Je treba si uvedomiť, že podľa súčasnej
právnej úpravy neexistuje termín odtajniť,
ale existuje "zbaviť povinnosti mlčanlivosti".
V tejto súvislosti navrhujem, aby v tomto zmysle boli uplatnené
všetky články navrhovaného zákona.
Vecne k samotnému bodu 2 c) dávam na uváženie,
a preto navrhujem vypustiť toto ustanovenie. Je nesporné,
že v súlade s § 16, zákona 102 z roku
1971 platnom znení, Predsedníctvo Federálneho
zhromaždenia môže zbaviť povinnosti mlčanlivosti
komisiu a oznámiť tlači dôkazné
materiály.
V tejto súvislosti poukazujem však na predchádzajúce
uznesenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia,
ktoré túto povinnosť umožňovalo
jednotlivým poslancom. To znamená, že každý
poslanec má prístup k týmto materiálom
poslancov, ktorí boli zverejnení ako spolupracovníci
s ŠtB. Keď ktorýkoľvek poslanec cíti
potrebu túto skutočnosť oznámiť
prostriedkom masmédia, môže tak urobiť.
Upozorňujem však, že za to nesie právnu
zodpovednosť od trestno právnej cez občiansko
právnu zodpovednosť.
Z uvedeného dôvodu osobne nesúhlasím,
aby túto povinnosť nieslo Predsedníctvo Federálneho
zhromaždenia an block ako orgán. Preto dávam
na uváženie vypustenie tohto bodu. Moja druhá
poznámka sa týka pozmeňovacieho návrhu
pani poslankyne Samkovej. Vzhľadom na túto skutočnosť,
že ide o doplňovací návrh, týkajúci
sa rozviazania pracovného pomeru s pracovníkmi Kancelárie
Federálneho zhromaždenia, ktorí boli pozitívne
lustrovaní, je treba si v tejto súvislosti uvedomiť,
že zákonník práce neuzná dôvod
rozviazania pracovného pomeru, ktorý spočíva
v spolupráci s ŠtB. Podobný výpovedný
dôvod straty dôvery, ktorý bol uvedený
v zákonnom opatrení 99/1969 v zákone 153/1969
Zb., bol našťastie zrušený a tým
pádom nie je pre potreby súčasne platného
právneho poriadku použiteľný. Je možné
rozviazať pracovný pomer s pracovníkom dohodou,
ale uložiť podľa § 43 Predsedníctvu
Federálneho zhromaždenia, aby vyvinulo také
úsilie, domnievam sa, že nie je celkom správne.
Dohoda je dvojstranný právny úkon, vyžaduje
vôľu aj druhej strany.
Preto v tejto súvislosti dávam tiež na schválenie
prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu pani poslankyne
Samkovej. Samozrejme na druhej strane, nie predsedníctvo,
podľa môjho názoru, ale predseda parlamentu,
ktorý zastupuje parlament navonok, by mal byť povinný
a oprávnený, aby dohodol spôsob rozviazania
pracovného pomeru s pracovníkmi, ktorí boli
pozitívne lustrovaní a podľa môjho názoru
taktiež nemajú miesto medzi pracovníkmi Kancelárie
Federálneho zhromaždenia.
Poslednú poznámku, ktorú by som si dovolil
uviesť, väčšinové stanovisko klubu
poslancov VPN je za prijatie pozmeňovacieho návrhu,
ako ho predniesol poslanec Štern. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Valkovi. Teraz vystúpi
pán poslanec Roman, po ňom Petr Kučera, Bohumil
Doležal a Josef Lux. To je posledných päť
písomne avizovaných prihlášok do diskusie.
Zároveň odovzdávam slovo a riadenie schôdze
pánovi predsedovi Snemovne ľudu Battěkovi.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia poslanci, vážení hostia, včera
aj dnes tento parlament analyzoval obdobie bývalého
komunistického režimu. Predpokladám, že
väčšine z nás záleží
na objektivite, spravodlivom posúdení a vyhodnotení
tohto obdobia, predovšetkým jeho negatívnych
javov. Ako sa to uskutočni, bude záležať
hlavne na nás, poslancoch, ktorí máme v rukách
zákonodarnú moc.
Do tejto analýzy nesporne patria aj lustrácie agentov
a iných spolupracovníkov ŠtB. Nielen poslanci,
ale aj široká verejnosť očakáva
odpoveď v tejto súvislosti aj na tieto otázky.
1. Z pozitívne lustrovaných osôb je zrejmé,
že aktivita ŠtB v tejto oblasti je najnižšia
v 50. rokoch a zasa v rokoch 89 - 90. Pýtam sa, je to náhoda?
Zámer? Alebo objektívna skutočnosť,
keď vieme, že v 50. rokoch si KSČ moc upevňovala,
a to brutálnym protiprávnym spôsobom, a naopak
v rokoch 1989 - 90 komunistická strana strácala
a stratila.
2. Pred voľbami politické hnutia a politické
strany tvrdili voličom, že kandidáti na poslancov
zákonodarných zborov boli lustrovaní. Pýtam
sa, ako je možné, že po voľbách došlo
k pozitívnym lustráciám viacerých
poslancov týchto politických síl? Prosím,
aby predsedovia týchto strán a hnutí, prípadne
predsedovia poslaneckých klubov dali k tomuto vysvetlenie.
Nie je to hazard s dôverou voličov?
3. V masmédiách aj v správe vyšetrovacej
komisie sa tvrdí, že viac dokumentov vzťahujúcich
sa na spoluprácu s ŠtB sa stratilo. Je potom možné
zverejniť mená tzv. veľkých rýb,
alebo sa budeme pohybovať v akváriu?
4. Predpokladám, že každý člen
Vyšetrovacej komisie Federálneho zhromaždenia
pre objasnenie udalostí 17. novembra 1989 sú ľudia
morálne bezúhonní. My sme v tejto veci boli
jednoznačne presvedčení, obraciam sa na predsedu
komisie, pána poslanca Rumla, aby zaujal stanovisko k článku,
uverejnenom v Špigli 23. 4. 1991. V tomto článku
bol analyzovaný jeho životopis od r. 1946 do roku
1991. V článku je totiž pán Ruml označený
okrem iného ako propagandista KSČ v predvolebnom
boji 1946. Bol údajne reportérom pri procese so
Slánským a s jeho spoločníkmi komentátorom
procesu s M. Horákovou. Ako absolvent VŠP bol hlavným
reportérom pri oslavách 1. mája a pod.
Tým bol zrejme spochybnený jeho morálny profil,
ako predsedu tejto komisie. Neviem, čo je na tom pravdy.
Nemám záujem osobný, a ani žiadne politické
ciele. Ide mi jedine o to, aby celá naša verejnosť
pozitívne prijímala výsledky našej práce
a nebola zabavovaná rôznymi ústnymi a písomnými
"klebetami".
5. Nakoniec sa pýtam, akú záruku dáme
občanom, že zverejnený zoznam bývalých
spolupracovníkov ŠtB bude vyčerpávajúci,
objektívny, spravodlivý, a že sa tým
nezakrývajú určité politické
ciele. To záleží na nás, na našom
svedomí i vedomí.
Ďakujem za pozornosť.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Roman. Dále je přihlášen
do rozpravy J. Černý, připraví se
poslanec P. Kučera.
Poslanec SL J. Černý: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a váženi pánové, myslím,
že problém očisty společnosti po 17.
listopadu je v podstatě možno provést dvojím
způsobem. Jeden způsob spočívá
v tom, že společnost se velmi důsledně
vyrovná s těmi, kteří se dopustili
trestné činnosti. S ostatními, kteří
se provinili proti svému svědomí, proti morálce,
případně proti jiným hodnotám,
se vyrovnají tak, že jim odpustí.
Druhá cesta je, že se společnost bude chtít
vyrovnat se všemi velice důsledně a potom jsem
přesvědčen, že jediná cesta,
jak to udělat, je začít od těch, kteří
se provinili nejvíce; tedy odshora, nikoliv odzdola. Podle
mého názoru je nutno začít.tam, kde
taková organizace jako StB měla své řídicí
centrum, tedy v komunistické straně. Podle mého
názoru je naprosto nepřípustné, aby
se začínalo od nejnižšího článku,
tedy od spolupracovníků StB a ponechávaly
se naprosto v zájmovém stínu všechny
osoby, které přímo dirigovaly Státní
bezpečnost, které profesionálně, za
peníze, vykonávaly všechny skutky, ze kterých
je dnes StB viněna. Je to velmi absurdní situace
a já se domnívám, že student, který
napsal knihu "Polojasno", když mluvil o této
situaci, kterou nazval "pimprlovým divadlem",
měl asi pravdu.
Jsem přesvědčen, že je naprosto nemožné,
aby zde komise 17. listopadu pod vedením pana Rumla, o
kterém už dneska víme leccos, pronášela
jména spolupracovníků StB, jako je např.
pan doktor Michálek, kterému bych chtěl vyslovit
svoji osobní úctu a na druhé straně
nám oznamovala, že pan premiér federální
vlády Marián Čalfa je naprosto čistý.
Já samozřejmě nemám, nic proti panu
premiérovi, ale faktem zůstává to,
že byl špičkovým pracovníkem Komunistické
strany, faktem zůstává to, že se přímo
podílel z tohoto titulu na činnosti takových
organizaci, jako je StB.
Je bohužel pravdou i to, že zatímco pan doktor
Michálek trpěl ve vězení 12 let, tak
pan Ruml psal oslavné články na režim.
(Potlesk.)
Jestliže tuto tragikomedii budeme hrát dál,
tak potom nejenom že budu ignorovat hlasování
o těchto věcech, ale vzdám se svého
mandátu ve Federálním shromáždění,
protože v takovém Federálním shromážděni
- se mi zdá - nemám co pohledávat. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Jiří Černý, teď
má slovo poslanec Petr Kučera, další
přihlášený je Bohumil Doležal.
Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající,
dámy a pánové, stanovisko klubu Občanského
hnutí tady tlumočil náš předseda
Jan Sokol. Já se zmíním jenom o několika
konkrétních návrzích nebo doplňcích,
které máme k tisku 657.
Nejprve bych se zmínil o bodu 2 odst. c), o němž
už tady hovořil kolega Valko. Podporuji jeho návrh,
aby tento odstavec byl vypuštěn a myslím si,
že to zdůvodnění, které on uvedl,
je naprosto na místě. Předsednictvo Federálního
shromážděni nemůže odtajňovat
pro veřejnost, pro oznamovací prostředky
materiály, které shromáždila vyšetřovací
komise, protože to přísluší pouze
tomu, kdo tyto materiály shromáždil a o jejich
tajnosti rozhodl, to je federální ministerstvo vnitra.
Toto stanovisko tlumočila ráno i federální
vláda. Jsme tedy pro vypuštění bodu
2, odst. c).