To jsou síly, jako je byrokracie či státní
správa, do níž počítám
samozřejmě armádu i policii, to je sociální
mír na závodech, a to je venkov. Jestliže si
vezmeme různá opatření, která
se dělají v poslední době, vidíme,
že do všech těchto stabilních, nebo těch
sil, které by měly být základem stability,
že tam tedy vnášíme neklid a že na
druhé straně v tom politickém vakuu, které
vzniklo svržením totalitní strany, se nevytvořila
žádná jiná integrující
síla, která by byla schopna určitým
způsobem společnost integrovat do pevného
tělesa. Místo toho vidíme spíš
rozpad.
Domnívám se, že se nemůžeme dívat
na situaci tak růžově nebo že jsme v takovém
postavení, abychom se barvili do růžova, protože
je opravdu naprosto nevyhnutelné - a to je příkaz
politického realismu - abychom počítali nikoli
s optimismem, ale s tím, co opravdu může nastat
s jakousi pravděpodobností. Domnívám
se tedy, že z těchto hledisek jsou tyto návrhy
nepřijatelné. Ještě nepřijatelnější
se mi zdají návrhy, které tady předneslo
KDH a abych se přiznal, vtírá se mi při
nich do hlavy otázka, kde vlastně v těchto
návrzích je obsažena Listina, když už
bych se nezeptal, kde je v nich obsažen Bůh. Proto
se domnívám, že právě stanovisko,
které tady přednesl premiér Čalfa,
které jednoznačně konstatuje, že vláda
se chce řídit duchem Listiny a že se podřizuje
právu je tím, co bychom měli podpořit.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Šamalíkovi.
Teraz prehovorí pán poslanec Bárta. Môžu
sa pripraviť poslanci Sacher, Suchánek, Senjuk a Blažek.
Chcem vás upozorniť, že nebudem vyhlasovať
obedňajšiu prestávku. Kto má záujem,
môže individuálne uspokojiť svoje potreby.
Poslanec SL B. Bárta: Vážený pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, k návrhu
komise pro objasnění událostí 17.
listopadu 1989, aby tzv. důkazní materiály
shromážděné komisí byly odtajněny
pro sdělovací prostředky ke zveřejnění,
chci říci několik věcných poznámek
bez filozofických aspektů.
Za prvé usnesení Federálního shromáždění
má nižší právní sílu
než zákon, ať už je jím zákon
na ochranu osobnosti nebo Listina lidských práv
či závazky vyplývající pro
náš právní řád z mezinárodních
dohod. Z tohoto hlediska již odtajnění spisů
připravených komisí pro informaci poslanců
Federálního shromáždění
bylo protiprávní, bylo by porušením
zákona nerespektování rozhodnutí soudu
Prahy 7 o předběžném opatření,
podle něhož nesměla lustrační
komise zveřejnit jména mé a doktora Tomise.
Počínání lustrační komise
bylo také v rozporu s předchozím stanoviskem
generálního prokurátora ke zveřejnění
již získaných materiálů o poslancích,
které obdržel předseda Federálního
shromáždění pan A. Dubček.
Za druhé zveřejnění lustračních materiálů může dostat jisté morální oprávnění teprve tehdy, když budou založeny na nezvratném důkazu, že osoby registrované v registru svazků skutečně vědomě spolupracovaly s StB a výsledky jejich spolupráce prospěly záměrům StB o posílení totalitního režimu nebo k poškození jiných osob. Takový nezvratný důkaz je ovšem oprávněn provést pouze nezávislý soud. Zveřejnění bez tohoto soudně zjištěného nezvratného důkazu může vést k poškození nevinného člověka, protože kampaň vedená především pány poslanci Tomanem, Rumlem a Devátým před prvním odtajněním výsledků lustrací vyvolala ve veřejném mínění názor, že každý, kdo byl registrován StB jako její spolupracovník, jím také byl. Toto neseriózní počínání není možno chápat jinak než jako demagogický úvod k honu na čarodějnice, úvod k likvidaci politických odpůrců nebo jinak nepohodlných lidí, úvod k nové inkvizici.
Za třetí v řadě případů
je prokázáno, že výsledky lustrací
neodpovídají pravdě, že jde sice o provedené,
ale cela nepravdivé záznamy.
Za čtvrté lustrační komise přehlédla
fakt, že evidence v registru svazků není důkazem
s relevancí právní nezvratnosti. Nejde totiž
o důkaz veřejnou listinou, ale o pouhé podezření
vyplývající z pouhé pomůcky
StB. Co zůstalo po StB, nemůže poskytovat jednoznačnou
důvěru.
Za páté stále více se ukazuje, že
tento neprůkazný lustrační materiál
zpracovaný lustrační komisí je zneužíván
jako prostředek politického boje skupinou poslanců,
kteří programově porušují zákon.
Připomínám např. prosazení
odtajnění lustračních materiálů
pro poslance Federálního shromáždění,
nerespektování rozhodnutí soudu Prahy 7 přímo
na zákonodárné parlamentní půdě
a čin výtržnictví provedený lakýrnickou
akcí vůči tanku v Praze na Smíchově.
Nyní stojíme před čtvrtým pokusem
této skupiny porušit zákon, vyjádřeným
v návrhu na odtajnění jí připravovaných
lustračních spisů pro sdělovací
prostředky, a to dokonce před soudním rozhodnutím
o věrohodností jejich obsahu. Jde podle mého
názoru, ať mi to prominou, o nemravný protiprávní
politický pokus zničit občanskou čest
obviněných poslanců ještě před
vynesením soudního rozsudku o vině. Vychází
nepochybně z obavy, že soudní rozhodnutí
by mohlo zhatit záměr skupiny pana poslance Rumla.
Proto to pohrdání zákonem a povyšování
se nad zákon. Podotýkám, že jsem však
pro zveřejnění soudních rozhodnutí
o tom, kdo spolupracovníkem StB skutečně
byl a kdo ne.
Je to např. i částečně zveřejněné
stanovisko Slovenské národní rady, které
zde neúplně citoval pan poslanec za KDH. A zároveň
k tomuto stanovisku směřuje, jak jsem informován,
i Česká národní rada.
Obracím se na vás, paní poslankyně
a páni poslanci, kteří ctíte zákony,
jež sami tvoříte, s výzvou: nedopusťte,
aby byl nadále před domácí a zahraniční
veřejností vytvářen o našem parlamentu
obraz koncentrované neschopnosti obnovit právní
stát. Jako další opatření v tomto
směru navrhuji ve shodě s návrhem federální
vlády vypustit v bodě 2 předloženého
návrhu usnesení odstavec c).
Byl by to čin, který by tomuto parlamentu sloužil
ke cti. Byl by byť skromnou, ale přece jen překážkou
tomu, kdo se zřejmě rozhodl zopakovat si své
propagační úspěchy z politických
procesů z 50. let. Na tuto minulost bychom však navazovat
neměli, existuje-li cesta práva. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Vystúpi pán poslanec Richard Sacher,
po ňom sa pripraví pán poslanec Suchánek.
Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, tento parlament chce být
spravedlivý, a dopouští se nespravedlností.
Ptám se, kde jsou jména špičkových
agentů, kteří nejsou nikde registrováni,
ptám se, kde jsou agenti, vedení v signálních
svazcích dokonale konspirovaných, kteří
chodí v naší veřejnosti a veřejností
jsou oslavováni coby trpitelé, kde jsou jména
anonymních udavačů po telefonu a dopisy,
které dovedly lidi do vězení.
Měl jsem možnost číst tyto udavačské
dopisy. Tito lidé nikdy nebyli vedeni jako agenti Státní
bezpečnosti a přesto dovedli některé
lidi do kriminálů a některé z nich
i na smrt. Potkávám je. Nevědí, že
to vím.
Prosím, aby Federální shromáždění
náležitě zvážilo, zda za této
situace je možné zveřejnit jména osob,
které jsou vedeny jako agenti Státní bezpečnosti.
Prosím, aby Federální shromáždění
zvážilo a podpořilo návrh federální
vlády, protože zveřejnění těchto
jmen - jak řekl premiér Čalfa - se rovná
odsouzení. A chci říci, že pro mnoho
lidí, pro členy jejich rodin bude malý dům,
ve kterém bydlí, pro mnoho lidi bude malá
vesnice, pro mnoho lidí bude malé pracoviště
a možná, že pro některé osoby bude
malá i republika. Povede to - podle mého názoru
- k ještě větší destabilizaci a
k ještě větší dezintegraci v naší
společnosti.
Je to zvláštní. Před časem jsem
řekl, že parlament by se neměl měnit
v politický tribunál. Dnes se tribuna zákonodárného
sboru stala tribunou žalobců a obžalovaných.
Když sleduji, kdo v těchto procesech vedených
v parlamentu vítězí, pak to především
není spravedlnost, nejsou to lidé trpící
a popravení v 50. letech, ale často osoby v 50.
letech vítězící a tuto dobu oslavující.
(Potlesk.)
Myslím, že je skutečně na čase,
aby si veřejnost uvědomila, o co zde vlastně
jde. Hluboce si vás vážím, pane Michálku,
za všechno, co jste vytrpěl. Možná, že
velká většina z nás by nesnesla ani
desetinu toho, co vy jste během svého života
vytrpěl. (Potlesk.)
Demokratický vývoj u nás - nevidím
- že by ohrozili agenti fiktivní nebo agenti opravdoví
bývalé Státní bezpečnosti,
nevidím ohrožení demokratického vývoje
od komunistů v tomto parlamentu, ale vidím ho od
těch osob, které bych mohl nejlépe nazvat
s celoživotní kvalifikací jako technici moci.
(Potlesk.) Byli zde v 50. letech, když se jednalo o formování
totalitního systému, pak se vynořili v r.
1968, když šlo o obrodu socialismu, a nyní se
vynořili opět, když jde o nastolení
demokratického vývoje. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ďalej vystúpi pán poslanec Suchánek.
Poslanec SL J. Suchánek: vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
ze zprávy komise 17. listopadu přednesené
poslancem Bačínským vyplynulo několik
znepokojivých skutečností. Zatímco
zastoupení bývalých příslušníků
StB a tajných spolupracovníků v celé
naší společnosti se odhaduje na 1 %, jejich
zastoupení v ústředních orgánech
federace a sdělovacích prostředcích
je výrazně vyšší. Jako poslanec
Federálního shromáždění
jsem zvláště znepokojen zastoupením
těchto lidí mezi pracovníky Kanceláře
Federálního shromáždění,
kde převyšuje 10%. Je-li jich 11 na vedoucích
pozicích Kanceláře, máme zde jednu
z příčin - avšak pouze jednu - proč
tato budova pracuje tak, jak pracuje. Žádám
tímto předsedu Federálního shromáždění,
aby vzniklou situaci urychleně dořešil.
Současně jménem i některých
dalších poslanců žádám předsednictvo
Federálního shromáždění,
aby o tom podalo plénu zprávu, podobně jako
to učinila federální vláda.
Jako člen zahraničních výborů
mám představu o tom, jaká je situace Federálního
shromáždění, pokud se týká
cestovních výdajů. Jsem toho názoru,
že pracovníci Kanceláře Federálního
shromáždění kterých se dnešní
zpráva týká, by neměli dále
zatěžovat rozpočet Federálního
shromáždění, a žádám
předsednictvo Federálního shromáždění,
aby tento fakt vzalo v úvahu při projednávání
zahraničních cest..
Závěrem si dovolím pouze zopakovat to, co
jsem zde řekl při lednových diskusích
o lustraci. Jsem pro plošné zveřejnění
lustrací a jak sametovost naší revoluce, tak
zkušenosti z Německa s podobným aktem tohoto
druhu mne utvrzují v přesvědčení,
že to zdaleka nezpůsobí tolik násilí
a útlaku, jak se domnívají někteří
předřečníci. Naopak. Utajování
těchto jmen působí jako časová
bomba, která stejně dříve či
později vybuchne. Mezitím se ovšem budeme muset
prokousat celou řadou nechutných afér typu
Demikát.
Elementární smysl pro spravedlnost konečně
napovídá, že je správnější,
aby měli přístup k těmto informacím
všichni občané, nikoliv jen ti, kteří
si je stačili včas ofotografovat. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec Senjuk, pripraví
sa poslanec Blažek, po ňom pán poslanec Benda,
nasleduje poslanec Čičmanec.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi krátkou
reakci na vystoupení kolegy poslance Petra Uhla. Stav v
našich veřejných sdělovacích
prostředcích je nerůžový a cesta,
kterou nám zde pan kolega Uhl naznačil, tj. odvolání
ředitele ČTK - myslím - v současné
době by byla naprosto na místě.
Co se týče lustrací všeobecně
- z našich pánů kolegů, kteří
zde s námi sedí, je nám všem jasné,
že se nedopouští nikdo ani fyzického ublížení,
ani jakéhokoli dalšího psychického ublížení.
Domnívám se, že národ má právo
seznámit se se stejnými fakty jako poslanci. Proto
budu hlasovat pro usnesení ve smyslu doplňujících
a pozměňujících návrhů
KDH. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec.:
Ďakujem. Volám pána poslanca Blažka.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající,
dámy a pánové, kolega prof. Šamalík
zde před chvílí řekl, že vnášíme
neklid do společnosti a do jejích integrujících
článků. S tímto názorem je
možné souhlasit, já se však domnívám,
že je třeba vidět, proč tomu tak je
a kde jsou příčiny tohoto stavu.
Žijeme stále ještě v době, která
nese všechny příznaky porevolučního
stavu společnosti. A ten neklid zde byl od samého
začátku období, které nazýváme
sametovou revolucí, a není tedy divu, že v
něm setrváváme.
Neklid byl současně výrazem jakéhosi
rostoucího očekávání toho,
že noví vítězové se budou mstít
na poražených, že dojde k nějaké
odvetě ve stylu "oko za oko, zub za zub". Když
k tomu nedošlo, když řádně proběhly
demokratické volby, tak se neklid pochopitelně přenesl
do nově vytvořených institucí, od
kterých společnost očekávala pokud
možno okamžité řešení všech
problémů, ve kterých jsme se za poslední
desítky let ocitli. My jsme se snažili kromě
toho, že máme úkol připravit nový
politický, demokratický pluralitní systém,
také vytvořit spoustu zákonů, podle
kterých tato společnost má fungovat. Kromě
toho si tady všechny politické síly logicky
začaly řešit své vnitřní
problémy. To všechno jsou zdroje tohoto společenského
neklidu.
Myslím, že by bylo zázrakem očekávat,
že naše společnost takového stavu bude
ušetřena, když všechny společnosti
v historii, které prodělaly takový radikální
obrat ve svém vývoji podobným stádiem
prošly.
Musí zde však zůstat něco, co je naprosto
beze všech pochyb, něco, co ční jako
jistota nad neklidnou společností, a to něco
jsou ústavní instituce a jejich nezpochybnitelnost.
Já se obávám, že jsme stále intenzivnějšími
svědky toho, že právě tato ústavnost
institucí a jejich zakotvení a význam ve
společnosti jsou zpochybňovány, kromě
jiného také proto, že jsme kritizován
za to, že zde sedí tolik exponentů bývalého
režimu. Ještě před tím, než
jsme byli seznámeni s první dávkou lustrací,
zaznělo v hromadných sdělovacích prostředcích,
že je zde snad 20 až 30 % bývalých agentů
StB. To všechno nepřispívá k důvěře
v parlament jako vrcholnou ústavní instituci. Domnívám
se, že práce na upevnění jistoty a důvěry
společnosti v parlament jakožto skutečně
zákonodárný sbor, který bude plnit
své úkoly bez ohledu na to, zda několik poslanců
bylo označeno za agenty nebo spolupracovníky StB,
je naším skutečným posláním.
Poslanec Sacher tady řekl, že se chováme jako
tribunál. Já se nedomnívám, že
nemá pravdu. Je pochopitelné, že když
je někdo z poslanců označen za spolupracovníka
StB, tak se brání. Je také pochopitelné,
že komise, která k tomu důkazy má nebo
měla, má důvod toho konkrétního
poslance zde označit, byla-li k tomu zavázána
naším usnesením. Ale my přece nehodnotíme
jednotlivé případy.
My se zde zabýváme jenom tím, jak ve společnosti
najít řešení, aby lidé, kteří
jsou v ústavních institucích poté,
kdy byli označeni za bývalé spolupracovníky
StB, z těchto institucí mohli klidně odejít
a nenarušovat důvěryhodnost těchto institucí
ve společnosti. My se pomalu dostáváme do
situace, kdy parlament stejně jako dřívější
instituce za bývalého režimu je zahrnován
v mínění části veřejnosti
pod slovem "oni". Už to nejsme my, společnost
a její zástupci, její demokraticky zvolení
reprezentanti, už jsou to zase voliči a už je
to někdo, kdo je nazýván "oni".
Je mezi námi nedůvěra a tuto nedůvěru
musíme odstranit, protože jen na důvěře
můžeme stavět naše odhodlání
jednat tak, jak to od nás očekávají
občané, kteří nás do funkcí
vyslali. Tuto jejich důvěru nemůžeme
zklamat.
Osobně je mi velmi líto, že např. poslanec Michálek byl označen za spolupracovníka StB, ale položil bych zde otázku, jestli poslanec Michálek souhlasil s lustrací před tím, než byl nominován na kandidátce své strany. Stejně tak musím tuto otázku adresovat všem ostatním poslancům, kteří byli za spolupracovníky StB označeni. Myslím, že pouto důvěry, o kterém od počátku mluvím, má svůj počátek právě tady, v době, kdy se rodila nominace představitelů politických stran, nominace kandidátů. My jsme souhlasili s lustracemi. Někteří z nás s nimi souhlasili, přestože věděli, že někde možná je nějaký spis o bývalé spolupráci s StB - přesto podepsali souhlas a tím se - když nic jiného - dopustili zklamání veřejnosti.
Já se domnívám, že je to základ
celého problému. Pro sebe jsem si z toho vyvodil
stanovisko, že nebudu samozřejmé podporovat
celoplošné zveřejnění seznamu
všech tajných spolupracovníků StB, protože
si neumím představit, že by to naše společnost
dokázala absorbovat bez větších zmatků
a zejména si neumím představit, že by
nedošlo ke křivdám. Budu hlasovat pro redukující
usnesení, které počet zveřejněných
spolupracovníků omezí, nebo spíše
vytvoří podmínky, aby každý,
kdo se bude ucházet o nějakou funkci, a není
si jistý, jestli jeho kontakty jsou registrovány,
se mohl přesvědčit. Budu samozřejmě
trvat na tom, aby všechny dosavadní instituce byly
zbaveny příslušníků StB a občanů,
kteří byli označeni jako agenti této
bezpečnosti. Bez toho se nemůžeme nadále
považovat za demokratický orgán.
Budu držet palce všem těm, kteří
byli třeba neprávem označeni nebo síla
jejich zatížení spoluprací je pochybná
nebo není zcela jistá, zcela zřetelná,
aby to před příslušnou nezávislou
soudní instituci dokázali obhájit.
Závěrem mi dovolte, abych v té věci
citoval výrok Denise Diderota z doby před více
než 200 lety: "Mít dobré soudce je mnohem
důležitější, než mít
dobré zákony. (Řečeno ještě
latinsky.) Co jsou platné zákony, chybí-li
mravnost." Diderot píše, že proto hlavní
zákonodárcovou starostí je vychovávat
čestné lidi. Já se domnívám,
že k tomu není co dodat. (Potlesk.)
Poslanec SL F. Michálek: Vážené Federální
shromáždění, poněvadž jsem
byl vyzván, odpovídám. Podepsal jsem množství
předběžných protokolů v roce
1949, v roce 1951. Tyto protokoly byly předem vypracovány
a já jsem je pouze schvaloval. Podepisoval jsem protokoly
před nebezpečným procesem v roce 1960 před
amnestií a dále jsem podepisoval protokoly při
svém propuštění.
Teď nevím, zda-li toto moje prohlášení
a tento můj podpis jsou platné, ale prohlašuji,
že od roku 1963 do roku 1968 jsem nic nepodepsal. Ještě
bych se obrátil na vyšetřovací komisi,
zda-li by byla tak hodná a řekla nám, z jakých
písemných materiálů čerpala
mé označení.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Členovia komisie, myslím, budú
mcť vyhovieť vašej žiadosti. Ešte sa
hlási pán poslanec, zrejme chce reagovať na
to, čo odznelo.
Poslanec SN S. Blažek: Já se obávám,
že mi bylo špatně porozuměno. Já
jsem předtím, než jsem se stal kandidátem,
na kandidátní listině Občanského
fóra podepisoval souhlas s tím, že mohu být
lustrován a podepsal jsem větu, že jsem nikdy
nespolupracoval se Státní bezpečností.
Otázka, kterou jsem položil do pléna - nicméně
mířila, přiznávám, na pana
poslance Michálka - zněla takto: Jestli také
podepisoval takové prohlášení jako jsem
podepsal já a jaké podepsali všichni, kteří
se ocitli na kandidátce Občanského fóra.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím, nechám to zatiaľ ako hovornickú
otázku. Prosím, pán poslanec Benda, máte
slovo.
Poslanec SL v. Benda: Jsem zmocněn k vám promluvit
jménem poslanců Křesťansko - demokratické
strany, jménem politické rady této strany
a jménem republikového zastupitelského výboru,
který je v období mezi sjezdy nejvyšším
orgánem naší strany.