Poslanec SN L. Lédl: Já bych to neviděl v
tak růžových barvách, jako poslanec
Kopřiva, protože stejného se momentálně
dopustil pan poslanec Mlynárik a chtěl bych požádat
předsedajícího, aby si byl vědom své
odpovědnosti při řízení schůze.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Nemôžem byť zodpovedný za
to, čo prednesie pán poslanec Mlynárik pri
hornom mikrofóne. Nevidím mu do papierov. V parlamente
skutočne môže predniesť, čo si myslí.
Poslanec SN J. Mlynárik: Reagoval som na to, že pán
Kavan vyhlásil, že si nebol vedomý tejto veci,
aj keď v agentúrnych správach sa o tom ešte
hovorí. Toto nie je indiskrécia, to je konštatovanie
holých faktov.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ešte sa s jednou poznámkou hlási pán
poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, domnívám
se, že bychom neměli argumenty vytrženými
z kontextu pokoušet se o ovlivňování
jakéhokoli jednání v parlamentu při
jednání v takto důležité věci.
To, co předvedl pan poslanec Mlynárik, nutí
mě k tomu, abych vystoupil opakovaně na obhajobu
pana poslance Kavana. Pan poslanec Mlynárik vydává
argumentaci zpracovanou agentem nebo zaměstnancem StB za
relevantní právní doklad. To je celá
hrůza naší situace, že vycházíme
z toho, co oni o nás mysleli, napsali nebo možná
v některých případech skutečně
popsali skutečnost. To je hrůza této situace.
Na nic víc ani méně nechci upozornit. Domnívám
se, jak řekl pan poslanec Kavan, že bude nalezena
právní cesta z této katastrofické
situace, do níž by parlament nevedl jenom sebe, ale
celou společnost. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Ďalej je pripravená
do diskusie poslankyňa Samková.
Poslankyně SN K. Samková: vážený pane předsedající, dovolím si velmi krátce přednést pouze dva pozměňovací návrhy. Navrhuji, aby byl do usnesení zařazen nový bod č. 5, který by zněl takto: Federální shromáždění ukládá předsednictvu Federálního shromáždění, aby ve smyslu § 42 odst. 1 zákoníku práce zajistilo rozvázání pracovního poměru s pracovníky Kanceláře Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky, kteří byli pozitivně lustrováni.
Další pozměňovací návrh
do bodu 3 c) doplnit seznam státních spolupracovníků
- rezident, agent, držitel propůjčeného
bytu o kategorii důvěrník.
Abych ještě navázala na svého předřečníka
pana Kavana, ráda bych mu sdělila, nebo ho upozornila,
že práce poslanců se skládá i
z jiných atributů a měly by to být
především jiné atributy, než je
obhajování vlastní osobnosti, jelikož
se mnohokrát odvolával při svém projevu
na své voliče, bylo by zřejmě lepší,
kdyby si jich lépe všímal. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Slovo má pán poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
dovolte nejprve stanovisko klubu poslanců Občanského
hnutí.
StB a její agenturní síť byla a je nebezpečná
této zemi. Skutečnost, že je třeba společnost
chránit před touto hrozbou není ovšem
možné oddělit od požadavku, aby se tak
stalo zákonnou cestou, která bude respektovat základní
ústavní principy.
Již rozhodnutí Federálního shromáždění,
které vyústilo v usnesení 94 z 10. 1. 1991
nedomyslelo všechny důsledky, které z činnosti
komise mohou vyplynout. Záznam v registru zakládá
jisté vážné podezření,
nelze jej však bez dalšího považovat za
důkaz skutečné denunciační
činnosti. Ústavními principy, které
musíme a chceme respektovat, máme na mysli především
právo každého člověka na ochranu
cti a důstojnosti.
Listina základních lidských práv a
svobod, která byla přijata ústavním
zákonem 9. 1. 1991 zajišťuje v souladu s mezinárodními
úmluvami, kterými je ČSFR vázána,
každému právo na zachování jeho
lidské důstojnosti, osobní cti, dobré
pověsti a ochranu jména (Čl. 10.).
Demokratický stát, ve kterém právo
vychází ze zásady presumpce neviny, musí
právo na obranu zajistit dříve než k
závažnému zásahu do práva na
ochranu dojde.
Satisfakce přiznaná neoprávněně
označenému občanu teprve dodatečně
nemůže už nikdy odstranit nepříznivé
následky. Ze shora uvedených zásad je třeba
vycházet u všech občanů bez rozdílu.
Prolomení těchto zásad nelze za současného
právního stavu připustit.
Poslanci klubu Občanského hnutí považují
za nepřijatelné, aby Federální shromáždění
jakkoli rozhodovalo o informacích souvisejících
s StB a s její agenturní sítí dříve,
než bude přijata zákonná norma, která
by zacházení s takovými informacemi upravila.
Jako klub Občanského hnutí proto podporujeme
stanovisko vlády a znovu zdůrazňujeme naléhavost
usnesení Federálního shromáždění,
které už uložilo vládě příslušnou
normu připravit. Tolik stanovisko klubu.
Dovolte mi ještě jednu krátkou osobní
poznámku. Po každé revoluční
změně dochází také k jakési
očistné vlně, která je přirozená
a nezbytná. Ale historická zkušenost ukazuje,
že při ní dochází k činům,
za něž se pak další generace stydí.
Často se v tisku i zde hovořilo o pronásledování
Němců a Maďarů v roce 1945. Dovedu pochopit
tyto výlevy, výbuchy revoluční spravedlnosti,
které se v té době zdály tak na místě
a tak oprávněné, ale mám hrůzu
z toho, že se proti nim tehdy tak málo lidí
dokázalo postavit. Jsem přesvědčen,
že odtud vedla jedna z nitek k únoru 1948.
Vážené Federální shromáždění,
lidé s revolučním přesvědčením
mohou mít na věc jiné názory. Obracím
se především na ty z vás, kteří
se hlásí k liberálním názorům.
Prokažte je na místě a skutkem. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Sokolovi. Teraz vystúpi
pan poslanec Albert Černý. Môže sa pripraviť
poslanec Jiří Dienstbier. V písomnej forme
je do rozpravy prihlásených ešte 15 poslancov.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, nabyl jsem v poslední
době dojmu, že někteří poslanci
přistupují k problematice tajných spolupracovníků
StB tak, jakoby lidé, kteří s StB spolupracovali,
byli nějak podivně nemocní, a že proto
zasluhují naší ochrany a péče.
K otázce Listiny lidských práv a svobod bych
považoval za nutné prohlásit toto: Složka
StB nasazená proti vnitřnímu nepříteli
porušovala zákony, tedy - dopouštěla se
trestných činů. Spolupracovníci této
složky StB pomáhali při porušování
zákonů. Sami se tedy dopouštěli trestných
činů. Odpovědné orgány právního
státu mají povinnost odhalovat a stíhat porušování
zákonů. V našem státě, podle
sdělení komise pro vyšetřování
událostí 17. listopadu 1989 je několik desítek
tisíc lidí, kteří jsou důvodně
podezřelí z páchání trestných
činů, a tito lidé - příslušníci
StB a jejich tajní spolupracovníci, nejsou za své
trestné činy stíháni.
Zveřejnění seznamu jak příslušníků
složky StB zaměřené proti tzv. vnitřnímu
nepříteli, tak i jejich spolupracovníků,
je veřejným vyslovením důvodného
podezření trestných činů. Úkolem
orgánů prokuratury pak je zabývat se těmito
důvodnými podezřeními, úlohou
soudu je potom posoudit míru viny jednotlivých osob
včetně posouzení, zda spolupracovníci
StB se dopouštěli těchto trestných činů
dobrovolně nebo pod nátlakem.
Základním nedostatkem a slabostí našeho
politického vývoje po 17. listopadu 1989, jak já
to vidím, je nedůslednost.
Usnesením Federálního shromáždění
z 10. 1. 1991, kde jsme vyjádřili přesvědčení,
že (cituji: Federální shromáždění
pokládá za nepřípustné, aby
i nadále ve vrcholných orgánech setrvávali
lidé, kteří spolupracovali s StB. Konec citátu).
Projevili jsme určitou odvahu k zásadnímu
řešení zásadních problémů.
Následné události ve Federálním
shromáždění však ukazují,
že tuto odvahu poněkud ztrácíme. Já
budu hlasovat pro návrh usnesení tak, jak nám
bylo v tisku 657 předloženo.
A na závěr mi dovolte jednu poznámku. V disentu
i ve vězení jsem poznal, jak je těžké
odolávat nátlaku a násilí. Ale každý
člověk musí mít určitou hranici,
za kterou nemůže jít. Jsem hluboce přesvědčen
- právě na základě toho, co jsem všechno
prožil - že jsou věci, které slušný
člověk nemůže za žádných
okolností udělat. Pokud je udělal nedobrovolně,
pod tlakem, pod hrozbou násilí, je možné
a chvályhodné mu odpustit. Ale nelze ho, pokud je
ústavním činitelem, zbavit politické
odpovědnosti. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Černému, vystúpi
poslanec Jiří Dienstbier mladší.
Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane
předsedající, vážené Federální
shromáždění, podávám následující
návrh na doplněk k usnesení, které
bylo navrženo komisí: "Federální
shromáždění bere na vědomí
rezignaci poslance Jiřího Dienstbiera na členství
v komisi." Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Ladislav
Kvasnička, môže sa pripraviť poslanec Pavol
Dostál, po ňom pán poslanec Šamalík.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, bol som veľmi prekvapený, keď
sme sa z predloženej správy dozvedel o pozitívnom
výsledku lustrácie pána poslanca Michálka.
Pána poslanca Michálka som poznal ako čestného
človeka, humanistu, s hlbokým kresťanským
cítením a zmyslom pre spravodlivosť. Som presvedčený,
že ide o človeka, ktorý nie je schopný
vedome niekomu ublížiť. O tom som presvedčený
nielen z hľadiska ľudského, ale aj ako psychiater
s primeraným vzdelaním v oblastí psychotronie.
Včera sme sa zaoberali tým, akých obludností
a zverstiev bola schopná v bývalom totalitnom režime
Štátna bezpečnosť. Som presvedčený,
že pán Michálek, ktorý bol toľko
rokov persekuovaný a väznený za svoje kresťanské
presvedčenie a nezlomný statočný postoj
voči totalitnému režimu, keby bol niečo
podpísal, tak by to bolo len pod neprimeraným psychickým
nátlakom, teda v stave maximálnej psychickej núdze.
Z jeho vystúpenia však vyplýva, že ani
v stave ťažkej psychickej núdze sa zlomiť
nedal. Je tragédiou dnešnej doby, že ti, ktorí
páchali ťažké zločiny proti ľudskosti,
sú často i dnes vo vedúcich funkciách,
zatiaľ človek, ktorý sa postavil proti totalitnej
moci a viac ako 12 rokov bol väznený za svoje presvedčenie,
je stavaný na pranier spoločnosti. (Potlesk.) Myslím
si, že je v záujme spravodlivosti, aby bol pán
Michálek Federálnym zhromaždením aspoň
morálne exculpovaný. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Kvasničkovi. Teraz
vystúpi pán poslanec Dostál, pripraví
sa poslanec Šamalík, po ňom sa môže
pripraviť pán poslanec Bárta.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové a kolegyně. Stojíme
před velmi vážným rozhodnutím,
rozhodnutím, které se ve své podstatě
může dotknout - jak jsme byli informováni -
asi 100 tisíc občanů v tomto státě.
Může se jich dotknout velice úzce, může
způsobit řetěz, který třeba
už nebudeme schopní přestříhnout,
o to musíme být uvážlivější
při rozhodování.
Byly nám nabídnuty od "svaté spravedlnosti"
- jak už to bývá - dvě misky. Na jedné
misce jsou velice racionální argumenty, proč
seznam všech spolupracovníků zveřejnit.
Jsou to opravdu racionální argumenty, argumenty
pragmatické a já nemám potřebu o nich
diskutovat, ale dovolte, abych využil svého práva
a na druhou misku přiložil k argumentům vlády,
k argumentům Petra Uhla, k argumentům kamarádů
z Občanského hnutí, svůj názor.
Seznam statisíce lidí zahrnuje veliké darebáky.
Ti darebáci udávali, dělali rodiny nešťastnými,
způsobili to, že lidé byli zavíráni,
nakonec víme, že i možná někteří
z těchto darebáků způsobili smrt Pavla
Wonky. To je neměnná pravda. Pak jsou tam ale darebáci
menší, kteří třeba jen pro nějaké
místo občas podali nějakou zprávu.
Pak jsou tam darebáčci, ale pak, přátelé,
pak je tam veliká spousta dětí a o tom tady
nikdo ještě nemluvil. A o tom bych chtěl promluvit
a dovolit si upoutat vaši pozornost ve svém příspěvku
já.
Mohl bych vám vyprávět příběh
agenta, který podepsal prohlášení o
spolupráci ve velké tísni. Já jsem
byl členem občanské komise, já jsem
se s tímto materiálem seznámil: ve velké
tísni, byl vydírán. A jeho agenturní
zprávy byly v podstatě neškodné. Tento
agent byl nasazen také na mě. A je ironií
osudu, že ten agent v podstatě mně mnohokrát
pomohl. Tento agent nepodal zprávu o činu, který
věděl, že já jsem udělal. Ten
agent měl na mně důkazní materiály
pro soud. Já jsem to měl u něho schované
ze srpnového vysílání, kdy jsem spolupracoval
na vysílání rozhlasu v r. 1968; kdy byl zahájen
proces a důkazní materiály chyběly;
chyběly pásky, chyběly reportáže,
chyběly fejetony. To bylo celých dvacet let schováno
u tohoto agenta.
V případě, že přijmeme rozhodnutí,
v usnesení, které nám bylo nabídnuto,
bude i tento agent uveden. Nerad obtěžuji s osobními
případy. Ono se to příčí.
Tady člověk má být jako poslanec,
nemá své osobní osudy sem zatahovat, ale
včera se tady mluvilo o tom, že tento stát
používal dětí určitých
lidí jako rukojmí. Ano, je to pravda. A používala
to StB při vydírání. Prosím
vás, co měl dělat člověk, který
se v tomto smyslu stal obětí? Mně v sedmdesátých
letech, když mne verbovali, tak mi vyšetřující
povídal, že se diví, že jsem tak nerozumný,
protože ulice jsou plné aut a já přece
mám dvě malé děti. To nebyla statečnost
tehdy, že jsem nepodepsal.
Já nejsem statečný člověk.
Ale to se v člověku něco vzpříčí
a řekne: ne! Ale když jsem pak přišel
domů, uvědomil jsem si jednu věc. Já
jsem se až do dospělosti těchto dvou malých
dětí hrozně bál, že kdyby se
náhodou stalo, že by mně nějaký
opilec dítě zabil, tak že bych si do nejdelší
smrti vyčítal, že jsem nepodepsal. V takové
situaci se mohla nalézat další spousta lidí
a já mám zvedat teď ruku pro to, abych z obětí
estébáků dělal oběti veřejného
mínění? Mně se to příčí.
V období komunismu v 50. letech, jestli si pamětníci
pamatují, se křičelo heslo: "Když
se kácí les, tak létají třísky".
Toto heslo odůvodňovalo přehmaty související
s procesy, jak se tehdy říkalo. Já bych hrozně
nerad měl pocit, že jsem dřevorubec. Myslím,
že bychom měli velice pečlivě zvážit
naše rozhodnutí a že bychom měli hlasovat
na té misce, na které leží doporučení
vlády. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Dostálovi. Bude hovoriť
pán poslanec Šamalík, pripraví sa pán
poslanec Bárta a po ňom pán poslanec Sacher.
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
návrh usnesení, který nám byl předložen,
je zřejmě myšlen jako akt detotalizace. Je
ovšem třeba, abychom přitom vzali na vědomí,
že být proti totalismu není apriorně
totožné být demokratem a humanistou. Neboli,
že do tohoto procesu se mohou vmísit i věci,
které tuto zřejmou linii mohou nějakým
způsobem korigovat.
Žijeme v době restaurace, tj. v době, kdy se
tady střetávají dva naprosto protikladné
systémy a kdy není v našich silách,
abychom nepříjemné dědictví
smazali, máme-li zachovat kontinuitu života této
společnosti. Nemůžeme prostě vyhlásit
rok nula. S tím souvisí problém, o kterém
se tady včera hovořilo, problém kontinuity
práva.
Je pravda, že vzhledem k tomu, jaká hodnocení
přidáváme minulému režimu, že
zdá pojem kontinuity něčím zcela heretickým.
Včera v televizi pan Čarnocký, neklamu-li
se, srovnal kontinuitu práva s tím, že dáváme
minulému režimu punc právního státu.
To je samozřejmě naprostá hloupost, protože
v daném případě nejde o nic jiného,
než že uznáváme nabytá práva,
že neupíráme nikomu např. vysokoškolské
tituly, které v té době získal. A
to je nesčetné množství případů,
o nichž je třeba rozhodnout. Je tedy v tomto období
tato otázka, můžeme říci, klíčová
a neobejde se bez určitých kompromisů, které
jsou z mnoha hledisek samozřejmě morálně
pochybné. Je třeba se rozhodnout, zda můžeme
jen morálními nebo obdobnými principy zcela
vyloučit principy pragmatické.
Ve všech dobách kolem toho byly vždy samozřejmě
velké a velké spory. Tato restaurační
doba není v dějinách ničím
výjimečným a uvedl bych ve stopách
těch, co tady rádi uvádějí
cizí příklady, Chatterbrianův výrok,
týkající se restaurace v ponapoleonské
éře, kdy vidí jako zjevení, jak do
královské komnaty vstupuje Neřest a Zločin,
tj. Tallyroud a Gouché. Takové zjevy, takové
okolnosti, se v těchto restauračních dobách
nutně objevují.
Jestliže jsme do této doby vstoupili s Listinou základních
práv, znamená to, že od té chvíle
je legitimnost, legitimita všech právních norem,
které přijímáme, legitimita činnosti
vlády dána tím nejhlubším, tj.
souhlasem s Listinou základních práv. To
prostě přejít nelze. Čili my jsme
si tady dali naprosto jasné hledisko, které nemůžeme
překročit, neboť pokud jde o tuto Listinu,
i parlament je vůči ní nikoliv suverénní,
tak jako vůči ní není suverénní
ani lid jako celek, neboť toto práva jsou nejsuverénnější,
jsou nad všemi. Přitom očista je samozřejmě
nezbytná. Otázkou tady je, zda si plně uvědomujeme
všechny důsledky vyplývající
z toho, že v obecném povědomí žádná
revoluce není zcela dokončena, revoluce v oblastí
kariéry, kterou každá revoluce přináší.
Je zde také řada momentů, které musíme
brát na zřetel. Jak tedy postupovat v této
očistě? Je jistým paradoxem, že zatímco
ve sféře ekonomické se spoléháme
na tržní mechanismy a v podstatě oddalujeme
vládu a státní moc od zásahů
do této sféry, v této oblasti, pokud jde
o očistu společnosti, děláme vše
pro to, abychom vládu angažovali.
Domnívám se, že očista by měla
být právě tak přenechána demokratickým
mechanismům, které samozřejmě ještě
plně nemáme k dispozici a je tedy naším
úkolem, abychom je vytvořili, ale přitom
zároveň s vědomím, že očista
musí být řízena tím, co vlastně
je prioritním úkolem naší doby, tj.
odstátnit občanskou společnost, dát
skutečnou autonomii lidem a občanské společnosti.
My tedy nemůžeme dělat očistu, která
je univerzální a která zasahuje do sféry,
která je řízena zcela jinými normami,
jako je Listina práv, pracovní zákonodárství
apod. Neboť tam se má skutečně projevit
to, jaká naše společnost je. Osobně
se domnívám, že jestliže se budeme snažit
být zároveň zákonodárcem i
soudcem, že se dopouštíme něčeho,
co překáží v základní
národní pedagogice, kterou bychom měli v
dané chvíli dělat.
Jestliže se odpoutáváme od Listiny základních
práv (a návrh, který nám je předložen,
se skutečně od ní odpoutává),
dostáváme se do situace permanentní revoluce,
tj. do situace, kdy nám právě tato Listina
bude stát v cestě jako jistá překážka
a kdy se tedy nevyhneme tomu, že budeme sklouzávat
k utilitárnímu pojetí práva. Domnívám
se, že všechny věci, které děláme,
musíme vidět v celku, ve všech souvislostech.
Mám za to, že základním úkolem
vlády a všech státních orgánů
v dané chvíli vzhledem k tomu, co je před
námi, jaké úkoly, jaké těžkosti,
je, abychom stabilizovali společnost nebo aspoň
udržovali stabilní ty síly, které jsou
podstatné pro jistotu společnosti, které
jsou důležité proto, aby v dobách krize
pomohly překonávat krizový stav a daly nám
jakousi jistotu a bezpečnost.