Na svém vlastním spise jsem pochopil, jak by si
asi komise představovala novinářskou práci
s těmito spisy. Těch 28 poslanců, co si zatím
přečetlo můj spis, musí vědět,
co mám teď na mysli. Vypadá to, že nějaký
člen komise usoudil, že kdyby se spis nechal pro poslance
jen v té podobě, v jaké ho komisi zanechala
StB, nebyla by záruka, že každý poslanec
by došel ke stejnému závěru jako komise,
tedy, že jsem před 22 lety byl tajným spolupracovníkem
čs. rozvědky v zahraničí. A tak někdo
prošel mým spisem a pečlivě žlutým
fixem zvýraznil pasáže, které je možno
interpretovat proti mně. Pro případ, že
by někdo tyto pasáže přece jen přehlédl
anebo jim nerozuměl, tak, jak by si komise přála,
aby jim rozuměl, tak jsou tyto stránky založeny
papírky, na nichž jsou ty závěry poznamenány.
Zkusil jsem číst jen ty odstavce a musel jsem usoudit,
že i když ve spise není žádný
nezvratný důkaz o mé vině, většina
okolností na tuto vinu v tu chvilku poukazovala. Jenomže
pak jsem se začetl do neoznačených pasáží
a zjistil jsem pravý opak. Dám vám několik
příkladů. V operativních údajích
o mé osobě jsem se dočetl o své podvratné
činnosti proti ČSSR, o tom, že jsem byl nepřátelsky
činný proti ČSSR, a to z ideologické
a politické motivace. Ve vyhodnocení sepsaném
několik let po skončení údajné
spolupráce jsem se dočetl, že jsem byl "veden
jako styk rezidentury a neměl charakter agenturního
spolupracovníka". V depeši zaslané 4.
března 1970 československému diplomatu do
Londýna panu Zajíčkovi, který byl
mým údajným řídícím
orgánem, se píše: "V příští
poště nám sdělte váš osobní
názor, zda Cato - což mělo být mé
krycí jméno - si je dnes plně či částečně
vědom, že spolupracuje s rozvědkou a zda by
bylo únosné, abychom šli dále, tedy
k vědomé spolupráci."
Estébácká čeština není
jazykem právě lahodným, ale přesto
jsem z toho pochopil, že rok po zahájení mé
údajné spolupráce s StB, stále StB
uvažovala o tom, zda je možné mne dotlačit
k nějaké vědomé spolupráci.
Zajíčkova odpověď byla ovšem ve
spisech žlutě zvýrazněna, protože
rezident StB vyjádřil svůj dojem, že
musím vědět, s kým pracuji, i když
dodal, že stále vystupuje přede mnou jen pod
legalizací ministerstva zahraničních věcí,
to znamená, že se mi stále představuje
jen a jen jako diplomat řízený Zamini a ne
jako rozvědčík StB.
To však nebránilo nějakému majoru Čepelákovi
z druhé odboru první správy o něco
později vydat jasnou instrukci: "Prověřit,
zda Cato si je vědom, že dělá nyní
pro československou rozvědku, a pak zvážit,
zda z něj udělat vědomého spolupracovníka."
Ani v této chvíli jsem tedy stále ještě
nebyl vědomým spolupracovníkem.
Ve zprávě, kterou pan Zajíček 11.
6. 1970 - měsíc před ukončením
celé mé údajné spolupráce -
poslal do Prahy svému nadřízenému,
jsem našel větu, kterou na 14. schůzi tohoto
pléna citoval už poslanec Petr Uhl v otázce,
kterou položil komisi a na níž komise - pokud
vím - dosud neodpověděla. Zajíček
tam vysvětluje, že mě nedotěžoval
na detaily mé cesty do USA, "abych u něho nevzbudil
podezření". Podezření, že
je agentem StB u mne Zajíček skutečně
nevzbudil a krátce na to byl odvolán do Prahy pro
svůj dřívější produbčekovský
postoj.
V záznamu jednání o mně na Krajské
správě ministerstva vnitra Praha dne 16. 6. 1970
se píše, že jsem "poškozoval zájmy
ČSSR, odsuzoval vstup spojeneckých vojsk a přirovnával
je k německé okupaci." To je odkaz na studentskou
konferenci v Dubrovníku, kde jsem vystoupil na prvním
výročí invaze 21. srpna 1969, tedy v době,
kdy jsem měl údajně zabraňovat demonstraci
před československým zastupitelským
úřadem v Londýně a o níž
se explicitně píše v depeši Zajíčkovi
z Prahy 19. 6. 1970, kde byl můj řídící
orgán informován, že "proti Cato bude
postupováno stejným způsobem jako proti všem
představitelům, pravicového studentského
hnutí, tzn. Jiřímu Millerovi, Luboši
Holečkovi apod. Zvlášť přitěžující
pro Cato jsou poznatky z jeho činnosti z Dubrovníku,
kde nás neinformoval objektivně a zatajil své
osobní kontraverze s představiteli studentů
socialistických zemí."
Nejzajímavější ve spisech jsou však
výpovědi pana Zajíčka a pana Patejdla,
dalšího diplomata, který mne údajně
získal pro spolupráci v roce 1969, ale pod krytím
ministerstva zahraničních věcí, tedy
- jak svědčil komisi - pro spolupráci se
Zamini, ne pro spolupráci s rozvědkou. Pan Patejdl
vysvětlil, že se dozvěděl, že o
mě měla zájem 2. správa, tedy kontrarozvědka,
která na mne založila spis jako na nepřátelský
objekt, a tak prý on navrhl první správě,
aby si na mne založila spis jako na styk, později
označený jako DS, tedy důvěrný
styk, a vymyslel si pro mne krycí jméno Cato, abych
takto, jak on píše, "unikl ze spárů
druhé správy". Při dalším
výslechu před komisí přiznává,
že první správa doufala, že poté,
co dostanu z Československa, kde mi podle něj hrozilo
velké nebezpečí od 2. správy"
a příjezdu do Anglie, že by mne tam mohli oni
využít pro své zájmy. Zdůrazňuje
tam, že jsem nebyl spolupracovníkem, nevěděl
jsem, že on pracuje pro StB, nevěděl jsem,
že mi založil spis a dal mi krycí jméno
a informace, které jsem mu sdělil, nebyly rozvědného
charakteru.
Zajíček ve své vlastní výpovědi
potvrzuje, že jsem nikdy nevěděl, že on
je pracovníkem rozvědky. Nejvíce mne však
zaujala jeho druhá výpověď učiněná
až po publikaci zprávy komise dne 23. března.
Zajíček přišel za komisí a sdělil
jí, že si v novinách všiml, že jsem
byl registrován pod číslem začínající
jedničkou, a vypověděl, že v době
jeho práce se takto označovaly svazky lidí,
kteří byli objektem zájmu a lidí,
kteří s tímto objektem zájmu nějak
souviseli. Teprve byla-li taková osoba získána
v budoucnu pro skutečnou spolupráci s StB, byly
její materiály zařazeny do nového
svazku, a to pod číslem, které začínalo
čtyřkou. Zajíček ve své výpovědi
vyzval komisi 17. listopadu, aby si tuto důležitou
informaci ověřila. Pokud je pravdivá, je
to další jasný důkaz toho, že jsem
nebyl nikdy registrován jako tajný spolupracovník,
ale nikde jsem ve spise nenašel žádný
důkaz toho, že by se komise touto informací
vůbec zabývala. Komise mne nikdy ani o svém
rozhovoru s panem Zajíčkem neinformovala.
Všiml jsem si také, že asi z tuctu dokumentů
a prohlášení, které jsem komisi poskytl
na svou obranu, komise do mého spisu zařadila jen
dva dopisy Angličanů, o nichž je ve spisech
zmínka, ostatní dokumenty tam nejsou, stejně
jako jsem tam nenašel zápis o vlastní svědecké
výpovědi, kterou jsem před komisí
učinil 18. března. Dodnes také čekám,
až mi ji komise předloží k autorizaci,
jak mi tenkrát slíbila, že učiní
do tří dnů.
To jsou jen některé důvody, proč nejsem
přesvědčený o objektivnosti komise
a o tom, že dobře splnila úkol, kterým
jí usnesení č. 94 pověřilo
Federální shromáždění.
Komise často argumentuje tím, že byla pověřena
jen zjistit, kdo z poslanců je registrován jako
spolupracovník StB. V případě poslanců,
jejichž jména jsou pouze ve svazcích první
správy, kde žádný registr neexistuje,
komise musela interpretovat obsah svazků. Když taková
interpretace nebyla jednoznačná, musela hlasováním
rozhodnout, zda lze svazek toho či onoho poslance interpretovat
jako formu registrace.
V rozhovoru pro Mladou frontu Dnes tři členové
komise sdělili jasně, cituji: "My jsme se rozhodli,
že fakt, že člověk má založený
spis, je jistým způsobem registrace." Domnívám
se, že toto je velmi svérázně pochopení
zadaného úkolu. Fakt, že člověk
má založený spis, svědčí
jen o tom, že o něj měla StB zájem,
a dokazuje tedy jen to, že dotyčný nepatřil
mezi ty, kteří se jakékoli politice zdaleka
vyhýbali.
O mém případu vyšlo mnoho článků
v řadě zemí. Komise do spisu zařadila
jen dva dopisy, které zveřejnila Večerní
Praha. Měly by tam být buď všechny, nebo
žádný. Články, které zveřejnily
nejznámější západní časopisy,
jako jsou Times, New York Times, Washington Post, Independent,
Observer nebo protesty vedoucích členů britské
stínové vlády, předního amerického
senátora či petice podepsané desítkami
bulharských, sovětských, polských
či britských poslanců a dalších
předních osobností evropského politického
života, spojuje jeden společný jmenovatel.
Všichni kritizují způsob, jakým se u
nás lustrace prováděly. Vypichují
absenci presumpce neviny, absenci opravného prostředku
a jakéhokoliv spravedlivého nezávislého
soudního jednání, které zcela jistě
mělo předcházet veřejně vyslovenému
podezření, že někdo ze jmenovaných
poslanců je vinen. Takovéto podezření
z nás už nikdo nikdy nesejme.
Za všechny dokumenty a dopisy zaslané prezidentu Václavu
Havlovi a především Federálnímu
shromáždění bych se tu rád zmínil
alespoň o obsáhlém dopisu amerického
výboru Helsinki Watch, který v 70. a 80. letech
důstojně hájil lidská práva
československých politických vězňů.
Všiml jsem si, že jste ho dnes ráno dostali do
lavic a tak budu stručný.
Podle Helsinki Watch Komise 17. listopadu zcela ignorovala základní
principy procedurální spravedlnosti a principy nestrannosti.
I díky formulacím usnesení č. 94 (tady
souhlasím s kritikou tohoto usnesení, jak jí
přednesl poslanec Petr Uhl), se komise zabývala
pouze údaji StB. Nevzala na vědomí nezávislé
důvody a tento úzký zorný úhel
se rovnal tomu, že StB hrála nejdůležitější
roli při posuzování spolupráce s StB,
což je výrazem vskutku zvláštního
respektu i institucí, jejíž tajné spolupracovníky
chtěla komise odhalit.
V praxi komise jednala jako žalobce a soudce zároveň,
říká se v dokumentu Helsinki Watch. Helsinki
Watch navrhuje, aby parlament nyní splnil úlohu
nestranného soudu, a tak dořešil tu bezprecedenční
situaci, kterou vytvořil tím, že na své
půdě vyslovil velmi závažné podezření
proti několika poslancům, aniž by umožnil
toto podezření dokázat nebo vyvrátit.
Stejně jako se nedomnívám, že by roli
takového soudu mohla hrát veřejnost, nedomnívám
se, že by jí dnes měl hrát parlament,
a zvláště ne tento parlament. Jsem však
přesvědčen, že soudem může
být jen skutečný nezávislý
soud.
Poté, co byl stažen z programu poslední schůze
Federálního shromáždění
návrh zákona o zániku poslaneckého
mandátu, který mohl umožnit obviněným
poslancům se obrátit buď na Nejvyšší
soud nebo na Ústavní soud, tak jsme se ocitli v
jakémsi legálním vakuu. Díky poslanecké
imunitě nemohu žalovat poslance pro spáchání
trestného činu pomluvy. Za současné
situace mi tedy zbývají jen vágní
formulace § 11 občanského zákoníku
na ochranu osobnosti, který neodpovídá plné
závažnosti této situace. V současné
době používám tohoto paragrafu k žalobě
proti federálnímu ministerstvu vnitra.
Vláda byla požádána tímto Federálním
shromážděním, aby našla právní
způsob, jak tuto zapeklitou situaci vyřešit.
Zatím s žádným návrhem nepřišla.
Domnívám se, že narazila na problém,
jak formulovat zákon o zániku poslaneckého
mandátu a mám obavu, že takový zákon
parlamentu nikdy nepředloží.
Připadám si jako Alenka v absurdní říši
nejděsivějších snů. Každý
občan má právo na spravedlivý soud.
Toto právo je zakotveno už v Chartě lidských
práv. Za dané situace se proto domnívám,
že by příští plenární
schůzi Federálního shromáždění
měl být předložen návrh zákona,
který by dal lustracím právní rámec.
Prezident Václav Havel před několika dny
opakoval, že lustrace je nutné řešit kulturním,
civilizovaným a právním způsobem.
Zatím to neděláme ani jedním. Do té
doby, než budeme mít zákon, který upraví
ochranu cti a lidské důstojnosti, je nutné
tedy alespoň odhlasovat zákon, který bude
definovat, co to vlastně je lustrace, tedy přesné
vymezí skutkovou podstatu jednání, které
chceme odhalit a současně bude definovat formu verifikace
závěrů, která musí být
učiněna orgánem nezávislým
na parlamentu. Domnívám se, že takovéto
důkazní řízení by mohl provádět
krajský soud jako soud prvního stupně a Nejvyšší
soud jako soud odvolací. Nepřipraví-li takový
zákon vláda, jak byla požádána,
doufám, že jej brzy připraví alespoň
iniciativní skupina poslanců.
Ve skutečně právním státě
občané včetně poslanců musí
dodržovat zákony. Takový stát je současně
založen na nezadatelných právech občanů,
včetně poslanců. Nemohu proto přijmout
argument, že svá občanská práva
bych měl hájit jako občan, a proto rezignovat
na svůj poslanecký mandát. Nemohu ani přijmout
analogii se západním politikem, který rezignoval
z jedné své funkce, protože zjistil, že
se v ní dopustil chybného rozhodnutí, jež
mohlo ohrozit bezpečnost státu. Nemohu přijmout
argument, že bych měl odejít z parlamentu,
jen proto, že jsem byl zcela bez důkazů obviněn.
Jsem přesvědčen, jak píše zpěvačka
Joan Baezová, představitelka americké organizace
Humanitas v dopise na mou obranu, že "nelze budovat
demokracii nedemokratickými prostředky". Křehkou
demokracii neposílíme tím, že uměle
vyvolané stíny administrativně smeteme pod
pokličku, ale jen tím, že se s nimi vypořádáme
otevřeně, kulturně a především
právně, což v tomto případě
znamená rozhodnutím nezávislého soudu.
Kdybych teď rezignoval z parlamentu, muselo by to být
mými voliči chápáno jako přiznání
viny, kterou necítím. Vy všichni dobře
víte, že zveřejnění našich
jmen bylo chápáno jasně jako oznámení
viny.
Vzdal jsem se poslaneckého platu jen proto, abych podtrhl
fakt, že tu zůstávám především
proto, abych mohl obhájit svou čest a jméno
a pokračovat v práci, k níž jsem dostal
mandát.
Argument, který nedávno v Respektu publikoval můj
bývalý spolupracovník z agentury Palach Press
pan Ben Kuras že nesložením mandátu se
dopouštím nezákonnosti, je zcela absurdní
a postavený na hlavu. Dobře fungující
demokracie není diktatura parlamentu, jak on tvrdí,
ale je to především respekt k zákonům
právního a spravedlivého státu, který
se musí vztahovat i na poslance. A ten nelze jen tak přebarvit,
jak se to komu kdy hodí.
Nechci nic jiného, než aby byl co nejrychleji dán průchod právu a spravedlnosti. Do té doby bych měl být chápán - jak je to zvykem v celém civilizovaném světě - jako nevinný.
Vážně pochybuji, že si většina
z vás dovede představit, jak mi je. Kolega Zukal
si to jistě představit dovede. většina
ostatních asi ne. v novinách se o mně píše,
že jsem byl agentem StB a dokonce jsem se dočetl,
že jsem donášel i na svého otce, i když
by to znamenalo umět dopravovat zprávy pro StB ze
záhrobí, neboť onen novinář se
ani nenamáhal si všimnout, že můj otec
zemřel na následky věznění
deset let před mou údajnou spolupráci s StB
v letech 1969 - 1970.
Vskutku nevím, kde se bere v lidech ta zloba a zášť
a netolerance. Napadají mne mimo jiné i bývali
hlasatelé komunistických ideji, kteří
obhajovali komunistickou politiku dokonce i v 50. letech, jež
jsem prožil jako syn velezrádce. Pak samozřejmě
i ti, jak před časem citoval New York Times prezidenta
Havla, kteří dnes v sobě překřičují
svůj vlastní pocit viny a nějak si chtějí
kompenzovat vlastni pocit poníženi za dřívější
konformní přistup k totalitnímu režimu.
Nemohu se bránit jinak, než na půdě
tohoto Parlamentu.
Tisk v teto zemi mi nijak nepomáhá. Naopak. Ti,
kteří mně dnes vyjadřuji podporu,
nemají žádný důvod být
shovívaví k agentům StB. Namátkou
konstatuji, že například 6 z nich si dohromady
odsedělo téměř 30 let v komunistických
kriminálech. Zcela v rozporu s pravdou se v novinách
tvrdí, že jsem si "klidně" jezdil
v době, kdy jsem organizoval pašování
knih a dalších věci pro českou opozici
z Anglie do Československa, že jsem si "klidně"
jezdil do této země. Konstatuji, že legálně
jsem tu nebyl ani jednou od května 1969. Ilegálně,
tedy ne zrovna klidně, jsem tu byl v srpnu 1970 a pak až
3x ne příliš dlouho před sametovou revolucí,
tedy ve druhé polovině 80. let.
Mluvím už dlouho a vy jste mi udělali tu obrovskou
výjimku, že mohu překročit 10 minut,
takže se za to omlouvám. Přesto bych rád
velmi stručně upozornil na jednu závažnou
skutečnost, o níž jsem se dozvěděl
teprve včera. Poté, co se mě v Anglii zastala
spousta novinářů a politiků, jsem
se dozvěděl, že najednou se dostala kopie mého
spisu, který na mne založila StB, do ruky britskému
novináři, se kterým jsem se před 10-ti
lety soudně střetl za to, že on dal veřejně
do přímého spojení zavřené
čs. disidenty s francouzským kamiónem, naloženým
tunou knih, který byl zadržen v dubnu 1981. Tento
kamión byl jedním z více než stovky
podobných kamiónů, které jsem sem
za 20 let poslal, a byl jediným, který byl čs.
orgány zadržen. Brzy na to byla zatčena skupina
Šiklová a spol., o níž hovořil
poslanec Mlynárik a jíž on byl i členem.
StB tehdy neměla žádné přímé
důkazy o propojení řady těchto zadržených
s tímto kamiónem. Tento britský novinář
čistě z nutnosti dát veřejnosti nějakou
senzaci, si tuto skutečnost upravil, toto propojení
oznámil a StB začala používat jeho televizní
program proti některým ze zatčených.
Proto jsem se rozhodl po konzultaci s přáteli v
Praze ho žalovat a tento spor jsem vyhrál. Je však
pochopitelné, že tento novinář mne od
té doby nemá moc rad, a proto jsem byl velmi zaražen,
když jsem se dozvěděl, že se mu dostal
do ruky můj estébácký spis. Je zarážející,
že v době, kdy jednáme o tom, zda tyto spisy
odtajníme pro sdělovací prostředky
v této zemi, by měl tento spis už být
za hranicemi teto země. Nedomnívám se, že
motivací byla snaha objektivně informovat veřejnost,
ať už jej tam poslala StB nebo někdo jiný,
kdo měl k tomuto spisu zde přístup.
Končím tím, že na vás apeluji,
abyste ukončili práci komise nepřijetím
bodů 2 c) a 3 c) navrženého usnesení,
ale vytvořením podmínek pro nalezení
právní normy, která by umožnila dořešit
lustrace způsobem, který by ve světě
napravil dnešní pošramocenou reputaci naši
demokracie. Odvolávám se tady na dopis senátora
Paula Simona, jednoho z bývalých kandidátů
na úřad prezidenta USA, který v dopise Prezidentu
Václavu Havlovi poukazuje na to, že "takto nefunguje
demokracie" a že způsobem, jakým jsem
já byl obviněn, začíná "kazit
dobré jméno, kterému se nove Československo
těší v USA." Spolu se senátorem
P. Simonem věřím, že v naši zemi
dojde k,,prosazeni respektu a k řádnému Procesnímu
právu, k vládě zákonů a presumpce
neviny." Děkuji vám za vaši trpělivost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To bol poslanec Kavan. Po jeho 35 minútovom vystúpení
obnovujem 10 minútové obmedzenie ostatných
rečníkov.
S faktickou poznámkou sa najskôr prihlásil
poslanec Pospíšil, po ňom sa hlási poslanec
Mlynárik a po ňom pán poslanec Kopřiva.
Poslanec SL J. Pospíšil: Samozřejmě
nechci předjímat vaše rozhodnutí. Chci
upozornit na jednu věc. Komise nemá možnost
citovat ze spisů lidí, kteří byli
označeni jako registrovaní za spolupracovníky
StB. Pan Kavan rozsáhle cituje z tohoto spisu, a to je
myslím důvod, že to je zatím poněkud
jednostranně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hovoriť bude poslanec Mlynárik.
Poslanec SN J. Mlynárik: Celkom sa stotožňujem
s pánom Kavanom a myslím, že sa dokážeme
vcítiť do toho, ako mu je. Človek, ktorý
spolupracoval nevedomky s Úradom pre zahraničné
styky v Londýne a 17 mesiacov urobil 46 schôdziek
a odovzdal 30 konkrétnych informácií, pričom
samozrejme trval predpoklad, že nevedel, o čo ide
a potom celý život skutočne pomáhal
disidentskému hnutiu, vystupoval proti totalitnému
normalizátorskému režimu. Chápem to
tak, ako by chcel "zmazať" a myslím, že
zmazal vo veľkej miere tieto svoje pochybnosti.
Ako historik sa bohužiaľ nemôžem stotožniť
s tým, že na určitú spoluprácu
nedošlo a že si toho nebol vedomý. Dovolávam
sa toho, že pán Kavan hovorí, že si nebol
vedomý. Je to v správe zo 17. 3. 1970. "Osobne
si je Cato vedomý, že jeho správy sú
odovzdávané oficiálnym miestam v Československu
a nie je pochybností o tom, že dnes vie, že ich
má k dispozícii rozviedka, aj keď sa s nim
jedná stále pod krytím ministerstva zahraničných
vecí. odovzdané informácie jak ústne
tak aj písomne Cato kompromitujú, čoho si
je vedomý". Chcem pripomenúť, že
skutočne nie je možné tieto veci bagatelizovať
a rozviedka si tieto veci nevyrábala len pre svoje spestrenie.
všetky im odovzdávané správy majú
takmer 100 percentnú využiteľnosť. Možno
zodpovedne povedať, že v osobe Cata máme dobrý
prehľad o československých študentoch
vo veľkej Británii a čiastočne o novej
emigrácii. Je jedným z najproduktívnejších
prameňov v tomto smere."
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, vyčerpal ste lehotu a faktickú
poznámku. Bude hovoriť pán poslanec Kopřiva.
Poslanec SL T. Kopřiva: Měl jsem obdobný
dotaz jako kolega Pospíšil, zda pan Kavan byl zbaven
mlčenlivosti podle zákona 102.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Na túto otázku neviem odpovedať. Hlási
sa poslanec Lédl.