Čtvrtek 23. května 1991

V § 25, kde sa vypúšťa existujúci odstavec 3, navrhujem zaradiť odstavec 3 v novom znení:

"Možnosť vykonávania odborných činností pri plnení úloh veterinárnej starostlivosti právnickými a fyzickými osobami s udelenou licenciou upravuje príslušný zákon Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady."

To je všetko. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Peterovi. Prosím o vystúpenie pána poslanca Milana Tejkla, pripraví sa poslanec Jiří Musílek.

Poslanec SL M. Tejkl: Pane předsedo, pane předsedající, při této účasti jsem na pochybách, jestli bych vás nemohl oslovit jednotlivě, ale dámy a pánové, jak jste si jistě při studiu tohoto zákona všimli, jaksi vynechává ohromnou skupinu zvířat, která nejsou přímo námi, neboli nejvyšším pánem tvorstva, ovlivňována. Je to tzv. skupina volně žijících zvířat. Když budete studovat tento zákon, zjistíte, že se jedná o chovu, o chovatelích, o chovatelství, ale my jsme přece ohromné skupině, která nežije přímo v námi regulovaných podmínkách, také něco povinní. My jsme jim zařídili zatím velice špatné životní prostředí, na které doplácí, a kterým trpí.

Domnívám se, že bychom měli, a zvláště při privatizaci veterinární péče, věnovat tomu pozornost. Myšlenka, že se o zbytek zvěře budou starat myslivci, je naprosto zcestná. Nejednáme o chovu a lovu, jednáme o veterinární péči. Kdo se postará o vzácné druhy zvěře, které z naší přírody mizí, a které občas při tragédii v přírodě potřebují naprosto zásadní veterinární pomoc?

Proto se obracím na vás, tuto skupinku, abyste, pokud možno, podpořili návrh, který je velice stručný: v § 1 dost. 1 za slova "upevňování zdraví" doplnit "chovaných i volně žijících" a pokračovat "zvířat". Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tejklovi, slovo má Jiří Musílek, pripraví sa poslanec Lux.

Poslanec SL J. Musílek: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, mně se při pohledu do sálu chce říci drazí pozůstalí, protože ostatní dali přednost krmení, a já aspoň doufám, že konzumují stravu kontrolovanou Státním veterinárním dozorem.

Ale teď už vážně. Otevřeli jsme hranice a chceme vstoupit na evropskou arénu. Zatím však máme v mnoha oblastech jiné předpisy, jiné zákony. Chceme-li držet se západními zeměmi alespoň krok, musíme se přizpůsobit jejich podmínkám. A to platí také o sféře veterinární péče. Máme-li se zařadit mezi vyspělé evropské státy, musíme přizpůsobit v oblasti veterinární péče legislativu podmínkám Evropského společenství. Proto je novelizace dosavadního veterinárního zákona č. 87/1987 Sb., naprosto nutná. Bohužel, nebo snad bohudík, je tato nutnost zvýrazněna nedávnou ostudnou aférou s nepovoleným exportem vnitřností z některých našich masokombinátů. Tato aféra jen potvrzuje oprávněnost jednoho ze základních cílů předpokládané novely, oddělit Státní veterinární dozor jako nezávislý orgán, který bude sledovat po stránce ekologické a hygieny potravin povinnosti a zájmy státu týkající se ochrany území před nebezpečnými nákazami, ochranu prostředí a zdravotní nezávadnost potravin.

Druhý cíl předkládané novely je také spojen se žhavou současností. Před dvěma dny náš zákonodárný sbor schválil zákon o půdě, který přináší zásadní změny vlastnických vztahů v zemědělství. Je zcela logické, že z těchto změn vyplývá i privatizace terénní léčebné péče. Ta musí být vykonávána soukromými veterinárními lékaři na základě nabídky a poptávky. Je samozřejmé, že tady obstojí jen ten, kdo umí a je ochoten pomoci kdykoliv a kdekoliv. Také si ale musí vytvořit dobrý vztah ke svým zákazníkům. I to je jedna stránka přizpůsobení se evropským státům.

Na okraj dodávám, že nejde o nic nového. To vše už u nás bylo, ale násilnou cestou jsme to rozbořili, zejména pokud jde o soukromou praxi veterinářů, což by se dalo komentovat titulem knihy známého britského veterináře - spisovatele Jamese Herriota "To by se zvěrolékaři stát nemělo". Naopak, je třeba připomenout, že osoba veterináře hrála na naší vesnici významnou roli a tu je nutno obnovit. Proto bychom měli opětnou privatizaci veterinární služby pokládat za politický úkol.

Z důvodů, které zde uvádím, vyplývá, že přijetí novely zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, je závažným a potřebným krokem. Proto pro něj budu hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Musílkovi. Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Josef Lux. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, jenom bych chtěl říci, že tento zákon je významný především tím, že v podstatě privatizuje veterinární službu, v jeho důsledku bude zhruba jedna třetina veterinárních lékařů hledat zaměstnání, ale to je jistě důležité.

Mám jediný pozměňovací návrh, a to v § 10, odst. 1 písm. c) kde bych si dovolil doplnit "před zahájením provozu". Tento odstavec hovoří o povinnosti chovatele požádat příslušný orgán veterinární péče o vydání osvědčení o způsobilosti podmínek pro výrobu, zpracování, ošetřování, skladování a přepravu živočišných produktů. Doporučuji doplnit "před zahájením provozu" z jednoho prostého důvodu, aby privatizovaný veterinář nebyl v pokušení vydávat neustále nějaká potvrzení á 500,- Kčs. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi, ktorý bol posledným prihláseným do diskusie. Ešte vystúpi pán minister Dlouhý. Pánu ministrovi Dlouhému blahoželám k jeho dnešným meninám a súčasne všetkým ostatným poslancom Vladimírom.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za blahopřání k svátku. Budu velmi stručný. Na své schůzi dne 20. 5. t.r., projednala vláda ČSFR návrh novely zákona č. 87 z roku 1987 Sb., o veterinární péči, který předložila iniciativní skupina poslanců Federálního shromáždění. Chtěl bych zde potvrdit to, co zde už zaznělo o genezi tohoto návrhu zákona. Jednu chvíli trochu vztahy zaskřípaly, ale pak jsme se okamžitě dohodli, že rozdíly jsou vlastně minimální, a že nejlepší cesta, jak pokračovat dále, je dohodnout se, že není tak důležité, kdo zákon předkládá, jako je důležité právě v tomto specifickém případě zákon co nejdříve schválit. Rád konstatuji, že jsme se na tom velmi rychle dohodli a myslím, že jsme vytvořili možná dobrý precedens i pro některé další případy.

Nebudu již o zákoně podrobněji hovořit, protože mnohé zde již zaznělo. Chtěl bych jen zdůraznit, že právnickým a fyzickým osobám, které budou odborné veterinární činnosti vykonávat, se ukládá přísnější oznamovací a zakročovací povinnost, než jiným subjektům, a to proto, že se jedná o povinnost, která vyplývá z postavení a funkce veterinárních lékařů.

Zákon zajišťuje stejná práva a povinnosti pro všechny subjekty a zamezuje ingerenci soukromé praxe do výkonu státní správy a naopak. Předkládaný návrh rozšiřuje okruh subjektů, které budou moci provádět samy porážky, rozšiřuje se též oprávnění pracovníků orgánů veterinární péče, upravuje se veterinární dozor nad právnickými i fyzickými osobami, zpřísňují se sankční opatření.

Přijetí zákona neklade nároky na státní rozpočet, naopak postupně, s ohledem na rozvoj privatizace, dojde ke snížení výdajů mzdových prostředků Státní veterinární správy.

Podle článku 38 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, spadá vydání zákona do působnosti federace.

Vláda na svém zasedání, jak již bylo řečeno, jednoznačně doporučuje přijetí zákona s tím, že jsme podali tři připomínky, z čehož druhá byla doplnění slova "veterinární" do § 35 odst. 1 d) původního návrhu, jak jej projednala vláda. Této připomínce bylo vyhověno.

V § 35 odst. 2 doporučujeme vypustit slovo "dovozů". Zde k tomu nedošlo, ale domnívám se, že přece jen na základě jednání vlády bych si dovolil jako poslanec tento návrh aplikovat jako pozměňovací návrh a to v následující formě. Vezmeme-li si § 35 odst. 2, pak až v části na str. 9 jde o poslední dva řádky. V prvním řádku bych navrhl vypustit slovo "dovozu" a na konci věty za slovy "léčiv a přípravků" pokračovat textem "jakož i veterinární a zdravotní podmínky pro povolování jejich dovozů".

Druhý pozměňovací návrh se týká poslední změny, kterou navrhujeme. Zpravodaj zde říkal, že předkladatel vysvětlil, že není možné akceptovat tento názor vlády. My jsme o tom jednali a vláda právě při diskusi a zvažování všech pro a proti dospěla k názoru, že bude trvat na tom, aby z ustanovení § 35 odst. 1 písm. b) byla vypuštěna slova "a o přepravě živočišných produktů". Jedná se o § 35 odst. 1 písm. b), o konec textu, tzn., že text by končil "a léčebných úkonů v chovech zvířat". Názor vlády je takový, že to odpovídá těm právním normám, které jsou v kompetenci federálního ministerstva dopravy, a že to navazuje na mezinárodní dohody o těchto věcech. Považujte prosím i tento druhý návrh za pozměňovací návrh poslance.

Opakuji, že oceňuji dohodu, ke které jsme zde rychle dospěli. Pevně věřím, že tento zákon zde dnes bude schválen, a že významným způsobem přispěje ke zlepšení veterinární péče v Československu.

Jinak bych chtěl ještě krátce informovat, že federální ministerstvo hospodářství jako orgán, v jehož kompetenci jsou zemědělské otázky Federálního významu během deseti dnů vydá prohlášení k tzv. aféře s reexportem vnitřností a masa.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Dlouhému. Prosím, aby svoje pozmeňovacie návrhy podal v písomnej forme.

Písomne do rozpravy už nie je nikto prihlásený. Chce sa ešte niekto prihlásiť do rozpravy? Hlási sa poslanec Tichý, ktorý vystúpi ako šiesty v rozprave k novele zákona o veterinárnej starostlivosti.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedo, vážená sněmovno. Moje vystoupení je jen vlastně technického charakteru. V bodě 6 tohoto zákona se má doplnit písmeno h) v § 2, odst. 1, a to ve znění "kontrola dědičnosti zdraví". Mně se trochu nelíbí toto spojení - kontrola dědičnosti zdraví. Já se domnívám, že jde o kontrolu, která má zabránit dědičnosti nemocí, a že by bylo vhodnější znění "kontrola zdravé dědičnosti". To je můj pozměňovací návrh.

(Poslanec Tichý se o něčem domlouvá se zpravodajem mimo mikrofon.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Tichý sťahuje svoj návrh, pretože bol prednesený k pôvodnému návrhu, k tlači 502, a teraz prejednávame, ako sme sa v úvode dohodli, tlač 150, to je návrh výborov hospodárskych a uznesení oboch snemovní.

Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave k tomuto návrhu? Nikto. Rozpravu považujem za ukončenú.

Udeľujem záverečné slová, najprv poslancovi Lacinovi.

Poslanec SL J. Lacina: Vážené poslankyně a poslanci, dovolte mi, abych reagoval na vystoupení poslanců, případně na pozměňovací návrhy. Panu poslanci Peterovi bych chtěl říci, že § 3 a), který je zařazován nově do zákona o veterinární péči, v podstatě celou tuto problematiku řeší. Navrhovaná změna nebo navrhovaný doplněk by v podstatě mohl být chápán jako zásah do kompetence republik. Tuto záležitost budou řešit republikové zákony České národní rady a Slovenské národní rady. S touto jeho připomínkou případně pozměňovacím návrhem, nemohu souhlasit.

Pokud jde o odst. 3 § 25, je to záležitost obdobná.

K připomínce poslance Tejkla je možné říci, že tento návrh je akceptovatelný. Objevil se i v usnesení výboru pro životní prostředí, a jestliže se § 1 rozšíří o zdraví "chovaných a volně žijících" zvířat, myslím, že zákon nabude na kvalitě.

Pokud jde o poslance Luxe, s touto připomínkou se nesetkávám poprvé. Faktem ovšem je, že § 24 tohoto zákona první vyšetření, event. vystavení osvědčení, což je záležitost závazného posudku, již řeší.

Pokud se týká navrhovaného § 10 odstavec 10 hovoří se zde o státní kontrole a nepředpokládá se, že by tato kontrola byla provozována za úhradu. Je to tedy normálně jenom správní akt, který by byl vydáván podle situace. A já také věřím, že by tato situace byla řešitelná po tomto konkrétním návrhu republikových zákonů.

Pokud se týká připomínek pana ministra Dlouhého, domnívám se, že připomínka k paragrafu 35 odstavec 2 je akceptovatelná. To znamená, že lze vypustit slovo "dovozu" a nahradit ho slovy "jakož i veterinární a zdravotní podmínky pro povolování jejich dovozu".

Sporná je situace v § 35 odstavec 1 písmeno b), kde by se měla vypustit slova "o přepravě živočišných produktů". Pokud jsme měli možnost i s legislativci z Federálního shromáždění zkoumat tento problém, došli jsme k závěru, že přece jenom veterinární podmínky pro přepravu na našem území z hlediska prevence zavlečení nákaz na naše území je nutná a tudíž, že by v tomto zákonu měla zůstat. Tolik asi k těmto připomínkám. Jinak vám děkuji za rozpravu a doporučuji, abyste tento návrh zákona schválili.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo majú spoloční spravodajcovia. Kto z vás, páni poslanci, vystúpi prvý? Prosím, pán poslanec Tolar.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Tolar: Dámy a pánové, v podstatě můžeme říci jen tolik, že pozměňující návrhy, které zde zazněly, je předkladatel ochoten akceptovat. Čili je nutné rozhodnout o nich pouze hlasováním.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Souček: Také se připojuji k návrhům, které byly řečeny a myslím, že veškeré připomínky, které byly řečeny, jsou akceptovatelné a budou po hlasování přijaty.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pristúpime teraz k hlasovaniu. Konštatujem, že sú snemovne uznášaniaschopné. V Snemovni ľudu je 76 poslancov a v Snemovni národov je prítomných 39 poslancov zvolených v Českej republike a 40 poslancov zvolených v Slovenskej republike, takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu o pozmeňovacích návrhoch.

Prosím, predneste prvý pozmeňovací návrh pána poslanca Petera. Pán poslanec Peter sa k tomu chce vyjadriť. Prosím, máte slovo.

Poslanec SN V. Peter: Vzhľadom k tomu, že oni videli tlač 502 a nevideli tlač 650 a vysvetlenie pána poslanca je dostačujúce, ja svoje dva návrhy sťahujem.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Tolar: K návrhu pana poslance Tejkla - tento návrh lze pouze doporučit. Pozměňující návrh zní, aby v § 1 odstavec 1 za slova "upevňování zdraví" se doplnila slova "chovaných i volně žijících".

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz pristúpime k hlasovaniu.

(18.25 hodin.)

Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu. Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje sa.) (Sedmdesát dva.) Sedemdesiat dva.

Kto je proti? (Jeden.) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (Tři.) Tri.

Traja poslanci nehlasovali. Snemovňa ľudu návrh prijala.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov. Kto je pre návrh pána poslanca Tejkla, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje sa.) (Sedmdesát devět.) Sedemdesiatdevť.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Jeden poslanec nehlasoval. Snemovňa ľudu i Snemovňa národov návrh prijali.

Ďalší návrh prosím.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Souček: Další návrh je návrh pana poslance Luxe, abychom v § 10 odstavec 1 písmeno c) doplnili slova "před zahájením provozu". Zpravodajové doporučují přijetí tohoto doplňku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Luxa.

(18.27 hodin.)

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Kto je pre pozmeňovací návrh poslanca Luxa, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.) (Sedmdesát sedm.) Sedemdesiatsedem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dva.) Dvaja.

Snemovňa národov návrh prijala.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu. (Vzhľadom k tomu, že snemovňa nebola uznášaniaschopná, vyzval predsedajúci poslancov snemovne, aby zaujali svoje miesta.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP