V § 25, kde sa vypúšťa existujúci
odstavec 3, navrhujem zaradiť odstavec 3 v novom znení:
"Možnosť vykonávania odborných činností
pri plnení úloh veterinárnej starostlivosti
právnickými a fyzickými osobami s udelenou
licenciou upravuje príslušný zákon Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady."
To je všetko. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Peterovi. Prosím o
vystúpenie pána poslanca Milana Tejkla, pripraví
sa poslanec Jiří Musílek.
Poslanec SL M. Tejkl: Pane předsedo, pane předsedající,
při této účasti jsem na pochybách,
jestli bych vás nemohl oslovit jednotlivě, ale dámy
a pánové, jak jste si jistě při studiu
tohoto zákona všimli, jaksi vynechává
ohromnou skupinu zvířat, která nejsou přímo
námi, neboli nejvyšším pánem tvorstva,
ovlivňována. Je to tzv. skupina volně žijících
zvířat. Když budete studovat tento zákon,
zjistíte, že se jedná o chovu, o chovatelích,
o chovatelství, ale my jsme přece ohromné
skupině, která nežije přímo v
námi regulovaných podmínkách, také
něco povinní. My jsme jim zařídili
zatím velice špatné životní prostředí,
na které doplácí, a kterým trpí.
Domnívám se, že bychom měli, a zvláště
při privatizaci veterinární péče,
věnovat tomu pozornost. Myšlenka, že se o zbytek
zvěře budou starat myslivci, je naprosto zcestná.
Nejednáme o chovu a lovu, jednáme o veterinární
péči. Kdo se postará o vzácné
druhy zvěře, které z naší přírody
mizí, a které občas při tragédii
v přírodě potřebují naprosto
zásadní veterinární pomoc?
Proto se obracím na vás, tuto skupinku, abyste,
pokud možno, podpořili návrh, který
je velice stručný: v § 1 dost. 1 za slova "upevňování
zdraví" doplnit "chovaných i volně
žijících" a pokračovat "zvířat".
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tejklovi, slovo má
Jiří Musílek, pripraví sa poslanec
Lux.
Poslanec SL J. Musílek: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, mně se při pohledu
do sálu chce říci drazí pozůstalí,
protože ostatní dali přednost krmení,
a já aspoň doufám, že konzumují
stravu kontrolovanou Státním veterinárním
dozorem.
Ale teď už vážně. Otevřeli
jsme hranice a chceme vstoupit na evropskou arénu. Zatím
však máme v mnoha oblastech jiné předpisy,
jiné zákony. Chceme-li držet se západními
zeměmi alespoň krok, musíme se přizpůsobit
jejich podmínkám. A to platí také
o sféře veterinární péče.
Máme-li se zařadit mezi vyspělé evropské
státy, musíme přizpůsobit v oblasti
veterinární péče legislativu podmínkám
Evropského společenství. Proto je novelizace
dosavadního veterinárního zákona č.
87/1987 Sb., naprosto nutná. Bohužel, nebo snad bohudík,
je tato nutnost zvýrazněna nedávnou ostudnou
aférou s nepovoleným exportem vnitřností
z některých našich masokombinátů.
Tato aféra jen potvrzuje oprávněnost jednoho
ze základních cílů předpokládané
novely, oddělit Státní veterinární
dozor jako nezávislý orgán, který
bude sledovat po stránce ekologické a hygieny potravin
povinnosti a zájmy státu týkající
se ochrany území před nebezpečnými
nákazami, ochranu prostředí a zdravotní
nezávadnost potravin.
Druhý cíl předkládané novely
je také spojen se žhavou současností.
Před dvěma dny náš zákonodárný
sbor schválil zákon o půdě, který
přináší zásadní změny
vlastnických vztahů v zemědělství.
Je zcela logické, že z těchto změn vyplývá
i privatizace terénní léčebné
péče. Ta musí být vykonávána
soukromými veterinárními lékaři
na základě nabídky a poptávky. Je
samozřejmé, že tady obstojí jen ten,
kdo umí a je ochoten pomoci kdykoliv a kdekoliv. Také
si ale musí vytvořit dobrý vztah ke svým
zákazníkům. I to je jedna stránka
přizpůsobení se evropským státům.
Na okraj dodávám, že nejde o nic nového.
To vše už u nás bylo, ale násilnou cestou
jsme to rozbořili, zejména pokud jde o soukromou
praxi veterinářů, což by se dalo komentovat
titulem knihy známého britského veterináře
- spisovatele Jamese Herriota "To by se zvěrolékaři
stát nemělo". Naopak, je třeba připomenout,
že osoba veterináře hrála na naší
vesnici významnou roli a tu je nutno obnovit. Proto bychom
měli opětnou privatizaci veterinární
služby pokládat za politický úkol.
Z důvodů, které zde uvádím,
vyplývá, že přijetí novely zákona
č. 87/1987 Sb., o veterinární péči,
je závažným a potřebným krokem.
Proto pro něj budu hlasovat. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Musílkovi.
Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Josef
Lux. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, jenom bych chtěl
říci, že tento zákon je významný
především tím, že v podstatě
privatizuje veterinární službu, v jeho důsledku
bude zhruba jedna třetina veterinárních lékařů
hledat zaměstnání, ale to je jistě
důležité.
Mám jediný pozměňovací návrh,
a to v § 10, odst. 1 písm. c) kde bych si dovolil
doplnit "před zahájením provozu".
Tento odstavec hovoří o povinnosti chovatele požádat
příslušný orgán veterinární
péče o vydání osvědčení
o způsobilosti podmínek pro výrobu, zpracování,
ošetřování, skladování
a přepravu živočišných produktů.
Doporučuji doplnit "před zahájením
provozu" z jednoho prostého důvodu, aby privatizovaný
veterinář nebyl v pokušení vydávat
neustále nějaká potvrzení á
500,- Kčs. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi, ktorý bol
posledným prihláseným do diskusie. Ešte
vystúpi pán minister Dlouhý. Pánu
ministrovi Dlouhému blahoželám k jeho dnešným
meninám a súčasne všetkým ostatným
poslancom Vladimírom.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji za blahopřání
k svátku. Budu velmi stručný. Na své
schůzi dne 20. 5. t.r., projednala vláda ČSFR
návrh novely zákona č. 87 z roku 1987 Sb.,
o veterinární péči, který předložila
iniciativní skupina poslanců Federálního
shromáždění. Chtěl bych zde potvrdit
to, co zde už zaznělo o genezi tohoto návrhu
zákona. Jednu chvíli trochu vztahy zaskřípaly,
ale pak jsme se okamžitě dohodli, že rozdíly
jsou vlastně minimální, a že nejlepší
cesta, jak pokračovat dále, je dohodnout se, že
není tak důležité, kdo zákon
předkládá, jako je důležité
právě v tomto specifickém případě
zákon co nejdříve schválit. Rád
konstatuji, že jsme se na tom velmi rychle dohodli a myslím,
že jsme vytvořili možná dobrý precedens
i pro některé další případy.
Nebudu již o zákoně podrobněji hovořit,
protože mnohé zde již zaznělo. Chtěl
bych jen zdůraznit, že právnickým a
fyzickým osobám, které budou odborné
veterinární činnosti vykonávat, se
ukládá přísnější
oznamovací a zakročovací povinnost, než
jiným subjektům, a to proto, že se jedná
o povinnost, která vyplývá z postavení
a funkce veterinárních lékařů.
Zákon zajišťuje stejná práva a
povinnosti pro všechny subjekty a zamezuje ingerenci soukromé
praxe do výkonu státní správy a naopak.
Předkládaný návrh rozšiřuje
okruh subjektů, které budou moci provádět
samy porážky, rozšiřuje se též
oprávnění pracovníků orgánů
veterinární péče, upravuje se veterinární
dozor nad právnickými i fyzickými osobami,
zpřísňují se sankční
opatření.
Přijetí zákona neklade nároky na státní
rozpočet, naopak postupně, s ohledem na rozvoj privatizace,
dojde ke snížení výdajů mzdových
prostředků Státní veterinární
správy.
Podle článku 38 odst. 3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, spadá vydání zákona
do působnosti federace.
Vláda na svém zasedání, jak již
bylo řečeno, jednoznačně doporučuje
přijetí zákona s tím, že jsme
podali tři připomínky, z čehož
druhá byla doplnění slova "veterinární"
do § 35 odst. 1 d) původního návrhu,
jak jej projednala vláda. Této připomínce
bylo vyhověno.
V § 35 odst. 2 doporučujeme vypustit slovo "dovozů".
Zde k tomu nedošlo, ale domnívám se, že
přece jen na základě jednání
vlády bych si dovolil jako poslanec tento návrh
aplikovat jako pozměňovací návrh a
to v následující formě. Vezmeme-li
si § 35 odst. 2, pak až v části na str.
9 jde o poslední dva řádky. V prvním
řádku bych navrhl vypustit slovo "dovozu"
a na konci věty za slovy "léčiv a přípravků"
pokračovat textem "jakož i veterinární
a zdravotní podmínky pro povolování
jejich dovozů".
Druhý pozměňovací návrh se
týká poslední změny, kterou navrhujeme.
Zpravodaj zde říkal, že předkladatel
vysvětlil, že není možné akceptovat
tento názor vlády. My jsme o tom jednali a vláda
právě při diskusi a zvažování
všech pro a proti dospěla k názoru, že
bude trvat na tom, aby z ustanovení § 35 odst. 1 písm.
b) byla vypuštěna slova "a o přepravě
živočišných produktů". Jedná
se o § 35 odst. 1 písm. b), o konec textu, tzn., že
text by končil "a léčebných úkonů
v chovech zvířat". Názor vlády
je takový, že to odpovídá těm
právním normám, které jsou v kompetenci
federálního ministerstva dopravy, a že to navazuje
na mezinárodní dohody o těchto věcech.
Považujte prosím i tento druhý návrh
za pozměňovací návrh poslance.
Opakuji, že oceňuji dohodu, ke které jsme zde
rychle dospěli. Pevně věřím,
že tento zákon zde dnes bude schválen, a že
významným způsobem přispěje
ke zlepšení veterinární péče
v Československu.
Jinak bych chtěl ještě krátce informovat,
že federální ministerstvo hospodářství
jako orgán, v jehož kompetenci jsou zemědělské
otázky Federálního významu během
deseti dnů vydá prohlášení k
tzv. aféře s reexportem vnitřností
a masa.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Dlouhému.
Prosím, aby svoje pozmeňovacie návrhy podal
v písomnej forme.
Písomne do rozpravy už nie je nikto prihlásený.
Chce sa ešte niekto prihlásiť do rozpravy? Hlási
sa poslanec Tichý, ktorý vystúpi ako šiesty
v rozprave k novele zákona o veterinárnej starostlivosti.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedo,
vážená sněmovno. Moje vystoupení
je jen vlastně technického charakteru. V bodě
6 tohoto zákona se má doplnit písmeno h)
v § 2, odst. 1, a to ve znění "kontrola
dědičnosti zdraví". Mně se trochu
nelíbí toto spojení - kontrola dědičnosti
zdraví. Já se domnívám, že jde
o kontrolu, která má zabránit dědičnosti
nemocí, a že by bylo vhodnější
znění "kontrola zdravé dědičnosti".
To je můj pozměňovací návrh.
(Poslanec Tichý se o něčem domlouvá
se zpravodajem mimo mikrofon.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Tichý sťahuje svoj
návrh, pretože bol prednesený k pôvodnému
návrhu, k tlači 502, a teraz prejednávame,
ako sme sa v úvode dohodli, tlač 150, to je návrh
výborov hospodárskych a uznesení oboch snemovní.
Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave k tomuto
návrhu? Nikto. Rozpravu považujem za ukončenú.
Udeľujem záverečné slová, najprv
poslancovi Lacinovi.
Poslanec SL J. Lacina: Vážené poslankyně
a poslanci, dovolte mi, abych reagoval na vystoupení poslanců,
případně na pozměňovací
návrhy. Panu poslanci Peterovi bych chtěl říci,
že § 3 a), který je zařazován nově
do zákona o veterinární péči,
v podstatě celou tuto problematiku řeší.
Navrhovaná změna nebo navrhovaný doplněk
by v podstatě mohl být chápán jako
zásah do kompetence republik. Tuto záležitost
budou řešit republikové zákony České
národní rady a Slovenské národní
rady. S touto jeho připomínkou případně
pozměňovacím návrhem, nemohu souhlasit.
Pokud jde o odst. 3 § 25, je to záležitost obdobná.
K připomínce poslance Tejkla je možné
říci, že tento návrh je akceptovatelný.
Objevil se i v usnesení výboru pro životní
prostředí, a jestliže se § 1 rozšíří
o zdraví "chovaných a volně žijících"
zvířat, myslím, že zákon nabude
na kvalitě.
Pokud jde o poslance Luxe, s touto připomínkou se
nesetkávám poprvé. Faktem ovšem je,
že § 24 tohoto zákona první vyšetření,
event. vystavení osvědčení, což
je záležitost závazného posudku, již
řeší.
Pokud se týká navrhovaného § 10 odstavec
10 hovoří se zde o státní kontrole
a nepředpokládá se, že by tato kontrola
byla provozována za úhradu. Je to tedy normálně
jenom správní akt, který by byl vydáván
podle situace. A já také věřím,
že by tato situace byla řešitelná po tomto
konkrétním návrhu republikových zákonů.
Pokud se týká připomínek pana ministra
Dlouhého, domnívám se, že připomínka
k paragrafu 35 odstavec 2 je akceptovatelná. To znamená,
že lze vypustit slovo "dovozu" a nahradit ho slovy
"jakož i veterinární a zdravotní
podmínky pro povolování jejich dovozu".
Sporná je situace v § 35 odstavec 1 písmeno
b), kde by se měla vypustit slova "o přepravě
živočišných produktů". Pokud
jsme měli možnost i s legislativci z Federálního
shromáždění zkoumat tento problém,
došli jsme k závěru, že přece jenom
veterinární podmínky pro přepravu
na našem území z hlediska prevence zavlečení
nákaz na naše území je nutná
a tudíž, že by v tomto zákonu měla
zůstat. Tolik asi k těmto připomínkám.
Jinak vám děkuji za rozpravu a doporučuji,
abyste tento návrh zákona schválili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo majú spoloční
spravodajcovia. Kto z vás, páni poslanci, vystúpi
prvý? Prosím, pán poslanec Tolar.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Tolar: Dámy a pánové, v podstatě
můžeme říci jen tolik, že pozměňující
návrhy, které zde zazněly, je předkladatel
ochoten akceptovat. Čili je nutné rozhodnout o nich
pouze hlasováním.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Souček: Také se připojuji k návrhům,
které byly řečeny a myslím, že
veškeré připomínky, které byly
řečeny, jsou akceptovatelné a budou po hlasování
přijaty.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pristúpime teraz k hlasovaniu. Konštatujem,
že sú snemovne uznášaniaschopné.
V Snemovni ľudu je 76 poslancov a v Snemovni národov
je prítomných 39 poslancov zvolených v Českej
republike a 40 poslancov zvolených v Slovenskej republike,
takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu
o pozmeňovacích návrhoch.
Prosím, predneste prvý pozmeňovací
návrh pána poslanca Petera. Pán poslanec
Peter sa k tomu chce vyjadriť. Prosím, máte
slovo.
Poslanec SN V. Peter: Vzhľadom k tomu, že oni videli
tlač 502 a nevideli tlač 650 a vysvetlenie pána
poslanca je dostačujúce, ja svoje dva návrhy
sťahujem.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Tolar: K návrhu pana poslance Tejkla - tento návrh
lze pouze doporučit. Pozměňující
návrh zní, aby v § 1 odstavec 1 za slova "upevňování
zdraví" se doplnila slova "chovaných i
volně žijících".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz pristúpime k hlasovaniu.
(18.25 hodin.)
Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku! (Hlasuje sa.)
(Sedmdesát dva.) Sedemdesiat dva.
Kto je proti? (Jeden.) Jeden.
Kto sa zdržal hlasovania? (Tři.) Tri.
Traja poslanci nehlasovali. Snemovňa ľudu návrh
prijala.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto je pre návrh pána poslanca Tejkla, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje sa.) (Sedmdesát
devět.) Sedemdesiatdevť.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Jeden poslanec nehlasoval. Snemovňa ľudu i Snemovňa
národov návrh prijali.
Ďalší návrh prosím.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Souček: Další návrh je návrh
pana poslance Luxe, abychom v § 10 odstavec 1 písmeno
c) doplnili slova "před zahájením provozu".
Zpravodajové doporučují přijetí
tohoto doplňku.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu
pána poslanca Luxa.
(18.27 hodin.)
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto je pre pozmeňovací návrh poslanca Luxa,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje
se.) (Sedmdesát sedm.) Sedemdesiatsedem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dva.) Dvaja.
Snemovňa národov návrh prijala.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
(Vzhľadom k tomu, že snemovňa nebola uznášaniaschopná,
vyzval predsedajúci poslancov snemovne, aby zaujali svoje
miesta.)