Ale aj tak obe snemovne tento návrh schválili.
Dovoľte mi ešte, aby som vás informoval o tom,
že bol zvolený Snemovňou národov ako
spoločný spravodajca pán poslanec Václav
Humpál. Pán poslanec Humpál sa ospravedlnil.
Nepredpokladalo sa, že tento bod tak neskoro príde
na rad a bol pozvaný na živé vysielanie do
rozhlasu spolu s pánom poslancom Tahym. Zúčastňuje
sa tohto vysielania, ktoré súvisí so zákonom
o pôde, čo predseda Snemovne národov považoval
za dostatočný dôvod pre to, aby ho ospravedlnil
z tohto jednania.
Je navrhnutý spoločný spravodajca výborov
Snemovne národov, poslanec Jiří Souček.
Budeme hlasovať len v Snemovni národov o tom, či
súhlasíte, aby spoločným spravodajcom
k tomuto zákonu bol pán poslanec Souček.
Pýtam sa poslancov Snemovne národov, kto s týmto
návrhom súhlasí, nech zdvihne ruku! (17.39
hodin.) (Sedmdesát tři.) Sedemdesiattri. Ďakujem.
Kto je proti? (Dva.) Dva.
Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyři.) Štyri.
Poslanec Jiří Souček bol odsúhlasený
ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
národov.
Teraz prosím poslanca Jiřího Lacinu, jedného
z iniciátorov tejto zmeny, aby návrh odôvodnil.
Prosím.
Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dámy a pánové, dovolte mi krátkou
poznámku, měl jsem větu, kterou jsem chtěl
uvést svoje vystoupení. Doufám, že nebude
tato spojována se současnou večeří.
Jsou návrhy zákonů, které je již
na prvý pohled zařazují mezi ty nezbytné
a prvořadé, u některých to na prvý
pohled není tak zřejmé, a teprve při
hlubším studiu jejich nezbytnost vyvstane zcela jasně,
neboť tvoří drobné součásti
mozaiky právního řádu, bez nichž
je obraz nekompletní a tedy ne zcela funkční.
Navrhovaná novela zákona o veterinární
péči - tisk 502 - patří do skupiny
posledně jmenovaných. Veden snahou o přímé
a konkrétní jednání musím hned
na počátku říci, že hlavním
důvodem k novelizaci tohoto zákona je umožnění
privatizace veterinární služby. Ostatní
navrhované změny jsme považovali za nezbytné
proto, že bylo nutno odstranit řadu anachronismů
v původním znění.
Prvý pohled na předloženou novelu vytváří
dojem, že jde o novelu rozsahem značnou. Při
podrobném posouzení, ještě lépe
zařazením těchto změn do plného
textu zákona, je vidět, že řada navrhovaných
změn je formálního, či technického
charakteru a jsou uplatňovány proto, aby zákon
alespoň v hrubých rysech odpovídal současné
politické a hospodářské situaci v
našem státě.
Novela je předkládána jako výsledek
jednání expertní skupiny na federálním
ministerstvu hospodářství, která na
zákonu začala pracovat již na sklonku minulého
roku, jejíž práce jsem se osobně účastnil,
a dalších jednání na půdě
parlamentu za výrazného přispění
komise ústavně právních výborů
Federálního shromáždění
i parlamentní legislativy spolu s předkladateli
a zástupci federálního ministerstva hospodářství.
Jako předkladatelé jsme přesvědčeni,
že návrh tak, jak je vám předložen
v návrhu výborů hospodářských
splňuje základní dohody všech zúčastněných,
čehož je mimo jiné důkazem i souhlasné
stanovisko federální vlády.
Předkládá-li se jako návrh iniciativní
skupiny poslanců, pak především proto,
abychom umožnili uskutečnit připravovanou privatizaci
veterinární služby k 1. červenci letošního
roku. Dosud platný zákon č. 87/1987 Sb.,
o veterinární péči byl koncipován
hlavně na podmínky kolektivizovaných a státních
chovů s vysokými koncentracemi zvířat.
Veterinární péče je dosud organizována
tak, že tvoří jednotnou státní
veterinární službu, slučujíc
funkce správní a státního dozoru i
praktické provádění veterinárních
služeb podle požadavků chovatelů zvířat.
Současné změny vlastnických vztahů
v zemědělství povedou i ke změnám
v chovech zvířat s předpokládanými
změnami jak ve vztahu majitelů ke zvířatům,
tak se změnami ve způsobech i koncentraci chovů
zvířat.
Předložená novela zákona č. 87/1987
Sb., mění ve své podstatě základní
přístup k poskytování veterinární
péče, který akceptuje tento vývoj
a přitom akcentuje ochranu životního prostředí
zejména s ohledem na zdravotní stav zvířat
i zpětný vliv chovů zvířat
na životní prostředí. Zvýrazňuje
se vliv veterinárního dozoru na výrobu, přepravu
i distribuci potravin živočišného původu,
zejména z pohledu uplatnění se na evropských
trzích.
Novela umožňuje privatizaci terénní
veterinární služby, čímž
přechází právo i povinnost zajišťovat
tyto služby na soukromé fyzické i právnické
osoby, jimiž se za tímto účelem uděluje
oprávnění na základě zákonů
České národní rady a Slovenské
národní rady.
V návrhu je kromě státních a specializovaných
organizací vykonávajících veterinární
činnosti jako hlavní nositel terénní
veterinární služby uváděna fyzická
osoba z důvodů plné osobní odpovědnosti
a u právnických osob se rovněž předpokládá
konkrétní pověření osob oprávněných
tuto činnost vykonávat.
Chovatelům tento zákon ukládá povinnost
zajistit ve stanovených lhůtách a stanoveném
rozsahu vyšetření jimi chovaných zvířat,
aby bylo možno v zájmu prevence šíření
nákaz a jiných hromadných onemocnění
zajistit trvalou kontrolou chovů na celém území
obou republik.
Všem, kdož se zabývají chovem zvířat
i službami pro tyto účely poskytovanými
i zpracovatelům a výrobcům potravin živočišného
původu, se stanovuje povinnost neprodleně hlásit
výskyt nebo podezření z nákaz nebo
jiného hromadného onemocnění zvířat
orgánům státní veterinární
správy i územním orgánům a
policii.
Nově se koncipuje odsouhlasení podmínek pro
výrobu potravin živočišného původu
s právem odnětí tohoto souhlasu orgány
státní správy. Toto opatření
se chápe především jako ochrana zdraví
spotřebitelů a současně jako ochrana
trhu zemědělských výrobků s
předpokladem jejich uplatnění na evropských
trzích, jak jsem se již dříve zmínil.
Význam prevence v této souvislosti nepoměrně
vzroste s ohledem na povinnost dodržovat normy EHS.
V tomto okamžiku mi dovolte malou poznámku k současně
prošetřovanému případu nepovoleného
reexportu amerických masných výrobků
a zneužití veterinárních atestů,
vlastně jejich padělání. Zajdeme-li
do nedávné minulosti, byla veterinární
služba, ostatně stejně jako i jiné orgány
státního dozoru pod stálým tlakem
politických orgánů nejen u nás, ale
ve všech zemích RVHP. Dá se s klidným
svědomím říci, že to byla československá
veterinární služba, která z těchto
uvedených zemí podlehla politickým tlakům
nejméně a měla i v západních
zemích stále dobrý zvuk nejen pro vynikající
výsledky v tlumení a likvidací nákaz,
ale i jako dostatečně solidní záruka
hygienické nezávadnosti potravin.
Přesto, nebo právě proto, byla politickými
a mnohdy i státními orgány zpochybňována
její role a snahy o její společenskou degradaci
nebyly ojedinělé. Je bohužel smutnou skutečností,
že o nutnosti vrátit veterinární službě
její odpovídající postavení
v hospodářském a společenském
životě i vážnost doma, nás musí
přesvědčovat draze zaplacená zkušenost.
A tak, jestliže na jedné straně chceme privatizaci
a vytvořením konkurenčního prostředí
zlepšovat služby chovatelům zvířat,
pak na straně druhé musíme oddělením
státního dozoru jako orgánu státní
správy dosáhnout jeho plné nezávislosti.
Při výběru pracovníků státního
veterinárního dozoru bude nutno položit důraz
na jejich morální a profesní úroveň,
ale současně jim bude nutno zajistit plnou a časově
neomezenou hmotnou a odbornou nezávislost, stejně
jako to bude nutné i u ostatních profesí
státního dozoru. Zde mám na mysli odpovídající
platové zařazení a stanovení definitivy.
Veterinární dozor se v novele rozšiřuje
na kontrolu asanace a dodržování zákazu
týrání zvířat, kde předpokládáme
vydání samostatného zákona na ochranu
zvířat proti týrání. Pokud
novela navrhuje úpravu finančních sankcí
za porušení povinností vyplývajících
z tohoto zákona, jde o změny vynucené současným
ekonomickým vývojem a snahou podtrhnout význam
veterinární péče ve vztahu k ochraně
zdraví lidí i zvířat.
V této souvislosti je chovatelům i zpracovatelům
a výrobcům živočišných produktů
ukládána povinnost podílet se na veterinární
prevenci vypracováním ochranných a zdolávacích
plánů a hygienických a sanitačních
opatření.
Vydáním obecně závazných právních
předpisů k provádění tohoto
zákona se pověřují zákonodární
sbory a exekutiva obou republik.
Podrobnými úpravami obecných a zvláštních
veterinárních podmínek pro přepravu
živočišných produktů se pověřují
ministerstva zemědělství obou republik, která
budou respektovat mezinárodní dohody a přitom
stanoví základ pro jednání při
uzavírání mezinárodních smluv,
o přepravě těchto produktů na našem
území s ohledem na jeho ochranu před zavlečením
nákaz. Nelze spoléhat na obecné předpisy
pro dopravu.
Protože se v současné době otevírá
a do budoucna bude stále více ČSFR otevírat
obchodu s léčivy a veterinárními přípravky,
je naprosto nezbytné, aby orgány republik upravily
závazným právním předpisem
i povolování dovozu veterinárních
léčiv a přípravků, zejména
pro jejich specifičnost. Jejich význam totiž
není pouze při léčbě zvířat,
ale také při výrobě zdravotně
závadných potravin živočišného
původu. Nutnost této úpravy vyplývá
především v současné době,
kdy jsme svědky řady skandálů, neboť
ne vždy komerční zájmy ladí se
zájmy producentů potravin.
Tolik k připomínkám federální
vlády, které hospodářské výbory
neakceptovaly.
Vážené poslankyně a poslanci, závěrem
mi dovolte jménem předkladatelů vyslovit
prosbu, abyste předloženou novelu, již se mění
a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči projednali a schválili ve znění
návrhu výborů hospodářských
(tisk 650). Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Lacinovi. Návrh
prejednali hospodárske výbory, ústavnoprávne
výbory a výbory pre životné prostredie
oboch snemovní. Teraz prosím spoločného
spravodajcu výboru Snemovne ľudu, pána poslanca
Tolara, aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Tolar: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil zpravodajskou zprávu za Sněmovnu lidu k návrhu zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 87/1987
Sb., o veterinární péči (tisk 502).
Změny, které nastaly a zejména nastanou nyní
po přijetí zákona o úpravě
vlastnických vztahů k půdě v našem
zemědělství, si přímo vynucují
úpravu řady právních norem. Předkládaná
novela patří mezi jednu z nich. Kolega Lacina ve
svém úvodním slově podrobně
charakterizoval nezbytné změny, které tento
zákon předpokládá.
Chtěl bych jen zdůraznit zásadní cíle
navrhované právní úpravy; umožnit
výkon soukromé veterinární praxe,
přizpůsobit úlohy státní veterinární
správy novým podmínkám a sjednotit
postavení chovatelů bez ohledu na formy vlastnictví.
Uvedený návrh zákona byl projednán
v hospodářských výborech, výborech
pro životní prostředí, výborech
ústavně právních, dále pak
ve stálé zemědělské komisi
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění. Výsledky a závěry
jednání těchto výborů jsou
shrnuty v návrhu usnesení hospodářských
výborů ve znění tisku číslo
650, který všichni poslanci obdrželi.
Při projednávání daného tisku
zazněla řada připomínek k rozsahu
úprav novely zákona. Je nutné upozornit,
že většina doporučovaných úprav
je rázu technického, či odborného,
upřesňuje činnost veterinární
služby v nových podmínkách. Zásadní
změna je obsažena v § 3a, kde jsou upraveny podmínky
pro výkon soukromé veterinární praxe.
Zde je nutno zdůraznit zásadní změnu
proti původnímu návrhu v tisku 502, kde na
základě řady připomínek z výborů
byl doplněn uvedený paragraf v bodě c) o
možnost výkonu odborné veterinární
činnosti též o právnické osoby.
Dále byl v souladu s nutností hospodářských
změn v celé novele nahrazen pojem "konfiskát"
slovem "odpad". Důvodem je upřesnění
výkladu tohoto pojmu.
Žádný odpad živočišného
původu nemůže být předmětem
konfiskace, tzv. být zabaven ve prospěch státu.
Zejména pokud se týká soukromého majetku.
V ústavně právních výborech
byla vytvořena pracovní komise na dopracování
předloženého návrhu za účasti
navrhovatelů, odborníků federálního
ministerstva hospodářství a legislativy Federálního
shromáždění, která upravila původní
předložený návrh ve znění,
které je obsaženo v tisku 650.
Uvedený tisk 502 byl projednán v České
národní radě a doporučen se třemi
připomínkami, které jsou navrhovatelem akceptovány
a zapracovány v předloženém materiálu.
Ve Slovenské národní radě byl projednán
v pěti výborech s celou řadou připomínek.
Přitom jej tři výbory nedoporučily
ke schválení, protože zasahuje do kompetence
republik. Z uvedených důvodů proto byly sporné
části, týkající se přestupků
v původně navrhovaném znění
§ 29 a 30, vypuštěny a jejich řešení
ponecháno v kompetenci jednotlivých republik.
Kompetenční zákon v článku
24 písm. d) počítá s výkonem
státní správy ve věcech, v nichž
to stanoví zákon Federálního shromáždění.
V daném případě jde o nezbytnou potřebu
zabezpečení výkonu úkolů, uvedených
v tomto ustanovení.
Vydání uvedeného zákona spadá
do působnosti federace vzhledem k článku
37 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, podle kterého
Federální shromáždění
uskutečňuje zákonnou úpravu veterinární
péče.
Připomínky, aby ze zákona byla vypuštěna
působnost federálního ministerstva zemědělství,
nyní federálního ministerstva hospodářství,
není možné akceptovat, protože úkoly
státní správy musí vykonávat
i federální ústřední orgán
státní správy, zejména pokud jde o
veterinární ochranu na území České
a Slovenské Federativní Republiky. Stejné
stanovisko zastávají i veterinární
správy České republiky a Slovenské
republiky. Vlády České republiky a Slovenské
republiky po zapracování jejich drobných
připomínek s uvedeným návrhem souhlasí.
Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky projednala tento návrh zákona 20. května
a doporučuje jeho přijetí ve znění
usnesení hospodářských výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Doporučila však tři změny v § 35.
Jedná se o přepravu živočišných
produktů a jejich dovoz. Předkladatel ve své
zprávě zdůvodnil, proč nelze akceptovat
tyto dvě připomínky. Třetí
připomínka, týkající se veterinárních
podmínek dovozu, vývozu živočišných
produktů a krmiv, je akceptována.
Současně vláda potvrdila požadavek hospodářských
výborů, že v případě schválení
tohoto zákona nepředloží vlastní
návrh připravovaný dle plánu legislativních
prací.
V závěru bych chtěl upozornit na skutečnost,
že nebylo možné vyhovět některým
oprávněným připomínkám
z řad odborné veřejnosti předkládaných
poslanci, které se týkají například
§ 12 dosud platného zákona, tj. úpravy
podmínek na jatkách či porážecích
místech. Tyto a jim podobné připomínky
nelze zakotvit v tomto zákonu, neboť spadají
do kompetence republik a jako takové budou upravovány
republikovými zákony. Přijetí zákona
není spojené s novými požadavky na státní
rozpočet.
Dámy a pánové, závěrem své
zprávy doporučuji uvedený zákon ve
znění usnesení hospodářských
výborů tisk číslo 650 sněmovnám
schválit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tolarovi. Slovo má
spoločný spravodajca výborov Snemovne národov
poslanec Jiří Souček.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Souček: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
po zprávách mých kolegů, kteří
uvedli vše podstatné, nemusím protahovat úvodní
vstupy k zákonu a připojuji se k jejich výkladu.
Dovolím si však pouze jednu malou poznámku.
Jelikož se jedná o zákon iniciativní
a vláda měla v úmyslu tvořit vlastní
návrh zákona, hrozilo zde to, k čemu došlo
např. u zákona o půdě, tj. k předložení
více návrhů a také k prodloužení
vlastní doby projednáváni zákona.
Jednalo by se však o věcně stejné záležitosti
a návrhy by se lišily jen formálně.
Z iniciativy poslanců, pracovníků federálního
ministerstva hospodářství, státní
veterinární správy a legislativního
odboru Federálního shromáždění
byla stanoviska sjednocena a federální vláda
se rozhodla nepodávat svůj vlastní návrh
a souhlasit s tímto návrhem.
Chtěl bych - když už mám možnost
- poděkovat všem těmto zúčastněných
za jejich iniciativu a snahu domluvit se. Federální
vládě pak za pochopení a vstřícný
přístup. Tento postup umožnil předložit
zákon v čase potřebném na vytvoření
podmínek k připravovaným změnám
v organizaci veterinární péče již
začátkem II. pololetí.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů doporučuji proto, aby předložený
návrh usnesení k tisku 650 byl schválen.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Součkovi.
Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil pán
poslanec Peter, Tejkl, Musílek a Lux. Zrejme tiež
vystúpi v rozprave pán minister Dlouhý.
Teraz odovzdávam slovo pánu poslancovi Peterovi.
Pripraví sa pán poslanec Milan Tejkl.
Poslanec SN F. Peter: Vážený pán predseda,
pán predsedajúci, budem veľmi stručný,
pretože veterina, ako sa hovorí, nie je moja parketa.
Budem tlmočiť stanovisko odborníkov v tejto
oblasti.
Určite mi dáte za pravdu, že ustanovenie veterinárskych
komôr vlastne posilnilo ich postavenie, ale aby nebolo len
proklamatívne, bolo by dobré zakotviť v návrhu
tohto zákona, hlavne v tých častiach, kde
sa hovorí o udeľovaní licencií právnickým
a fyzickým osobám, túto skutočnosť.
Pretože návrh tohto zákona nebol prejednávaný
v našom výbore, využívam tejto príležitosti
a navrhujem:
V § 22 odst. 3 písm. e) toto znenie: "Udeľujú
a odnímajú licencie právnickým a fyzickým
osobám v zmysle zákona Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady o komore veterinárnych
lekárov Českej republiky a Slovenskej republiky."