Čtvrtek 23. května 1991

Snemovňa ľudu je už uznášaniaschopná, pristúpime preto k hlasovaniu.

Kto súhlasí s návrhom pána poslanca Luxa, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Sedmdesát jedna.) Sedemdesiatjeden.

Kto je proti? (Jeden.) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Štyria poslanci nehlasovali. Snemovňa ľudu i Snemovňa národov návrh prijala.

Prosím ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Tolar: Poslední skupinou návrhů jsou návrhy, které předložil pan ministr Dlouhý, týkající se § 35. Pan ministr doporučuje v § 35 odstavci 2 vypustit slovo "dovozu" a tečku za odstavcem a pokračovat textem "jakož i veterinární a zdravotní podmínky pro povolování jejich dovozu". I s tímto návrhem se ztotožňujeme.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať v Snemovni ľudu. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom pána poslanca Dlouhého, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.32 hodin.) Ďakujem. (Sedmdesát sedm.) Sedemdesiatsedem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

S tým návrhom je jednomyseľný súhlas.

Teraz sa pýtam poslancov Snemovne ľudu, kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.32 hodin.) Ďakujem. (Osmdesát pět.) Osemdesiatpäť.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Jeden.) Jeden.

Hlasovali všetci poslanci. Návrh bol prijatý oboma snemovňami. Prosím o ďalší návrh pána poslanca Dlouhého.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Tolar: Posledním z návrhů je návrh, aby ustanovení § 35 odst. 1 písmeno b) vypustit slova "a o přepravě živočišných produktů". Zpravodajové se s názorem vlády ztotožňují, předkladatel poslanec Lacina je proti této změně.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: V Snemovni ľudu sme uznášaniaschopní. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s týmto návrhom pána poslanca Dlouhého, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.34 hodin.) Ďakujem. (Padesát osm.) Päťdesiatosem.

Je niekto proti? (Čtyři.) Štyria.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Jedenáct.) Jedenásť.

Jedenásť poslancov sa zdržalo, traja nehlasovali, návrh v Snemovni ľudu bol prijatý.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov. Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.35 hodin.) Ďakujem. (Šedesát čtyři.) Šesťdesiatštyri.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet.) Dvadsať.

Hlasovali všetci poslanci. I Snemovňa národov návrh prijala. Tým boli odhlasované všetky pozmeňovacie návrhy.

Teraz budeme hlasovať o návrhu ako celku.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby vydržali aspoň po dobu hlasovania v nadpolovičnej väčšine. Stále to kolíše okolo sedemdesiatpäť.

Prosím poslanca Voleníka, aby zaujal svoje miesto, i keď jeho by som nechcel kritizovať za dochádzku.

Budeme hlasovať v Snemovni ľudu. Kto z poslancov tejto snemovne súhlasí s návrhom zákona v znení uznesenia tlač 650 podľa pozmeňovacích návrhov a doporučených spoločnými spravodajcami, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.37 hodin.) Ďakujem. (Sedmdesát sedm.) Sedemdesiatsedem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Jeden poslanec nehlasoval, sedemdesiatsedem hlasovalo pre. Poslanci Snemovne ľudu predložený návrh schválili.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom zákona v znení uznesenia, tlač 650 a pozmeňovacími návrhmi a podľa doporučenia spoločných spravodajcov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se v 18.38 hodin.) Ďakujem. (Osmdesát pět.) Osemdesiatpäť.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dva.) Dvaja.

Hlasovali všetci poslanci. I poslanci Snemovne národov návrh schválili.

Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87 z roku 1987 Zb., o veterinárnej starostlivosti.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 143, SL č. 225, SN č. 225)

Ďakujem pánu ministrovi Dlouhému, navrhovateľovi pánu poslancovi Lacinovi i obom spravodajcom.

Pristúpime k ďalšiemu bodu nášho programu, ktorý vychádza z toho, že nový rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia stanoví v § 26, odst. 5, že podrobnosti a pravidlá používania hlasovacieho technického zariadenia upravujú snemovne uznesením.

Máme teda na programe

Návrh uznesenia k iniciatívnemu návrhu na ustanovenie pravidiel používania hlasovacieho technického zariadenia a na vytvorenie spoločnej komisie snemovní.

Sú to tlače 489 a 586.

Výklad k tlači 489 podá poslanec Konečný. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SL P. Konečný: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si sněmovnám předložit iniciativní návrh usnesení na stanovení pravidel hlasovacího technického zařízení a na vytvoření společné komise sněmoven pro dohled nad hlasovacím zařízením, tisk č. 489.

Vycházím z ustanovení § 26 odst. 5 o jednacím řádu Federálního shromáždění. Hlavním důvodem existence tohoto návrhu jsou ty oblasti, ve kterých hlasovací zařízení ne zcela dostatečně přesně reprodukuje vůli poslanců, a není imunní vůči problémům, které z provozu hlasovacího zařízení vyplývají.

Vycházel jsem také z daného technického stavu hlasovacího zařízení, které tímto usnesením není měněno. V usnesení není žádný bod, který by navrhoval nějakou technickou změnu na hlasovacím zařízení. Technické změny na hlasovacím zařízení samozřejmě jsou nutné a navýsost potřebné, ale ty by se měly dělat po dohodě navrhované komise s Kanceláři Federálního shromáždění a s Výzkumným ústavem sdělovací techniky, popř. podle potřeb i podle názorů všech poslanců, popř. sněmoven.

Usnesení vyžaduje od nás všech, kteří se zúčastníme hlasování, určitý přesný, ale poměrně přísný režim zacházení s tzv. hlasovacím klíčem, přesněji s kódovou jmenovkou.

Tato kódová jmenovka je už vyrobena se zřetelem na přenášení, podobně jako hotelový klíč. Podstata tohoto režimu je v tom, že pokud vyhrazené místo poslance je neobsazené, kódová jmenovka nemůže a nesmí zůstat zasunuta v tzv. hlasovací jednotce, což je ta dírka, kterou máte v lavici.

Pokud tento požadavek a podmínka není dostatečně splněna, může dojít k ovlivňování výsledků hlasování, a to k přímému ovlivňování v případě zvýšení počtu přítomných. Z toho vyvozeného počtu hlasování potřebných ke schválení návrhu, v případě, že ve sněmovně neplatí zákaz majorizace.

Předepsaný režim ukládá poslancům, aby kódovou jednotku vyňal vždy v případě, že se zvedne z místa. Dále předepisuje Kanceláři Federálního shromáždění režim zacházení s kódovou jednotkou při zahájení a při skončení schůze, kdy se kódové jmenovky vydávají poslancům, sbírají po sále. Pokud poslanec vychází z budovy, odevzdává kódovou jednotku v sekretariátu sněmovny.

Je to režim poněkud obtížný a obtěžující, ale podle mne nezbytný a nutný. Zdůrazňuji především váhu jediného hlasu, o kterých se v parlamentních volbách konkrétně bojovalo, kdy přenos vůle poslanců musí mít co nejméně chyb.

Usnesení navrhuji takové, aby hlasy poslanců, kteří nehlasovali, ať už z nepozornosti či v důsledku technické chyby při obsluze se nezařazovali dodatečně mezi platné hlasy. Byl by to také návod pro možnou změnu výsledku hlasování. Bohužel, současný stav neumožňuje možnost okamžité zpětné kontroly výsledku hlasování a neumožňuje tedy ani možnost změny k tomuto hlasování. V případě, že někdo z poslanců vznese námitku, že hlasoval jinak, než hlasovací zařízení zaregistrovalo, což ovšem může vznést až poté, co si prohlédne s patřičným časovým odstupem výpisy z výsledků hlasování, pokud jsou vyvěšeny. Navrhuji řešení, aby se výsledky hlasování vyvěšovaly všechny a neustále a každý z poslanců měl možnost po určité době zkontrolovat výsledek svého hlasování. V případě pochybností sněmovny a poslanců o správné funkci hlasovacího zařízení může předsedající provést zkušební hlasování, což může provádět každý den na začátku společné schůze. Výsledky se posoudí a v případě pochybností se rozhoduje o dalším používání hlasovacího zařízení hlasováním sněmoven nikoli hlasovacím zařízením, ale sčítáním hlasů pomocí skrutátorů. V případě tzv. ručního hlasování, za sčítání skrutátorů jsem určil podíl na sčítání ověřovatelů sněmoven, kteří by měli mít sčítání hlasů pod svou kontrolou, a tým aby bylo pod kontrolou samotných sněmoven.

Úkolem komise bude zvýšit důvěru poslanců v hlasovací zařízení svým působením a především ve spolupráci s Kanceláři Federálního shromáždění, s Výzkumným ústavem sdělovací techniky a sněmovnami, navrhnou způsob odstranění technických nedostatků hlasovacího zařízení, které ovšem neplynou jen ze špatné práce Výzkumného ústavu sdělovací techniky.

Usnesení stanovuje také určité povinnosti Kanceláře Federálního shromáždění, které jsou zatím řešeny provizorně a nedostatečně. V návrhu usnesení, toto je čtvrtá verze, jsem spolupracoval s Kanceláři Federálního shromáždění, která měla možnost s k tomu vyjadřovat, tak s autorem tohoto hlasovacího zařízení a s výrobcem, dále s místopředsedy Federálního shromáždění i s některými poslanci. Jejich připomínky jsem z valné části akceptoval a dovolím si jim poděkovat. O vyjádření jsem požádal tehdy všechny existující poslanecké kluby i o vyjádření ke složení komise. Všechny kluby se složením komise vyslovily souhlas, neměly námitek.

Vážené Federální shromáždění, vezměte si k ruce tisk 489. Dovolil bych si v něm provést čtyři malé úpravy (tisk jsem předkládal již na 13. společné schůzi, takže mezitím došlo k některým dalším úpravám).

V bodu 12 nakonec zařadit větu - "Jména poslanců sdělí tehdy, nepřesahuje-li počet 23." Týká se to sdělování jmen poslanců, kteří ignorovali, protože na obrazovku se vejde jen 23 jmen poslanců, kteří nehlasovali z různých důvodů a předsedající podle návrhu tohoto usnesení by měl říkat jména těch, kteří nehlasovali z toho důvodu, že jak jste si všimli, při minutě ticha za pana Gándího 4 poslanci měli obsazená 4 sedadla sousedů svými aktovkami, což už v podstatě mění počet hlasů. Jde tedy o tento dovětek k bodu 12.

Za další. V bodu 17 v 8. řádce za slovo hlasování vložit, "... pokud o to požádá některý z poslanců. " Znamená to, pokud se má rozhodovat o tom, co se bude dělat s hlasovacím zařízením dál, aby se hlasovalo jen tehdy, když jsou pochybnosti.

Za třetí. Bod 23 - účinnost tohoto usnesení je okamžikem skončení této 15. společné schůze.

Poslední změna, čtvrtý bod 23 se přečísluje na 22 a bod 24 na 23.

Usnesení se v podstatě skládá jen z prvních třech stran a několika řádků na další stránce a z návrhu komise. To ostatní máte jako pravidla pro hlasovací zařízení, pro používaní. Slouží to pro vaší informaci.

Dovoluji si poukázat ještě na jednu věc, která souvisí nepřímo. Toto usnesení je vlastně prvním návrhem usnesení podle nového jednacího řádu. Jednací řád přímo neupravuje způsob projednávaní v sněmovnách, ale podle mne, praxe a případná potřeba vyžaduje, aby se některá usnesení projednávala tak, jak stanoví jednací řád pro návrhy zákonů. Neříkám, že je to zrovna toto usnesení, ale některá usnesení by opravdu měla projít stejnou procedurou, jako návrhy zákonů, pokud mají nějaké právní důsledky. Výběr tohoto usnesení je samozřejmne na předsednictvech sněmoven.

Vážené Federální shromáždění, dovoluji si vám doporučit toto usnesení ke schválení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Konečnému. Druhý návrh (parlamentná tlač 586) odôvodní poslanec Jan Sokol. Prosím, aby sa ujal slova.

Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo, pane předsedající, vážený zbytku Federálního shromáždění, jsem rád, že si pan kolega Konečný dal tolik práce s přípravou tohoto usnesení. Chtěl bych jen vysvětlit důvody, která nás vedly k tomu, abychom navrhli alternativní usnesení.

Zdá se nám, že navržené usnesení, tisk 489 má dva jakési zádrhele, na které bych chtěl upozornit. Především se mi zdá, že vychází příliš z principu zásadní nedůvěry. To je ale možná věc vkusu. Za závažnější považuji technický důvod, že krabičky nebo hlasovací klíče, které máte před sebou, nejsou konstruovány na příliš neodborné zacházení. Je velmi snadné, když klíček přenášíte, zastrčit ho tak, že potom hlasuje špatně. Ač jsem člověk poměrně technický a s počítači mám dlouholeté zkušenosti, už se mi to stalo. Mimoto nožička toho zařízení je poměrně tenká a snadno se může dokonce zlomit. Vyrobit náhradní je záležitost několika dnů, ne-li týdne. Považuji tedy princip onoho stálého přenášení nebo uschovávání krabiček jednak z organizačního hlediska za zbytečně náročný a za poněkud technicky nebezpečné. To jsou důvody, která nás vedly k podání návrhu jednoduššího, který se tuto věc, tuto činnost snaží kodifikovat, provést jednodušším způsobem. A přitom nekomplikovat příliš samu hlasovací proceduru. Nakonec několik slov ke stále se opakujícím úvahám o tom, jak by zařízení mohlo vypadat i k možnostem jeho případné rekonstrukce. Ač se to nezdá, zařízení, které máte před sebou je zázrak technického důvtipu. Je to zařízení neobyčejně důmyslné, na kterém pracovníci VÚST udělali něco, co by normální technik odmítl. V sále je kabeláž, která do každé lavice vede dva dráty. Kdybyste normálnímu technikovi řekli, že má na dvou drátech realizovat spolehlivé hlasovací zařízení, tak se vám vysměje. Technici z VÚST vymysleli poměrně krkolomný princip, který spočívá v tom, že hlasovací zařízení v lavici se obejde bez elektrického napájení. Funguje vlastně jako zvonek u dveří, má asi takovou míru autonomie. Z toho plynou i některé jeho mouchy, s kterými jsme se ovšem naučili zacházet a v poslední době při důležitém hlasování nejsou problémy. Za tohoto stavu věcí není možné udělat na hlasovacím zařízení jakoukoliv zpětnou signalizaci. To by vyžadovalo rekonstrukci a rekonstrukce samotných krabiček by nebyl problém, ale problém je, že by to znamenalo rozsekat sál a dělat novou kabeláž. O tom jsme uvažovali už na podzim, když se zařízení poprvé uvedlo do provozu, a když jsme uvážili náklady, které s tím byly spojeny a výluku, kterou by musela tato sněmovna podstoupit, tak jsme od toho zatím ustoupili, protože před sebou máme naléhavější a důležitější věci. Samozřejmě, během času bychom o tom uvažovat měli, ale pořád ještě není situace taková, že by to byl náš největší problém, a to první místo, kam má Kancelář investovat peníze.

I já bych vás, vážené shromáždění, chtěl požádat, abyste schválili usnesení, tentokrát však usnesení č. 586.

Ještě jsem zapomněl jednu věc. Co se týče komise, která by měla na funkci tohoto zařízení dohlížet, možná by stálo za to její funkci spojit s komisi pro styk s Kanceláří, kterou stejně budeme vytvářet, a že by to mohla být část její činnosti, mohla by to být část komise, která bude mít tuto úlohu a nebylo by nutné vytvářet zvláštní komisi jen pro hlasovací zařízení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Otváram rozpravu k tomuto bodu programu. Zrejme sa chcete vyjadriť v rozprave.

Poslanec SL P. Konečný: Začnu od zadu, vyjádřím se ke čtyřem věcem, především ke komisi. Když jsem se dozvěděl od navrhovatele komise pro dohled nad Kanceláří o spojení této komise pro hlasovací zařízení s touto komisi, je to poměrně logické, ale musím říci, že komise pro dohled nad prací Kanceláře se v podstatě dostává do programu velmi těžce, tři měsíce o ní nebylo nějak slyšet, i když iniciativní skupina pracovala. Proto jsem se nezávisle na tom rozhodl prosadit to do programu. Už to bylo na programu 14. společné schůze. To, že komise musí být, to je bezesporu jednoznačně nutné, protože nedostatky, které hlasovací zařízení má, a které se tady objevují, jsou poměrně časté. Zvolil jsem tedy tuto cestu s tím, že komise pro hlasovací zařízení bude velmi malá, bude to orgán, který bude napomáhat v této věci.

Řeknu ještě jeden efekt, který by mluvil proti absorbování jedné komise do druhé, a to je, že technické problémy by měl řešit orgán, který je navrhován v počtu 20 lidí, měl by se zvětšit o pět lidí a zdržovat ostatní a takovým specifickým problémem. Stačí, když komise bude pětičlenná a bude jednat v podstatě jen o tomto problému, nebude mít žádné nároky ani na prostor, peníze, na nic. Takže se k tomu přikláním a doporučuji vám, abyste schválili samostatnou komisi.

Zapomněl jsem přečíst navrhovaná jména, takže je přečtu: Pavel Konečný, František Magyar, Jaroslav Suchánek, Jozef Klokner a Jaroslav Hladík. To je navrhovaných pět jmen, v návrhu tisku jsou jen první tři, čtvrté a páté místo jsem navrhl po dohodě s klubem KDH.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP