Čtvrtek 23. května 1991

Poslanec SL F. Magyar: Pánovi Moricovi: Terminológia národy a národnosti pochádza od súdruha Husáka. My sme príslušníci iných národov, žijúcich na území Československa a pokiaľ ide o to, že by len Česi boli nám vnucovali komunizmus, mňa osobne aspoň súdruh Matej Rákos, niekdajšia opora Tisovho režimu, ktorý včas si strčil pťcípu hviezdu sem, aby mohol byť zasa u kormidla a zasa ukájať svoje šovinistické chúťky. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také, což svědčí o peripetiích historie. Prosím, pan poslanec Moric ještě krátkou repliku.

Poslanec SN V. Moric: Nikdy by som si nedovolil povedať v tejto súvislosti, že nás utláčal český národ. Hovoril som o niektorých členoch a funkcionároch jednej strany.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Patrně jste měl na mysli české komunisty. (Potlesk.) Děkuji.

Teď hovoří poslanec Štern.

Poslanec SN J. Štern: Pane předsedající, dámy a pánové, velmi stručně. Na nikoho nebudu reagovat. Tady byl na mě dotaz, kdo mě naštval. Nikdo mě nenaštval. Mluvím k věci samé.

V období, o němž jednáme, vládl systém, pro který se všeobecně zavedl název totalitarismus. Totalitarismus ať komunistický, fašistický nebo jiné provenience je systém, který pro své cíle likvidoval a likviduje člověka v trojím smyslu. A to právě v tom trojím smyslu, na němž vyrůstala civilizace, která se nazývá křesťansko-evropská, prostě naše evropská civilizace.

Za prvé v člověku totalitarismus likvidoval občana, občana jako člověka, který má politickou dimenzi, který přesahuje své osobní rozměry, vstupuje do nadosobní sféry politiků, vstupuje do věcí veřejných, angažuje se v nich. To bylo vždycky v první etapě, o co totalitarismus usiloval, zbavit násilím člověka jeho politických práv, vyřadit ho z věci veřejných. Ale to byla jen první fáze.

Ve druhé fázi se totalitarismus vždy snažil, a to úspěšně, různým pojetím práva, v našem případě to bylo třídní pojetí práva, ale takové pojetí práva vytvořit bezprávní stav, to znamená učinit z lidí bezprávné subjekty, které se nemohou dovolat svých práv podle platných zákonů v nezávislém soudním řízení.

Co se týče politické dimenze, to je tradice, kterou máme už z antiky, pojem občana, to jest člověka, který se angažuje ve věcech veřejných, jsme zdědili od starých Řeků. Co se týče právní osoby, to máme od Římanů, to je římská tradice. Ale totalitarismus se nezastavil ani u těchto dvou. Nestačilo mu to. K realizaci svých cílů musel zlikvidovat člověka ještě ve třetím smyslu. Tím, že násilím nutil lidi ke lži, tím, že pod hrozbou násilí nutil lidi být pasivními subjekty nesmyslných akcí, účastníky nespravedlnosti, rozložil v člověku jeho morální podstatu, to je zaútočil na to, co je v člověku nejpodstatnější, a to na jeho mravní základ. To bylo nejdůležitější, tam skutečně se podařilo totalitarismu ovládnout člověka od jeho podstaty. Teprve potom se stal tento systém pánem člověka jako takového. Takto v trojím smyslu dezintegrovaný člověk teprve mohl být tím správným nástrojem pro realizaci totalitních fikcí a idejí. Je úplně jedno, jaké jsou to fikce a ideje, jestli je to komunismus, jestli je to fašismus, jaké fikce jsou. Jsou to prostě ideje, které jsou nereálné, tudíž by se nemohly zrealizovat v normální společnosti, a je nutné člověka takto svázat, podmanit, aby se fikce mohly realizovat.

To vše je ukryto v prvních třech bodech deklarace, kterou dnes projednáváme. Když si je pozorně přečtete, tak tam vlastně zjistíte, že právě tyto tři body pojednávají o destrukci člověka v trojím smyslu.

Chceme-li se vrátit do Evropy a tedy především navázat na tradice, na nichž je evropská civilizace budována, na nichž vyrostla, pak se domnívám, že toto prosté odmítnutí, které v deklaraci máme, toto odmítnutí té trojí dezintegrace člověka je vlastně to nejmenší, co pro ten návrat můžeme udělat. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Ještě je tady poslední písemně přihlášený pan poslanec Kroupa. Prosím.

Poslanec SL A. Kroupa: Pane předsedající, dámy a pánové, byli jsme zvoleni do svých funkcí s pověřením voličů přijmout ústavu této země. Přijmout ústavu znamená mimo jiné rozhodnout o způsobu vlády. Návrh usnesení, který dnes projednáváme, byl příležitostí zamyslet se nad tím, jaký způsob vlády vlastně chceme. Jsme příslušníci různých politických stran a hnutí. Vycházíme z různých tradic, z různých národů a naše názory na to, co je legitimní a přijatelná vláda, se velmi různí.

Autoři předloženého návrhu patrně měli na mysli dát tomuto shromáždění příležitost shodnout se alespoň na tom, jaký způsob vlády odmítáme a jaký považujeme za nelegitimní. Tuto příležitost nám dává tato historická situace. Je to ještě nedávno, kdy v této zemi vládl režim, kterého jsme se zbavili revolucí. Revoluce znamená odmítnutí, popření. Měli bychom tedy vědět, měli bychom být schopni říci sobě navzájem, svému okolí i svým potomkům, proč vlastně jsme minulý režim odmítli. Toto usnesení to říká - protože jsme ho považovali za nelegitimní a hodný zavržení a podává čtyři argumenty. Argumenty jsou věcné Jejich smyslem není nikoho "vyvinit" z minulého režimu, ba ani obvinit. Jejich smyslem je říci, v čem spočívala nelegitimnost a zavrženíhodnost minulého způsobu vlády.

Když jsem poslouchal příspěvky k tomuto návrhu, bylo mi smutno. Bylo mi smutno z toho, jak většina příspěvků nehovořila k věci. Jaká zoufalá neschopnost v tomto shromáždění panuje, je-li třeba mluvit k věci, je-li třeba říci argument, proč byl minulý způsob vlády nelegitimní, a proč jsme ho vlastně odmítli.

Já doufám, že i přesto, co zde odeznělo, se najde v tomto shromáždění dostatek síly a dostatek jasného rozumu, aby tento předložený návrh přijalo. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kroupovi. Konstatuji, že poslanci písemně přihlášení všichni promluvili. Táži se nyní ještě, zda se někdo ještě hlásí o slovo. Hlásí se poslanec Kočtúch.

Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, dlho som rozmýšľal, či sa mám zapojiť do diskusie. Diskusia bola taká vonkajšia, hovorili sme, čo v uznesení musí byť, ale nebola nami vnútorne pretavená. Ja by som sa ju pokúsil vnútorne pretaviť, smerovať ju ďalej, nedívať sa len do spätného zrkadla histórie.

Slobodu, o ktorej sa tu hovorilo, môžeme totiž chápať dvojakým spôsobom. Často ju dnes chápeme vonkajškovo - vynadať niekomu na námestí, v televízii, v rozhlase alebo kdekoľvek inde, alebo i tu v parlamente. Alebo ju môžeme chápať ako vnútorný kategorický zákon a príkaz neutiecť pred vlastným svedomím.

Hodnotíme toto obdobie. Ja sa tak na vás pozerám a myšlienkami mi prechádzajú spomienky na tých 7 dní po okupácii, po 21. auguste 1968, i keď som v tom období nebol členom parlamentu. Zasadal parlament a cez vnútorné tlaky prijal 21 uznesení, ktoré ho historicky ctia. Nepodľahol žiadnemu pokušeniu, nikam sa netlačil, nazval veci pravým menom. I to patrí, dá sa povedať, k našej histórii a myslím si, že by bolo treba, aby sme nadviazali na to, čo sa v tomto parlamente dialo, nielen navonok, o čom parlament rozhodoval, ale s akou zodpovednosťou títo ľudia pod hrozbou, že ich za dve alebo tri minúty zavrú, prijímali stanoviská protestujúce proti okupačnej moci a svojvôli. Snáď i preto tento parlament zanedlho rozohnali.

Stotožňujem sa s poslancom Zemanom, ktorý sa pokúsil to vnútorne precítiť a hľadať z toho východisko.

Citujú sa rôzni autori. Ja by som sa vrátil dajme tomu ku Karlovi Čapkovi, ktorého si nesmierne vážim. 4. decembra 1938, niekoľko dní pred svojou smrťou, povedal: "Áno, veľa sa zmenilo, ale ľudia zostali rovnakí. Lenže teraz vieme lepšie, kto je kto. Kto je slušný, bol slušný vždy, kto je verný, je verný i teraz. Kto sa točí s vetrom, točil sa s vetrom i skôr. Kto si myslí, že teraz prišla jeho chvíľa, myslel vždy len na seba. Nikto sa nestáva prebehlíkom, kto ním nebol vždy. Kto mení vieru, nemal žiadnu. Človeka neprerobíš, len sa ti vyfarbí. Národ neprerobíš, ibaže by si k tomu mal stáročia. Len davy môžeš dnes viesť tak a zajtra tak. Kto nenávidí, mal v sebe tú nenávisť vždy. Kde by sa tak naraz vzala? Kto slúžil, bude slúžiť i ďalej. Kto chcel dobré, bude zase chcieť dobré. Ani vôľa sa nemení. Nepozeraj sa do tváre, ktorá sa zmenila. Nikto sa nestane krásnejším tým, že zmenil tvár. Tvrdá skúška je i tvrdé poznanie. Budúci foliant našich dejín o tejto zemi bude mať jeden podtitul: Kto bol kto."

To platí aj pre nás. I budúce generácie budú našu činnosť hodnotiť. Ja sa prihováram za schválenie stanoviska, ale navrhoval by som, aby bolo doplnené bodom: "K svetlým okamžikom vzdoru československého parlamentu v minulosti patrí jeho neúplatná činnosť v roku 1968. Parlament cez nesmierne tlaky nepodľahol a prijal 21 principiálnych protiokupačných stanovísk, ktoré ctia jeho činnosť. Snáď i preto ho pozdnejšie rýchlo rozohnali." (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kočtúchovi. Ještě bude technická poznámka.

Technická poznámka: Já jen krátce. Doufám, že tím nesnížím velikost Karla Čapka, když budu polemizovat s jeho výrokem, že se dá po staletích změnit národ. Náš národ tisíc let trpěl pod maďarským šovinismem a nezměnil se.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlásí se ještě někdo o slovo? Ještě se hlásí poslanec Gürtler.

Poslanec SL Š. Gürtler: Vážený pane předsedající, vážené shromáždění, přibližně od půl desáté uplynulo už mnoho hodin a vystoupilo zde mnoho lidí, mnoho poslanců s různými názory. Po vyslechnutí všech nejsem pravděpodobně sám, kdo má pochyby, zda jsme dále než jsme byli na začátku. Kdybychom tady mluvili do zítřka, ani pak bych si nebyl jist, že bylo řečeno vše, co si zasloužilo být řečeno.

Už na začátku vystoupil poslanec Dostál, který řekl, že otázka hodnocení tohoto období bez patřičných znalostí, rozborů a analýz, jen na pouhých znalostech, vzpomínkách nebo domněnkách nás, kteří v tomto sále sedíme, je velmi ošemetná. Může být toto stanovisko zaujato, ale nedá se říci, že bude zcela objektivní.

Když si máme vzpomenout na minulost, co všechno znamenala od roku 1948 až do těchto dnů, každý z nás, z těch starších, kteří celé to období pamatujeme, můžeme říci mnoho moudrého i méně moudrého. Mnoho zkušeností, které budou vyplývat ze zážitků vlastních, ale také mnoho dojmů, domněnek a emocionálních pocitů. Ale jistě všichni jak zde sedíme, většina z nás toto období prožila, slyšela, viděla a málokdo se proti tomu, co se dělo, ozval. Byli jsme spokojeni, starali jsme se o své věci, věci společenské nás nezajímali anebo málo, ignorovali jsme všechno, co se nedotýkalo nás osobně, nebo našich blízkých. Přitom v takové malé zemi, jako je naše, každý občan věděl, co se v této zemi děje, že se děje křivda, sprostota, násilí, že se děje hrubé porušování práva. Dost lidí proti tomu vystupovalo a ti, kteří vystupovali, se nesetkávali zpravidla ve většině společnosti s pochopením, a to už vůbec nemluvím o podpoře.

Já osobně si myslím, že je třeba k těmto uplynulým létům zaujmout stanovisko. Ale kdybychom zaujali jakákoliv stanoviska, nedomnívám se, že v stávající situaci vývoje naši společnosti to rozhodným způsobem ovlivní myšlení našich lidí. To budeme muset zřejmě ještě přijímat mnoho a mnoho usnesení, abychom je aspoň částečně oslovili, aby slyšeli a začali přemýšlet, co jim chceme říci. To, co se stalo za uplynulá léta, to se nedá zapomenout. Nedá se zapomenout bezmezná bezbřehost zvůle, nedá se zapomenout, co všechno si v této zemi členové a hlavně funkcionáři jednoho politického učení dovolili dělat bez ohledu na zákony. A vždy našli dost interpretů svých myšlenek, kteří realizovali své záměry i přes zákon.

To co se stalo, se nedá zapomenout a bude to skutečně zahrnuto - jak už tady dnes bylo řečeno - v učebnicích, ale bude tam také zahrnuta nesmírná zbabělost mnohých a mnohých příslušníků této země, kteří nechtěli vidět, nechtěli slyšet.

Náprava minulosti znamená negovat. Negovat co bylo, ale současně se z toho poučit. Zlo vadí vždy každému jenom tehdy, pokud postihne jeho osobu. Ale nemorální bylo a je, když nám nevadí zlo, které je pácháno na jiných. A bylo pácháno a přesto to většině v této společnosti nevadilo.

Já nechci říci nic, co se týče např. politiků, funkcionářů nebo lidí, kteří byli spjati nějakým způsobem s rokem 1968, že někoho zklamali, a že už o nich nemám žádné iluze. Tehdy také tato společnost chtěla, skutečně chtěla, zásadní změny a demokratický proces by byl narůstal, kdyby se nebyl stal 21. srpen. To, že se potom našlo přesto všechno, co vyšlo najevo, tolik normalizátorů, kteří chtěli předělat samotného člověka, a znovu ostrou formou - i když už nedošlo k popravám jako před tím v uplynulém dvacetiletí - došlo k násilí na vědomí, na společnosti, na lidech, došlo k hrubému porušování všeho, už jenom chybělo porušování na hrdle.

Já se domnívám, že to co se stalo, se nedá zapomenout. Když však budeme upřímní, musíme si uvědomit, že i v současnosti mnoho lidí, kteří se začali zabývat politikou a jak tady bylo řečeno rychle se přidali k vítězům a vítěze - jak se říká - se nikdo neptá po právu. Že takoví lidé byli, jsou a budou. Tito lidé předtím různou formou poklonkovali předchozímu systému, snažili se být prospěšní, aby si vysloužili určité drobky a pak poznali, že tento vývoj ani ekonomicky, ani společensky nemá budoucnost. Ale poznali to skutečně přemnozí až na poslední chvíli.

To, co se stalo se nedá odčinit. Ale musíme k tomu zaujmout stanovisko. Stanovisko je navrhováno a jsou k němu různé doplňky, které zde byly řečeny. Předpokládám, že bude jasné.

Na závěr bych chtěl říci těm, kteří se celá léta nezabývali otázkou své minulosti a dnes jsou tak kritičtí k minulosti jiných - těm bych chtěl říci: minulost se nedá koupit, minulost se nedá prodat. Kdo jakou má, takovou ji bude mít. Je nepřípustné, aby s funkci a postupem rostla i minulost. Často se to děje. Současně se ale často stává, že ti, kteří tu minulost nemají takovou, aby se ji mohli chlubit, že často chtějí znehodnotit, zesměšnit, vyvrátit minulost těch, kteří ji mají, aniž by se ji dnes chlubili. Ti, kteří ji nemají, mají obavu, že při dělení se na ně nedostane. Proto se domnívají, že se na ně dostane více, když znehodnotí jiné, jejich minulost i zásluhy. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Gürtlerovi. Rozpravu ještě nemohu ukončit, neboť vidím, že se ještě hlásí poslanec Blažek a poslankyně Samková. Prosím pani poslankyni Samkovou.

Poslankyně SN K. Samková: Já budu velmi stručná. Obdržela jsem petici 45 členů Konfederace politických vězňů - pobočky Náchod - ve které žádají, aby na nejbližším plénu Federálního shromáždění a v nejkratší době byl přijat zákon o době nesvobody. Je tam 45 podpisů. Bude to u mne k dispozici k nahlédnutí. Já se domnívám, že bychom měli toto přání zohlednit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím ujměte se slova, pane poslanče Blažku.

Poslanec SN A. Blažek: Já se omlouvám, že jsem zde znovu, ale domnívám se, že máme přijmout stanovisko, ve kterém podstatná část problémů spočívá v našem postoji k legitimitě nebo ilegitimitě bývalého režimu. A o tomto problému toho zde mnoho nezaznělo. Nyní poslední řečník, jak se obávám, to trochu zatemnil. Já bych se k tomuto tématu chtěl stručně vrátit, protože o něm za chvíli budeme v podobě pozměňovacích návrhů hlasovat.

Začal bych tím, co tady řekl hned na začátku kolega Dostál, který se zmínil o své situaci, řekl, že je to situace obecně platná a sice situace, kdy jsme měli možnost se rozhodnout a on řekl "svobodně" jestli půjdeme volit a tím ten bývalý režim budeme dále podporovat anebo ne.

Kladl, jak opakuji, důraz na svobodu volby při rozhodování, zda jít volit nebo ne. Já se domnívám, že v tomto bodě pravdu nemá, a to je pro mě jedním z podstatných argumentů, proč budu o tomto bývalém režimu soudit, a budu přesvědčen, že právem, jako o režimu ilegitimním. Z hlediska utváření demokratického politického systému teprve systém, který si vytváří mechanismus, kde je zcela pravidelné a zcela legální a naprosto samozřejmé, že lze přistoupit bez jakýchkoliv následků a bez jakéhokoliv ohrožení ke změně moci, tedy systém, který zaručuje mechanismus změny moci, teprve takový systém je z hlediska legitimity moci skutečně legitimní. My se pohybujeme jen v prostoru demokratických politických systémů, čili nebudeme zde zvažovat systémy autoritářské, které svoji legitimitu odvozují od nějakého dělového výstřelu nebo nějakého puče ozbrojenců.

Domnívám se, že v tomto případě ani poslanec Dostál, ani další, kteří se odvolávali na to, že tento režim po desetiletí byl podporován desítkami tisíců a 99 % hlasů voličů přes tento bod, to znamená přes jakousi vnější formálně vykazovanou podporu voličů, legitimitu občanů rozhodně neobhájí.

Dovolím si udělat krátkou exkurzi do historie. Václav Černý v knize Pláč koruny české uvádí podobný příklad jakéhosi kuazzi souhlasu části naší společnosti, tedy v tomto případě společnosti české za protektorátu, v roce 1942, kdy dal tehdejší protektorátní ministr Emanuel Moravec svolat na Václavské náměstí shromáždění za účelem odsouzení původců atentátu na Heydricha a za účelem - což bylo stejně důležité jako první část - vyobcování Beneše a tzv. zrádců z národa českého. Václav Černý s pohoršením jemu vlastním popisuje, že to náměstí tehdy bylo doslova zaplněno asi 200 tisíci obyvatel, nicméně i v této souvislosti mluví o tom, že ani takový fakt - ti lidé tam přišli dobrovolně, nikdo je tam nesvážel a nikdo je tam nehnal bodáky - nemůže být vzhledem k okolnostem, v jakých se to dělo, vykládáno za nějakou podporu a tedy legitimizaci toho, co ministr Moravec vlastně zamýšlel udělat.

Domnívám se, že když tomuto hledisku podrobíme uplynulá desetiletí, můžeme pak bez velkých výčitek svědomí prohlásit, že souhlasíme s navrhovaným usnesením tak, jako to udělám já.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP