Nejsem si zatím jist, zda tento parlament dosud využíval
všech schopností, které měl a zda byl
schopen nebo zda vůbec do budoucna bude schopen jednat
tak, aby všechna lidská práva, sociální
jistoty a občanská práva mohl právně
zaručit, neboť v současné době
roste sociální napětí, nezaměstnanost
a lidé ztrácejí pocit jistoty, je otřesena
jejich víra ve výsledky sametové revoluce.
Studentům, kteří se o svržení
totalitního řádu nejvíce zasloužili,
nabízíme dnes nezaměstnanost. Jestliže
chceme budovat právní stát, potom hlavním
předpokladem budování takového právního
státu je podle mého soudu nutnost provést
totální debolševizaci státní
moci, otevření politiky a postavení pod kontrolu
veřejnosti, obnovu spravedlnosti, potrestáním
těch, kteří se dopustili zločinů
proti lidskosti. Ve jménu dokumentů OSN je třeba
považovat zločiny za nepromlčené a nepromlčitelné.
Obnovu občanské pospolitosti obou našich národů
a našich národností žijících
v prostoru tohoto demokratického státu a vytvoření
právních záruk a sociálních
jistot všem občanům žijícím
na území našeho společného demokratického
státu, jistot takového rázu, aby nemohlo
už nikdy dojít k zneužití demokracie,
k likvidaci ji samé a k nastolení nějaké
nové diktatury, ať už diktatury levé či
pravé, rudé či hnědé či
jakékoliv jiné, jakkoli zbarvené a jakkoli
motivované.
Poslanci tohoto parlamentu skládají svůj
slib věrnosti federativní republice. Já si
opravdu nejsem, vážení přátelé,
jist tím, zda skutečně všichni poslanci
berou tento slib vážně. Sleduji-li události
- a poslanci je nemohou nesledovat - docházím k
závěru, že mnohdy spíš o budování
tohoto státu usiluji o jeho rozbití. Soudím,
že naši voliči nám dali svůj hlas
k tomu, abychom právě my udělali vše
proto, aby se tento stát mohl vrátit mezi ostatní
demokratické evropské státy. Tento parlament
by měl byt podle mého soudu jakousi radou moudrých,
avšak uměle vyvolávané národnostní
spory a nacionální vášně jsou
velkým nebezpečím naší mladé
a stále ještě nevyzrálé demokracie.
Tento parlament také přistoupil k lustracím
svých poslanců. Víme, že to udělalo
dost zlé krve, vzedmula se vlna politických i osobních
vášní. Máme na základě
této zkušenosti s lustracemi přestat či
máme jít dál směrem dolů? Naší
občané si přejí, by se v lustracích
pokračovalo až na úroveň obcí
a vyslovují své uspokojení nad tím,
že se s lustracemi začalo od shora. Lustrační
komise, která tímto parlamentem byla pověřena
zjistit jména poslanců, kteří jsou
vedeni v registru svazků, svůj úkol splnila
a myslím, že ji za to patří náš
dík. Otázku hodnocení tohoto zjištění
ponechávám stranou, protože nechci nikoho osobně
soudit, jelikož sám vím, jak bylo těžké
odmítnout takovou spolupráci, protože vím,
pod jak těžkým psychickým nátlakem
se nalézal každý, který k tomu byl nucen.
Jestliže jsem řekl, že za právní
předpoklad budování státu pokládám
otevření politiky a postavení pod kontrolu
veřejnosti, pak dodávám, že naši
voliči, občané, mají právo
vědět o svých poslancích, o svých
ministrech, o svých úřednících,
o všech, kteří stojí na jakémkoliv
veřejném místě všechno. Jsem
ochoten připustit, že mnozí z těch,
kteří lustracemi neprošli, se možná
nikdy udavačství nedopustili. Možná.
Avšak nevíme to jistě. Mně osobně
rozhodně nejde o to, abych vynášel soud. Jde
mi především o budování právního
státu. Ovšem domnívám se, že budovat
právní stát není myslitelné
s týmiž lidmi, kteří právo státnosti,
demokracie, ústavnosti porušovali. Žádný
stát, ani tento ani žádný jiný
kdekoliv v Evropě a kdekoliv na světě nelze
budovat s lidmi, kteří porušují zákon.
Zde mi dovolte, abych se pozastavil u události, která
sice nepatří do období hodnocení let
1948 - 1989, ale do současnosti, a která ovšem
souvisí s právem. Dovolte, abych se zmínil
o onom růžovém tanku.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, nezlobte se, že zasahuji do vašeho
projevu. Já sám nemám právo omezovat
délku projevu, ale buďte k nám milosrdný
a také ke svým kolegům. Hovoříte
už přes půl hodiny. Růžový
tank je skutečně specificky barevná záležitost.
Poslanec SL J. Tomsa: Zmíním se o tom někdy
jindy. Dovolte mi tedy závěr. Chtěl bych
se obrátit na poslance tohoto zákonodárného
sboru jako poslanec na poslance, jako jeden z vás, s prosbou.
Prosím vás, chraňme naši demokracii,
naši ústavnost, naši humanitu, chraňme
právní charakter tohoto státu. Chraňme
jako oko v hlavě jednotnou státnost našich
obou národů. My máme právo žít
vedle sebe jako dva rovnocenné svobodné národy,
opírající se jedni o druhé jako o
sobě rovné a společně se dělit
o starosti s strasti. A žít vedle sebe, ale nejen
vedle sebe. Žít společně ve společném
státě.
Přestaňte, prosím, naslouchat hlasům
falešných proroků, kteří se pokoušejí
vzedmout vlny nacionálních vášní,
a kteří chtějí postavit Čechy
proti Slovákům a Slováky proti Čechům.
My můžeme žít jen tehdy, zachováme-li
si vědomí, že patříme k sobě.
Nejen dnes, ale i pro budoucí desetiletí a i pro
budoucí staletí. Já věřím,
že k tomu máme dostatek sil, schopností i dostatek
prozíravých politiků. Věřím,
že naše národy jsou na dostatečné
výši intelektuální i mravní,
že budou a jsou schopny každého rádoby
politika, který by naše národy nechtěl
sbližovat, ale oddělovat, eliminovat.
Chraňme naši společnou státnost, chraňme
naši demokracii, naši humanitu, náš právní
řád. Chráníme tím sebe, své
národy, svůj lid i svá příští
pokolení. Zejména za ně, přátelé,
neseme svou odpovědnost.
My jsme prvním parlamentem, který vzešel ze
svobodných voleb. Je to tedy tento parlament, který
tuto odpovědnost nese za to, jak bude tento stát
vypadat zítra, za deset let, v budoucím století
a tisíciletí. Neseme odpovědnost nejen za
současnost před svými voliči, před
našimi národy, kteří nám dali
svůj mandát, a kteří nám dali
právo sednout do těchto lavic, ale neseme odpovědnost
především za ony budoucí generace, budoucího
pokolení.
Už dnes klademe základy státu, v němž
budou žít oni. Přál bych si, přátelé,
aby na nás budoucí pokolení mohla hledět
s hrdostí, a aby nám nemusela vytknout nic, za což
bychom se mohli právem stydět. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Tomsovi. Vzhledem k pokročilému
času se domnívám, že uděláme
polední přestávku. Sejdeme se ve 13.30 hodin
k odpolednímu jednání. Současně
bych poprosil, abychom mohli projednat otázky spojené
se 16. schůzí Federálního shromáždění,
aby předsedové politických klubů se
ve 13.00 hodin sešli v místnosti 026.
Společná schůze bude pokračovat ve
13.30 hodin.
(Jednání přerušeno ve 13.14 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.36 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych zahájil naše odpolední
jednání. Učiním tak tím, že
přečtu vysvětlení pracovníků
Československé televize k faktické poznámce
poslankyně Novákové.
"Pracovníci Československé televize
sdělují: S lítostí musíme poslancům
sdělit, že z finančních důvodů
byly zrušeny 30-ti minutové sestřihy z jednání
společných schůzí Federálního
shromáždění.
K informaci o celodenním jednání parlamentu
zbývají jen Deník ČST, stopáž
pro parlament cca 2 minuty, a Události a komentáře,
stopáž asi 3 minuty. Z časových důvodů
nelze do šotů z jednání zařadit
ani část vystoupení kteréhokoli řečníka.
Kamera natáčí jen obraz bez zvuku a detail
řečníka podložený komentářem
nemůže na obrazovce přesáhnout 15 sekund.
(Tady někteří poslanci mluví i půl
hodiny.) Je tudíž naprosto irelevantní, kolik
minut materiálu kameraman v sále natáčí.
Děkujeme za porozumění. Pracovníci
Čs. televize."
Nepředpokládám, že k tomuto sdělení
bychom navrhovali rozpravu, a já bych pokračoval
v rozpravě, kterou jsme neukončili. Je přihlášeno
ještě asi 8 řečníků. Pokud
je přítomen pan poslanec Peter Kulan, dal bych mu
slovo.
Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predsedajúci,
milé dámy, vážení páni,
Ronald Reagan kedysi dávno povedal, že komunizmus
naplno dokázal, že je pre ľudskú spoločnosť
naprosto nevhodný, že je uskutočniteľný
len v nebi, kde ho už nepotrebujú, alebo v pekle,
kde ho už majú. Predchádzajúcich 43
rokov mu dalo plne za pravdu. Naša spoločnosť
zdedila po komunistoch okrem zvrátenej ekonomiky viaceré
javy, ktoré ja osobne považujem za veľmi nebezpečné.
Medzi ne patrí nesporne strata schopnosti vnímať
neslobodu. Tento jav bol spôsobený systémovou
výchovou s dokonalou izoláciou informačnou,
a tak degenerácia osobnosti väčšiny obyvateľstva
došla vďaka systémovému pôsobeniu
školstva, masmédií a tzv. kultúrnych
inštitúcií až tak ďaleko, že
mnohí z našich občanov nielen že prestali
pociťovať potrebu slobody, to už boja za slobodu,
ale sami sa stotožnili s paternalisticky servírovanou
neslobodou ako so samozrejmou formou prežitia. Desivé
na tom je práve to, že mnohí z nás sa
s úplnou samozrejmosťou stotožnili aj so systémovými
metódami presadzovania spoločnosti neslobodných.
Bohužiaľ bolo a je stále málo z nás,
ktorí pochopili, že sloboda sa nedá brať
len ako kolektívny dar akýchsi anonymných
revolucionárov, ale že o osobnú a spoločenskú
slobodu sa musíme dennodenne zasadzovať. Strata schopnosti
vnímať neslobodu bola a bohužiaľ stále
je pre nášho občana prekážkou pre
vnímanie a prejav občianstva. Tak sa mohlo stať,
že namiesto vlastenectva je nám teraz servírovaný
plytký nacionalizmus.
Ďalším z javov, ktoré sme zdedili, je
triedne rozdelená spoločnosť. Komunistom sa
podarilo vytvoriť zo spoločnosti občanov spoločnosť
vzájomne bojujúcich tried. Existovali tu robotnícka
a roľnícka trieda, z ktorých len tá
jedna bola vládnúca. Pochopiteľne, že
s triedami musel vzniknúť i triedny nepriateľ
a proti tomu sa muselo, aj sa bojovalo. Už neexistovali občania,
ktorí vykonávali robotnícku, roľnícku
alebo inú profesiu, už existovali triedy. Pojem občan
tak postupne zanikal a dostával len symbolický význam.
Boj sa stal pre komunistickú stranu formou politickej koexistencie.
Stala sa z neho filozofia spoločnosti. Je preto prirodzené,
že práve bojové symboly a výchova nám
boli od malička vštepované ako znak pokroku,
pracovitosti a nutnosť obrany revolučných výdobytkov
nášho revolučného ľudu. S tým
súvisel aj tzv. vývoz revolúcie do rôznych
štátov Afriky, príp. Južnej Ameriky, na
ktorom sme sa nemálo podieľali. Málokto z nás
si v dnešných dňoch všíma, ako
dobre sa darí sociálnej demagógii práve
preto, že u našich občanov neexistuje pocit politickej
rovnosti.
Som veľmi rád, že kolega Sokol jasne povedal,
že 17. novembra 1989 sa naša spoločnosť
nerozišla s nejakou bližšie nedefinovateľnou
totalitou, ale jasne definoval, že to bola totalita komunistická,
a že táto spoločnosť sa nerozišla
s tzv. zlými komunistami, aby mohli nastúpiť
dobrí komunisti, ale že táto spoločnosť
sa rozišla s komunizmom ako takým. Ja osobne nepatrím
ku generácii, ktorá by prežila rok 1968. Bohužiaľ,
posledné dianie a posledné skúsenosti s niektorými
aktérmi z roku 1968 vo mne zbúrali množstvo
ilúzií, ktoré som o roku 1968 mal. Nie je
tak dávno doba, kedy ja osobne som si vystrihoval zo starých
časopisov obrázky niektorých významných
politikov, kedy som s nadšením čítal
ich prejavy, bohužiaľ, vo mne zbúrala niektoré
mýty a tak trochu naivné predstavy o tom, že
existujú ideálni ľudia.
Práve to, že sme jasne definovali, s kým a
čím sme sa rozišli, vylučuje možnosť,
aby ľudia z perzekučného aparátu komunistickej
strany, tzn. zo Štátnej bezpečnosti, dnes nevystupovali
ako novodobí disidenti a bojovníci proti tzv. "novej
totalite" a proti tak nenávidenej "protiľudovej
Klausovej" ekonomickej reforme. Absurdné? Možno,
ale prípad bývalého šéfa Ústrednej
kontrolnej a revíznej komisie ÚV KSS Demikáta
ma bohužiaľ presvedčuje o pravom opaku.
Nie je to tak dávno, čo sme na námestí
SNP v Bratislave počuli výkriky ako "totalita
VPN". Ja osobne nechcem týmto ľuďom upierať
ich názor, ale chcem sa spýtať, či bolo
definované jasne, čo totalita, je. Ja si nepamätám,
že by táto spoločnosť postavila vlastnú
politickú políciu, že by postavila vlastné,
ozbrojené zložky, že by perzekuovala opozičným
politickým partnerom deti, alebo rodiny, že by niekoho
prepúšťala z práce, že by sa stavali
pracovné tábory. Ja nepoznám také
prípady. Že by k nim dochádzalo od novembra
1989? Za to som však poznal minimálne 17 ľudí,
ktorí práve za to, že boli politicky aktívni
v novembri 1989, boli prepustení z práce, Bohužiaľ,
ani náš odborový zvz na to nereagoval, na tieto
konkrétne fakty. (Hlas ze sálu: Akí to boli
ľudia? Mohli by ste nahlas povedať, pán kolega,
že šlo o grázlov? Mohli by ste to povedať
do mikrofónu?)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Prosím kolegové, abyste nevedli tento osobní
dialog.
Poslanec SN P. Kulan: Z mnohých z nás sa vďaka
tomu, že nikdy neboli v strane komunistov, stali ľudia,
ktorí sa v duchu stotožňujú s komunistickou
ideológiou. Bohužiaľ. K tomu, aby sa z nás
stala slobodná občianska spoločnosť,
bude zrejme nevyhnutné, aby u nás, podobne ako v
Nemecku po roku 1945, ktorý Nemci vtedy nazvali denacifikáciou,
prebehol proces tzv. deboľševizácie. (Potlesk.)
Tento proces bude musieť prebehnúť zrejme preto,
aby sa odstránili právne a spoločenské
štruktúry spoločnosti neslobody.
Deboľševizácia je výraz, ktorý
aspoň pre mňa znie dosť pejoratívne.
Je bohužiaľ nesprávne vykladaný len ako
spôsob eliminácie komunistov a bývalých
komunistov zo štruktúr spoločnosti. To by bolo
prílišné zjednodušenie celého problému
a ja chcem varovať pred takým vysvetľovaním
celého procesu. Nechcem dnes o tom probléme hovoriť
zoširoka. Je to téma na samostatný seminár.
Komunistickú stranu sme nepostavili mimo zákon,
i keď sme k tomu mali všetky dôvody kvôli
jej prepojenosti so Štátnou bezpečnosťou.
Neurobili sme z nej zločineckú organizáciu,
i keď obete komunizmu nás k tomu oprávnili.
Ja osobne som sa k tomu rozhodol len preto, že verím
v zdravý rozum našich občanov, ktorí
sa otázkou komunistickej strany najlepšie vysporiadajú
najdemokratickejšou metódou, a to tým, že
ju jednoducho nebudú voliť.
Chcel by som vás poprosiť o jednu láskavosť.
Dnes sme tu držali minútu ticha za Rádžíva
Gándhího. Chcel by som pripomenúť jednu
obeť, ktorá bude mať za krátku dobu tiež
výročie, a ktorú sa práve komunistickej
spoločnosti podarilo pred nami veľmi dôkladne
utajiť. Jedná sa o vojaka základnej služby
Michala Laučíka, ktorý sa v máji 1969
rovnako ako Jan Palach na protest proti okupácii Sovietskou
armádou na námestí Osloboditeľov v Košiciach
(aký to je paradox!) upálil. Z jeho rodiny zostal
len jediný člen nažive. Štátnej
bezpečnosti sa podarilo takmer dokonale udržať
pod pokličkou tento čin. Ja by som vás chcel
poprosiť, keď sme dnes držali minútu ticha
za jedného mŕtveho, skúsme ju držať
i za tohto druhého mŕtveho, o ktorom sa 22 rokov
nesmelo hovoriť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji kolegovi Kulanovi za jeho projev. Nyní by
měl vystoupit pan poslanec Pohanka. Dalším
přihlášeným je kolega Igor Němec.
Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, dovolte
mi několik poznámek, pokud možno stručných.
První bude navazovat na to, co tu už poznamenal pan
kolega Ševčík. Také já bych se
chtěl ujmout našich soudů proti kritice, která
tu zazněla. Kritika se opírá o fakta, že
skutečně v případech, kdy byl kdysi
uložen souhrnný trest a nyní zpravidla ty nejzávažnější
trestné činy byly prominuty podle zákona
o soudní rehabilitaci, týž zákon, jak
jsme ho tady přijali, stanovil, že soud musí
za zbývající trestné činy,
rehabilitací nedotčené, vyměřit
přiměřený trest. Staré znění
nedovolovalo, aby se upustilo od potrestání a ani
dnes není možné znovu zvažovat otázku
viny a vynášet třeba zprošťující
rozsudek.
Vinny nejsou soudy, ale vinni jsme my, kteří jsme
zákon přijali. Jestliže soud uložil třeba
jeden týden (nějaký trest uložit musel,
a šlo o trest symbolický) já bych mu to nevytýkal.
Další poznámka je obecnější.
Tady zazněla kritika, zda vůbec jsme k hodnocení
minulého období
1. způsobili bez časového odstupu a za neúplných
informací, a že bychom to měli nechat historikům,
2. zda jsme k tomu morálně oprávněni,
když jen málokdo z nás je zcela bez viny,
3. Ing. Zeman pronesl názor, že jde dnes už o
samozřejmost, se kterou jsme měli přijít
dříve, v době, kdy to vyžadovalo statečnost
a kdy to bylo součástí boje.
K poslední námitce bych hned chtěl vyslovit
názor, že je to v zásadě jistě
správné, že to vypadá, jako kdybychom
chodili s křížkem po funuse, ale myšlenka,
která je obsažena v navrhovaném usnesení
a v hodnocení minulého období, byla vyjádřena
už v mnoha dokumentech, jak přicházely právě
v tom období, kdy to bylo velmi aktuální
a kdy to bylo součástí úsilí
o osvobození, ať už to byla Charta 77, Několik
vět nebo různé další texty, včetně
samizdatové literatury. Samozřejmě, jen málokdo
z nás na tom měl zásluhu. Domnívám
se však, že všichni jsme v minulém období
alespoň při příležitostech, které
jsme měli ve svém okruhu, na pracovišti a pod.
vyslovovali odsudek tohoto režimu i jeho praktik. Kritika
se nakonec i touto cestou stala všeobecnou až vyústila
v liberalizaci, jak jí dokládají např.
poslední dva sjezdy Svazu spisovatelů před
rokem 1968, a nakonec i na to veřejné mínění
minulý režim zašel.
Ovšem dále bych k tomu chtěl ještě
říci, že přece nebylo ani dost dobře
možné vyslovit závěrečné
hodnocení, když doba totality ještě neskončila.
Nyní se už dá říci, že skončila,
i když ne tak úplně. Leckde zůstávají
v resortech, na závodech v místech u moci představitelé
starých pořádků - nakonec i komunistické
straně zůstala část moci vzhledem
k výsledkům voleb. Jinak píše některý
tisk a víme, že tisk je mocný, a může
napáchat i mnoho dobrého a mnoho škody. Tudíž
není ta doba tak docela pryč, ale v podstatě
se to dá říci aspoň natolik, že
se můžeme pokusit už o její hodnocení.
Pokud jde o další námět - myšlenka
tribunálu je dobrá. Tribunál může
být pravdivější a podrobnější,
ale nezbavuje nás povinnosti, abychom přijali aspoň
v nejobecnějších rysech hodnocení minulého
období sami už nyní.
Kolega Kulan řekl, co také mohu potvrdit z vlastní
zkušenosti. Také my jsme museli ustavit u okresního
fóra komisi pro ochranu diskriminovaných, poněvadž
těch případů, kdy naši aktivisté
a mluvčí Občanského fóra dostávali
výpovědi a bylo s nimi nakládáno zle,
bylo tolik, že jsme museli organizovat nějakou pomocnou
akci. Takže ono to ani dnes nejde bez potřeby jakési
statečnosti - možná u nás poslanců
ne, protože jsme chráněni aspoň na ty
dva roky - ale leckde jinde dosud. Myslím, že někteří
spoluobčané ještě stále mají
strach z té doby, který je úplně neopustil
a obávají se, že to všechno se může
ještě nějakým způsobem vrátit.
Právě proto, že např. tisk naznačuje
některé jiné skutečnosti, které
jsou zneklidňující - jak o tom možná
bude ještě řeč při jiné
příležitosti, až se budou projednávat
interpelace.
K námitce inženýra Zemana - jistě měl
ve všem pravdu, ale domnívám se, že i
to naše hodnocení může být procesem
jakési vnitřní očisty a dokladem toho
je, domnívám se, sebekritický, promyšlený
a právem působivý projev kolegy Dostála.
Ten - a to je druhá námitka - přišel
s tím, že bychom vůbec vlastně nějaké
hodnocení neměli dělat, a že bychom
je měli přenechat historikům s tím,
že k tomu nejsme ani morálně oprávněni.
Jenže co udělal tím svým krásným
projevem? On to hodnocení provedl a provedl ho velmi pěkně
a velmi důsledně a vyslovil podstatnou část
způsobu, jakým je třeba na minulé
období hledět.