Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Bendovi. Já bych tyto kuriózní
připomínky jenom doplnil osobním poznatkem.
Někdy před půl rokem jsem byl odsouzen k
týdennímu vězení za napadení
veřejného činitele, příslušníka
SNB. Já se k tomu nechci více vyjadřovat,
nevím, jestli to lze označit za "dopadení
hole na záda", ale není to jistě předmětem
naší rozpravy.
Nyní uděluji slovo panu kolegovi Schneiderovi.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
dámy a pánové, pan kolega Benda mi závěrečnou
částí svého vystoupení o "pravdě"
ve vystoupení pana Grebeníčka ulehčil
situaci. Chtěl jsem upozornit na totéž a nedokázal
bych najít lepší argument, než který
zde zmínil kolega Benda.
Chtěl bych upozornit ještě na jeden aspekt
k této věci. Pan Grebeníček použil
termínu absolutní pravda ve vztahu k usnesení,
které máme přijmout.
Domnívám se, že to není na místě
už jenom proto, že o pravdě se nikdy nehlasuje.
To usnesení, které máme přijmout,
protože jsme politickým orgánem, je samozřejmě
v první řadě politickým prohlášením.
Ale je projevem zmatení myšlení, jestliže
ho někdo ztotožňuje s neslavně známým
Poučením. Jsou tu přinejmenším
dva rozdíly. Poučení nepřijal parlament,
ba ani lidé v budově tehdejšího či
dnešního parlamentu a za druhé tento dokument,
který mám dnes přijmout, přijímá
parlament svobodně zvolený, tedy legitimní.
Přinejmenším tyto dva rozdíly dokazují,
že někteří poslanci, zvláště
komunističtí, si stále ještě
neuvědomují, že je rozdíl mezi stranou
a státem. (Potlesk.)
Bylo zde velice působivé vystoupení kolegy
Dostála. Mravně působivé. I na mne,
přiznávám. Hovořil o zbavení
se mravní odpovědnosti v souvislosti s tímto
usnesením, které máme přijmout. Na
to namítám, samozřejmě, nikdo není
bez mravní viny v tomto smyslu, ale ptám se, pokud
by svobodnou společnost neměli tvořit bývalí
otroci, kdo by ji měl tedy tvořit? Svobodnou společnost
tvoří bývalí, více či
méně hrdí otroci a jinak to být nemůže.
Ale podstatné se mi jeví to, že parlament,
a to zde nebylo příliš zdůrazněno
a projevilo se to i při projednávání
zprávy komise o lustracích - parlament není
místo, kde se máme vyrovnávat s mravní
odpovědností. Tímto místem v našich
zemích od dob Cyrila a Metoděje jsou místa
jiná.
Chtěl bych dále upozornit na termín, který
je v návrhu usnesení použit. Režim byl,
nikoliv je, hodný zavržení. Není to
jenom jakési tautologické tvrzení, jak se
zde snažil naznačit kolega Zeman, ale je to tvrzení,
že minulý režim byl hodný zavržení
a z toho samozřejmě plyne, že pokud jsme tento
režim nezavrhli dříve, než jsme to udělali,
máme mravní vinu, ale to, jak už jsem řekl
na toto místo nepatří.
Kolega Dostál závěrem svého vystoupení
označil navrhované usnesení za proklamativní
a vyzval spíš ke konstruktivním činům.
Opravdu, pokud by toto usnesení nemělo některá
hlediska nebo některé formulace opravdu by bylo
pouze politickým prohlášením a bylo
by možná nejen z hlediska zde přítomných
technokratů zbytečným strávením
tohoto dopoledne se tímto usnesením zabývat.
Domnívám se ale, že toto usnesení může
být určitým činem, který i
nám usnadní naši práci na zákonech.
Proto navrhuji nejen za sebe, aby v případě,
že nebude přijat návrh kolegy poslance Bendy,
aby na totéž místo, tj. na závěr
usnesení zařazen text tohoto znění:
"Federální shromáždění
zavazuje vládu České a Slovenské Federativní
Republiky, aby z tohoto usnesení vycházela při
vytváření právních norem, případně
při jejich výkladu." Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Jiří Schneider. Dále
je do rozpravy přihlášen poslanec Albert Černý.
Uděluji mu tímto slovo. Jako další vystoupí
poslanec Josef Tomsa.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, budu podporovat návrh
tohoto usnesení a budu ho podporovat právě
dnes, kdy bychom měli svými činy osvědčit,
že se s minulostí loučíme, a právě
proto, že v našich činech bychom se měli
vyvarovat minulého zla, s nímž bychom se měli
zcela otevřeně vyrovnat.
Já se nebráním analýze minulosti,
určení konkrétní viny a konkrétních
viníků, ale to je úkolem někoho jiného.
Úkolem zákonodárného sboru je, aby
pomohl společnosti vyjádřit zcela jasný
a nedvojsmyslný vztah k tomu, co převládalo
v minulosti tohoto státu za oněch uplynulých
42 let: Vztah ke zlu. Jsem hluboce přesvědčen,
že zlo může neodsoudit jenom ten, komu zlo nevadí.
Považuji za velice potřebné, abychom věci
nazývali pravými jmény. Postihujme tedy nikoliv
jenom jevy, ale také jejich kořeny. Odsuďme
způsob, jakým se rozhodovalo o řízení
našeho státu a jeho občanech, ale zároveň
odsuďme příčinu, proč tomu tak
bylo. Základní příčinou nebyla
jen vláda KSČ, ostatně, strany se mohou jmenovat
všelijak. Jsem hluboce přesvědčen, že
původní příčinou byla komunistická
ideologie. Komunistická ideologie, a nikoliv jen lidé,
kteří ovládali komunistickou stranu, nikoliv
pouze jejich zlé úmysly, ale ideologie, která
páchání zla programově umožňovala.
Proto mám doplňující návrh,
aby základní text tohoto prohlášení
byl upraven takto:
"Prohlašujeme, že způsob, jakým se
na základě komunistické ideologie v období
od 25. 2. 1948 do 17. listopadu 1989 rozhodovalo o řízení
našeho státu a jakým se zacházelo s
jeho občany, byl nelegitimní a hodný zavržení."
Zároveň budu podporovat návrh, který
zde přednesl poslanec Benda k zařazení nového
bodu 5 tohoto prohlášení a vyjadřuji
souhlas s obsahem jeho řeči a plně se s ní
ztotožňuji. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Černému. Nyní bych
prosil o slovo pana Poslance Tomsu, připraví se
poslanec Petr Kulan.
Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedající,
dámy a panové, vážení poslanci,
jsem si vědom toho, že je velice složité
hodnotit události z let 1948 - 1989, že je to záležitost
velice složitá, že si vyžádá
bezpochybně důkladného vědeckého
zhodnocení odborníky z oboru historie, ekonomie,
sociologie a filozofie.
Jestliže jsem přes to předstoupil před
tento mikrofon, abych i já přispěl svou troškou
do mlýna v otázce hodnocení tohoto problematického
období našich novodobých národních
dějin, budu tak činit a mohu tak činit pouze
na základě vlastního, více subjektivního
pohledu.
Ovšem pohledu člověka, který toto období
nejenom prožíval jako všichni ostatní,
ale navíc byl tímto obdobím i osobně
postižen. Bude to hodnocení z pohledu politického
vězně, jednoho z oněch bezmála čtvrt
miliónů armády lidí označených
kdysi pouhými čísly, kteří
svou otrockou prací přispívali k blahobytu
a bezplatným ziskům horní vládnoucí
třídy a vládnoucí strany, která
svou moc opírala právě o vykořisťování
těchto bezejmenných čísel, kteří
byli komunistickým režimem postaveni do role starověkých
otroků. Nechci zde hovořit o sobě. Myslím
více na ty ostatní. Na politiky, vojáky,
na účastníky zahraničního odboje,
kteří s nasazením vlastního života
bojovali proti fašismu za osvobození naší
vlasti. Na letce našich stíhacích a bombardovacích
perutí britského královského letectva,
jimž se vlast za jejich oběti odměnila tím,
že je na dlouhá léta uvěznila o označila
jako nepřátele státu. Myslím na profesory,
vědce, kněze, na inteligenci, která byla
totalitnímu režimu vždy nejvíce nebezpečná,
a proto ji bylo nutno likvidovat jako první.
Je historickou zkušeností, že kdykoli se sahá
na svobodu národa, je vždy první na řadě
právě inteligence, která je totalitářům
a totalitní moci vždy nejvíce nebezpečná.
Je smutným osudem tohoto národa, jehož stopy
můžeme sledovat až k Bílé hoře,
že to nejlepší, co náš národ
měl nám buď emigrovalo za hranice, anebo úpělo
v kriminálech vlastní země doma.
Lidé, kteří byli vězněni za
mnohdy jen domnělou protistátní činnost
a trávili léta svého života ve věznicích
a koncentračních táborech za vysokými
zdmi a ostnatými dráty, vraceli se po mnohaletém
věznění do civilního života s
podlomeným zdravím - častokrát už
pouze zemřít.
Když se po válce vraceli naši vězni z
nacistických koncentračních táborů,
pozastavovali jsme se nad tím, jak se mohlo stát,
že německý národ, kulturně vyspělý,
inteligentní národ s tisíciletými
tradicemi, národ Beethovenův, Schillerův,
mohl klesnout až na hloubku barbarství, avšak
několik mále let poté klesl na tutéž
hladinu barbarství i národ Husův, Komenského
a Masaryka. Tentokrát však páchali zločiny
lidé tohoto národa na lidech tohoto národa
a navíc v době hlubokého míru. Ve
jménu ideologie o jakémsi budoucím šťastném
životě společnosti byly páchány
zločiny nejbrutálnějšího rázu,
zločiny proti lidskosti, násilnosti, o nichž
se lidé žijící mimo zdi komunistických
koncentráků neumějí udělat
ani sebemenší představu.
Častokrát jsme se ptávali a kladli si otázky,
zda ti, kteří se dopouštěli násilí
a bezpráví, proti nimž nebylo odvolání,
zda jsou to vůbec lidé. A byli jsme mnohdy na pochybách,
avšak nikdy jsme nebyli na pochybách o tom, že
to byli komunisté.
Víme, že StB byla řízena přímo
z ÚV KSČ. A proto za všechny zločiny,
které byly páchány na lidech našich
národů, nese plnou odpovědnost komunistická
strana. A není zločinu, nebylo zločinu, kterého
by se byla tato strana nedopustila. Počínaje udavačstvím
přes zločiny justičních podvodů,
zločiny justičních vražd, zločiny
proti lidskosti. Poslední z nich se podle platného
trestního řádu trestá smrtí.
Není mi známo, že by někdo z těch,
kteří se zločinů proti lidskosti dopouštěli,
postaven před soud. Proč se tak dosud nestalo, je
i pro mne záhadou.
Provedli jsme sametovou revoluci. Byl odstraněn totalitní
systém, ale byla také legalizována komunistická
strana, aniž ji kdokoli volal k odpovědnosti za všechna
příkoří. A nejen to. Mnozí
totalitáři dnes s převlečenými
kabáty dále sedí na svých vedoucích
a nebo ještě vyšších místech,
jsou jim poskytovány vysoké a ničím
nezasloužené důchody a značné
odstupné a na druhé straně studentům,
kteří se o svržení totality nejvíce
zasloužili, nabízíme dnes výhledově
pouze nezaměstnanost. Jaký to paradox, řekl
by dramatik...
Je výsměch naší sametové revoluci
skutečnost, že na vedoucích místech
sedí dále titíž totalitáři,
ne na našich soudech sedí nadále titíž
lidé, kteří se na deformacích podíleli,
že řediteli našich podniků a továren
jsou stale titíž lidé, kteří
na těchto místech seděli za totality, že
propouštějí nepohodlné dělníky
a obklopují se i nadále sobě a totalitní
straně oddanými byrokraty. Nevím, jak tito
vlci převlečení do beránčího
roucha chtějí někoho přesvědčit
o tom, že už nejsou vlky, když zpod beránčího
roucha stále cení své vlčí
zuby, kdykoli připravené zardousit naši rodící
se a stále ještě nemocnou demokracii. Nevystupují
dnes ještě otevřeně, ale skrytě,
jejich činnost je však patrná. Je patrná
i v práci tohoto parlamentu, v tom, že jsou vydávány
zákony, které jsou dosud jen modifikací zákonů
komunistických. Stopy jejich činnosti lze spatřovat
i v kompetenčních sporech.
Ptám se tedy. Jak chceme budovat právní stát?
Ptám se, zda není výsměchem demokracie,
slušnosti a morálky skutečnost, že na
vedoucích místech stojí i nadále bývali
totalitáři, že jsou dokonce přijímáni
do vysokých funkcí jako údajné nepostradatelní,
když národ je postrádat může a
mohou odejít. Myslím, že by měli odejít,
a že by měli odejít i ti, kteří
je chrání.
Nevěřím po životních zkušenostech,
že ti, kteří na své cestě k moci
vraždili, nebudou schopni vraždit dál, jakmile
se jim naskytne příležitost. A komunisté
vždy byli stranou pučistů.
To nebyli jen jednotliví lidé, kteří
se nechali svést, to vyplývá přímo
z ideologie. Pučismus je ideologií strany. To dokázal
sám Gottwald, když už v době první
republiky prohlásil právě na půdě
parlamentu, že se jezdí do Moskvy učit, jak
demokracii v Československu zakroutit krkem. A že
to skutečně uměl, dokázal v únoru
1948, kdy provedl onen známý puč, který
tento stát vrhnul rázem o 50, možná
i o 100 let zpátky. Nebýt tohoto puče, mohli
jsme být jedním z nejbohatších evropských
států. Tento stát mohl být protkán
sítí dálnic, mohli jsme mít elektrifikovány
všechny tratě, mohli jsme mít čisté
životní prostředí a mohli jsme mít
zlatou měnu. Že to všechno nemáme, za
to vděčíme právě onomu komunistickému
puči, který nám byl předhazován
40 let jako údajné vítězství
pracujícího lidu.
Ovšem komunisté nepodvraceli republiku pouze v roce
1948. Zrazovali ji už v roce 1945. Ba ještě za
války, když se bez nás a o nás, stejně
jako před tím v Mnichově a ještě
dávno před tím v Osnabrücku, jednalo
na Jaltě, kde došlo k oné známé
úmluvě o demarkačních liniích,
o rozdělení evropského prostoru na sféry
vlivu. Nebýt této dohody setkala by se sovětská
a americká armáda nikoliv na linii Aš - Cheb
- Tachov - Domažlice - České Budějovice,
ale někde v prostoru Českomoravské vysočiny.
Generál Patton poslal tehdy do Prahy své vyjednavače,
kteří České národní
radě sdělili, že americká armáda
může osvobodit Prahu během několika
hodin, jestliže o to bude - i přes předem dohodnuté
dohody v Jaltě - požádána. Při
následném hlasování hlasovali komunisté
proti. V důsledku tohoto hlasování tekla
v Praze krev našich lidí ještě další
dva dny a dvě noci, protože Prahu musela osvobodit
sovětská armáda, protože bylo nutno
vytvořit mýtus sovětské armády
- osvoboditelky. Komunisté se už onoho roku 1945 drželi
hesla, že nezáleží na tom, kolik vyteče
krve tam, kde jde o uchvácení moci.
A tatáž strana si roku 1968 povolala armády
Varšavské smlouvy, čímž se dopustila
zločinu velezrady na vlastním národě.
Zločin velezrady se podle platného zákona
trestá smrtí. Už za tento zločin by
měla být komunistická strana postavena mimo
zákon. Komunistická strana po celou dobu své
vlády, po násilném uchopení moci cestou
puče, nedělala nic jiného, než znásilňovala
demokracii, humanitu, slušnost a lidskost. 42 let vlády
komunistů pak vyústilo v devastaci ekonomiky, ekologie,
politiky, ale především v devastaci mravní.
Veškerá tato devastace, včetně budování
koncentračních táborů, se prováděla
ve jménu budování socialismu.
Historie uplynulých let vlády komunistické
totality prokázala, že socialismus je historickým
omylem lidstva. Znamenala pro náš národ, a
nejen pro národ náš, ale pro všechny národy,
které socialismus budovaly, popření všech
kulturních hodnot, likvidaci demokratických tradic,
popření právního řádu
a návrat do doby středověku. Komunisté
slibovali národu šťastné zítřky,
a zůstala po nich jen temná minulost. Namísto
spravedlnosti a blahobytu společnosti útisk, křivdy,
koncentráky.
Soudím, že ti, kteří by po čtyřicetidvouleté
zkušenosti chtěli ještě dnes propagovat
něco podobného, prosazování či
obnovu budování jakéhosi socialismu s lidskou
tváří či jakéhosi eurokomunismu,
se dnes stávají z hlediska světového
mínění spíš případem
pro psychopata a nepatří do politického života.
(Potlesk.)
Celá koncepce socialismu ztroskotala na falešném
obrazu člověka, falešném obrazu společnosti,
falešném obrazu světa, falešné,
utopické víře, že lze vytvořit
společnost, v níž by všichni lidé
stejně mysleli a jednali.
Soudím, že ti, kteří projevují
svůj nesouhlas, kteří chtějí
poznat skutečnou tvář socialismu, by si měli
nechat vyprávět zážitky vězňů
z trestního tábora ELKO na Jáchymovsku. Tito
vězni by vám vyprávěli příběhy,
které svým obsahem patří do doby hlubokého
středověku. A nebyl to pouze tento tábor,
byly i další. A všechny byly vybudovány
podle sovětského vzoru. I v tomto nám byl
Sovětský svaz vzorem. Archipel Gulag s 65 mil. vězňů,
kteří se stali oběťmi našeho vzorového
socialismu.
Nastolení komunistické diktatury znamenalo nejenom
u nás, ale všude tam, kde se ve světě
komunistům podařilo provést puč, popření
všech civilizačních hodnot mezinárodního
práva, jimiž jsou určeny vztahy mezi národy
a mezi státy navzájem. Byla popřena všechna
lidská práva. Charta lidských práv
obsahuje 30 článků. Z těchto 30 článků
Charty lidských práv porušili komunisté
21 článků, tedy víc než dvě
třetiny. Komunistický režim byl režimem
násilí, strachu. Tento strach a toto násilí
byly nastoleny 25. února 1948 a vyvrcholily 17. listopadu
1989, kdy komunisté povolali na české studenty
své pendrekáře.
Od té doby uplynulo půldruhého roku. Co se
za tu dobu změnilo? Byly otevřeny hranice, byla
údajně zrušena cenzura, i když víme,
že vlastně mnohde existuje dál, víme,
že i ti, kteří se v minulé době
podíleli na likvidaci demokracie v tomto státě,
nesedí dosud na lavici obžalovaných. Tento
stát vstupuje, sice pomalu, a ne bez vážných
obtíží, do Evropy. Národ se zřekl
- i stát oficiálně - ideologie nenávisti
a tekoucí krve, protože ideologie nenávisti,
ať už rasové či třídní,
uvolňuje a vždy uvolňovala pouta zločinnosti
a znamenala popření všech civilizačních
norem.
Po 42 letech vlády komunistické strany jsme státem
ekonomicky stojícím na úrovni rozvojových
zemí, máme zničené vše, kam se
podíváme a jsme navíc hluboce devastováni
mravně. Ale uvědomujeme si v protikladu k dosud
chápané státnosti, že stát je
zde pro občana a nikoliv občan pro stát.
Uvědomujeme si, že je třeba tomuto státu
vrátit místo, které mu jeho kulturou, demokratickými
tradicemi, jeho historickým vývojem v prostoru střední
Evropy právem náleží. Uvědomujeme
si, že je třeba navrátit každému
občanu našeho nově se rodícího
demokratického státu právní jistotu
v zajištění všech jeho občanských,
politických i sociálních jistot. A orgánem,
který tyto jistoty občanům zajišťuje
by měl být právě tento parlament.