15. společná schůze SL a SN 23. 5. 1991
7. den jednání - čtvrtek 23. 5. 1991
(Jednání zahájeno v 9.08 hodin)
Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny lidu |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Čič, Dienstbier
J. st., Hanák, Klaus, Kňažko, Kováč,
Kukučka, Langoš, Miller, Mornár, Němcová,
Richter, Ropek, Rynda, Sahligerová, Soboňa, Tarhoviská,
Tyl, Vidím, Záležáková, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Bratinka, Brodský, Hruška, Jílek, Kobylka,
Lis, Maštálka, Motyčka, Skalický, Stome,
Šolc, Štern, Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Boros, Čalfa, Glezgo, Kanis, Mečiar, Muška,
Pánis, Posluch, Sándorová, Slota, Šebej,
Vicen
(Řízení schůze - místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, vítám
vás a zahajuji 7. den jednání 15. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Hned na počátku musím konstatovat, že
došlo ke změně programu, kterou patrně
buď schválíte bez hlasování,
nebo budeme o věci hlasovat, ale jak je vám asi
známo, včerejší zasedání
politického grémia navrhlo, nic nerozhodlo (ve sdělovacích
prostředcích bylo snad uváděno, jako
by šlo o rozhodnutí politického grémia).
Šlo o promyšlený návrh. Na jednání
byli přítomni zástupci politických
klubů. Předpokládám, že všech.
Neměl jsem příležitost se zasedání
zúčastnit, a tudíž dnešním
prvním bodem našeho jednání je:
Návrh usnesení k hodnocení období
od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 (tisky 525, 535, 536)
Takže zpráva vyšetřovací komise
Federálního shromáždění
pro objasnění události 17. listopadu 1989
(tisk 656 a 657) se převádí jako první
bod našeho jednání na zítřejší
pořad.
Pokud nejsou námitky, nebudu o této změně
programu nechávat hlasovat.
Poslanec SN P. Zapletal: Byl bych rád, kdyby nám
mohlo vážené předsednictvo alespoň
říci, jak bude vypadat program na příští
týden. Vyvstávají s tím problémy
v souvislosti s dopravou atd. Domnívám se, že
by při pružnějším přístupu
se daly věci řešit.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pokud jde o program na zítřek a na příští
úterý, případně středu,
vypadá to tak, že se budeme muset sejít i příští
týden. Aby byla informace trochu konkrétnější,
vyčkejte na sdělení před polednem.
O slovo se hlásí pan místopředseda
Stank.
Místopředseda FS J. Stank: Vážení
kolegovia, kolegyne, prosím, aby ste to vzali na vedomie
len ako priebežnú informáciu. Mnohí
sa pýtate na to, ako zorganizovať dopravu, čas
a ďalšie veci. Je to pochopiteľné. Zatiaľ
do tejto chvíle nebolo jasné, ako to bude so zákonom
FIS, či sa ho podarí pripraviť tak, aby mohol
byť prerokovaný (pán poslanec Uhl veľmi
výrazne kýve, že áno, že musí
byť prejednaný na tejto spoločnej schôdzi).
Keď je to tak, je to celkom zásadná informácia.
Zajtra by sme pokračovali v programe zhruba v takom, že
by sa prejednala správa komisie 17. novembra. Po nej by
bola informácia pani ministryne Kořínkovej
o majetku KSČ a bývalého SZM. Potom by nasledovali
interpelácie, a tým by zajtrajší program
bol ukončený. Zajtra, za predpokladu, že by
ste to schválili, a že by vznikol časový
priestor, pokiaľ by ste schválili 48-hodinové
lehoty, mohla by byť prejednaná tiež správa
o situácii v príprave, ktorá sa dodatočne
zaradila do programu.
Na budúci týždeň v utorok by bol prejednaný
zákon o FIS - ako jeden z rozhodujúcich zásadných
bodov, za predpokladu, že sa nám ho podarí
prejednať, tak v stredu by nasledovali samostatne s programom,
ktorý ste schválili na začiatku týchto
samostatných schôdzí. Ďakujem.
Vo štvrtok a piatok by potom boli schôdze výborov,
ktoré by zvolali ich predsedovia.
Ďalšia, šestnásta spoločná
schôdza oboch snemovní mala byť pôvodne
zahájená 18. 6. 1991. Vyzerá to tak, že
niektoré materiály, ktoré by sme mali prejednať
ešte do prázdnin, nie sú tu z vlády
ešte predložené, budú prejednávané
vo vláde v tomto, prípadne v budúcom týždni,
a pretože sme zároveň viazaní zákonom
o rokovacom poriadku - ten stanoví, že každý
dokument má byť predložený 30 dní
pred prejednávaním a štrnásťdennú
lehotu majú národné rady - pravdepodobne
začne 16. schôdza o týždeň alebo
dva pozdnejšie. Berte to však ako priebežnú
informáciu. Do prázdnin by už ďalšia
schôdza nebola.
Vyzerá to tak, že vzhľadom k predĺženiu
jednania i tejto 15. schôdze by sme so 16. spoločnou
schôdzou začali neskôr. Nebola by už ďalšia
spoločná schôdza, ale všetky veci by
sa prejednali tak, aby mohli platiť v najkratšej možnej
dobe. To sú všetky informácie, ktoré
v tejto chvíli máme.
Tlač obsahujúcu správu o zákone o
FIS dostanú poslanci zajtra do 12.00 hodiny. To je odkaz
poslanca Petra Uhla.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pánu místopředsedovi Stankovi
za jeho zasvěcený výklad. Předpokládám,
že by to mohlo uspokojit vaši zvědavost, nicméně
kolega Hubálek má poznámku.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, s odvoláním
na § 18 nového jednacího řádu,
kde v odst. 6 se říká, že zveřejnění
pravdivých zpráv o jednání sněmovny
a jejich výborů, která nebyla prohlášena
za neveřejná, nemůže být nikomu
na újmu. Nemůže být nikomu na újmu,
když tu budeme mít vyvěšenu listinu s
absencí poslanců, ať omluvenou nebo neomluvenou.
Jsme pro pořádek a tento požadavek, který
jsem zde včera vznesl, splnil pouze pan místopředseda
Šútovec. Předal mi listinu o stavu přítomnosti
ve Sněmovně národů a já ji
vyvěsil u tabule s monitoringem tisku. Tuto věc
by měla dělat administrativa - po domluvě
- to znamená Kancelář Federálního
shromáždění, abychom věděli,
kdo z kolegů je k dosažení. Je to také
právo veřejnosti znát, proč je tak
velká absence poslanců na našem zasedání.
Ohrožuje to celkové výsledky našeho jednání.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Tento vstřícný požadavek
nesplnila Sněmovna lidu, ale prováděl jsem
včera jakousi alespoň osobní kontrolu stavu.
Nenapadlo mě však, že bych mohl věc vyvěsit.
Ale učiním nápravu. Ještě jedna
poznámka pana poslance Novosáda.
Poslanec SL K. Novosád: Děkuji vám, pane
předsedající, že jste nás včera
nekontroloval. My už od školních lavic zapomněli.
A v případě, že tu nejsme, tak pracujeme.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
V evropských parlamentech na západ od Chebu tento
způsob kontroly nevedou, nicméně žijeme
ve střední Evropě a budeme muset i tyto postupy
postupně konstituovat. Takže já bych teď
přikročil k našemu programu - ale nepřikročím,
pan poslanec Seman má technickou poznámku.
Poslanec SN K. Seman: Vážené poslankyne a poslanci,
mohli by sme uctiť pamiatku významného zosnulého
indického politika Rádžíva Gándhího
minútou ticha.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Souhlasím s tímto návrhem, předpokládám,
že k němu nebude mít nikdo připomínku.
Osobnost tohoto indického politika si zaslouží
naši úctu a pozornost. Prosím povstaňte.
(Minuta ticha.)
(Shromáždění povstává.)
(Shromáždění opět usedá.)
Děkuji.
Pro vaši informaci v oficiální delegaci na
pohřeb indického politika odjede místopředseda
federální vlády pan Mikloško a poslanec
Gandalovič. Hlásil se se svojí připomínkou
poslanec Gémesi.
Poslanec SN K. Gémesi: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, som si vedomý
toho, že program 15. spoločnej schôdze je veľmi
hustý, ale to je typické pre všetky schôdze.
Keď si aj tak dovolím prísť s návrhom
na zaradenie ďalšieho, i keď časove nenáročného
bodu, robím to preto, že to považujem za dôležité
a naliehavé. Návrh na vytvorenie stálej parlamentnej
komisie pre ľudské práva a menšiny, ktorý
som menom skupiny poslancov predložil na 15. spoločnej
schôdzi, dozrel do štádia realizácie.
V pondelok 20. mája politické grémium prejednalo
a doporučilo návrh. Každý politický
klub navrhol svojho zástupcu do komisie a bol spracovaný
i návrh ustanovujúceho uznesenia, ktoré ste
mali dostať do lavíc dnes alebo zajtra. Je potrebné
dodať i to, že na vytvorenie tohoto orgánu čaká
Ministerstvo zahraničných vecí, ktoré
nemá partnera v tejto oblasti, ale čaká i
na množstvo problémov, do ktorých riešenia
sa doteraz zapájali rôzne inštitúcie
a orgány, len náš najvyšší
zákonodarný orgán nie.
Navrhujem preto, aby bol do programu 15. spoločnej schôdze,
niekde na jej koniec, zaradený bod, v ktorého rámci
by sa malo prijať uznesenie o vytvorení tejto komisie.
Prosím vás o podporu tohto návrhu. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Jde také o volbu členů komise? (Ano.) Děkuji.
Domnívám se, že tento bod by nás tolik
nezdržel a nepovažuji také za nutné, abychom
k tomu vedli nějakou rozpravu. Jestli dovolíte,
vyzvu vás k hlasování, zda souhlasíte
na tuto 15. společnou schůzi. Kam ho zařadíme,
o tom rozhodneme v dalším jednání.
(9.24 hodin.) Hlasovat bude nejprve Sněmovna lidu. Táži
se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro zařazení
tohoto bodu do programu, ať hlasuje obvyklým způsobem.
(Hlasuje se.) Děkuji. (Osmdesát dva.) Osmdesát
dva.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Jedenáct.)
Jedenáct.
Takže 82 poslanců je pro změnu programu, nikdo
proti, zdrželo se 11. Neignoroval nikdo.
Hlasovat nyní bude Sněmovna národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro tuto změnu pořadu schůze, ať hlasuje!
(Hlasuje se.) Děkuji. (Devadesát dva.) Devadesát
dva.
Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
Takže 92 poslanců Sněmovny národů
je pro uvedený návrh, jeden proti, zdrželi
se 2, 2 ignorovali hlasování. Návrh na doplnění
programu naší společné schůze
byl schválen.
(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 222, SN
č. 222)
Než přejdu k prvnímu bodu našeho jednání,
mám zde ještě jedno sdělení.
Poslanecký klub ZDS se sejde hned po skončení
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů v místnosti č. 026 v přízemí.
Sdělení podepsal za klub poslanec Kontra.
Na pořadu máme
Návrh usnesení Federálního shromáždění
ČSFR k hodnocení období od 25. února
1948 do 17. listopadu 1989 (tisk 525)
Tento návrh usnesení byl předložen předsedy
poslaneckých klubů a byl projednán všemi
výbory. Vedle toho byly předloženy další
dva písemné pozměňovací návrhy,
a to tisk 535, který předložil poslanec Pavel
Dostál a poslanec Ivan Fišera, a tisk 536, který
byl předložen poslancem Milanem Čičem
a Jozefem Wagnerem.
Mám zde otázku: žádají navrhovatelé
uvedených návrhů o slovo? Odpovídám
na ni sám, protože se přihlásil poslanec
Sokol, poslanec Dostál a mám zde také uvedeného
poslance Wagnera. Jestli pan místopředseda Sokol
je přítomen, udělil bych mu slovo.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, jak víte, nejsem
autor, ani iniciátor tohoto návrhu a k předložení
jsem byl pověřen klubem poslanců, tehdy ještě
klubem Občanského fóra.
V tisku 525, který by podle usnesení výborů
měl být základem našeho dnešního
jednání, si škrtněte poslední
odstavec začínající slovy: "Toto
usnesení", který původně nebyl
součástí textu. Diskuse nad tímto
textem probíhá už řadu měsíců,
a tak snad můžeme lépe zhodnotit jeho smysl
a účel a snad i s větší vážností
přijmout takové usnesení.
Rád bych k tomu přispěl rozborem několika
názorů a námitek, které se v této
diskusi objevily. Dovolte mi nejdříve stručně
vyjádřit, oč v textu jde a proč, podle
mého názoru, je ho vůbec třeba.
Všichni jsme rádi a vážíme si toho,
že zásadní změna politického
systému v naší zemi, k níž došlo
v listopadu 1989, mohla proběhnout bez velkého násilí
a obětí a rozhodně bez obětí
na životech. Oceňujeme, že tehdejší
držitelé moci prokázali takovou míru
smyslu pro realitu, že nastolení režimu politické
svobody občanů se obešlo bez prolévání
krve. Ale zde už konses vůči předchozímu
režimu nezbytně končí.
Na druhé straně proto, že se jednalo o nenásilný
převrat, sílí s odstupem času tendence
vydávat tuto změnu za normální střídání
demokratických vlád, zastírat a zamlžovat
skutečnost, že šlo o změnu radikální
a zásadní, totiž změnu pravidel výkonu
moci v tomto státě. Poučný je v tomto
směru několikrát publikovaný názor,
který by chtěl toto usnesení srovnávat
s neblaze proslulým Poučením z krizového
vývoje v roce 1969.
Jen pro pořádek chci připomenout, proč
je takové srovnání v lepším případě
mylně a zavádějící a v horším
případě prostě cynické.
1. Na rozdíl od Poučení vydaného skupinou
kolaborantů a vnucovaného celé společnosti
bude naše usnesení - dojde-li k němu - výsledkem
svobodné a veřejné diskuse, výrazem
vůle svobodně zvoleného parlamentu.
2. To, nač Poučení reagovalo, byla výměna
demokratičtěji laděné vlády
jedné strany za vládu téže strany, leč
bez jakýchkoliv demokratických zábran, a
to přímým zásahem cizích armád,
vojenskou okupací země.
3. Období odsuzované v Poučení nestálo
stovky životů a nezničilo tisíce lidských
existencí. Teprve při jeho násilném
ukončení tekla krev a statisíce lidí
odešly do politické emigrace.
Právě proto, abychom postavili hráz zavádějícím
a falšujícím názorům tohoto druhu,
je - podle mého názoru - třeba vyjádřit
stručné a jednoznačné stanovisko tohoto
parlamentu anebo přinejmenším jeho demokraticky
smýšlející většiny k celému
období vlády jedné strany, k období
- jak se někdy říká - komunistické
totality. Zdůrazňuji, že se jedná o
zaujetí postoje či stanoviska, tedy o akt ryze politický,
směřující k dnešku a k budoucnosti.
V diskusi, v tisku i obou dalších návrzích
se objevila myšlenka, která je na první pohled
zajímavá, při bližším přihlédnutí
se však podle mého názoru ukáže
být matoucí a zavádějící.
Totiž požadavek přenechat soud nad obdobím
1948 až 1989 objektivní historii. Nechávám
stranou problém objektivní historii jako takové
a historie podporované či podněcované
vládou zvlášť. Ti z vás, kteří
se historií vážněji zabývali,
vědí, o čem je řeč. Chce-li
historik hovořit o období vlády komunismu,
nesmí se nechat zmást tím, že je to
pouhých 42 let. Musí vidět, že je to
nějakých - smím-li to tak říci
- 600 miliónů člověkolet, nepřehledné
moře lidských osudů a tragédií,
spleť snah i zájmů, radostí a utrpení.
Úkolem dobrého historika je spravedlivě a
přitom objektivně shrnout toto moře minulé
skutečnosti do vyváženého obrazu, který
dovolí takovému období porozumět,
vytvořit si na ně vlastní názor a
nějak se z něho poučit.
Naším úkolem a povinností jako poslanců
je něco jiného. Jako občané a volení
zástupci odpovědní za budoucnost státu
máme co nejzřetelněji vytknout a pojmenovat
to, co na tomto období považujeme za nejvíce
přijatelné. Pokusit se vyzvednout tu hlavní
věc, která je podle našeho přesvědčení
zdrojem a kořenem všeho toho, co na minulém
období odmítáme. A to ne do minulosti, která
ovšem patří historie a soudům, ale kvůli
dnešku a kvůli budoucnosti.
Navrhovaný text tisku 525 - přiznávám
- není vrcholem stylistického umění.
Ale jeho obsah - podle mého názoru - míří
velice přímo tím správným směrem.
Řečeno s krajní stručností
říká asi toto: Tím, co období
komunismu nejvíce vytýkáme, nejsou lidské
oběti, rozvrat hospodářství, masové
emigrace, ani devastace krajiny, to všechno jsou důsledky,
za to však nutné důsledky. Důsledky
jedné a ústřední kardinální
chyby, totiž zrušení politické svobody,
potlačení lidských práv a pošlapání
politické legitimity. Zpustošení severních
Čech i nesmyslná koncentrace zbrojního průmyslu
na Slovensku, zkracování průměrné
délky života i žalostný kurs naší
měny jsou koneckonců důsledky politické
nesvobody a ne naopak. Jen na základě politických
svobod, dodržování práva a demokratické
legitimity můžeme mít šanci usilovat o
prosperující společnost, sociální
spravedlnost a lidské prostředí k životu.
To je mé a naše hluboké přesvědčení,
to je naše zkušenost a poselství dalším
generacím.