Středa 22. května 1991

Nyní budeme hlasovat o opětovné volbě JUDr. Karla Haše. (Hlasování započato v 17.13 hodin.) Opět hlasují nejprve poslanci Sněmovny lidu, Kdo z nich je pro opětovnou volbu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji. (Čtyřicet šest.) Čtyřicet šest.

Kto je proti? (Sedmnáct.) Sedmnáct.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet sedm.) Dvacet sedm.

Ve Sněmovně lidu bylo 46 poslanců pro, 17 proti, 27 se zdrželo, 4 poslanci nehlasovali. JUDr. Haš zvolen opětovně soudcem ve Sněmovně lidu nebyl.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh? (Hlasuje se.) Děkuji. (Čtyřicet jeden.) Čtyřicet jeden.

Kdo je proti? (Devět.) Devět.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet dva.) Čtyřicet dva.

Ve Sněmovně národů bylo 41 poslanců pro, 9 proti, 42 se zdrželo hlasování. Ani Sněmovna národů JUDr. Haše opětovně nezvolila.

Nyní budeme hlasovat o návrhu 527 a) o tom, aby soudcem z povolání Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky byl zvolen JUDr. Pavel Kučera. (Hlasování započato v 17.15 hodin.)

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji. (Šedesát.) Šedesát.

Kdo je proti? (Dva.) Dva

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet jeden.) Třicet jeden.

Ve Sněmovně lidu bylo 60 poslanců pro, 2 byli proti, 31 se zdržel hlasování, 1 poslanec nehlasoval.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji. (Šedesát devět.) Šedesát devět.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet pět.) Dvacet pět.

Ve Sněmovně národů bylo 69 poslanců pro, nikdo nebyl proti, 25 se zdrželo hlasování. Sněmovna národů JUDr. Kučeru zvolila.

JUDr. Kučera byl souhlasným usnesením obou sněmoven zvolen soudcem Nejvyššího soudu.

Konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky opětovně zvolilo JUDr. Jedličku soudcem Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a nově zvolilo JUDr. Pavla Kučeru soudcem z povolání Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 139, SL č. 220, SN č. 220.) Tím jsme tento bod ukončili.

Nyní budeme pokračovat v jednání.

Na programu společné schůze sněmoven byl na návrh poslance Ericha Kříže doplněn bod

26

Zpráva o situaci na hraničních přechodech České a Slovenské Federativní Republiky.

Na toto jednání měli být pozváni zástupci určitých institucí, ale já teď přesně nevím, kdo tu je, takže mějte chvílí strpení.

Než přistoupíme k projednávání zprávy, doporučuji, aby se našeho jednání zúčastnil náměstek generálního ředitele Ústřední celní správy pan Kalinčiak. Je s tím souhlas, není třeba o tom dávat hlasovat. Dále doporučuji, aby se jednání zúčastnil náměstek Úřadu pro cizineckou a pasovou službu pan Krumlík. Je také přítomen. Prosím je, aby z galerie sestoupili do sálu.

Nikdo neměl námitky, předpokládám tedy, že s účastí pozvaných zástupců příslušných institucí Federální shromáždění souhlasí.

Předkladatelé návrhu pan poslanec Jindřich Konečný a pan poslanec Kříž předložili také návrh usnesení k tomuto bodu, který je připojen k tisku 570. Do lavic vám bylo během polední přestávky rozdáno usnesení výborů branných a bezpečnostních č. 110 - Zpráva o situaci na hraničních přechodech České a Slovenské Federativní Republiky - které se rovněž stává podkladem pro toto jednání. Ptám se předkladatelů, poslance Kříže a poslance Konečného, zda chtějí podat výklad k tomuto bodu jednání.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené dámy a vážení pánové, kolegyně a kolegové, v podstatě každý z vás jste dostal naší zprávu o situaci na hraničních přechodech, je to číslo 570. Některé výbory tuto zprávu projednaly. My s kolegou Křížem jsme ještě dnes ráno byli přítomni na jednání branně bezpečnostních výborů, kde jsme se společně vyjadřovali ke zprávě, kterou potom přednese za branně bezpečnostní výbor kolega Hradílek. My s kolegou Křížem jako předkladatelé se s tímto návrhem ztotožňujeme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Zprávu projednaly tři výbory obou sněmoven. Dne 11. dubna přijaly usnesení zahraniční výbory obou sněmoven, které s tiskem č. 570 vyslovily souhlas. Zprávu projednaly i výbory hospodářské dne 6. května 1991 a nedoporučily tuto zprávu projednávat na 15. společné schůzi sněmoven. Doporučily však vládě České a Slovenské Federativní Republiky, aby zejména zpracovala návrh priorit při řešení kritické situace na hraničních přechodech a seznámila s ním hospodářské výbory. Dne 25. dubna 1991 projednaly tuto zprávu výbory branné a bezpečnostní, přijaly tehdy usnesení, ve kterém žádaly, aby tato zpráva byla doplněna o stanovisko federálního ministerstva vnitra a o zprávu federálního ministerstva zahraničního obchodu, federálního ministerstva kontroly. Tyto výbory však zasedaly ještě dnes. Jak bylo uvedeno - výsledkem jejich hlasování je předložené usnesení číslo 110. Prosím poslance Tomáše Hradílka, jako představitele výborů branných a bezpečnostních, aby podal podrobnější informaci o projednávání zprávy v těchto výborech a výklad k navrženému usnesení.

Poslanec SN T. Hradílek: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych pronesl několik slov k usnesení číslo 110, které jak již bylo řečeno přijaly branné a bezpečností výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky. Musím zde uvést věc na správnou míru, protože na dnešním ranním zasedání se z technických důvodů nedostavil potřebný počet poslanců branně bezpečnostního výboru Sněmovny lidu. Tak vlastně toto usnesení bylo přijato pouze výborem Sněmovny národů, ale toto usnesení přijali všichni členové branně bezpečnostního výboru. Stejně tak se k tomuto usnesení pozitivně vyjádřili všichni přítomní členové branně bezpečnostního výboru Sněmovny lidu, bohužel ovšem jejich počet nebyl dostačující k tomu, aby toto usnesení mělo závaznou platnost. Tolik pro upřesnění této věci.

Pan místopředseda Jičínský již víceméně ve stručnosti řekl, jak se k této zprávě vyjádřily jednotlivé výbory. Také branně bezpečnostní výbory nedoporučily projednávat tuto záležitost na schůzí do té doby, než se k tomu vyjádří kompetentní orgány. Avšak vzhledem k tomu, že naše hlasování na začátku jednání 15. společné schůze rozhodlo o tom, že se tato záležitost bude projednávat, bylo zapotřebí urychleně požádat příslušné orgány za tím účelem, aby jednak dodaly písemně podklady a jednak, aby se představitelé těchto orgánů státní správy k této záležitosti vyjádřili. Proto branně a bezpečnostní výbory byly nuceny v průběhu této schůze 2 x zasedat a celou záležitostí se zabývaly. Naposledy, jak již bylo řečeno, dnes ráno a přijaly toto usnesení číslo 110, se kterým - jak již kolega Konečný konstatoval - zpracovatelé zprávy na hraničních přechodech vyjádřili naprostý souhlas. Proto jsem toho názoru, že přesto, že došlo k procedurální nepříjemnosti ze strany branně bezpečnostního výboru Sněmovny lidu, stojí za to, abychom o tomto usnesení hlasovali v pozitivním duchu. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Hradílkovi, nyní má slovo poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Ještě bych k tomu měl takový návrh, který jsme projednali s panem kolegou Hradílkem, aby se zpráva doplnila o gestorství, které je důležité kvůli zodpovědnosti a to, aby tam bylo za tuto větu uvedeno, že gestorem je ministerstvo zahraničního obchodu.

Poslanec SN T. Hradílek: Já potvrzuji, že tento návrh byl se mnou projednán. A přestože nebyl projednán v branně bezpečnostních výborech, jsem toho názoru, že je záležitost opodstatněná, a proto s tímto návrhem naprosto souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím, kdo z poslanců se hlásí do diskuse. Pan poslanec Cuhra.

Poslanec SN J. Cuhra: Vážené Federální shromáždění, já jsem nezávisle na kolegovi Konečném a Křížovi navštívil pohraniční posádku Domažlice. Byl z toho vypracován dost rozsáhlý elaborát. Jen pro vaší informaci, jak to na hranicích vypadá, bych si dovolil z něj ocitovat několik odstavců. "Hlavní kategorie přestupků na státní hranici je malé pašování a převádění osob. Malé pašování - to je pašování dobytka, cigaret a mnohých uměleckých předmětů - je třeba nějakým způsobem trestat. Převaděči - to jsou vlastně lidé z Plzně, Prahy, Liberce - převádí cizí státní příslušníky, zejména Turky a Vietnamce přes naše hranice do Německa. Jsou dobře technicky vybaveni, mají vysílačky, auta, rozsáhlou a dobře organizovanou síť pomocníků. Cizincům radí, kudy se dostanou přes hranice mimo přechody. Největší nebezpečí na západní hranici Domažlicka, Tachovska, zabíhající až do okolí Sušice a dále, představují pašeráci drog a teroristické skupiny. Zatím se tato trestná činnost soustřeďuje přes hraniční přechody. Pašeráci drog neváhají použít zbraně, kdežto příslušníci mají možnost použití zbraně velmi omezenou. Bezpečnost příslušníků by měl upravit nový zákon. V zákoně by se mělo uvést, že hlídky budou chodit s ostře nenabitou zbraní, ale podle zvážení situace by měli mít příslušníci možnost zbraň nabít. Měla by se zlepšit i příprava příslušníků i v sebeobraně. Pašerácké kanály ochrana hranic celkem dobře zná. Fungující ochraně státní hranice chybí materiální vybavení a vyhovující zákony. Právní předpisy potřebují brzy a radikálně změnit. Je třeba změnit postihy, například přestupek za krádež do hodnoty 800,- korun je beztrestný, platí se jen pokuta. V přestupkovém zákonu č. 200/1990 Sb. je nedostatek z hlediska postihu. Týká se lidí, kteří nepracují a nemohou tedy uloženou blokovou pokutu zaplatit. Vzniká nedobytnost sankcí, zákon ztrácí na váze, protože v něm není zakotveno, co dál činit, když občan uvedenou pokutu nezaplatil.

Největší problém je se zadrženými cizinci, kteří ilegálně přecházejí přes hranice, třeba i opakovaně. Rozkazy z Prahy, na základě nichž se měli cizinci vracet odkud přišli, nic nevyřešily. Domluva s Turky je prakticky nemožná, takže se neví, co je žene k emigraci, zda politické či ekonomické důvody. Většina migrujících jsou Turci a Rumuni - mají pas platný pro Českou a Slovenskou Federativní Republiku, takže Němci nám je vrátí, tak zůstávají u nás, a potom se znovu pokoušejí o přechod do Německa.

Lidi bez našeho vstupního víza však nevracíme také, odkud přišli. Ústřední orgány nebo pasová služba na dotaz posádky ostrahy odpoví, aby tyto cizince propustili. Ti dostanou od posádky jízdenku do vnitrozemí České a Slovenské Federativní Republiky, ale neodjedou a znovu se pokusí o přechod do Německa. Zvyšují se tím náklady posádek za jízdenky, autobusová přeprava a eventuálně náklady na potraviny. Zatím není nikdo, kdo by tyto cizince v České a Slovenské Federativní Republiky vyhostil. Ti se pak toulají republikou a páchají trestnou činnost, protože nemají peníze. Tato otázka se týká i našich státních příslušníků. Měl by se trestat každý ilegální přechod státní hranice. Domažlická posádka navrhuje pokutu do 5 tisíc korun, eventuálně pokuty odstupňovat. Pro veksláky je 5 tisíc korun malá suma, a byl by to aspoň přínos do státní pokladny."

Mohl bych pokračovat ve čtení. Chtěl jsem jen upozornit skutečně na závažnost této věci. Dokonce je to takové, že na vzdálenost 20 km státní hranice slouží celkem 20 lidí. Na vše, to je překryté služby, 2 dny volna v týdnu, dovolená, nemoc, to znamená, že na 10 km je ve skutečnosti jedna hlídka. Tato situace panuje na našich hranicích a chtěl jsem tuto informaci předat jenom proto, abych skutečně nějakým způsobem dodal váhy tomu, co předložili moji kolegové poslanci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Cuhrovi. Prosím další kolegy, kteří se hlásí do diskuse. Paní poslankyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Když dovolíte, pane předsedající, pouze z procedurálního hlediska, jestli jsem to správně pochopila, tak se máme vyjadřovat k usnesení branných a bezpečnostních výborů. Samozřejmě souhlasím po obsahové stránce s usnesením, ale domnívám se, že by toto usnesení mělo dostat nějaký závažnější a závaznější charakter a domnívám se, že z bodu 3 tohoto usnesení branných a bezpečnostních výborů, ve kterém se navrhuje Federálnímu shromáždění, aby se obrátilo na vládu České a Slovenské Federativní Republiky s požadavky, aby bylo konstatováno usnesením Federálního shromáždění, kterým by se uložily body a) až f) vládě České a Slovenské Federativní Republiky. Je to procedurální návrh, je-li to možné.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo se dále hlásí do diskuse? Ptám se pana ministra Bakšaye nebo pana prvního náměstka Kaličiaka, zda si přejí vystoupit k této problematice.

Ministr zahraničního obchodu J. Bakšay: Vážené kolegyne, kolegovia, osobne som privítal iniciatívu oboch kolegov poslancov Konečného a Kříža, pretože napomohli v novo sa rodiacej colnej správe závažným spôsobom zasiahnuť do problematiky ekonomickej ochrany našej hranice. Súhlasím s celým návrhom na uznesenie tak, ako je, pretože úlohy, ktoré sú tam určené a vymedzené, sa už do istej miery plnia. Istá časť úloh je už v prípravnom jednaní a ďalšiu časť úloh doriešime do daného termínu.

K vystúpeniu, ktoré tu mal kolega predo mnou. Príslušníci colnej správy sa delia na dve skupiny. Prvá skupina, to sú samotní príslušníci colnej správy, teda colníci priamo na colniciach, a druhú kategóriu tvorí tzv. colná stráž, ktorá bola zriadená naším zákonom č. 5/1991 s účinnosťou od 1. februára. Táto colná stráž má práve za úlohu to, čo bolo povedané, teda riešiť problematiku ochrany zelenej hranice. Colná stráž sa v súčasnosti konštituuje. V prvom štvrťroku tohto roku bolo prevedených 878 príslušníkov do colnej stráže z radov príslušníkov colnej správy a nových bolo prijatých 1100 príslušníkov. V druhom štvrťroku má byť novoprijatých 2 500 príslušníkov a v treťom štvrťroku má byť 1 500 príslušníkov. Títo príslušníci colnej stráže by mali realizovať ekonomickú ochranu zelenej hranice.

Toľko len pre informáciu vám. Inak v branných a bezpečnostných výboroch sme odpovedali v podstate na všetky otázky, ktoré boli kladené, a domnievam sa, že ako správa, tak i uznesenie napomôže výrazne k realizácii úloh, ktoré Ústredná colná správa ako zložka Federálneho ministerstva zahraničného obchodu má.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi. Ptám se poslanců a poslankyň, zda si ještě někdo přeje vystoupit v rozpravě. Hlásí se poslanec Hladík.

Poslanec SN J. Hladík: Vážení kolegové, chtěl bych doplnit vystoupení svého kolegy, který mluvil o nízkých sankcích za překračování hranic. My jsme přijali nový zákon o cestovních dokladech a tam jsou sankce velmi výrazné. Jedná se u překračování hranice o 10 tisíc až 15 tisíc korun pokuty, takže nyní je tato záležitost nově pokryta.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě má slovo pan poslanec Hradílek, jestli se chce vyjádřit k tomu, co bylo řečeno v diskusi.

Poslanec SN T. Hradílek: Podle mne je nejcennější na iniciativě kolegy Kříže to, že závažnost problematiky na hranicích se takovýmto způsobem dostala na půdu Federálního shromáždění. O závažnosti celé problematiky hovořil také kolega Cuhra a domnívám se, že návrh tak, jak vám byl předložen, návrh branných a bezpečnostních výborů, je skutečně oprávněný. Potvrdil to ostatně i člen federální vlády ministr Bakšay.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP