Nyní budeme hlasovat o opětovné volbě
JUDr. Karla Haše. (Hlasování započato
v 17.13 hodin.) Opět hlasují nejprve poslanci Sněmovny
lidu, Kdo z nich je pro opětovnou volbu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji.
(Čtyřicet šest.) Čtyřicet šest.
Kto je proti? (Sedmnáct.) Sedmnáct.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet sedm.) Dvacet
sedm.
Ve Sněmovně lidu bylo 46 poslanců pro, 17 proti, 27 se zdrželo, 4 poslanci nehlasovali. JUDr. Haš zvolen opětovně soudcem ve Sněmovně lidu nebyl.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich je pro tento návrh? (Hlasuje se.) Děkuji.
(Čtyřicet jeden.) Čtyřicet jeden.
Kdo je proti? (Devět.) Devět.
Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet
dva.) Čtyřicet dva.
Ve Sněmovně národů bylo 41 poslanců
pro, 9 proti, 42 se zdrželo hlasování. Ani
Sněmovna národů JUDr. Haše opětovně
nezvolila.
Nyní budeme hlasovat o návrhu 527 a) o tom, aby
soudcem z povolání Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky
byl zvolen JUDr. Pavel Kučera. (Hlasování
započato v 17.15 hodin.)
Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich
souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji.
(Šedesát.) Šedesát.
Kdo je proti? (Dva.) Dva
Kdo se zdržel hlasování? (Třicet jeden.)
Třicet jeden.
Ve Sněmovně lidu bylo 60 poslanců pro, 2
byli proti, 31 se zdržel hlasování, 1 poslanec
nehlasoval.
Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji. (Šedesát
devět.) Šedesát devět.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet pět.)
Dvacet pět.
Ve Sněmovně národů bylo 69 poslanců
pro, nikdo nebyl proti, 25 se zdrželo hlasování.
Sněmovna národů JUDr. Kučeru zvolila.
JUDr. Kučera byl souhlasným usnesením obou
sněmoven zvolen soudcem Nejvyššího soudu.
Konstatuji, že Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
opětovně zvolilo JUDr. Jedličku soudcem Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky a nově zvolilo JUDr. Pavla Kučeru soudcem
z povolání Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky.
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 139, SL
č. 220, SN č. 220.) Tím jsme tento bod ukončili.
Nyní budeme pokračovat v jednání.
Na programu společné schůze sněmoven byl na návrh poslance Ericha Kříže doplněn bod
Zpráva o situaci na hraničních přechodech
České a Slovenské Federativní Republiky.
Na toto jednání měli být pozváni
zástupci určitých institucí, ale já
teď přesně nevím, kdo tu je, takže
mějte chvílí strpení.
Než přistoupíme k projednávání
zprávy, doporučuji, aby se našeho jednání
zúčastnil náměstek generálního
ředitele Ústřední celní správy
pan Kalinčiak. Je s tím souhlas, není třeba
o tom dávat hlasovat. Dále doporučuji, aby
se jednání zúčastnil náměstek
Úřadu pro cizineckou a pasovou službu pan Krumlík.
Je také přítomen. Prosím je, aby z
galerie sestoupili do sálu.
Nikdo neměl námitky, předpokládám
tedy, že s účastí pozvaných zástupců
příslušných institucí Federální
shromáždění souhlasí.
Předkladatelé návrhu pan poslanec Jindřich
Konečný a pan poslanec Kříž předložili
také návrh usnesení k tomuto bodu, který
je připojen k tisku 570. Do lavic vám bylo během
polední přestávky rozdáno usnesení
výborů branných a bezpečnostních
č. 110 - Zpráva o situaci na hraničních
přechodech České a Slovenské Federativní
Republiky - které se rovněž stává
podkladem pro toto jednání. Ptám se předkladatelů,
poslance Kříže a poslance Konečného,
zda chtějí podat výklad k tomuto bodu jednání.
Poslanec SL J. Konečný: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a vážení pánové,
kolegyně a kolegové, v podstatě každý
z vás jste dostal naší zprávu o situaci
na hraničních přechodech, je to číslo
570. Některé výbory tuto zprávu projednaly.
My s kolegou Křížem jsme ještě
dnes ráno byli přítomni na jednání
branně bezpečnostních výborů,
kde jsme se společně vyjadřovali ke zprávě,
kterou potom přednese za branně bezpečnostní
výbor kolega Hradílek. My s kolegou Křížem
jako předkladatelé se s tímto návrhem
ztotožňujeme.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Zprávu
projednaly tři výbory obou sněmoven. Dne
11. dubna přijaly usnesení zahraniční
výbory obou sněmoven, které s tiskem č.
570 vyslovily souhlas. Zprávu projednaly i výbory
hospodářské dne 6. května 1991 a nedoporučily
tuto zprávu projednávat na 15. společné
schůzi sněmoven. Doporučily však vládě
České a Slovenské Federativní Republiky,
aby zejména zpracovala návrh priorit při
řešení kritické situace na hraničních
přechodech a seznámila s ním hospodářské
výbory. Dne 25. dubna 1991 projednaly tuto zprávu
výbory branné a bezpečnostní, přijaly
tehdy usnesení, ve kterém žádaly, aby
tato zpráva byla doplněna o stanovisko federálního
ministerstva vnitra a o zprávu federálního
ministerstva zahraničního obchodu, federálního
ministerstva kontroly. Tyto výbory však zasedaly ještě
dnes. Jak bylo uvedeno - výsledkem jejich hlasování
je předložené usnesení číslo
110. Prosím poslance Tomáše Hradílka,
jako představitele výborů branných
a bezpečnostních, aby podal podrobnější
informaci o projednávání zprávy v
těchto výborech a výklad k navrženému
usnesení.
Poslanec SN T. Hradílek: Vážený pane
místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, dovolte mi, abych pronesl několik slov
k usnesení číslo 110, které jak již
bylo řečeno přijaly branné a bezpečností
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky.
Musím zde uvést věc na správnou míru,
protože na dnešním ranním zasedání
se z technických důvodů nedostavil potřebný
počet poslanců branně bezpečnostního
výboru Sněmovny lidu. Tak vlastně toto usnesení
bylo přijato pouze výborem Sněmovny národů,
ale toto usnesení přijali všichni členové
branně bezpečnostního výboru. Stejně
tak se k tomuto usnesení pozitivně vyjádřili
všichni přítomní členové
branně bezpečnostního výboru Sněmovny
lidu, bohužel ovšem jejich počet nebyl dostačující
k tomu, aby toto usnesení mělo závaznou platnost.
Tolik pro upřesnění této věci.
Pan místopředseda Jičínský
již víceméně ve stručnosti řekl,
jak se k této zprávě vyjádřily
jednotlivé výbory. Také branně bezpečnostní
výbory nedoporučily projednávat tuto záležitost
na schůzí do té doby, než se k tomu
vyjádří kompetentní orgány.
Avšak vzhledem k tomu, že naše hlasování
na začátku jednání 15. společné
schůze rozhodlo o tom, že se tato záležitost
bude projednávat, bylo zapotřebí urychleně
požádat příslušné orgány
za tím účelem, aby jednak dodaly písemně
podklady a jednak, aby se představitelé těchto
orgánů státní správy k této
záležitosti vyjádřili. Proto branně
a bezpečnostní výbory byly nuceny v průběhu
této schůze 2 x zasedat a celou záležitostí
se zabývaly. Naposledy, jak již bylo řečeno,
dnes ráno a přijaly toto usnesení číslo
110, se kterým - jak již kolega Konečný
konstatoval - zpracovatelé zprávy na hraničních
přechodech vyjádřili naprostý souhlas.
Proto jsem toho názoru, že přesto, že
došlo k procedurální nepříjemnosti
ze strany branně bezpečnostního výboru
Sněmovny lidu, stojí za to, abychom o tomto usnesení
hlasovali v pozitivním duchu. Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Hradílkovi, nyní má slovo poslanec Kříž.
Poslanec SL E. Kříž: Ještě bych
k tomu měl takový návrh, který jsme
projednali s panem kolegou Hradílkem, aby se zpráva
doplnila o gestorství, které je důležité
kvůli zodpovědnosti a to, aby tam bylo za tuto větu
uvedeno, že gestorem je ministerstvo zahraničního
obchodu.
Poslanec SN T. Hradílek: Já potvrzuji, že tento
návrh byl se mnou projednán. A přestože
nebyl projednán v branně bezpečnostních
výborech, jsem toho názoru, že je záležitost
opodstatněná, a proto s tímto návrhem
naprosto souhlasím.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím,
kdo z poslanců se hlásí do diskuse. Pan poslanec
Cuhra.
Poslanec SN J. Cuhra: Vážené Federální
shromáždění, já jsem nezávisle
na kolegovi Konečném a Křížovi
navštívil pohraniční posádku
Domažlice. Byl z toho vypracován dost rozsáhlý
elaborát. Jen pro vaší informaci, jak to na
hranicích vypadá, bych si dovolil z něj ocitovat
několik odstavců. "Hlavní kategorie
přestupků na státní hranici je malé
pašování a převádění
osob. Malé pašování - to je pašování
dobytka, cigaret a mnohých uměleckých předmětů
- je třeba nějakým způsobem trestat.
Převaděči - to jsou vlastně lidé
z Plzně, Prahy, Liberce - převádí
cizí státní příslušníky,
zejména Turky a Vietnamce přes naše hranice
do Německa. Jsou dobře technicky vybaveni, mají
vysílačky, auta, rozsáhlou a dobře
organizovanou síť pomocníků. Cizincům
radí, kudy se dostanou přes hranice mimo přechody.
Největší nebezpečí na západní
hranici Domažlicka, Tachovska, zabíhající
až do okolí Sušice a dále, představují
pašeráci drog a teroristické skupiny. Zatím
se tato trestná činnost soustřeďuje
přes hraniční přechody. Pašeráci
drog neváhají použít zbraně,
kdežto příslušníci mají
možnost použití zbraně velmi omezenou.
Bezpečnost příslušníků
by měl upravit nový zákon. V zákoně
by se mělo uvést, že hlídky budou chodit
s ostře nenabitou zbraní, ale podle zvážení
situace by měli mít příslušníci
možnost zbraň nabít. Měla by se zlepšit
i příprava příslušníků
i v sebeobraně. Pašerácké kanály
ochrana hranic celkem dobře zná. Fungující
ochraně státní hranice chybí materiální
vybavení a vyhovující zákony. Právní
předpisy potřebují brzy a radikálně
změnit. Je třeba změnit postihy, například
přestupek za krádež do hodnoty 800,- korun
je beztrestný, platí se jen pokuta. V přestupkovém
zákonu č. 200/1990 Sb. je nedostatek z hlediska
postihu. Týká se lidí, kteří
nepracují a nemohou tedy uloženou blokovou pokutu
zaplatit. Vzniká nedobytnost sankcí, zákon
ztrácí na váze, protože v něm
není zakotveno, co dál činit, když občan
uvedenou pokutu nezaplatil.
Největší problém je se zadrženými
cizinci, kteří ilegálně přecházejí
přes hranice, třeba i opakovaně. Rozkazy
z Prahy, na základě nichž se měli cizinci
vracet odkud přišli, nic nevyřešily. Domluva
s Turky je prakticky nemožná, takže se neví,
co je žene k emigraci, zda politické či ekonomické
důvody. Většina migrujících jsou
Turci a Rumuni - mají pas platný pro Českou
a Slovenskou Federativní Republiku, takže Němci
nám je vrátí, tak zůstávají
u nás, a potom se znovu pokoušejí o přechod
do Německa.
Lidi bez našeho vstupního víza však nevracíme
také, odkud přišli. Ústřední
orgány nebo pasová služba na dotaz posádky
ostrahy odpoví, aby tyto cizince propustili. Ti dostanou
od posádky jízdenku do vnitrozemí České
a Slovenské Federativní Republiky, ale neodjedou
a znovu se pokusí o přechod do Německa. Zvyšují
se tím náklady posádek za jízdenky,
autobusová přeprava a eventuálně náklady
na potraviny. Zatím není nikdo, kdo by tyto cizince
v České a Slovenské Federativní Republiky
vyhostil. Ti se pak toulají republikou a páchají
trestnou činnost, protože nemají peníze.
Tato otázka se týká i našich státních
příslušníků. Měl by se
trestat každý ilegální přechod
státní hranice. Domažlická posádka
navrhuje pokutu do 5 tisíc korun, eventuálně
pokuty odstupňovat. Pro veksláky je 5 tisíc
korun malá suma, a byl by to aspoň přínos
do státní pokladny."
Mohl bych pokračovat ve čtení. Chtěl
jsem jen upozornit skutečně na závažnost
této věci. Dokonce je to takové, že
na vzdálenost 20 km státní hranice slouží
celkem 20 lidí. Na vše, to je překryté
služby, 2 dny volna v týdnu, dovolená, nemoc,
to znamená, že na 10 km je ve skutečnosti jedna
hlídka. Tato situace panuje na našich hranicích
a chtěl jsem tuto informaci předat jenom proto,
abych skutečně nějakým způsobem
dodal váhy tomu, co předložili moji kolegové
poslanci.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Cuhrovi.
Prosím další kolegy, kteří se
hlásí do diskuse. Paní poslankyně
Samková.
Poslankyně SN K. Samková: Když dovolíte,
pane předsedající, pouze z procedurálního
hlediska, jestli jsem to správně pochopila, tak
se máme vyjadřovat k usnesení branných
a bezpečnostních výborů. Samozřejmě
souhlasím po obsahové stránce s usnesením,
ale domnívám se, že by toto usnesení
mělo dostat nějaký závažnější
a závaznější charakter a domnívám
se, že z bodu 3 tohoto usnesení branných a
bezpečnostních výborů, ve kterém
se navrhuje Federálnímu shromáždění,
aby se obrátilo na vládu České a Slovenské
Federativní Republiky s požadavky, aby bylo konstatováno
usnesením Federálního shromáždění,
kterým by se uložily body a) až f) vládě
České a Slovenské Federativní Republiky.
Je to procedurální návrh, je-li to možné.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo se dále
hlásí do diskuse? Ptám se pana ministra Bakšaye
nebo pana prvního náměstka Kaličiaka,
zda si přejí vystoupit k této problematice.
Ministr zahraničního obchodu J. Bakšay: Vážené
kolegyne, kolegovia, osobne som privítal iniciatívu
oboch kolegov poslancov Konečného a Kříža,
pretože napomohli v novo sa rodiacej colnej správe
závažným spôsobom zasiahnuť do problematiky
ekonomickej ochrany našej hranice. Súhlasím
s celým návrhom na uznesenie tak, ako je, pretože
úlohy, ktoré sú tam určené
a vymedzené, sa už do istej miery plnia. Istá
časť úloh je už v prípravnom jednaní
a ďalšiu časť úloh doriešime
do daného termínu.
K vystúpeniu, ktoré tu mal kolega predo mnou. Príslušníci
colnej správy sa delia na dve skupiny. Prvá skupina,
to sú samotní príslušníci colnej
správy, teda colníci priamo na colniciach, a druhú
kategóriu tvorí tzv. colná stráž,
ktorá bola zriadená naším zákonom
č. 5/1991 s účinnosťou od 1. februára.
Táto colná stráž má práve
za úlohu to, čo bolo povedané, teda riešiť
problematiku ochrany zelenej hranice. Colná stráž
sa v súčasnosti konštituuje. V prvom štvrťroku
tohto roku bolo prevedených 878 príslušníkov
do colnej stráže z radov príslušníkov
colnej správy a nových bolo prijatých 1100
príslušníkov. V druhom štvrťroku
má byť novoprijatých 2 500 príslušníkov
a v treťom štvrťroku má byť 1 500 príslušníkov.
Títo príslušníci colnej stráže
by mali realizovať ekonomickú ochranu zelenej hranice.
Toľko len pre informáciu vám. Inak v branných
a bezpečnostných výboroch sme odpovedali
v podstate na všetky otázky, ktoré boli kladené,
a domnievam sa, že ako správa, tak i uznesenie napomôže
výrazne k realizácii úloh, ktoré Ústredná
colná správa ako zložka Federálneho
ministerstva zahraničného obchodu má.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi.
Ptám se poslanců a poslankyň, zda si ještě
někdo přeje vystoupit v rozpravě. Hlásí
se poslanec Hladík.
Poslanec SN J. Hladík: Vážení kolegové,
chtěl bych doplnit vystoupení svého kolegy,
který mluvil o nízkých sankcích za
překračování hranic. My jsme přijali
nový zákon o cestovních dokladech a tam jsou
sankce velmi výrazné. Jedná se u překračování
hranice o 10 tisíc až 15 tisíc korun pokuty,
takže nyní je tato záležitost nově
pokryta.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě
má slovo pan poslanec Hradílek, jestli se chce vyjádřit
k tomu, co bylo řečeno v diskusi.
Poslanec SN T. Hradílek: Podle mne je nejcennější
na iniciativě kolegy Kříže to, že
závažnost problematiky na hranicích se takovýmto
způsobem dostala na půdu Federálního
shromáždění. O závažnosti
celé problematiky hovořil také kolega Cuhra
a domnívám se, že návrh tak, jak vám
byl předložen, návrh branných a bezpečnostních
výborů, je skutečně oprávněný.
Potvrdil to ostatně i člen federální
vlády ministr Bakšay.