Podle mého názoru všechny návrhy, které
byly obsaženy v pozměňujících
návrzích pánů poslanců Voleníka
a Soldáta, jsou plně akceptovatelné a to
jak návrhy technické, tak návrh, který
se týká vlastních starých skládek
odpadů. Domnívám se, že je možné
nějakým rozumným způsobem zavázat
původce odpadů. Musíme jen najít způsob,
jak to udělat tak, aby byl jasný vztah původce
k příslušné skládce. To je kámen
úrazu, protože to skutečně není
jednoduché, a to i ve státech, které mají
větší tradici v péči o životní
prostředí - třeba i ve Spojených státech
se Superfondem, jak to zde bylo před chvíli řečeno.
Domnívám se, že řada problémů
bude muset být skutečně řešena
zákony národních rad, protože to spadá
do kompetence státní správy a ta je jistě
záležitostí republik.
Druhým problémem, o kterém zde byla řeč,
je problém ekonomických zvýhodnění
činností, které vedou k využívání
odpadů nebo minimalizaci jejich vzniku. Nepochybuji o tom,
že je nezbytné tímto způsobem podpořit
celý zákon, ale domnívám se, že
není vhodné, aby daňové, případně
úvěrové nebo jiné úlevy či
zvýhodnění byly zahrnuty do tohoto zákona.
Spíš by měly být zahrnuty do ekonomických
zákonů, které upravují celou oblast
komplexně. Zatím se tak stalo v jednom případě,
v zákonu o dani z příjmu obyvatelstva, který
toto Federální shromáždění
přijalo loni na podzim. Zatím je hospodaření
s odpady zatíženo nejvýše 15 % daní
na rozdíl od všech jiných oblastí, kde
je horní hranice 55 %. Jde samozřejmě o to,
promítnout ekologické zásady do připravovaných
daňových zákonů, ale domnívám
se, že by to mělo mít místo právě
tam, nikoli u zákona o odpadech. Pokud by se Federální
shromáždění se mnou ztotožnilo
a dospělo k závěru, že doporučí
federální vládě, aby na toto nezapomněla,
myslím, že je to jen ku prospěchu věci.
Třetí problémový okruh se týkal
především dovozu odpadů. To je skutečně
velice problematická a nejednoduchá věc.
Souvisí s vlastní definicí pojmu odpad, protože
jde o pojem relativní, protože to, co bylo odpadem
před deseti, patnácti lety, může být
dnes druhotnou surovinou, tím spíš to bude
zejména platit po delším časovém
období. Ale přesto musíme s tím nějak
pracovat. Zákon se vztahuje především
k pevným odpadům a k těm kapalným
odpadům, které nejsou pokryty vodním zákonem.
Není to tedy zákon, který by mohl umožňovat
řešení všech problémů. To
se týká i problému odpadních energií,
ať už ve formě tepla nebo elektromagnetického
záření. To asi není dost dobře
technicky možné. Chápu pana poslance Blažka,
jeho námitka je velmi věcná, ale je velmi
obtížné najít stejná pravidla
hry, stejné povinnosti pro původce odpadů
klasických, o kterých je zde řeč,
jako pro ty, kteří emitují do ovzduší
nebo do vody určitá množství energie.
To bude muset skutečně být zajištěno
jiným zákonem, především zákonem,
který se týká hodnocení vlivu na životní
prostředí, jak už to zde zmiňoval pan
poslanec Rynda.
Vlastní dovoz toxických odpadů je podle našeho
názoru - i podle mého osobního názoru
- velmi přísně omezen čtyřmi
základními podmínkami, které je nutno
plnit současně. Kdybychom dovoz vyloučili
úplně, znamenalo by to, že bychom se vlastně
izolovali od Evropy a že bychom si naši situaci ještě
ztížili, protože bychom tím jednak vyloučili
spolupráci v rámci evropského regionu, a
zároveň bychom se zbavili možnosti pořídit
si zařízení na zneškodňování
odpadů, například spaloven, a tím
bychom vlastně řešení celého
problému dále odložili nebo ho zkomplikovali.
Co se týče využívání poplatků
a pokut, jsem přesvědčen, že to spadá
skutečně do kompetence národních rad
a že bychom jakýmkoli způsobem, kdybychom se
zde o tom zmínili - předurčovali rozhodnutí
těchto národních rad a dostali se tak skutečně
do rozporu s ústavou. Proto nedoporučuji, abychom
zde tento problém podrobněji řešili.
Řadu problémů lze řešit skutečně
v rámci existujícího zákona, protože
mají charakter dalšího rozvádění
problémů. Konkrétně jde třeba
o povinnosti přepravců při přepravě
nebezpečných odpadů, kde bylo navrženo
panem poslancem Pospíšilem, aby byly informovány
všechny orgány podél celé trasy přepravy.
Domnívám se, že to by měl stanovit až
prováděcí předpis, aby nedošlo
k přehlcení všech orgánů podél
trasy stovkami hlášení, která jsou bezvýznamná.
Potom by se mezi nimi ztratilo hlášení, které
významné je, a mohlo by se přehlédnout.
Už jsem se vyjádřil k základnímu
problému, t.j. jak řešit problém starých
skládek. Škoda, že jsme tyto velice zajímavé
náměty nedostali v průběhu vlastního
projednávání ve výborech. Bylo by
více času návrh zákona rozšířit,
protože původně jsme skutečně
s tímto problémem nepočítali. Pokud
bude možné v průběhu krátké
přestávky se k tomuto specifickému problému
vrátit, byl bych tomu velice rád.
Snad jsem alespoň v hrubých rysech reagoval na všechny
problémy. Snad poslední z nich se týká
celkové filozofie zákona a skutečně
znamená v § 3 ustanovení, které by explicitně
vyjádřilo to, že celý zákon není
pouze antropocentrický, ale že bere v úvahu
i jiné živé organismy, nejen člověka.
Jak už zde přede mnou bylo argumentováno, my se skutečně snažíme, aby všechny zákony v oblasti životního prostředí tvořily uspořádaný systém. Jistě je určitým nedostatkem, že jste nedostali jako první k projednávání předlohu zákona o životním prostředí. Je to dáno jednak skutečně značnou komplikovaností problému a také proto, že jsme neměli možnost navázat na tak propracované podklady, jaké byly třeba v oblasti odpadů.
Mohu vás ujistit, jistě to páni zpravodajové
potvrdí, že životní prostředí
je v tomto návrhu zákona chápáno tak,
aby umožňovalo integrovat oba pohledy na věc.
Jak skutečnost, že příroda je vlastně
životním prostředím člověka
a v tomto smyslu je jeho zájmem přírodu chránit,
tak že příroda má hodnotu sama o sobě
a že je předmětem ochrany pro ni samotnou.
Domnívám se, že v zákoně je to
vyjádřeno dostatečně jasně.
Kdybychom se pokusili to včlenit i do zákona o odpadech,
tak bychom nejen zbytečně dublovali věc,
ale navíc by mohlo dojít k nedorozumění,
protože formulace nutně by tady byla stručnější,
a mohlo by to mít charakter zkratu.
K jednotlivostem, kde se domnívám, že došlo
k nedorozumění, že změny nejsou potřeba.
Pan poslanec Hubálek navrhl určité přeskupení
slov. Já si nejsem jist, jestli je to potřeba, protože
slovo "třídění" v paragrafu
2 odstavec 6 se vyskytuje o dvě řádky později,
ale hlavně povinnost třídit sběrné
odpady je podrobně specifikována v paragrafu 5.
Takže se domnívám, že nehrozí nebezpečí,
že by to bylo přehlédnuto.
Nedoporučuji ani vypuštění bodu 4 v
§ 3, který se týká dovozu odpadů,
z důvodů, které jsem se snažil vysvětlit.
Myslím, že v zásadě je velmi správné,
že odpady je zakázáno dovážet,
ale přesto bychom si měli ponechat určitou
velmi pečlivě střeženou branku, kterou
bychom sem mohli dovážet odpady za zásadního
předpokladu, že bychom tím řešili
své problémy. Tento paragraf není možné
zneužít v tom smyslu, že bychom se stali popelnicí
Evropy, právě proto, že dovoz je velmi přesně
omezen a že bude jistě předmětem velké
pozornosti veřejnosti. Tím, že jsou taxativně
stanoveny čtyři velmi přísné
podmínky, domnívám se, že zneužití
nehrozí.
Samozřejmě, mohli bychom zpochybnit vůbec
spolehlivost státní správy, ale to je, myslím
zcela jiný problém. Kdybychom vycházeli z
presumce úplatnosti státní správy,
tak je celý zákon zbytečný, protože
stačí, když na sudu nebo na kontejneru bude
napsáno něco jiného, než tam je, a formálně
je všechno v pořádku.
Samozřejmým předpokladem smysluplnosti tohoto
zákona, stejně jako každého jiného
je, že státní správa se skutečně
tím zákonem bude řídit. Kdybychom
z tohoto předpokladu nevycházeli, nemá vůbec
smysl, abychom zákon vytvářeli.
Já se domnívám, že pokud jsem něco
v té rychlosti nepřehlédl, reagoval jsem
na všechny pozměňující návrhy,
s výjimkou návrhů, které se týkají
starých skládek. Domnívám se, že
by bylo lepší, kdybychom se poradili v rámci
krátké přestávky, protože nebylo
dost dobře možné zachycovat stále nové
a nové myšlenky a pozměňovací
návrhy, a přitom současně je vzájemně
porovnávat, protože právě v této
oblasti se pozměňující návrhy
do značné míry překrývají.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Vavrouškovi za jeho
záverečné slovo.
Žiadajú spravodajcovia ešte pred prestávkou
záverečné slovo? (Ne.) Nežiadajú.
Ale obaja spravodajcovia požiadali o krátku prestávku,
aby sa mohli poradiť, zoradiť pozmeňovacie návrhy.
Doporučujem, aby sa stretli spoločne s ministrom
Vavrouškom a s predsedami, podpredsedami a tajomníkmi
obidvoch výborov v miestnosti 026 na krátku poradu.
Prerušujem spoločnú schôdzu na 30 minút.
Začneme o 15.45 hodine.
(Jednání přerušeno v 15.15 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.50 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
dovoľte mi, aby som vás informoval, že po prestávke
sa poradili spravodajcovia, posúdili jednotlivé
pozmeňovacie a doplňovacie návrhy, ktoré
zazneli v rozprave. Poradili sa s niektorými členmi
výborov pre životné prostredie, so zástupcom
navrhovateľa, s pánom ministrom Vavrouškom a
jeho spolupracovníkmi.
Teraz budú prednesené jednotlivé pozmeňovacie
návrhy a hodnotenie spravodajcov. O jednotlivých
návrhoch budeme hlasovať, v prípade, že
to bude vaša vôľa, resp. vôľa navrhovateľov.
Prosím poslanca Gandaloviča, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Gandalovič: Na úvod před hlasovací
procedurou bych chtěl říci, že jsme
se poradili, jak s navrhovatelem, tak s experty a členy
výborů pro životní prostředí
a ve všech případech, kdy budeme buď doporučovat,
nebo nedoporučovat nějaký pozměňovací
návrh k přijatí, se jedná o shodu
všech těchto lidí. My jsme návrhy neseřadili
podle paragrafů, ale vlastně jsme je nechali v tom
pořadí, jak byly podány, protože jsme
považovali za lepší, jestliže se o nich
bude hlasovat z komplexních věčných
přístupů jednotlivých navrhovatelů
a pak podle toho, jak jsou zařazeny do paragrafů.
Jako první by si kolega Savčinský vzal komplexní
návrh kolegy Syče za klub Slovenské národní
strany.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Savčinský: To je jediná výnimka,
kde nebudeme postupovať podľa poradia. Pokúsim
sa to zdôvodniť. Návrh klubu Slovenskej národnej
strany vychádza zo spomínanej dikcie výborov
Slovenskej národnej rady. K tomu musím povedať
dve veci. Prvá je, že o všetkých týchto
pozmeňovacích návrhoch hlasovali aj gesčné
výbory, takže nebudem hovoriť len názor
spravodajcov, ale aj výborov pre životné prostredie
ako gesčných výborov. Ani jeden z týchto
pozmeňovacích návrhov gesčné
výbory neodporučili.
Poznámka druhá sa týka otázky tejto
plejády pozmeňovacích návrhov tak,
ako to súvisí nielen s návrhom zákona,
ale i so spoločným uznesením. Musím
konštatovať, že niektoré návrhy,
ktoré tu sú predložené, sú zahrnuté
v spoločnom uznesení gesčných výborov,
takže ma trochu prekvapuje, prečo niektoré
veci, ktoré sú už v návrhu zahrnuté,
sa tu znovu objavujú. Ako príklad môžem
uviesť § 2 odstavec 7, kde vlastne táto dikcia
je mechanicky prevzatá z návrhu Slovenskej národnej
rady, ale táto dikcia bola akceptovaná gesčnými
výbormi a presunutie komunálneho odpadu bolo realizované.
Preto sa naskytá otázka, ako vlastne sa pristupovalo
k celej plejáde pozmeňovacích návrhov
zo strany klubu poslancov Slovenskej národnej strany a
ako do hlbky študovali predložený návrh.
V každom prípade tak spravodajcovia, ako aj gesčné
výbory a navrhovateľ s danými pripomienkami
nesúhlasia. Niektoré presahujú filozofiu
celého zákona. Navrhujem o tejto skupine pozmeňovacích
návrhov hlasovať an bloc.
Poslanec SN J. Syč: Dovolím si k tomu pripomenúť,
že je mi jasné, ako sme hlasovali vo výbore
pre životné prostredie. Keď boli tieto pripomienky
predložené poslancom Slovenskej národnej rady,
ani jedna z nich nebola prijatá. Preto som si ich už
tam osvojoval a teraz ich predkladám znova. Záleží
na plenárnom zasadaní tohto zhromaždenia, ako
sa k tomu svojím hlasovaním postaví.
Ďalej by som chcel povedať, ako už sa o tom zmienil
pán minister Vavroušek, že tomuto zákonu
nie je naklonená Slovenská národná
rada. Každý si asi vie predstaviť prečo.
Společný zpravodaj výboru SL poslanec V.
Savčinský: Napriek tomu by som pred plénom
chcel zdôrazniť, že mnohé pripomienky Slovenskej
národnej rady tak, ako boli prerokúvané na
garančných výboroch, boli prijaté.
Zďaleka sa nezakladá na pravde, že žiadne
z nich neboli prijaté.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja som v tom čase viedol tieto výbory.
Musím povedať, že sme skutočne seriózne
zvážili všetky pripomienky Českej národnej
rady i Slovenskej národnej rady za účasti
zástupcov tam prítomných. Samozrejme to neznamená,
že sme sa vždy dostali na platformu týchto návrhov.
O každom návrhu sme rozsiahle rokovali, podrobne sme
ho prediskutovali a prijali sme uznesenie, ktoré je predmetom
tlače, ktorý teraz prerokúvame. Nejde tu
o to, že by sme niečo odmietali. Vecne a veľmi
detailne sme sa tým zaoberali.
Vzhľadom na to, že tento návrh skutočne
zasahuje do koncepcie predloženého vládneho
návrhu, chceme o ňom nechať hlasovať ako
o prvom. V prípade, že by bol prijatý, by to
v podstate znamenalo neprijatie vládneho návrhu
zákona. Z toho dôvodu chceme hlasovať o celom
tomto návrhu poslanca Syča s odporúčaním,
ktoré ste počuli od spravodajcov obidvoch snemovní.
Ešte sa hlási poslanec Zlocha s faktickou poznámkou.
Poslanec SN J. Zlocha: Ja si tiež myslím, že
rôzne názory vyplývajú z rôzneho
vysvetľovania bodu a) paragrafu, ktorý sa týka
životného prostredia. Moje vysvetlenie je nasledujúce.
Základnými zložkami životného prostredia
sú vzduch, voda a pôda. Na ich znečisťovaní
sa najviac podieľajú odpady. Teda sú to veci,
ktoré sú zásadné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, nehnevajte sa, rozprava už
skončila. Prosím spravodajcov, aby predniesli návrh
pána poslanca Syča.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
V. Savčinský: Prednesiem ho celý s tým,
že ešte raz podtrhnem to, čo tu hovoril pán
predsedajúci, zrejme má zmysel hlasovať o celom
návrhu an bloc. Pýtam sa poslanca Syča, či
náhodou nechce tento návrh stiahnuť.
Poslanec SN J. Syč: Návrh nechcem stiahnuť,
ale nesúhlasím s tým, aby sa o mojom pozmeňovacom
návrhu hlasovalo an bloc. Žiadam, aby sa hlasovalo
podľa paragrafovaného znenia.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Podľa paragrafovaného znenia nepôjdeme.
Pôjdeme podľa rokovacie poriadku, to znamená,
podľa toho, ako boli jednotlivé návrhy podané.
Čiže začneme najskôr pánom poslancom
Hubálkom, pokračovať budeme poslancom Voleníkom
atď. Bude to prehľadnejšie, pretože tých
návrhov je tu asi 20 až 25. Z toho dôvodu pôjdeme
podľa rokovacieho poriadku. Samozrejme, keď chcete,
môžeme váš návrh Prerokovať
až potom v poradí. Ale upozorňujem, vážené
poslankyne a vážení poslanci, že v prípade,
že by sme prijali návrh pána poslanca Syča,
ktorý je prednesený ako predposledný, tak
všetky predchádzajúce hlasovania sa stávajú
vlastne zbytočné, pretože tento jeho návrh
mení rozhodujúcim spôsobom predložený
vládny návrh zákona.
Z toho dôvodu navrhujem, aby boli vaše návrhy
odhlasované ako prvé, pán poslanec.
Pán minister Vavroušek k tomu má ešte
faktickú poznámku.
Ministr pro životní prostředí ČSFR
J. Vavroušek: Jsem přesvědčen o tom,
že v zájmu příslušníků
obou národů a všech národností
zde žijících je, aby základní
práva a povinnosti v oblasti hospodaření
s odpady byly jednotné na celém území
našeho státu. Jakákoliv odchylka buď v
jedné nebo v druhé republice by znamenala, že
by se nebezpečné odpady přestěhovaly
na území té republiky, kde jsou mírnější
zákony, a to je zcela nepochybně proti zájmu
příslušných obyvatel. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Rozprava už skončila, ešte má
poznámku poslanec Rajczy.
Poslanec SN J. Rajczy: Mal by som faktickú Poznámku
- vlastne otázku. Na čo sme mali tú tridsaťminútovú
prestávku? Pýtam sa pána predsedajúceho.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Na začiatku som už vysvetlil, čo
sa dialo cez prestávku.
Takže pán poslanec Tichý, trváte na
tom, aby sa hlasovalo o poradí? (Poslanec Tichý:
Ano.) Takže budeme pokračovať podľa poradia.
Začnem pozmeňovacími návrhmi pána
poslanca Hubálka. Pán poslanec Benda sa ešte
hlási s poznámkou.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, jenom pro pořádek
- máme-li se držet jednacího řádu,
doporučuji podle § 27 odstavec 2 chápat návrh
pana poslance ze Slovenské národní strany
jako návrh procedurální, to jest jako požadavek,
aby se o jednotlivých částech jeho návrhu
hlasovalo samostatně a o takovémto návrhu
má sněmovna rozhodnout hlasováním
bez rozpravy.
Čili doporučoval bych panu předsedajícímu
- aby si poslanci nemohli stěžovat na porušení
jednacího řádu - aby dal hlasovat o tom,
zda návrh Slovenské národní strany
bude projednáván an bloc nebo, zda si sněmovna
přeje hlasovat o jednotlivých bodech samostatně.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Samozrejme, že by sme názor pána
poslanca rešpektovali. Tu sa teraz jedná o to, či
jeho návrh zaradiť alebo nezaradiť pred ostatné.
Pán poslanec hovorí nezaradiť, takže až
bude na rade, budeme hlasovať o jeho návrhu. A potom
budeme hlasovať buď podľa časti, alebo ako
na tom bude trvať. Ešte sa hlási pán poslanec
Ambros.
Poslanec SN R. Ambros: Pán predsedajúci, ja by som
vás poprosil, aby ste využil svoju právomoc
a podľa paragrafu 24 odstavec 2 dal predbežne hlasovať,
aby tento pozmeňovací návrh získal
podporu aspoň 30 hlasov, aby sme ušetrili čas.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Tým, bohužiaľ, neušetríme žiadny čas, pretože musí prebehnúť celé hlasovanie a pán poslanec môže trvať na tom, aby sa hlasovalo i potom - pokiaľ nezíska 30 hlasov. Takže by sme hlasovali dvakrát. To bol dôvod, prečo som nevyužil tejto možnosti.
Prosím, budeme hlasovať o jednotlivých pozmeňovacích
návrhoch tak, ako boli podané, až sa dostaneme
k návrhu pána poslanca Syča, prosím,
rozmyslite si to pán poslanec, akým spôsobom
chcete, aby sa o vašom návrhu hlasovalo. Teraz začneme
návrhy pána poslanca Hubálka.