Konkrétně ve Spojených státech v roce
1980 byl přijat Comprehensive Environment Response Compensation
and Liability Act. tzv. superfond, který stanovuje jednotlivou
a nedílnou zodpovědnost původců, přepravců,
majitelů pozemků, uživatelů pozemků
za odpady, které byly uloženy ve skládkách,
které jsou potencionálním nebezpečím
pro životní prostředí před účinností
tohoto zákona.
Je sice pravda, že tento zákon, tak jak byl přijat
v roce 1980 ve Spojených státech, způsobuje
řadu potíží, nicméně stanovuje
zodpovědnost těmto lidem jednotnou a nedělitelnou,
tzn. že není ani povinností státu určit
podíl jednotlivých původců tohoto
odpadu; je to jejich věcí. Stačí,
že stát označí jednoho z nich a je už
potom na něm, aby našel další viníky
skládky, kteří jsou zodpovědní
za to, aby skládku asanovali a případně
na ni věnovali prostředky. Superfond dále
financuje akce, které vedou k odstranění
těch skládek, kde ani jednotlivý původce
není znám nebo nemůže být nalezen.
Čili myslím, že je důvod k tomu, abychom
i my přijali v tomto zákoně taková
opatření, která by se vypořádala
s dědictvím minulosti, protože zákon
tak, jak byl předložen z vlády, velice dobře
podle mého názoru definuje podmínky k tomu,
jak zacházet s odpady a dává podklad k tomu,
aby nadále nedocházelo ke skládkám,
které by se mohly stát ohrožením životního
prostředí.
Nicméně, jak už jsem řekl, největším
problémem jsou právě už existující
skládky, kde je velice důležitým aspektem
časové hledisko, neboť čas tam neprobíhá
lineárně, ale k ohrožení životního
prostředí dochází skokem. A proto
rychlá náprava stavu je velice důležitá.
Dovoluji si podat proto pozměňovací návrh.
Chápejte ho jako alternativní v případě,
že by pozměňovací návrh kolegy
poslance Voleníka, týkající se §
13 nebyl přijat.
Můj alternativní pozměňovací
návrh zní takto: v § 4 odstavec 4 doplnit písm.
e) - to jsou povinnosti orgánů státní
správy. Čili orgán státní správy
by byl zmocněn podle doplněného písmene
- vyžadovat součinnost původců odpadů
při lokalizaci hodnocení a monitorování
skládek odpadů vzniklých před účinností
tohoto zákona. Další změna by se týkala
§ 5, což jsou povinnosti původců, kde
by se do odstavce 1 doplnilo písm. i), které by
znělo, že původce je povinen na vyžádání
orgánů státní správy poskytnout
součinnost při lokalizaci, hodnocení a monitorování
skládek odpadů vyprodukovaných před
účinností tohoto zákona.
Na závěr bych chtěl znovu na vás apelovat,
abyste zvážili, jak důležité a
nebezpečné je dědictví, které
jsme měli a jak je důležité se s ním
vypořádat. Mějte, prosím, na paměti
problémy, které máme a které nám
vyplynuly z toho, že jsme nebyli politicky schopní
se vypořádat s dědictvím minulosti
a že nakonec to stejně jednou budeme muset udělat.
Neváhejme tedy a vypořádejme se s minulostí,
dokud je čas. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Malinovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Jedinák. Pripraví sa poslanec
Chýlek.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce
zmínil o jednom problému, který už byl
diskutován několika řečníky.
Týká se dovozu odpadů a jejich zneškodňování
na našem území. Že to není problém,
který by byl ve vzdálených nebeských
výškách, ukazují i novinové články,
kterými někteří z poslanců
argumentovali. Týkalo se to zejména článků
Mladé fronty. Zákon dovoluje státním
orgánům povolit dovoz odpadů na naše
území za účelem jejich zneškodňování.
Zákon je však v některých směrech
velice liberální, a to se týká dovozu
odpadů pouze za účelem jejich skladování
nebo uložení.
Domnívám se, že jestliže se za současných
podmínek věda vyjadřuje o určitých
odpadech v tom smyslu, že dokáže bezpečně
říci, že dnes určité látky
nejsou toxické, tak za 15 let již může
věda značně pokročit a můžeme
se dozvědět, že takový odpad je již
značně toxický. To dokazují také
zprávy, které zde přednesli někteří
z poslanců.
Chci přednést pouze drobný pozměňovací
návrh, který zasahuje však dosti výrazně
do konstrukce povolovacího systému, dovozu odpadů
na naše území. Myslím si, že dovoz
odpadů za účelem jejich zneškodňování,
byť velice striktních podmínek, by měl
být povolen. Konec konců, v tomto směru se
rozvíjí i mezinárodní spolupráce.
Nemyslím si, že by bylo vhodné zakázat
dovoz odpadů. Země mohou vzájemně
spolupracovat. Jedna země může vyvážet
odpad do druhé země, ta jej může na
svém území zneškodňovat a naopak.
Myslím si však, že by pro nás bylo velice
nepříjemné i z mezinárodního
hlediska, kdybychom odpady pouze dováželi a ukládali
je nebo skladovali na našem území.
Můj pozměňovací návrh se týká
§ 3 odstavec 4, kde navrhuji doplnit další větu,
která zní: "Dovážet odpady pouze
za účelem skladování nebo uložení
není přípustné."
Dále navrhuji v § 3 odstavec 4 písm. d) místo
slova "skladování" doplnit slovo "zneškodnění".
Doufám, že můj návrh podpoříte.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. To bol poslanec Jedinák. Ďalej
vystúpi v rozprave pán poslanec Chýlek. Pripraví
sa pán poslanec Mišura.
Poslanec SL S. Chýlek: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, mám na mysli
pouze jedinou stručnou připomínku a jeden
pozměňovací návrh. Týká
se § 3 odstavec 2, kde první věta zní
takto: "Při nakládání s odpady
je každý povinen chránit zdraví obyvatelstva
a životní prostředí." Pokud tuto
větu správně čtu, vyčtu i to,
že musíme chránit člověka, tedy
nás a jeho životní prostředí.
Zní to logicky, a přesto se domnívám,
že je to málo. Domnívám se, že
je to názor příliš antropocentrický,
který zdůrazňuje jen naši roli a potlačuje
ostatní.
Domnívám se, že stejný nárok
na ochranu mají i živočichové a rostliny.
Proto bych byl velice rád, aby tato věta zněla
tak, že při nakládání s odpady
je každý povinen chránit zdraví obyvatelstva,
živočichů i rostlinstva a ochraňovat
životní prostředí vůbec. Dále
bych pokračoval text, jak je v původním znění.
To je všechno. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Chýlkovi.
Poslanec Soldát sa hlási s technickou pripomienkou.
Poslanec SL M. Soldát: Chtěl bych reagovat. Celá
věc je v tom, že není zákon o životním
prostředí. Definice životního prostředí
podle zákona, který se bude připravovat nyní
v červnu, toto všechno v sobě zahrnuje. Myslím,
že by se v tomto směru měl zřejmě
doplňovací návrh stáhnout.
Poslanec SL S. Chýlek: Tuto připomínku samozřejmě
chápu, ale přesto si myslím, že by mému
základnímu založení a ohledu neodpovídalo,
kdybychom všechno, tzn., včetně živočichů
zahrnovali do toho, čemu říkáme životní
prostředí člověka. Tomuto, řekl
bych, filozofickému zaměření, by skutečně
lépe odpovídalo, abychom to vyjmenovali souřadně.
Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca
Mišuru, aby sa ujal slova.
Poslanec SN J. Mišura: Vážený pán
predsedajúci, milé kolegyne a kolegovia, prerokovávaný
vládny návrh zákona o odpadoch je zákonnou
normou veľmi významnou. Jeho snahou je, tak sa o tom
hovorí v dôvodovej správe, podčiarkujem,
obmedzovať vznik odpadov, nezávadne ho zneškodňovať
a maximálne využívať druhotné suroviny.
Práve v dôsledku tohto hlavného a základného
zámeru mám niekoľko pozmeňovacích
návrhov v § 2 pri vymedzení základných
pojmov.
V paragrafe 2 odsek 5 odporúčam vypustiť slová
"na predchádzanie a obmedzovanie vzniku odpadov z
dôvodu, že túto úlohu by mal mať
pôvodca odpadov, a nie odpadové hospodárstvo".
To by sa malo zaoberať len otázkou zaobchádzania
s odpadmi.
V § 9 ten nový text, ktorý je navrhnutý,
odporúčam doplniť pôvodným začiatkom
vety: "Nezávadné zneškodňovanie
odpadov atď. " To je všetko. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mišurovi. Predniesol
dva pozmeňovacie návrhy. Prosím, aby boli
potom odovzdané písomne.
Ďalej vystúpi v rozprave poslanec Syč.
Poslanec SN J. Syč: Vážené dámy
a páni, vážený pán predsedajúci,
prerokovávaný návrh zákona o odpadoch
je istotne veľmi dôležitým návrhom
zákona, ktorý je treba schváliť. Nebudem
už opakovať veci, pre ktoré tento návrh
zákona vznikol. To už povedali moji kolegovia. Prejdem
priamo k veci.
Klub poslancov SNS podrobne preštudoval návrh zákona
o odpadoch a má k nemu nasledujúce pozmeňovacie
návrhy, ktoré, samozrejme, potom dám písomne.
K § 1 odsek 1. Chcel by som ho zmeniť nasledovne: Zákon
upravuje základné povinnosti vo veci odpadov a základne
ustanovenia pre orgány štátnej správy,
právnické a fyzické osoby vo veciach odpadového
hospodárstva.
K § 2 odsek 4: Surovina alebo materiál získaný
z odpadu a spôsobilý na ďalšie využitie
hospodárske alebo iné je druhotnou surovinou. "
V § 3 odsek 4 druhý riadok za slovo "zneškodňovanie"
doplniť slová "skladovanie a uloženie".
V druhom riadku v písm. a) pred slovo "technológie"
vložiť slovo "overené". V treťom
riadku za slovo "techniky" vložiť "vyskúšané
a overené v zahraničí". V písmene
b) za slovo "už" vložiť "v ČSFR".
V písm. c) tretí riadok slova "týchto
odpadov" nahradiť spojením "týchto
druhov odpadov".
Ďalej by sme doporučovali v časti 2 §
4 - 9 vypustiť, v časti 3 § 10 - 12 vypustiť
a v časti 4 vypustiť § 13.
Za § 3 vložiť nový § 4 v nasledujúcom
znení: "Poplatky. Za uloženie odpadu do životného
prostredia platí právnická a fyzická
osoba poplatky spôsobom v rozsahu a výške stanoveným
zákonom národných rád. "
V § 4 vložiť nový paragraf 5 nasledujúceho
znenia: "Za porušovanie povinnosti uložených
právnickým a fyzickým osobám týmto
zákonom ukladá príslušný orgán
štátnej správy pokutu spôsobom v rozsahu
a výške stanoveným zákonom i národných
rád. "
Za § 5 vložiť nový § 6 nasledujúceho
znenia: "Oprávnenia a povinnosti príslušných
orgánov štátnej správy a povinnosti
právnických a fyzických osôb vo veciach
odpadového hospodárstva upravujú zákony
národných rád.
Za druhé: vláda Českej republiky a vláda
Slovenskej republiky nariadením stanoví
a) vedenie evidencie odpadov
b) podrobnosti zaobchádzania so zvlášť
nebezpečným odpadom."
Paragrafy 14, 15, 16 a 17 prečíslovať na §
7, 8, 9, a 10.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Syčovi.
Ďalej sa prihlásil do rozpravy pán poslanec
Blažek, odovzdávam mu slovo.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, už mám jen maličkosti,
protože většinu toho, co jsem chtěl říci,
kolegové řekli přede mnou.
Především si ovšem neodpustím malou
výhradu k používání pojmů.
Základní pojmy, zejména odpad - tato formulace
a definice toho, co je odpad, se mi trochu nelíbí.
Domnívám se, že je příliš
omezující a nevyčerpává vše,
co odpadem může být. Odpadem přece může
být i tepelná energie, vznikající
při některých tepelně náročných
procesech a tepelná energie také může
ohrožovat životní prostředí, například
svými možnými klimatickými důsledky.
Nebo některé druhy záření,
které mohou vznikat při používání
některých diagnostických metod. Ale nenavrhuji
jiná řešení, protože všechna
řešení, která jsem se sám pro
sebe pokusil použít, jsou složitá a zákon
by měl být jednoduchý, takže s touto
výhradou končím.
Měl bych jen dva malé pozměňovací
návrhy, a sice do § 2 odstavec 1 bych navrhl tuto
formulaci (přece jen chci ještě něco
říci): "Odpadem je předmět, látka
nebo energie, které se chce její majitel nebo ten,
kdo ji užívá, zbavit. " Rozhodující
- a to je vlastně podstata pozměňovacího
návrhu - je to, že tam není jen majitel, ale
i uživatel.
V § 3 odstavec 1 se domnívám, že by měla
být stanovena hned orgánům státní
správy, právnickým a fyzickým osobám
povinnost starat se o účelné zpracování
a využívání odpadů. Za slova
"co nejvíce omezovat" pokračovat "a
vytvářet podmínky pro jejich účelné
zpracování a využití."
Podobná formulace je sice v odstavci 2 stejného
paragrafu, ale tam by ta povinnost, jestli tomu dobře rozumím,
byla určena jednotlivcům, spíše fyzickým
osobám než orgánům státní
správy. V § 2 odstavec 5 bych navrhl vypustit, protože
se domnívám, že to je povinnosti každého,
nikoli jen odpadového hospodářství,
předcházet vzniku odpadů, starat se o ně
a nakládání s nimi. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Blažkovi. Bol posledný
prihlásený do rozpravy. Chce sa ešte niekto
vyjadriť k tomuto vládnemu návrhu zákona
a vystúpiť v rozprave?
Pán poslanec Rynda, predseda výboru pre životné
prostredie Snemovne ľudu. Prosím.
Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, pokládám pouze
za svou povinnost velmi stručně se vyjádřit
ke stanovisku kolegia poslanců ze Slovenské národní
strany. Faktický stav tohoto zákona je takový,
že v oblasti poplatků, a pokud definuje, jak jste
si jistě povšimli, velmi široký rozsah
jednotlivých pokut a poplatků a poskytuje tak jak
republikám jako celku, tak na horizontální
úrovni jednotlivým státním správám
široké možnosti, jak tento zákon aplikovat.
Není, pokud je mi známo, v oblasti životního
prostředí v žádném státě
na světě řešena situace tak, aby výše
poplatků a pokut byla záležitostí jednotlivých
regionů. To je z hlediska samého charakteru životního
prostředí jako takového vyloučeno.
Proto už tento návrh zákona lze pokládat
za z kompetenčního hlediska velmi korektně
udělaný z důvodu, který jsem uvedl.
Jinak myslím, že je věcí zpravodajů,
aby se k tomu vyjádřili, ale celá řada
pozměňovacích návrhů podaných
kolegou Syčem byla již projednána ve výborech
pro životní prostředí a je do textu
zákona zabudována.
Kolegovi Blažkovi jen na vysvětlenou. Zjišťování
vlivů různých energií, elektromagnetického
vlnění a tepelné energie na životní
prostředí apod. je záležitostí
specializovaného zákona, který - jak doufám
- v brzké době bude tímto parlamentem rovněž
přijat. Takže tady nijaká mezera není
a není čeho se obávat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? (Ne.) Dovoľte, aby som prehlásil rozpravu
za skončenú.
Záverečné slovo udeľujem navrhovateľovi
za vládu Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky pánu ministrovi Vavrouškovi. Prosím,
pán minister, aby ste v rámci svojho vystúpenia
odpovedal i na dve otázky, ktoré zazneli v rozprave.
Ministr - předseda FVŽP J. Vavroušek: Děkuji
za udělení slova. Chtěl bych především
znovu poděkovat všem poslancům za pozornost,
kterou věnují tomuto zákonu. Svědčí
o tom i velmi věcný průběh projednávání.
Myslím, že by nebylo dobře, abych reagoval
na všechny pozměňovací návrhy,
protože jsem neměl možnost je zachytit. Možná
by bylo lepší se k nim vrátit po krátké
přestávce. Dovolte mi jen základní
stanovisko k těm okruhům, které se tady objevily
několikrát.
První z nejfrekventovanějších problémů
se týká starých skládek, které
vznikly před přijetím zákona nebo
v této době vznikají.
Plně jistě všichni souhlasíme s tím, že je to problém zcela zásadní. Myslím, že řada pozměňovacích návrhů je v tomto smyslu plně akceptovatelná, že vlastně rozšiřuje působnost zákona na oblast, do které jsme si - upřímně řečeno - příliš netroufali, ale myslím, že je velmi rozumné, že se tak děje.
Je zde ovšem skutečně jeden základní
problém, a to je problém ekonomický a na
to navazující i problém technický.
Vzhledem k tomu, že u nás neexistují dostatečná
zařízení pro zneškodňování
odpadů, ať už spalováním nebo nějakým
ekologicky šetrným ukládáním,
není možné příliš tvrdě
zákon formulovat, protože by nebylo možné
ho dodržovat. V tomto smyslu jsem ale přesvědčen,
že řadu pozměňujících
návrhů zpravodajové doporučí
a já se k nim připojím, ale jde o to najít
nejvhodnější formulace.