Mladá fronta vloni, tehdy ještě nikoli Mladá
fronta Dnes - uveřejnila článek o tom, jak
se jistá americká firma snažila zbavit olejů
obsahujících polychlorované bifenyly tím,
že je nabídla do Československa jako druhotné
palivo.
Jen díky jednomu pracovníku Čechofrachtu
a ekologické vášni Ing. Velka a novinářům
Mladé fronty se podařilo kontraktu zabránit
a zažehnat další ekologickou katastrofu.
Jiná podobná akce byla snaha ukládat v Československu
toxické bahno získané při čištění
hamburského přístavu. Uvažovalo se o
uložení ve vytěžených dolech a
tak bychom "lehce" přicházeli k devizám.
Jiná nová firma jednala o tom, že by za úplatu z Rakouska odebírala popílek, který má vysoký obsah těžkých kovů. Chtěli z něj vyrábět stavební materiál.
Pokud vím, tyto tři akce neprošly. Jak díky
působení novinářů, tak i díky
tlaku ekologických aktivit. Vítám proto vznik
nového zákona, který dává další
možnosti omezení a kontrole nebezpečných
odpadů a je to zejména důležité
proto, že tím, jak se otevíráme světu,
by některé firmy mohly chtít vydělat
za každou cenu.
Proto se ovšem Československo nemůže stát
smetištěm Evropy. Tím, že si dnes někdo
vydělá pár dolarů, tím připraví
ostatní neřešitelné problémy
na zítřek. Pro absolutní zákaz toxických
odpadů by mohlo hovořit i to, že i výrobek
z odpadů má omezenou životnost a po čase
se opět stane toxickým odpadem. Alespoň v
některých případech.
Domnívám se ale, že navržený zákon
dostatečně brání a kontroluje dovozy
nebezpečných odpadů a v návaznosti
na případný trestní postih bude dostatečnou
ochranou.
Dalším vhodným nástrojem k pozitivnímu
ovlivnění životního prostředí
by jistě byly daně a při tvorbě nového
daňového systému to nesmíme opomenout.
Naše životní prostředí je jedno
z nejhůře postižených v Evropě.
A proto musíme učinit kroky k jeho restauraci a
ne trpně přihlížet k jeho dalšímu
zhoršování.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mikanovi, slovo má
poslanec Hubálek, pripraví sa poslanec Zlocha.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, omezím se na tři
pozměňovací návrhy.
K § 2 odstavec 6 bych z logického a praktického
důvodu doporučoval uspořádat větu
za slovy "předmětem jsou odpady, zejména
shromažďování", a zde bych doporučil
zdůraznit slova "a třídění",
protože tříděním se sníží
i náklady na dopravu a všechno to ostatní.
To je návrh skutečně jen úzce formální.
Další návrh je podstatný a ten se týká
§ 3 odstavec 4 - všech jeho bodů, které
bych doporučoval neschválit. Víme, že
ve společnosti velice snadno dochází ke korupci,
že jsme ekonomicky slabou zemí, a jestliže zákonem
nevyloučíme možnost jakéhokoli dovozu
odpadu, který by nemohl být po prozkoumání
i u nás zužitkován, tak si z republiky, z federace
uděláme smetiště. Proto další
návrh je, vypustit celý odstavec 4.
Poslední připomínkou k § 13 navazuji
na to, o čem se zde zmínil poslanec Mikan.
Tady by se jednalo o to, doplnit dva body, bod a) a bod b), které
patří do zmocnění pro vládu
České a vládu Slovenské republiky
- doplnit je bodem c), který by zněl:
"podpořit daňovými a jinými stimuly
využití druhotných surovin."
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslanci Hubálkovi, ďalej
vystúpi poslanec Zlocha, pripraví sa poslanec Voleník.
Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci,
vážené pani poslankyne, vážení
páni poslanci. Dovoľte mi na začiatok vysloviť
potešenie nad tým, že do nášho programu
sa konečne dostal prvý návrh zákona,
ktorý sa týka ochrany životného prostredia.
Jeho názor - zákon o odpadoch - nie je práve
najpríťažlivejší a zrejme u mnohých
z vás vyvolá rôzne nepríjemné
pocity zmyslové, ktoré sú v okolí
mnohých závodov, obcí a miest výrazné,
asi sa ťažko dokážeme zbaviť pocitu
viny. Viny za to, ako sme sa zbavovali vecí, ktoré
sme momentálne nepotrebovali, ako sme nimi zaplnili korytá
riek, jazerá, rybníky, údolia a lesy. A pritom
nám vôbec nevadilo, že mnohé z týchto
odpadov boli vysoko toxické, že veľa z nich sa
pri troche dobrej vôle dalo inak zužitkovať a
čo je najhoršie, že sa vlastne podieľame
na vytváraní časovaných bômb,
ktoré zasiahnu generácie, ktoré prídu
po nás.
Navzdory tomu, že sa snažíme presvedčiť
sami seba aj svet okolo nás o tom, akí sme vzdelaní
a kultúrni, že máme vrodený zmysel pre
krásu a zodpovednosť, podarilo sa nám v niektorých
častiach obidvoch republík pretvoriť prírodu
do takej podoby, kde sa dá žiť len s veľkými
ťažkosťami a niekedy dokonca len s respirátormi.
Keby sme takto pokračovali ďalej, tak by sme za pár
rokov v bežnom živote museli používať
plynové masky. Je ťažké posúdiť,
či sme si túto situáciu uvedomili niekoľko
minút pred dvanástou, alebo či sme už
hranice únosnosti prekročili.
Pred našimi očami priamo zo dňa na deň
vyrastajú kopce priemyselného odpadu, život
ľudí v mnohých obciach znepríjemňuje
zápach a dym zo skládok komunálneho odpadu
a z väčšiny studničiek sa už vôbec
nemôžeme napiť vody bez obáv zo zdravotných
dôsledkov, pretože ich podzemné zdroje sú
znečistené často jedovatými látkami,
presakujúcimi z divokých, riadených i neriadených
skládok.
Industrializácia Slovenska a zavedenie poľnohospodárskej
veľkovýroby sa priaznivo prejavilo len pri riešení
otázok zamestnanosti. Postupom času sa zvýrazňovali
negatíva. Rástli haldy odpadov a ničila sa
okolitá príroda, zhoršovala sa kvalita povrchových
a podzemných vôd. Nepomáhali nám ani
vysoké komíny fabrík, ani budovateľské
heslá. Ružové sny o šťastnej budúcnosti
menili farbu. Niekde hnedli, niekde tmavli pod vplyvom miestnych
pomerov v životnom prostredí. Iniciatíva sa
menila na ľahostajnosť, nezodpovednosť a bezmocnosť.
Tí, ktorí mali chrániť prírodu,
ju nechránili, skôr svoju energiu odčerpávali
v tvrdom boji s ochrancami prírody, ktorí boli snáď
jediní, čo boli ochotní riskovať a upozorňovať
na katastrofy, ktoré sa neodvratne blížili.
Na Slovensku síce nemáme tak výrazne veľkoplošne
poškodené územia, ako je oblasť Severných
Čiech alebo Ostravsko a Karvinsko, ale menších
území s podobným postihom máme tiež
dosť. Príklady Žiaru nad Hronom, Novák,
Serede, Ľubeníka, Jelšavy, Stredného Spiša,
Bratislavy, Oravy, Ružomberku, Košíc a Strážskeho
sú všeobecne známe. Pre dokreslenie situácie
uvediem len pár príkladov o narábaní
s odpadmi v okrese Rožňava.
Členovia okresného zväzu ochrancov prírody
urobili minulý rok inventarizáciu smetísk
v jednotlivých obciach a zaevidovali ich 494. Pri tom vieme,
že to nie je celkom presné a konečné
číslo, pretože sa obmedzili len na blízke
okolie obcí. Veľa divokých smetísk je
skrytých v okolistých lesoch. Až na tri skládky
v Rožňave, Revúcej a Hrušove sú
všetky ostatné divoké. Zjednodušene by
sa dalo povedať, že to je tak, že každý
si domový či priemyselný odpad odkladá
tam, kde sa mu zachce. V celom okrese nemáme skládku
toxických odpadov, a tak na skládkach môžeme
nájsť papier, sklo, obaly z umelých hmôt,
železo, farebné kovy, kotúče drôtov
a plechu, sudy plné a prázdne, drevo, zbytky farieb,
zbytky potravín, poškodený nábytok,
panely, karosérie áut, lieky, oleje, vyradené
autobatérie a stroje, rôzne chemikálie, textil
atď. Niekde dokonca aj obrnené transportéry,
ktoré nedávno opustili vojaci Sovietskej armády.
Pri výbere miesta na zbavovanie sa odpadu sa výrobcovia
zrejme riadia jednoduchou logikou. Aby sa tam mohli dostať
nejakým dopravným prostriedkom a aby ich nikto nevidel.
Na znehodnotenie či poškodenie životného
prostredia sa už pozerá málokto. Mnohým
nevadilo napríklad ani to, že odpad ukladali, či
lepšie povedané ukrývali do priepastí
v chránenej krajinnej oblasti Slovenského krasu.
Jaskyniari pri prieskume priepasti nachádzali uhynutý
dobytok, ktorý sa tam nedostal vlastnou neopatrnosťou.
V 15 metrov hlbokej Snežnej priepasti približne 5 ton
kuprikolu a pesticídov a z Malej Železnej priepasti,
ktorá je trochu hlbšia, vybrali viac ako 10 ton pesticídov,
ktorých sa niekto musel zbaviť po prekročení
záručnej doby. Chemikálie sa hlavne začali
objavovať v prameňoch vody, ktoré sú
zapojené do skupinového rožňavského
vodovodu.
Keď si odmyslíme priame finančné straty,
niekto tie chemikálie predsa musel zaplatiť, mohlo
dôjsť, keby si toho nikto nevšimol, k všeobecnému
ohrozeniu zdravia obyvateľov. Aj vybranie z priepasti stálo
maličkosť - len 7 a pol milióna korún,
z toho polovica vo valutách, pretože ich vyberala
súkromná organizácia z Maďarska.
Hľadať autorov skládok je pomerne ťažké,
ešte ťažšie bolo dokázať škody,
ktoré páchali, a prinútiť ich na nápravu,
pretože zákon o odpadoch sme doteraz nemali a nebola
ani veľká iniciatíva orgánov bývalej
štátnej správy vyhľadať a sankcionovať
vinníka. Som presvedčený o tom, že tento
problém musíme začať riešiť
okamžite a radikálne, kde sa dá presvedčovať
a kde to nejde, sankcionovať. Mali by sme si uvedomiť,
že čo nie je ekologické, nie je ani ekonomické.
Zisky, vyplývajúce zo zneužívania prírodných
zdrojov a zanedbávania, či podceňovania ekologických
pomerov, môžu byť krátkodobé, avšak
tým väčšie bremeno zanecháme ďalším
generáciám. Tá bude mať čo robiť,
aby sa ho zbavila a aby aspoň čiastočne napravila
naše hriechy, ale aj ťažké hriechy voči
prírode. V žiadnom prípade by sme nemali odkladať
riešenie problémov pre nedostatok finančných
prostriedkov. Bude predsa oveľa jednoduchšie a menej
nákladné naučiť sa hospodáriť
s odpadom, nech už komunálnym alebo priemyslovým,
a využívať bo aspoň ako druhotné
suroviny, prípadne zabezpečovať ich bezpečné
ukladanie alebo likvidáciu, alebo podporovať zavádzanie
bezodpadových technológii, ako vynakladať obrovské
finančné prostriedky na zabezpečenie prijateľných
základných podmienok pre život, teda na zdravý
vzduch, zdravú vodu a nezávadné potraviny.
Pretože nie som taký optimista, aby som veril, že
prijatím tohto zákona sa situácia začne
okamžite zlepšovať, predsa verím, že
môže byť začiatkom na reparovanie toho,
čo sme tak dlho vedome aj nevedome poškodzovali.
Za veľmi dôležitú súčasť
tohto návrhu zákona považujem povinnosť
právnických a fyzických osôb, ktoré
sú pôvodcami odpadov. Predpokladám, že
poplatky za ukladanie odpadov a pokuty pre tých, ktorí
sa budú snažiť zákon porušovať
alebo jednotlivé paragrafy obchádzať, budú
dobrou motiváciou na to, aby sa konečne naučili
chovať ekologicky.
Predkladaný návrh zákona považujem za
dobrý. Pozmeňovací návrh nedávam,
pripomienky som mal možnosť uplatniť pri externých
poradách a pri jeho prerokovávaní v našich
výboroch pre životné prostredie. Pretože
je nanajvýš potrebný, budem podporovať
jeho prijatie. Z poverenia poslaneckého klubu Hnutie za
demokratické Slovensko si dovoľujem oznámiť,
že aj ostatní členovia klubu budú za
jeho prijatie hlasovať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zlochova. Teraz prosím,
aby vystúpil poslanec Voleník, ktorý sa prihlásil
ako ďalší do rozpravy. Pripraví sa poslanec
Dospíšil.
Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové
poslanci, dámy a pánové, vezmu si k srdci
připomínku pana poslance Komárka z rána
a ač nejsem zpravodajem, nebudu tady tvořit žádnou
literární esej, ale pokusím se být
pokud možno stručný a věcný.
Pozměňovací návrhy, které mám
připraveny, lze rozškatulkovat do dvou okruhů.
Do prvního okruhu, který se týká v
podstatě legislativně technických úprav,
a druhého bodu, který se vztahuje k věcné
problematice.
Za prvé bych si dovolil navrhnout některé
legislativně technické úpravy, ke kterým
jsme došli ve spolupráci s některými
kolegy, jmenovitě bych chtěl podtrhnout iniciativu
pana kolegy Soldáta. Na základě této
spolupráce jsme objevili některé drobnosti,
některé drobné nesrovnalosti, které
jsme ještě následně konzultovali s navrhovatelem
a legislativou a dospěli jsme k závěru, který
se vám pokusím přednést.
Dovolil bych si navrhnout v ustanovení § 11 odstavec
1 písm. d) za slovy "§ 6 odstavec 1 písm.
b) " vypustit čárku a vypustit dále
slova "§ 7 odstavec 2 písm. c) " a vložit
slova "a písm. c) ".
V ostatním by zůstalo ustanovení tohoto paragrafu
odstavce 1 písm. d) nezměněno.
Dovolím si ještě jednou přesné
znění přečíst, protože
z toho, co jsem přednesl nejste asi dost moudří.
Text by tedy zněl u písm. d):
"Nevede nebo neuchová evidenci o odpadech podle §
5 odstavec 1 písm. g), § 6 odstavec 1 písm.
b) a písm. c) nebo § 8 odstavec 2 písm. c)."
Další návrh se týká také
§ 11 odstavec 1, ale písm. e). tam za slovy "v
§ 5 odstavec 2" se vypustí čárka
a doplní se slova "nebo v § 7 odstavec 2 písm.
b) ".
Text by tedy zněl u tohoto písm. e): "Poruší
povinnosti stanovené v § 5 odstavec 2 nebo v §
7 odstavec 2 písm. b),..."
Třetí pozměňovací návrh
se týká § 11 odstavec 2 písm. a). Tam
za slova "...§ 6 odstavec 1" se vloží
text "písm. a)..." a v ostatním by zůstal
text nezměněn. Dovolím si přečíst,
jak to písmeno bude znít:
"Neumožní podle § 5 odstavec 1 písm.
h), § 6 odstavec 1 písm. a) a písm. d), §
7 odstavec 2 písm. c) nebo..." atd.
A dále pokračuje znění textu tohoto
paragrafu beze změny.
Čtvrtý pozměňovací návrh
technicko-legislativního charakteru se týká
ustanovení § 11 odstavec 3 písm. a). Tam, prosím,
vypustit text za slovem "stanovené" a nahradit
ho textem: "v § 3 odstavec 4, 5 a 6 pro dovoz a vývoz
odpadů". Toto písmeno a) odstavec 3 by tedy
znělo:
"Poruší povinnosti stanovené v §
3 odstavec 4, 5 a 6 pro dovoz a vývoz odpadů."
To byly tedy otázky legislativně-technické
a druhý okruh mého návrhu se týká
věcné problematiky. Totiž zákon, který,
jak věřím, dnes přijmeme, bude upravovat
práva a povinnosti subjektů, kterých se ale
týká až do doby účinnosti tohoto
zákona.
Sami dobře víme, což už tady někteří
moji kolegové zdůraznili, že odpady vznikaly
i v době před tím, než tento zákon
nabyde účinnosti. Vznikají dnes, vznikaly
před mnoha a mnoha lety, ale problémem, který
trápí nejen nás a bude nás trápit,
trápil všechny vyspělé civilizace, jsou
právě odpady, které nám tu zanechaly
předchozí generace.
Dovolím si proto navrhnout další drobnou změnu,
která by umožnila učinit první krok
k tomu, abychom zneutralizovali to nešťastné
dědictví, které jsme získali po předchůdcích
a ke kterému jsme přispěli i sami značnou,
měrou a abychom mohli eliminovat skládky, ať
už divoké nebo skládky, které vznikaly
legálně v uplynulých letech.
Je to problém, který v prvé řadě,
jak už jsem říkal, řeší
všechny vyspělé evropské státy
svou legislativou, a to problém evidence skládek
odpadu. Dovolím si proto navrhnout, aby se v § 13
v textu uvedeném pod písm. a) za slovem "odpadů"
doplnila slova "včetně evidence skládek
odpadů založených před účinností
tohoto zákona".
Věřím, že mnou navržené
pozměňovací návrhy podpoříte,
neboť to nejsou jen pozměňovací návrhy,
moje, ale skutečně i řady kolegů -
poslanců a jsou to návrhy, se kterými se
ztotožnili i zástupci navrhovatele. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu doktorovi Voleníkovi
za jeho vecné vystúpenie. Prosím teraz o
vystúpenie v rozprave poslanca Ivana Dospíšila,
pripraví sa pán poslanec Malina.
Poslanec SL I. Dospíšil: Pane předsedající,
dámy a pánové, dva drobné pozměňující
návrhy a jeden dotaz na pana ministra. Předám
písemně.
V § 6 odstavec 1 písm. c) doporučuji ohlašovací
povinnost doplnit o vyrozumění všech orgánů
státní správy na celé trase přepravy
odpadů. Paragraf 6 odstavec 1 písm. c) by potom
zněl:
"Ohlašovat množství a druh nebezpečného
odpadu a způsobu jeho přepravy orgánu státní
správy příslušnému podle sídla
dopravce a na celé trase přepravy. Rozsah a náležitosti
stanoví prováděcí předpis."
Dále v § 15 odstavec 1 by mělo být zdůrazněno
i vzhledem k tomu, co zde řekl můj předřečník,
že zvláštní podmínky, stanovené
na nezbytnou dobu původcům, se týkají
odpadů, které nebyly v předcházející
době zneškodněny, ale pouze uloženy způsobem
neadekvátním ochraně životního
prostředí.
Navrhuji v § 15 odstavec 1 doplnit písm. c), které
bude znít:
"Původcům odpadu, které nebyly ke dni
účinnosti tohoto zákona zneškodněny,
ale pouze uloženy způsobem neadekvátním
ochraně životního prostředí.
"
Pozměňovací návrhy předávám
písemně. Dále bych se chtěl zeptat
pana ministra, jak bude řešen a zabezpečen
§ 4 odstavec 5, kde se ukládá povinnost orgánům
státní správy informovat o skládkách
a prostě o možnosti zneškodňování
jednotlivých druhů odpadů na území
celého státu. Myslím si, že ta povinnost
bude velice tvrdá pro orgány státní
správy v tomto období, a rozhodně si vyžádá
značné finanční prostředky
včetně výpočetní techniky a
softwaru, aby informace byly dány na úrovni.
Dále bych se chtěl zeptat k části
třetí, týkající se poplatků
a pokut, kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o
použití prostředků na řešení
ekologických problémů v regionu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Dospíšilovi,
slovo má pán poslanec Malina, pripraví sa
poslanec Jedinák.
Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající,
dámy a pánové, rovněž se chci
věnovat problému reliktních skládek,
čili našeho dědictví. Víte sami
dobře i z jiných oborů, než je životní
prostředí, že dědictví z minulosti
nám často způsobuje velké problémy
a často problémy téměř neřešitelné.
Myslím si, že nelze udělat čáru
od minulosti a používat argument, že nelze přijmout
zákon se zpětnou platností, což v tomto
případě zcela neplatí, ale přesto
bych vás chtěl seznámit s praxí, která
je zvykem v západních státech.