Středa 22. května 1991

Mladá fronta vloni, tehdy ještě nikoli Mladá fronta Dnes - uveřejnila článek o tom, jak se jistá americká firma snažila zbavit olejů obsahujících polychlorované bifenyly tím, že je nabídla do Československa jako druhotné palivo.

Jen díky jednomu pracovníku Čechofrachtu a ekologické vášni Ing. Velka a novinářům Mladé fronty se podařilo kontraktu zabránit a zažehnat další ekologickou katastrofu.

Jiná podobná akce byla snaha ukládat v Československu toxické bahno získané při čištění hamburského přístavu. Uvažovalo se o uložení ve vytěžených dolech a tak bychom "lehce" přicházeli k devizám.

Jiná nová firma jednala o tom, že by za úplatu z Rakouska odebírala popílek, který má vysoký obsah těžkých kovů. Chtěli z něj vyrábět stavební materiál.

Pokud vím, tyto tři akce neprošly. Jak díky působení novinářů, tak i díky tlaku ekologických aktivit. Vítám proto vznik nového zákona, který dává další možnosti omezení a kontrole nebezpečných odpadů a je to zejména důležité proto, že tím, jak se otevíráme světu, by některé firmy mohly chtít vydělat za každou cenu.

Proto se ovšem Československo nemůže stát smetištěm Evropy. Tím, že si dnes někdo vydělá pár dolarů, tím připraví ostatní neřešitelné problémy na zítřek. Pro absolutní zákaz toxických odpadů by mohlo hovořit i to, že i výrobek z odpadů má omezenou životnost a po čase se opět stane toxickým odpadem. Alespoň v některých případech.

Domnívám se ale, že navržený zákon dostatečně brání a kontroluje dovozy nebezpečných odpadů a v návaznosti na případný trestní postih bude dostatečnou ochranou.

Dalším vhodným nástrojem k pozitivnímu ovlivnění životního prostředí by jistě byly daně a při tvorbě nového daňového systému to nesmíme opomenout. Naše životní prostředí je jedno z nejhůře postižených v Evropě. A proto musíme učinit kroky k jeho restauraci a ne trpně přihlížet k jeho dalšímu zhoršování.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mikanovi, slovo má poslanec Hubálek, pripraví sa poslanec Zlocha.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, omezím se na tři pozměňovací návrhy.

K § 2 odstavec 6 bych z logického a praktického důvodu doporučoval uspořádat větu za slovy "předmětem jsou odpady, zejména shromažďování", a zde bych doporučil zdůraznit slova "a třídění", protože tříděním se sníží i náklady na dopravu a všechno to ostatní.

To je návrh skutečně jen úzce formální.

Další návrh je podstatný a ten se týká § 3 odstavec 4 - všech jeho bodů, které bych doporučoval neschválit. Víme, že ve společnosti velice snadno dochází ke korupci, že jsme ekonomicky slabou zemí, a jestliže zákonem nevyloučíme možnost jakéhokoli dovozu odpadu, který by nemohl být po prozkoumání i u nás zužitkován, tak si z republiky, z federace uděláme smetiště. Proto další návrh je, vypustit celý odstavec 4.

Poslední připomínkou k § 13 navazuji na to, o čem se zde zmínil poslanec Mikan.

Tady by se jednalo o to, doplnit dva body, bod a) a bod b), které patří do zmocnění pro vládu České a vládu Slovenské republiky - doplnit je bodem c), který by zněl:

"podpořit daňovými a jinými stimuly využití druhotných surovin."

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslanci Hubálkovi, ďalej vystúpi poslanec Zlocha, pripraví sa poslanec Voleník.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. Dovoľte mi na začiatok vysloviť potešenie nad tým, že do nášho programu sa konečne dostal prvý návrh zákona, ktorý sa týka ochrany životného prostredia. Jeho názor - zákon o odpadoch - nie je práve najpríťažlivejší a zrejme u mnohých z vás vyvolá rôzne nepríjemné pocity zmyslové, ktoré sú v okolí mnohých závodov, obcí a miest výrazné, asi sa ťažko dokážeme zbaviť pocitu viny. Viny za to, ako sme sa zbavovali vecí, ktoré sme momentálne nepotrebovali, ako sme nimi zaplnili korytá riek, jazerá, rybníky, údolia a lesy. A pritom nám vôbec nevadilo, že mnohé z týchto odpadov boli vysoko toxické, že veľa z nich sa pri troche dobrej vôle dalo inak zužitkovať a čo je najhoršie, že sa vlastne podieľame na vytváraní časovaných bômb, ktoré zasiahnu generácie, ktoré prídu po nás.

Navzdory tomu, že sa snažíme presvedčiť sami seba aj svet okolo nás o tom, akí sme vzdelaní a kultúrni, že máme vrodený zmysel pre krásu a zodpovednosť, podarilo sa nám v niektorých častiach obidvoch republík pretvoriť prírodu do takej podoby, kde sa dá žiť len s veľkými ťažkosťami a niekedy dokonca len s respirátormi.

Keby sme takto pokračovali ďalej, tak by sme za pár rokov v bežnom živote museli používať plynové masky. Je ťažké posúdiť, či sme si túto situáciu uvedomili niekoľko minút pred dvanástou, alebo či sme už hranice únosnosti prekročili.

Pred našimi očami priamo zo dňa na deň vyrastajú kopce priemyselného odpadu, život ľudí v mnohých obciach znepríjemňuje zápach a dym zo skládok komunálneho odpadu a z väčšiny studničiek sa už vôbec nemôžeme napiť vody bez obáv zo zdravotných dôsledkov, pretože ich podzemné zdroje sú znečistené často jedovatými látkami, presakujúcimi z divokých, riadených i neriadených skládok.

Industrializácia Slovenska a zavedenie poľnohospodárskej veľkovýroby sa priaznivo prejavilo len pri riešení otázok zamestnanosti. Postupom času sa zvýrazňovali negatíva. Rástli haldy odpadov a ničila sa okolitá príroda, zhoršovala sa kvalita povrchových a podzemných vôd. Nepomáhali nám ani vysoké komíny fabrík, ani budovateľské heslá. Ružové sny o šťastnej budúcnosti menili farbu. Niekde hnedli, niekde tmavli pod vplyvom miestnych pomerov v životnom prostredí. Iniciatíva sa menila na ľahostajnosť, nezodpovednosť a bezmocnosť. Tí, ktorí mali chrániť prírodu, ju nechránili, skôr svoju energiu odčerpávali v tvrdom boji s ochrancami prírody, ktorí boli snáď jediní, čo boli ochotní riskovať a upozorňovať na katastrofy, ktoré sa neodvratne blížili. Na Slovensku síce nemáme tak výrazne veľkoplošne poškodené územia, ako je oblasť Severných Čiech alebo Ostravsko a Karvinsko, ale menších území s podobným postihom máme tiež dosť. Príklady Žiaru nad Hronom, Novák, Serede, Ľubeníka, Jelšavy, Stredného Spiša, Bratislavy, Oravy, Ružomberku, Košíc a Strážskeho sú všeobecne známe. Pre dokreslenie situácie uvediem len pár príkladov o narábaní s odpadmi v okrese Rožňava.

Členovia okresného zväzu ochrancov prírody urobili minulý rok inventarizáciu smetísk v jednotlivých obciach a zaevidovali ich 494. Pri tom vieme, že to nie je celkom presné a konečné číslo, pretože sa obmedzili len na blízke okolie obcí. Veľa divokých smetísk je skrytých v okolistých lesoch. Až na tri skládky v Rožňave, Revúcej a Hrušove sú všetky ostatné divoké. Zjednodušene by sa dalo povedať, že to je tak, že každý si domový či priemyselný odpad odkladá tam, kde sa mu zachce. V celom okrese nemáme skládku toxických odpadov, a tak na skládkach môžeme nájsť papier, sklo, obaly z umelých hmôt, železo, farebné kovy, kotúče drôtov a plechu, sudy plné a prázdne, drevo, zbytky farieb, zbytky potravín, poškodený nábytok, panely, karosérie áut, lieky, oleje, vyradené autobatérie a stroje, rôzne chemikálie, textil atď. Niekde dokonca aj obrnené transportéry, ktoré nedávno opustili vojaci Sovietskej armády.

Pri výbere miesta na zbavovanie sa odpadu sa výrobcovia zrejme riadia jednoduchou logikou. Aby sa tam mohli dostať nejakým dopravným prostriedkom a aby ich nikto nevidel. Na znehodnotenie či poškodenie životného prostredia sa už pozerá málokto. Mnohým nevadilo napríklad ani to, že odpad ukladali, či lepšie povedané ukrývali do priepastí v chránenej krajinnej oblasti Slovenského krasu. Jaskyniari pri prieskume priepasti nachádzali uhynutý dobytok, ktorý sa tam nedostal vlastnou neopatrnosťou. V 15 metrov hlbokej Snežnej priepasti približne 5 ton kuprikolu a pesticídov a z Malej Železnej priepasti, ktorá je trochu hlbšia, vybrali viac ako 10 ton pesticídov, ktorých sa niekto musel zbaviť po prekročení záručnej doby. Chemikálie sa hlavne začali objavovať v prameňoch vody, ktoré sú zapojené do skupinového rožňavského vodovodu.

Keď si odmyslíme priame finančné straty, niekto tie chemikálie predsa musel zaplatiť, mohlo dôjsť, keby si toho nikto nevšimol, k všeobecnému ohrozeniu zdravia obyvateľov. Aj vybranie z priepasti stálo maličkosť - len 7 a pol milióna korún, z toho polovica vo valutách, pretože ich vyberala súkromná organizácia z Maďarska.

Hľadať autorov skládok je pomerne ťažké, ešte ťažšie bolo dokázať škody, ktoré páchali, a prinútiť ich na nápravu, pretože zákon o odpadoch sme doteraz nemali a nebola ani veľká iniciatíva orgánov bývalej štátnej správy vyhľadať a sankcionovať vinníka. Som presvedčený o tom, že tento problém musíme začať riešiť okamžite a radikálne, kde sa dá presvedčovať a kde to nejde, sankcionovať. Mali by sme si uvedomiť, že čo nie je ekologické, nie je ani ekonomické.

Zisky, vyplývajúce zo zneužívania prírodných zdrojov a zanedbávania, či podceňovania ekologických pomerov, môžu byť krátkodobé, avšak tým väčšie bremeno zanecháme ďalším generáciám. Tá bude mať čo robiť, aby sa ho zbavila a aby aspoň čiastočne napravila naše hriechy, ale aj ťažké hriechy voči prírode. V žiadnom prípade by sme nemali odkladať riešenie problémov pre nedostatok finančných prostriedkov. Bude predsa oveľa jednoduchšie a menej nákladné naučiť sa hospodáriť s odpadom, nech už komunálnym alebo priemyslovým, a využívať bo aspoň ako druhotné suroviny, prípadne zabezpečovať ich bezpečné ukladanie alebo likvidáciu, alebo podporovať zavádzanie bezodpadových technológii, ako vynakladať obrovské finančné prostriedky na zabezpečenie prijateľných základných podmienok pre život, teda na zdravý vzduch, zdravú vodu a nezávadné potraviny.

Pretože nie som taký optimista, aby som veril, že prijatím tohto zákona sa situácia začne okamžite zlepšovať, predsa verím, že môže byť začiatkom na reparovanie toho, čo sme tak dlho vedome aj nevedome poškodzovali.

Za veľmi dôležitú súčasť tohto návrhu zákona považujem povinnosť právnických a fyzických osôb, ktoré sú pôvodcami odpadov. Predpokladám, že poplatky za ukladanie odpadov a pokuty pre tých, ktorí sa budú snažiť zákon porušovať alebo jednotlivé paragrafy obchádzať, budú dobrou motiváciou na to, aby sa konečne naučili chovať ekologicky.

Predkladaný návrh zákona považujem za dobrý. Pozmeňovací návrh nedávam, pripomienky som mal možnosť uplatniť pri externých poradách a pri jeho prerokovávaní v našich výboroch pre životné prostredie. Pretože je nanajvýš potrebný, budem podporovať jeho prijatie. Z poverenia poslaneckého klubu Hnutie za demokratické Slovensko si dovoľujem oznámiť, že aj ostatní členovia klubu budú za jeho prijatie hlasovať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zlochova. Teraz prosím, aby vystúpil poslanec Voleník, ktorý sa prihlásil ako ďalší do rozpravy. Pripraví sa poslanec Dospíšil.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážení kolegové poslanci, dámy a pánové, vezmu si k srdci připomínku pana poslance Komárka z rána a ač nejsem zpravodajem, nebudu tady tvořit žádnou literární esej, ale pokusím se být pokud možno stručný a věcný.

Pozměňovací návrhy, které mám připraveny, lze rozškatulkovat do dvou okruhů. Do prvního okruhu, který se týká v podstatě legislativně technických úprav, a druhého bodu, který se vztahuje k věcné problematice.

Za prvé bych si dovolil navrhnout některé legislativně technické úpravy, ke kterým jsme došli ve spolupráci s některými kolegy, jmenovitě bych chtěl podtrhnout iniciativu pana kolegy Soldáta. Na základě této spolupráce jsme objevili některé drobnosti, některé drobné nesrovnalosti, které jsme ještě následně konzultovali s navrhovatelem a legislativou a dospěli jsme k závěru, který se vám pokusím přednést.

Dovolil bych si navrhnout v ustanovení § 11 odstavec 1 písm. d) za slovy "§ 6 odstavec 1 písm. b) " vypustit čárku a vypustit dále slova "§ 7 odstavec 2 písm. c) " a vložit slova "a písm. c) ".

V ostatním by zůstalo ustanovení tohoto paragrafu odstavce 1 písm. d) nezměněno.

Dovolím si ještě jednou přesné znění přečíst, protože z toho, co jsem přednesl nejste asi dost moudří. Text by tedy zněl u písm. d):

"Nevede nebo neuchová evidenci o odpadech podle § 5 odstavec 1 písm. g), § 6 odstavec 1 písm. b) a písm. c) nebo § 8 odstavec 2 písm. c)."

Další návrh se týká také § 11 odstavec 1, ale písm. e). tam za slovy "v § 5 odstavec 2" se vypustí čárka a doplní se slova "nebo v § 7 odstavec 2 písm. b) ".

Text by tedy zněl u tohoto písm. e): "Poruší povinnosti stanovené v § 5 odstavec 2 nebo v § 7 odstavec 2 písm. b),..."

Třetí pozměňovací návrh se týká § 11 odstavec 2 písm. a). Tam za slova "...§ 6 odstavec 1" se vloží text "písm. a)..." a v ostatním by zůstal text nezměněn. Dovolím si přečíst, jak to písmeno bude znít:

"Neumožní podle § 5 odstavec 1 písm. h), § 6 odstavec 1 písm. a) a písm. d), § 7 odstavec 2 písm. c) nebo..." atd.

A dále pokračuje znění textu tohoto paragrafu beze změny.

Čtvrtý pozměňovací návrh technicko-legislativního charakteru se týká ustanovení § 11 odstavec 3 písm. a). Tam, prosím, vypustit text za slovem "stanovené" a nahradit ho textem: "v § 3 odstavec 4, 5 a 6 pro dovoz a vývoz odpadů". Toto písmeno a) odstavec 3 by tedy znělo:

"Poruší povinnosti stanovené v § 3 odstavec 4, 5 a 6 pro dovoz a vývoz odpadů."

To byly tedy otázky legislativně-technické a druhý okruh mého návrhu se týká věcné problematiky. Totiž zákon, který, jak věřím, dnes přijmeme, bude upravovat práva a povinnosti subjektů, kterých se ale týká až do doby účinnosti tohoto zákona.

Sami dobře víme, což už tady někteří moji kolegové zdůraznili, že odpady vznikaly i v době před tím, než tento zákon nabyde účinnosti. Vznikají dnes, vznikaly před mnoha a mnoha lety, ale problémem, který trápí nejen nás a bude nás trápit, trápil všechny vyspělé civilizace, jsou právě odpady, které nám tu zanechaly předchozí generace.

Dovolím si proto navrhnout další drobnou změnu, která by umožnila učinit první krok k tomu, abychom zneutralizovali to nešťastné dědictví, které jsme získali po předchůdcích a ke kterému jsme přispěli i sami značnou, měrou a abychom mohli eliminovat skládky, ať už divoké nebo skládky, které vznikaly legálně v uplynulých letech.

Je to problém, který v prvé řadě, jak už jsem říkal, řeší všechny vyspělé evropské státy svou legislativou, a to problém evidence skládek odpadu. Dovolím si proto navrhnout, aby se v § 13 v textu uvedeném pod písm. a) za slovem "odpadů" doplnila slova "včetně evidence skládek odpadů založených před účinností tohoto zákona".

Věřím, že mnou navržené pozměňovací návrhy podpoříte, neboť to nejsou jen pozměňovací návrhy, moje, ale skutečně i řady kolegů - poslanců a jsou to návrhy, se kterými se ztotožnili i zástupci navrhovatele. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu doktorovi Voleníkovi za jeho vecné vystúpenie. Prosím teraz o vystúpenie v rozprave poslanca Ivana Dospíšila, pripraví sa pán poslanec Malina.

Poslanec SL I. Dospíšil: Pane předsedající, dámy a pánové, dva drobné pozměňující návrhy a jeden dotaz na pana ministra. Předám písemně.

V § 6 odstavec 1 písm. c) doporučuji ohlašovací povinnost doplnit o vyrozumění všech orgánů státní správy na celé trase přepravy odpadů. Paragraf 6 odstavec 1 písm. c) by potom zněl:

"Ohlašovat množství a druh nebezpečného odpadu a způsobu jeho přepravy orgánu státní správy příslušnému podle sídla dopravce a na celé trase přepravy. Rozsah a náležitosti stanoví prováděcí předpis."

Dále v § 15 odstavec 1 by mělo být zdůrazněno i vzhledem k tomu, co zde řekl můj předřečník, že zvláštní podmínky, stanovené na nezbytnou dobu původcům, se týkají odpadů, které nebyly v předcházející době zneškodněny, ale pouze uloženy způsobem neadekvátním ochraně životního prostředí.

Navrhuji v § 15 odstavec 1 doplnit písm. c), které bude znít:

"Původcům odpadu, které nebyly ke dni účinnosti tohoto zákona zneškodněny, ale pouze uloženy způsobem neadekvátním ochraně životního prostředí. "

Pozměňovací návrhy předávám písemně. Dále bych se chtěl zeptat pana ministra, jak bude řešen a zabezpečen § 4 odstavec 5, kde se ukládá povinnost orgánům státní správy informovat o skládkách a prostě o možnosti zneškodňování jednotlivých druhů odpadů na území celého státu. Myslím si, že ta povinnost bude velice tvrdá pro orgány státní správy v tomto období, a rozhodně si vyžádá značné finanční prostředky včetně výpočetní techniky a softwaru, aby informace byly dány na úrovni.

Dále bych se chtěl zeptat k části třetí, týkající se poplatků a pokut, kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o použití prostředků na řešení ekologických problémů v regionu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Dospíšilovi, slovo má pán poslanec Malina, pripraví sa poslanec Jedinák.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, rovněž se chci věnovat problému reliktních skládek, čili našeho dědictví. Víte sami dobře i z jiných oborů, než je životní prostředí, že dědictví z minulosti nám často způsobuje velké problémy a často problémy téměř neřešitelné.

Myslím si, že nelze udělat čáru od minulosti a používat argument, že nelze přijmout zákon se zpětnou platností, což v tomto případě zcela neplatí, ale přesto bych vás chtěl seznámit s praxí, která je zvykem v západních státech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP