Středa 22. května 1991

Důraz je kladen právě na stránku povinností, aby bylo možné skutečně zákon využít v praxi, a to pro regulování všech činností, které v národním hospodářství probíhají, protože prakticky každá z nich je producentem většího či menšího množství odpadu.

Zásadním problémem byl vlastně celý proces přípravy návrhu zákona. Zákon byl v hrubých rysech připraven už někdy v polovině minulého roku s tím, že celý podzim probíhalo jeho schvalovací legislativní řízení. Na přípravě zákona se podílely všechny tři instituce, které odpovídají v našem státě za životní prostředí, tedy kromě našeho Federálního výboru pro životní prostředí také české ministerstvo životního prostředí a slovenská komise pro životní prostředí. Soustředili jsme vlastně nejlepší právníky a odborníky z oblasti odpadů na to, abychom vytvořili co nejlepší možný zákon. Vycházeli jsme přitom i z podkladů, které byly připraveny už v předchozích letech, především na ministerstvu průmyslu České republiky.

V tomto smyslu práce probíhala bez jakýchkoli problémů. Dne 19. prosince loňského roku jsme předali tento návrh zákona do legislativního procesu. Musím konstatovat, že legislativní proces byl složitý už proto, že zákon je svým způsobem precedentem, protože je to první zákon, který je projednáván po přijetí nového ústavního zákona, kterým se do působnosti federace svěřuje zákonná úprava v zásadních věcech životního prostředí.

Jsem přesvědčen, že zákon, tak jak ho máte k dispozici, v plném rozsahu je ústavní, že žádným způsobem nepřekračuje pravomoci, které byly federaci ústavou stanoveny, a že na jedné straně zajišťuje stejnou úroveň zacházení s odpady na celém území našeho státu a na druhé straně žádným způsobem neomezuje, nepředurčuje státní správu v oblasti hospodaření s odpady, která mimo jakoukoli pochybnost patří do kompetence obou republik, tedy příslušných národních rad.

V tomto směru mě velice mrzí, že se nám nepodařilo přesvědčit Slovenskou národní radu o tom, že skutečně návrh zákona je v plném souladu s ústavou, a že Slovenská národní rada tento návrh zákona nepodpořila.

Problémy nejsou věcné, jsou spíš ve stránce kompetenční. Jistě základním orgánem, který by tento problém měl řešit, je ústavní soud. Vzhledem k tomu, že zatím nepracuje, domnívám se, že není vyšší grémium, než je shromáždění poslanců Federálního shromáždění, které by posoudilo ústavnost zákona a samozřejmě všechny jeho další rysy. Jak všichni víte, Federální shromáždění ve svých výborech projednávalo velmi pečlivě návrh zákona. Musím říci, že jsem byl někdy dokonce překvapen, do jaké hloubky se zákonem zabývali i poslanci výborů, kteří vlastně zdánlivě nemají s tímto problémem mnoho společného. V průběhu celého procesu projednávání byla vznesena řada doplňků a námětů, které mají vesměs technický charakter, nemění vlastně podstatu vládního návrhu zákona, ale ve svém souhrnu jsou, myslím, velkým přínosem pro precizní formulace a pro naprosto jednoznačné znění zákona.

Také návrh technických úprav, které mají připraveny poslanci, domnívám se, jsou v plném souladu s logikou zákona, že slouží k dalšímu zlepšení návrhu i po technické stránce.

Myslím si, že pro úvod jsem se zmínil o všech věcech, o kterých jsem se domníval, že jsou podstatné. V průběhu rozpravy jsem připraven odpovídat na jakýkoliv typ dotazů a velmi si přeji, aby se nám skutečně podařilo najít řešení, které by zásadní problém odpadů volně rozšiřovaných v našem životním prostředí skutečně vyřešilo. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Vavrouškovi. Návrhy prerokovali výbory ústavnoprávne, výbory branné a bezpečnostné, výbory pre plán a rozpočet, výbory hospodárske, výbory sociálne a kultúrne a výbory pre životné prostredie obidvoch snemovní.

Výbory v každej snemovni zvolili osobitne spoločných spravodajcov. Za Snemovňu ľudu je to poslanec Vladimír Savčinský a za Snemovňu národov poslanec Petr Gandalovič.

Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu pána poslanca Vladimíra Savčinského, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Savčinský: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, problematika životného Prostredia patrila v predchádzajúcom systéme do okrajovej sféry záujmov. Svedčí o tom, jednak smutné dedičstvo v podobe našej zdevastovanej krajiny, ale aj samotný právny poriadok, ktorý legislatívne riešil otázku životného prostredia.

Súčasné právne normy, ktoré sa svojím obsahom dotýkajú problematiky životného prostredia, sú rozptýlené do značného počtu predpisov rôznej právnej sily. Roztrieštenosť, nekomplexnosť a najmä neúplnosť terajších právnych noriem predstavuje z hľadiska ochrany životného prostredia zásadný nedostatok. Predložený návrh zákona o odpadoch (tlač 570) v znení spoločného uznesenia výborov pre životné prostredie Snemovne národov a Snemovne ľudu (tlač 628) predstavuje vlastne prvú právnu úpravu, ktorá bezprostredne rieši otázky životného prostredia.

Cieľom návrhu je upraviť režim nakladania s odpadmi tak, aby bolo maximálne chránené ľudské zdravie a životné prostredie. Súčasne boli pri návrhu rešpektované smernice Rady európskych spoločenstiev a bolo prihliadnuté tiež k predpokladanému pristúpeniu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k Bazilejskej konvencii o kontrole nebezpečných odpadov cez hranice štátov a ich odstraňovaní.

V návrhu zákona sú zakotvené inštitúty, ktoré majú chrániť životné prostredie a ľudské zdravie pred škodlivými vplyvmi vzniku odpadov a pri nakladaní s nimi. Je to najmä povolenie pre subjekty, ktoré upravujú, uskladňujú, zneškodňujú alebo prepravujú odpady v rámci svojej podnikateľskej činnosti, dohľad nad podnikmi, ktoré odpady zhromažďujú, odstraňujú alebo využívajú, a systém kontroly nad produkciou, zhromažďovaním, odstraňovaním a prepravou nebezpečných, najmä jedovatých odpadov.

Pritom je potrebné zdôrazniť, že sa vychádza z predpokladu tak, ako pri ďalších pripravovaných právnych úpravách, týkajúcich sa životného prostredia, že za odpady je v prvom rade zodpovedný ich producent.

Návrh zákona predstavuje hmotne právnu úpravu nakladania s odpadmi a predpokladá, že budú súbežne prijaté zákony Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady, ktoré upravia najmä otázky štátnej správy v tejto oblasti.

Prijatie tohto návrhu v znení spoločného uznesenia gesčných výborov prispeje k zníženiu nárokov a nákladov na prvotné surovinové zdroje a obmedzenie záporných vplyvov na životné prostredie. Zodpovednosť prenesie na producentov a tým prispeje k zníženiu nákladov na jeho ozdravenie.

Návrh zákona bol prerokovaný ústrednými orgánmi štátnej správy federácie a republík tak, ako tu spomínal predkladateľ. Na dopracovaní návrhu sa zúčastnili veľmi aktívne aj výbory pre životné prostredie, ktoré pri príprave tohto zákona zorganizovali dve expertné porady.

Návrh prešiel pripomienkovým konaním vo výboroch ústavnoprávnych, hospodárskych, branných a bezpečnostných, sociálnych a kultúrnych, výborov pre plán a rozpočet vo Federálnom zhromaždení, ďalej bol pridelený na prerokovanie dvom výborom Českej národnej rady a ôsmim výborom Slovenskej národnej rady.

Priebeh pripomienkového konania vo Federálnom zhromaždení ako spoločný spravodajca musím hodnotiť ako veľmi vecný, konštruktívny, vlastne všetky pripomienky sa týkali vecného riešenia problémov a väčšina z týchto pripomienok bola zahrnutá a odporúčaná aj gesčnými výbormi.

Trocha zložitejšia bola situácia v Slovenskej národnej rade, kde z ôsmich výborov šesť výborov nesúhlasilo s predloženým návrhom zákona, bohužiaľ bez vecnej argumentácie, len s odôvodnením, že táto vládna predloha porušuje kompetenčný zákon.

Bohužiaľ pri tomto konštatovaní nebolo zdôvodnené, v ktorých konkrétnych veciach je tento zákon porušený. Napriek tomu, a to je myslím signifikantné v tomto prípade, dva výbory Slovenskej národnej rady, a to výbor pre životné prostredie a ochranu prírody a výbor pre sociálnu politiku a zdravotníctvo, tzn. výbory, ktoré majú k tejto problematike najbližšie, vládny návrh odsúhlasili s patričnými pripomienkami. Podobne aj dva výbory Českej národnej rady odsúhlasili a odporučili tento vlády návrh s pripomienkami.

Záverečného zasadnutia garančných výborov sa zúčastnili, okrem ministra Federálneho výboru pre životné prostredie, aj zástupcovia Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Vo vecnom a konštruktívnom duchu sa znova prerokúvali jednotlivé pripomienky, výsledkom čoho je predložený návrh spoločného uznesenia výborov pre životné prostredie.

Ako spravodajca musím na okraj povedať, že vlastne pri vecnom rozobratí jednotlivých problémov a pripomienok i zástupcovia národných rád konštatovali, že táto predloha v žiadnom prípade neobmedzuje právomoci národných rád a v žiadnom prípade nezasahuje do výkonu štátnej správy v otázkach nakladania s odpadmi.

Napriek tomu sa pozastavím pri najzávažnejších pripomienkach, a to je práve otázka porušenia kompetencií. O problémoch, ktoré pri príprave zákonov, týkajúcich sa životného prostredia, všetkých zákonov, nielen tohto, kvôli výkladu článku 21 písm. a), ústavného zákona o československej federácii obšírne hovoril predseda výboru pre životné prostredie Snemovne ľudu Ivan Rynda.

Hovoril o problémoch, na ktoré neustále narážajú všetky zákonné úpravy, ktoré sa týkajú životného prostredia. Preto budem stručný a obmedzím sa len na výklad, pripomeniem, čoho sa konkrétna právna úprava týka.

Podľa článku 21 písm. a) ústavného zákona o československej federácii patri do pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zákonná úprava v zásadných veciach životného prostredia. Bohužiaľ, tu musím znovu upozorniť, že táto formulácia je veľmi široká, je vlastne veľmi subjektívne posúdiť, čo je otázkou zásadnej zákonnej úpravy vo veciach životného prostredia. Všetky výbory, ktorými prešiel vo Federálnom zhromaždení tento návrh, považovali túto zákonnú úpravu za zásadnú vec. Bohužiaľ, názor šiestich spomínaných výborov Slovenskej národnej rady bol iný.

Mám vážne obavy, že túto otázku zrejme nevyrieši ani Ústavný súd a jedine, čo môže vyriešiť túto otázku, je presné vymedzenie tejto pôsobnosti, a nie, podľa môjho názoru, kompromisné riešenie, ktoré ale skutkovú podstatu tohto problému nerieši.

Preto mi na záver ako spoločnému spravodajcovi Snemovne ľudu na základe toho, ako som prešiel jednotlivými výbormi, neostáva nič iné, ako odporučiť návrh zákona v znení uznesenia výborov pre životné prostredie prijať.

Na záver mám ešte technickú poznámku. Dostali ste tri tlače, ktoré sa týkajú tohto zákona. Prvý je vládny návrh (tlač 590), druhý je spoločné uznesenie gesčného výboru (tlač 628) a pre ľahšiu prácu bola ešte pripravená príloha, ktorá nemá číslo tlače.

Táto príloha vlastne predstavuje vládny návrh už so zakomponovanými pripomienkami, ktoré boli schválené gesčnými výbormi. Preto vám odporúčam pracovať s touto prílohou, ktorá je prehľadnejšia a slúži na to, aby sa nám pri spoločnom rokovaní v pléne lepšie pracovalo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Savčinskému. Slovo má spoločný spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Gandalovič.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, po dvou řečnících na totéž téma mi toho vlastně zbývá velmi málo. Úvodem bych se rád k oběma připojil.

Já se budu ve svém vystoupení zabývat konkrétními připomínkami, jak byly předneseny v průběhu projednávání tohoto zákona, jak v obou národních radách, tak i ve výborech Federálního shromáždění. Mohu říci, jak už řekl přede mnou pan ministr, že všechny výbory, které projednávaly zákon ve Federálním shromáždění, projevily velmi aktivní přístup a že zařazením jejich připomínek zákon doznal značného zlepšení a zpřesnění.

Celkem bylo během projednávání vzneseno 64 připomínek, z nichž bylo v různé podobě přijato 45 a nepřijato pouze 19. Myslím, že i tato drobná statistika hovoří o tom, že zde byla snaha garančních výborů o akceptování kladných podnětů, které k zákonu byly vzneseny a také o tom, že většina podnětů byla skutečně věcných a přispěla ke zlepšení zákona.

Rád bych se zmínil o třech konkrétních věcech, kde se domnívám, že došlo skutečně ke zpřesnění celého zákona. Dělali jsme to vlastně na základě pochybností, které byly ohledně původního vládního tisku. Jedná se hlavně o § 2 odstavec 9.

Jistě si všimnete změny vymezení pojmu zneškodňování. Tento pojem byl upřesněn ve smyslu konečného naložení s odpady tak, aby se připravila půda pro § 3 odstavec 4 a 5, kde se jedná o dovoz odpadů. Dovoz odpadů byl vlastně nejdiskutovanější otázkou. Zaznívala nejčastější pochybnost, aby tyto oba odstavce dovoz odpadu neumožnily provozovat proti smyslu toho, co zákon chce a vlastně jakýmsi podvodným způsobem.

Proto byla upravena dikce odstavce 9 § 2 a současně na podnět výborů pro plán a rozpočet bylo upraveno znění odstavce 5 § 3. V současném znění se odstavec skutečně může týkat jen dovozů odpadů k využití jako druhotné suroviny, čímž je naprosto jasné, že jakýkoliv jiný způsob, zneškodnění apod. je vlastně zakázán s výjimkou, kterou popisuje § 4.

Poslední změna, o které bych se chtěl zmínit speciálně, je u § 11 odstavec 3 a odstavec 4. (Jde o přijatou připomínku, kde na podněty různých výborů, aby byly pokuty zvýšeny (mimo jiné i na podnět výborů pro životní prostředí) se garanční výbory spolu s navrhovatelem shodly na zvýšení pokuty v odstavci 3 z 1 milionu Kčs na 10 milionů Kčs a v odstavci 4 ze 200 000 Kčs až na 500 000 Kčs.

Domníváme se, že takto je lépe vyjádřen smysl jednotlivých ustanovení, která jsou sankcionována, tzn. porušení povinností.

Rád bych dále prošel velmi stručně připomínky, které přijaty nebyly a rád bych zdůvodnil, proč nebyly přijaty.

K § 1 byly připomínky zejména ze Slovenské národní rady, a to na změnu odstavce 1, tj. vymezení působnosti zákona. To nemohlo být akceptováno právě proto, že celá filozofie § 1 je vymezením působnosti, a to v odstavci 1 vlastně působnosti pro osoby právnické a fyzické a v odstavci 2 vymezení působnosti věcné. Změna dikce by vlastně změnila celý smysl.

Další připomínka výborů hospodářských k odstavci 2 tohoto paragrafu nebyla přijata. Šlo o připomínku, aby se místo slova "konfiskáty" živočišného původu použilo slova "odpady". Současný právní stav stále hovoří o konfiskátech a my nemůžeme používat terminologii, která je uvedena v zákoně teprve připraveném k přijetí.

Další připomínky, které nebyly přijaty, se týkají otázky druhotných surovin. My jsme spolu s navrhovatelem toho názoru, že definice uvedená v odstavci 4 § 2 je definici správnou. Zejména upozorňuji na poslední dovětek, který je důležitý pro výklad zákona, kdy druhotná surovina se až do dalšího zpracování považuje za odpad a jako s odpadem se s ní musí podle tohoto zákona nakládat.

Ještě jednou se vrátím k problematice dovozů odpadů. K § 3 odstavec 4 měl ústavně právní výbor připomínku, aby se svolení příslušného orgánu státní správy, o kterém se hovoří v odstavci d), dostalo do úvodu celého odstavce. Vlastně se tam pak jednalo o tři připomínky. Po dohodě s navrhovatelem garanční výbory tuto připomínku nepřijaly, protože by se vlastně změnila celá filozofie zákona.

Tento zákon říká, že dovoz odpadů je zakázán. Jediná výjimka může být povolena v takovém případě, že platí uvedené čtyři podmínky najednou. Navíc připomínka udělení souhlasu orgánem státní správy v odstavci d) nemusí být nutně jinak, mohou být splněny všechny tři podmínky a orgán státní správy v tomto znění nemusí ještě udělit povolení k dovozu odpadu. Není na to prostě právní nárok.

Nyní se dostávám až k § 11, který se týká pokut. Ústavně právní výbory navrhovaly, abychom zvážili, zda likvidátoři odpadu mají být postihováni většími sankcemi, než jejich původci. Garanční výbory se shodly, že ano, neboť jsou to vlastně podniky, které podnikají v oboru likvidování odpadu, tzn., že jejich zodpovědností právě je, aby všechna činnost byla v souladu se všemi právními předpisy.

A poslední byla připomínka hospodářského výboru Sněmovny národů, abychom pokutu při opakování téhož porušení zvýšili na trojnásobek a abychom prodloužili lhůtu, o kterou se tady jedná, tzn. z jednoho na tři roky. Garanční výbory se shodly na tom, že po zvýšení, respektive zpřesnění celého sankčního ustanovení se zvýší vlastní pokuty, takže tam, kde se mají pokuty opakovat nebo případně zdvojnásobovat, tak tam jsme se přiklonili k původnímu znění.

Tím jsem probral všechny připomínky, aspoň ty, které byly zásadnějšího charakteru, které nebyly výbory přijaty.

Ještě jednou opakuji, že z těch 65 připomínek byly vlastně více než dvě třetiny garančními výbory do textu tím, či oním způsobem zahrnuty, to znamená, že je vlastně v zákonu najdete. Já se připojuji ke kolegovi Savčinskému a doporučuji sněmovnám zákon v podobě zprávy garančních výborů schválit.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Gandalovičovi. Obaja spravodajcovia nám odporúčajú schváliť zákon v znení doplnkov a zmien, ktoré sú uvedené v tlači 628.

Otváram teraz k tomuto návrhu zákona rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil zatiaľ pán poslanec Mikan, Hubálek, Zlocha, Voleník a Pospíšil.

Nikto sa neprihlásil ako predstaviteľ politického klubu, takže slovo má pán poslanec Mikan. Pripraví sa poslanec Hubálek.

Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, před rokem jsme v České národní radě požadovali tvorbu zákona, který by zakázal dovoz toxických odpadů do Československa, jak za účelem skladování, tak i za účelem jejich zpracování a dalšího využití. Děkuji navrhovatelům, vítám a podporuji předložený návrh zákona, i když neobsahuje úplný zákaz dovozu odpadů. Doufám jen, že pokuty a správní opatření jsou dostatečnou brzdou proti eventuálnímu poškození životního prostředí.

Dovolím si připomenout tři případy, hovořící o snahách dovážet nebezpečné odpady do Československa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP