Středa 22. května 1991

Překvapilo mne vystoupení pana poslance Ransdorfa. skutečně si nejsem vědom toho, že by někdo zde pronášel jásot nad rozpočtovým přebytkem, abych citoval slova, která on použil. Všichni ho hodnotíme velmi střízlivě a zřetelně vyslovujeme všechny souvislosti, s nimiž je spojen. O nějakém jásotu tady opravdu nemůže být řeč.

Poslanec Federálního shromáždění by myslím mohl vědět, protože schvaloval státní rozpočet, diskutuje o státním rozpočtu, vidí, že je státní rozpočet v přebytku, že má cíl, aby byl přebytkový, mohl by vědět, že zpráva o vystoupení předsedy Státní banky československé Tošovského v některých našich sdělovacích prostředcích, pravděpodobně chybou špatného překladu - řekla, že předseda banky jednal o půjčce na krytí rozpočtového schodku, zatímco je zřejmé, že pan předseda Tošovský jednal o finančních půjčkách, které se týkají platebně bilančního schodku. Nikdo nemohl vyslovit myšlenku půjčky, dokonce z ciziny, na schodek státního rozpočtu. Ten bychom nepochybně museli krýt svými vlastními zdroji, museli bychom vyhlásit svůj domácí státní dluh. Myslím, že to téměř každému čtenáři bylo jasné, že šlo o nějakou chybu překladu z angličtiny.

V jeho vystoupení se opakovala opět úvaha o redukci koupěschopnosti obyvatelstva. Já prohlašuji, že vláda tuto redukci neprovedla. Nebyla to její politika. Dobře víte, že vláda velmi opatrně se všemi sociálními partnery vyjednávala směrný růst mezd na první čtvrtletí, nyní na druhé čtvrtletí apod. Všichni víme, že hlavním cílem bylo přetnutí inflační spirály, a proto bylo zjevné, že směrný růst mezd musí být na nějaké rozumné hranici, aby nedošlo ke skutečnému rozpoutání inflace. Dobře víte, že směrný růst mezd na první čtvrtletí činil 9 %. Podniky mohly mzdy zvýšit do 9 %, aniž by došlo k tvrdému penalizování dalšího překročení této hranice.

V prvním čtvrtletí tuto hranici 9 % v Československu využilo pouze necelých 15 % všech podniků. Pouze necelých 15 % podniků využilo možnost přiblížit se v mzdovém růstu hranici, která byla dojednána v tripartitní dohodě mezi vládou, podniky a odbory. Stejně tak víte, že 22 % na druhé čtvrtletí opět z řady důvodů nebude podniky využito.

Inflace v Československu, v prvním přechodovém období po liberalizaci cen a po čtyřiceti letech uměle falešně zmrazených a udržených cen, je podle všech vnějších hodnotících organizaci nejnižší ze všech zemí, které provedly tutéž operaci. Je nejnižší i absolutní prvotní lednový nárůst 25,8 % a je nejrychlejší moment brždění, ke kterému došlo. Dobře víte, že v dubnu se už cenový růst snížil na 2, 9 %.

Srovnání pana poslance Ransdorfa s Velkou Británií v roce 1979, kolik tam byla inflace, v zemi, která neprováděla radikální ekonomické přeměny a která pouze vyrovnávala takové maličkosti jako výrazné zvýšení cen ropy, druhý ropný šok, a která nečelila naprosté ztrátě významné části svých zahraničních trhů, srovnání s Velkou Británií je skutečně velmi laciné a velmi zavádějící.

K panu poslancovi Hubálkovi - páteční odjezdy, nevím, jestli můžeme vyřešit administrativním opatřením. Myslím, že to můžeme vyřešit jedině privatizací.

Několikrát se tady objevuje otázka bank a podniků. Pan poslanec Tahy, pan poslanec Richterek. Banky jsou opravdu svébytné orgány a myšlenka, že bychom mohli nadiktovat, kolik a komu dají úvěry, to opravdu už neplatí. Není možné s něčím takovým počítat a opravdu jediná věc je uvolňování měnové politiky centrální bankou, přispívání k případnému snížení úrokových sazeb. Všimli jste si, že prvním krokem byla 2 % snížení horní hranice úrokových sazeb apod. Myšlenka, že by vláda mohla nadiktovat bankám, komu mají a komu nemají dát úvěr a kolik, to opravdu není možné.

Pan poslanec Borguľa říká, že 15 miliard Kčs je fiktivních. Chtěl bych říci, že nejsou fiktivní, jsou to skutečně reálné peníze, nejsou to fiktivní zápisy někde na nějakých účetních knihách. Jsou to velmi reálné peníze, které je možné nebo ne, pustit zpátky do ekonomiky. Není Pravda, že federace přečerpala neinvestiční dotace podnikům.

Všichni víme, že my jsme nepřečerpali neinvestiční dotace, že jsme dočasně čtyři měsíce museli hradit dotace na teplo a energii, které byly blokovány kompetenčními spory s vládami, nemožností najít souhlas s našimi sociálními partnery, ale to skutečně nebyly klasické dotace, to, čemu říkáme dotace do podnikové sféry.

To byly spíš dotace, které obyvatelstvu umožňovaly, aby cena tepla, energií apod. byla nižší, než kolik začíná být od 1. května 1991. Takže ono je to v kapitole neinvestičních dotací, ale nejsou to skutečně klasické dotace podnikové sféry.

Nicméně bych si dovolil zakončit obecnější věci, ke které mě vede vystoupení pana poslance Borguľi. Zejména mě zaujalo to, že by tu mělo být více členů vlády. S tím nesouhlasím. Myšlenku, že je to pan ministr Dlouhý, který je zodpovědný za budoucnost rozpočtu a za budoucnost naší ekonomiky, bychom si měli snad vysvětlit.

Nevím, jestli jsem se přeslechl nebo ne, ale jestli jsem se nepřeslechl, tak to skutečně prozrazuje, jak pan poslanec Borguľa ekonomiku vidí. Vidí ji stále jako státní aktivitu, kdy ministerstvo plánování, přejmenované teď na ministerstvo hospodářství, reguluje, řídí a zajišťuje ekonomiku. V tomto světě už v žádném případě nežijeme, a kdybych to velmi ztrivializoval, pan ministr Dlouhý je opravdu zodpovědný jen za ty 3 miliardy, které jste mu schválili při schvalováni státního rozpočtu, při provádění strukturálních změn. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Klausovi, ptám se pánů zpravodajů, zda si přejí vystoupit. Pan poslanec Ježek.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec K. Ježek: Snad jenom krátce. Z řady připomínek a podnětů, které tu byly vzneseny, vyplývá pro mne jen jeden pozměňovací návrh do usnesení. A pak si nejsem zcela jistý návrhem pana poslance Rajczyho. Nevím, zda nepředstavuje další hlasování.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: K tomu se vrátíme.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec K. Ježek: Jinak nemám, co dalšího bych dodal, a protože kolega Tichý je momentálně na interview s rozhlasem, tak se asi nebude moci vyslovit.

Poslanec SN L. Rajczy: Vážené dámy a páni, mám to napísané po slovensky, bolo mi povedané, že preklad nie je celkom totožný. Mal by som na pána ministra Klausa otázku, či na moje ďalšie otázky, ktoré som mu položil, dostanem odpoveď ústne, alebo písomne, niekedy neskôr.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, v rámci této diskuse není povinností navrhovatele odpovědět na všechny otázky. To je jiná problematika. Pokud chcete položit ministrovi nějaké otázky, je to v pravomoci, kterou vám dává jednací řád, ale není povinností navrhovatele, když má závěrečné slovo, odpovídat na cokoliv, co se ho týkalo.

Poslanec SN L. Rajczy: Maximálne to rešpektujem, pán predsedajúci, ale predsa by som tú otázku pánovi ministrovi dal. Keď dostanem odpoveď písomne. (Ministr Klaus kývá souhlasně hlavou.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má závěrečné slovo společný zpravodaj poslanec Tichý.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec B. Tichý: Omlouvám se těm, které rušila má literární vložka. Snad to posloužilo k odlehčení čísel.

Co se týče výhrad pana ministra financí ohledně charakteristiky příčin rozpočtového přebytku, lze s tím souhlasit. Samozřejmě za podmínky, že uvedeme tu míru, kterou použijeme. Řekl bych zde svou míru, byla to míra, byť nevhodná - 25 % podíl z celého roku.

Pokud použijeme míru jinou, budeme se asi muset bavit o účelnosti této míry. pokud máme charakterizovat ostatní oblasti, myslím si, že právě ty ostatní oblasti jsou zcela v souladu s naším názorem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jenom bych prosil kolegy zpravodaje, kdyby jeden z nich formuloval pozměňovací návrh pana poslance Tahyho, protože byl jediný, pokud se pamatuji, který byl vznesen k tisku č. 639.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec B. Tichý: Ze všech odeznělých diskusních příspěvků byl podán jen jeden pozměňovací návrh od poslance Tahyho a týkal se strany druhé, kde bylo doporučeno doplnit Písm. d) tímto textem:

"Projednat postup komerčních bank s ohledem na 50-ti % čerpání podniky za I. čtvrtletí 1991 a doporučit další opatření pro zlepšení součinnosti mezi podnikovou a bankovní sférou. "

Po dohodě se zpravodajem Sněmovny lidu doporučujeme toto doplnění.

Poslanec SN M. Tahy: Ešte pred hlasovaním by som chcel reagovať na stanovisko ministra Klausa. Dochádza tu k naprostému nedorozumeniu. Nemienil som týmto doplňujúcim návrhom, aby vláda diktovala bankám, čo majú robiť. Chcel som len, aby vláda pomohla týmto bankám orientovať sa, v ktorej oblasti je vhodné investovať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Podle nového jednacího řádu se po vystoupení navrhovatele už diskuse neotvírá. Přistoupíme k hlasování o pozměňovacím návrhu poslance Tahyho.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů je přítomno 88 poslanců, ve Sněmovně lidu 91 poslanců. Obě sněmovny jsou usnášení schopné. Příslušný počet je v obou částech Sněmovny národů. Sněmovna národů hlasuje jako celek.

Nejprve o návrhu poslance Tahyho, který byl přečten zpravodajem Tichým. Myslím, že je to jasné. A nejprve hlasuji poslanci Sněmovny národů.

Ptám se jich, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku! (12.07 hodin.) (Hlasuje se.) (Šedesát tři.) Šedesát tři. Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.

63 poslanců pro, nikdo proti, 24 se zdrželo hlasování, 2 poslanci nehlasovali, Sněmovna národů tento pozměňovací návrh přijala.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Šedesát jeden.) Šedesát jeden. Děkuji.

Je někdo proti? (Šest.) Šest.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.) Dvacet šest.

61 poslanců pro, 6 proti, 26 se zdrželo, 2 poslanci nehlasovali. Obě sněmovny tedy doplňující návrh přijaly.

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení jako celku. Opět budou hlasovat nejprve poslanci Sněmovny národů. Kdo z poslanců této sněmovny souhlasí s návrhem usnesení - tisk 639 podle doporučení společného zpravodaje a ve smyslu doplňujícího návrhu, který byl schválen, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Sedmdesát devět.) Sedmdesát devět.

Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Osm.) Osm. Děkuji.

Ve Sněmovně národů bylo 79 poslanců pro, 1 proti, 8 se zdrželo hlasování, 2 poslanci nehlasovali. Sněmovna národů tedy návrh usnesení přijala.

(12.10 hodin.) Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro tento návrh usnesení, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko! (Osmdesát pět.) Osmdesát pět. Děkuji.

Kdo je proti? (Nula.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Ve Sněmovně lidu 85 poslanců bylo pro, proti nikdo, 4 se zdrželi a 7 poslanců nehlasovalo.

Sněmovna lidu návrh schválila.

Po souhlasném usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo usnesení Federálního shromáždění ke zprávě o plnění státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky a o souhrnu státních rozpočtů za I. čtvrtletí 1991.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 138, SL č. 219, SN č. 219)

Je 12.11 hodin. Přerušuji společnou schůzi. Pokračovat budeme ve 13.30 hodin. Prosím o dochvilnost, máme bohatý program.

(Jednání přerušeno ve 12.11 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.38 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené kolegyne a kolegovia, budeme pokračovať v 15. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Na programe máme

15

Vládny návrh zákona o odpadoch (tlač 590) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 628), ktoré predkladajú výbory pre životné prostredie.

Tieto výbory tiež vypracovali prílohu k návrhu na uznesenie, čo je premietnutie zmien do vládneho návrhu, teda zmien uvedených v tlači 628. To je vlastne nový text, ku ktorému budeme eventuálne prijímať pozmeňovacie návrhy.

Vítam pána ministra Vavrouška, predsedu Federálneho výboru pre životné prostredie, ktorý sa zúčastňuje z poverenia vlády prerokovávania tohto návrhu zákona, a súčasne ho prosím, aby návrh odôvodnil.

Ministr vlády ČSFR J. Vavroušek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, jsem velmi rád, že před vás mohu předstoupit v takové, pro nás ekology, a doufám, že také pro naše životní prostředí, historické chvíli, kdy předkládáme vládní návrh zákona o odpadech, jako vůbec první zákon z oblasti životního prostředí, který by měl být schválen po 17. listopadu 1989.

Myslím, že jde o zákon zcela zásadní, protože by měl zaplnit velkou mezeru v našem právním řádu, kde dosud chybí na rozdíl od všech civilizovaných zemí zákon, který by upravoval hospodaření s odpady.

Význam zákona snad ani nelze přecenit. Spočívá v tom, že po území našeho státu se každý rok rozptyluje do značné míry nekontrolovatelně zhruba 15 miliónů tun různých odpadů, to je 10 tun na jednoho obyvatele. Tím dochází především k obrovským škodám na životním prostředí a ve svých důsledcích také na zdravotním stavu populace. Neřízené nebo divoké skládky odpadů, včetně odpadů nebezpečných, ohrožují především půdu a podzemní vody tím, že ze skládek odpadů pronikají nebezpečné látky do celého půdního profilu a také do vodních zdrojů. Kromě toho jsou skládky zdrojem prašnosti a plynů, znečišťujících atmosféru. Důsledky jsou skutečně drastické.

Nechtěl bych vás unavovat dlouhými čísly nebo argumenty, ale dovolte mi alespoň jeden příklad. Víme, že vlivem špatného skladování polychlorovaných bifenylů a nevhodného zacházení s těmito látkami dochází k situaci, kdy pravděpodobně bude muset být přijat zákon, podle kterého bude povinně vyšetřováno dokonce mateřské mléko s tím, že každá žena dostane doporučení, jestli smí své dítě kojit, případně jak dlouhou dobu ho smí kojit, protože polychlorované bifenyly jsou právě příkladem odpadů, které zasahují v podstatě celou populaci celoplošně. Jedním z důvodů je fakt, že zatím neexistuje zákon, který by umožňoval rozumně zacházet s odpady.

Přijetí zákona o odpadech je tedy nutnou, samozřejmě nikoli postačující podmínkou pro to, abychom se s problémem vyrovnali, abychom především omezili vznik odpadů a zajistili rozumné zpracování těch odpadů, které produkujeme.

Ovšem jsou zde i Vážné důvody ekonomické, abychom se problémem odpadů zabývali, protože oněch 150 miliónů tun odpadů, vznikajících každý rok, je vlastně potenciálním zdrojem druhotných surovin.

Z těchto zdrojů se využívá jen velmi malá část, a tím dochází k těžkým ekonomickým ztrátám. Takže tyto dva hlavní důvody vedou k tomu, abychom se tímto problémem důsledně zabývali. To jsou důvody vnitřní.

Ale jsou tady potom ještě důvody vnější, mezinárodní. Protože odpady a zvláště pak odpady nebezpečné, se dostávají do centra pozornosti všech civilizovaných zemí, všech zemí především v Evropě, a chceme-li být součástí evropské komunity v širším slova smyslu, musíme mít tuto problematiku právně upravenou.

Vzhledem k tomu jsme skutečně velmi intenzivně pracovali na přípravě zákona celý loňský podzim. Zákon je připraven tak, že je plně v souladu s platnou legislativou evropských společenství, a že dokonce v něčem tu legislativu předčí, neboť vlastně tím, že byl zpracováván jako zákon nový, se do něj promítají i některé nově přijaté mezinárodní konvence, jako např. Bazilejská konvence o transportu nebezpečných látek. V tomto smyslu jsem přesvědčen o tom, že jde o zákon na skutečně evropské, snad se dá říci i světové úrovni.

Nebudu vás unavovat dlouhým popisem vlastního zákona. Měli jste možnost se s tím seznámit také v průběhu jednání všech výborů Federálního shromáždění. Chtěl bych jen stručně konstatovat, že zákon především upravuje základní práva a povinnosti všech, kteří s odpady jakýmkoliv způsobem nakládají. Vychází z principu, že bychom se měli snažit především omezovat vznik odpadů všude tam, kde je to možné, a tam, kde neumíme předcházet vzniku odpadů, měli bychom tyto odpady v nejvyšší možné míře využívat jako zdroje druhotných surovin. Pokud ani to není možné, měli bychom je zneškodňovat způsobem, který neohrozí ani životní prostředí, ani zdraví obyvatelstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP