Středa 22. května 1991

Uvedomujem si, že zostaviť tohtoročný rozpočet bolo mimoriadne ťažké, že sme vchádzali do neprebádaného prostredia, pretože sa nevedelo, ako zareaguje podniková sféra, ako sa zareaguje na devalváciu atď., atď. Ovšem dnes, po troch mesiacoch sa už vieme orientovať, a preto som očakával, že na základe toho, že akési trendy už sú jasné, že sa tu bude vecne argumentovať a že sa tu predložia akési námety. Pretože skutočný stav a tie trendy, ktoré sú dnes založené, pokiaľ ich nebudeme korigovať, skutočne môžu skončiť v našom hospodárstve veľmi špatne. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Z písemně přihlášených řečníků vystoupili všichni. Ptám se, jestli ještě některý poslanec se hlásí o slovo? Pan poslanec Honner, pan poslanec Patočka.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, nechcem dlho zdržiavať, ale nedá mi to, aby som sa neprejavil k otázkam finančným, ktoré súvisia so školstvom a menovite s vysokým školstvom. Podnet na to dáva zmienka pána ministra Klausa o valorizácii rozpočtu na zdravotníctvo a školstvo.

Pritom bolo zmienené, že sa uvoľňujú značné prostriedky pre Československé štátne dráhy. Jedno s druhým súvisí. Vysoké školstvo pri zostavovaní rozpočtu na tento rok stojí pred obrovským finančným problémom, pretože pre prevádzku vysokých škôl sú financie na pokrytie cca maximálne na trištvrte roku. Prosil by som preto, aby k tejto valorizácii čo najskôr došlo.

Druhá problémová záležitosť je informácia. Ako som sa dopočul, z prostriedkov Federálneho ministerstva hospodárstva nebolo čerpaných 330 miliónov Kčs a pre rozvoj techniky nebolo čerpaných 400 miliónov Kčs, ktoré sú k dispozícii.

Prosil by som pána ministra Klausa, keby o tejto záležitosti podal podrobnejší výklad.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Patočka.

Poslanec SN J. Patočka: Já bych chtěl jen stručně na základě toho, co jsem tady slyšel, vám říci několik vět o městě, které už většinu těchto problémů nemá.

V našem usnesení jako bod a) je uvedeno, že se ukládá vládě uvolnění vstupu zahraničních investic, včetně plné liberalizace zahraničního obchodu. Já bych chtěl říci, že to byl klič, který vedl k tomu, že ředitel pracovního úřadu v Mladé Boleslavi mi naříkal, že nebude mít prémie, protože má málo nezaměstnaných. Nejsou tam problémy s tím, že by si někdo dovolil, jak říkal pan Hubálek, odjet v pátek, protože by už v pondělí asi nemusel chodit. Nikoho nenapadne, aby nedodržoval pracovní dobu.

Tím, že s naší největší automobilkou se spojil Škoda Volkswagen, došlo k podstatné změně situace, došlo i ke změně nálady lidí. Dnes se už tam nebojí nikdo o práci, protože stále přibírají. Mají problémy s tím, že musí chodit slušně oblečeni, všichni vedoucí pracovníci musí mít kravaty, to by ještě zvládli, ovšem jsou tvrdé nároky na to, že každý vedoucí pracovník se musí učit německy a musí umět pracovat s počítačem.

Při první pochůzce výrobní ředitel firmy, který pracoval u Forda, a nyní byl jmenován do Boleslavi, když se prošel halou, tak ukázal na svoji botu, kde měl skvrnu od oleje, a řekl našemu řediteli: "Příště se mi to už nesmí stát."

Přesto řada lidí má dobrou náladu, nebo většina má chuť do práce a snaží se. Když jsem se ptal ředitele ing. Dědka, který stál za celým přechodem, na zkušenosti, tak mi řekl: "Doslova jsme museli probojovat tunel spletí předpisů a nebýt toho, že jsme dostali řadu výjimek, nebylo by se nám vůbec toto podařilo.

Proto jsem si dovolil vzít slovo, abych ukázal, že skutečně možnosti jsou, že to jde rychle. Dnes třeba nemají ani problém s platební neschopností, protože jejich nový společník se zaručil, takže platební neschopnost je pryč.

Chtěl bych tedy říci, že klíčem k řešení řady problémů, co jsme tady slyšeli, skutečně už v praxi ověřeným, je spojení s kvalitním zahraničním partnerem a my bychom k tomu měli umožnit to, aby nemuseli jako škodováci nové podniky prorážet tunely spletí předpisů.

Myslím si proto, ovšem to je i otázka včasnosti, že je velmi správné, že jsme to sem dali, pouze pochybuji o tom, že by to mohla udělat sama vláda. Mělo by ji být uloženo, aby byly předloženy zjednodušující předpisy, které by umožňovaly urychlený vstup zahraničního kapitálu. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pokud to pan poslanec Patočka chce dát jako pozměňovací návrh, prosím, aby to formuloval písemně pro zpravodaje.

Řečníci, přihlášení písemně vystoupili. Hlásí se ještě poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Dovolte mi prosím malou poznámku z místa. Opakovalo se během diskuse několikrát, že velmi podstatným nedostatkem, který svědčí o špatném trendu vývoje našeho národního hospodářství je to, že klesá výroba, že snad poklesla výroba o 12 %, a vidí se v tom zlá předpověď. Nikdo přitom nepřipomněl, že v minulosti se u nás často vyrábělo na sklad, protože výroby byly neprodejné, buď pro nevhodný sortiment, nebo pro vývojovou morálně technickou zaostalost, nebo prostě pro vady, pro špatnou kvalitu. Za této situace, když nerozebereme, která výroba poklesla (jestli to třeba nebyla výroba tanků, aby se přestal zbytečně vynakládat materiál, energie i lidská práce) tak z toho nemůžeme podle mého názoru žádné záměry pro vývojové trendy špatné ani dobré vyvozovat.

Já se dokonce domnívám, že by bylo třeba po minulých zkušenostech, aby výroba u nás poklesla daleko více, než o pouhých 12 %, aby zůstala jen výroba užitečná, kterou bude možné prodat a která nám poskytne zisk. Měli bychom úspěšnost hospodářství sledovat právě ne na číslech výroby, ale na číslech prodeje a zisku. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě se hlásí poslanec Borguľa s technickou poznámkou.

Poslanec SL M. Borguľa: Len pre informáciu pána kolegu. Napríklad o 35 % klesla textilná výroba, ktorá, ako vieme, mala pomerne slušný odbyt v minulosti. Takmer o 50 % poklesla stavebná výroba, okrem iného bytová výstavba atď. Inak, štatistické čísla a informácie sú bežne k informácii.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Gürtler.

Poslanec SL Š. Gürtler: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, poslanec Patočka mě přiměl k tomu, abych reagoval na jeho připomínku. Nechci bagatelizovat, co tu řekl o pořádku a všem, co s tím souvisí. Potěšilo mě, závod jako takový nemá žádné požadavky na státní rozpočet, že jsou nebo začínají být solventní. Mne jen překvapuje, když jsou solventní, proč si vymohli na vládě, aby z příští produkce 200 000 vozidel, které budou vyrábět, 100 000 vozů, které půjdou na zahraniční trh, mělo veškeré parametry, včetně katalyzátorů. Proč stejné parametry nebudou mít vozidla, která půjdou na vnitřní trh, nebudou mít katalyzátory, když předpokládáme, že každá další výroba by měla být ekologická. Byl bych rád, kdyby mi pan poslanec mohl odpovědět na otázku, proč 100 000 vozů určených pro domácí trh bude bez katalyzátorů a proč budou působit nadále tak, jako ty vozy, které se vyráběly před 20 - 30 lety.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Pohanka, potom poslanec Komárek. Jinak si myslím, že je třeba diskusi držet k rozpočtové problematice, ne k jednotlivým námětům, které se tu objevily a které nesouvisejí s vlastním bodem pořadu tohoto jednání.

Poslanec SL M. Pohanka: Pokud jde o textilní nebo stavební výroby, byl by zřejmě potřebný podrobnější pohled na to, jestli výroba nyní neklesla třeba pro špatnou kvalitu a zaostalost, proto, že třeba není odbyt v zahraničí. Podobně je to se stavebnictvím. Stavěly hlavně velké podniky a ty nyní pochopitelně nemohou, protože nevědí, co s nimi bude a nemají takovou pozici, aby mohly investovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hovořit bude poslanec Komárek.

Poslanec SL V. Komárek: Já jen jako faktickou poznámku bych přednesl prosbu na poslance Patočku.

Když má možnost úzkého jednání s vedením závodů Škodovky, bylo by myslím z hlediska parlamentu výhodné (myslím tuto prosbu upřímně), aby požádal vedení závodů, aby zveřejnilo odpověď na stať, která byla před třemi dny zveřejněna v Mladé frontě, kdy se dokazovalo (samozřejmě jen autorsky, tedy je to sporné), že hodnota aktiv Škodovky je spíše 3 miliardy marek a že byla prodána vládou za 200 miliónů marek. Je to možná omyl, nebo hluboké nedorozumění, ale nepřispívá to k důvěře veřejnosti. Autor právem upozorňuje (jde o autora z Anglie), že v Anglii by taková věc byla projednávána na veřejnosti a byla by pod její kontrolou. Prosím tedy pana poslance, jestli by nemohl požádat vedení podniku, aby zveřejnilo, jak skutečně tato situace vypadá.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo do diskuse? Slovo má poslanec Seman.

Poslanec SN K. Seman: Ja mám dotaz na pána ministra Klausa. Na Slovensku sa hovorí o tom, že je to najväčší strašiak. V minulých 20-tich rokoch každým rokom bolo z rozpočtu dávaných 40 miliónov Kčs na rómsku problematiku. Mal by tu skôr vystúpiť pán Adam, alebo pani Samková, pretože oni sú nominovaní za Rômov. Ja tu za Rómov nie som.

Bol som podpredsedom komisie vlády Slovenskej republiky. Bez môjho vedomia a bez vedomia ostatných členov Rómov zrušili komisiu vlády a 40 miliónov Kčs prepadlo.

V súčasnej dobe sa hovorí, že peniaze nie sú a pokiaľ áno, choďte za ministrom financií, ten na nich sedí. Bol by som rád, keby pán minister mohol odpovedať na otázku: Keď bola komisia zrušená, prečo bola zrušená i dotácia 40 miliónov Kčs? Keby on vedel, čo sa deje na Slovensku, určite by zaplakal. 75 % deti rómskeho pôvodu, ktoré chodili do materských škôl, dnes nechodí nikam.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě někdo z poslanců se hlásí do diskuse? Pan poslanec Patočka. Prosím vás, jak jsem už upozorňoval, držme se programu.

Poslanec SN J. Patočka: Chtěl bych jen jednou větou odpovědět panu Komárkovi. Ten článek je mi velice dobře znám. Projednával jsem to s vedoucími pracovníky. Jde o naprosto nepravdivý článek. Je od člověka, který tady vůbec nebyl, který tam počítá celou hodnotu celého podniku, ačkoliv vůbec nebyly spojeny všechny pobočné závody, některé provozy jako hutě a další. Článek je velice odtržený a naprosto nepravdivý. Vedení na něj odpoví v tisku.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo z poslanců? Není tomu tak. Končím rozpravu. Uděluji závěrečné slovo navrhovateli, kterým je ministr Klaus.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Já jsem pozorně poslouchal všechny vaše připomínky. Na některé z nich se pokusím odpovědět. Chtěl bych uvést obecnou poznámku. Týká se to školství, týká se to rómské otázky a pod. Formálně vzato, zpráva se měla zabývat pouze plněním federálního rozpočtu. Chtěl bych to zde připomenout. My jsme si dobrovolně tento úkol sami rozšířili, neboť považujeme za správné, aby Federální shromáždění bylo informováno o plnění všech rozpočtů. My se snažíme koordinovat politiku na finanční radě, nicméně bezprostřední úvahy o tom, kolik se dává na školství apod., nám opravdu nepřísluší.

Nesouhlasím s panem poslancem Tichým v tom, že hlavní reformní změny probíhají jen ve finanční sféře, případně ve sféře cenové. To není pravda. Mění se zásadním způsobem obě, i struktura výroby a spotřeby. To je to, proč celou ekonomickou reformu děláme. My jsme přece rozvíjeli spoustu ekonomických aktivit naprosto neefektivně, naprosto neproduktivně, naprosto neužitečně, pouze šlo o koloběh výroby pro výrobu. Tyto změny výrazně nastávají. Takže to, že dochází pouze ke změnám ve finanční sféře, to není pravda.

Vezmeme-li strukturu výroby a zaměstnanosti v jednotlivých odvětvích a sektorech našeho hospodářství, uvidíte značně odlišná tempa růstu. Ve většině případů mluvíme o změnách tendencí a směrů. Zhruba to jde směrem, který jsme chtěli.

Jestli někdo nechce kupovat naše textilní výrobky, nedá se nic dělat, ale to je právě ta výrazná změna, ke které v ekonomice dochází. Takže myšlenka, že dochází ke změnám pouze v oblasti financí, měny a cen a pod. není pravdivá. Reálná sféra následuje, i když přirozeně vždycky je v ekonomice odlišné tempo růstu veličin cenových a veličin kvantitativních. Cena vylítne přes noc, zatímco přizpůsobení objemu výroby, struktury zaměstnanosti, je samozřejmě pomalejší. Tak to je první poznámka.

Já jsem si vybral jenom dvě věci, s kterými nesouhlasím, nechci aby to vyznělo negativisticky. Hlavní příčinu vzniku přebytku označil pan poslanec za důsledek administrativního příkazu zabrzdění výdajů. Já jsem použil dvě čísla - nechtěl jsem vás zatěžovat mnoha čísly a tak jsem použil jenom dvě čísla - řekl jsem, že výdaje byly čerpány na 23,3 %, zatímco příjmy nečekaně skočily na 26,5 %. My jsme podle všech minulých zkušeností očekávali, že příjmy budou 20 - 21 %, protože vždy je I. čtvrtletí slabší v tvorbě zisku. Řada odvětví neběží. Čili pro nás byl spíše nečekaný vzestup příjmů rozpočtu než výdajů: Takže to nebyla otázka administrativního zabrzdění výdajů jako dominantního faktoru.

K panu poslanci Komárkovi bych chtěl říci toto. Zisk má vývoj velmi prapodivný a dynamika, o které jsem se zmínil - 322,4 % indexu proti minulému roku - skutečně byla pouze za únor. Za březen už je to pouze 190 %, téměř polovina. Za duben předběžná čísla raději nechci říkat, protože jsou velmi přibližná, ale je to ještě daleko nižší. Takže zisk se skutečně vyvíjí nepochybně směrem dolů a díky tomu také přebytek rozpočtu bude nižší.

Naprosto nechápu několikráte opakované slovo, ne dnes prvně, o tom, že došlo k restrikci vůči obyvatelstvu. Kdo, kdy v naší zemi provedl restrikci vůči obyvatelstvu? Já jsem skutečně nikdy neslyšel, že by někdo provedl restrikci ze strany vlády, já si ničeho takového nejsem vědom, já jsem o něčem takovém nikdy neslyšel. Tady šlo jedině o to, jak krátkodobě přibrzdit růst příjmů - to ovšem není restrikce - aby nedošlo ke vzniku inflační spirály mezi cenami a mzdami. Čili záměr zablokovat inflační spirálu musí být nám všem, vládě i parlamentu, jistě společný. Takže použití slova restrikce je v tomto případě naprosto mylné.

Bludný kruh, který je zde nabízen, můžeme interpretovat i pozitivním způsobem. Vzestup cen a zisku vede k poklesu poptávky, vede k čekání, kdo z koho, mezi výrobci a spotřebiteli, potom vede k relativnímu poklesu cen, tedy za pohybu směrem vzhůru, k následnému vzestupu mezd a příjmů, k strukturovanému vzestupu poptávky a podobně. Čili bludný kruh, který tady nastínil pan poslanec Komárek, není nezbytný a není třeba ho vidět tak negativně.

Pan poslanec Richterek hovoří o odbytové bariéře na vnitřním trhu, o tom, že je vytvořena převážně naší vinou. Nevím, koho myslí slovem "naší". Jestli tím myslí naší podnikovou sféru, která přestřelila krátkodobě cenový vzestup, pak to tedy ano. Ale, že by to bylo vytvořeno vládou, že by zablokovala výdaje, že by v I. čtvrtletí je nechala utéci někam jinam, to pravda není.

Nevím, jestli je správné, aby pan poslanec Šedovič používal slova o "hranici chudoby a hladu". Já myslím, že to jsou slova velmi nadnesená a bylo by potřeba, abychom velmi opatrně, jako šafránu, tato slovíčka používali.

Pro pana poslance Rajczyho bych chtěl říci, že já přesně nevím, kteří poslanci prováděli kontrolu státního rozpočtu, kdo je k tomu vybíral. Já jsem dokonce ke svému překvapení zjistil, že poslanci Federálního shromáždění jsou v budově federálního ministerstva financí v různých kancelářích, aniž bych o tom jako ministr financí byl předem informován, aniž bych k tomu dal alespoň globální, formální souhlas. Takže já to, pane poslanče, opravdu nevím, kdo tam byl a kdo tam nebyl.

Panu poslanci Zemanovi bych chtěl říci - z těch mnoha věcí, které řekl - několik poznámek. Využití Fondu národního jmění na dotace - bylo tady již částečně zodpovězeno. Jednali jsme o tom na zasedání finanční rady teď v pondělí a od slovenské strany, od odpovědných ministrů bylo opakovaně sděleno, že nic takového není pravda, a že to pravděpodobně byla dílčí dezinterpretace v interviewu pana ministra Chrena ve sdělovacích prostředcích. Prostě nic takového slovenská strana nechce dělat a bylo by to také naprosto špatné.

Zpráv o hodnocení reformujících se ekonomik, založených na kvalitním i nekvalitním podkladu, je v dnešním světě nekonečné množství - vychází dvě až tři týdně. Zpráva CIA, která teď vznikla, myslím, byla mimořádně nekvalitní, mimořádně zastaralá. Autoři této zprávy připustili, že byli v této zemi naposledy v srpnu loňského roku. To bychom museli konfrontovat mnoho těchto zpráv, zpráv alternativních organizací. Myslím, že to žádný argument není.

Použití rezervy a kontrolovanost, či nekontrolovatelnost použití rezervy - k tomu bych chtěl říci, že rezerva, která je ve státním rozpočtu, opravdu nebyla použita. Nebyla použita na dočasné neplánované, nečekané dotace na palivo a teplo. Já pochybuji, že by to mohl náměstek Kočárník tímto způsobem říci. On, když o tom hovořil, tak pouze upozorňoval na problémy nečekaných vysokých dotací, které mimochodem do konce dubna dosáhly výše 10,1 miliardy Kčs (a celková rezerva je 4,2 miliardy Kčs).

Chtěl bych se zmínit o otázce periodického tisku, i když myslím, že to bezprostředně nesouvisí se státním rozpočtem. Velmi by mě zajímalo, co to je za seznam, protože ke svému překvapení jsem si tam vyslechl, že bude zrušen v prvním čtvrtletí také časopis Finance a úvěr. Je to časopis, jehož jsem vydavatelem a pokud vím, tak tento časopis normálně vychází a nikdo ho nezrušil a zrušit nehodlá. Takže jestli některé jiné položky tohoto seznamu jsou stejně nepřesně sestaveny, tak možná, že to není seznam až tak reprezentativní. V každém případě tento seznam, který v sobě obsahuje nepochybně mnoho titulů a já jsem podobné seznamy také viděl, časopisů, které naprosto přežily svou dobu, tento seznam by měl smysl jen v jednom případě, jestliže by bylo řečeno, že ve stejné době nevzniká daleko větší počet periodik. Myslím, že počet periodik, který se permanentně objevuje s novými názvy a nově vzniká, by tento seznam mohl velmi snadno vyrovnávat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP