Pokles objemu maloobchodního obratu podniků v působnosti
ministerstev obchodu a cestovního ruchu tohoto roku o 43,9
% (ve srovnatelných cenách) oproti výši
dosažené v březnu 1990 a následné
snížení objednávek zboží
od výrobních organizací, nemohly vlády
přehlédnout. Napovídá to i tvrzení
ministra financí, že zvolený způsob
využití rozpočtových přebytků
na snížení daní je nejefektivnější
cestou pro zastavení poklesu výroby.
Uvedené opatření však těžko
může vést k realizaci příslušného
záměru. Snížení nepřímých
daní nedosahuje průměru uvedených
10 %, ale méně, protože značná
část spotřebního zboží
není vůbec zatížena daní z obratu,
a nemůže tam proto ke snížení daně
dojít. To se týká např. potravin.
Dále je nutné si uvědomit, že snížení
daně o 10 % znamená možnost snížení
spotřebitelské ceny pouze o 1 - 3 %, a to v závislosti
na výši daňové sazby.
To se výrazněji na poptávce nemůže
projevit. Ale i kdyby se v plném rozsahu snížení
daně přeneslo do úrovně cen, přesto
by zboží bylo mnohem dražší než
v minulém roce, jak to ukazuje příklad vozu
Favorit, který stál původně 89 100
Kčs, v lednu 119 890 Kčs a nyní po snížení
daně z obratu "pouhých" 147 430 Kčs.
Při liberalizaci cen v podmínkách monopolního
postavení výrobních i obchodních podniků
a při rozsáhlé platební neschopnosti,
budou prostředky získané snížením
daňového zatížení, použity
pravděpodobně z velké části
na zlepšení finanční situace podniků
vyrábějících spotřební
zboží, nikoli ke snížení cen. Naopak,
do konce letošního roku je nutno počítat
s jejich dalším růstem.
Za žádoucí bych pokládal využít
uvedené prostředky například k úvěrování
vývozů, zvláště strojírenských,
mimo jiné do zemí bývalého sovětského
bloku, pro dodání impulsů výrobě.
I když ani to by nemohlo změnit trend poklesu výroby,
došlo by ke zmírnění a každé
zmírnění poklesu je v tomto kritickém
období třeba vítat. Snížení
nepřímých daní je v uvedeném
kontextu spíše politickým gestem než skutečným
řešením vzniklého stavu, u jehož
počátku stálo chybné řazení
reformních kroků a příliš tvrdá
finanční restriktivní politika. Ministr hospodářství
řekl, že vláda si je vědoma své
krátké působnosti, ale chce dosáhnout
toho, aby žádná jiná vláda po
ní už nemohla dělat jinou politiku, než
současný kabinet pana Čalfy.
Ano, lhůta do voleb je krátká a opozice chce
zachovat alternativy pro československou politiku. Potvrzuje
se stará moudrost římského básníka
Publia Pabinia Statia, že "krátká vláda
nešetří lid".
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Hubálek, připraví se pan poslanec
Tahy. Poslanec Schneider má technickou poznámku.
Poslanec SL J. Schneider: Dovolte mi krátkou, věcnou
poznámku a pak technickou. Přestože nezazněly
v projevu pana kolegy Ransdorfa citáty z velkého
kormidelníka Mao-Ce-Tunga, nebylo by od věci, abychom
se poučili a neopakovali tyto repetice tím způsobem,
že využijeme jednacího řádu a v
příští podobné situaci jako bylo
jednání o hospodářské situaci
a o stavu státního rozpočtu, budeme projednávat
tyto body společně podle § 16 odstavec 1 jednacího
řádu.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, dříve než
přednesu žádost na ministra financí
a na ministra hospodářství ke zprávě,
která se nám předkládá, mám
jednu připomínku, a ta se týká nejen
vlády, ale i nás všech v parlamentu. Spoluobčané
nám svěřili mandát proto, abychom
spíše než konstatovali a distancovali se, tady
hledali účinná řešení.
To myslím nás v očích veřejnosti
postaví do lepšího světla, protože
si musíme uvědomit, že běžná
veřejnost nás považuje za to, čemu se
říká "oni". Byl bych rád,
aby to "oni" na základě naší
práce se změnilo v to, když budou o nás
a o naší práci mluvit, aby říkali
"naši". Ale dosavadní způsob práce
k tomu nespěje.
Nyní konkrétní věc. Nejsem ekonom,
ale ze styku s občany vím, že ekonomiku určitě
narušuje všeobecně známý jev, a
to je, že v pátek ve třídách
zvláště druhého stupně, je zpravidla
jedna třetina žáků. Dokreslujícím
momentem jsou zprávy Zelené vlny, zejména
z Prahy, že ve 14.00 hodin jsou výpadové silnice
přeplněné automobily.
Chtěl bych požádat pana ministra Klause i pana
ministra Dlouhého, jakým účinným
opatřením místo distancování
se a získávání popularity u lidí
plamennými a žlučovitými kritikami,
měli bychom přispět k tomu, aby se tato situace
změnila. Věřím, že kdokoli z
nás po radě ze strany odborníků rád
přispěje svým dílem, abychom zákonnou
formou nebo jiným vhodným opatřením
plnili to, k čemu jsme se zavázali ve volbách.
Ve všech programech všech stran byl zájem společnosti,
a to bychom měli dokazovat činy. Děkuji za
pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Tahy. Připraví
se poslanec Kostya.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
mám jeden doplňujúci návrh k uzneseniu
Federálneho zhromaždenia k prerokovávanej správe,
a síce na strane dva písm. d): "prerokovať
postup komerčných bánk vzhľadom na 50
% čerpanie úverov podnikov za I. štvrťrok
1991 a doporučiť ďalšie opatrenia pre zlepšenie
súčinnosti medzi podnikovou a bankovou sférou."
Môj návrh, ktorý zvážite pri hlasovaní,
odôvodňujem tým, že v štádiu,
kedy veľa podnikov stojí pred problémom reštrukturalizácie,
javí sa paradoxne, že úvery, resp. rezervy,
ktoré sú pre tieto úvery rezervované
na prvý štvrťrok, sa čerpajú tak
nízko. Dá sa to vysvetliť skutočnosťou,
že v podstate podniky sú do určitej miery ochromené
tým, že k transformácii prakticky ešte
nedochádza, že transformácia má sklz,
a preto sa nechovajú všetky podniky primerane tej
skutočnosti, v ktorej sa nachádzajú. Ovšem,
pokiaľ podniková sféra, finančná
sféra, aj banky nebudú privatizované, tak
sa tržne chovať nebudú a nebudú sa zrejme
chovať normálne ani v tejto oblasti, na čo
môžu doplácať prirodzene občania,
ktorí sú v jednotlivých podnikoch zamestnaní.
Pokiaľ podniky nie sú štátne, má
vláda zodpovednosť za to, akým spôsobom
sa chovajú a má vytvárať určité
odporúčania už aj z toho hľadiska, že
cez to, že sme schválili zákon o strategickom
plánovaní, tak dôležitejšie je,
aby sa jednotlivé rezorty strategicky chovali.
To je asi podstatné a stratégia, ktorá by
mala v každom rezorte mať významné miesto,
by mala vyplynúť zo záverov, ktoré by
mali pomôcť podnikom orientovať sa na jednej strane
a na druhej strane samozrejme orientovať sa bankám,
aby vedeli, kde je účelné investovať,
aby oni sami nezanikli, aby mohli žiť a aby mohli v
budúcnosti profitovať. Z tohto dôvodu by som
odporúčal taký doplňujúci návrh
zvážiť.
Ešte malú poznámku na doplnenie toho, čo
povedal poslanec Schneider k prejavu pána poslanca Ransdorfa.
Niekto múdry v našom štáte povedal: "Čo
sa viac ako štyridsať rokov vlčí, to sa
nedovlčí ani za rok, ani za dva, ani za tri, a to
nielen v hospodárskej sfére." (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Páni zpravodajové
mají poznamenaný pozměňovací
návrh, pokud ne, prosím pana poslance Tahyho, aby
ho dal písemně. Nyní pan poslanec Kostya,
připraví se poslanec Jurečka.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych navázat
na svého předřečníka z rozpočtového
výboru, který hovořil ke kapitole rezortu
ministerstva obrany.
Uvedl tady, že branně bezpečnostní výbory
projednávaly materiál z tohoto rezortu, ve kterém
bylo zdůvodnění, jaké vlivy mělo
snížení rozpočtu Federálního
ministerstva obrany. Uváděl také varianty
možného řešení.
Chtěl bych tuto skutečnost doplnit o jeden postřeh.
Samozřejmě máme jako nejvyšší
zákonodárný sbor v podstatě dvě
možnosti. Buď tyto údaje - a to se jedná
o každý resort, pokud by takový problém
vznikl - posoudit z hlediska hodnověrnosti a z hlediska
možnosti, jak danému resortu pomoci nebo vyhovět.
Pak máme druhou možnost v případě,
že tyto cesty nenajdeme a bude situace obdobná ve
většině resortů a nenajdeme zdroje,
samozřejmě tomuto požadavku nevyhovět.
Nechci pledovat pro žádné rozhodnutí
dopředu. Chci pouze připomenout, že v případě,
že budeme tento požadavek považovat za hodnověrný
a nenajdeme zdroje, abychom příslušnému
resortu vyhověli, máme povinnost jako nejvyšší
zákonodárný sbor ještě dalšího,
a to znamená rozhodnout, co dál.
Vidím, v tomto případě v konkrétním
problému resortu ministerstva obrany jen jednu možnost
řešení, a to na základě toho,
že jsme stanovili, odsouhlasili vojenskou doktrínu,
ve které jsme zavázali tento resort k určitému
rozsahu úkolů, abychom vzali na sebe určitou
politickou odpovědnost a abychom rozhodli, zda tyto úkoly,
které jsme my resortu stanovili, nebudou splněny
co do věcného rozsahu plnění, a nebo
- pokud dospějeme k názoru, že je třeba
věcně tyto úkoly plnit - zda bude posunuta
časová hranice plnění. Není
možno obě rozhodnutí pominout a resortu, který
řádně zdůvodnil, že námi
stanovené úkoly na základě stávajícího
rozpočtu nemůže splnit, prostě jednoduše
jeho argumenty nevzít v úvahu.
To je všechno, co jsem vám chtěl říci.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Jako poslední
je přihlášen poslanec Jurečka. Ptám
se kolegů, jestli se ještě někdo hlásí
do diskuse, nechť podá přihlášku.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, podporuji návrh kolegy
Schneidera, protože dnešní diskuse ke zprávě
o plnění státního rozpočtu
se stala opět konfrontační půtkou
o zásadní charakter našeho postupu, toho postupu,
kterému říkáme ekonomická reforma.
Citáty vyzdobené kritiky a požadavky alternativ
jsem odmítl ve svém vystoupení minulý
týden. Budu se trochu opakovat. Jestli pan poslanec Ransdorf
hovoří o alternativě, věřím,
že toto shromáždění je schopno
rozeznat, o jakou alternativu mu jde.
Myslím, že bychom se měli soustředit
na rozhodující otázky, které bychom
měli vládě z našeho jednání
říci a naznačit. První z nich: Byla
regulace výdajů v prvním čtvrtletí
správná, či ne? Podle mého názoru
byla nezbytná a zdůvodněná. Šli
jsme do nejistých podmínek a ty podmínky
se nestaly jistějšími. Domnívám
se, že bychom měli vládu v tomto trendu podpořit.
Jestliže hovoříme o nevhodnosti globální
přerozdělovací metody - 35, 40, 25 - pak
tuto kritiku neadresujme ani vládě, ani federálnímu
ministerstvu financí, ani panu ministrovi, ale tak trochu
sami sobě. Vláda ve svém materiálu,
který nám poskytla, se kriticky vyjadřuje
k tomu, jakým způsobem bude nutno upravit rozpočet.
Je zřejmé, že některé rozpočtové
výdaje budou vyžadovat určitých úprav,
především zdravotnictví, ale to je otázka
kompetenční. Domnívám se, že
od nás by měl jít signál vládě,
aby neustupovala od celkových záměrů
své rozpočtové politiky.
Byl bych rád, kdybychom i my všichni chápali
ty kritické rozbory, které výbory pro plán
a rozpočet soustředily v jednotlivých kapitolách,
jako pomoc vládě, jako kritiku, která má
vyčistit tu cestu, ke které jsme vládě
dali mandát, a nikoliv jako kritiku, která by tu
cestu měla otáčet jinam. Děkuji za
pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Mandler. Ptám se kolegů, zda se ještě
někdo hlásí do diskuse?
Poslanec SL E. Mandler: vážený pane předsedající,
dámy a pánové, je mi těžko jako
neodborníkovi hovořit k rozpočtu. Já
k tomu také hovořit nebudu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ale měl byste se,
pane kolego, držet programu.
Poslanec SL E. Mandler: Měl. Ostatní, co byli přede
mnou také, a přece mám dojem, že k rozpočtu
moc nemluvili, že mluvili více méně
ideologicky. Dokonce se tu pět minut četly tituly
časopisů. Pokusím se, pane předsedající,
když jste mne napomenul...
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Upozornil jsem na ustanovení
jednacího řádu.
Poslanec SL E. Mandler: Když jste mne upozornil na ustanovení
jednacího řádu, pokusím se být
velice stručný.
Ministrovi financí se často vytýká
přílišná sebevědomost. Já
to nemohu a nechci hodnotit. Chtěl bych upozornit, že
to dosti zveličují právě jeho kritikové
tím, co vše od něho chtějí a
požadují. Z debaty to bylo vidět. Především
od něho vyžadují nesmírnou futurologickou
mohutnost. On měl před rokem vědět,
jaká přesně bude letos inflace, a jestli
to neřekl úplně přesně před
rokem v situaci, ve které jsme, tak je to strašné.
Dále. Jeho ministerstvo, okleštěně navíc
kompetenčními zákony, má umět
s ekonomickými nástroji to, co chtěla umět
nomenklatura. A pokud ekonomické nástroje nefungují
jak by měly, tak je to samozřejmě vina ministerstva.
Posléze on, jako ministr financí, by měl
těmito ekonomickými nástroji spravit to,
co násilím, korupcí, loupením za čtyřicet
let tady zkazila Komunistická strana Československa.
(Potlesk.)
K projevům poslanců z řady Komunistické
strany Československa, i bývalých komunistů,
bych chtěl říci toto: my tady máme
demokracii a každý může říci
to, co má na srdci. My nemůžeme a jistě
nechceme omezovat komunisty ve svém projevu. Myslím
si, že někteří z nich by se měli
omezit sami a pochopit, že vyjadřovat se k otázkám
hospodářské politiky, jak se dělá
dnes, pro ně je také otázka vkusu. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Morovič.
Poslanec SN J. Morovič: Vážený pán
predseda, predsedajúci, kolegyne a kolegovia, celý
priebeh vo výbore pre plán a rozpočet prežívame
s ohľadom na rozpočet veľmi citlivo, veľmi
veľa sa pracuje na tom, akým spôsobom by sme
mohli byť nápomocní ako spätná
väzba vláde.
Zdá sa mi, že v tejto otázke je treba, aby
sme boli konštruktívni a trpezliví. Len začal
nejaký proces a my sa zameriavame na to, aby sme tento
proces kritizovali, miesto toho, aby sme sa zameriavali na to,
či vieme dať objektívne informácie,
ako proces prebieha a akým spôsobom by sme cítili
každý zo svojej strany, čo by sme mohli urobiť
v prospech toho, aby veci išli lepšie, či už
v podnikoch, regionoch alebo na celej československej úrovni.
Odporúčal by som, a budem veľmi stručný,
aby sme sa zamerali na toto v ďalšom štvrťroku,
pretože prakticky každý štvrťrok budeme
robiť kontrolu rozpočtu, aby sme boli kooperativnejší,
aby sme cítili spoločnú zodpovednosť
za celý proces, aby každý osobitným
podielom to, čo môže, do toho niečo priniesol.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ještě se přihlásil
pan poslanec Borguľa. Má slovo.
Poslanec SL M. Borguľa: Vážení kolegovia,
myslím že sa tu zasa diktuje na akúsi ideologickú
tému. Vláda nás včera suchou nohou
cez rieku previedla a dnes sa o to snaží tiež.
Domnievam sa však, že tu nejde o to, aby sme sa vyslovovali
o katastrofických scenároch, jedna strana, druhá
strana hovorí, že všetko je v poriadku. Domnievam
sa, že je treba vrátiť sa k číslam,
k vecným argumentom a myslím, že diskusia tu
sa v tomto zmysle zatiaľ veľmi neniesla, ale nepočul
som ani v úvodnom slove, bohužiaľ, k týmto
veciam nejaké vecné argumenty.
Faktom je v prvom rade to, že tých 15 miliárd
Kčs je do značnej miery fiktívnych, nielen
z toho, že sa tu hovorilo o tom, že je to istým
mechanizmom, posunom cien vyvolané atď. Chcel by som
upozorniť aj na to, že sa odložili nejaké
výdaje, výdaje, ktoré nezbytne nutne budeme
musieť mať. Napríklad na Slovensku sa v prvom
štvrťroku takmer neuvoľnili dotácie pre
obce. Keď ich uvoľnili po prvom štvrťroku,
okamžite rozpočet z vysokého prebytku klesol
takmer do mínusu.
Znepokojuje ma napríklad skutočnosť, že
vo výdajovej časti na jednej strane federácia
prečerpala podstatne tzv. neinvestičných
výdajov pre podniky a družstvá, na druhej strane
republiky - Slovensko čerpalo, myslím, okolo 7 %
a v Čechách sa čerpalo z tejto položky
okolo 12 %. A to robíme v dnešnej situácii,
kedy podniky plačú, ekonomicky sú zrážané
na kolena a jedna sa v tejto položke aj o poľnohospodárske
družstvá.
Domnievam sa, že aj cez to, že niektorí predrečníci
sa zasa snažia túto vec položiť do akejsi
ideologickej roviny a zasa sa odvolávať na štyridsať
rokov dozadu, za súčasný stav sme aj my,
tento parlament a táto vláda, dnes zodpovední.
Faktom je, že o 12 % klesla výroba. Keď chceme
aj v budúcnosti zakladať akúsi prosperitu v
tejto republike, prosperitu regresom nezaložíme. Založíme
ju inde vtedy, keď sa skutočne začne znovu
vyrábať. Bohužiaľ, v tomto slova zmysle
ani vláda ešte nič nerieši.
Som veľmi prekvapený, že v diskusii o rozpočte
sa zúčastňuje pán minister Klaus,
je to záležitosť celej vlády. Očakával
som, že tu bude minimálne pán premiér,
pretože sa to týka každého ministerstva,
že tu bude pán Valeš a že tu bude v prvom
rade pán Dlouhý, pretože za budúcnosť
rozpočtu je v prvom rade zodpovedný pán minister
Dlouhý. Keď nebudú fabriky produkovať,
pán minister Klaus nebude do rozpočtu dodávať
príjmy. Myslím, že tu je v prvom rade zakopaný
pes.