Středa 22. května 1991

Těchto a podobně laděných nářků je ve zprávě plných šestnáct stran až na jedinou výjimku, a to, cituji: "V zájmu nalezení okamžitých opatření federálního ministerstva obrany přehodnotilo vnitřní rozdělení svých rozpočtových výdajů na rok 1991 a zvýšilo výdaje na nákup tuzemské vojenské techniky ze svého rozpočtu z původních 1,2 miliardy Kčs na 2,3 miliardy Kčs. Tento krok by byl však přijat s rizikem, že federální ministerstvo obrany v důsledku cenové liberalizace nemá možnost utlumit cenový nárůst v nákupech potravin, paliv a pohonných hmot. Kritická situace zde nastane při předpokládané cenové eskalaci ve druhé polovině roku 1991." Konec citátu.

Je už jasné, co je jedním ze zdrojů pro naše zbrojařské podniky na pokračování "nekonverze". Když parlament snížil rozpočet federálního ministerstva obrany o 1,5 miliardy Kčs a samotné ministerstvo obrany si přehodnotilo svůj rozpočet ve prospěch nákupu tuzemské vojenské techniky o 1,1 miliardy Kčs, ukázalo tím parlamentu, že má ještě další rezervy v rozpočtu. To je vážené dámy a pánové, podstata mé pochvaly ve směru na federální ministerstvo obrany.

Dnes federální ministerstvo národní obrany požaduje zvýšení rozpočtu a dle usnesení výborů branných a bezpečnostních má či mělo předložit tři varianty.

Za prvé zvýšení rozpočtu o 3,3 miliardy Kčs, za druhé zvýšení rozpočtu o 1,5 miliardy Kčs a za třetí bez zvýšení rozpočtu.

Dodnes tyto varianty ke zvýšení rozpočtu nepředložilo. S tímto faktem mě napadá jedna myšlenka a doufám, že ji pan ministr obrany vyvrátí. Není požadavek na zvýšení rozpočtu jenom klasická varianta, kterou jsme již zde od vlády mohli několikrát pozorovat, že odmítnutím zcela jasně nepřijatelného požadavku, bude parlament zcela uspokojen a zapomene se rýpat v naznačené problematice nekonverze? Ono by se na konci roku mohlo stát, že bychom ze strany federálního ministerstva obrany slyšeli, že to bylo velmi těžké období, ale že je třeba nás pochválit za splnění velmi těžkých úkolů. Já to tedy činím již takto předem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Zeman, připraví se poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, jak už řekl ve svém úvodním vystoupení ministr financí, hodnocení rozpočtového hospodaření za I. čtvrtletí je do značné míry otázkou subjektivních preferencí.

Chtěl bych se proto ve svém vystoupení zaměřit spíš na budoucnost, tedy na to, co může parlament společně s vládou ovlivnit podle mého názoru v nejbližších měsících. Domnívám se totiž, že na rozdíl od pana ministra financí, který v nedávném interview v Lidových novinách označil výsledky rozpočtového hospodaření za geniální trefu, že jde spíš o Potěmkinovu vesnici, ale nemyslím si, že bychom měli ztrácet čas těmito spory, protože reálný průběh hospodářských a finančních procesů ve druhém čtvrtletí ukáže, která hypotéza byla pravdivější.

Dovolte mi tedy soustředit se na čtyři náměty. První dva náměty se v podstatě týkají poněkud komplexnějšího pohledu na rozpočtové hospodaření, než který volíme dnes, kdy souhrn rozpočtů je jednak oddělen od vznikajícího fondu národního jmění, jednak od státních finančních aktiv.

Chtěl bych s jistým předstihem upozornit na možné riziko, které se v současné době vytváří zejména ve Slovenské republice, ale není vyloučeno, že přeskočí i do České republiky. A sice na riziko, že fondu národního jmění, konkrétně kumulovaných prostředků získaných malou privatizací, bude použito na dotaci cen potravin. Chtěl bych v této souvislosti citovat francouzského politického klasika: Je to horší než zločin, je to pitomost.

Jestliže podléhání populistickým tlakům povede k tomu, abychom poměrně omezeně prostředky získané dosavadní úplatnou privatizací, které musíme věnovat na rozvoj národního hospodářství a veřejného sektoru, věnovali na lichotivě řečeno prožrání budoucnosti, pak se zbavíme poslední šance, aby tato budoucnost byla ekonomicky i sociálně lepší. Nechci přitom mluvit o možnosti, že zejména po zprávě ekonomických expertů CIA se poněkud odkloníme od varianty kupónové privatizace, a že tedy fondy národního jmění budou syceny úplatnou privatizací i v rámci privatizace velké. Tato otázka by se stala o to aktuálnější. Varuji před pokušením využívat fond národního jmění ke krytí běžných rozpočtových problémů.

Druhá otázka se týká státních aktiv. Už v září minulého roku došlo k tomu, že na úkor státních aktiv byl kryt náš vklad v národní měně do Mezinárodního měnového fondu ve výši - tedy před devalvací - 10,3 miliardy korun. v průvodní zprávě se tehdy říkalo, že tato operace se uskutečňuje mimo jiné i v souvislosti s tím, že Federální shromáždění se bezprostředně k pohybu státních finančních aktiv nevyjadřuje a současně bylo upozorňováno na to, že touto operací, byť jde fakticky jenom o uložení směnky u státní banky, klesají výrazně státní finanční aktiva.

Já jsem samozřejmě vděčný vládě, že odbřemeňuje Federální shromáždění, aby se zabývalo pouhou 10-ti miliardovou problematikou a umožňuje mu lépe se soustředit na pohyb 10-ti miliónových, případně 100 miliónových položek ve státním rozpočtu, nicméně apeloval bych na to, aby v budoucnosti byl pohled na pohyb státních rozpočtů, tedy pohled na pohyb fondů národního jmění a státních finančních aktivech sjednocen, aby celá záležitost byla přehlednější.

Třetí připomínka se týká rozpočtových rezerv, kterých je několik, ale největší z nich, ve výši 4,2 miliardy korun, byla věnována na předcházení ekonomicky havarijním situacím. Toto Federální shromáždění na návrh svého rozpočtového výboru tuto rezervu zvýšilo - mimochodem na účet snížení výdajů na obranu. Podle vyjádření prvního náměstka ministra financí, které jsme před několika dny na rozpočtovém výboru dostali, byla tato rozpočtová rezerva spotřebována na krytí neplánovaných výdajů spojených s prolongací dotací cen tepla, energie atd.

Mám-li vyjít z této reprezentativní informace, ptám se, zda šlo o ekonomickou havárii, nebo havárii, tedy o něco, nač měla být rezerva původně užita, a jak se hodlá státní rozpočet vypořádat s touto situací a s faktickou nekontrolovatelností těchto finančních rezerv Federálním shromážděním.

Moje poslední připomínka má charakter krátkodobé prognózy. Domnívám se, že zejména v odvětvích veřejného sektoru, zejména v odvětvích školství, zdravotnictví, ale i ochrany životního prostředí a nekomerčních oblastí kultury bude muset dojít v nejbližší budoucnosti, nejpozději však začátkem druhé poloviny tohoto roku, k rozsáhlým rozpočtovým modifikacím máme-li předejít kolapsu těchto odvětví, že to bude mít prakticky charakter úpravy, a to velice výrazné úpravy dnešního souboru rozpočtů; samozřejmě nikoliv na federální, ale v tomto případě především na republikových úrovních.

Proto také rozpočtové výbory pracovaly ve spolupráci s analogickými výbory obou republik, proto máte v naší zprávě přiložena stanoviska těchto výborů za Českou národní radu a Slovenskou národní radu. Toto volání je někdy hlasem volajícího na poušti, a protože rád uvádím argumenty místo obecných tezí, dovolte mi, abych skončil argumentem ve prospěch citované nekomerční kultury. Ve svých zbývajících dvou minutách bych bez jakéhokoliv dalšího komentáře, stylem hokejového reportéra, aby to bylo rychlejší, přečetl - pouze za Českou republiku, a není to jen záležitost daně z obratu - seznam periodik, která byla zrušena nebo jejich vydávání bylo zastaveno v I. a II. čtvrtletí t.r.

I. čtvrtletí: Československá informatika, Energetika, Finance a úvěr, Investiční výstavby, Listy cukrovarnické, Manipulace skladování a balení, Meteorologické zprávy, Mlýnsko-pekárenský průmysl, Plasta a kaučuk, Pojistný obzor, Pozemní stavby, Průmyslový design, Sklář a keramik, Stavivo, Strojírenská výroba, Technická knihovna, Technologie Today, Zábrana škod, Motor, Týden, Praha, Knihovnictví (příloha Čtenáře), O revue, Lázeňský časopis (Karlovy Vary), výběr nejzajímavějších knih, Řemeslo a služby, Monitor, Přírodní vědy, Speciální pedagogika, Cizí jazyky, Český jazyk, Estetická výchova, Matematika a fyzika, UNESCO kurýr, Rodina a škola, Rozhledy matematicko-fyzikální, Sekretářská praxe, Speciální pedagogika, Tělovýchova mládeže, Výchova a vzdělání, Zemědělská škola, Výchovný poradce, Alma mater, R klub R, Komenský, Odborná výchova, Freundschaft, Přírodní vědy, Historický obzor.

II. čtvrtletí: Víkend, Automatizace, Automobil, Domov, Computer Echo, Elektrotechnický obzor, Elektrotechnik, Hutnické listy, Hutník, Jaderná energie, Kvasný průmysl, Mechanizace a automatizace administrativy, Plyn, Podniková organizace, Sdělovací technika, Slaboproudý obzor, Slévárenství, Strojírenství, Technický magazín 91, Uhlí, Chemický průmysl, Acta chirurgiae orthopaedicae, Časopis lékařů českých, Československá dermatologie, Československá epidemiologie, Československá farmacie, Československá gastroenterologie, Československá gynekologie, Československá hygiena, Československá neurologie, Československá oftalmologie, Československá otolaryngologie, Československá patologie s přílohou Soudní lékařství, Československá pediatrie, Československá radiologie, Československá stomatologie, Československé zdravotnictví, Fysiatický a revmatologický věstník, Homeostasis in helth and disease, Lékař a technika, Pracovní lékařství, Praktické zubní lékařství, Praktický lékař, Rozhledy v chirurgii, Studia pneumologica, Vnitřní lékařství, Zdravotnická pracovnice, Československá psychiatrie.

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: slovo má nyní poslanec Ransdorf. Připraví se poslanec Hubálek, poslanec Kočtúch má technickou poznámku.

Poslanec SN H. Kočtúch: Chcel by som reagovať na prvý návrh poslanca Zemana. Názor, že by sa na Slovensku fond národného majetku použil ako vankúš na riešenie sociálnych otázok, je nepravdivý.

Všetky relevantné vládne miesta sa vyjadrili, že táto cesta vôbec neprichádza do úvahy. Preto by som odporúčal, aby sme si overili materiály. Často sa objavujú žurnalistické kačice s rôznym zámerom vyvolať rôzne nedobré pocity ako v českej, tak aj v slovenskej sfére. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Chtěl bych jenom jednou větou odpovědět kolegovi Kočtúchovi. Budu samozřejmě potěšen, jestliže se tato zpráva ukáže jako nepravdivá, nicméně šlo o vystoupení pana ministra Chrena, uveřejněné v Lidových novinách. Uvádím tento zdroj informací a myslím si, že výrok reprezentativního slovenského ministra je dostatečně informativní.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, prosím, aby se ujal slova poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, vážená třetino Federálního shromáždění, objevují se názory, že lidé nechápou záměry vládní ekonomiky, zejména pak podniková sféra ne. Připomínám výrok Ciceronův, že "nemá ctít dům hospodáře, ale hospodář dům". Nesdílím názor Petroniův, že "je nutné zuřit se šílenými", i když mu některé činy poslanců tohoto shromáždění dávají zdánlivě za pravdu.

Jsem toho názoru, že parlament musí sledovat bedlivě kroky prováděné vládou a tam, kde vidí ohrožení zájmů voličů, má právo vyjádřit své znepokojení.

Jde nám o podnikatelskou ekonomiku, jejíž základní prvek vidí Joseph Schumpeter v "tvořivé destrukci", kdy podnikatel odpovídá na příležitosti trhu. My máme ovšem co do činění s destrukcí netvořivou, ubíjející ducha podnikatelství stejně, jako předchozí příkaznický systém.

Israel Kirzner vidí v podnikateli hledače příležitostí reagujícího na nerovnováhy, aniž by je vytvářel agresivní a originální iniciativou. Jenže těch nerovnováh je dnes tolik, že vytvářejí netransparentní prostředí, ve kterém lze těžko podnikat.

Ve scénáři ekonomické reformy v září 1990 vláda prohlásila, že "je nezbytné stanovit a dohodnout se se sociálními partnery a politickými stranami a hnutími předem na hranici možného dopadu důsledků pohybu cen na úroveň reálných příjmů obyvatelstva. K zabránění lichých dopadů na reálné příjmy obyvatelstva je nutno stanovit mechanismy částečných kompenzaci (valorizace), pravidla jejich uplatňování (jednorázové, periodické)", to je konec citátu. Tento práh bohužel nebyl stanoven. Není tedy jasné, kam až půjde redukce koupěschopnosti obyvatelstva. Je životním zájmem udržet v chodu motor koupěschopné poptávky, má-li být udržena určitá nutná úroveň produkce i rozpočtových zdrojů.

Do roku 1991 jsme vstoupili s tím, že v prosinci 1990 byly ceny oproti prosinci 1989 o 20 % vyšší, v lednu 1991 byl rozdíl oproti stejnému období předcházejícího roku 45,6 %, v únoru 1991 55,6 %, v březnu 62,8 %.

Z toho byl růst cen potravin o 61,6 %, nepotravinářského zboží o 73,9 %, veřejných služeb o 71,3 %.

Jistě je pravda, že dynamika cen se zmírňuje z 25,8 % v lednu na 6,3 % v březnu, ale celkový index spotřebitelských cen je stále vyšší. V dubnu se spotřebitelské ceny zvýšily oproti prosinci 1990 o 45 %. Ceny průmyslového zboží o 64,7 %. V březnu byly reálné příjmy obyvatelstva nižší oproti roku 1989 asi o 35 - 40 %. Pro srovnání: v Polsku, které včera devalvovalo zlotý o 14,4 % v reakci na pokles výroby a vývozu, poklesly reálné příjmy obyvatelstva za poslední rok o 28 %. Pokud jde o inflaci, ještě na tiskové konferenci 21. listopadu 1990 ministr financí tvrdil, že v roce 1991 bude inflace jednociferná. A dnešní realita je známa všem.

Inflační trend v Československu lze co do rozsahu v Evropě za posledních deset let srovnat jen s Jugoslávií, Polskem a Řeckem. V evropských zemích s nejvyšší inflací nebyl překročen řád 25 - 35 %.

V roce 1978, když dosáhla v Británii inflace 27 %, byl to popud pro paní Thatcherovou pro volební heslo: "S labouristy to nefunguje".

Mohu se ptát, zda to s dnešní naší vládou funguje lépe? Odpověď je jasná. V březnu byla produktivita práce v průmyslu oproti stejnému období minulého roku nižší o 12 %, ve stavebnictví dokonce o více než 40 %. To znamená, že při nástupu reálné nezaměstnanosti se prohlubuje tolik kritizovaná přezaměstnanost.

V březnu 1991 byla produkce oproti březnu 1990 o více než 25 % nižší. Ve stavebnictví dokonce o 50 %. Ve světle těchto faktů pochybuji o tvrzení vlády, že se začínají projevovat pozitivní prvky v ekonomickém vývoji, "k nimž patří především likvidace permanentní převahy poptávky nad nabídkou". To byl citát ze zprávy naší vlády.

Těžko lze hodnotit kladně takovou formu dosažení rovnováhy, kdy obyvatelstvo za stejný objem peněz nakoupí řádově o 40 % méně zboží ve fyzickém objemu. Spotřeba obyvatelstva je ve stále větším stupni kryta z úspor a redukována na hrazení základních životních potřeb. Po zvýšení cen paliv a tepla lze očekávat další citelný cenový růst, který se ke konci roku může přiblížit trojcifernému vyjádření.

Jestliže vedoucí kontrolní mise Mezinárodního měnového fondu, že "vývoj makroekonomických ukazatelů v I. čtvrtletí 1991, tedy v prvních třech měsících reformy je více než uspokojivý a autoři scénáře si zaslouží výbornou", klade to otázky kritérií takového hodnocení. Nelze se totiž ubránit dojmu, že Československo se dostává do postavení "his master´s voice".

Za příznivou variantu lze pokládat i v současném vývoji, když národní důchod neklesne více než o 10 - 12 %. Kdyby se hospodářský pokles podařilo v příštím roce zastavit a obnovit růst v roce 1993, pak ekonomickou výkonnost z roku 1989 dosáhneme roku 1997.

To staví jásot nad rozpočtovým přebytkem do poněkud hořkého kontextu. Snížení daně z obratu, v průměru o 10 % a dovozní přirážky na dovoz spotřebního zboží z 20 na 18 %, s platností od 20. května 1991 je prý přímým důsledkem přebytku v plnění rozpočtu v I. čtvrtletí. Zdroje přebytku jsou, jak konstatoval ve svém úvodním expozé pan ministr Klaus, neopakovatelné a "přebytek v podstatě zaplatili spotřebitelé a nestačí pokrýt zvýšené výdaje rozpočtů ve školství, zdravotnictví, stejně jako u nezaměstnanosti. K tomu lze přičíst problémy s konsolidační bankou, úvěry na TOZ, které na sebe převzala státní banka. Lze se ptát: "Nebude je muset krýt státní rozpočet?"

Dále: Ve stejné době, kdy bylo oznámeno, že I. čtvrtletí skončilo výrazným rozpočtovým přebytkem překračující plánovanou výši, jednal v USA předseda státní banky s víceprezidentem Světové banky o půjčce 450 miliónů amerických dolarů (asi tak 13,5 miliardy Kčs), spojené s krytím případného rozpočtového schodku. Je známa skutečnost, že rozložení rozpočtových příjmů a výdajů je v průběhu roku nerovnoměrné. Hovořil o tom ve svém vystoupení i pan ministr financí.

Výdaje nabíhají s určitým zpožděním, takže rozpočtový přebytek počátku roku je nezbytnou podmínkou pro dosažení celoroční vyrovnanosti. To platí v tomto roce tím spíše, že zisky podniků a odvody do rozpočtu byly počátkem roku přechodně zvýšeny v návaznosti na provedenou devalvaci koruny, zatímco ceny dovážených surovin i výrobní náklady porostou v dalším průběhu roku; stejně tak i techniky, spotřebního zboží, výrobní náklady vzrostou patrně i o mzdy.

Ministerstvo zemědělství České republiky zadržovalo dotace pro zemědělské organizace a nečerpalo rozpočtové prostředky, což je trvale neudržitelné. A konečně, rozpočtový přebytek byl dosažen i tím, že se do slabší pozice dostalo krytí obecně uznávaných potřeb, jako je tomu ve školství, dopravě, ve zdravotnictví, v obecních a okresních rozpočtech atd. Tedy tyto problémy budou řešeny ve II. pololetí.

Registrované požadavky se pohybují v řádu několika desítek miliard Kčs a při splnění uvedených slibů by byl státní rozpočet ztrátový. Vidím tedy důvod pro snížení nepřímých daní nikoli v rozpočtovém přebytku, ale v potřebě utlumit sociální nespokojenost, a to právě v okamžiku, kdy vstoupily v platnost zvýšené ceny uhlí, plynu a tepla, dále v nutnosti oživit makroekonomickou regulační politiku na vnitřním trhu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP