Podniky vzhledem k tomu, že mají vysoké zisky,
podle mého názoru nejsou nuceny reagovat tak, jak
zřejmě velí základní zájem
finanční restrikce, původní záměr
reformy. Tedy tím, aby sáhly na dno svých
rezerv cestou vyšší efektivnosti. Situace je
taková, že vysoké zisky naopak umožňují
podnikům při poklesu výroby udržovat
víceméně stav zaměstnanosti na úkor
hlubokého poklesu produktivity práce. Produktivita
práce podle statistiky klesla za duben na asi 88 % a za
první čtyři měsíce asi o pět
šest bodů.
Já se obávám, že zde dochází
k určité silné deformaci původních
záměrů restrikční politiky.
Nejde mi o kritiku u těchto deformací, jde mi spíše
o hledání řešení, které
by mělo mít smysl. Já se domnívám,
že došlo a dochází při tvrdé
restrikci vůči obyvatelstvu, užívám-li
slovo tvrdé, mně teď nejde o oblast pocitů
nebo sociálního cítění, mně
jde spíš o makroekonomickou úměru této
restrikce. Restrikce vůči obyvatelstvu reprezentuje
podle odhadů, o kterých jsem hovořil, a nechci
jejich opakováním zdržovat, přes 150
miliard Kčs v průběhu roku od dubna 1990
do dubna 1991.
To znamená stlačení poptávky obyvatelstva,
které se prakticky zrcadlí velmi razantně
v poklesu dubnového objemu prodejů ve vnitřním
obchodě ve srovnatelných cenách asi o 48
%, což je obrovský pokles nákupů obyvatelstva.
Je to proto, že obyvatelstvo na růst cen asi o 65
% za první čtyři měsíce, srovnatelně
proti čtyřem měsícům minulého
roku, reaguje tím, že stlačuje svoji poptávku
na minimum. Pan ministr má asi pravdu, když říká,
že snížení cen, které je vykazováno
statistikou na vahách spotřeby roku 1989, by možná
na vahách spotřeby roku 1991 bylo o 8 nebo 9 bodů
nižší. Ale to je skutečně spíše
statistická hra, protože ceny se vyvíjely tak,
že potravinové ceny se zvýšily, řekněme,
že dnes se redukovaná spotřeba o 48 % v dubnu
redukuje tak, že lidé samozřejmě musí
jíst, takže zůstává spotřeba
potravin méně zkrácena než téměř
mizící spotřeba spotřebního
zboží, takže skutečně v užití
je větší podíl potravin, než v
roce 1989 a pochopitelně pomalejší vzestup
cen než u spotřebního průmyslového
zboží odpovídá těm indexům,
o kterých oprávněně pan ministr hovořil.
Ale to je skutečně výraz už dopadu tvrdé
restrikce vůči obyvatelstvu a následně
deformované struktury spotřeby obyvatelstva.
Já se domnívám, že vzniká tento
bludný kruh tak, že ostře restringovaná
kupní síla obyvatelstva o více než 150
miliard Kčs silně snižuje jeho poptávku
a vyvolává tendenci k 20 % poklesu výroby.
Naproti tomu podniky, aby nesnížily své objemy
tržeb a objem zisku, reagovaly pronikavým zvýšením
cen, které jim stát beze všeho dovolil. Možná
to šlo limitovat určitým horním stupněm
rentability k nákladům, ale mohu se samozřejmě
hluboce mýlit a nejde mi o žádný zlepšovací
návrh v tomto směru.
Jde mi o to, že restriktivní záměr,
který podniky podvazoval původně i v úvěrech,
byl torpédován tím, že se jim umožnil
takovýto růst zisků, který rezultuje
do přebytku rozpočtu a vyvolává zmíněný
bludný kruh, kdy snížením spotřeby
obyvatelstva narůstá deprese jeho poptávky,
narůstá odbytová krize pro podniky a podniky
je překonávají místo tlakem na efektivnost
zvyšováním cen, růstem zisku. Tím
ale znovu vyvolávají další poklesy poptávky,
takže tento koloběh se vyčerpává,
není řešením ani pro obyvatelstvo, postupně
nebude ani řešením pro podniky, a protože
narazí na poptávkovou bariéru a nebude moci
výrobu za tyto zvýšené ceny realizovat,
a pak také budou klesat příjmy státního
rozpočtu, které se octnou v dvojích kleštích.
Za prvé ztratí daně z nákupu obyvatelstva
za spotřební zboží, jako jsou automobily,
pohonné hmoty a podobně, za druhé odvody
ze zisku z podnikové sféry, která naráží
na bariéru snižované poptávky, budou
slábnout.
To napovídá na tendenci recese nebo stagflace, respektive
stagnace a inflace jako poměrně dlouhodobého
jevu, který pak znemožní brzkou adaptaci a
oživení ekonomiky.
Já nechci tyto teze zveličovat. Chtěl jsem
na tuto otázku upozornit, upozornit čistě
v souvislosti s růstem příjmů rozpočtů.
Souhlasím s tezí ministra Klause, aby se nepřijímaly
apriorní soudy k reformě. Mrzí mě,
když tato teze je doprovázená okamžitě
závěrem s tím, že se množí
katastrofální předpovědi.
V situaci takovýchto poklesů výroby a nárůstu
nezaměstnanosti jsou obavy pochopitelné a nelze
diskutovat s nějakým neutuchajícím
optimismem, ale pochopitelně, v těchto diskusích
se prolínají obavy, a lidé mnohdy jsou motivováni
jak optimismem, tak obavami, takže nejde o apriori defétistické
záměry.
Ale souhlasím s tím, že nemáme přijímat
žádné předpojaté závěry,
a doporučuji, abychom o dalším zaměření
restrikce, její tvrdosti vůči obyvatelstvu
a lepšího cílení restrikce vůči
podnikům uvažovali na druhé pololetí
tohoto roku, protože dá se některým
negativním tendencím předcházet a
je samozřejmě lepší se nad nimi zamýšlet,
než je odmítat.
Z toho hlediska bych si závěrem dovolil jednu připomínku
k našim zpravodajům. Já jsem toho názoru,
ať každý si zde vyslovuje názory, jak
považuje za nutné a jak umí a nikdy bych je
nechtěl komentovat a nějakým způsobem
hodnotit.
Myslím, ale že by důstojnosti a serióznosti
jednání parlamentu přispělo, když
se hovoří o hospodářských otázkách
a o číslech, aby zprávy zpravodajů
byly věcné a nepřipomínali spíše
literární eseje.
A konečně myslím, že není příznivým
faktem, když se v tomto parlamentu jedná o vážných
hospodářských otázkách, které
pochopitelně naše obyvatelstvo a naše voliče
znepokojují, že stav přítomných
klesá na 50 - 60 osob. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní vystoupí
poslanec Richterek a připraví se poslanec Šedovič.
Poslanec SL R. Richterek: Vážené Federální
shromáždění, vážení
hosté, prosím, abyste zaregistrovali, že nevstupuji
s principiální kritikou průběhu I.
čtvrtletí, ale jako poslanec a člen výboru
pro plán a rozpočet a jako účastník
kontroly výdajové části státního
rozpočtu za I. čtvrtletí 1991 se chci podělit
s Federálním shromážděním
o své zkušenosti a říci i svůj
názor, protože to pokládám za správný
dialog na této půdě, jako povinnost vlády
i tohoto parlamentu se závažnými otázkami
vývoje této společnosti zabývat.
Souhlasím s tím, že nelze výsledky I.
čtvrtletí hodnotit optimisticky, přestože
se splnily podmínky vůči měnovému
fondu, tak jak sdělil pan ministr Klaus. V tomto směru
je výsledek pozitivní.
My jsme se ve výboru pro plán a rozpočet
v detailu zabývali celkovými otázkami za
účasti prvního náměstka pana
Kočárníka, a bohužel si myslím,
že to nezaznělo ani ze zpravodajské zprávy.
Shodli jsme se na konstatování, že část
výsledků I. čtvrtletí je zcela fiktivní
a nepoužitelná. Pan náměstek Kočárník
to odhaduje v rozmezí 20 - 30 % z 15 miliard Kčs,
čili součtu federace a obou republik. Je to otázka,
jestli je to méně či více.
S tím souvisí i problém, o kterém
se hovořilo. Pan ministr Klaus i zpravodajové hovořili
o tom, že statistický systém v podstatě
neumožňuje hodnotit věci v reálném
čase, že jsme při kontrolách na jednotlivých
ministerstvech neměli potřebné údaje
tak, abychom se mohli podívat na výsledky I. čtvrtletí
v detailu.
Když hovořím o fiktivních výsledcích,
chci to doložit i konkrétním stanoviskem. Určitě
jste se s tím seznámili i v televizních vystoupeních
našich předních bankéřů.
Bohužel, bankovní systém současného
období umožňuje duplicitní inkasa v
podnikové sféře především
v období, kdy mají zabezpečovat odvod do
státního rozpočtu. Já v tomto případě
tvrdím, že je to fiktivní výsledek státního
rozpočtu. Je pozitivní, že toto zjištění
bankéři udělali. Udělali toto zjištění
i jiní pracovníci a bankovní soustava hledá
opatření, aby k takové záležitosti
do budoucna nedocházelo.
Mám v této souvislosti jednu otázku, pokud
bude ochoten pan ministr Klaus na ni odpovědět,
jestli by mi, snad i ostatním poslancům, mohl sdělit,
jaká bude funkce bank v dalším období.
Pokud je moje informace správná, je v současné
době nevyčerpaný úvěrový
rámec kolem 50 miliard Kčs (plus - mínus).
Snad se dozvíme přesné číslo.
V této souvislosti mi jde o zcela konkrétní
stanovisko. Parlament ani tato vláda přece nemohou
vyhlašovat, že budou podporovat export našich výrobků
především do Sovětského svazu,
kde se zpřetrhaly vztahy, kde jsou problémy v ekonomice
atd.
Já zjišťuji, že banky neposkytují
úvěry ani těm podnikům, které
mají se Sovětským svazem podepsané
kontrakty, výrobky jsou vyrobené, a protože
nejsou ze strany Sovětského svazu otevřené
akreditivy, zůstává zboží zde,
což je nelogický postup.
Já se přimlouvám za to, pane ministře,
kdybyste mohli tyto otázky v ekonomické radě
posoudit a umožnit v těchto proexportních opatřeních,
protože o to nám hlavně jde, možnost poskytnutí
úvěru, protože v tom je také garance
z hlediska splátek takto poskytnutých úvěrů.
Nyní mi dovolte ještě několik poznámek
k hodnocení průběhu I. čtvrtletí
1991. Jde o mé hodnocení.
Domnívám se, že vláda hodnotí
průběh I. čtvrtletí rozporně.
Je otázka, jestli se na tom shodneme. Pokusím se
říci proč. Při mnoha vystoupeních
si stěžuje vláda na odbytovou bariéru,
přičemž podle mého názoru zapomíná,
že odbytová bariéra na vnitřním
trhu je přímým důsledkem její
restriktivní politiky. Pokud jde o mezinárodní
důvody, o kterých se hovoří při
různých příležitostech, přiznává
vláda, že složitou situaci jsme si v řadě
případů způsobili sami. Proč
se tedy vymlouváme na odbytovou bariéru, když
vznikla převážně naší vinou?
Kuriózní je, že na jedné straně
se negativně hodnotí odbytová bariéra
a na druhé straně se za jeden z hlavních
pozitivních výsledků v průběhu
reformy, jak jsme v tomto parlamentě schválili,
uvádí snížení převisu
poptávky nad nabídkou. Myslím, že na
to reagovali i naši zpravodajové. Přitom drastické
snížení poptávky vytvořilo odbytovou
bariéru, která je největším současným
problémem.
Mám takový pocit, že vláda vydává
za úspěch v průběhu reformy zvýšení
úlohy spotřebitele trhu. Kladu si sám pro
sebe otázku: Lze za úspěch považovat,
když lidé méně nakupují, když
nakupují opatrněji jen proto, že jim prudce
poklesly jejich reálné příjmy? Je
tedy úloha spotřebitele nejvyšší
v zemích (nyní to přeháním)
s nejnižší životní úrovní?
Mám osobní názor (a je to zakotveno i v návrhu
usnesení), jak to bylo projednáno ve výboru
pro plán a rozpočet), že by vláda měla
přistoupit k analýze průběhu ekonomické
reformy. Jak říká pan ministr Klaus, ani
já nesouhlasím s tím, aby se prováděly
ukvapené závěry. I můj předřečník,
pan Komárek, o těchto otázkách hovořil.
Přimlouvám se i za to, aby vláda posoudila
zmírnění některých dopadů.
Tím se nemění princip a postup ekonomické
reformy, abychom mohli při hodnocení II. čtvrtletí
konstatovat posun současného stavu.
Bohužel musím tomuto Federálnímu shromáždění
i členům vlády připomenout (ale oni
to určitě vědí), že vývoj
v I. čtvrtletí probíhá bohužel
přesně v souladu (prosím vás, neberte
to tak, že absolutizuji) s předpovědí
našich i zahraničních oponentů restriktivně
liberálního reformního scénáře,
kteří dopředu (nechávám na
vás, jestli s dobrým či špatným
úmyslem) varovali před tím, že jakmile
se začne preferovat restrikce místo podpory výroby
a spoléhat se na naivní teorii volného trhu,
rozvine se spirála poklesu výroby (a ta je zde),
inflace růstu zahraničního zadlužení,
devalvace atd. Nechci to dále rozvádět.
Já si myslím, že v tisku č. 639 je dostatek
konkrétních názorů a doporučení
pro dnešní jednání. Já sám
tento návrh (tisk 639) budu podporovat a nemám k
němu dalších připomínek.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
nyní poslanec Šedovič, připraví
se poslanec Rajczy.
Poslanec SN J. Šedovič: Vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni. Nechcem vás zdržiavať
dlhými rečmi, ale nedá mi, aby som svoj názor
na práve prerokovanú problematiku aspoň v
stručnosti nevyjadril.
Predložená správa hovorí, že v
prvom štvrťroku plnenia štátneho rozpočtu
vykazuje prebytok 15,3 miliárd korún. Každého,
kto v tomto štáte žije a pozná súčasné
pomery, okamžite napadne otázka, odkiaľ sa tento
príspevok vzal. Odpoveď je možné nájsť
aj v predloženej správe, kde sa hovorí o tom,
že výroba klesla o 12 %, fyzický obrat tovaru
o 30 %, ceny vzrástli o 37, 5 %.
Nemá význam polemizovať v danej chvíli
o objektivite uvedených štatistických údajov.
Istotne však budete so mnou súhlasiť, že
pokiaľ by sme z obrovského množstva cenových
položiek vybrali len položky predmetov a služieb
dennej potreby, bolo by číslo hovoriace o náraste
cien radovo vyšší. Jasným dôkazom
je súčasná sociálna situácia
našich rodín, ktoré sú v prevažnej
miere na hranici chudoby a hladu.
Z uvedeného sa dá vydedukovať, že prebytok
rozpočtu vznikol výrazným rastom cien, ako
konštatuje aj táto správa na strane číslo
dva.
Ale vzhľadom na to, že súčasná
inflácia v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike nie je klasická - mzdy ostali prakticky na pôvodnej
úrovni - dodávam: neoprávneným rastom
cien a neoprávnený rast cien je bohapusté
okrádanie našich občanov.
Vzhľadom na to, že naši občania v prevažnej
miere nemajú dostatok skúseností ani dostatok
informácií, aby rozlišovali vládne a
opozičné strany, hodnotia vývoj podľa
výsledkov a nie dielčích postojov. Musím
sám za seba na tomto mieste verejne prehlásiť,
že sa dištancujem od zodpovednosti za takéto
okrádanie našich občanov. Ďakujem vám
za pozornosť.
Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad.)
Vážené Federální shromáždění,
nechci používat velká slova, jestli mám
být upřímný, protože jsem byl
překvapen nad spoustou velikých slov, které
jsme zde slyšeli od pana premiéra, od navrhovatelů
a dalších diskutujících.
Já osobně jsem se také zúčastnil
a také se zúčastňuji těch prací,
které se zabývají kontrolou státního
rozpočtu. Je to velmi vážná a zodpovědná
práce. Daně občanů musíme rozdělit
jako ovoce práce občanům. Také pan
premiér řekl, že v ministerstvu financí
také dělají kontrolu poslanci Federálního
shromáždění. Chtěl bych se zeptat
pana ministra, kdo osobně byli tito lidé? Už
jsme se zmiňoval o tom, že jsem členem tohoto
výboru, který mezi jinými se zabývá
také otázkami státního rozpočtu.
Během této kontroly jsme byli upozorněni
na několik věcí. Tak jsem se dostal až
k tomu bodu, že jsem si vyžádal usnesení,
na základě kterého bychom mohli dělat
také kontrolu státního rozpočtu.
Ale dodnes jsem nedostal parlamentní usnesení, které
do roku 1995 schvaluje státní rozpočet. Ale
dostal jsem do rukou takové usnesení, v rámci
kterého tento parlament v loňském roce 20.
prosince 1990 oznámil závěrečnou zprávu
za rok 1989.
Dovolte mi, abych z toho citoval: "Poslanec Sněmovny
národů, Ján Horník se ptá:
"Chtěl bych se zeptat, co by se stalo, kdybychom tento
závěrečný účet schválili?"
Předsedající předseda Sněmovny
národů, Milan Šútovec: "Předpokládám,
že je to řečnická otázka. Jestliže
je faktická, znovu na ni musí odpovědět
pan ministr Klaus. Já sám odpověď nevím."
Ministr financí České a Slovenské
Federativní Republiky, Václav Klaus: "Tím
bychom naprosto zpochybnili legitimitu našeho finančního
hospodaření, tvářili bychom se, že
nemáme kontinuitu, že náš stát
nemá kontinuitu."
Vážené dámy, vážení
pánové, zdá se mi, že je to pro nás
skutečně velice závažná věc,
když si to snažíme uvědomit, o co jde.
Nejde o nic jiného, než o to, že závěrečná
zpráva, kterou přijal tento parlament pro Českou
a Slovenskou Federativní Republiku neví, jestli
tato legitimita je na místě.
Takže já, jako zástupce Federálního
shromáždění upozorňuji předsednictvo
Federálního shromáždění
na první bod § 91, který jednoznačně
říká - dovolte mi, abych z něho citoval:
"Paragraf 91 - vyšetřovací komise, odstavec
1: "Předsednictvo Federálního shromáždění
nebo sněmovny mohou zřizovat pro objasnění
závažných skutečností veřejného
zájmu, které patří do působnosti
Federálního shromáždění,
vyšetřovací komise."
Vážené dámy, vážení
pánové, já žiji tímto právem
a chtěl bych od předsednictva Federálního
shromáždění, aby Federální
shromáždění ustanovilo tento výbor,
resp. komisi.
Myslím, že nebudu sám a budou se mnou i jiní.
Přesto, kdyby někdo pochyboval o tom, jestli na
to máme právo nebo ne, dovolte mi, abych citoval
§ 36 bod d) Ústavy. Nebudu to číst,
ale zřejmě je vám to známé
a je vám to k dispozici.
Dámy a pánové, vážení
hosté, zdá se mi, že jsem u takového
bodu, který možná překvapí hodně
lidí, ale to se stává. Možná,
že nebyly srozumitelné ty zprávy, kde už
jsem se snažil poukázat na některé problémy
v rámci tohoto parlamentu, ale myslím, že v
budoucnu moje příspěvky budete více
pozorovat. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Piskoř, připraví se poslanec Zeman.
Pokud by poslanec Rajczy trval na svém návrhu, prosím,
aby ho dal písemně. Jinak si ovšem myslím,
že k vytváření vyšetřovací
komise není žádný důvod, funkci
kontroly státního rozpočtu plní naše
výbory, které zprávu podaly. Ale pokud pan
poslanec na svém návrhu trvá, prosím,
aby ho dal písemně.
Poslanec SL J. Piskoř: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych udělat
jednu věc, která se vám bude zdát
asi překvapivá. Chci pochválit federální
ministerstvo obrany. Proč? Prvotním faktorem bylo
to, že jsem ve výborech pro plán a rozpočet
dostal za úkol kontrolu rozpočtu federálního
ministerstva obrany. Teď už budu citovat a komentovat
Zprávu k rozpisu sníženého rozpočtu
federálního ministerstva obrany na rok 1991. "
Cituji: "Na základě rozhodnutí Federálního
shromáždění o dalším snížení
rozpočtu výdajů kapitoly federálního
ministerstva obrany byly provedeny podstatné úpravy
v jednotlivých druzích výdajů rozpočtu."
Dále čteme: "Bylo nutné snížit
investiční výdaje" nebo "snížení
má dopad do sociálního zabezpečení
posluchačů vojenských vysokých škol",
dále "dopad na zabezpečení bytů
pro vojáky" či "dopad na snížení
možnosti úkrytu pro obyvatelstvo".
"Také dopad na bojovou pohotovost" nebo "bylo
nutné vypovědět uzavřené hospodářské
smlouvy na akce ekologického charakteru", na kterých
se podílelo finančně federální
ministerstvo obrany" nebo "výsledkem budou omezené
možnosti výcviku" a také "dojde k
poklesu vycvičenosti vojsk". Dále pak "k
ohrožené bojeschopnosti Československé
armády". Můžeme číst také
větu: "Případně jakékoliv
snížení i v návaznosti na změny
cen by mohlo způsobit nedostatek v zásobování
vojenských nemocnic a zdravotních útvarů
léčivy a vést ke ztrátě sociální
jistoty vojáka, že se o něj armáda v
nemoci nepostará, atd., atd."