Ve druhé části mého vystoupení
bych upozornil na některé zajímavé
výsledky kontrol vybraných kapitol státního
rozpočtu federace.
Součástí kapitoly Úřadu vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
je finanční zabezpečení provozu vládní
letky, tzv. státního leteckého útvaru.
Celkové rozpočtové výdaje na rok 1991
vzrostly proti skutečnému čerpáni
z roku 1990 při zachování stejného
rozsahu činnosti ze 100 na cca 200 miliónů
Kčs (tj. více než o 100 %). Při zabezpečování
letecké přepravy ústavních činitelů
přetrvává preference věcné
stránky před hospodárností provozu.
Cca 50 letů bylo provedeno bezúplatně. Nízká
je úroveň využití letecké techniky
ve srovnání s Československými aeroliniemi,
méně než třetinová.
Je nutné dořešit otázku úhrady
letecké přepravy pro potřeby Federálního
shromáždění, republikových parlamentů,
federální a republikových vlád. Také
rozbor výdajových položek rozpočtu ministerstva
zahraničních věcí ukazuje na některé
nedostatky v rozpočtovém hospodaření.
Bylo zjištěno, že automobily používané
na zastupitelských úřadech jsou často
bez ujetí předepsaného počtu kilometrů
předisponovány do České a Slovenské
Federativní Republiky nebo odprodány a nahrazeny
novými.
Rozpočet ministerstva zahraničních věcí
na rok 1991 je charakterizován poklesem analyticky doložených
položek (investice) a nárůstem výdajů
analyticky nedoložených (reprezentační
výdaje, tisk apod.).
Ukazuje se, že koncepce československé zahraniční
politiky ve vztahu k rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí ne zcela odpovídá rozpisu výdajů
na jednotlivé zastupitelské úřady.
V kapitole federálního ministerstva zahraničního
obchodu představují téměř 50
% výdajů (zhruba 700 miliónů Kčs)
služby a výdaje nevýrobní povahy obchodních
oddělení. Za první čtvrtletí
byly neinvestiční výdaje čerpány
ve výši 37 % z výdajů rozpočtovaných
na celý rok. Ministerstvo zahraničního obchodu
neprovedlo do 29. 4. 1991 rozpis kapitoly rozpočtu na obchodní
oddělení, a tím nevytvořilo předpoklady
pro hospodárnější nakládání
s výdaji. Financování zahraničně
obchodní činnosti prováděné
pracovníky ministerstva představuje v současnosti
zvýšení státního rozpočtu
federace o cca 300 miliónů Kčs.
Kapitola federálního ministerstva dopravy obsahuje
dotaci 1 miliardy Kčs na krytí ztrát Československých
státních drah. To představuje nárůst
oproti roku 1990 o 107 %. Konkrétní poznatky však
ukazují, že vykazované náklady jsou
zatěžovány odhady a hospodárnosti není
v provozu železnic věnována dostatečná
pozornost. Je potřebné, aby ministerstvo dopravy
urychleně předložilo a vláda projednala
zásady státní dopravní politiky tak,
aby byla možná účelná alokace
investic dotovaných ze státního rozpočtu.
Federální ministerstvo obrany vzneslo požadavek
na zvýšení rozpočtu o 3, 3 miliardy
Kčs. Rozpočtovým opatřením
totiž přehodnotilo vnitřní rozdělení
svých výdajů na rok 1991 a zvýšilo
výdaje na nákup vojenské techniky o 1,1 miliardu
Kčs. Není zaručeno, že sníží
nákup pohonných hmot či potravin o tuto částku.
Součástí rozpočtové kapitoly
federálního ministerstva hospodářství
jsou výdaje na vědu a techniku - 330 miliónů
Kčs. Z toho nebylo dosud rozpočtováno 200
miliónů Kčs, které byly proto federálnímu
ministerstvu financí 4. 4. 1991 dočasně zablokovány,
dokud ministerstvo hospodářství nepředloží
další doklady o potřebě finančního
zabezpečení vědeckotechnického rozvoje.
O nedostatečné podpoře vědy a techniky
svědčí i skutečnost, že výdaje
pro úkoly vědy a techniky v kapitole všeobecná
pokladní zpráva v částce 400 miliónů
Kčs nebyly dosud čerpány.
Řada problémových položek byla zjištěna
při kontrole kapitoly Kanceláře Federálního
shromáždění. Výbor pro plán
a rozpočet proto pověřil poslance prověřením
kontroly nákladů na dopravu a cestovné do
31. 5. 1991 včetně nákladů zahraničních
cest poslanců a zaměstnanců Kanceláře.
Další podrobnosti z provedené kontroly rozpočtových
kapitol jsou uvedeny v tisku č. 638 a souhrnnější
zprávu o vývoji naší ekonomiky z pohledu
plnění státního rozpočtu za
I. čtvrtletí 1991 přednese kolega - zpravodaj
za Sněmovnu národů. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Ježkovi.
Nyní má slovo pan poslanec Tichý.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
státní rozpočty a kontrolní zpráva
o nich jsou snad hlavním informačním pramenem
o vývoji hospodářské situace. Snad
mohlo být účelné projednat je ještě
před zprávou vlády o hospodářské
politice. Pro naši zprávu je to však do jisté
míry i výhodné.
Parlamentní hospodářská bouřka
zde včera dozněla a valná část
publicistického střelného prachu byla vystřílena
již minulý týden. Zleva i zprava hrozily katastrofy
a propasti zely vždy na cestě toho druhého
politického směru. K dispozici poslancům
byla ovšem nabídnuta i střední cesta,
lemovaná malými stinnými korekturami. Výběr
byl tudíž dostatečně kompletní.
Co mě však zamrzelo, byla okolnost, že zmíněná
střední cesta nebyla odůvodněna žádným
příměrem ze Saturnina. Pokusil jsem se proto
ve zmíněném díle dohledat odpověď
na otázku, co by o takové situaci řekl "zdravý
rozum". Jak otázka, tak i odpověď tam
nalezeny byly. Leč odpověď zněla doslova
takto: "Je to těžké, neboť dneska
nikdo zdravý rozum nemá..."
Když jsem se tam pak ještě dočetl, že
k majetku se prokazatelně dostala jedině ona hamižná
teta Kateřina a ostatní popisovaní zábavní
a morální intelektuálové nezískali
nic, neboť dědečkův majetek byl zahrnut
na vytvoření záchranné sociální
sítě, pak jsem skončil tam, kde jsme.
Náš parlament vykonal kontrolu plnění
státních rozpočtů poprvé. V
demokratických státech kontroluje státní
finance zpravidla specializovaný nejbližší
kontrolní úřad, podřízený
přímo parlamentu. Přitom je kontrolována
hospodárnost a účelnost vynakládání
státních peněz nejen následně,
ale již při sestavě rozpočtu. Jde o
úkol jistě těžký. Jak jsme slyšeli
od předchozího zpravodaje, platí u nás
zákony nejen Federálního shromáždění
a národních rad, nýbrž také zákony
pana Parkinsona.
Několik správců rozpočtových
kapitol se tudíž bude muset výsledky této
kontroly zabývat, ale nejen oni. Na pořad přijdou
i služební cesty ve Federálním shromáždění
a dělení některých úřadů
za účelem získání více
vhodných pracovních míst.
A nyní už k obsahu samotných zpráv.
Snad by bylo na místě, tak jak se to dělá,
nejdříve umělecký dojem. Zůstanu
v té rovině, kterou zde zahájil pan ministr
financí.
Souhrnně lze konstatovat, že zpráva vlády
ani naši poslanci nelakovali nic na růžovo, s
výjimkou jednoho tanku, a ani tam to určitě
nebylo na místě. Ve vládní ani naší
zprávě není jisté všechno, snad
i některé důležité věci
tam chybí. Ovšem jak vláda, tak i naše
výbory se nemohly ve svých zprávách
vázat jen na technická konstatování,
co tam či jinde chybí nebo přebývá,
apod. Ostatně samotná statistika jako vždy
současně lže i mluví pravdu, podle podmínek,
za nichž čísla platí a která
zamlží nebo uvede. Konkrétně to lze
ukázat třeba na příjmu ze cla, kterého
se v prvním čtvrtletí vybraly asi 2 miliardy,
avšak z této částky více než
1,6 miliardy Kčs je vázáno k dovozům
uskutečněným už loni v listopadu a prosinci,
kdy podniky dovezly, co mohly. Proto například představa
o možném, na 8 miliard zvýšeném,
příjmu ze cla pro rok 1991 je nutně nereálná.
A ještě jedna výhrada musí být
předem vyslovena. Všechny údaje, které
byly zaznamenány v těchto prvních třech
měsících, jsou vázány k okolnosti,
že právě během těchto tří
měsíců došlo k největším
a nejrychlejším finančním změnám,
které pamatujeme od roku 1953. Vše je nutno chápat
jako časovou momentku, která nutně zkreslí
i ten neúplný výběr faktů.
O tom tady hovořil zejména pan ministr financí.
Věnujme se proto jen nejdůležitějším
okolnostem, které ve zprávě ministerstva
financí chybí a které naopak nemohou ujít
kontrole.
Dovolte, abych pokračoval nejdříve určitou
logickou závadou v projevu zástupce vlády.
Pokud nejsou výsledky státního rozpočtu
za první čtvrtletí zcela hodnotitelné,
pak to platí nejen pro negativní, ale i pro pozitivní
výsledky rozpočtu. Tedy tou první věcí,
která je ve zprávě poněkud zanedbána
je to, že veškerá přeměna či
chcete-li hospodářská reforma, probíhá
naprosto největší částí
právě jen ve finanční a fiskální
sféře. To dokazují zejména výrazně
klesající hospodářská čísla
o fyzických výkonech výroby a obchodu a naopak
strmě zvyšované ceny, i když tato strmost
klesá. Lze jen obtížně pochopit, proč
tuto hlavní souvislost dvou rozhodujících
parametrů a zdroje celého našeho státního
rozpočtu ministerstvo financí ve své zprávě
interpretačně dost pomíjelo. Lze jistě
pominout okolnost, že zahrnulo jen hospodářské
výsledky dvou měsíců, které
nebyly tak dramatické, ale stěží lze
pochopit, že se k té otázce vyjadřovalo
až vlastně nyní, a jen přibližně.
Naproti tomu však velmi pohotově bylo uváděno,
že cenový růst se v březnu a dubnu zpomalil
a bylo opomenuto, že pokles výroby se naopak prudce
akceleroval. Nebyla opomenuta technická výhrada,
že maloobchodní obrat nezahrnuje dostatečně
objem soukromého i jiného maloprodeje a soukromé
výroby, ale k dalším závěrům
z této okolnosti nedošlo. Zejména jde o chování
výroby. Nelze tvrdit, že se podniky chovají
doslova tak, jako onen pověstný mrtvý brouk,
ale určitě jsou aktivnější v
hledání služebních vhodných židlí
než jiných vhodných výrobků.
Provedení vlastnické a zejména výrobní
změny ve funkční a výrobkové
struktuře hospodářství za pouhé
tři měsíce samozřejmě není
možné. Minulému režimu se to nedařilo
po dlouhé desítky let, a to ještě neměl
v parlamentě žádnou levicovou opozici. V tomto
smyslu mohou být účinná ta vládní
opatření, která by zmiňovanou příkrou
divergenci mezi vývojem hospodářské
a obchodní aktivity a souběžným vývojem
ve finanční sféře slaďovala k
žádoucímu kompromisnímu optimu pro občany.
Druhou důležitou, ve zprávě vlády
neúplně zmiňovanou okolností, je způsob
posuzování výsledků za I. čtvrtletí.
Určitě není zřejmé, zda ona
25-ti procentní podílová míra z celého
roku je vhodnou mírou pro to, co mělo být
dosaženo a co nikoli. Snad jde jen zčásti o
vhodnou míru pro souhrn rozpočtů, ale určitě
nejde o vhodnou míru u jednotlivých položek,
kde lze její nevhodnost evidentně prokázat.
Konečně pak třetí, málo pojednanou
položkou, je způsob rozdělení hlavních
příjmových položek rozpočtu,
to je daň z obratu a odvodu ze zisku ke vztahu ke všem
třem státním rozpočtům.
Pouze globálně dohodnutý poměr dělení
těchto příjmů v podílu 35 %
pro federaci, 40 % pro Českou republiku a 25 % pro Slovenskou
republiku nutně zachoval původní negativní
struktury a funkce dřívějších
centralistických rozpočtů. Dotace z této
velmi neprůhledné hromady byly rozděleny
opět bez zřetelné souvislosti s regionálním,
či jinými republikovými hospodářskými
problémy, zpravidla podle toho, kolik se na ten účel
dávalo loni, anebo snad podle modernějšího
hlediska za tím účelem, aby všechny
tři státní rozpočty byly hospodářsky
přebytkové, jak se sluší.
O nezbytné provázanosti na daňovou či
jinou výkonnostní hospodářskou strukturu,
jak to žádají nejen radikální
lidé pod Tatrami, Pradědem i Sněžkou,
tedy ani nemluvě. Navíc pak různý
způsob dotování místních rozpočtů
i okresů z různých položek rozpočtů
republik vyvolává nesrovnalosti a neslučitelnost
struktury výdajů za republiku i federaci.
Tolik k tomu, co ve zprávě vlády z některých
důležitých okolností není, a
čemu se vláda, popřípadě ministerstvo
financí, trochu vyhýbá.
A nyní k tomu, co naopak ve zprávě vlády
o vývoji státního rozpočtu bylo a
oč tedy jde. Především jde o onen kladný
rozdíl ve výši 15,3 miliardy Kčs. Jde
o rozdíl mezi příjmy a výdaji za všechny
tři státní rozpočty. Samotný
přebytek i jeho výše je sice možné
i nutné charakterizovat jako čtvrtletní efemeridu,
ale to není vše. Důvodem jeho vzniku pak je
především administrativní příkaz
a provedení pozdržení státních
výdajů, později většinou ovšem
neodvratitelných. Mezi tím vyšším
příjmem, který by byl opakovatelný
jen tehdy, pokud by se opakoval obdobný cenový čtvrtletní
skok. To je málo pravděpodobné, i když
růst cen není vyloučen ani v nejmenším.
A ještě k tomu, zda bylo primárním nebo
minoritním důvodem zde jedno či druhé,
čili zda snížení nákladů
nebo růst ziskových výkonů. Dlužno
konstatovat, že to byly náklady. Snadno si spočítáme,
že úspora nákladů dosahovala 1,7 %,
kdežto zvýšení příjmů
1,5 % a pokud to uvedeme na finanční základnu,
zjistíme, že při použití míry
25 % z celého roku naopak úspory nákladů
převažovaly, ne mnoho, ale mírně, přece
jen však.
Kromě toho jde o část zisku, který
je pouze vykázán na zásobách neprodaného
zboží a na jiných zásobách, v
rozsahu 2,5 miliardy Kčs. Ostatní scházející
položky byly popsány jinde, lze je nalézt i
v naší zprávě.
Daňové či jiné urychlené dárečky
z titulů dobrých výsledků za I. čtvrtletí
jsou tedy nemístné. Ostatně zdroj dotací
na teplo, které přesahují předpoklad
také asi o 2 miliardy Kčs, není dosud určen.
Důležitější je samozřejmě
charakteristika toho, k čemu došlo v hospodářské
praxi, jak o tom hovořil pan ministr financí. Dříve
tak trefně označovaný "převis
poptávky nad nabídkou" anebo pro široké
vrstvy vymyšlené, dobře srozumitelné
heslo "napětí mezi zdroji a potřebami"
se přemístilo konečně tam, kam patří,
tj. mezi kupující a prodávající.
Kupující již zdaleka nekoupí všechno,
neboť je to drahé, a prodávající
neprodají zdaleka všechno z téhož důvodu.
Musí tedy řešit společný problém.
Naděje na řešení naší hospodářské
situace proto vyplývá z nucení, kterému
musí podlehnout prodávající, a z nucení,
kterému musí podlehnout kupující,
aby koupil, a nikoliv z toho, aby toto napětí bylo
řešeno plánem nebo monopolem. Pokud naši
kupující ovládnou ještě více
svoji snahu kupovat - zejména cizí měny -
tím lépe to bude pro naši hospodářskou
reformu. Je to sice zřejmá banalita, ale budou-li
oba - to jest odběratel i spotřebitel - chtít
žít, pak musí oba ustoupit, čímž
tedy, jak se říká, se oba stanou rozumnějšími.
O tom, jak má tato vzájemná adaptace probíhat
fyzicky i finančně, musí právě
rozhodovat a informovat vláda.
Pokles fyzického maloobchodního obratu se projevuje
v té míře, která znamená dokonce
i absolutní korunové snížení
tohoto obratu v nynějších cenách oproti
obratu za minulý rok v cenách minulého roku.
Jak je patrno, zákazníci jsou a často bohužel
i musí jít - to je nutno poznamenat - na věc
razantněji než naše výroba. Nelze, jak
už jsem se zmínil, požadovat, aby se naše
výroba adaptovala za tři měsíce. Nicméně
tyto okolnosti spolu s platební neschopností jsou
hlavními finančními systémovými
prvky, o jejichž řešení je dost málo
referováno a které bude nyní nutno urychleně
vývojově v tomto čtvrtletí slaďovat.
Při klesající produkci zboží,
stagnujícím dovozu a vývozu by skutečně
naše milá inflace nemohla dělat nic jiného,
než růst, a to i tehdy, kdyby se nominálně
nezměnil dosud vyplácený objem mezd a příjmů,
neřku-li v případě, když naopak
příjmy začnou nutně a důrazně
nominálně růst. Ostatně návrhy
v tomto smyslu zde zazněly a nebudu je rozebírat.
I vláda má obdobná opatření
na mysli, jak je to ve vládní zprávě
naznačováno. Chceme však jistě o tom
vědět více.
Bylo by možné rozebírat další zajímavé
věcné vztahy a souvislosti mezi jednotlivými
údaji statistiky, například nepřiměřenost
mezi poklesem objemu i podílu daně z obratu a nominální
výši maloobchodního obratu, nebo naopak vztah
mezi fyzickým objemem výroby a růstem mzdových
nákladů, nebo se ptát, proč daň
ze mzdy byla odvedena na 24, 4 % a odvod z mezd jen na 16 %, jak
tomu bylo ve Slovenské republice atd., apod.
Mám však za to, že tyto okolnosti jsou v rychlém
vývoji a nechceme se dopouštět výběru
negativních parametrů, jak to činila řada
řečníků. Neznáme ani vnitřní
struktury těchto složek, abychom mohli formulovat
účelnější závěr.
Za tohoto stavu věcí bylo nutno závěry
kontrolní zprávy našich výborů
orientovat na klíčový bod hospodářského
a finančního vývoje, a to jsme tedy učinili.
Návrh na usnesení Federálního shromáždění
nežádá po vládě žádnou
novou zprávu. Nicméně to hodnocení,
které nás očekává, za I. pololetí
by určitě již mělo obsahovat reakci
vlády na ty okolnosti, které jsou v návrhu
usnesení našich výborů konkrétně
požadovány. Zejména jde o zvýšení
informovanosti ve strukturách rozpočtových
položek a o doplnění pohledu na hospodářství,
včetně soukromých podniků a obchodů,
na což statistika bohužel nebyla připravena.
Máme za to, že taková opatření
mohou vést k tomu, aby příští
kontrolní zpráva našich výborů
za I. pololetí 1991 mohla být úplnější
a možná - aspoň v některém bodě
- růžovější.
Společně se zpravodajem Sněmovny lidu doporučujeme
proto našim sněmovnám přijetí
návrhu usnesení Federálního shromáždění
v této věci. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Tichému jako druhému zpravodaji.
Nyní můžeme přistoupit k rozpravě.
V rozpravě by bylo vhodné věnovat pozornost
též návrhu usnesení k tomuto bodu, tj.
k tisku č. 639. Prosím, kdo se hlásí
do diskuse?
Jako první má slovo pan poslanec Komárek.
Prosím o další písemné přihlášky
do diskuse.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážené
kolegyně, kolegové, předem upozorňuji,
že nechci ze svého vystoupení dělat
žádný duel, ani nechci hovořit k ekonomické
reformě nebo jiným obecným otázkám.
Jde mi o několik ryze komorních připomínek
k projednávanému tématu - k rozpočtu.
V podstatě bych chtěl upozornit na jednu základní
otázku a problém, který se týká
růstu rozpočtových příjmů.
Kolega ministr Klaus hovořil o číslech, nemá
smyslu zdržovat jejich opakováním, jde mi jen
o více než 300 % přírůstek příjmů
ze zisku v I. čtvrtletí.
Domnívám se, že zde je určitá
problémová oblast, která stojí za
hlubší analýzu. Jde o přírůstek
zisků, který i v ustálených tendencích
by byl samozřejmě obrovským překvapením.
Zde je překvapení podle mého názoru
o to větší, že k tomuto vysokému
přírůstku příjmů ze
zisků, tedy přírůstků zisků
a příjmů ze zisku, dochází
v období citelného poklesu výroby. Tedy je
tu paradoxní úkaz. Na jedné straně
podniků, v podnikové sféře silně
klesá výroba a silně klesá efektivnost.
Za leden až únor 1991 jde o 300 % přírůstek
zisku, přičemž výroba klesla o 5,6 %,
v březnu pak, jak víme, nastává prudký
posun k řádově asi 20 % poklesu a v dubnu
se 20 % řád opakuje.