Přítomno: | 127 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
61 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Adam, Čič, Dienstbier J.st., Kňažko,
Kováč, Kukučka, Langoš, Malý,
Miller, Molnár, Mornár, Němcová, Richter,
Ropek, Sahligerová, Šebek, Tarhoviská, Tyl,
Vidím, Wagner, Záležáková, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Brodský, Hruška, Jílek, Kobylka, Motyčka,
Skalický, Sokol, Stome, Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Boros, Čalfa, Glezgo, Kanis, Mečiar, Muška,
Pánis, Posluch, Roman, Sándorová, Slota,
Šebej, Vicen, Zelenay
(Jednání zahájil a řídil první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, všechny vás
srdečně vítám. Zahajuji šestý
den jednání 15. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Přistoupíme nyní k projednání
dalších bodů schváleného pořadu,
kterými jsou
Zpráva vlády České a Slovenské
Federativní Republiky o plnění státního
rozpočtu federace a souhrn státních rozpočtů
za I. čtvrtletí 1991 (tisk 630) a souhrnná
zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny
národů ke kontrole plnění státního
rozpočtu za I. čtvrtletí 1991 (tisk 638),
včetně návrhu usnesení Federálního
shromáždění ke zprávě
o plnění státního rozpočtu
České a Slovenské Federativní Republiky
a souhrnu státních rozpočtů za I.
čtvrtletí 1991 (tisk 639).
Potom by následoval Vládní návrh zákona
o odpadech (tisk 590 a 628).
Podle časových možností bychom potom
projednali Návrh místopředsedy vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
na opětovnou volbu soudce Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky
(tisk 527 a 527 a).
Dále projednáme Zprávu o situaci na hraničních přechodech.
Pan poslanec Hubálek má technickou poznámku,
prosím.
Poslanec SL B. Hubálek: Dámy a pánové,
vzhledem ke stavu naší přítomnosti bych
prosil, aby každý den při společném
zasedání - řekněme kolem poledne nebo
k večeru - byl vyvěšen seznam poslanců,
kteří jsou omluveni tím způsobem,
zda-li jsou na zahraniční cestě a ti, kteří
jsou neomluveni. Přispěje to k odpovědnosti
i k tomu, na čem jsme se tady usnesli - totiž, že
budeme do práce pečlivě docházet.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: O tom myslím nemusíme
jednat.
Přistoupíme k prvnímu bodu programu, kterým
je
Zpráva vlády České a Slovenské
Federativní Republiky o plnění státního
rozpočtu federace a souhrn státních rozpočtů
za I. čtvrtletí 1991 (tisk 630 a následné
tisky).
Žádám nyní pana ministra Václava
Klause, aby podal výklad k předložené
zprávě jménem federální vlády.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte,
abych z pověření vlády České
a Slovenské Federativní Republiky řekl několik
úvodních poznámek ke zprávě
o plnění státního rozpočtu
za I. čtvrtletí roku 1991, kterou vláda předložila
Federálnímu shromáždění,
jak to ukládá zákon o rozpočtových
pravidlech federace.
Nechci a nebudu se podrobně zabývat dosaženými
výsledky v rozpočtovém hospodaření,
neboť jsou obsaženy ve zprávě, kterou
máte k dispozici. Kromě toho někteří
poslanci, členové výborů pro plán
a rozpočet a dalších výborů,
provedli kontrolu plnění státního
rozpočtu přímo na federálním
ministerstvu financí a dalších resortech. Jde
mi zejména v tomto úvodu o posouzení rozpočtového
hospodaření v I. čtvrtletí letošního
roku, ze dvou hledisek, které spolu úzce souvisejí.
Jednak jde o otázku vzájemného vztahu k výsledkům
rozpočtového hospodaření a k výsledku
ekonomiky jako celku a jednak jde o samotný problém
kvality dosaženého, relativně vysokého
přebytku státního rozpočtu.
Náš dnešní, sebehlubší a sebelépe
míněný pohled na krátkodobý
vývoj ekonomiky v I. čtvrtletí roku 1991,
podle mého názoru, zatím neumožňuje
provádět nějaké jednoznačné
závěry nebo kategorické soudy. Příliš
záleží na postoji hodnotitele a na kritériích,
kterým dává přednost nebo které
naopak nepovažuje za tak důležité. V tomto
hodnocení se pak ve značné míře
odráží apriorní subjektivní prvek
postoje k ekonomické reformě a tím k jejímu
průběhu.
Vláda, respektive všechny tři vlády,
přistoupily k realizaci ekonomické reformy s vědomím
- a tím se také nikdo netajil - že liberalizace
cen a další opatření, která vstoupila
v platnost od počátku roku spolu se změnami
vnějších ekonomických podmínek,
přinesou řadu problémů a těžkostí,
jak v ekonomické, tak v sociální oblasti.
Očekával se pokles objemu produkce, růst
cen i zvýšení počtu nezaměstnaných.
Dnes, kdy máme k dispozici statistické údaje
za I. čtvrtletí, případně i
za duben, je možné konstatovat, že dosavadní
intenzita nepříznivých tendencí je
v některých oblastech větší,
než co předvídaly prognózy vyslovené
v listopadu a prosinci pro rok 1991.
Týká se to jak poklesu objemu výroby, tak
zvýšení spotřebitelských cen
a tak i rychlejšího růstu nezaměstnanosti.
Jde o vážné problémy, které však
nevyhnutelně provázejí přechod k tržní
ekonomice, a my touto etapou transformace musíme projít,
ať se nám to líbí nebo nelíbí.
Velký podíl na těchto ekonomických
potížích mají nesporně vnější
vlivy, které jsme nemohli plně předvídat
a které ztěží můžeme ovlivnit.
Jedná se především o ekonomickou dezintegraci
Sovětského svazu a o její negativní
důsledky pro náš export.
Dále je třeba vzít v úvahu, že
statistické údaje o vývoji cen, produkce
a zaměstnanosti neodrážejí skutečnost,
protože v nich není plně zachycena dynamika
soukromého sektoru. Kdybychom měli zachycené
všechny relevantní údaje ze soukromé
sféry, byly by výsledné ukazatele ekonomického
vývoje nepochybně lepší. To je statistická
zákonitost, která bohužel se opakuje ve všech
reformujících se zemích. Zpoždění
dat rovněž nezachycuje plně aktivitu služeb,
takže i tato sféra je v nich podceněna.
Pokud jde o cenové indexy, jsou počítány
na vahách roku 1989, protože jiné váhy
samozřejmě nemáme k dispozici. Nemáme
k dispozici ani jinou strukturu spotřeby. Odhadujeme, že
při vahách odpovídajících skutečné
struktuře spotřeby roku 1991, by byl cenový
index nižší řádu obě o pět
až devět bodů.
Nicméně, aby byla tato etapa co nejméně
bolestivá a aby se neprotahovala příliš
dlouho, je nezbytné, aby byla hospodářská
politika vlády dostatečně pružná,
ale aby přitom současně neustupovala od základních
principů, které byly pro toto období scénářem
ekonomické reformy vytýčeny.
Současně je třeba, aby bylo i hospodářské
vedení podniků ve zcela nových podmínkách
daleko pružnější a adaptabilnější,
než kdykoli v minulosti. Právě schopnost adaptace
o další existenci mnoha podniků i o životní
úrovni a zaměstnání mnoha našich
spoluobčanů.
Současný stav ekonomiky i hospodářská
politika vlády je dnes častým terčem
různě motivované kritiky. Pomocí pro
nás pro všechny je kritika konstruktivní. Nic
nám však nepomáhají mnohé, převážně
jednostranně zaměřené kritiky, jejichž
autoři absolutizují katastrofické scénáře
a šíří defétistické pohledy
na naši budoucnost. Sami obvykle vlastní alternativní
program buď nemají, nebo jej opírají
o staré metody státní regulace, které
chce ekonomická reforma nahradit právě tržními
principy.
Vláda pozitivně hodnotí, že se v I.
čtvrtletí podařilo dodržet základní
záměry v oblasti měnové a finanční
politiky. Konkrétně jde o stabilitu kurzu koruny,
o její vnitřní směnitelnost, o vývoj
platební bilance, úvěrů i státního
rozpočtu. Relativně dobrý vývoj těchto
makroekonomických charakteristik je významný
tím, že v opačném případě
by s největší pravděpodobností
došlo k ještě většímu růstu
cen, než byl vykázán a k vyšší
míře nezaměstnanosti. Zároveň
však dosažené výsledky hodnotíme
střízlivě, neboť jsme si vědomi,
že v organizacích podnikové sféry i
v rozpočtové sféře vznikly nebo se
prohloubily nemalé problémy. Nechci je podrobně
rozebírat, neboť byly mnohokrát na různých
úrovních analyzovány a diskutovány,
naposled před několika dny zde ve Federálním
shromáždění.
Poněvadž předmětem dnešního
jednání je zpráva o plnění
státního rozpočtu, jde mi spíš
o vysvětlení otázky, jak je možné,
že při současném stavu ekonomiky, kdy
dochází k poklesu výroby, vykazují
státní rozpočty v souhrnu přebytek
ve výši 15,3 mld korun.
Především bych chtěl zareagovat na některé
názory, které tento výsledek považují
z větší části za vliv uplatňované
restriktivní rozpočtové politiky. Je pravda,
že jednotlivá ministerstva financí přistoupila
po vzájemné dohodě pro období I. čtvrtletí
k regulaci rozpočtových výdajů, ať
již šlo o dotace podniků nebo o výdaje
organizacím rozpočtové sféry. Nešlo
přitom o paušální přistup, brala
se v úvahu specifika jednotlivých odvětví
a sektorů.
Intenzita čerpání výdajů, měřeno
jejich podílem na celoročním rozpočtu,
byla nominálně snížena přibližně
stejně, jako v loňském roce při vyhlášení
rozpočtového provizória.
Ve svém souhrnu však tato doplňková
regulační opatření sehrála
pouze minoritní roli při vzniku rozpočtového
přebytku. Chtěl bych upozornit, že ze schváleného
objemu výdajů státního rozpočtu
na rok 1991 bylo v prvním čtvrtletí vyčerpáno
23,3 %. Nechci příliš zatěžovat
čísly, ale 23,3. Pro srovnání lze
uvést, že v prvním čtvrtletí
minulého roku to bylo 19,7 % a v roce 1989 mírně
nad 20 %.
Těžiště vzniku přebytku je především
na jeho příjmové straně, neboť
z celoročně předpokládaných
příjmů bylo ke konci března realizováno
26,5 %. Tzn. proti čerpání 23,3 % dělaly
příjmy 26,5 %. Pro srovnání lze uvést,
že v letech 1989 až 1990 příjmy rozpočtu
kolísaly mezi 21 - 22 % za první čtvrtletí.
Čili odhadnout přesněji tyto závislosti
v podstatě předem nebylo možné. Hlavním
faktorem růstu příjmů byl vysoký
výnos odvodu ze zisku, který dokonce dosáhl
přes 41 % celého ročního rozpočtu.
Na první pohled zvnějšku by to mohlo vypadat
jako jednoznačně pozitivní jev. Jedná
se však o jev poněkud paradoxní, došlo-li
k němu v situaci, kdy se objem výroby fakticky snižuje
a kdy souběžně přetrvává
i stav vysoké platební neschopnosti podniku. I když
mají informace o finančním hospodaření
určité časové zpoždění,
je zřejmé, že hlavní příčinou
vysokých odvodů ze zisku byla rychlá dynamika
tvorby zisků, ovlivněná růstem cen,
který citelně předstihoval růst mezd,
tedy nákladů podniku. Růst podnikových
zisků byl převážně způsoben
inflačním vývojem na domácím
trhu a částečně také devalvací
koruny, která zvýšila korunové ceny
dosahované z exportu.
Nestejnoměrné cenové pohyby i nestejný
podíl mzdových nákladů i dovozů
na celkových nákladech podniků v různých
odvětvích ovšem způsobily velmi nevyrovnaný
vývoj zisků, čímž lze částečně
vysvětlit prohloubení platební neschopností
u některých podniků. Ale z těchto
dat je zřejmě vidět, že to nebyly podniky,
které utrpěly liberalizací cen a devalvací
koruny, o čemž svědčí dynamika
celkových zisků, která jen za první
měsíc letošního roku dosáhla
u ústředně řízených
podniků indexu 322 %.
Inflační tendence vedou ke značně
větší dynamice příjmů
i výdajů státního rozpočtu
ve srovnání s předchozími lety a z
tohoto důvodu nejsou tyto indexy počítané
v běžných cenách s minulými lety
snadno srovnatelné. Z hlediska sestavování
státního rozpočtu je však třeba
připomenout, že při tak velkém pohybu
hospodářských čísel způsobeném
inflací nebylo možno vývoj výdajů
a příjmů zcela přesně odhadnout
a bylo by poněkud laciné nás z toho vinit.
Z ekonomického hlediska je třeba říci,
že samotný fakt rozpočtového přebytku,
jeho nečekanou výši, nelze přeceňovat,
nebo jej dokonce nekriticky považovat za výraz dlouhodobé
úspěšnosti rozpočtové politiky.
Přesto nesnižujeme jeho význam, který
měl v inflační situaci I. čtvrtletí
letošního roku při regulaci celkové
poptávky v ekonomice.
Střízlivý postoj k hodnocení vychází
především z toho, že jde o přechodný
stav plnění rozpočtů a že z něj
nelze mechanicky vyvozovat závěry o finanční
situaci státu pro zbytek roku 1991.
Zdůrazňuji to proto, že pod pojmem zveřejnění
výsledků rozpočtu vznikla atmosféra,
kdy řada organizací a institucí začala
uplatňovat své požadavky na užití
části tohoto přebytku s pocitem, že
jde o volné prostředky na rozdávání.
To je mylný názor. Žádný konkurs
na takové rozdávání nebyl vypsán.
Chci jen připomenout, že státní rozpočty
na letošní rok byly vypracovány a v příslušných
zákonech schváleny v souhrnu jako přebytkové
ve výši 8 miliard korun z důvodů, které
zde snad už dnes není třeba opakovat.
Jestliže přebytek ke konci března činil
něco více než 15 miliard korun, tak je to zhruba
o 7 miliard víc, než celoroční záměr.
A zhruba o tuto výši, jak ukazují statistiky
rozpočtového hospodaření minulých
let, docházelo ke zhoršení výsledků
rozpočtu ve zbývající části
roku. I zde totiž dochází k určité
sezónnosti ve vývoji, projevující
se zpravidla vysokým čerpáním rozpočtových
výdajů ve IV. čtvrtletí.
Jsou i další argumenty nabádající
k obezřetnému postupu, které naznačují
neopakovatelnost výsledků I. čtvrtletí.
Zpomalující inflace sníží dočasně
vysoké zisky, a tím i odvody ze zisků. Zvýšení
povoleného směrného čísla růstu
mezd povede k vyššímu růstu mezd než
v I. čtvrtletí, a tím i k poklesu zisku a
tedy i odvodu ze zisku.
Budou víc čerpány výdaje sociálního
typu a rozpočty budou řešit řadu naléhavých
výdajových položek. Ze všech těchto
důvodů je zřejmé, že z krátkodobého
vývoje není možné dělat žádné
ukvapené závěry, že je třeba
s finančními nástroji velmi pečlivě
pracovat a využívat jich citlivě k regulaci
ekonomiky. I to však má jen doplňkový
efekt. Základní roli hraje chování
našich ekonomických subjektů a mimo nás
vznikající exogenní vlivy.
Souhrnně řečeno: I když si vlády
uvědomují složitou situaci, neustupují
od svého záměru uskutečňovat
protiinflační rozpočtovou politiku, a proto
nelze očekávat, že pod dojmem výsledků
I. čtvrtletí bude přistoupeno k rozsáhlejší
revizi schváleného rozpočtu.
Přesto již došlo v uplynulých dnech a
týdnech k řadě opatření. Bylo
provedeno snížení daně z obratu o 10
% a převedení periodických tiskovin do nejnižší
daňové sazby. Byla snížena dovozní
přirážka, která je také rozpočtovým
výdajem, nejprve ze 20 na 18 % a rozhodnutím finanční
rady v pondělí z 18 na 15 %. Dochází
k urychlení výdajů na zdravotnictví,
školství, zde vzhledem k celkovému růstu,
dojde k dílčí valorizaci jejich rozpočtů.
Vzhledem k nižším cenám ropy vznikly z
cenových rozdílů určité prostředky,
které budou použity na akce ekologického charakteru,
na financování přeložky ropovodu na
Žitném ostrově, na odsíření
elektrárny Počerady a na několik dalších
menších konkrétních úkolů.
V posledních dnech byly uvolněny nemalé prostředky
pro Československou státní dráhu a
pod. Ve všech těchto akcích bude vláda
průběžně pokračovat podle dalšího
vývoje ekonomické situace.
Toto bych chtěl uvést jako úvod k našemu
dnešnímu jednání. Děkuji za vaši
pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi.
Ke kontrolní zprávě vystoupí členové
výboru pro plán a rozpočet - poslanci Ježek
a Tichý. Nejprve má slovo pan poslanec Ježek.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
K. Ježek: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové.
Je nám předložena k posouzení Zpráva
o plnění státního rozpočtu
federace za I. čtvrtletí, zpracovaná vládou
v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech
federace. Ve smyslu usnesení předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů z 8. 3. 1991 byla
provedena kontrola plnění výborem pro plán
a rozpočet. Výsledky této kontroly jsou vám
předloženy v podobě tisku č. 638, nazvaném
Souhrnná zpráva výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů k plnění
státního rozpočtu za I. čtvrtletí.
Závěry z ní jsou sumarizovány v návrhu
usnesení Federálního shromáždění
ke zprávě o plnění státního
rozpočtu (tisk 639).
Nejprve bych se stručně zmínil o způsobu,
jakým byla kontrola prováděna. Ve výboru
pro plán a rozpočet byly ustaveny skupiny poslanců
zodpovědné za kontrolu významných
kapitol z hlediska plnění státního
rozpočtu a do dalších výborů
Federálního shromáždění
byli delegováni garanti této kontroly. S federálním
ministerstvem kontroly byla dohodnuta pomoc při zpracování
vybraných kapitol. Na schůzi výborů
byly pak projednány: zpráva vlády o plnění
rozpočtu československé federace (tisk 630),
výsledky kontroly skupin poslanců a vypracována
souhrnná zpráva (tisk 638) a návrh usnesení.
Při realizaci kontrol byly získány pozitivní
i negativní zkušenosti. Nejprve k těm pozitivním.
Významnou pomoc nám poskytlo federální
ministerstvo kontroly. Řada poslanců byla schopna
si udělat vlastní názor na výsledky
hospodaření. Rovněž federální
ministr financí poskytl v maximální možné
míře potřebné podklady. K těm
negativním poznatkům bych poznamenal, že některá
ministerstva se pokusila využít procesu kontroly k
prosazování požadavků nad úroveň
schváleného rozpočtu. Někteří
poslanci výboru pouze předali zprávu instituce
bez začlenění vlastního úsudku.
Negativně se projevila také časová
tíseň. Určité hodnoty nebyly známy
ani v době zpracování souhrnné zprávy.
Nedostatky metodické povahy se projevily v případě
vyhodnocování zisku, při práci s aktivy
a pasívy, s vládními úvěry.
Z těchto zkušeností lze vyvodit závěry.
Je nutné přizpůsobit metodu určování
kontroly ukazatelů praxi Mezinárodního měnového
fondu a dalších mezinárodních institucí.
Mezinárodním standardům je nutné přizpůsobit
i statistické výkazy. Nelze posuzovat izolovaně
rozpočtovou sféru bez přihlédnutí
ke stavu a vývoji konkrétní ekonomiky, což
dokumentují např. příznivé
rozpočtové výsledky s rozpornými výsledky
ekonomiky, jako je pokles výroby a exportu. Řada
případů je popsána ve zmíněné
zprávě č. 630 a 638, zřejmě
vyvolají obdobně rozpornou odezvu v plénu,
jako při projednávání ve výboru
pro plán a rozpočet.