Úterý 21. května 1991

Verím, že viac než polročná práca odborníkov a poslancov bude posúdená vecne a s príslušnou politickou zodpovednosťou a Federálne zhromaždenie tento návrh prijme.

Pokiaľ ide o rozpravu, navrhujem podľa článku 20 odstavec 4 rokovacieho poriadku, aby rozprava bola obmedzená na 10 minút. Navrhujem, aby sme o tomto návrhu hlasovali.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Világimu. Predniesol návrh na skrátenie lehoty pre rečnícke vystúpenie na 10 minút. Zodpovedá to § 20 odstavec 4 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia. Budeme o tomto návrhu hlasovať. Obidve snemovne sú uznášania schopné.

V Snemovni národov je prítomných 87 poslancov, v Snemovni ľudu takisto 87 poslancov. Hlasujeme o obmedzení rečníckej doby na 10 minút.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s obmedzením rečníckej lehoty na 10 minút, nech zdvihne ruku a stiskne tlačidlo! (Hlasuje se.) (Sedmdesát šest.) Sedemdesiatšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (Čtyři.) Štyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvanáct.) Dvanásť. Ďakujem.

Tento návrh Snemovňa národov prijala.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu je za obmedzenie rečníckej doby na 10 minút? (Hlasuje se.) (Osmdesát pět.) Osemdesiatpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Devět.) Deväť. Ďakujem.

I Snemovňa ľudu tento návrh schválila, pretože zaň hlasovalo 85 poslancov, 1 bol proti, 9 sa zdržalo hlasovania, 1 nehlasoval.

V Snemovni národov bolo za 76 poslancov, 4 boli proti, 12 sa zdržalo, hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne národov.

Návrh prijali obidve snemovne.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 216, SN č. 216)

Otváram rozpravu k návrhu zákona o vlastníckych vzťahoch k pôde. Zatiaľ sa do rozpravy prihlásili traja poslanci, za poslanecké kluby poslanec Váňa a poslanec Fišera. Slovo má poslanec Váňa.

Prosím ďalších predsedov alebo hovorcov poslaneckých klubov, ktorí chcú vystúpiť v rozprave, aby sa prihlásili, pretože podľa zákona o rokovacom poriadku im bude daná prednosť.

Prerokúvame tlač 643 a k nemu sú prijímané prípadné pozmeňovacie návrhy, ako som v úvode povedal. Ide o návrh výborov hospodárskych na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov, to znamená nový text zákona po úpravách, ktoré prijali hospodárske výbory.

Hovoriť bude poslanec Váňa.

Poslanec SN V. Váňa: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, poslanci Federálního shromáždění. V mém posledním vystoupení k návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů a užívání půdy, budov a jiného zemědělského majetku, jsem apeloval na to, že v jediném zákoně nelze upravit vše, co se nějak dotýká půdy, organizace s půdní základnou a jejich celého majetku, ale i hospodářsko-technické úpravy půdy a ochrany půdního fondu.

Také jsem upozornil na to, že základní otázky vlastnictví a vlastnických vztahů by měl upravovat občanský zákoník. Upozornil jsem také na to, že nepřípustným způsobem zasahuje do pravomocí zemědělských družstev daných zákonem o zemědělském družstevnictví, který přece nelze měnit každým rokem, jak nám bylo řečeno při stávajícím řešení této otázky, když bylo rozhodnuto řešit celou otázku zákonem restitučním a zákonem transformačním. To je sice přijatelné, jenže oba tyto zákony musejí být řešeny zároveň nebo alespoň návazně, protože podle předloženého návrhu tisku by za půl roku nebo za rok nebylo co transformovat. My se přece nemůžeme dopustit dalších křivd ve snaze napravit ty staré. Řešení musí být spravedlivé.

Proto první restituční zákon by neměl přesahovat jemu vymezeny rámec, to je obnovení vlastnických vztahů k půdě, k budovám patřícím původně k zemědělské usedlosti a k hospodářským budovám, sloužícím zemědělské a lesní výrobě i vodnímu hospodářství a vrácení těch nemovitostí a majetků, které byly vlastníkům půdy odňaty.

Tento zákon by měl daleko precizněji řešit pozemkové úpravy, bez nichž je prakticky nemožné přidělovat vlastníkům půdy náhradní pozemky a vytvářet pro jednotlivá hospodářství ucelený půdní fond. Výměna pozemků je tak závažnou záležitosti, že zasluhuje podrobné rozpracovaní v samostatném zákoně.

Totéž se týká zřízení pozemkových fondů, jejich pravomoci a dalších záležitostí spojených s jejich zřízením a činností. Náhradu živého a mrtvého inventáře úměrně k počtu navrácených hektarů poskytovat k zajištění zemědělské výroby, pokud náhrada nebyla již dříve vlastníkům poskytnuta. Rozhodné období by mělo zůstat vymezeno 25. únorem 1948 a 1. lednem 1990.

Nemáme právo rušit to, co rozhodla tříletá poválečná demokratická Benešova republika. Takový vliv v té době komunisté zase neměli.

Nyní k jednotlivým paragrafům:

1) K § 4 odstavec 1. Tato půda zůstala ve vlastnictví státu, zemědělským družstvům byla dána do užívání rozkazem orgánů tehdejší státní správy. Pro zemědělská družstva však neměla hospodářský efekt, ale znamenala naopak finanční újmu. Proto o tuto půdu nestojí.

Totéž platí o § 4 b) odstavec p).

2) V § 16 odstavec 1 škrtnout slova "podle potřeb". Spíše by mělo být "podle možností".

3) K § 17 jsem se vyjádřil už v úvodě mého příspěvku.

4) U § 30 jsem na rozpacích, protože pracovní podklad je k tomu, na co jsem si tuto přednášku dělal, kdežto poslední výtisk je právě podle toho, co bych chtěl, aby bylo realizováno. Proto jen připomenu, co bylo navrženo. Měl by být celý v původním znění tzv. pracovního materiálu, tedy vlastně vládního návrhu. K tomu, co bylo předloženo, mám tyto připomínky.

Odstavec 1 § 30 - není žádné oprávnění hradit veškerou škodu postiženým z majetku zemědělských družstev. Zemědělská družstva mají pouze povinnost vrátit pozemky, budovy, hospodářské budovy, resp. uhradit škody na nich, navrátit nevyrovnaný živý a mrtvý inventář, ostatní škody a újmu musí hradit stát. Ten znárodnil a ne družstva.

K odstavci 2, 3 a 5: Tyto části nepřípustným způsobem zasahují do činnosti zemědělských družstev, a to naprosto neoprávněně, bez jakéhokoliv opodstatnění. To nebylo použito ani v původním (všeobecném) restitučním zákoně a navíc se tím porušují i další zákony, např. č. 103/1991 Sb., hospodářského zákoníka a další.

Jde vlastně o neoprávněné znárodnění, což ani dřívější totalitní režim nikdy neučinil. Dále nepřípustným způsobem omezuje činnost družstev, protože ta by pak potřebovala schválení půjček od bank, čímž se narušuje dosavadní vztah družstev k bankám (a opačně), které by pak požadovaly při úvěru zemědělskému družstvu - zástavu majetku.

Je to absurdní, protože pro zemědělská družstva, by to znamenalo velkou finanční ztrátu. Majetek zemědělského družstva má však svůj původ ve sdruženém majetku členů družstev, a přírůstku majetku vzniklým na úkor podstatně nižších odměn a vysokou pracovní aktivitou členů družstev. Tedy postavení tohoto družstevního majetku na úroveň majetku státního - je přece nesmysl!

Může v tom být jen záměr, a to těch, kteří půdu sice chtějí, ale pracovat na ní nemíní, což by již přesahovalo nápravu křivd. To nelze dopustit!

Přijetí výše uvedených částí návrhů zákona - venkov z 90 % - v tom znění, které nám bylo původně předloženo - nepřijme, což v důsledku znamená:

1. Je již dost sociálního napětí v důsledku ekonomické reformy, než abychom si mohli dovolit způsobit toto napětí i na venkově.

2. Zbavili bychom se hlavní potravinové základny, což by v důsledcích znamenalo dovoz potravin. Máme na to? Asi ne.

3. V důsledku toho se zbrzdí ekonomická reforma, protože tolik potřebné finance budeme muset obětovat na dovoz potravin.

4. Zvyšující se nezaměstnanost rázem zvýšíme na venkově, a to podstatněji, protože pracovní příležitost lidí se ztratí jak v samotném zemědělství, tak i v jejich přidružených a jiných výrobách.

5. Otevření zahraničního trhu potravin zabrání odbytu soukromým rolníkům, což by vedlo k jejich krachu zadlužením!

6. Můžeme si vůbec dovolit jít svými zákony proti nejméně 90 % zemědělských družstevníků a vlastně i proti polovině soukromých rolníků, co na své půdě chtějí pracovat? To může být lhostejné jen té druhé polovině, co na půdě nikdy pracovat nebude a nechce.

Může to mít nedozírné následky, což si to pan ministr zemědělství České republiky Kubát a pánové poslanci "3T" neuvědomují? Není to jen jejich sobectví? Cožpak si neuvědomují, že to, co činí, není ani spravedlivé, ani odborně fundované (bez znalosti věci), není ani ekonomické pro náš společný stát, a tedy ani ne politicky moudré.

Já osobně jsem liberál - žádný komunista. Svým původem hluboce kotvím u svého otce, který se celý svůj život jako představitel zemědělské agrární strany tímto zabýval, a tato družstva ze zemědělské filozofie Antonína Švehly již v roce 1930 zakládal.

Musíme uzákonit spravedlnost pro obě strany tak, jak zněla filozofie zemědělství Antonína Švehly a ne pana Berana! Kdo byl pan Beran, dobře víme. A toto řešení zašlo ještě dále. Domnívám se, že toto řešení zemědělského zákona měli připravit odborníci tak, jak připravili ekonomickou reformu! Promiňte mi, pánové poslanci, je to tak, tak závažné otázky řešit jen politicky, to je málo, příliš málo!

Vymezení práv vlastníků k zemědělským družstvům je nad rámec zákona. Chceme-li, aby zemědělská družstva byla opravdovými družstvy majetníků půdy, je nezbytné se vyvarovat jakýchkoli zásahů států do jejich pravomoci, daných stanovami družstva. Není proto možné, aby mohl být občan členem družstva ze zákona, jak bylo navrhováno, ani není možné omezovat vlastníky půdy. Taková státní zasahování do pravomoci družstev bylo často uplatňováno v minulosti, a napáchalo velké škody v družstevním hospodaření. Tohoto se raději vyvarujme.

Zemědělská družstva by měla být řešena obecným zákonem tak, jak jsou družstva uváděna v již připravovaném obchodním zákoníku - jako "obchodní společnosti soukromých podílových vlastníků majetku družstva".

Váš návrh, pánové, byl v rozporu s charakteristikou postavení družstva podle mezinárodních zvyklostí, které upravují postavení družstev a jejich členů.

Dosavadní družstva musejí najít specifická řešení svých problémů - jak je to dnes již běžné v ostatní Evropě v rámci obecné úpravy podnikatelských subjektů. Pánové, zaspali jsme 42 let!

Vládní návrh ten původní - umožňoval na jedné straně vyrovnat se s minulostí a obnovovat plně práva vlastníků půdy, vracel jim odňatý majetek a na druhé straně nebránil vlastníkům, sdružených v zemědělských družstvech rozvíjet dál své hospodářství ku prospěchu všech! Nemohu prostě pochopit, když pět ze šesti výborů se k němu přiklonilo - že se dáte udolat jen politickým tlakem, schválit úplně něco jiného a neodůvodněného - přání několika jedinců... (Pan předsedající upozorňuje na uplynutí stanoveného řečnického limitu.)

Jak jsem již ve svém minulém příspěvku hovořil - obecné vývojové tendence v hospodářsky vyspělých zemích směřují ke koncentraci velkovýroby, integrované propojení výrobců, výrobních prostředků pro zemědělskou prvovýrobu, potravinářskou výrobu a obchod s potravinami, včetně zapojení soukromých zemědělců - jako specializovaných forem, ve společném akciovém společenství.

Trvalo to třicet let, ne tedy čtyřicet let, než jsme pracně vybudovali družstva na stávající vysokou úroveň - abychom je teď v polovině vývojové cesty zničili? Vezme si to někdo z vás na svědomí?

Dámy a pánové poslanci, máte zodpovědnost za budoucnost našich národů, zvažte proto, pro co budete hlasovat! Jestliže bude paragraf třicet ve znění pracovního tisku schválen, lze s tím souhlasit. Kdyby to bylo podle návrhu, jak nám to předkladatelé grémiu předložili, musel bych s tím nesouhlasit! Žádám o to i vás! Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa hlási do diskusie pán poslanec Fišera za klub sociálně ekonomické integrace. Ďalej sa prihlásili za príslušné kluby pán poslanec Kontra, Grebeníček, Humpál a Sahligerová. Títo prihlásení za kluby majú prednosť, tak sú zaradení, keď poslali prihlásenia.

Poslanec SN I. Fišera: Dámy a pánové, vážení hosté, jednou ze základních podmínek tak vážného manévru, jakým je náš přechod k tržní ekonomice a jakým má být i rychlá privatizace naší ekonomiky je to, zda dokážeme neohrozit přirozenou podnikavost všech rozhodujících hospodářských subjektů v naší ekonomice. Postup privatizace, kterým jsme prošli a kterým procházíme, ukazuje, že tuto schopnost podnikání, zejména v oblasti průmyslu, jsme již narušili a nemáme jasnou perspektivu, kde tento proces skončí.

Totéž nám hrozí v zemědělství. Byli jsme to mimo jiné i my, kdo zdůrazňovali a prosazovali od začátku, že tento zákon má být i zákonem, především a hlavně restitučním, že transformace družstev je procesem, který vyžaduje skutečné samostatnou úvahu, velmi řádné zamyšlení a využití všech zkušeností, které jsou v Evropě známy. Víme, že přijetí tohoto zákona nebude jednoduchou otázkou, ale víme, že takovýto zákon musíme přijmout co nejrychleji.

Víme, že na tomto zákonu bude záviset to, zda naše zemědělství bude schopno se rychle adaptovat na ty těžké podmínky, kterým je dnes vystaveno.

My jsme se snažili o řadu kompromisních přístupů a je možné, že ještě někteří z mých kolegů vystoupí a budou diskutovat k některým paragrafům, které byly ještě dodatečně zařazeny. Ale považujeme v tuto chvíli za rozhodující to, aby v případě, že by došlo, a tento parlament má občas k tomu sklon, k protahování, k prodlužování z těch či oněch důvodů práce na zákonu, který by se měl zabývat transformací družstev, pak chceme, aby nedošlo k zablokování hospodářské činnosti v zemědělství. Byli jsme pro § 30 a pro blokující odstavce, které v něm jsou.

Diskutovali jsme o tom s řadou stran a jsme si vědomi toho, že blokující účinky jsou za dané situace zřejmě nutné už mimo jiné proto, že naše legislativní práce byla velmi dlouhá a došlo k rozporu mezi přípravou družstevních stanov a našich vlastních legislativních prací.

Prosím vás, abyste proto velmi pečlivě zvážili a bez ideologické předpojatosti se pokusili naslouchat pozměňovacímu návrhu v § 30 předloženého tisku, který projednáváme: to je číslo 643. Navrhujeme změnit odstavec 6, který by zněl:

"Pokud zvláštní zákon, uvedený v § 30 odstavec 1, nebude Federálním shromážděním přijat do 31. 12. 1991, omezení pro zemědělská družstva, vyplývající z odstavce 2, odstavce 3 a odstavce 5 tohoto paragrafu, pozbývající platnost."

Jde o to, aby družstva věděla, že v případě, že nedokážeme učinit to, co učinit máme, že mají možnost začít normálně hospodařit. Chtěl bych vás opravdu požádat, abyste tento návrh zvážili a pokud možno podpořili v zájmu toho, aby ti, kteří chtějí v zemědělství opravdu podnikat, měli nějakou perspektivu.

Považujeme to za tak závažné, že v případě, že nebude tento náš pozměňovací návrh přijat, nebudeme se moci na hlasování podílet a hlasování se zdržíme. Tímto zdržením však také vyjádříme jen to, co si myslíme, že restituce jsou nutné a že hospodařit v zemědělství normálním způsobem je třeba co nejdříve. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. Za poslanecký klub Hnutie za demokratické Slovensko vystúpi poslanec Martin Kontra. Prosím, aby sa ujal slova.

Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, poslanci nášho klubu veľmi pozorne sledovali ďalší osud tohto návrhu zákona po jeho neprijatí v Snemovni národov.

Môžeme povedať, že určitou mierou sa podieľali na jeho ďalšom dopracovaní. Vzhľadom na to, že v tomto návrhu zákona nedošlo k podstatnejším vecným zmenám a bola dodržaná filozofia reštitúcie takisto ako v ostatných oblastiach nášho spoločenského života, súhlasíme so znením tohto zákona a budeme preň hlasovať. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kontrovi. Stanovisko klubu poslancov Komunistickej strany Československa prednesie poslanec Grebeníček, pripraví sa poslanec Humpál.

Poslanec SN M. Grebeníček: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, po téměř třech měsících se znovu zabýváme zákonem o půdě. Poslanci našeho klubu při jednání politického grémia, a především pak v hospodářských výborech usilovali o to, aby bylo dosaženo přijatelného konsensu ve sporných otázkách. Dnes je nám předložen upravený návrh. Jaký tedy je?

Podařilo se dosáhnout základní shody v tom, že problematika transformace družstev bude řešena v samostatné právní úpravě. Opět se, bohužel, předkládají některé kontroverzní návrhy, jejichž znění bylo odmítnuto na předcházející 14. schůzi Federálního shromáždění. Jedná se v prvé řadě o možnost odnětí nemovitostí ve vlastnictví nebo v osobním užívání fyzické osoby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP