Přítomno: | 131 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Čič, Dienstbier J. st., Klaus, Kňažko,
Kocáb, Kováč, Kříž, Langoš,
Malý, Miller, Molnár, Mornár, Richter, Ropek,
Tyl, Vidím, Záležáková, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Hruška, Jílek, Kobylka, Sokol, Stome, Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Boros, Dubček, Kanis, Mečiar, Moric, Pánis,
Posluch, Slota, Šebej, Vicen, Zelenay
(Řízení schůze místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, všetkých vás
srdečne vítam a otváram piaty deň
rokovania 15. schôdze Federálneho zhromaždenia.
Vítam tiež našich hosťov, predpokladám,
že sa zúčastnia i členovia vlády,
asi na pol hodiny sa ospravedlnil pán minister Dlouhý,
ale nášho rokovania sa zúčastní.
Môžeme pristúpiť k prerokovaniu ďalšieho
programu, pretože ako som vás informoval, sú
pripravené ďalšie tri body nášho
programu na prerokovanie. Mali by sme prerokovať návrh
zákona o úprave vlastníckych vzťahov
k pôde, prijatím návrhu uznesenia, ktoré
je uvedené v tlači 643, ďalej by sme uznesením
alebo hlasovaním dokončili prerokúvanie Správy
o hospodárskej, sociálnej a ekologickej situácii
a podľa časových možností prerokujeme
návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia k
hodnoteniu obdobia od 25. 2. 1948 do 17.11. 1989.
Pristúpime k prerokovaniu vládneho návrhu
zákona, pán poslanec Rajczy má faktickú
poznámku.
Poslanec SL L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském
jazyce - překlad.)
Pan předsedající mluvil o zprávě,
podle mých informací tu jsme již projednali
minulý týden. Možná, že jsem dobře
nerozuměl, ale tisk 643 jsem dostal dnes ráno, vlastně
včera odpoledne do rukou.
Tak jsem neměl dostatek času k tomu, abych tuto
zprávu prostudoval. Rád bych vás upozornil
na to, že na základě návrhu programu
by měl být návrh vlády (tisk 393)
zařazen na dnešní program, takže jsem
trochu nejistý, o který se jedná návrh,
zda-li o návrh upravený nebo o návrh neupravený,
který tedy z těchto návrhů bude na
dnešním programu. Chtěl bych se tedy zeptat
pana předsedy a požádat ho, aby mě to
vysvětlil.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Samozrejme, že som to predpokladal, že
vám to poviem, ale nemal som zatiaľ možnosť
vysvetliť celý postup.
Takže dovoľte, vážené Federálne zhromaždenie, aby sme pristúpili k prerokovaniu
vládneho návrhu zákona o úprave vlastníckych
vzťahov k pôde.
Ide o tlač č. 393, t. j. ten vládny návrh.
Tento vládny návrh v znení spoločnej
správy spravodajcov sme prerokovali na 14. spoločnej
schôdzi. 5.4. ho po pozmeňovacích návrhoch
Snemovňa ľudu schválila a Snemovňa národov
ho neprijala. Na základe odporúčania politického
grémia sme v prvom bode programu tejto schôdze, teda
15. spoločnej schôdze, prijali uznesenie, zodpovedajúce
§ 31 a) zákona o rokovacom poriadku, aby zákon
znova prerokovali hospodárske výbory snemovne.
Hospodárske výbory prerokovali zákon schválený
Snemovňou ľudu, dostali ste ho všetci na informáciu
dnes do lavíc, t. j. ale len na informáciu ako podklad,
ktorý slúžil predovšetkým hospodárskym
výborom a formou uznesenia prijali tieto výbory
k nemu pozmeňovacie návrhy, ktoré sú
premietnuté do celého textu zákona o úprave
vlastníckych vzťahov k pôde. Ide o tlač
643, ktorý je návrhom hospodárskych výborov
na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov a teda
základným podkladom nášho ďalšieho
rokovania.
K nemu budú prijímané prípadné
pozmeňovacie návrhy. Tento podklad (tlač
643) ste dostali v piatok popoludní, resp. ste si ho mohli
vyzdvihnúť v piatok popoludní, takže lehota
48 hodín bola v tomto prípade dodržaná.
Na konci spoločnej schôdze toto oznámil pán
poslanec Sokol. Všetci, ktorí cestovali lietadlom
napr. do Bratislavy, tak im to bolo prinesené na letisko
a na letisku sme mali možnosť si tento text vyzdvihnúť.
Teraz by sme zvolili takýto postup: ako prvý vystúpi
predseda hospodárskeho výboru Snemovne národov,
pán poslanec Tahy, ktorý nás bude informovať
o tom, ako prerokovali hospodárske výbory tento
návrh a aké mali k nemu pozmeňovacie návrhy.
V tomto prípade bude vystupovať v úlohe navrhovateľa.
Ďalej by vystúpili spravodajcovia, ktorí sa
vyjadria k predloženému návrhu a po ich vystúpení
by bola otvorená rozprava, v ktorej očakávam,
že by mali vystúpiť predovšetkým
predstavitelia jednotlivých poslaneckých klubov,
ktorí považujú za potrebné k tomuto
návrhu vystúpiť.
Máte nejaké pripomienky voči takémuto
postupu? Pripomienky nie sú, prosím spoločných
spravodajcov, aby zaujali miesta na miestach spravodajcov, pán
poslanec Világi za Snemovňu ľudu a poslanec
Lux ako spoločný spravodajca Snemovne národov.
Pripravený návrh uznesenia (tlač 543) odôvodní
predseda výboru hospodárskeho Snemovne národov,
pán poslanec Tahy, prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, pán predsedajúci,
poslanec Stank, veľmi jasne a stručne uviedol, čo
budeme dnes prerokúvať. Ja by som len akcentoval,
že je potrebné, aby ste si v laviciach hlavne pripravili
tú správu o úprave vlastníckych vzťahov
k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku,
ktorú ste dostali do lavíc a ktorá predstavuje
tú dikciu, ktorou bola schválená správa
spravodajcov (tlač 547) na poslednej spoločnej schôdzi
a ktorú schválila Snemovňa ľudu. Táto
úprava bola základom pre rokovanie zástupcov
poslaneckých klubov, ktorí tvorili expertnú
skupinu odborníkov zastupujúcich jednotlivé
politické sily. Na základe prerokovania tohto základného
materiálu bol vypracovaný záznam z rokovania
zástupcov politických klubov, ktorý zhodnotil
rokovanie expertov a predložil jednotlivé závery
ako podklad pre rokovanie hospodárskych výborov.
Expertná skupina poslancov sa zaoberala predovšetkým
tými problémovými a kontroverznými
paragrafmi, ktoré pravdepodobne na základe stanovísk
poslaneckých klubov znamenali, že vládny návrh
zákona 393 neprijala Snemovňa národov, pričom
na základe svojho rokovania odporučila úpravy
určitých paragrafov a aj vytypovala tie veci, ktoré
nevedela sama rozhodnúť a žiadala, aby ich hospodárske
výbory prerokovali, aby sa rozhodli pre predkladané
varianty, ktoré znamenali zásadné otázky
pre ďalšie rozhodovanie.
Budeme teda teraz prerokovávať tlač 643 a pre
vaše porovnávanie vlastne máte dva spôsoby:
1. návrh, ktorý prijala Snemovňa ľudu,
2. podčiarknuté časti v tlači 643,
ktoré znamenajú zmenu oproti materiálu, ktorý
schválila Snemovňa ľudu.
Páni spravodajcovia ma iste veľmi fundovane doplnia
detailnými paragrafovanými zmenami. Ja by som chcel
poukázať hlavne na kľúčové
problémové otázky, ktoré vyzneli do
rozhodnutia hospodárskych výborov v tlači
643.
Začal by som hádam, od konca. Od návrhu poslaneckých
klubov, kde žiadali, aby hospodárske výbory
rozhodli, či zákon má zabezpečovať
reštitúciu i transformáciu v jednom návrhu
zákona, alebo či tento návrh zákona
má byť rozdelený na dve časti.
Hospodárske výbory po prerokovaní a hlasovaní
sa rozhodli pre také riešenie, aby tento zákon
riešil reštitučnú časť celého
problému a transformácia aby sa spracovala osobitnou
právnou normou. Zatiaľ, prirodzene, nevieme, či
sa to uskutoční v rámci novely zákona
o poľnohospodárskom družstevníctve, alebo
to bude separátny zákon. Osobne by som sa prihováral,
aby to bol samostatný zákon, pretože tým
sa vytvoril určitý problém v tom, že
medzi prijatím reštitučného zákona
a transformačného zákona vzniká obdobie,
keď by mohlo vznikať určité bezprávie
v hospodárení s majetkom družstiev, bolo nutné
prijať zv. blokačný paragraf - je to §
30 (tlač 643), ktorý by mal zabezpečiť,
aby majetok družstiev nebol prevádzaný na iné
subjekty neobvyklým spôsobom. Zároveň
by mal tento paragraf vytvoriť určité podmienky,
aby nebola zablokovaná a brzdená bežná
hospodárska činnosť družstiev. Toľko
k hlavnej zásade. Teda na našom dnešnom zasadnutí
sa budeme zaoberať reštitučnou časťou,
ktorá nadväzuje na úpravu vlastníckych
vzťahov k pôde.
Ďalším významným a problémovým
okruhom bola otázka riešenia bývalého
§ 4 a), ktorý spôsobil hlavne v slovenskej časti
Snemovne národov značnú averziu. Tento §
4 a) bol modifikovaný a v podstate táto problematika
je dnes v tlači, ktorú budeme prerokúvať,
na strane 8 v § 5 a § 5 b).
Okrem toho bola prepracovaná a upravená tá
časť návrhu zákona, ktorá sa
týka náhrad. Je to počínajúc
§10, § 11, hlavne § 12, ktorý zvýrazňuje
zmeny, ktoré boli dohodnuté medzí jednotlivými
zástupcami poslaneckých klubov. Teda je dôležité
sa týmto paragrafom zaoberať, aby ste ho posúdili.
Predpokladám, že ste si tieto veci v priebehu posledného
víkendu stačili preštudovať, až na
malé výnimky, ako to tu vyznelo z príspevku
pána Rajczyho.
Chcel by som povedať, že pri včerajšom poslednom
prerokúvaní ďalšieho postupu prerokúvania
tohto návrhu v politickom grémiu nášho
parlamentu bolo ďalej rokované ešte o možných
určitých ďalších úpravách,
ktoré by mali byť skutočne len zásadného
charakteru a nemali by príliš množiť pozmeňovacími
návrhmi určité detailné subjektívne
názory vzhľadom na to, že charakter zákona
je taký, to sme všetci mohli konštatovať,
že keby sme sa k nemu vracali každý mesiac, vždy
by sme našli určité vecí subjektívne
nárokované, ktoré by mohli pozmeňovať
a vlastne tento zákon by sme nemohli prakticky nikdy prijať.
Z politického hľadiska je to mimoriadne závažné,
celá republika očakáva prijatie tohto zákona.
Je treba, aby sme k tomu pristupovali mimoriadne seriózne,
aby sme zvažovali svoje pripomienky.
Osobne si myslím, že tak, ako osud každého
ekonomického zákona, ktorý v tomto období
prijímame, pri používaní v praxi vyvolá
určité skúsenosti, ktoré budú
značiť, že nie je úplne dokonalý,
môže sa stať, že to bude i v prípade
tohto zákona. Potom bude úlohou nášho
Federálneho zhromaždenia, aby sme tie veci, ktoré
budú závažné, veľmi operatívne
a včas korigovali a iniciovali vláde, aby tieto
veci pripravila.
V tlači 643 by som chcel upozorniť ešte na jednu
skutočnosť. Keď ste to študovali, našli
ste tam asi mnoho vecí podčiarknutých. Chcem
upozorniť na to, že mnohé z nich v podstate znamenajú
kvalitatívne doladenie tohto návrhu v tom zmysle,
že sme ho chceli maximálne priblížiť
zákonu o mimosúdnej rehabilitácii, aby celkový
ekonomický postup v celej sfére bol rovnaký.
Okrem toho značia určité lingvistické
a legislatívne úpravy, ktoré každopádne
zlepšujú návrh, ktorý Snemovňa
ľudu prijala, a preto by som vás prosil, aby ste sa
neľakali mnohých drobných podčiarknutí.
Väčšina z nich skutočne vecné zmeny
neprezentuje.
Ďalej by som nechcel svoj príspevok predlžovať
a pripravovať vás o drahocenný čas na
konštruktívne prerokúvanie. Prosil by som spravodajcov,
keby paragrafované úpravy ešte za mnou uviedli.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem i ja pánu predsedovi Tahymu.
Teraz prosím spravodajcov za výbory Snemovne národov,
pána poslanca Luxa, aby sa vyjadril k prednesenému
návrhu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Lux: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, jen několik
slov ke genezi projednávání tohoto zákona.
Od minulého společného jednání
proběhla celá řada jednání
jednak v iniciativních skupinách poslanců,
dále několikrát zasedli odborníci
z politických klubů, kteří věcně
projednávali tuto problematiku, několikrát
se sešlo i politické grémium, což jsou
předsedové politických klubů, aby
sjednotili návrhy z pohledu politického přístupu,
a závěrem se vyjádřily na několika
jednáních hospodářské výbory.
Kdybych to shrnul, tak vlastně projednáváme
vládní návrh (tisk 393) ve znění
zpravodajské zprávy (tisk 547) po zapracování
změn schválených ve Sněmovně
lidu ve znění návrhu hospodářských
výborů na usnesení (tisk 643).
Já bych se jen zmínil o několika zásadních
věcných změnách, které zde
jsou. Ostatní změny, všechny, které
jsou vyznačeny v textu, jsou v podstatě formálního
charakteru tak, jak je charakterizoval pan kolega Tahy.
První věcná změna je v § 4 a),
kde jsou specifikovány povinné osoby, kdy povinnými
osobami je stát a právnické osoby, které
ke dni účinnosti zákona věc drží.
Je to v souladu s mimosoudními rehabilitacemi a vychází
to z dikce návrhu paní poslankyně Šormové.
Druhou věcnou změnou je zařazení nového
restitučního titulu v § 4 b), který
hovoří o odevzdání do vlastnictví
družstva podle zvláštních předpisů.
Jedná se především o zákon č.
49/1959 Sb., o jednotných zemědělských
družstvech a zákon č. 127/1975 Sb., o zemědělském
družstevnictví.
Zde se hovoří o tom, že se vychází
ze skutečnosti, že část tohoto majetku
byla vnesena dobrovolně a část nedobrovolně.
Těm, kteří ho vnesli dobrovolně, nic
nebrání, aby tento majetek družstvu ponechali,
ale jestliže uznáme, že část tohoto
majetku byla vnesena nedobrovolně do družstva, na
základě tohoto restitučního titulu,
je možno tento nemovitý majetek získat zpět.
O § 5 a § 5 a) hovořil pan poslanec Tahy. V podstatě
je zde doplnění, které dává
zmocnění České a Slovenské
národní radě, aby některé majetkové
křivdy, které v jejich teritoriu se udály,
napravily, řešily. Novým věcným
paragrafem je § 6 a), který v podstatě dává
úlevy z pohledu vyměřování
správních poplatků a nezbytných nákladů
spojených s oceněním věci, identifikace
parcel, vyměření pozemku atd. Všechny
tyto náklady se převádějí na
stát.
V § 7, který hovoří o pozemcích,
které nelze vydat, se po diskusi pod písm. b) zablokovaly
pozemky, na kterých jsou tělovýchovná
a sportovní zařízení. Domnívám
se, že je to věcně správné.
Další věcné doplnění je
v § 9, kde po diskusi se shodl termín uplatnění
nároku do jednoho roku. Jsme si vědomi, že
je to věc, která může být velmi
diskutovaná, a otázka delšího časového
úseku tří roků atd., v podstatě
konzervuje současný stav a máme za to, že
lepší, než měnit tuto lhůtu, je
vyvinout tlak na technické řešení vybavení
geodézií, otázka personálního
vybavení, abychom zkrátili na co nejmenší
možnou míru otázku konzervace současného
stavu. Navrhuje se v této zprávě jeden rok.
K otázce § 12 - náhrad - zde bylo hovořeno.
V podstatě se to věcně specifikuje.
V § 17, kde se hovoří o náhradě
živého a mrtvého inventáře, zde
je nový pohled na vnesený živý a mrtvý
inventář, to znamená mimo odňatý
movitý majetek se hovoří také o vneseném.
Je to vazba na restituční titul p) v § 4 b).
Zcela nový je blokační paragraf pod číslem
30. K tomu bych chtěl říci, že respektuje
obvyklé podmínky hospodaření družstva
a vlastně blokuje majetek družstva mimo rámec
vymezený předmětem činnosti družstva.
Tento zákon, jak bylo řečeno, neřeší
otázku transformace, ale neřeší ji především
proto, že vláda a federální ministerstvo
hospodářství nebylo připraveno tuto
otázku transformace řešit. Shodujeme se v tom,
že je třeba tento problém řešit,
a jelikož jsme nebyli schopni najít řešení
v tomto zákoně především nepřipraveností
jak ministerstva privatizace a dalších, kteří
do toho byli zapojeni, bude to řešeno následně
samostatným zákonem.
Tolik k věcným změnám, které
jsou obsahem tohoto návrhu výborů hospodářských.
Ostatní změny jsou formálního charakteru.
Dovoluji si tedy Sněmovně národů tento
návrh výborů hospodářských
navrhnout přijmout.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem FS J. poslancovi Luxovi. Teraz má
slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne
ľudu pán poslanec Világi.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie,
moji predrečníci už objasnili postup, akým
sme sa dostali k riešeniu danej problematiky. Toto riešenie
stelesňuje predložený návrh zákona.
Vyjadrili sa i k vecným zmenám, ktoré smerujú
k doriešeniu určitých právnych problémov
a k vymedzeniu presnej filozofie a koncepcie tohto návrhu
zákona.
Som presvedčený, že vecné zmeny prispeli
k skvalitneniu celého návrhu a vytvárajú
možnosť aplikácie tohto zákona v súlade
so zámerom Federálneho zhromaždenia a poskytujú
zvýšenú právnu ochranu nielen oprávneným
osobám, ale i povinným osobám, v tomto prípade
štátu a družstvám.