Já a moji pracovníci si klademe otázku, jak
je možné, že při takovémto snížení
reálných příjmů se dosud daří
udržovat sociální klid. Ponechávám
tuto otázku bez komentáře.
Vývoj příjmů a kupní sily důchodců.
V prosinci byl minimální důchod pro jednotlivce
1 340,- Kčs, v lednu 1 340,- Kčs, v březnu
1 580,- Kčs, v červenci 1 800,- Kčs. Jestliže
vycházíme z prosince, kdy kupní síla
v procentech je stanovena na sto, v lednu poklesla kupní
síla tohoto důchodce na 78 %, v březnu na
87 %, v červenci 1991 se poněkud zvedla, na 89 %.
Přitom mezi příjmem důchodce 1 340,-
Kčs v lednu 1991 a v březnu 1 585,- Kčs je
rozdíl 240,- Kčs a kupní síla vzrostla
pouze o 9 %. Jestliže mezi breznem 1991 a červencem
1991 vzrostl príjem tohoto důchodce o 220,- Kčs,
tak kupní síla se zvýšila pouze o 2
%.
Škoda, že zde není pan poslanec Huml. Rozuměl
jsem dobre vystoupeni pana poslance Humla. Pan poslanec upozornil
na rozpor mezi mým nedávným televizním
vystoupením, kde jsme hovořil o možnosti až
jednoho miliónu nezaměstnaných, a mým
včerejším úvodním vystoupením
ve Federálním shromáždění,
kde jsem uváděl jako varující a možné
tři varianty počtu nezaměstnaných
od 400 do 900 tisíc nezaměstnaných koncem
tohoto roku, a on položil otázku: Je-li situace tak
vážná, proč toto upozornění
nebylo uveřejněno v předložené
zprávě a má-li vůbec ministr federální
vlády právo takové katastrofické předpovědi
sdělovat veřejně. Já se domnívám,
že pan poslanec Huml sedí v řadě, kde
sedělo bývalé Občanské fórum,
a jsem jeden z těch, kteří toto Občanské
fórum zakládali. Když jsme to dělali,
tak jsme si řekli, že naše politika bude politikou
pravdy, že budeme vždy a zásadně seznamovat
veřejnost s pravdou. (Potlesk.)
Já sám jsem - aspoň se domnívám
- člověk přímý a vážném
případě se nemohu snížit k tomu,
abych předkládal veřejnosti cokoliv, ať
by to bylo přemalováno treba na růžovou
barvu. Já to pokládám za hloupé.
Pokud jde o uvedené rozdíly v údajích,
musím říci, že jde o údaje vyplývající
z modelových situací. V daném prípadě
o možný vývoj nezaměstnanovosti při
8, 10, resp. 12 % poklesu národního důchodu,
tj. v souladu s předkládanou zprávou o vývoji
československého národního hospodářství.
Samozřejmě lze si teoreticky představit i
opačnou extrémní situaci, že pri 12
% poklesu národního důchodu úroveň
zaměstnanosti se nezměni. To by ale znamenalo, že
předpokládáme též vice než
12 % pokles společenské produktivity práce.
To je vlastně další výrazný nárůst
sociální přezaměstnanosti a hluboký
rozpad efektivnosti, který si prostě naše ekonomika
nesmí dovolit.
Nemýlím-li se, pan poslanec Komárek včera
uváděl členění výše
přezaměstnanosti kolem 2 miliónů osob.
Koneckonců, současné úvahy jsou kolem
15 % poklesu vytvořeného národního
důchodu a tomu odpovídající modelová
a varující varianta růstu nezaměstnanosti,
která by se v ročním průměru
pohybovala až kolem 10 % a počet nezaměstnaných
tudíž by koncem roku modelově stoupl až
na 2 milióny osob. Ale znovu opakuji: to není odhad
skutečného vývoje, to je modelový
propočet a vyrovnaný propočet. Chci tím
jen zdůraznit, ze nebude-li jak federální,
tak česká a slovenská vláda dělat
aktivní politiku zaměstnanosti v tom nejširším
slova smyslu a budou-li se podniky nadále chovat pasívně,
může se tato zatím modelová a varující
varianta naplnit.
Ještě jednou se vracím k vystoupení
pana poslance Humla, který poukazoval na rozpor v údajích
a odhadech mého kolegy, českého ministra
práce a sociálních věcí, pana
Horálka. Pokud jde o skutečné údaje
o vyplacených prostředích na nezaměstnané
z účelové rezervy státního
rozpočtu, uváděl-li pan ministr částku
261 miliónů Kčs, měl pravdu, protože
šlo o údaj za Českou republiku, uváděl-li
jsem já částku 539 miliónů
Kčs, měl jsem také pravdu, protože šlo
o údaj za celou federaci.
Pokud se lišíme v odhadu budoucího vývoje,
budu rád, bude-li mít pan ministr Horálek
pravdu a nebude potřebovat v České republice
další finanční prostředky k nezaměstnanosti.
To by totiž znamenalo, že se podařilo dalši
růst nezaměstnanosti v České republice
zpomalit, což je ale možné při daleko
aktivnější hospodářské
politice, zaměstnanosti zvládnout. Pokud jsem včera
četl v novinách, pan ministr Horálek údaje
opravil a za Českou republiku uvedl jako katastrofické
číslo 400 000 nezaměstnaných. Byl
bych rád, kdyby měl pravdu.
Mám tedy osobně vážné důvody,
abych včas varoval před uspokojením, že
částky ve státních rozpočtech
na řešení nezaměstnanosti jsou dostačující.
Jde zejména o tyto důvody:
Nezaměstnanost ve Slovenské republice je výrazně vyšší, relativně i absolutně, než v České republice a prostředky vyčleněné slovenskou vládou na příspěvky v nezaměstnanosti jsou nižší. V České republice je to 4,050 miliard Kčs, ve Slovenské republice 2,510 miliónů Kčs. Budou-li prostředky v České republice dostatečné, o čemž pochybuji, budou každopádně chybět ve Slovenské republice. Vycházet ze skutečných výplat příspěvků v nezaměstnanosti za čtyři měsíce je zkreslující, zejména proto, že počet nezaměstnaných byl stále poměrně nízký. Výplaty jsou poskytovány v podstatě s měsíčním zpozděním. Řada nezaměstnaných buď vůbec není evidována, nebo není mezi uchazeči, kteří pobírají příspěvky v nezaměstnanosti, protože je hmotně zabezpečena dosavadním pětiměsíčním odstupným. Je potřeba tedy těm tabulkám rozumět a dobře s nimi zacházet.
Značné části těchto nezaměstnaných
začne být příspěvek teprve
vyplácen. Dosavadní propočty vycházely
z cenové a mzdové úrovně roku 1990
a ve skutečnosti je třeba počítat
s valorizací príspěvku v nezaměstnanosti.
Zde myslím 65, 60 %. Jestliže směnný
růst mezd bude činit 20 % i výše a některé
podniky ho naplní, a pak tento člověk odejde,
potom tyto příspěvky budou vypláceny
s 20 % zvýšením.
A nakonec důvod nejzávažnější:
Ukáží-li se úvahy o 15 % poklesu výroby
a národního důchodu jako pravdivé,
pak je zřejmé, že roční průměrny
stav 300 000 nezaměstnaných v České
a Slovenské Federativní Republice pobírajících
příspěvek v nezaměstnanosti bude překročen,
a tedy překročeny částky stanovené
jako účelová rezerva státního
rozpočtu na nezaměstnanost. Zde bych chtěl
upozornit ještě na některý moment. Varovná
je i situace ve vývoji počtu vyplácených
starobních předčasných důchodů.
To jsou důchody, které jsou přiznány
2 roky před dovršením věkové
podmínky pro návrh na důchod v případě,
že v organizaci dochází k organizačním
změnám a orgány právě nemohou
zajistit občanovi přiměřené
zaměstnání. Jde vlastně o nezaměstnané.
Pár čísel: K 31. 12. 1990 v České
republice bylo vypláceno 1 480 takovýchto důchodů,
ve Slovenské republice 1 423, celkem 2 903. Stav ke konci
dubna, jenom za 4 měsíce, v České
republice 6 210, ve Slovenské republice 5 015, v České
a Slovenské Federativní Republice 11 225 takovýchto
důchodů. Nárůst za pouhé 4
měsíce 8 322 takovychto důchodů.
Byly zde jestě některé dotazy, nevím,
který pan poslanec to řekl, že zpráva
o sociální politice není stanoviskem vlády,
je stanoviskem resortu. Není to pravda. Tento materiál
byl projednán ve federální vládě.
Je to stanovisko federální vlády. Pan poslanec
Rajczy se ptal, jak je to s tím, že to je účelová
rezerva. Myslí se tím, že to je účelová
rezerva na nezaměstnanost. Neexistují žádné
jiné prostředky mimo tuto rezervu. Když se
nevyčerpá, přejde jinam. To jsou ty prostředky
jiné, jiné nejsou.
Vážené poslankyně, váženi
poslanci, já vám děkuji za pozornost. Chci
říci, že situace všech tří
ministerstev práce a sociálních věcí
není jednoduchá. Chci říci, že
my jsme na konci tohoto řetězu, všechno se
bude odvíjet od ekonomiky a myslím, že pokud
bychom neměli některé varující
prognózy, mohly by nás do jisté míry
ukolébat vlastní úspěchy. Myslím,
že těch pár čísel, která
jsem zde uvedl, nás k tomu neopravňuje. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem za záverečné slovo
pánu ministrovi Millerovi. Teraz prosím o záverečné
slovo spravodajcov.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
L. Kudláček: Děkuji za slovo. Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
myslím, že není nyní potřeba
shrnovat diskusi. Zazněly tady názory z celého
politického spektra. Jsem rád, že došlo
k vyjasnění určitých pojmů,
jakými jsou alternativy reformy apod.
Navrhuji následující postup: abychom o pozměňovacích
návrzích hlasovali při pokračování
plenární schůze příští
týden s tím, že ke každému jednotlivému
návrhu dáme určitý komentář
a navrhneme hlasování. Děkuji za slovo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chce ešte slovo poslanec Ambros?
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Ambros: Pán predsedajúci, kolegyne poslankyne,
kolegovia poslanci, po vystúpení pána podpredsedu
vlády Valeša myslím, že nás všetkých
vyzval k dialógu a ku konštruktívnym prístupom.
Vláda ako taká má záujem každý
konštruktívny návrh privítať, a
preto si myslím, že je to i pre nás určitá
výzva. Z toho množstva 32 vystúpení
žiaľ, nie je mnoho konštruktívneho. Nemienim
jednotlivé vystúpenia komentovať. Myslím,
že každý z nás je natoľko inteligentný,
že si o úrovni dokáže urobiť záver
sám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, slovo má pán poslanec
Prokop.
Zpravodaj výborů pro sociální politiku
poslanec M. Prokop: Vážení kolegové,
na závěr bych se to pokusil malinko shrnout. Odeznělo
32 příspěvků. Pro mne osobně
bylo velmi překvapující, že z těchto
32 diskusních příspěvků, ať
byly směrovány z jakékoliv strany nebo jakéhokoliv
místa politického spektra Federálního
shromáždění, pouze ve 3 příspěvcích,
pokud se nemýlím, se objevila problematika životního
prostředí. Domnívám se, že je
to burcující fakt. Pokud se týká problematiky
sociální politiky, konstatuji, i po poradě
s ostatními dvěma přítomnými
zpracovali, že vlastně nepadl žádný
konkrétní pozměňovací návrh
k usnesení s výjimkou toho, co předložil
kolega Dostál. Domnívám se, že ve vystoupeních
pana ministra byla většina těchto návrhů
zodpovězena. Nemusíme je tedy zařazovat jako
pozměňovací návrhy. Tady mě
ještě kolega Kudláček opravuje, že
ve vystoupení pana poslance Luxe byly určité
konkrétní návrhy, týkající
se této oblasti a byly písemně podány.
Chtěl bych upozornit na to, nač upozornil pan ministr
Miller - na problematiku důchodů a souběhu
důchodů se mzdou, která tady odezněla
v několika příspěvcích. Domnívám
se, že se jedná o nepochopení financování
našeho důchodového zabezpečení
nebo vůbec sociálního zabezpečení.
V usnesení, které se týká sociální
politiky je bod, který doporučuje vláde urychlit
přechod na nový systém financování
sociálního zabezpečení, na systém
pojištění a fondů. To je myslím
i to, co zaznělo právě v příspěvku
kolegy Zemana o tom, že vlastně každý
důchodce si tento důchod platí. Bohužel,
jak nám to i bylo rečeno, v této chvíli
tomu skutečně tak není. To je asi k příspěvkům,
které tady odezněly ve smyslu zprávy o sociální
politice federální vlády.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Prokopovi, spravodajcovi
pre oblasť sociálnu tejto správy.
Vážené Federálne zhromaždenie,
dnešný program sme splnili. Tak, ako navrhuje poslanec
Kudláček, odporúčam i ja vám,
aby sme o uznesení, resp. pozmeňovacích návrhoch
k nemu hlasovali na budúci týzdeň. Má
niekto námietky? (Nikdo.) Nikto.
Dovoľte mi, aby som 15. spoločnú schôdzu
prerušil s tým, že začneme na budúci
týždeň v utorok, 21. mája 1991 o 10.00
hodine.
Program utorného zasadnutia bude zákon o vlastníckych
vzťahoch k pôde. V prípade, že sa nám
podarí zákon prejednať, po ňom by sme
sa vrátili k uzneseniu, správe o hospodárskej
politike vlády. Potom by bol prejednaný návrh
uznesenia k hodnoteniu obdobia od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážení
kolegové, dovídám se, že materiál
- výsledky jednání hospodářských
výborů ve věci zákona o půdě
bude k dispozici zhruba do 16.30 hodin. Pokud můžete,
doporučuji zpravodajům, abyste se o něj mohli
přihlásit.
Predsedající místopředseda FS J. Stank:
Ďakujem. Ešte jedna organizačná poznámka.
Autobusy na lietadlá smer Bratislava, Kosice, Sliač,
sú pristavené pred budovou Federálneho zhromazděnia.
Prerušujem 15. spoločnú schôdzu do 21.
5. 1991.