Můžeme doporučit bankám, že podle
názoru vlády, je riziko úvěrovat podnik,
nebo část podniku, který má šanci
na přežití, ale nemůžeme ho administratívně
zlikvidovat, i když bude zákon o úpadku. Musíme
mu dát možnost, aby se rozhodl riskovat a předložit
bance doklad o tom, že jeho projekt je úvěruschopný,
anebo použít všech legálních prostředků
jak ukončit svoji činnost a neničit další
hodnoty a nevytvářet další sociální
tlak.
Můžeme doporučit, a to taky obě národní
vlády i federální vláda dělá,
že provádí kategorizaci podniků, ve
kterých jsou naděje na to, aby začal adaptační
proces, aby kromě toho, že budou zanikat některé
činnosti a dokonce některé podniky budou
se stabilizovat, anebo - a to bychom chtěli nejdříve
- také zahajovat etapu ekonomického rozvoje, ale
zase to může být jen podklad pro úvěrovou
politiku, pro určitou politiku strukturální
a dotační vlády, ne dotací ve smyslu
nenávratných darů, ale v určitou podporu
činnosti, která sama o sobě musí být
iniciativní z úrovně podniku.
Samozřejmě, že jsme si vědomi toho,
co je velmi výrazně zapsáno v posledním
materiálu slovenské vlády, že je nízká
úroveň managementského řízení,
že podniky nepředkládají dost kvalitní
programy ani bankám a dnes dokonce ani pro ta jednání,
která jsou vedena o mezinárodní úvěry.
To je sice pravda, ale nejde to změnit tím, že
jen budeme konstatovat nebo vezmeme jako argument, že nic
z toho, co je třeba, nebudeme dělat. Za této
situace musíme požadovat, aby podniky předkládaly
svůj program transformace. Žádáme o
takovouto součinnost všechny naše sociální
partnery. Souhlasíme s řadou kritik svazu zaměstnavatelů
nebo podnikatelů, ale požadujeme, aby se aktivně
zúčastnili formování hospodářské
politiky svými návrhy a svými pozitivními
stanovisky. Požádali jsme o to před měsícem,
rekli nám, že prováději vlastní
analýzu výhledu podniku i vlastní informace
o překážkách, které brání
v rozumné činnosti podniku a pokud takový
program předloží, pak to nebudeme brát
jako důvod k dialogu. Dohodli jsme se s nimi, že oni
přestanou s peticemi, které mají konfrontační
charakter, které nesledují žádné
východisko, ale které jenom kritizují stav.
Řekl bych, že to je největší problém
těch, kteří volají po tom, abychom
respektovali názory, ale překládali nám
k tomu ultimata.
Dialog je všestranný, včetně dialogu
s odbory a musím říci, že i s temi jsme
našli společné stanovisko k tomu, jak dál
postupovat. Jsou samozřejmne oblasti, kde se musíme
rozejít a pokračovat na vlastní odpovědnost
a rozhodnout, protože někde oheň a vodu sloučit
nelze.
Chtěl bych říci ješte několik
poznámek k tomu, kde musím kritiku odmítnout.
Vytýká se nám, že se schováváme
za nedostatky kompetence. Nebylo úmyslem vlády uvést
tuto pasáž proto, abychom se zbavili odpovědnosti.
Jenom jsme vysvětlili, proč tam mnoho věcí
být nemůže. Jestliže reforma má
skutočně jeden scénář, ale
scénář pro tři kompetentní
činitele, pro dvě národní vlády
a vládu federální. Musí být
realizován ve všech těchto složkách.
Jestliže federální vláda má v
kompetenci jen část těchto nástrojů,
tak může analizovat jejich působení
a požadovat od svých partnerů, aby analyzovali
působení transformačního procesu ve
sféře jejich působnosti. Vysvětlil
jsem, že to v době, kdy parlament požadoval zprávu,
nebylo možné ne proto, že jsme to nechtěli,
ale proto, že to nebylo k dispozici.
Z tohoto hlediska vytrhovat ze souvislosti tu část,
kterou uvádíme, to není korektní.
Nemůže také nikdo po nás požadovat,
abychom vybírali podniky, které budeme rozvíjet,
a které rozvíjet nebudeme, jestliže současně
říká, že je pro reformu. To není
úkolem vlády a dokonce to není úkolem
národních vlád. Vláda může
provést analýzu situace a doporučit politiku,
kterou má sledovat úvěrová banka.
Může tuto analýzu použít jako součást
své intervencní politiky, pokud má rozvojové
fondy určené pro strukturální nebo
jiné změny.
Jeden z poslanců kritizoval, že federální
vláda se zabývá operativou a nedělá
novou koncepci. Nevím, co měl na mysli, já
jsem asi položil z celé vlády nejvíce
aktuálních otázek, protože jsem ve styku
nejen s národními vládami, ale se všemi
sociálními partnery. Mnoho z činností,
ke kterým mě donucují partneři, mají
takový charakter, ale to není proto, že bychom
se měli zabývat něčím, co nám
nepatří, protože ti, kterým to patří,
to nedělají.
Jestliže tři měsíce trvá diskuse
o tom, co je v reformě podstatné a co může
být odlišné se základním partnerem,
jako je jedna z vlád, musíme dělat to, co
právě děláme. Jednáme s podniky
a možná, že nahrazujeme některou z vlád
nebo jiných činitelů.
Požadavek na urychlení, s tím souhlasíme.
To je také jeden z důvodů, proč hospodářská
politika se musí vrátit k tomu, jak působí
jednotlivé základní pilíře
reformy a urychlit to tam, kde jejich pomalý postup reformu
brzdí. To se určitě vztahuje na privatizaci
a myslím, že to, co se připravuje pro jednání
ve vládách jako zásady pro postup privatizace,
zejména velké privatizace, směřuje
právě k tomu, aby příští
kroky byly rychlejší, i když nechceme vzbuzovat
iluze, že skončí během jednoho až
dvou let.
Poslední poznámka, a tím chci reagovat na
většinu i jiných příspěvků,
co všechno způsobují některá
opatření reformních kroků a čemu
by vláda měla zabránit. Hospodářská
politika může reagovat jen na reálný
vývoj, nemůže předstírat předem,
že přesně ví, jak to bude působit.
Nemůžeme například v první etapě
transformačního procesu, který má
nesporně - to je systém cenového nárazu
- největší speciální dimenzi,
pokud jde o dopad na obyvatele, už vybírat a rozhodovat,
co budeme rozvíjet, dokonce není možné,
a to se po nás také požaduje, abychom jako
první součást transformačního
procesu už vybrali odvětví a obory, které
budeme rozvíjet, a kde budeme zvyšovat výrobu.
V současné době se vyskytují jednotlivé
signály, podle kterých na podkladě reakce
trhu a tržních signálů můžeme
s jakousi vírou v jistotu rozhodovat o ohniscích
efektivnosti, o kterých pan profesor Matějka říkal,
že už je znal v loňském roce.
Pamatuji se bohužel na mnoho takových okamžiků,
kdy jsem měl dojem, že přesně víme,
co je efektivní a co ne, a život nás presvědčil,
že to tak není. Trh je skutečně nejsprávnější
korekcí toho, co je potřeba, co má byt vyrobeno.
Můžeme hospodářskou politiku, a to je
skutečně to, kde musí vláda dělat
zásahy, harmonizovat a upravovat podle toho, jak skutečně
probíhá reálný proces. K tomu jsem
se pokusil v původním slově vysvětlit,
že vláda přijala příslušná
usnesení a informoval jsem také, že pokud to
bude parlament požadovat, v červnu takový program
predložíme. Součástí tohoto programu
je určitá predikce pro nejblížsí
měsíce.
Nevím, jestli budeme moci splnit požadavky tak, jak
je formuloval poslanec Lux, těch je tady více, já
třeba nejsem přítelem srovnávání
se šachovnicí, ale tvrdím, že můžeme
reagovat jen na to, co se skutečně odehrává,
že můžeme určitým způsobem
předvídat, jak asi bude průběh v příštích
měsících vypadat, ale především
musíme sledovat, jak skutečně probíhá,
a podle toho eventuálně provádět zásahy
v těch nástrojích, které mají
za úkol realizovat základní transformační
proces.
Souhlasím se všemi závěry. Jak už
jsem řekl úvodem, anticipovali jsme je v tom, co
jsme jako program práce pro nejbližší
období přijali.
Souhlasím se závěry, které doporučují
výbory, a které jsou předmětem závěrečné
zprávy zpravodajů. Chci ujasnit, že to, co
promítneme do materiálu, který se bude opírat
o podrobnější analýzu, ale také
bude reagovat v hospodářské politice na to,
co bylo v mnoha výborech požadováno, že
tam uplatníme všechny připomínky jak
z výborů, tak i z průběhu včerejšího
a dnešního jednání, které jsou
slučitelné s hospodářskou politikou,
která realizuje transformační proces, který
má, a to nezvratně, zakotvovat radikální
změny v našem společenském životě.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády pánu
Valešovi. Ďalej sa o záverečné
slovo prihlásil pán minister Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, nesmírně si vážím pana
poslance Zemana, zejména pro jeho šarm, vtip a schopnost
mluvit a dobře se vyjadřovat, nicméně
mi to nebrání v tom, abych s tím, co včera
řekl, hluboce nesouhlasil. Jedná se o důchodce.
Řekli jsme, že jsme v situaci, kdy výroba poklesla
a dále klesá. Ve srovnání s rokem
1990 se dá v letošním roce předpokládat
rozhodně značný pokles výroby. Mluvili
jsme o tom, kolik očekáváme nezaměstnaných
a názory na to se lišily. Ptám se a kladu otázku,
jestli je nutné i za této situace nadále
preferovat - zdůrazňuji preferovat - práci
důchodců, jestli je účelné
vynakládat finanční prostředky na
výplaty důchodců vedle platu a hledat přitom
zdroje na zvýšení důchodů všem
důchodcům. Mám za to, že právě
naopak je nezbytné přikročit k rázným
opatřením, která by byla v adekvátní
situaci a přitom představovala dlouhodobé
koncepční a systémové řešení.
Myslím, že navržené úpravy je třeba
správně pochopit a interpretovat. Predevším
nelze v žádném případě
hovořit o zákazu práce pro důchodce,
jak se někdy uvádí. Každý, pokud
je schopen a práci najde, zde se liším od výroku
ministra Horálka - může pracovat. Předložený
návrh není diskriminační, neznamená
žádné zakazování práce.
Občan v důchodovém věku může
pracovat jako každý jiný, otázka ale
je, zda tak jako v uplynulém období se má
tato práce nadále preferovat a zda pracující
důchodci mají představovat dumpingovou pracovní
sílu. To je také jeden z důvodů, proč
zaměstnavatelé byli proti tomu.
Stanovisko odborů proti našemu návrhu je pro
mne záhadou, protože počet lidí, kteří
jsou před branami závodů, jakoby odborům
nevadil a chrání ty, kterí jsou už v
poproduktivním věku a mají zajištěný
příjem. Jaký je základní záměr
návrhu? Postavit schválením zákona
pracující důchodce před dvě
možnosti. Buď nadále setrvat v zaměstnání
a vzdát se výplaty důchodu a mít mzdu
z pracovní činnosti a zvyšovat nárok
na starobní důchod, anebo zanechat zaměstnání
a pobírat plný důchod.
K námitce pana Zemana, že si důchod občan
vysloužil, má na něj právo a státe,
co je ti do toho, že v jiných státech je vedle
mzdy vyplácen důchod, odpovídám takto:
V České a Slovenské Federativní Republice
nelze dosud o výsluze a zaplacení si důchodu
vlivem bývalé socialistické neprůhlednosti
financování vůbec hovořit. To bude
možné až v připraveném autonomním
způsobu financování sociálního
pojistění. Je přitom známy fakt, že
příjmy daně ze mzdy nepokrývají
výdaje na důchodové zabezpečení.
Například v letošním roce počítá
státní rozpočet s příjmy daně
ze mzdy ve výší 58 miliard 400 miliónů
Kčs, zatímco výdaje jen na důchodové
zabezpečení přesáhnou 80 miliard Kčs.
Celkové příjmy daně ze mzdy a z odvodů
a daně z mezd, takzvaný parafiskál, jsou
sice vyšší, očekává se,
že v letošním roce budou kolem 150 miliard Kčs,
zdaleka však nepokryjí výdaje na tzv. společenskou
spotřebu obyvatelstva, na níž se vyčlenilo
268 miliard Kčs a z této částky kromě
důchodů je třeba ještě uhradit
ostatní dávky sociálního zabezpečení,
státní vyrovnávací příspěvek,
financovat školství, zdravotnictví a řadu
dalších odvětví.
Pokud jde o důchody v jiných státech, které
jsou vypláceny vedle výdělku, jde vesměs
o systémy, kde důchodový věk je značně
vyšší než u nás, zpravidla o pět
let. Právě proto navrhujeme poskytovat důchod
vedle výdělku osobám starším
65 let v souladu s evropskou praí.
Je zajímavé, že napřiklad v USA, kde
důchodový věk je 65 let, dochází
ke krácení důchodů při další
ekonomické aktivitě a teprve nad 70 let se poskytuje
důchod bez omezení.
Byly zde některé další dotazy, které
bych velice rád zodpověděl. Pan poslanec
Dostál se ptá, kolik občanů dostává
podpory pro to, že se dostali pod hranici sociální
potřebnosti.
V roce 1989 se poskytovaly dávky sociální
péče 545 tisícům sociálně
slabých občanů, z toho bylo 450 tisíc
starých občanů a 95 tisíc rodin s
nezaopatřenými dětmi. Přesné
údaje o výdajích na Sociální
péči za rok 1990 nejsou k dispozici. Je to způsobeno
zejména tím, že podle dělení
ministerstva práce a sociálních věcí
České republiky jsou pracovníci okresních
úřadů této republiky, zabývající
se uvedenou činností, natolik zaneprázděni,
že odmítají průběžně
sledovat statistické záznamy. Kvalifikovaný
odhad odborníků o počtu sociálně
potřebných občanů České
a Slovenské Federativní Republiky v roce 1990 vychází
z údajů ze Slovenské republiky, z poznatků
a zkušeností i šetření v jednotlivých
regionech České repubkliky. Počet občanů,
jimž byly poskytnuty dávky sociální
péče vzrostl v roce 1990 v České a
slovenské Federativní Republice zhruba o 40 %, v
roce 1991 očekáváme za předpokladu
zachování reálné úrovně
hranice sociální potřebnosti z prosince 1990,
že vzroste počet sociálně potřebných
občanů zhruba na 1, 5 miliónu osob.
První signály za 1. čtvrtletí letošního
roku svědčí o tom, že se na příslušné
okresní úřady obrací se žádostí
o pomoc třikrát více osob,než tomu bylo
v roce 1990.
Další otázka byla budování informačního
systému, zahrňujícího i sociální
otázky. Vláda si je vědoma významu
informací pro její rozhodování, zvyšuje
se význam informačního systému i pro
sociální oblast, a proto se již význam
informačního systému k přestavbě
státní statistiky, která se týká
nejen obsahu, ale i forem práce. Mezi hlavní priority
činnosti státní statistiky musí patřit
zajištění pružného a přesného
chodu celého informačního systému.
Již od počátku roku 1991 je s velkým
úsilím zajišťováno měsíční
zjišťování základních cenových
indexů spotřebitelských cen a výrobků.
Vzrůstem soukromého sektoru a zmenšováním
hospodářských subjektů se však
bude zvyšovat počet organizací, které
budou povinně vykazovat jen omezený počet
ukazatelů, statistické informace pro centrum budou
ve větší míře vycházet
i z výběrových šetření.
To se týká i údajů z oblasti práce
a mezd. Napřiklad v současné době
vůbec nevíme, jak se chová soukromý
sektor. Víme, že je zde přihlášeno
asi 735 tisíc podnikatelů, z toho 19,4 % podniká
jako hlavní své zaměstnání,
ale jaké jsou výsledky, jaké jsou tam příjmy,
o tom nemáme zatím sebemenší potuchu.
Proto také ministerstvo hospodářství
spolu s naším resortem dostalo uloženo, abychom
tyto informace získali. My jsme uložili našemu
výzkumnému ústavu, aby vypracoval o této
situaci nějaké informace.
Jak pokračuje legislativní ustanovení životního
minima a jak účinná je práce sociálních
referátů okresních úřadů.
Tedy k otázce stanovení životního minima.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí vypracovalo ve spolupráci s republikovými
ministerstvy práce a sociálních věcí
návrh zákona o životním minimu. Po připomínkovém
řízení byl návrh předložen
federální vládě k projednání.
Před vlastním jednáním ve vládě
posuzovala návrh Rada hospodářské
a sociální dohody České a Slovenské
Federativní Republiky. V tomto okamžiku došlo
k zablokování procesu projednávání,
protože představitelé odboru zpochybnili metodiku
stanovení životního minima a v návaznosti
na to i částky, která životní
minimum vymezuje. Po složitých jednáních
bylo dohodnuto projednat návrh zákona v Radách
hospodářské a sociální dohody
republik a znovu po jejich vyjádření jej
zaradit na jednání rady federální.
K další otázce pana poslance Dostála,
pokud jde o účinnost práce sociálních
referátů okresních úřadů,
musím ríci, že metodické řizení
příslušných úřadů
spadá plně do kompetence republikových ministerstev
práce a sociálních věcí. Účinnost
jejich práce závisí jednoznačně
na počtu pracovníků, kteří
příslušné agendy zabezpečují
a na množství finančních prostředků,
které mají pro tuto činnost k dispozici.
Zcela jednoznačně lze ríci, že jak počet
pracovníků, tak i množství finančních
prostředků, především na dávky
sociální péče, je značně
poddimenzováno. Například podle statistiky
českého ministerstva práce a sociálních
věcí pracovalo koncem roku 1990 na jednotlivých
úsecích sociálni péče o vybrané
skupiny obyvatel 856 sociálních pracovníků.
Situaci komplikuje přenášení působnosti
v jednotlivých agendách z okresních úradů
na pověřené obecní úřady,
které těmito specializovanými pracovníky
nejsou vybaveny už vůbec.
Ve Slovenské republice tuto činnost vykonává
550 pracovníků okresních a obvodních
oddělení sociálních věcí.
Přestože podle našich dosavadních poznatků
dochází k prudkému nárůstu
počtu žadatelů o poskytování
dávek a služeb sociální péče,
zatím nedochází k posílení
počtu pracovníků, kterí by měli
adresně a diferencovaně poskytovat potřebným
občanům pomoc.
Na sociálních referátech okresních
úřadů tedy panuje napjatá situace
a pracuje se na hranicích možností. Nedostatek
finančních prostředků je ovlivněn
s největší pravděpodobností i
špatným odhadem občanů, kteří
budou v roce 1991 potřebovat pomoc, takže při
sestavování rozpočtů republik byla
podceněna celková výše dávek
sociální péče. Rovněž
narůstá počet zdravotně postižených
občanů, kteří žádají
o různé dávky, jejich přiznání
vyplývá z posouzení zdravotního stavu
a přiznání určitého stupně
výhod. Rovněž experti Světové
banky, jejichž konzervativní přístup
k naší ekonomické reformě byl často
kritizován, považují zvýšení
počtu pracovníků, kteří se
zabývají adresnou sociální pomocí
za jednu z priorit. Doporučují jejich počet
zvýšit tak, aby na sto klientů připadal
jeden pracovník, proto je nezbytné přesunout
do této oblasti přibližně asi 15 000
pracovníků, to je zhruba desetinásobek současného
počtu pracovníků. Zde bych chtěl zdůraznit,
že toto by mělo ještě daleko větší
dopad, kdyby se vytvořil dobrý rekvalifikační
program, máme pracovní příležitost
pro 15 000 absolventů středních a vysokých
škol. Říkám kdyby, protože to všechno
závisí na tom, jestli k tomu budou dostatečné
prostředky na vyplácení mezd, které
odhadujeme kolem 800 000 Kčs.
Další dotaz pana poslance Dostála - jaký
pokles životní úrovně považuje
vláda za sociálně únosný. Souhrnný
pohyb životní úrovně zahrnuje nejen
vývoj hmotné spotřeby to je reálnou
kupní sílu příjmu, ale i řadu
nehmotných a kvalitativních aspektů života,
zejména včetně rozsahu a míry realizace
lidských práv, dostupnosti vzdelání,
kultury, svobody pohybu, cestování atd., nejenom
tedy ten primitivní spotřební koš. V
této komplení dimenzi je obtížné
vyjádřit stav životní úrovně
na hranici únosnosti jejího poklesu, pokud vůbec
jej lze hodnotit. Pokud jde o pokles reálních příjmů,
nelze jej paušalizovat. Opatření vlády,
jak bylo zdůrazněno v předložené
zprávě o sociální politice, směrují
k diferencovanému přístupu podle sociálních
a důchodových skupin obyvatelstva. Základem
tedy je a musí být, alespoň jak se domnívám,
stanovení životního minima, a to zákonem.
Jeho výše je otázka spoločenského
konsensu, který nemusí brát v úvahu
jak reálné možnosti, tak skutečně
nezbytné náklady na uspokojování základních
životních potřeb. Ve směru dosažení
konsensu se v současné době vedou jednání
ve všech tripartitních orgánech.
K návrhu pana poslance Žáčka na uplatnění
mzdového zvýhodnění, tedy věrností
stabilizační odměny, obdobně jak je
uplatňováno v Severních a Západních
Čachách, pro občany žijící
a pracující v oblasti Karvinska. Úprava věrnostních
a stabilizačních odměn dosud poskytovaných
v okresech a obcích Severních a Západních
Čech je v plné pravomoci České republiky.
V pravomoci České republiky je i uplatnění
těchto odměn, eventuálně i v jiných
místech.
K návrhu pana poslance lze vyslovit stanovisko, že
uplatnění takových odměn není
právě ta nejvhodnějsí forma. Kompenzace
nepříznivých životních podmínek
odměnou za život a práci v těchto podmínkách
má spíše pasívní charakter. Tady
si myslíme, že situaci to nemění a vyvolává
to určitý stimul pro zachování stavu.
Pokud se týká částek, které
by bylo nutno pro toto použít, týkalo by se
to asi 100 000 pracovníků a asi 200 miliónů
korun ročně. Zde bych chtěl upozornit pana
poslance Žáčka, že by to muselo být
projednáno v české vládě, jestli
ty zdroje jsou, pak ano.
Další dotaz, jaký je skutečný
pokles reálné kupní síly obyvatelstva,
reálných mezd a reálných peněžních
příjmů. Byl bych rád, kdybyste těmto
údajům věnovali, vážené
poslankyně a vážení poslanci, pozornost.
Pokles reálné hodnoty celkových peněžních
příjmů za 1. čtvrtletí činí
proti 1. čtvrtletí roku 1990 približně
27 %, v České republice 25 %, ve Slovenské
republice přibližně 30 %, proti prosinci 1990
přibližně 18 %.
Reálná hodnota průměrné nominální
mzdy se snížila proti prvnímu čtvrtletí
1990 přibližně o 25 % a proti prosinci minulého
roku o cca 20 %. Souhrnně lze odhadnout pokles reálnych
hodnot čistých příjmů domácností
v březnu 1991 proti prosinci 1990 na přibližně
22 - 24 %.
Protože vývoj životních nákladů
za duben tohoto roku se zvýšil jen o 2,4 bodu a současně
vzrostly peněžní příjmy, snížení
reálné kupní smlouvy se zatím podstatně
nezměnilo.